Acasa Tehnologie Cum arata cel mai amplu raport despre masinile autonome. Cand a fost decisiva interventia umana si cat de bun este soferul „computerizat”

Cum arata cel mai amplu raport despre masinile autonome. Cand a fost decisiva interventia umana si cat de bun este soferul „computerizat”

de Vlad Barza

Intr-o masina autonoma (sursa - Bosch)

Sapte companii care testeaza masini autonome pe drumurile din California au dat raportul testelor facute in ultimele 15 luni, perioada in care aceste masini au parcurs peste 750.000 km. Raportul arata ca soferii de test au trebuit sa intervina de aproape 3.000 de ori pentru a scoate masina din modul automat, iar analizele ulterioare au aratat ca in cateva zeci de cazuri s-ar fi produs accidente, daca omul nu ar fi intervenit. Raportul arata ca masinile autonome sunt tot mai bune, insa mai este enorm de mult de lucru pana cand tehnologia sa fie sigura.

Cele sapte companii care au fost obligate sa ofere date de catre California Department of Motor Vehicles sunt Google, Nissan, Mercedes-Benz, Delphi, Volkswagen, Bosch si Tesla.

Cand se refera la interventiile soferilor asupra masinii autonome, este folosit termenul „disengagement” care se refera la situatia in care software-ul da eroare si ii preda soferului comanda si la situatia in care soferul isi da seama ca este nevoie sa preia controlul masinii pentru a evita o situatie periculoasa.

De departe, cele 52 de masini Google au parcurs cel mai mult, peste 680.000 km intre septembrie 2014 si decembrie 2015, perioada in care testerii au intervenit decisiv de 272 de ori. In cele 272 de cazuri softwre-ul a predat celui de la volan controlul masinii fiindca a detectat ceva periculos, iar in alte 69 de cazuri soferii de test au preluat controlul. Datele analizate ulterior au aratat ca in 13 cazuri s-ar fi produs accidente daca soferii nu ar fi preluat controlul. In medie, soferii au preluat controlul in 0,84 secunde.

Cei de la Google spun ca numarul de incidente a fost mic daca se tine cont de faptul ca s-a condus in medie peste 40.000 km/luna. Compania admite ca sistemul nu este in prezent mai bun decat soferul uman, dar spune ca vrea sa existe cat mai multe interventii ale soferilor in teste, fiindca doar asa software-ul va deveni mai sofisticat.

Se poate conchide ca masinile Google si-au imbunatatit mult performanta in decurs de noua luni. In ianuarie s-au facut 28.000 km de teste si soferii au intervenit de 48 de ori, in timp ce in octombrie s-au facut 72.000 km in care au fost necesare doar 11 interventii.

Insa Google propune varianta extrema a masinii autonome, cea care nu are nici pedale si nici volan si cea care se ocupa 100% de condus. Varianta nu este pe placul scepticilor care spun ca cifrele prezentate de Google submineaza exact ideea unei masini autonome. Unii cer companiei sa dea mai multe informatii despre situatiile mai periculoase cand soferii au intervenit si se cere companiei sa publice si clipuri video, daca tot foloseste drumurile publice pe post de laborator.

Cum au aratat situatiile celorlalte companii? La masinile Nissan au fost 106 interventii umane in 2.200 km, mai ales pentru a evita accidente usoare in caz de frane prea bruste sau, din contra, intarziate.

La masinile Mercedes-Benz au fost 1.051 de interventii in 2.300 km de teste, iar la Delphi, soferii de test au intervenit de 405 ori in 25.000 km de teste, 28 dintre interventii fiind preventive, in apropiere aflandu-se ciclisti sau pietoni. Alte 212 interventii au fost din cauza ca drumul nu era marcat corespunzator, iar soft-ul nu era sigur in interpretarea drumului.

La Volkswagen au fost 260 de interventii umane in 22.000 km de teste, in timp ce la Bosch au fost 625 de interventii umane in 1.500 km, compania spunand ca jumatate dintre dezactivari ale sistemului autonom au fost intentionate, in scop de testare.

Aceste interventii umane repetate asupra masinii autonome in timp ce ea se conduce singura constituie o uriasa controversa fiindca multi ingineri spun ca masinile devin mai periculoase daca cel de la volan trebuie mereu sa fie pe faza. In situatiile de urgenta, soferul trebuie sa fie super-rapid sa intervina, iar masina sa fie excelent construita tehnic,  pentru a transfera instantaneu controlul catre sofer.

Apoi raman eternele si foarte complicatele intrebari:
Cine de vina in caz de accident?
Cat de mare ar trebui sa fie asigurarea?
Chiar daca masina este complet autonoma, ar trebui ca macar un pasager sa aiba permis de conducere?
Sunt masinile sigure in fata unor atacuri informatice?

Lasa un comentariu