Acasa Eco Mașina hibridă: între soluție optimă și… inutilitate

Mașina hibridă: între soluție optimă și… inutilitate

de Adrian Mitrea

Toyota Prius Plug In Hybrid Concept (sursa – 0-100.ro)

Mașina hibridă poate fi soluția optimă de mobilitate pentru cei mai mulți clienții care doresc un automobil nou. Chiar și second hand. Dacă informația e puțină, clientul deschis la nou și venit din afara industriei auto, mai mult ca sigur va crede că o mașină hibridă este potrivită pentru el. Pe de altă parte, mașina hibridă este complet inutilă: e complicată, scumpă, grea și lentă. În acest articol vei găsi informațiile necesare să înțelegi un pic mai bine fenomenul numit mașină hibridă.

Și acum să le luăm pe rând. Înainte să conchizi că o mașină hibridă este perfectă pentru tine e bine să știi câteva lucruri importante.

E complexă

În primul rând, un automobil hibrid este complicat. Complex de fabricat, complicat de reparat și, în definitiv, poți să ai toate problemele pe care le presupune o mașină pe benzină, plus toate problemele pe care le presupune o mașină electrică. Oricum ai da-o, este o sumă. Desigur, beneficiezi și de suma avantajelor. Dar la avantaje ajung mai jos în acest articol.

Tehnologia hibridă în sine are nevoie de spațiu și costă (mai) mult. Prin urmare, mașinile hibride sunt „condamnate” să existe de la clasa compactă în sus. Adică de la segmentul C încolo. Ideea e că aceste mașini pot acomoda fizic mai ușor tehnologia (e loc pentru ea) și… sunt clienți dispuși să cheltuie (mai) mulți bani pentru un automobil de asemenea dimensiuni.

Cu alte cuvinte, n-o să vezi Volkswagen up! hibrid, dar o să vezi Volkswagen Golf (Golf GTE) ori Volkswagen Passat (Passat GTE). Sau n-o să vezi Suzuki Ignis hibrid, dar o să vezi Toyota RAV4 Hybrid. N-o să vezi smart hibrid, dar o să vezi pe benzină sau electric.

E (mai) scumpă

Legat de sistemul complicat vine, direct, și prețul. Plătești pentru două tehnologii de propulsie sub capota unei singure mașini. Ca să înțelegi cât de scumpă este o mașină hibridă dau exemplul Toyota Prius – cel mai celebru automobil hibrid din lume.

În România, când scriu aceste rânduri, modelul pornește de la 25.347 Euro cu tot cu TVA. În același timp, o Skoda Rapid comparabilă/echivalentă costă 16.953 Euro cu tot cu TVA.

Adică modelul hibrid este cu 49,5% mai scump față de cel pe benzină.

Diferența de 8.394 Euro poate însemna benzină pentru ani de zile. Mai concret, vreo 6.000 litri de benzină, la prețurile de acum (5,X Lei/litrul) înseamnă… cca. 6 tone.

Comparând tot felul de mașini care tehnic pot fi comparate (echitabil) vei obține valori între 10-50% în plus ca preț de achiziție pentru un model hibrid, față de unul pe benzină sau diesel. Deci, oricum am da-o, achiziția unei mașini hibride este (mai) scumpă. Costul inițial e mai mare.

O Toyota Prius ca cea despre care vorbim va avea un consum mediu de benzină real de aproximativ 6 litri/100 km, în timp ce Skoda Rapid va consuma cu 30-35% mai mult, adică undeva la 8 litri/100 km consum mediu real. Însuși cei care vând mașini hibride spun că utilizând această tehnologie consumul de carburant fosil este cu 20-40% mai mic față de motorizările clasice. Deci exemplul e cât se poate de elocvent.

Cu o diferență de consum de 2 litri/100 km și 6.000 de litri obținuți din diferența de preț reiese că amortizarea prețului inițial mai mare se va face după 300.000 kilometri parcurși.

O Toyota Prius va consuma 18.000 de litri de benzină în cei 300.000 km, iar o Skoda Rapid va consuma 24.000 de litri de benzină pentru același număr de kilometri.

Așadar, consumul mai mic de benzină nu este atât de mic încât diferența să poată fi amortizată în timp scurt / kilometri puțini.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013 (sursa – Mercedes-Benz)


Pentru calcule am folosit:

  • Toyota Prius Terra, liftback 5 uși, E-CVT, 1.8 benzină + electric (122 CP total), consum mediu omologat 3,2 l/100 km, 73 grame CO2/km, preț achiziție 25.347 Euro cu TVA.
  • Skoda Rapid Smart, liftback 5 uși, DSG, 1.0 TSI (110 CP), consum mediu omologat 4,7 l/100 km, 108 grame CO2/km, preț de achiziție 16.953 Euro cu TVA.

E (mai) grea

Păstrez cele două exemple în continuare. O Toyota Prius are o masă omologată UE de 1.390 kg, iar în cazul Skoda Rapid vorbim despre 1.209 kg. Așadar, mașina hibridă este mai grea cu 14%, respectiv 181 kg. Ori asta nu e puțin deloc. În cazul lui Prius e ca și cum ar merge doi oameni solizi cu tine tot timpul în mașină. Chiar dacă ești… singur.

Masă adăugată înseamnă mai mult decât greutatea în sine. Sunt mai multe deziderate. Nu trebuie să fii inginer să le pricepi: mașină mai lentă, inerție mai mare la orice fel de manevră, uzură mai mare a sistemului de frânare, etc…

O parte din avantajul sistemului hibrid este anulat de însăși masa lui adăugată pe o mașină care ar fi în mod normal doar pe benzină.

E (mai) lentă

Păstrând același exemplu, Prius sprintează de la 0 la 100 km/h în 10,6 secunde, iar Skoda Rapid în 9,8 secunde. Și în multe alte cazuri mașina hibridă va fi mai lentă decât un echivalent pe benzină sau diesel.

Nu vei cumpăra o asemenea mașină pentru sprinturi, desigur. Dar ideea este că timpul de accelerare reprezintă un indicator de performanță care trădează caracteristici de condus importante ale unui automobil.


Hibrid = Ceață. Universul necunoașterii

Peisajul mașinilor hibride este greu de înțeles chiar și de specialiști. Inclusiv Dacia are mașini hibride. Mai exact… micro-hibride. Este vorba despre deja banalul sistem start/stop care a devenit standard pe orice mașină nouă vândută în UE. Acest start/stop are mai multe „grade” și evoluții. Ca la telefoanele mobile sau laptopuri. Există evoluții ale diverselor modele și diferite grade de performanță. Așa e și la sistemul start/stop. Tot așa e și la… mașinile hibride.

Dar oamenii când vorbesc despre o mașină hibridă se referă, în general, la una care are un motor pe benzină și unul electric. O mașină cum este Prius.

Și aici sunt nuanțe. Există mașini cu circuit hibrid închis, care nu pot fi încărcate de la o sursă externă (priză), dar și mașini hibride plug-in, reîncărcabile la priză.

Mai sunt și diferențe tehnice subtile, dar importante, între diversele mașini hibride plug-in. N-o să intru acum în detalii. Nu e atât de relevant în context.

În vârful lanțului trofic al hibridelor sunt cele de înaltă performanță, cum este BMW i8, care nu sunt neapărat hibride pentru a fi economice, ci pentru a fi și mai performante decât ar fi putut fi utilizând doar un simplu motor pe benzină.

Așadar, termenul atât de generos „hibrid” ține sub umbrelă mașini de la Dacia Logan până la BMW i8, adică mașini de la 10.000 Euro până la 140.000 Euro.

Cam tot așa cum „casă” înseamnă și un bordei din chirpici de la periferia Capitalei, precum și o vilă nouă în Cotroceni.

Sub o umbrelă atât de generoasă precum „mașină hibridă” și „casă” se ascund atâtea nuanțe încât trebuie să fii foarte atent la detalii înainte de achiziție.

Tehnologia mașinilor hibride este printre noi de prin 1997, când Toyota a lansat prima generație Prius. Este cel mai cunoscut automobil hibrid de serie și cel mai vândut, la nivel mondial. Și s-a dovedit a fi o mașină foarte bună în timp. Atâtea sute de mii de clienți din toată lumea nu pot greși, nu?

Să tot fi trecut mai bine de 20 de ani de atunci. Tehnologia a fost perfecționată la fiecare generație, mașinile au devenit mai bune și mai eficiente.

În același timp, într-o lume oarecum paralelă, aceeași curbă a evoluției a fost urmată și de mașinile pe benzină și diesel. Deci nu e ca și cum hibridul ar fi evoluat spectaculos, iar benzina ori dieselul ar fi stagnat.

Plug-In Hybrid (sursa – 0-100.ro)

Mirajul plug-in hybrid

Mai nou sunt pe val mașinile hibride încărcabile la priză, zise plug-in. Lucrul pe care prea puțini îl cunosc este că producătorii auto trișează când vine vorba despre plug-in hybrid. Iată de ce.

În primul rând consumul omologat este pentru prima sută de kilometri. Adică scenariul în care pleci de acasă, de la priză, cu bateria plină. Ai autonomie 20-60 km pur electric, restul pe benzină. Sau mergi în regim hibrid, folosind și benzină când și când. Automat. Mașina face totul pentru tine.

Așa că producătorul auto îți comunică un consum de 2-3 litri/100 km. Doar că e vorba doar despre primii 100 km parcurși.

Dacă vrei să faci 500 km într-o zi cu mașina plug-in hibridă vei constata că vei consuma ca și cu oricare altă mașină hibridă. Sau chiar mai mult. Vei consuma ca și cu o mașină pe benzină gurmandă. Știi de ce? Pentru că mașina plug-in hibridă a fost optimizată pentru a rula eficient doar când ai curent în baterie. Când e goală (și se va goli repede, crede-mă… 20-60 km autonomie, cum spuneam), vei consuma atât de mult cât nici nu visai înainte să o cumperi.

Dacă nu ai unde să încarci mașina ta plug-in hibridă peste noapte… ghinion. O vei folosi ca pe o mașină hibridă „normală”, având un consum de benzină de trei ori mai mare față de cei 2-3 litri/100 km cu care ți-a luat fața reclama.

S-ar putea ca un motor diesel sau unul pe benzină să fie o opțiune mai bună din punct de vedere financiar.

În al doilea rând este vorba despre timpii de încărcare. Mașinile plug-in hibrid, fără excepție, sunt dotate cu încărcătoare integrate de putere mică. În lumea auto se vorbește despre „charger-ul on board”. Acum sunt foarte, foarte slabe. Extrem de slabe. Adică extrem de lente.

Cele mai multe modele hibride plug-in se pot încărca cu maximum 3,7 kWh. Adică nu mai mult decât poate oferi orice priză domestică.

Degeaba ai la dispoziție infrastructură cu stații de 22 kW (sau mai mult). Vei putea folosi mufa, dar nu și puterea stației.

Ocupând o astfel de stație vei bloca cu orele accesul mașinilor pur electrice care sunt capabile să se încarce la o viteză mai mare. Vorbim de minimum 7,4 kWh, iar în cazul majorității electricelor e vorba despre 11 kWh-22 kWh în regim AC (curent alternativ), respectiv 50 kW în regim DC (curent continuu).

Cu alte cuvinte, o mașină pur electrică se va încărca de cel puțin două ori mai repede decât mașina hibridă plug-in, având și baterie de 3-5 ori mai mare. Implicit, și autonomie de 3-5 ori mai mare. Cu emisii locale zero (spre deosebire de orice hibrid).

Și mai simplu spus, un Audi A3 e-tron (plug-in hybrid) cu baterie de 8,8 kWh se va încărca la priză 3,7 kW în circa 2 ore și 15 minute și va avea după aceea o autonomie reală de circa 40 km, iar un BMW i3 cu baterie de 43 kWh se va încărca la stație de 50 kW în cel mult o oră și zece minute și va avea după aceea o autonomie reală de circa 240 km.

BMW i3 120 Ah (sursa – BMW)

În cazul în care piața de mașini plug-in hibride ar crește masiv, problemele cu infrastructura de încărcare insuficientă ar fi generate de mașinile hibride, nu de cele electrice. Este un subiect despre care nimeni nu prea vorbește. Dar clar vom ajunge și în acest punct.

Pe scurt, mașina hibridă plug-in este, față de o hibridă clasică, și mai grea, și mai scumpă, și mai complicată, iar avantajul încărcării de la priză este aproape anulat în marile orașe pentru că nu există infrastructură suficientă pentru încărcarea acestor mașini.

Ar fi nevoie doar de niște prize simple de exterior. Dar cine să le facă? Pe banii cui? Și unde să fie amplasate, din moment ce locurile de parcare sunt atât de puține raportat la numărul de mașini și locuitori ai metropolelor?

Clienții mașinilor hibride plug-in se păcălesc singuri, adesea. Își iau așa ceva să meargă electric. Își spun că motorul pe benzină e „de rezervă”, pentru drumuri lungi. Ori dacă autonomia de 20-60 km a unei hibride plug-in e suficientă… nu  ar fi la fel de suficientă și autonomia unei mașini pur electrice? Autonomia ar fi cel puțin dublă.

În cazul hibridei plug-in cari după tine, în fiecare zi, un motor pe benzină, cutia de viteze și fluidele necesare (ulei, benzină). Pentru ce? Pentru gândul că 10% dintre drumuri ar putea fi în afara orașului? Le poți face și cu o mașină pur electrică modernă care costă tot cât o hibridă plug-in modernă. S-ar putea ca, de câteva ori pe an, să ai nevoie să faci o pauză de încărcare. Dacă îți e peste mână nu ar fi mare tragedie să închiriezi o mașină diesel 30 de zile pe an. Nu?


Suma avantajelor mașinii hibride

Da, sunt și avantaje. Mașina hibridă reduce consumul de petrol, nivelează diferențele dintre consumul urban și cel extraurban, iar de cele mai multe ori este mai confortabil de condus pentru că vine din start cu o formă de transmisie automată.

Grijile despre încărcare sunt nule sau reduse, autonomia este mare, pe măsura rezervorului, iar timpul de realimentare redus. Torni benzină și mergi mai departe.

Pentru cei mai mulți clienți de mașini o soluție hibridă va fi, în opinia lor, cea mai bună alegere. Compromisul ideal. Noul diesel.

Mediul? Cui îi pasă de mediu? Oricum toate poluează, de la producție până la utilizare și reciclare. Poate electricele să fie răul cel mai mic. Dar tot poluează și ele.


Concluzii

Pentru utilizarea preponderent urbană, o mașină pur electrică de ultimă generație poate ieși cam la aceeași bani cu o hibridă modernă, fiind o soluție mai simplă din punct de vedere construtiv și mai plăcută în condus. Electrica n-are bujii, curele de distribuție, ulei și benzină ca o hibridă.

Cei mai mulți utilizatori vor ignora, însă, articole precum acesta și vor cumpăra hibrid sau plug-in hibrid. Vor scăpa de grija prizelor și, în același timp, vor avea costuri (TCO – Total Cost of Ownership) chiar mai mari decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel comparabile.

Așa cum ni se arată în prezent, hibridul nu face altceva decât să devină în mod parșiv o alternativă aparent viabilă. Un compromis acceptabil. Cam așa s-a întâmplat cu dieselul în anii 1990. Doar că acum hibridul este noul diesel.

Vom îmbrățișa cu toții hibridul, îl vom slăvi și peste 20 de ani vom ajunge la concluzia că era mai bine să fi sărit direct la electric.

BMW Seria 7 ActiveHybrid 2010 (sursa – BMW)

Apropo, China este cea mai mare piață de mașini electrice din lume, iar ei sar de faza cu hibridele pentru simplul motiv că poluarea urbană este atât de mare încât hibridele ar rezolva prea puțin din problemă. Electric direct.

Prin hibrid nu facem decât să prelungim dependența de petrol, să folosim iar și iar aceleași motoare pe benzină ca în anii 2000 și să ne căutăm scuze pentru a nu dezvolta o tehnologie a bateriilor revoluționară – una care să facă mobilitatea urbană plauzibilă cu mașini 100% electrice.

În acest caz fericit am păstra hibridul, dieselul și benzina pentru aplicații în care electricul ar fi nejustificat: camioane, vapoare, SUV-uri și automobilele care fac toată țara într-o singură zi.

Dar cine să înțeleagă?


Link-uri și articole utile:

225
Lasa un comentariu

avatar
65 Comment threads
160 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
98 Comment authors
Adrian Mitreazsizsiun omLucRadu Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Florin
Cititor
Florin

Toyota Yaris hibrid?

Razvan
Cititor
Razvan

doar ca sunt multe alte hibride pe piata, mult mai ieftine si cu performante mai bune (deja) decat prius…

Alex
Cititor
Alex

Poți da 1 exemplu de hibrid „mult mai ieftin și mai bun” decât Prius? Nu mai multe..1 singur 🙂

Morrison
Cititor
Morrison

Toyota Corolla 2019. O dotare rezonabila costa 23000 iar cu un tichet Rabla si cu reducerea lor, in anumite momente si pentu unele variante, ajunge la 19000 de euro. Era cat pe ce s-o cumpar daca nu as avea alte contrargumemte dar nu in legatura cu masina ci cu oportunitatea in cazul meu. Dar este strict ideea mea despre o noua criza care va fi cumplita in Romania. Si am preferat sa mai trag de Avensis diesel, de 12 ani si care este o masina minunata.

Sinel
Cititor
Sinel

Ar fi fost bine sa faci test comparativ de amortizare pentru intre Auris Hybrid si Rapid si eventual cam acelasi nivel de echipare /dotari. Au cam acelasi dimensiuni. Aurisul Hybrid il iei undeva la 20k euro. Deasemeni Rapidul nu stiu daca il iei cu o cutie automata in 16k.
Consumul mediu in cazul meu la un Auris Hybrid e 5.2, in conditiile in care merg 70% in Bucuresti.

StefanU
Cititor
StefanU

Un litru de benzina = 0.75 kilograme. Cum era cu alea 6 tone?

Dragos
Cititor
Dragos

Un articol foarte bun. Ma bucur sa primesc date reale ale ultimelor dezvoltari, iar trimiterea la cifre este foarte apreciata. Momentan Sandero 1.2 + Clima este mult mai verde si economic decat masinile prezentate si ma bucur tot mai mult sa o am.

zsizsi
Cititor
zsizsi

Da, este mai verde daca a fost vopsita in verde. O Dacia Sandero 1.2 nu este superioara nici macar unui Yaris hybrid in afara de pretul de achizitie. Eu cu 4300 Eur am cumparat in februarie 2018 un Prius G2 2004 cu absolut toate dotarile posibile pe acea versiune, incalzire scaune, bluetooth, comenzi vocale, navigatie, tempomat. I-am pus GPL cu 550Euro. In cei 25.000 km facuti de mine i-am facut un schimb de ulei si filtre (180 RON in total) manopera 0. si am schimbat de cateva luni rulmentii pe fata m-a costat cu manopera 550 RON. Am consum de… Citeste mai mult »

Radu
Cititor
Radu

Comparatia Toyota Prius – Skoda Rapid nu isi are locul. Discutam de masini diferite din punct de vedere al target-ului de client.
– Toyota este o masina care merge spre premium in timp de Skoda Rapid merge spre low cost.
– Motorizarile sunt la poli opusi, nu putem compara un motor aspirat de 1.8 benzina de la Toyota care are un ciclu de ardere complet cu unul supra alimentat care polueaza mai mult datorita acestui sistem.

Comparatia a fost facuta vadit impotriva masinilor hybrid, care vor da trend-ul pe viitor

Lucian
Cititor
Lucian

Ai dreptate… eu am un Auris Hybrid TS care consuma urban în jur de 4,5 l folosind preponderent modulul ECO… iar o comparație mai corecta ar fi între un Auris pe benzina cu un Auris hybrid având cam aceleași dotări…. nu trebuie uitata cutia automata de pe hybrid…. În plus Prius-ul este mai scump decât Auris-ul fiind considerat cu o clasa peste Auris…..

florin
Cititor
florin

Cam multe „inexactități” în articol, ca să nu zic altceva. În primul rând există hibride de clasă B (Yaris, Swift), chiar le-am observat prin oraș, nu știu cum v-au scăpat. În al doilea rând este ridicolă comparația de preț și orice altceva între Rapid și Prius, bine că nu ați pus Logan, ca să iasă cifrele mai spectaculoase. Mai ales în condițiile în care Toyota are aceialași model disponibil atât pe benzină cât și hibrid (Yaris, Auris, C-HR, RAV4). Iar diferența de preț este mult mai puțin spectaculoasă, de exemplu Yaris Active 1,5 vs hybrid – 15.544,00 EUR vs 17.274,00… Citeste mai mult »

Dragos
Cititor
Dragos

Subscriu 100%. Comparația între variantele aceleiași mașini este cea mai corectă. Avantajul pe care-l aduce versiunea hibrid este exact acolo unde consumul motorului pe benzină este foarte mare: în oraș, in condiții de trafic bară la bară în București. Diferența poate fi de la 3,5 litri hibridul la 12-13 litri varianta exclusiv pe benzină. Articolul este vădit interesat. Trebuia să aibă semnul „P” sau advertorial.

Lucian
Cititor
Lucian

Ai dreptate… eu am un Auris Hybrid TS care consuma urban în jur de 4,5 l folosind preponderent modulul ECO… iar o comparație mai corecta ar fi între un Auris pe benzina cu un Auris hybrid având cam aceleași dotări…. nu trebuie uitata cutia automata de pe hybrid…. În plus Prius-ul este mai scump decât Auris-ul fiind considerat cu o clasa peste Auris…..Un lucru important: când staționează și este pus în mișcare autoturismul hibrid folosește exclusiv motorul electric, asigurând astfel o protecție la uzura pentru motorul termic, plecarea de pe loc generează cele mai multe noxe și uzura motorului, clasic… Citeste mai mult »

Robert
Cititor
Robert

Buna ziua, In articol se zice ca un hibrid este mai greu: de acord, dar comparatia trebuie facuta cu aceasi masina echipata cu un motor pe benzina sa zicem, nu comparand 2 masini total diferite. Spre exemplificare masa mentionata la Prius, mie nu mi se pare exagerata (detin un renault clio 3 care in talon are 1370Kg). Mai apoi, trebuie avut in vedere ca cele 2 motoare pe benzina de la Prius si Rapid functioneaza radical diferit: Prius motor cu aredere pe ciclul atkinson ( eficienta sporita in comsum de carburant in detrimentul performantelor dinamice), iar Rapid-ul are GDI (gasoline… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Nu sunt un fan a hybridelor, dar au locul lor, in traficul majoritar urban. Un Ford Mondeo Hybrid, care este, poate, cea mai nefericita implementare a unui astfel de sistem, are un consum de sub 6% in trafic exclusiv urban (Bucuresti). O Skoda Rapid consuma, in aceleasi conditii de trafic, in jur de 11-13% (functie de anotimp si conditii meteo). Iar Fordul este o balena pe langa micuta Rapid. Vorbesc nu din povesti, ci cunoscand ambii soferi. Asa ca unii pot accepta un consum de benzinar la drumuri lungi, avand avantajul unui consum foarte bun in oras.

Gabriel
Cititor
Gabriel

Depinde de masina hybrid. Eu am xc 90 t8 si iti pot spune ca am consum 1-2 in oras, pana la servici am 40km dus, acolo o incarc si 40 intors. Am 12000km si 9.0l consumul mixt din care primii4000km nu am putut incarca deloc. Am 7 locuri, m-am dus in poiana bv cu 6 oameni si bagaje si am avut9.1l consum tur-retur fara sa incarc. Masina are 5.5sec 0-100 din cauza electricului, o zgomot in oras cand e pe electric. Fa tu cu unul pe benzina sau diesel astea. Daca voiai sa faci o comparatie decenta trebuia sa iei… Citeste mai mult »

Bogdan Gheorghe
Cititor
Bogdan Gheorghe

E mare consumul ptr ce masina ai tu… banuiesc ca este ultimul model nu? EU am seria 7 benzina model 2005 si am consum cam10-11L/100 in aceleasi conditii ca tine. EU am motor de 3 L aspirat, nu turbo, tu ce motor ai? Apropos… nu va lasati inselati de ideea ca un motor mic consuma putin! nimic mai fals. Motorul trebuie ajustat cu greutatea masinii. Vezi cazul Logan 1.4mpi vs 1.6mpi – Loganul cu 1.6 consuma mai putin fata de 1.4

Adrian
Cititor
Adrian

IN SFARSIT a avut cineva curajul sa o zica. De departe una dintre cele mai misto articole despre prostiile de hibride.

Walonul
Cititor
Walonul

Sigur, că japonezii sunt proști, la fel și milioanele alea de cumpărători de hibride….iar s-a găsit românul mai deștept decât ceilalți…

Gabriel
Cititor
Gabriel

E usor sa arunci cu rahat cand nu te informezi. Eu am cumparat Prius in primul rand pentru fiabilitate, masina are 5 ani si nu am schimat NIMIC la ea, decat placute de frana la 80000 km. In comparatia de costuri trebuie incluse si cheltuielile de reparatii si intretinere, nu doar de combustibil. Toyota Prius poate fi tinuta in garantie pana la 240000 km sau maxim 10 ani pentru sistemul hibrid. Daca autorul se informa cu adevarat, gasea ca Prius este una din masinile cu cel mai mic cost pe km parcurs, asta incluzand tot. E absolut irelevanta comparatia doar… Citeste mai mult »

Fane
Cititor
Fane

Auris hibryd 1.8 benzina la viteza medie 8 km / h in bucuresti consuma 8%
Opel astra 1.6 turbo la aceiasi viteza medie in bucuresti consuma 15%

Ambele la 200 k km – auris reparatii 0
Opel – turbina miau……

Comparatia voastra e un fel se metrou vs tramvai :)))))))

Alin
Cititor
Alin

Am o problema cu afirmatia ca o masina hibrida e mai lenta la sprint. Este adevarat ca o masina hibrida e inerent mai grea, insa la sprint trag ambele motoare, cel termic si cel electric. Bunaoara masina mea (Lexus IS 300h), e capabila sa-mi dea un extra boost de 100 cai putere pe partea electrica, mai mult decat suficient pt cele 100-300kg suplimentare.

Sunt de acord ca o masina electrica e de preferat in oras si pe drumuri relativ scurte (<500km), insa eu folosesc masina mai mult in concedii, cand am de parcurs mii de km.

cvi
Cititor
cvi

Daca argumentele lenta, grea, complexa nu inseamna mare lucru, cel legat de pret este pertinent si atarna cel mai mult. Corect ar fi sa aplici aceeasi masura si atunci cand analizezi masinile electrice. De ex: Vw e-Golf costa 38.500 Eur, pe cand versiunea echivalenta (ca putere si dotari) costa 21.900 Eur. Scadem primele pentru fiecare si ramane o diferenta de 8000 Eur = aprox. 6000l benzina (calculul tau). Golful pe benzina are un consum declarat de: urban de 6.2l si mixt 5.0l. La 10.000 km parcursi in fiecare an, cei 6000l ajung pentru 9+ ani, la 15.000 km/an ajung pentru… Citeste mai mult »

Horia
Cititor
Horia

Sunt de acord cu ideile si concluzia articolului, dar intreb si eu, ca locatar la bloc, cum vedeti rezolvarea pentru incarcarea bateriei masinii 100% electrice, in contextul in care preferam sa lasam masina in parcarea proprie si nu peste nopate la vreo statie aflata la kilometri departare? Cate statii de incarcare (si de ce putere) sunt in Romania si se vor construi in urmatorii 10 ani sa zicem? Merg de cca 2 ori pe an in calatorii lungi, de mii de km. Imi planific nopti suplimentare de oprire pe traseu? Oare gasesc statii de incarcare sa zicem in insulele grecesti… Citeste mai mult »

Ionut
Cititor
Ionut

Salut, Un articol mult asteptat de mine. Dupa cum spuneai sunt liber sa fac o alta comparatie. Doresc in viitor (2ani) sa imi cumpar sh o hibrida(Outlander PHEV). Va rog sa ma contraziceti / comentati cat mai multi asupra acestei tehnologii. Masina are 2300kg, 2 motare electrice si unu pe benzina 2litri. Bateria are autonomie noua 52km, dar dupa cativa ani poate ajune si la un 30km pe timp de iarna. Are mai multe moduri de lcr: full electric in range-ul autonomiei (asta are fi un Bucuresti de la N-S dus intors sau E-V dus intors. Un mod serial in… Citeste mai mult »

Mihai
Cititor
Mihai

Am apreciat foarte mult articolele despre masinile electrice. Foarte bine documentate. Cu atat mai mult m-a surprins acesta, vadit partinitor. In primul rand, nu poti compara masinile electrice cu cele hybrid. Din ce in ce mai multi producatori ofera deja suv-uri hybrid (plug in sau standard) care ofera avantajul consumului semnificativ mai scazut in oras in raport cu cele exclusiv diesel sau benzina. Pentru un autor care gandeste eco, mi se pare un aspect important. Probabil pasul urmator va fi introducerea unor baterii mai eficiente si de capacitate mai mare pe hybride. Din punctul meu de vedere viitorul nu este… Citeste mai mult »

Mihai
Cititor
Mihai

Hibridele sunt in general vazute ca o etapa intermediara spre viitorul automobilului iar aparitia lor e dictata de normele de poluare tot mai stricte care cu greu mai pot fi indeplinite fara a recupera energie la franare. Daca electrificarea are sau nu si un sens economic depinde foarte mult de la caz la caz. Pentru producatori cel mai important e sa puna pe piata un autovehicul care respecta normele si e destul de probabil sa platim mai mult pentru automobile in viitor cel putin in Europa.

Iulian
Cititor
Iulian

Bun comentariul! Exact la asta ma gandeam si eu de cativa ani cu privire la recuperarea de energie la automobilele cu motor conventional (care e 0) si la hibride/electrice. Apoi, legat de normele de poluare: s-a ajuns sa fie standard motorul de 1L benzina, turbo. Este un shortcut ales de producatori ca sa se incadreze in capacitate cilindrica mica (deci taxe mici) si putere suficienta pentru a misca vehicolul. Cu ajutorul turbo reusesc sa „inghesuie” un volum mai mare de aer intr-o cilindree din ce in ce mai mica. Ca sa nu mai vorbim de sistemul start/stop pentru a deveni… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Buna Adrian, In articol prezinti unele argumete corecte si unele un pic partinitoare. Acum avind in vedere ca multi dintre cititori nu au condus masini hibride si nici electrice ne putem da toti cu parerea. Personal eu am optat pentru 2 hibride PHEV in familie. E adevarat ce spui cu timpul de incarcare insa ai spus corect ca depinde de masina.. Personal am un C350e si un Outpalder PHEV. Nemtii se lauda un pic cu autonomia , japonezii sunt mult mai corecti in detalii. Mercedesul il cunosti bine pentru ca l-ai testat in unul din articole si cred ca ai… Citeste mai mult »

Marius
Cititor
Marius

Plus ca plug-in hybrid poti incarca dupa cele 100 de KM, daca circuli mai mult in oras 100Km e suficient pt o zi dupa care poti incarca… Dar poate a platit SKODA sau VW pentru acest articol….

Popescu Ștefan
Cititor
Popescu Ștefan

Articol foarte tendentios impotriva masinilor hibride. Ati calculat pretul la 100 km cu Toyota Prius( modelele I si II second hand)? Exemplu real: a) pe benzină: 30 lei/100km, b) pe GPL 15 lei/100 km, c) hibrid 8 lei/100 km.

C T
Cititor
C T

Am luat în august 2018 o Toyota Yaris hibrid cu dotările medii. Am dat pe ea 14.000 de euro. Merg aproape exclusiv în București. Consumă 5-6%. În 2008 am luat un Opel Corsa de 1,2L cu cutie automată și m-a costat tot 14.000 de euro. Aceleași drumuri, același stil de condus. Îmi consuma cam 11-12%. Decât sâ iau tot una pe benzină la același preț, care probabil ar fi consumat, ținând cont de evoluțiile din ultimii 10 ani. poate 8-9% sau decât să iau una full electrică, pe care aș fi dat cel puțin 22.000 de euro pentru mine Yarisul… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Legat de dimensiuni, exista Prius C, in US cel putin. Masina e plina de plastice subtiri pentru a o face cat mai usoara. La consum, intr-adevar se vede… Pe autostrada, 70mh, consum 60mpg… In sistemul metric ar insemna 3.9l/100km la o viteza de croaziera de 115km/h. Comparativ, o Kia Forte(ceed) pe care o conduc zilnic, nu am reusit pe autostrada sa scot mai bine de 40mpg. Cu Prius am condus aprox 2 luni si un minim pe autostrada a fost 60mpg.
Dar intr-adevar, nu e cea mai placuta masina si se simte foarte ieftina.

Mircea
Cititor
Mircea

Articol complet tendentios ! Comparatie halucinanta intre un diesel si un hibrid ! Presupun ca autorul articolului poseda un smartphone. De ce si l-a cumparat ? De ce nu a aplicat comparatia cu un telefon mobil obisnuit atunci cand l a achizitionat ? Auzi tu , sa compari demarajul unui disesel cu al unui hibrid !!! Mestere, du -te la culcare !

Bogdan Gheorghe
Cititor
Bogdan Gheorghe

Ar mai fi o varianta dragi concetateni ptr care multi le cumpara: impozitul f. mic perceput in toate tarile ptr o masina hibrida (la noi este de 5% din impozitul platit pe capacitatea motorului cu combustie interna). Va dau un exemplu de la BMW: un 750 benzina/diesel cu motor de 4.4L ai plati impozit anual de aprox 6380 RON. Daca o iei hibrid platesti doar 5% din aceasta valoare, adica 319 RON. La BMW am inteles ca poti dezactiva in totalitate sistemul hibrid si sa mergi doar pe benzina. Pe talon scrie hibrid, deci platesti 300 lei chiar daca nu… Citeste mai mult »

Dogaru
Cititor
Dogaru

Cred ca masinile hibrid au fost fabricate pentru a reduce consumul de combustibil deci a proteja mediul ,spre exemplu yaris hibrid este mai economica cu 16% decat yaris diesel ,ca si in cazul masinilor electrice,se urmareste protejarea mediului in primul rand nu costul de achizitie.

grd
Cititor
grd

daca scrii un articol bazat in intregime pe comparatia si echivalenta marcii toyota cu marca skoda este evident ca ai cunostinte extrem de limitate privind lumea auto… mai bine iti pastrezi teoriile pentru un cerc restrans de prieteni, de preferat copii

A.
Cititor
A.

Calculul dumneavoastră ia în discuție doar costurile legate de carburanți, nu și altele care fac ca rentabilitatea să fie mai mare. De exemplu, în București ai o reducere de 95% la impozitul pe mijlocul de transport, ceea ce presupune economii considerabile față de Skoda de care ziceți. Apoi, parcarea gratuită, care și asta poate însemna câteva sute bune de lei în fiecare lună pe care îi scutești. Per ansamblu, este mult mai ok să nu depinzi de închirierea unei mașini sau să nu te căciulești pe la nu știu cine să îți împrumute mașina ta, pentru că tu ai o… Citeste mai mult »

Tavi
Cititor
Tavi

Skoda e cu , cutie automata sau manuala ?
Daca e manuala comparatia e ZERO ! Rezistenta in timp si fiabilitatea Priusului e dovedita , asa ca aceasta comparatie e cam forțată! La ce dotari are priusul (baza) , skoda ajunge aproape de varianta full , iarasi pretul nu e corect comparat !
Priusul consuma in jur de 5,2-5,5 combinat , consum real , deci diferenta e mai mare.
Ca si tehnologie comparam rachete cu biciclete , dar avem timp sa ne elucidam.
Succes !

Andrei
Cititor
Andrei

Am avut 7 dieseluri. In momentul de față am un prius plus și un Highlander hybrid plus un Opel ampera. Pe toyote am pus gpl. Am 180.000km cu una și 250.000 cu cealaltă. Știi ce am schimbat în km ăștia? ULEIUL. ia vezi câte ambreiaje, egr-uri, turbine, filtre de particule și distribuții schimbai pe un diesel. Am trecut la hibrid pentru că mă disperasera dieselurile in oraș. Cu toate că au dezavantaje ( e puțin mai lentă), nu m-aș mai întoarce ever la diesel. Și mai e un secret : un hibrid trebuie să înveți sa il conduci ca să… Citeste mai mult »

Viorel
Cititor
Viorel

Eu personal nu parcurg cu mașina mai mult de 20Km în medie zilnic, dacă-i parcurg și pe ăștia într-un oraș precum Motru și moșia mea situată la cca. 3Km distanță, deci mi-ar fi foarte utilă o hibridă precum Opel Ampera sau omoloaga sa americană Chevrolet Volt, care pot parcurge în medie vreo 60 Km full electric, binențeles cumpărate SH, max.15.000€, 2-3 ani vechime ! Aș fi mulțumit de o astfel de automobil hibrid cu motor mecanic pe post de generator ca primă opțiune (singurele modele) și pentru faptul că acumulatorul îl pot încărca în decurs de câteva ore de la… Citeste mai mult »

Rares
Cititor
Rares

Presupun ca nu ai condus niciodata o masina hybrid, pentru ca daca ar fi fost asa, articolul arata cu totul altfel. Multe inexactitati si comparatii inutile.

Alex
Cititor
Alex

Salut, sa schimbam perspectiva.
1. Toyota are masina pur electrică se numeste mirări
2. Masina electrică este mai poluantea decat orice masina din lume chiar și diesel. De ce ? Simplu , energia electrică electrică este produsă în mare parte vb de Ro in termocentrale.
3. Reciclarea bateriilor este aproape imposibilă
4. Randamentul transportului electric este sub cel al motorului termic de sub capota având în vedere faptul că nu ai sursa in comutație.
Cam atât pentru moment.

Igor
Cititor
Igor

Sunt din Republica Moldova si avem pe drumuri foarte multe Prius, in special Prius 20. Ceea ce nu prea s-a pus accet aici e fiabilitatea, la Toyota in special. Si asta e un factor FOARTE important, mai ales in timp. Domnilor, drumurile din Moldova sunt, da ce sunt, ca practic dupa zapada asta nu mai sunt deloc 🙂 iti pun masina la grea incercare. Ei bine, am acest Prius de 2+ ani, 200 000 km la bord si mai mult de 30000 km facuti de mine, poate nu e mult, dar pentru ce drumuri avem, e ceva. Pot spune ca… Citeste mai mult »

claudius
Cititor
claudius

Am urmarit foarte multe dintre articolele tale. Si le-am apreciat pentru informatiile corecte pe care le ofereai cititorilor. Nu o data s-a intamplat sa te felicit. Nu o data s-a intamplat sa apar punctul tau de vedere in fata haterilor. DAR, acest articol nu iti face deloc cinste. Este atat de partinitor incat e greu sa nu vezi asta din avion. Cred ca mai corect era sa anunti de la bun ca acesta NU este un articol ci un advertorial BMW sustinut de VAG. Ideea este ca prin astfel de abordari iti vei pierde cititorii. Care nu sunt prosti. De… Citeste mai mult »

Marius
Cititor
Marius

Am un Lexus gs 450h și are un consum de plus ➕ ➖ 8%. Mașina are un motor V6 de 3500 și 345 cp, este super dotată și nu aș dao pe nici o altă mașină, decât tot un Lexus dar mai nou

Bogdan
Cititor
Bogdan

ceata e in capul tau, nu la hibride
sa vii sa te dau o tura cu un Lexus NX 300h ca sa vezi si tu ce inseamna hibrid

Costin
Cititor
Costin

Cred ca daca ne uitam la pret si masina electrica este o superba inutilitate, doar ajutorul de 10’000 euro poti sa incepi un calcul … si tot nu iesi in castig fata de propulsia clasica. Cred ca hibridul merita luat in calcul pentru cine face peste 10’000 km/an intr-un oras ca Bucuresti si este un sofer linistit la drum lung. In rest pt multi km – diesel, sub 25’000 km/an – benzina. Cu ce pot fi de acord este cu suprataxarea diesel si chiar a benzinei Bucuresti si alte orase mari… pentru ca intradevar au un impact negativ asupra starii… Citeste mai mult »

Alex
Cititor
Alex

De când am mers prima data cu Prius am zis că dacă s-ar oferi test drive cu Prius in mod gratuit la piețele auto din tara, sunt sigur că mai bine de o treime din Tdi-uri ar fi înlocuite cu hibride. Ai scris la un moment dat că hibridele sunt de la clasa medie in sus din cauza că sistemul are nevoie de volum mare și nu poate fi implementat pe mașină de clasă mică…sper sa fi aflat între timp că există o Toyota Yaris hibrid care e ff mica și are același sistem ca și Prius, cu un motor… Citeste mai mult »

Bobo
Cititor
Bobo

Sunt de acord ca EV este viitorul, dar cea mai mare inovatie de la Otto incoace nu poate sa fie decat sceptic privita de cei mai multi oameni deocamdata, sunt doar cativa ani de cand se fac electrice si nu este dovedita ( inca) fiabilitatea. Insa nu poti sa ii invinuiesti pe cei care cumpara o toyota pt ca au o tehnologie bullet proof din ‘96 incoace. Un Prius are costuri auxiliare mult mai mari decat o electrica dar uneori linistea mintii ca nu se strica si nu faci pana prostului electrificat sunt nepretuite.Parerea mea este ca plug in hibrid… Citeste mai mult »

Cristian
Cititor
Cristian

Acum sa spui ca pt un diesel(care ar fi el) nu ai client la revanzare dar pt un Lexus hibrid de 10 ani ai clienti, poate se face oleaca de coada chiar, ba mai si primesti un pret bun ti se pare ca este realist? Articolul prezinta fidel si parerea mea din acest moment. Pentru oras o electrica este perfecta. Daca ti-o permiti. Pentru ca e genul de masina care se cere cumparata noua. Mi se pare o problema faptul ca tehnologia evolueaza prea mult de la un an la altul si in cinci ani te trezesti cu o masina… Citeste mai mult »

Marcel
Cititor
Marcel

Discutia despre marci auto este inutila. Autorul, pasionat de masini electrice are o opinie corecta poate putin partinitoare. Dar ceea ce e cel mai important din toata discutia a pastrat pentru final: „…căutăm scuze pentru a nu dezvolta o tehnologie a bateriilor revoluționară” tehnologie despre care eu inca nu am auzit.

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Salutari, Ce fluviu de comentarii… Cu bicicleta nu mai merge. Faci cancer in esofag si plamani de atata poluare. Eu m-am lasat. Prefer sa merg cu masina electrica si fac asta de aproape 4 ani, cu aerul setat pe interior, decat sa fiu gazat. Bicicleta e pentru orasele verzi, pentru plimbari in parc, la munte. Referitor la statiile de incarcare, nu toate masinile electrice incarca la ele, se mai incarca si pe acasa. Acum 4 ani stateam la un bloc de 4 etaje, la etajul 3 si aveam loc de parcare fix langa bloc in zona Piata Alba Iulia, prin… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

„Referitor la Toyota, face reclama mincinoasa (ex: masinile noastre se incarca in mers, nu au nevoie de priza)” Nu am masina hibrida, dar am inchiriat un Ford Fusion(Mondeo in Europa) Hibrid si chiar incarca bateria cand mergea pe benzina, la viteze mai mari de 50-60 KM/h, cand franai sau ridicai piciorul de pe acceleratie. Folosea motorul electric la plecare sau pana pe la 50 km/h, dar se descarca rapid in cateva minute, dar se incarca si destul de repede. Sigur o sa spuna unii si start/stop-ul economiseste benzina. Numai ca cu start/stop-ul nu o sa ai aer conditionat si partea… Citeste mai mult »

dan
Cititor
dan

Sunt posesor de Hybrid…de doi ani…..e minunata…136 Hp…autorul este prost informat si total in ceata…sa spui ca(complicată, scumpă, grea și lentă) este o prostie…pentru STUPID PEOPLE…articol pentru…

Mihai
Cititor
Mihai

Sunt posesor de hybrid si masina este extraordinara. Este o bijuterie tehnica, foarte fiabila. Hibridele sunt fara indoiala masinile ideale de tranzitie catre perioada total electrica. Producatorii europeni pur si simplu nu au hibride in oferta lor si din aceasta cauza se chinuie din rasputeri sa demonstreze ca hibridele sunt “inutile” iar diesel-urile sunt perfecte ca “aerul de munte”. Nu-l cunosc pe autor dar ii recomand sa se documenteze mai mult, sa acorde mai multa atentie articolelor pe care le scrie. Oricum, ideea sa compari doua masini care nu au nimic in comun, cum e Prius si Skoda Rapid, e… Citeste mai mult »

Andrei
Cititor
Andrei

Interesant si util articol.
Totusi, cei care isi cumpara o hidrida o vor folosi, in marea majoritate a timpului, in limita autonomiei electrice. Dar au si posibilitatea sa faca drumuri lungi, cand e nevoie.
Eu, de exemplu, parcurg cca 10-15km zilnic si doar ocazional drumuri lungi. In marea majoritate a timpului as putea sa o folosesc exclusiv pe electricitate dar, spre deosebire de o electrica 100%, pot sa fac si un drum de 700km.
In plus, trebuie tinut cont si de faptul ca unii dorm mai bine daca stiu ca au ars mai putina benzina, chiar daca asta ii costa mai mult.

Lucian
Cititor
Lucian

O comparatie mult mai buna aici: https://www.youtube.com/watch?v=o2Ec4HcPaR8.

ABU
Cititor
ABU

Salut, m-a frapat un pic acest articol, fiindca la prima vedere pare foarte partinitor si citind comentariile sunt mai multi de aceeasi parere. Ce m-a enervat cel mai mult este acest titlu: Hibrid = Ceață. Universul necunoașterii …Wow… pai hai sa iti demontez mitul de masina electrica = viitorul. 1. Ce vei face cand toata lumea va avea masina electrica? Unde o sa le incarcati caci momentan cea mai rapida incarcare e de circa 30 de minute. Daca nu ai statia de incarcare proprie si personala esti mancat….E ca si cum la peco ar veni mai toata lumea sa alimenteze… Citeste mai mult »

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Eu am rezolvat aceasta problema. Avem doua masini, una full electrica (e-up) si una electrica cu generator (i3 cu range extender), care e plugin-ul unicat si cel mai special. Bateriile si-au marit capacitatea continuu (valori aproximative): – i3 2013 22 kwh, 2017 33kwh, 2019 44kwh – e-golf: 2015 24kwh, 2017 35 kwh – kia, hyndai 2019 64kwh – renault, nissan 22 kwh, 40kwh Tesla, Jaguar, Audi s-au dus spre 100kwh. Totul evolueaza. Tesla a cumparat Maxwell (care face baterii si condensatoare de mare capacitate), nu se stie ce o sa mai scoata. E bine ca se evolueaza rapid. Automobilul electric… Citeste mai mult »

Calin
Cititor
Calin

De fiecare data cand vad articole de specialitate din care iese la iveala naivitate tehnica si lipsa de documentare, ma-ntristez. Mai punem in plus comparatii intre mere si pere si ies concluzii profund gresite. Da… s-a mai zis pe-aici: daca vrei sa compari hibride cu „standard” compara de la aceiasi marca, sau marci inrudite. Priusul e cam la fel cu Rapid-ul tot asa cum apartamentul in Bucuresti e la fel cu cel din Craiova. Apoi, foarte important, daca vrei sa ramai „tehnic”: vezi cam care-i pretul pe care-l plateste motorul „100% clasic” noilor norme de poluare(tradus in final in senzatia… Citeste mai mult »

Garett
Cititor
Garett

Recunosc, citesc cu mai multa atentie comentariile decat articolul!
Autorul are un zel de neofit intru popularizarea electricelor pure, „a vazut LUMINA” i3 si orice altceva i se pare „epoca de piatra”. 🙂
Chestie amuzanta pentru un blog personal dar distructiva pentru credibilitatea unui site presupus profesionist…
Cel putin pentru urmatorii 5-10 ani masinile electrice NU vor fi o alternativa reala, exceptand un salt tehnologic neasteptat care sa le aduca fix la acelasi nivel cu cele ICE din toate punctele de vedere: pret, rapiditatea incarcarii, range etc.

Mihai
Cititor
Mihai

De toyota auris hibrid ai auzit ?
Mai ieftina decat prius
Sau yaris
Volkswagen jeta
Ford c max
Toate hibride
Si apropo consumul la hibrid se face la consumul unui rezervor de benzina raportat la numarul de km parcursi
Daca cu un rezervor de benzina de 50 litri faci vreo 7-800 de km atunci inseamna ca ai consum mic
Da recunosc ca e mai complicat cu calcule si masuratori
E mai usor sa scrii articole degeaba fara sa ai cunostinte tehnice

UnMuritor
Cititor

E asa aiurea sa vezi toti maimutzoii cum scriu articole inutile doar de dragul de a apasa butoane. Hibridele erau viitorul acum 20 de ani; acum sunt mainstream, si imi pare rau ca nu toti producatorii pot scoate modele hibride reale; in final, doar alea se vor vinde. Mai traim inca vreo 30 de ani cu hibride, electricul vine puternic din spate. Dar cu siguranta autorul nici nu a condus vreo hibrida vreodata, nici nu are idee despre ce vorbeste, si este pacat sa periclitezi imaginea site-ului cu “pareri” neavizate. Este stupid simplul fapt ca in ziua de azi mai… Citeste mai mult »

DanT
Cititor
DanT

Cazul meu: merg 75% prin oras, acasa am curtea mea, la birou o parchez in curte unde am deja priza. Pai nu ar fi perfecta o hibrida plug-in? As merge doar pe electric in oras, pentru ca nu mi-ar fi greu deloc sa o incarc noaptea acasa sau ziua la birou si sa am 50 km electric prin oras (de obicei nu fac mai mult de 20-25 km prin oras pe zi, in medie fac vreo 15, deci m-ar tine si 3 zile fara sa o incarc). Sigur, o sa zici de ce nu iau o electrica atunci? E drept,… Citeste mai mult »