Acasa BMW Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

de Adrian Mitrea

Tocmai am împlinit un an de când am trecut la electromobilitate și am renunțat, cred eu definitiv, la mașinile pe combustie. Iată câteva concluzii după 365 de zile și aproape 25.000 km alături de BMW i3 (2018, versiunea 94 Ah).

În primul rând, am fost văzut ca un ciudat și a fost nevoie să mă obișnuiesc cu acest statut. Inclusiv unii dintre colegii de breaslă m-au perceput astfel. Poate și pentru că sunt primul jurnalist auto din România care a trecut la electromobilitate. Am intrat în posesia lui i3 în 31 August 2018. Ușor, ușor, unul câte unul, văd electromobilitatea tot mai fezabilă și, probabil, în câțiva ani, mulți dintre colegii mei vor adopta și ei o mașină electrică.

Știam că vreau i3 din 2016, de când am petrecut mai mult timp cu el. Am simțit că merită efortul financiar. L-aș fi cumpărat de atunci, dacă mi l-aș fi permis, dar n-a fost să fie decât doi ani mai târziu.

În fiecare deplasare cu colegii de breaslă am primit zeci de întrebări care încep cu „Da’ ce faci dacă…?” și am primit și concluzii de tipul „Ești nebun!” – spuse mai în glumă, mai în serios. 

Inclusiv noi, jurnaliștii auto, oameni bine informați în domeniu – vorba aia – suntem foarte reticenți la schimbare. Inclusiv mie mi-a fost greu, mental, să mă desprind de combustie și de obiceiul de a merge la benzinărie. Chiar am mai ținut vechea mașină, un MINI Cooper din 2002, încă șase luni după ce am cumpărat i3-ul.

Dar n-am mai mers cu MINI decât la spălătorie și la service. Miile de kilometri se tot adunau la bordul lui i3, iar pe MINI se aduna doar praful. Am înțeles, în primele șase luni, că nu-mi mai doresc combustie: uleiuri, filtre, curele, bujii, eșapament, benzină. Nu mai sunt pentru mine. Le înțeleg avantajele, le apreciez progresul tehnologic, le admir autonomia și întorc capul pe stradă după mașini pe combustie speciale. Dar atât.

M-am simțit ca în perioada în care mi-am cumpărat primul smartphone – un iPhone 3G – și am mai păstrat luni de zile vechiul Nokia N73 în sertar, că… cine știe… poate voi vrea să țină mai mult bateria, poate mi se va face dor de butoane fizice. Și uite că au trecut zece ani de atunci și nu mie dor de ceea ce azi numim “dumbphone”.

Trecerea la mașină electrică a fost grea, din perspectiva utilizării. Când spun „grea” mă refer la faptul că a necesitat atenție și planificare, mai ales la început. N-a fost greu în adevăratul sens al cuvântului sau neplăcut.

Pe măsură ce a trecut timpul am început să optimizez tot mai bine încărcările astfel încât să nu simt că stau să încarc mașina. Să nu simt că o aștept.

Mentalitatea de tipul „cât timp nu conduc, mașina e bine să fie conectată la o priză” a necesitat cel mai mare efort mental de schimbare a comportamentului.

Este similar cu mentalitatea de tipul „cât timp mașina staționează, e bine să fie parcată pe un loc de parcare legal” sau cu mentalitatea de tipul “cât timp lipsesc din cameră, lumina e bine să fie stinsă”.

Călătoriile dese pe distanțe mari m-au ajutat să planific mai bine și încărcările din oraș pentru că am văzut cât de variate și dese sunt scenariile în care poți să încarci mașina fără să simți că dedici timp acestei activități.

Acum încărcatul a devenit ceva atât de natural și integrat în stilul de viață încât nu mai am senzația că planific nimic. E ca atunci când înveți să conduci. La început planifici fiecare frână, fiecare viraj, fiecare interacțiune cu mașina. După un timp devine ceva natural, ca un fel de reflex.

Când speli hainele folosind mașina de spălat automată e cam la fel. Este ceva ce faci din când în când, cu o oarecare planificare, dar care vine natural și fără efort. Eventual în timp ce mașina spală hainele mergi la cumpărături. Tot așa și cu mașina electrică: dacă ieși la cumpărături, o încarci atunci. Plus în multe alte ocazii în care se întâmplă să fii pe lângă ea și să staționezi, deci nu conduci (ștersul de apă după spălat, ștersul prafului de pe bord, trimis un e-mail de pe telefon, așteptatul vreunui prieten, etc…).

A fost un an minunat alături de prima mea mașină electrică: BMW i3. Vor mai urma și alții și am să scriu despre asta de fiecare dată când consider că e relevant sau atunci când voi, cititorii, veți avea întrebări, curiozități sau nelămuriri pe subiect.


Citește și…


0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
148 Comments
vechi
noi
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel
Daniel
10 luni

Cel puțin ciudată mentalitatea că te duci la cumpărături că să încarci mașină. Adică stai 2 ore într-un mall la shopping și parchezi pe unul din cele 3 max 4 locuri cu priza. Dacă mai sunt câțiva că tine d-le jurnalist auto, sansa să găsesc o priza goala sunt nule.

Victor
Victor
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Felicitari Adrian! Cat despre Daniel nu te enerva: toata lumea are dreptul sa spuna ceva, chiar daca nu si-a desavarsit educatia..

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Victor

Si de ce ar fi asta o problema ? Cel putin in cazul tau este evident ca prezenta educatiei nu este corelata si cu aparitia inteligentei.

Simplex
Simplex
10 luni
Reply to  Iulian

Masina electrica ca și cea care se conduce autonom sunt scame.

Laurentiu
Laurentiu
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Da, toata lumea merge. Dar maxim o data pe saptamana. Ce facem restul de zile?
Sau mergem zilnic sa luam un suc sa putem incarca masina? Si sucul dureaza 2 ore pentru incarcare?

Daniel
Daniel
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Că orice om, merg la cumpărături, dar scopul este să cumpăr nu sa fac shopping timp de 2 ore ca sa încarc masina. Cred că 90 la sută din bărbați urăsc shopping-ul. Adică să privesc vitrinele sau chiar sa intru când am 5lei in buzunar pt parcare.

Yo îs
Yo îs
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Ca bine spui.

Marius
Marius
10 luni
Reply to  Daniel

Cand vor fi așa de multe mașini electrice și parcări cu încărcare vor fi mai multe. Doar no să fie acum parcări cu încărcare doar să fie mulțumit cel care nu vede viața fără mașină diesel sau benzinară.

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Daniel

tot e bine ca Adrian Mitrea lasa o masina electrica pe respectivele locuri. Eu, de multe ori, vad Loganuri si taxiuri parcate pe locurile de incarcare ale masinilor electrice. De acei soferi ce mai zici?

Gerula
Gerula
10 luni

Unde poți încărca mașina la bloc?

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Gerula

la parter, daca tragi un prelungitor prin fereastra.

Gigi
Gigi
10 luni

Cu cat sunt mai multi cu atat mai greu va fi sa ”alimentezi”. E ca povestea cu ce misto e Vama veche de acum 15 ani. Taci din gura mergi pe burta cine te intreaba cum este dai si tu din cap assa vag nemultumit si blat

mihai
mihai
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Ești copil. Ți-am mai explicat tot aici, într-un comentariu la un articol de-al tău din anii trecuți, că infrastructura energetică urbană e aia făcută de Ceaușescu, iar stațiile de încărcare actuale pur și simplu valorifică rezerva de putere prevăzută de comuniști. Nu poți conta pe inițiativa privată că va răspunde la creșterea cererii prin creșterea producției: Transelectrica e companie de stat, iar distribuitorii de joasă tensiune sunt monopoluri locale.

Florin Oprea
Florin Oprea
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Vorbesti aiurea fara sa stii. Am avut nevoie de trifazic intr-o comuna unde este disponibil de putere si a durat mai bine de 1 si jumatate cu mari eforturi!

mihai
mihai
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Ai ratat ideea lui Florin. Omul nu s-a plâns că i-a trebuit trifazic și n-a găsit, ci că instalarea unui biet branșament unde exista disponibil de putere a durat excesiv de mult și a fost excesiv de costisitor („cu mari eforturi”).

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Eu am un Nissan Leaf si mi-am cumparat o statie de incarcare. Initial am comandat o statie pe curent trifazic. Cei de la care am comandat mi-au spus ca nu are rost sa iau o statie pe trifazic 22kw pentru ca Nissanul nu poate incarca peste 6kw (sper sa nu spun prostii) Evident statia pe care o comandasem initial era mai scumpa si vanzatorul avea tot interesul sa mi-o vanda. Sunt foarte multumit de statia pe care am achizitionat-o.

mihai
mihai
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Alex Teodorescu este avizat să-și dea cu părerea. Și el zice așa: 1) „Vorbim de cerere și ofertă. În primă fază, da, se va lucra pe puterile existente. Deci distribuitorul poate să-ți dea într-o zonă puterea pe care o are. Dacă constată că are nevoie de mai mult și există cerere pentru putere mai mare, atunci va face ce este necesar pentru a aduce mai multă putere într-o zonă.” Cu partea întâi sunt complet de acord, asta am spus și eu. Partea a doua este despre mâna invizibilă a lui Adam Smith, adică din teoria capitalistă. În practică, distribuitorul are… Citeste mai mult »

Victor
Victor
10 luni
Reply to  mihai

Test facut prin Bucuresti de nu stiu ce liceeni, nu mai stiu exact unde, intr-un bloc din 1963- parca: ( of, memoria); consumatori maximali pe circuite de prize shuco , 1 de apartament. Rezultat OK ( bine, baietii au desfacut anticipat prizele si au strans contactele) .

bancher
bancher
10 luni
Reply to  mihai

Rezerva de putere este….trebuie doar sa fie bunavointa sa fie statii de distribuire (adica prize suficiente)

mihai
mihai
10 luni
Reply to  bancher

Este, clar. Cam câtă?

mip
mip
10 luni

salut mai Adita ! in sfirsit ai spart si tu gheata ! adica ai revenit din concedii, deplasari, etc si ai pus un articol pe site/blog … nu era ce asteptam eu dar e bine ca e tot despre i3-ul tau … cum zici si tu, orice schimbare produce oarecari neplaceri in perioada de acomodare, dupa care devine un automatism, o rutina zilnica … probleme sint si vor mai fi, dar se vor rezolva in timp; se vor deschide noi puncte de incarcare, vitezele de incarcare vor progresa, la urma urmei tot procesul va fi mai fluid si coerent …… Citeste mai mult »

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Apropo de masina electrica, am citit articolul tau despre consumul din timpul iernii. Ai enumerat acolo toti consumatorii electrici ai masinii car econsuma din bateria masinii. Atunci eu vin si te intreb : la ce foloseste bateria de 12v cu care este echipata masina ?

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Iată cum stau lucrurile. „Un autovehicul electric folosește energie electrică pentru orice: propulsie/tracțiune, căldură, degivrare, scaune încălzite, lumini, muzică, accesorii motor, actuatoare și motorașe de orice fel.” E un citat din articolul tau despre consumul din timpul iernii. Eu am facut un test pe care ti-l sugerez si tie. Aprinde faza lunga a masinii,incalzirea in scaune, degivrarea etc., apoi opreste-le pe toate si vezi daca se schimba ceva la range. Ar fi culmea sa spui ca o masina are autonomie 300km ziua si numai 200 noaptea. Singura care a modificat range-ul a fost climatizarea. Am uitat sa mentionez ca ma… Citeste mai mult »

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Nu mai te cert dar poate o sa intelegi singur citind asta:Nissan LEAF utilizează de fapt două tipuri de baterii. Una este o baterie plumb – acid de 12V care este de același tip cu bateria cu care sunt dotate vehiculele alimentate cu motoare cu combustie internă și care alimentează dispozitivele de joasă tensiune ale mașinii. Celălalt, este bateria litiu-ion (cu înaltă tensiune) (Li-ion) care furnizează energia electrică pentru motorul de tracțiune care propulsează autovehiculul. Bateria Li-ion este încastrată în oțel și este montată sub podeaua vehicului. PS Mai ramane sa te edifici ce inseamna joasa tensiune si inalta tensiune.

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Din pacate nimic ! Am crezut ca esti un partener de dezbateri dar vad ca m-am inselat ! N-ai raspuns la niciuna din intrebarile mele asa ca ma las pagubas .

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Mircea

Apropo, la ce m-am contrazis ?

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Cand eu am cumparat masina , am intrebat la ce foloseste bateria de 12v pe care am vazut-o sub capota si explicatia a fost ca ea, alimenteaza toti consumatorii electrici mai putin pompa de caldura respectiv racire si motorul electric. Mi-ar fi placut sa obtin niste informatii referitoare la cine si cum se incarca acea baterie de 12 v. Daca tu crezi ca farurile respectiv stergatoare ,degivrare, incalzire in scaune , comenzi geamuri oglinzi, volan, etc.. se „hranesc ” din bateria mare atunci inseamna ca tot ce consuma ce am mentionat, inseamna un consum insesizabil. Intentia mea n-a fost sa… Citeste mai mult »

Vlad
Vlad
10 luni

Nu am vazut nici o referinta despre comportamentul masinii pe timp de iarna cind randamentul bateriilor scade la jumatate. Si nici despre autonomia unei incarcari (in km parcursi). Si ce consumabile a schimbat intr-un an.

Adrian
Adrian
10 luni

Cred ca planificarea cu incarcarea bateriei iti mananca resurse(timp;putere de gandire;energie) mult mai importante decat o masina clasica. Adica timp=bani la sfarsit tragi linie ai economisit banii dar ai pierdut mult prea mult timp, pentru ca mergi unde vrea masina nu unde vrei tu, stai unde vrea masina nu unde vrei tu, cu alte cuvinte tu depinzi de bateria masinii tale ea te detine pe tine nu tu pe ea, atata timp cat bateria masinii tale te face pe tine sa iti pierzi timpul micromanageriind traseul,puterea folosita, timpi de asteptare, tu devii sclavul bateriei masinii tale.

Adrian
Adrian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Prietene atata timp cat masina ta „electrica” este 98% facuta din produse petroliere sau au in componenta petrol(transport,mod de fabricare etc.) ceea ce spui nu are fundament, esti total in aer in cadere libera si tu ai impresia ca de fapt zbori. Documenteaza-te.

Giorgio
Giorgio
10 luni
Reply to  Adrian

Si cand esti prin spital cu vreun cancer provocat de poluare nu pierzi timp, putere de gandire si energie? Si bani pe deasupra! Incercati sa luati in calcul si aspectul poluarii cand faceti comparatie intra o masina cu combustie si o masina electrica! Despre asta de ce nu vorbesti?

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Giorgio

Este vorba de limitarea libertatii de miscare. Sau credeti ca daca 2 oameni au masina electrica dispare poluarea ?

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

De fapt este fix invers. Cu masina pe combustie parcurgi cati km vrei pana se goleste rezervorul, opresti la benzinarie, apesi un buton si in 2 minute poti parcurge din nou aceeasi distanta. Cu cea electrica, cel putin a ta, parcurgi 150 km cu 100 kmh si cauti o statie de incarcare unde trebuie sa stai 30 min- o ora (daca este libera, daca nu, astepti) sa parcurgi iar aceeasi distanta. Si daca mai e vreun accident pe autostrada sau alt blocaj, probabil ramai pe acolo.

Laurentiu
Laurentiu
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Problema cu poluarea este urmatoare: Da, reducem poluarea. Dar cat costa o masina electriica/. Sa zicem 30.000. Pai daca iau una pe benzina, euro 6 pe care dau 10=12.000, de restul (dif 30-12) pun benzina si o repar… vai de mine. Nu gasesc un alt motiv, decat cel ecologic sa o cumpar. Iar pentru Romania e prea scump sa fac asta!

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Nu este neaparat vorba de ce iti permiti, ci de cat doresti sa investesti intr-o masina (cu atat mai mult daca vrei sa o folosesti preponderent in oras). Poate iti permiti si mai mult de 30 000, dar nu vrei sa folosesti banii astia pentru o masina.

Daniel
Daniel
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Se tot vorbește de eliminarea poluării. Fals, doar muți poluarea dintr-o parte în alta. Mașina ta „ecologica” papa curent electric, care in Romania este produs mai mult de jumătate din cărbune, gaz sau păcură. Așa că dacă treci prin Berceni și vezi fumul scos de CET Sud, să fii mulțumit că lucrează pentru tine sa ai mașină ecologica de 40.000 Euro.

andu YY
9 luni
Reply to  Daniel

nu confunda aburul cu fumul. 🙂

victor
victor
10 luni
Reply to  Adrian

cel mai pertinent comentariu de aici!
nu as conduce electrica nici daca as primi-o gratis !
sunt extrem de multumit cu masina mea pe motorina, euro 6, cu 320 cai!
consum 8,8!!

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Tu crezi ca daca ai masina electrica respiri alt aer decat restul ?

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Asta e o proiectie mentala a ta care te face sa te simti mai bine, motivele pentru care ai facut acest pas sunt altele. Nu stii ce se va intampla maine, cu atat mai putin in 2040. Chiar tu ai spus ca vei renunta imediat la electrica daca vor creste costurile de operare.

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Deci daca devine mai scumpa utilizarea unei electrice, s-a dus si sansa lasata copiilor sa respire un aer mai putin poluat in Bucuresti in 2040 🙂

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Adrian Mitrea :

Argumentele ecologiste, pentru mine, au căzut mereu în plan secund pentru că sunt perfect conștient că și un automobil electric poluează: producția autovehiculului în sine, producția bateriei de propulsie, producția energiei electrice necesare deplasării pe durata de viață a mașinii, reciclarea/casarea la finalul utilizării.

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Iulian

Nu, nici gand: aceste productii de baterii si energie electrica nu se fac in orase…adica da, polueaza, dar nu in marile orase. Prin comparatie, masina folosita de tine polueaza chiar in centrul orasului. E o mare diferenta.

Gabi
Gabi
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Prin anii 1970, pe vremea copilariei, am fost la Bucuresti la o epozitie organizata sub patronajul ambasadei SUA ( se organiza prin centru pe langa Universitate, sa zic ca in incinta fac de Arhitectura ), acolo erau expuse diferite tehnologii de viitor. Acolo am vazut pentru prima data 2 masini electrice, pe vremea aceea se spunea ca acela este viitorul, ca in cativa ani toti o sa trecem la autoturismele electrice. Imi amintesc si acum forma lor si culoarea, una era galbena si una rosie, la forma semanau cu Tesla actuala. De atunci nu am auzit nimic pana la scandalul… Citeste mai mult »

mihai
mihai
10 luni
Reply to  Gabi

Motoarele de curent continuu nu prea mai au perii, tocmai ca să nu fie schimbate. Dacă ai calculator acasă sau la birou, ăla sigur-sigur are niște ventilatoare de 12V curent continuu, fără perii. Rotorul e un magnet permanent (nicio bobină!) iar statorul produce un câmp magnetic rotitor care trage rotorul după el. În ceea ce privește „arderea” bobinajelor, nu sunt inginer electrotehnist dar am făcut un pic de electrotehnică în facultate și mă încumet să-mi dau cu părerea că bobinajul ăla se poate distruge doar dacă este operat în afara parametrilor de proiectare: fie temperaturi prea mari care distrug izolația… Citeste mai mult »

Bogdan
Bogdan
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Salut Adrian! Iti bati gura de pomana… Pentru cei mai multi romani, masina nu este o unealta placut de folosit, ci un mijloc de refulare a neimplinirilor vietii lor. Ca sa nu mai vorbesc de „mascarea” complexelor de inferioritate. Dupa ce te injura seful la serviciu, dupa ce te calca nevasta in picioare, ce poate fi mai placut decat sa iesi in trafic cu 300 de cai fumegand pe linia de tramvai, stropind saracii aia care merg pe jos, taind calea fraierilor care merg regulamentar etc etc? Tu pe astia vrei sa-i convingi sa nu mai polueze!? Pai faptul ca… Citeste mai mult »

andu YY
9 luni
Reply to  Bogdan

Asta e adevarul, a si zis unu mai sus ca e multumit de masina lui de 300 de HP. si gibonul cand mananca banane e fericit 🙂

Cristian
Cristian
1 luna
Reply to  Adrian Mitrea

Dap. Dar omori copiii din Bolivia unde se extrage litiul pentru masina ta. Sper sa-ti amintesti de asta

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Iulian

Ia sa se puna autoritatile cu taxe in functie de poluare si tipul de combustibil, sa vad eu daca iti mai iei masina de 320 CP.

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Adrian Mitrea
Pentru client contează costul și experiența de la volan.
Nimănui nu-i pasă de mediu, crede-mă. Este doar ipocrizie.

Adrian Mitrea
Eu tocmai am recunoscut, acum, dar și în alte rânduri, că mi-am luat mașina electrica 1) pentru modul în care merge și 2) pentru că e mai ieftin de utilizat decât una pe benzină.

Mai continuam cu discutiile despre poluare ?

mihai
mihai
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Off topic: nu mai iese fum, că e ținut prizonier în circuitele electronice. Se numește fum magic și datorită lui electronicele funcționează. Dovada este clară: când fumul magic iese afară, circuitele nu mai funcționează! 😛

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Adrian

Astfel de restrictii au fost mereu, cand a aparut o inovatie care putea rasturna toata ordinea de pana atunci. Dupa ce a aparut motorul cu aburi, la un moment dat niste englezi destepti l-au pus pe un vapor. Au inceput toti sa sara in sus, venind exact cu argumentele tale: ca nu te duci unde vrei tu, ci unde gasesti porturi care sa te incarce cu carbuni (prin comparatie, energia vantului putea deplasa corabiile cu panze absolut oriunde pe mari si pe oceane). Asta a durat pana cand primul vapor militar (facut din fier) s-a intalnit cu cea mai mare… Citeste mai mult »

Giorgio
Giorgio
10 luni

Felicitari, Adrian pentru curajul tau de a face schimbarea si pentru promovarea electromobilitatii! Si eu conduc o masina electrica de 2 ani chiar, timp in care am mers 75.000 km, aproape dublu fata de cat obisnuiam sa merg inainte cu o masina cu combustie. Pur si simplu este mai placuta la condus, mai sportiva si te relaxeaza prin lipsa zgomotelor si a vibratiilor. Nu sunt o persoana fitoasa, dar credeti-ma ca daca urc acum intr-o masina cu combustie, am impresia ca sunt pe un tractor, si nu exagerez cand spun asta. Persoanele care critica masinile electrice cu siguranta nu au… Citeste mai mult »

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Giorgio

Iar timpul petrecut la incarcare eu il consider timp trait in plus, datorita lipsei poluarii care ne va lungi viata, deci nu este timp pierdut, este timp castigat…)))

Poti elabora te rog cum functioneaza acest rationament ? Locul tau de incarcare este intr-o bula cu aer din padure ?

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Giorgio

2016 World [civil] power generation by source [IEA, 2018] (Percentages of 24.973 TWh)[2]

Coal (38.4%)
Natural Gas (23.2%)
Hydro (16.3%)
Nuclear fission (10.4%)
Oil (3.7%)
Non hydro renew. (8%)

Sorin
Sorin
10 luni
Reply to  Iulian

Romania sta foarte bine la productia de electricitate verde, iar ponderea productiei de electricitate din carbune e foarte mica.
Vedeti rapoarte actualizate la minut aici:
http://www.sistemulenergetic.ro/

Informati-va si de aici, toate denigrarile aduse masinilor electrice au un anumit scop si anume prelungirea agoniei masinii clasice:
https://youtu.be/n0TamUaqN04

Daniel
Daniel
10 luni
Reply to  Sorin

Nu discut de masina propriu-zisă, dar cum am subliniat într-un post anterior, mă deranjează vehementa cum că electromobilitatea este ecologica. Sorin a scos de pe site-ul Transelecrica componenta producției de energie pe zile. Datele sunt cât se poate de reale, doar că sunt foarte recente, adică o toamnă blândă, fără temperaturi de 34 grade sau minus 10 când combustibili preiau vârful de sarcina și merg la greu. Oricum, din datele oferite de Sorin, combustibilii ocupa 47% din producție. Dacă dorim să fim ecologici și să ne pese de viitorul planetei și a copiilor adunăm și energia nucleara și ajungem la… Citeste mai mult »

Daniel
Daniel
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Scuze dar nu înțeleg unde bati. Discutam despre comparația între BMW i3 și BMW seria 3 pe care le pot achiziționa din bătătură celor de la Bavaria. Nu comparam mere cu pere. Asta este treaba Ministerului Mediului să oprească toate cazanele care intra în țară sau sunt deja înmatriculate cum de altfel au stimulat înmatriculările de electrice noi prin prima de 10,000. Totuși nu m-ai lămurit, spui ” 1-2 poluatori (centrale pe cărbuni să zicem)” – chiar atât să fie? – și nu ai răspuns cum este treaba cu mașina electrică 100% ecologica. Te rog sa îmi răspunzi clar, este… Citeste mai mult »

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Daniel

Tu nu intelegi ca aceste centrale pe carbuni nu sunt amplasate in Bucuresti si in marile orase? Da, polueaza, dar centralele nu sunt in orase. Masinile polueaza orasele, nu centralele pe carbuni. Statistic, in Bucuresti cea mai mare sursa de poluare o constituie de departe traficul auto.

Daniel
Daniel
10 luni
Reply to  bancher

Unde puii mei sunt CET Sud și cea din Grozăvești, banchere? Nu sunt in București? Nici măcar in Ilfov. Cea construita de Petrom de 40 MW este la 5 km de Ploiesti. Te rog să verifici ce scrii. Știi că CET Sud a implementat o instalație care arde cauciucuri vechi in loc de gaz sau păcură? Treaba este extraordinara că folosește reciclabile, banii au fost de la UE. Dar cu problemele de subfinantare datorita datoriilor acumulate de RADET este posibil oricând să cadă sistemul de filtrare (care este o uzină foarte complexa). Ca la orice autoturism, fara mentenanță, adică bani… Citeste mai mult »

bancher
bancher
10 luni
Reply to  Daniel

CET Sud si CET Titan au fost facute in 1965, restul de termocentrale prin 1975 (ex CET Vest). Da, au fost facute de comunisti si pe ei nu ii interesa poluarea. Au ramas inca ptr ca nu le-a inchis nimeni, insa nu peste tot e ca in Bucuresti. In alte tari si orase centralele pe pacura si gaze nu sunt in mijlocul orasului, conducatorii au fost mai cu cap decat Ceausescu si le-au facut afara. Exista si alte orase pe lume, nu doar Bucurestiul. Dar chiar si asa, exact cum am scris, nu CET-urile pe gaze si pacura fac cea… Citeste mai mult »

Pasionat
Pasionat
9 luni
Reply to  bancher

Mutand poluarea in alta parte te pacalesti pe termen scurt. Atata tot!

mihai
mihai
9 luni
Reply to  Daniel

Energia nucleară ESTE ecologică. Deșeurile radioactive produse sunt relativ puține și pot fi ținute în depozite speciale fără să afecteze mediul.

Florin Oprea
Florin Oprea
10 luni
Reply to  Giorgio

Evident ca iti convine, iti da statul din banii mei de impozite 10000 euro si apoi ai si curentul moca, pe care, intr-o forma sau alta tot noi il platim. Evident ca trebuie sa ai bani de cumparat ceea ce 90% din romani nu au. Si tot aia de au bani primesc prime babane de la stat ca sa se dea cu electrica care, btw, are amprenta de carbon mai mare ca o masina obisnuita.

Pasionat
Pasionat
9 luni
Reply to  Giorgio

Ptr. ca deocamdata e gratuita incarcarea. Cand va fi pe bani o sa-si roada unghiutele din nou cei ca tine si vor fi mult mai putini km. parcursi cu ele.

Adi
Adi
10 luni

Totusi, un raport pret-costuri, ca la benzina vs diesel. O masina electrica e mai scumpa la achizitie, ~10000 euro in plus, nu? Cand se compenseaza costul initial in exploatare? Cat timp va fi gratuita incarcarea? Bateria cand se va schimba, care e costul uneia noi?

Sorin
Sorin
10 luni
Reply to  Adi

Explica foarte bine baiatul asta si poti intelege diferentele:
https://youtu.be/7JXpJjotxjA

Pasionat
Pasionat
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Ia calculeaza cati kw consuma pe 100km. I3.Inmulteste cu pretul kw. Si vezi cati bani dai ca sa parcurgi 100km. Lasa statiile de incarcare gratuite ca nu vor fi asa la nesfarsit. Apoi vezi cat costa o baterie noua. Pretul acesteia imparte la perioada ei de viata si in functie de km parcursi vezi cat se regaseste in fiecare 100km. Vei fi uluit la ce costuri te deplasezi chiar daca nu ai de inlocuit filtre si ulei periodic. Daca nu sti sa faci calculele corect … traiesti cu impresia ca totul este roz.

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Pasionat

Iti raspund eu ! Aproximativ 8 lei! Eu fac cu Nissan Leaf 40 Kw aroximativ 280 km. Si de aici calculul e simplu:40kwx0,60 bani/kw=24 lei. Am rotunjit pentru ca niciodata nu incarci o masina care nu mai are curent.

Gabriel
Gabriel
10 luni

Nu inteleg de ce nu promovați motorul pe hidrogen. Bateriile sunt poluante la fabricatie si eliminare, curentul este facut prin ardere de cărbune sau hidrocarburi când nu plouă, bate vântul sau nu e soare. Nu mai vorbim de timpii de încarcare mai ales daca trebuie sa ajungi rapid de la Baia Mare la Călărași. Poate sa explice cineva credibil de ce se evita hidrogenul?

Gabriel
Gabriel
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Esti platit sa faci reclama la bmw i3.

Naivu
Naivu
10 luni
Reply to  Gabriel

Marea problema a hidrogenului o reprezinta stocarea unei cantitati suficiente la bordul autovehiculului. Ultima solutie a japonezilor este un rezervor cu gaz comprimat la 350 atmosfere! Nu prea incantator! Abia cand se va gasi o solutie tehnica multumitoare pt asta, ne vom putea pune problema cat costa hidrogenul sau masina pe hidrogen; iar daca costul va fi acceptabil, garantat vor lua fata masinilor pe baterii (dar repet, trebuie intai sa poti transporta in mod rezonabil o cantitate rezonabila de hidrogen)

mihai
mihai
9 luni
Reply to  Naivu

Nu e aia marea problemă. Poți să faci orice fel de rezervoare dorești, să-ți reziste și la impact și la tot ce ai nevoie. Problema e că cea mai ieftină metodă de producere a hidrogenului e să-l obții tot din petrol, printr-un procedeu mai complicat decât simpla distilare cu care faci benzină și motorină. Adică, bezina și motorina sunt mai ieftine decât cel mai ieftin hidrogen. În plus, stocarea și transportul hidrogenului sunt mai scumpe decât ale altor gaze, deoarece molecula de hidrogen e foarte mică și se strecoară pe lângă garniturile de etanșare obișnuite.

Naivu
Naivu
9 luni
Reply to  mihai

Nu neg ca si hidrogenul are costul lui de productie, si nu am date ca sa compar costul hidrogenului cu al benzinei aditivate care se vinde la pompa (nici ca sa te contrazic, nici ca sa te sustin)! De asemenea, putem face rezervoare pt presiuni f mari, dar la ce greutate? La ce dimensiuni (grosimea peretelui)? La ce pret? La ce fiabilitate (sa reziste ani de zile fara sa imbatraneasca materialul, la mii de cicluri compresie/decompresie, la vibratii continue, la variatii termice … si la primul micropor s-a fasait tot … asta daca ai noroc si nu explodeaza cu tot… Citeste mai mult »

Marinescu Gabriel
Marinescu Gabriel
8 luni
Reply to  Gabriel

Si hidrogenul cum il obtii?Ce energie folosesti pentru electroliza apei,ma refer la provenienta ei?Nu tot carbune sau ce se foloseste in centrala care iti da energie electrica?

mnicku
mnicku
10 luni

inca nu au aparut costurile si problemele adevarate,…samd. E o aventura sa tot fugi dupa o priza in loc sa te deplasezi linistit din A la B ca sa iti incarci masina si apropo acasa cam cum stati cu consumul stimate domn??
E inca prea devreme pt a afirma ca masinile elctrice reprezinta . Daca intr-un ora cca 10000 de masini electrice se alimenteaza noaptea e nevoie de centrala nucleara + schimbata infrastructura electrica

Mihai
Mihai
10 luni

Excelent!
Dovada clara ca se poate. Eu am fost super încântat de i3. Dar pentru ca nu ma dau banii afara din casă prefer inca vechitura de Logan diesel platit din 2009.
Am facut doar un pact sa folosesc bicicleta oricand e posibil.
Cat despre următoarea masina nu am indoieli ca va fi electrică. Radical mai buna decat cele cu combustie.
Si mai simpla.. Regenerarea iti permite sa conduci cu o pedala.. 90% din timp.

Laurentiu
Laurentiu
10 luni

Ne puteti spuen cat costa o betarie de schimbat simanopera atunci cand pica? Mai mult de 5 ani oricum nu merge!

Gabi
Gabi
10 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Care baterie tine 8 ani? De ce crezi ca o sa primesti alta baterie la garantie ,sa zicem dupa 5 ani de cicluri incarcare/descarcare? Asta cu garantia si schimbarea bateriei este reclama. Gasesc ei motive sa nu acorde garantia cum gasesc si in prezent cand ai o problema cu masina… Daca bateria este pe baza de ioni de litiu, durata ei de viata nu are cum sa fie 8 ani, ionul de litiu nu „traieste” atat…

Mircea
Mircea
9 luni
Reply to  Adrian Mitrea

GARANȚIE PENTRU BATERIE DE 8 ANI SAU ÎN LIMITA A 160.000 KM PENTRU NOUL NISSAN LEAF
De pe site-ul oficial Nissan !

Adrian Mitiș
Adrian Mitiș
10 luni

Intre BMW si Mini cooper, chiar daca prima este electrica iar a doua (marca) benzinara, diferenta ambientala este totul.

Dan
Dan
10 luni

Hello, bravo pentru pasul facut, pacat ca BMW nu au scos o veritabila masina electrica ci doar un prototip rulant… ca si Renault zoe, Audi etron, Mercedes EQC. Pentru moment speranta vine (in afara de Tesla) de la Kia/Hyundai cu Kona/Niro/Ioniq, Volkswagen ID si Peugeout/Citroen/Opel cu 208/Crossback/Corsa. In afara de VW, nemtii sunt la coada plutonului, e pacat, imi aduc aminte de alte firme care nu au reusit sa inoveze, ca si Kodak, Nokia, etc. Oare vom mai avea firme germane in industria auto peste 10 ani? Lumea auto se va schimba radical in anii urmatori, caci a fabrica o… Citeste mai mult »

teo
teo
10 luni

Buna ziua,mi-am cumparat un nissan leaf de o luna,deocamdata incarc la un supermarket la 10 minute de casa unde este gratuit,iar cand nu va mai fi voi incarca in garaj,stam la casa.
Sunt multumit de masina am mers si 300km cu un plin la 40kw baterie,am facut déjà 1650 km in 30 zile.

John Smith
John Smith
10 luni

Articol care nu spune mai nimic in afara de niste incercari esuate de lirism auto.
Ma interesa range-ul, cum te descurci cu incarcarea, ce probleme ai intampinat, iarna/vara cum se comporta etc etc… Aoleu…

Naivu
Naivu
10 luni
Reply to  John Smith

Ai 6 linkuri la finalul articolului; iar deasupra titlului e un link pe care scrie BMW cu rosu. Da click si mai citeste din urma. E interesant!

Alex I.
Alex I.
10 luni

Salut Adrian si multumesc pentru efortul de a lumina cat mai mult acest subiect. Majoritatea comentariilor vad ca sunt anti-masini electrice…nu pot decat sa accept ca suntem multi si diferiti si s-o las asa. Revenind la masini electrice, parerea mea este ca multi se afla in situatia mea – daca ma fortez un pic acum as putea achizitiona o masina electrica dar prefer sa mai alerg diesel-ul un an doi datorita salturilor imense in tehnologie de la o luna la alta in acest domeniu. In scurt timp Tesla isi va deschide reprezentanta si la noi in tara, din ce in… Citeste mai mult »

Iulian
Iulian
10 luni
Reply to  Alex I.

Nu e vorba de negativism, tu vezi doar pozitii opuse dar nu asta e discutia. Da, sunt oameni care nu merg la cumparaturi cu masina, e atat de greu de crezut, daca ai un centru comercial si piata la 300 m de unde stai ? Masina electrica pur si simplu nu ofera aceeasi libertate de miscare ca una pe combustie si atat, iar asta nu e un motiv pueril sa nu detii una. Daca nu folosesc masina la cumparaturi sau in oras, ci pentru drumuri lungi si concedii, de ce sa ma limitez singur la distanta parcursa si sa imi… Citeste mai mult »

Ovidiu
Ovidiu
10 luni

Salut, Cat timp dureaza un drum Bucuresti-Arad cu i3? Dar Bucuresti – Mahmudia si retur? Multumesc.

Stefn
Stefn
10 luni

Ca de obicei se plang de masinile electrice doar cei care nu le au.

Naivu
Naivu
10 luni

Salut Adrian, Felicitări pentru implinirea „anului electric”! Să-ți folosești i3-ul cât mai mulți ani, cât mai multi km, în călătorii cât mai frumoase și să ne impartasesti și noua din experiența ta! Iti multumesc pentru informatiile practice despre electromobilitate si pentru feed-back-ul la intrebarile noastre, informatii pe care nu aveam cum sa le obtin pe cont propriu (si ar trebui sa-ti multumeasca inclusiv cei care iti critica opiniile); la urma urmei asta ne dorim de la un jurnalist: sa sesizeze trendurile si sa ne ofere informatia! Apreciez ca, pentru acest BMW i3, ai avut curajul sa renunti la o masina… Citeste mai mult »

Ionut
Ionut
9 luni

Viitorul este clar al masinilor electrice, dar cred ca mai dureaza 10-15 ani pana ajung la un pret pe care si l poate permite majoritatea oamenilor. Ma uitam cat de repede au avansat capacitatile bateriilor intr un timp atat de scurt. BMW ul tau i3 are 27,2 KWh, iar acum un renault zoe are 52kWh. Capacitate dubla, la jumatate de pret. Un salt spectaculos in doar cativa ani. Si mai e si aspectul incarcatului, care i sperie pe multi. Tesla incarca acum 20 mile(32km) la range pe minut cu ultimele fast chargere. Deci in 10 min poti adauga 320 km… Citeste mai mult »

Garett
Garett
9 luni

Apropo, ai ramas dator cu povestea, cu ce ati fost in vacanta pana la urma? 🙂

Bogdan
Bogdan
9 luni

Buna ziua. Din pacate constat ca abordarea celor care au trecut de la masini cu combustie la cele electrice este similara vehementei cu care cei care s-au lasat de fumat isi justifica gestul si ii incrimineaza pe cei care inca mai fumeaza. My way or the Highway. Pentru mine electo-mobilitatea nu este o varianta viabila. In primul rand nu locuiesc langa puncte de incarcare, nu lucrez langa puncte de incarcare, merg mult prea rar la supermaket (nu am nevoie de produsele pe care le gasesc acolo). Sa las masina la incarcat si sa plec cu taxiul este ceva ce nu… Citeste mai mult »

Naivu
Naivu
9 luni
Reply to  Bogdan

Am intalnit de mai multe ori ideea schimbarii la statii de alimentare a acumulatorilor descarcati cu altii incarcati. Din pacate montarea acestor baterii nu e o treaba simpla pe care sa o faca mecanicul sau electricianul de la benzinarie, deja ca este vorba de o piesa de 500 kg de 1x2m (ca sa nu mai vorbesc ca la masinile actuale trebuie sa scoti toata caroseria sau tot sasiul ca sa ajungi la baterii) si ca nu ai doar de conectat doua fire si strans patru suruburi, ai de conectat si sistemele de conditionare a bateriilor si senzorii care le monitorizeaza;… Citeste mai mult »

Bogdan
Bogdan
9 luni
Reply to  Naivu

Nu asta era ideea. Acet tip de autovehicul nu este inca pregatit pentru orice scenariu de utilizare. Cu toata dezvoltarea infrastructurii, inca nu este un lucru fezabil pentru toata lumea. Ceea ce ma deranjeaza nu este ideea de masina electrica (pe care o apreciez ca alternativa) ci vehementa cu care este sustinuta ca singura cale posibila. Pe principiul asta ar trebui sa mergem cu totii pe bicicleta ca sa fim eco. Dar nu avem cu totii calitatile fizice necesare sau disponibilitatea pentru asa ceva. Sau poate ar trebui sa comandam rosii bio de la ferme certificate, nu sa cumparam plastic… Citeste mai mult »

Naivu
Naivu
9 luni
Reply to  Bogdan

De acord cu tine, masina electrica trebuie sa mai evolueze inainte sa devina prima optiune in orice scenariu de utilizare. Chiar si cei mai vehementi electroentuziasti recunosc ca sunt scenarii in care e preferabil un diesel si ca masina electrica aduce si dezavantaje: pret de achizitie mai mare, autonomie mai mica, timpi de incarcare mari (si daca pt pret si autonomie sunt sanse ca evolutia tehnologica sa le aduca la nivelul masinilor pe combustie, timpii de incarcare nu vor scade niciodata la 5min). De asemenea, influenta dezavantajelor difera mult intre utilizatori; incepand cu cel care sta la curte, foloseste masina… Citeste mai mult »

Dragos
Dragos
9 luni
Reply to  Bogdan

Comentariul lui Bogdan e cel mai bun din tot ce am citit pana acum. Cat despre mine, creierasul meu gandeste simplu. Nu sunt in mod deosebit nici pro nici contra electrificare. (chiar cred ca electrificarea poate reduce semnificativ poluarea in locul in care traiesti). Asadar, DACA si CAND costurile de intretinere si exploatare ale electricei (inclusiv timpul consumat pentru incarcarea masinii) vor fi convenabile pentru mine si modul meu de viata, pretul va fi unul pe care sa mi-l permit iar autonomia masinii va fi una pe care sa o consider ok pentru mine si drumurile pe care le am… Citeste mai mult »

Tibi
Tibi
9 luni

Noi oamenii suntem foarte conservatori si nu ne place schimbarea. Acest lucru va face ca desi masinile electrice sunt net superioare celor clasice sa mai treaca inca 10-20 ani pana cand pana cand majoritatea masinilor noi vandute sa fie electrice. Pana atunci sper sa fie subventionate si incurajate puternic toate acele autovehicule electrice care circula exclusiv in oras ( autobuze, taxiuri, masini de livrare marfa sau mancare, etc) asta va face ca sa putem simti o imbunatatire a calitatii aerului in anii urmatori. Am o curiozitate Adrian cum de ai ales ID 3 ca urmatoare masina electrica si nu Hyundai… Citeste mai mult »

Eugeny
Eugeny
9 luni

Apreciez comentariile astea în contradictoriu gen #haters însa mă întreb de ce sunt așa de mulți nonEV cititori dornici să îți citească articolele?! Sa fie invidia/neputința de a avea un EV!? Poate mentalitate primitivă, reticență la nou/schimbare sau poate pur și simplu este vorba de……! Adrian, atâta timp cât se comentează înseamnă că ești apreciat! În altă ordine de idei, chiar nu cred că salvează eGolf-ul meu planeta însă cu siguranță planeta este poluata în fiecare zi de acel om needucat care parchează în locul pentru EV, lasă lumina aprinsă în camera de hotel (că de, nu plătește el) aruncă… Citeste mai mult »

un om
un om
9 luni

Felicitari ! Poate prin cresterea procentului de oameni civilizati pe care ii vom vedea conducand masini cu emblema asta albastra si avand un nume compus din 3 litere vom incepe si noi, astia care stam cuminti la semafor atunci cand este rosu, sa indraznim sa trecem pragurile unui dealer BMW. Eu chiar sper sa apuc ziua aia….pana atunci inchid geamurile cand aud manele si inchid ochii cand vad baietii ” destepti ” , conducand BMW-uri….Ca sa evit o neintelegere am sa clarific : NU, nu toti soferii de BMW ar avea nevoie de ceva mai mult bun simt , dar… Citeste mai mult »

Marinescu Gabriel
Marinescu Gabriel
8 luni

Cel putin deocamdata pretul este daca nu nimicitor cel putin nemernic.Imi pare rau s-o spun dar chestia asta cu”hai sa-mi cumpar sa fiu printre primii”este proasta,si incurajaza preturile exagerate ce ar trebui sa constituie prima si cea mai determinanta FRANA in luarea unei decizii de achizitie a oricarui produs.Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al cercetarii cat si al guvernelor de a incuraja cercetarea pentru a reduce preturile la un nivel acceptabil de bun simt.Cum poti sa dai 35.000 euro pe un …partz de masina ce are o autonomie de 150-200KM si risti sa ramai… Citeste mai mult »

Naivu
Naivu
8 luni

1) pretul BEV e inca mare dar nu l-as caracteriza “nimicitor” (cel putin nu pt piata romaneasca, poate pt piata indiana!); un Logan nou full-option sare deja de 11000EUR si nici asa nu este prea scump, deoarece peste 50% din cei care cumpara masini noi prefera masini de 15-20k sau mai mult! Cu 25-30k poti cumpara lejer un Zoe, Leaf sau eGolf echipat rezonabil, iar viitorul se anunta chiar mai ieftin (sefii de la VW apreciaza ca in 2-3ani preturile BEV si ICE vor fi la paritate) 2) “Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al… Citeste mai mult »

Naivu
Naivu
6 luni

De curiozitate, mi-am facut azi, de pe desktop, cont pe PlugShare.com. Merge f simplu sa dai check-in la o statie, dar nu exista si check-out, sau macar sa afiseze ora la care am dat check-in. In situatia in care cineva ar vrea sa vina pe seara la incarcare, cum ar putea sa-si dea seama din aplicatie ca persoana care apare cu check-in la data curenta a venit acum 10-12h si probabil a plecat de mult?

Septimiu
Septimiu
2 luni
Reply to  Adrian Mitrea

Eu am folosit 12 ani un Ford diesel, iar de un an de zile dețin o Toyota Prius hibrid.
Deși automobilele cu motor termic au fost pasiunea mea din copilărie. Pot spune insa că de când am descoperit automobilul electric, pasiunea mea se îndreaptă spre acesta. Nu știu dacă o să ajung vreodată să dețin un automobil electric, dar macar am făcut un pas înainte și am achiziționat un hibrid. Daca as avea posibilitatea as trece pe „electric” de mâine fara nici o frica și fără nici un regret.

frank
frank
25 zile

De ce ai ales acest model electric?