Primarii din Paris, Madrid, Atena si Mexico City s-au angajat in mod oficial sa elimine pana in 2025 masinile diesel, anuntul fiind facut la o conferinta de mediu in Mexic, scrie The Guardian. Unele orase vor elimina total masinile pe motorina, altele vor face acest lucru doar pentru zona centrala si in paralel se promit investitii pentru impulsionarea masinilor electrice si hibride.
Anne Hidalgo, primarul Parisului, a avut initiaitva la conferinta de mediu C40, desfasurata in Mexic, capitala Frantei fiind deja celebra pentru masurile hotarate luate impotriva diesel-urilor.
Miguel Ángel Mancera, primarul din Mexico City, a promis investitii in transportul public, in timp ce primarul Atenei, Giorgos Kaminis, a spus ca scopul este ca toate masinile sa fie interzise in centrul capitalei Greciei. Trebuie spus ca Atena este una dintre capitalele unde dieselul are o pondere extrem de mica.
Insa, asa cum remarca BBC intr-o analiza, masurile de interzicere a diesel-ului vor functiona doar daca exista o alternativa in hibride si masini100% electrice, asta insemnand ca aceste masini sa fie la preturi acceptabile, autonomia sa fie multumitoare si sa exista posibilitatea de producere a energiei electrice necesara incarcarii unui numar mare de masini.
Problema cu dieselul este ca, desi arde mai incet si mai eficient, produce mai putina caldura si are si emisii de particule. Acestea reprezinta „calcaiul lui Ahile” pentru diesel si de aceea in SUA este considerat un combustibil murdar si industria il respinge cu tarie.
Inhalarea acestor particule poate duce la iritatii ale ochilor si nasului si poate facilita aparitia de probleme respiratorii, iar la cei care au deja probleme respiratorii, dieselul le agraveaza.
Insa constructorii auto spun ca masinile pe motorina sunt „demonizate” pe nedrept, desi niciodata nu au fost mai ecologice. Aceste companii sunt suparate pentru ca 15 ani au fost incurajate sa investeasca in diesel, iar acum li se spune ca trebuie sa schimbe totul.
Mai este un element important. Multor soferi le plac masinile diesel. Sunt placute la condus, consumul este mai mic, cuplul este mai mare si in multe tari taxele sunt mai reduse datorita emisiilor de CO2.
Apoi trebuie spus ca o inlaturare a automobilelor diesel de pe piata este imposibila. Parcul auto de autoutilitare si de autobuze este alcatuit in mare parte din diesel-uri.
La fel de adevarat este insa ca scandalul Volkswagen a pus dieselul intr-o lumina si mai proasta si in unele tari sa vor urgenta masurile impotriva acestor masini. Pentru posesorii de diesel-uri taxele ar putea creste, iar cand vor vinde masinile vor obtine un pret mai mic.