Software-ul care ii permite unei masini sa se conduca singura poate fi considerat ca sofer al acesteia, se arata intr-o scrisoare a autoritatii americane pentru siguranta traficului – NHTSA. Scrisoarea a venit ca raspuns la o interogare a Google si putem spune ca suntem in fata unui moment esential in dezvoltarea masinilor autonome. Anuntul de acum va avea insa efecte abia pe termen lung, fiindca autoritatea nu are procedee prin care sa evalueze daca soft-ul autonom este bun sau nu. In plus, regulile federale spun ca toate masinile trebuie sa aiba volan si pedale, in timp ce Google ar vrea ca masinile sale autonome sa nu aiba nevoie de asa ceva.
Google, care testeaza de peste sase ani masini autonome in SUA, a depus la autoritatea NHTSA o proprunmere de design al unei amsini care „nu are nevoie de sofer uman”. Compania a vrut sa afle si care este pozitia NHTSA fata de dezvoltarea masinilor autonome, mai ales ca autoritatea trebuie sa dea o multime de aprobari in viitor pentru aceste tehnologii.
Autoritatea de siguranta a traficului a dat raspunsul si acesta arata ca, date fiind progresele tehnologiei, perspectiva NHTSA s-a mai schimbat.
Practic, software-ul care permite unei masini sa se conduca singura, poate fi considerat ca fiind soferul acesteia, spun cei de la NHTSA, care pana acum nu acceptau faptul ca o masina ar putea fi condusa si de un software.
Pentru companiile auto care vor sa lanseze masini autonome, scrisoarea este una extrem de importanta, fiindca deschide drumul dezvoltarii acestor masini. Este important fiindca o autoritatea americana celebra pentru severitatea sa, spune ca in viitor un computer poate fi considerat ca fiind pe post de sofer.
Mai multe companii auto testeaza masini autonome si vor sa le lanseze in jurul anului 2025. Companiile se plang insa ca autoritatile sunt rigide si nu vor, sub nicio forma, sa schimbe regulile, pentru a permite testarea pe scara mai larga a acestor masini pe drumurile publice.
Acum, NHTSA arata ca ar fi pregatita sa accepte faptul ca un program de inteligenrta artificala poate fi considerat la fel de pregatit precum un sofer uman pentru a conduce o masina.
Insa raspunsul NHTSA nu inseamna ca vom vedea in curand masini autonome pe sosele, fiindca autoritatea spune ca trebuie ca software-ul sa fie certificat ca avand capabilitatile unui sofer uman. Pentru asta trebuie stabilite standarde si metode clare de testare.
Un alt aspect tine de abordarea fata de masinile autonome. Companiile auto sustin sisteme in care soferul poate prelua oricand controlul masinii, in timp ce Google spune ca, din contra, daca omul ar putea interveni, mai rau ar face, iar masina trebuie sa fie 100% autonoma.
Pentru asta insa vor trebui schimbate regulamentele, astfel incat o masina sa nu mai aiba nevoie de volan, pedale si de alte comenzi tipice masinilor conduse de soferi umani. Schimbarea regulilor in acest sens nu va fi usoara si cu siguranta va dura mult.
NHTSA trebuie sa vina cu un set de reguli pentru masinile autonome, insa acestea nu vor aparea prea curand in numar mare pe sosele, fiindca multe bariere legale stau in calea lor. Si nu doar legale, ci si psihologice, fiindca putini soferi vor dori sa lase masina sa se descurce singure.
Surse: Reuters, The Guardian