Acasa Industrie Ce a marcat industria auto mondiala in 2016

Ce a marcat industria auto mondiala in 2016

de Adrian Mitrea

Review 2016 (sursa - pandcsqld.com.au)

Cateva subiecte importante au tinut agenda pe tot parcursul anului 2016 in lumea auto: automobilul autonom si electromobilitatea. Dincolo de aceste doua subiecte majore au existat si premiere importante pentru unele marci si masini, precum si decizii istorice. Iata o scurta radiografie a anului 2016, asa cum a aratat el pentru industria auto.

Masinile autonome

Pentru inceput, o decizie istorica a venit din SUA: computerul masinilor autonome poate fi considerat sofer. Totodata, Google a decis sa puna masinile sale autonome in fata unor provocari mai mari si a aparut si un raport amplu si interesant despre masinile autonome – cand a fost decisiva interventia umana si cat de bun a fost „soferul digital”.

Un cunoscut cercetator in robotica a atras atentia ca sofatul este mai complex decat aviatia si ca tehnologia masinilor autonome presupune riscuri foarte mari. Au existat manifestari ale scepticismului chiar si in randul marilor producatori auto.

Un cercetator a avertizat lumea ca oamenii ar putea face mai mult sex in masina atunci cand automobilele vor deveni autonome, iar un om a murit intr-un tragic accident in timp ce se uita la Harry Potter, iar masina a fost condusa direct in remorca unui autotren de tehnologia Autopilot care echipeaza Tesla Model S.

Toate aceste semnale pozitive, pe de-o parte, si semnale de alarma, pe de alta, n-au impiedicat strategiile marilor companii auto si de tehnologie in sensul masinii autonome. Ford si-a triplat flota de vehicule autonome si a facut pasi importanti spre automobilele care se conduc singure 100%, fara a mai avea nevoie de sofer, volan sau pedale. Orizontul de timp aruncat in discutie este 2021.

Totodata, companii importante precum Uber si Volvo au lansat programe de testare pentru masini autonome, iar Alianta Renault-Nissan a anuntat ca va lansa 10 masini capabile sa se conduca singure pana in 2020.

Fiat Chrysler Automobiles s-a aliat cu Google pentru a dezvolta tehnologii pentru masinile care se conduc singure, iar Kia a anuntat un obiectiv mai indepartat: 2030.

Mirajul condusului autonom a prins in hora chiar si producatori moto, in speta Yamaha, care vrea sa lanseze o motocicleta ce se poate conduce singura. Greu de spus care ar fi utilitatea, dar planurile exista.

Primele convoaie de camioane conectate wireless au facut primele calatorii pan-europene, iar in Singapore au inceput testele cu taxiuri care se conduc singure.

In 2016 au aparut si primele semnale ca Apple si Google s-au cam speriat de industria auto si s-ar putea reorienta, in sensul ca nu ar mai face propriile masini si s-ar multumi cu parteneriate tehnologice incheiate cu producatorii auto consacrati. Macar Apple a confirmat oficial ca va investi in masinile care se pot conduce singure. Ce va insemna asta, vom vedea in anii urmatori.

Electromobilitatea

Au inceput sa apara si masini electrice cu autonomie tot mai buna. In vara lui 2016 a fost pus in vanzare BMW i3 cu autonomie marita cu 50%, spre 300 km, si au fost prezentate masinile Chevrolet Bolt, Opel Ampera-e si Renault Zoe cu autonomie marita.

Chiar daca nu a inceput inca vanzarea lor, prezentarea in 2016 arata clar ca pe parcursul anului 2017 vor ajunge si in showroom-uri. Ampera-e are autonomie 500 km, iar Zoe 400 km.

Unii producatori auto s-au aratat sceptici in ceea ce priveste explozia pietei de masini electrice, iar Ford sustine ca tehnologia masinilor electrice s-ar maturiza peste vreo zece ani, adica prin 2026. O viziune similara a fost evocata si de Nissan, care spune ca o masina electrica cu pret acceptabil si autonomie peste 600 km ar putea fi lansata in zece ani.

Un pas foarte important in domeniul infrastructurii pentru masini electrice a fost facut de BMW, Daimler, Ford, Audi si Porsche, care vor construi statii de mare putere la nivel european.

Scandalul emisiilor

Scandalul emisiilor poluante ale masinilor, inceput in 2015 in SUA cu Volkswagen si Audi, s-a extins treptat catre mai multe marci auto. Au fost perchezitii si controale la sediul Renault din Franta, iar Mitsubishi a recunoscut ca masluieste rezultatele testelor de emisii si consum din 1991.

Situatia delicata de la Mitsubishi a facut ca Nissan sa preia o mare parte din actiuni si sa devina actionar majoritar al Mitsubishi.

Tot in contextul scandalului emisiilor poluante, cele mai importante orase ale lumii au anuntat ca vor sa elimine masini diesel pana in 2025.

Premiere si premii

In 2016 au existat si o serie de premiere importante. Marcile SEAT, Maserati si Alfa Romeo au lansat primele SUV-uri din istoria lor. A renascut oficial si marca Alpine a Renault, dar primul model de serie inca n-a fost pus in vanzare (la final de 2016, cum a fost anuntat initial).

Tesla Model 3 – asa-zisa masina electrica pentru mase – a fost prezentata sub forma de concept gata de productie si precomenzile au explodat. Ceva mai tarziu in 2016 Elon Musk, seful Tesla Motors, avea sa dezvaluie un masterplan care include lansarea de camioane si autobuze, plus tehnologii pentru condus autonom.

Au fost dezvaluite si noile generatii ale BMW Seria 5, MINI Countryman, Ford Fiesta si Opel Insignia – toate prezentate in 2016 si regasibile la vanzare din 2017.

Masina anului 2016 in Europa a fost aleasa Opel Astra, la nivel mondial titlul prestigios a mers la Mazda MX-5, iar motorul anului a fost castigat de Ferrari.

Vorbind de Mazda MX-5, cea mai populara decapotabila din lume a ajuns, in 2016, la un milion de unitati produse de cand a fost lansat modelul.

Decizii istorice

In 2016 au fost luate si cateva decizii istorice si se contureaza unele tendinte pentru anii urmatori. Spre exemplu, saloanele auto au inceput sa-si piarda din importanta si tot mai multe marci se retrag de la astfel de evenimente, preferand sa faca fiecare un eveniment exclusiv al marcii, intr-un anumit moment al anului.

Ford a oprit productia in Australia, complet, dupa 91 de ani de activitate in aceasta tara.

Volkswagen a anuntat oficial ca va taia 30.000 de locuri de munca si ca lanseaza o noua marca in cadrul Volkswagen Group, dar nu este o marca auto, ci una de servicii de mobilitate. Se numeste MOIA. Audi quattro a devenit Audi Sport.

In lumea design-ului auto s-au produs doua miscari interesante. Anders Warming, seful de design al MINI, a parasit compania si a mers la Borgward, iar Alexander Selipanov a parasit Bugatti pentru a merge la Genesis (marca premium a Hyundai).

Lasa un comentariu