Lucrurile se schimba puternic in industria auto si la marele salon care incepe in 29 septembrie la Paris (1-16 octombrie pentru public) vor lipsi multe nume mari ale industriei, companiile preferand sa investeasca in evenimente speciale cu clientii sau in promovarea pe online. Bentley, Lamborghini, Volvo, Rolls-Royce, Ford si Aston Martin se numara printre marcile care nu vor fi prezente. Prezenta la un salon auto cu un stand decent costa de ordinul milioanelor de euro si poate depasi 10 milioane euro pentru un pavilion opulent.
Pana acum rar se intampla ca vreuna dintre marcile mari sa lipseasca la unul dintre cele trei saloane europene de traditie: Geneva, Paris, Frankfurt. In editia 2016 Salonul Auto de la Paris va fi insa plin de absenti celebri, semn ca se schimba mult prioritatile marilor companii auto si ca acestea nu considera ca merita sa investeasca milioane de euro in prezenta la marile saloane.
Nici nu este de mirare, fiindca si un stand mic costa de ordinul milioanelor de euro daca este bine amplasat. La Frankfurt, in 2011, Audi a avut unul dintre cele mai excentrice standuri, avand practic o intreaga cladire ce dispunea si de pista de curse la anterior. Costurile? Peste 10 milioane euro. In plus, Audi si alte marci investeau consistent pentru diverse petreceri la stand, invitau super-vedete si ofereau cadouri. Aproape totul ramane de domeniul trecutului, la fel si opulentul eveniment „Seara Volkswagen” (Volkswagen Group Night) in care compania prezenta separat de salon toate noutatile, cu o zi inainte.
Acum, Audi din Volkswagen Group va fi prezenta, dar nu si marcile Bentley si Lamborghini a caror participare a fost practic anulata de programul de economii demarat de Volkswagen pentru a compensa costurile uriase ale scandalului DieselGate.
Bentley spune ca se va concentra pe evenimente de mici dimensiuni adresate clientilor, iar Lamborghini spune ca isi va schimba strategia vis-a-vis de prezentele la marile saloane.
Ford spune ca va experimenta un alt fel de marketing si va invita potentialii clienti la drive-test de o zi in mai multe locuri din Franta, in timp ce Rolls-Royce a investit in petreceri super-exclusiviste, a chemat potentialii clienti in locuri speciale si a invitat bloggeri si persoane influente pe Instagram sa asiste si apoi sa posteze articole si fotografii.
Andy Palmer, CEO al Aston Martin Lagonda, a rezumat bine gandirea multor directori din industria auto: „Mult timp era logic ca trebuie sa fii la orice salon auto. Insa uneori sunt moduri mult mai bune de a realiza ce-ti propui, decat sa cheltuisti bani salon dupa salon”.
Desi la Paris veneau in doua saptamani 1,2 milioane de viziatori, multi expozanti au tras concluzia ca vanzarile nu le cresc pe masura investitiei, iar tendinta acum este ca marile companii auto sa fie prezente unde sunt prezenti si clientii: in online.
Mai mult, companii precum Ford prefera sa aduca modele in premiera la conferinte de tehnologie, cum ar fi Mobile World Congress Barcelona, lucru ce spune multe despre pozitionare companiei in peisajul tehnologic.
Surse: Bloomberg, Reuters, CNET