Acasa Curiozitati Revizia unei mașini electrice cu piese aftermarket. Cât costă

Revizia unei mașini electrice cu piese aftermarket. Cât costă

de Adrian Mitrea

Cele mai multe dintre mașinile electrice aflate pe piața din România sunt încă prea noi să fi avut nevoie de reparații semnificative, însă prin simple căutări pe Internet am găsit deja multe piese aftermarket, pe lângă opțiunea de a repara și întreține aceste automobile cu piese branduite de mărcile auto. Am căutat și centralizat prețuri pentru consumabile uzuale și piese care se pot strica frecvent pe drumurile din România. Iată rezultatele și concluziile acestei căutări.

BMW i3 94 Ah (sursa – BMW)

Piese BMW i3

  • Filtru aer habitaclu (cu carbon activ): cca. 150 Lei (MANN, UFI)
  • Plăcuțe frână față (set): cca. 130 Lei (Bosch, A.B.S., NK)
  • Discuri de frână față (set): cca. 400 Lei (Zimmermann, Textar, Brembo)
  • Plăcuțe frână spate (set): cca. 150 Lei (Bosch, Brembo, Vaico)
  • Discuri de frână spate (set): cca. 300 Lei (Bosch, Zimmermann, Brembo, TRW)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor față: cca. 300 Lei (Febi Bilstein)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor spate: cca. 200 Lei (Febi Bilstein)
  • Amortizor față: cca. 550 Lei (Bilstein, Sachs)
  • Amortizor spate: cca. 450 Lei (Bilstein, Sachs)
  • Arc față: 330 Lei (Sachs)
  • Arc spate: 300 Lei (Sachs)
Renault ZOE Z.E. (sursa – Renault)

Piese Renault ZOE Z.E.

  • Filtru aer habitaclu (cu carbon activ): cca. 50 Lei (Mahle, Bosch)
  • Plăcuțe frână față (set): cca. 100 Lei (Bosch, Valeo)
  • Discuri de frână față (set): cca. 400 Lei (Zimmermann, Textar, Brembo)
  • Saboți frână spate (set): 240 Lei (ABE, Brembo, QWP)
  • Tamburi frână spate (set): 1.500 Lei
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor față: cca. 150 Lei (Bilstein)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor spate: –
  • Amortizor față: cca. 400 Lei (KYB)
  • Amortizor spate: cca. 350 Lei (KYB)
  • Arc față: –
  • Arc spate: –
Motor Volkswagen e-Golf (sursa – Volkswagen)

Piese Volkswagen e-Golf

  • Filtru aer habitaclu (cu carbon activ): cca. 50 Lei (Purflux, Corteco, Mahle)
  • Plăcuțe frână față (set): cca. 200 Lei (Bosch, AISIN, Valeo)
  • Discuri de frână față (set): cca. 400 Lei (Meyle, Hella, Textar, Brembo)
  • Plăcuțe frână spate (set): cca. 100 Lei (Valeo, ABE, Delphi)
  • Discuri de frână spate (set): cca. 230 Lei (Bosch, Ferodo, Delphi)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor față: cca. 100 Lei (Febi Bilstein)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor spate: –
  • Amortizor față: cca. 330 Lei (Bilstein, Monroe)
  • Amortizor spate: –
  • Arc față: 300 Lei (Eibach, Lesjofors)
  • Arc spate: 250 Lei (Eibach, Lesjofors)
Nissan LEAF (sursa – Nissan)

Piese Nissan LEAF

  • Filtru aer habitaclu (cu carbon activ): cca. 100 Lei (CoopersFiaam, MANN)
  • Plăcuțe frână față (set): cca. 200 Lei (ABS)
  • Discuri de frână față (set): cca. 400 Lei (Bosch, Brembo)
  • Plăcuțe frână spate (set): cca. 100 Lei (Valeo, Delphi)
  • Discuri de frână spate (set): cca. 300 Lei (ABS, Meyle, Brembo)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor față: cca. 220 Lei (Triscan)
  • Rulment sarcină și flanșă amortizor spate: –
  • Amortizor față: –
  • Amortizor spate: –
  • Arc față: 250 Lei (Eibach)
  • Arc spate: 250 Lei (Eibach)

Se poate observa cu ușurință că piesele consumabile pentru aceste mașini au prețuri similare cu ale autoturismelor pe combustie de clasă echivalentă. Gama de accesorii auto pentru ele începe să se diversifice.

Am căutat piesele auto de mai sus în magazinul online www.autodoc24.ro. Pe lângă piese consumabile și piese auto susceptibile de a se strica cel mai repede trebuie luată în calcul și înlocuirea extinctorului și a trusei medicale, atunci când expiră. Cu alte cuvinte, o parte din pachetul legislativ obligatoriu expiră și trebuie actualizat o dată la câțiva ani.


Anvelopele sunt și ele consumabile, iar prețurile pornesc de la 200 Lei per anvelopă și merg până spre 800 Lei per anvelopă, în funcție de marcă, performanțe și dimensiune. Gama este foarte variată și poate fi consultată pe site-urile care vând așa ceva.


Prețul acumulatorului de tracțiune al unei mașini electrice este un subiect aparte și delicat, influențabil în timp de mulți factori. Ca idee generală se poate lua în calcul un preț final la client de 272 Euro pentru 1 kWh de capacitate a bateriei. Astfel, bateria unui Renault ZOE Z.E. ar costa aproape 12.000 Euro (de 40 kWh capacitate netă, 44 kWh capacitate brută).

În funcție de marcă, garanția pentru bateria de tracțiune, motor și sistemul electric conex pornește de la 100.000 km sau 8 ani și merge până la 160.000 km sau 8 ani (care termen se atinge primul).

Trebuie luat în calcul faptul că ieșirea din garanție a unei astfel de mașini o va face utilizabilă în continuare, în condiții bune, așa cum și utilizarea unei mașini pe benzină sau diesel continuă și după ieșirea din garanție a mașinii, a motorului sau a cutiei de viteze.


Mai sunt consumabile și piese neacoperite în detaliu în acest articol, cum ar fi bateria de 12 V (orice mașină electrică are și o baterie de 12 V, ca orice altă mașină, pe lângă bateria mare folosită pentru tracțiune), lichidul de frână, lichidul de răcire al sistemului electric (antigel) și lamelele ștergătoarelor. Cu alte cuvinte, acesta este un articol cu listă deschisă, iar utilizatorii care au schimbat deja mai multe piese la mașinile lor electrice pot completa acest articol la formularul de comentarii.


Citește și:

21 comentarii

Sebastian 1 august 2019 - 12:06

Daca doriti sa cumparati piese de la epiesa si nu doriti neaparat sa le ridicati de la ei din magazin, au lansat si site-ul targuldepiese.ro unde preturile sunt mai mici, dar exista posibilitatea primirii pieselor doar prin curierat. In cazul automobilelor electrice, nu trebuiesc cumparate anvelope putin mai „speciale”, cu emisii de sunet mai mici sau cu un indice de greutate mai mare? Este doar o curiozitate de a mea. 🙂

Reply
Adrian Mitrea 1 august 2019 - 12:26

Salut! Teoretic poți pune orice anvelopă care se încadrează în limitele de dimensiuni aprobată de constructorul auto și omologată pentru mașina respectivă. E drept că mașinile electrice vin din fabrică cu anvelope mai eco, în sensul că au o rezistență mai redusă la înaintare. În principiu ele nu sunt cu mult mai scumpe decât alte anvelope și tot în principiu impactul în consum și performanțe va fi mic (între o anvelopă pentru EV și o alta). Contează mult mai mult să aibă presiunea corectă, să nu fie prea uzate, să nu fie dezechilibrate, iar geometria roților să nu fie dezechilibrată. Pe scurt, când vine vorba de înlocuit anvelope, aș pune orice anvelopă pe o mașină electrică, cu performanțe cel puțin egale cu cele care au venit din fabrică. Aș sacrifica un pic consumul și autonomia pentru performanțe de frânare mai bune și aderență sporită, spre exemplu.

Reply
Sebastian 1 august 2019 - 12:42

Am inteles. Va multumesc pt clarificari.

Reply
Adrian Mitrea 1 august 2019 - 16:05

Cu plăcere, salut!

Reply
Postolachi Dumitru 1 august 2019 - 13:08

La Nissan Leaf anvelopele din fabrică mi s-au părut un pic cam zgomotoase. Sau poate senzația e dată de faptul că se aude doar zgomotul de rulare. Cei de la Continental se lăudau la un moment dat cu un tip de anvelope silențioase și care asigură un consum redus dar până nu apuci să vezi cum e pe pielea ta te mulțumești cu ceea ce ai.

Reply
Adrian Mitrea 1 august 2019 - 16:04

100% impresia vine din faptul că lipsesc alte zgomote și vibrații. Și ce spui tu se aplică doar la viteze de peste 100 km/h. În rest mașina merge ca un vis (în ceea ce privește strict silențiozitatea).

Reply
manivela 3 august 2019 - 15:44

Adriane, daca tot ai deschis acest subiect, foarte bun, doar la i3, car are niste roti cu dimensiuni speciale, respectiv foarte mari, parca minim pe 19, dar foarte inguste, cam cat face un set de cauciucuri?..Tinand cont ca nu orice producator le poate produce..

Reply
Adrian Mitrea 5 august 2019 - 14:55

Salut! Produc Bridgestone, Continental, Nokian, Nankang. Costă maximum 2.500 Lei setul de 4 anvelope premium bune (vară sau iarnă, nu contează).

Reply
sil 1 august 2019 - 13:34

In cazul lui i3 vrand-nevrand trebuie sa iti cumperi anvelope „speciale”. Anvelopepe lui i3 nu le gasesti pe alte masini.
Insa au avantaje. Faptul ca sunt subtiri duce la o frecare minima si astfel sunt mai putin zgomotoase si eco. Astfel nu sunt necesare profiluri speciale pt a fi eco, cum e in cazul celelalte marci.
Ca dezavantaje e ca i3 arata ca o caruta cu acele roti subtiri. Daca il privesti din spate arata oribil. Pe langa faptul ca spatele e urat ca design, mai are si roti subtiri..

Reply
Adrian Mitrea 1 august 2019 - 16:03

Așa este, i3 e singura mașină electrică cu roți atipice, conceptul „tall and narrow”, ceea ce le face din start mai scumpe față de restul. În principiu cauciucurile de i3 sunt duble la preț față de ale unui e-Golf.
Legat de design, mai depinde și de versiune. Spre exemplu mașinile i3 de car sharing au jantele de bază care vin cu anvelope de 155 mm lățime inclusiv pe spate. Roțile imediat următoare au anvelope mai late pe spate (175 mm), iar i3s are anvelope de 195 mm lățime pe spate. Raportat la diametru (19, respectiv 20 inch), tot sunt înguste (față de valorile cu care suntem obișnuiți), dar nu mai arată la fel de ciudat precum variantele cu roți de bază.

Reply
Ovidiu 12 septembrie 2019 - 21:11

nu se pot pune alte jante/cauciucuri? sau doar alea care vin default sunt omologate?

Reply
Kap 5 august 2019 - 09:59

Doar atât la dezavantaje? Faptul că pentru a tăia la sânge din frecări și a stoarce autonomie au îngustat la 155 mm lățimea pneurilor față le face mai nesigure la frânare. De ce un BMW seria 1 cu greutate similară lui i3, are anvelope de 205mm? Și nu, nu vreau să aud texte cu regenerativa, aici vorbim de capacitatea de frânare efectivă (redusă cu 25% față de cele cu ardere internă), de care e nevoie în caz de urgență, și care afectează grav siguranța aia mult vânturată.

Reply
Adrian Mitrea 5 august 2019 - 15:03

Dacă susții că i3 este o mașină nesigură, poți să te adresezi RAR sau altor entități de omologare Europene și să le spui acest lucru.
Eu pot să-ți spun că, DA, frânele sunt mai slabe față de alte mașini BMW și, DA, mi-ar fi plăcut să aibă un sistem de frânare mai performant.
În același timp pot să recunosc că frânele lui i3 sunt mai bune decât ale multor automobile de pe piață și e absolut OK.

Reply
Naivu 1 august 2019 - 13:59

Salut! Am impresia (ochiometrica, nu am date tehnice) ca multe din masinile electrice au grosimea anvelopei (incluzand stratul pneumatic) mai mica decat masinile „normale”. Acest aspect s-ar putea sa fie eco, dar janta pare sa nu mai fie la fel de bine protejata de socuri.
Cineva se plangea pe Youtube ca a dat cu Tesla ceva mai tare intr-o groapa si i-a afectat janta: https://www.youtube.com/watch?v=Wnn2zkqHgh4

Reply
Adrian Mitrea 1 august 2019 - 15:59

Salut! E vorba despre faptul că mașinile cu roți mari au, în general, balon/talon mic al anvelopei. Nu e cazul la toate. BMW i3 are roți mari (doar 19 și 20 inch disponibile) și anvelope înguste și cu balon mic. Și uite că până acum n-am avut probleme pe drumurile din România. La ZOE Z.E. și e-Golf dimensiunile roților sunt aceleași ca la Clio sau Golf, deci roți cu balon mare (pe jantă de 16 inch). La orice mașină poate fi afectată janta sau anvelopa dacă dai în gropi serioase.

Reply
Naivu 2 august 2019 - 13:07

Multumesc pt lamuriri si bine ai revenit din vacanta!

Reply
Adrian Mitrea 2 august 2019 - 13:21

Mulțumesc și eu pentru primire și pentru comentariile pertinente de pe site!

manivela 6 august 2019 - 14:53

Adriane, pai si pe cand reportaju’….Pana la urma ai optat pt electrica sau ai plecat cu un treiar….ceva-mi spune ca ai plecat cu bmw pe combustie..

dodoi 6 august 2019 - 18:10

Pana la urma care fost masina inchiriata si de unde?

Sorin Apopei 3 august 2019 - 10:49

Foarte bun articolul!

La i3 am schimbat pana acum: placute frana spate si burdufuri de amortizoare fata, stergatoare. Am facut o revizie de 2 ani si in octombrie urmeaza cea de 4 ani. E ok, nu bate, nu troncane :).

La e-up (69.000 km) o sa fac revizia in ianuarie pentru 5 ani. Aici se aude ceva la roata dreapta un cloncănit. In test e perfecta. Tocmai am mai facut o iesire din Bucuresti si am mers pana la Azuga, absolut normal, 100-110 (e adevarat, masina a fost goala). Am facut pauza de incarcare la Ploiesti de 20 min.

Vreau sa spun ca sunt uimit, inainte aveam emotii mai mari. Am ajuns cu 11% la Azuga, vineri foarte de dimineata, fara AC, era temperatura ideala.

Bateria e la fel ca atunci cand era noua.

Tocmai mi-am schimbat anvelopele de pe spate la i3 – 175/r20 XL Bridgestone 750 ron/buc (83.000 km).

Am ales XL pt ca sunt cu material mai mult si nu se mai simt socurile asa de rau.

As mai completa cateva operatiuni care se mai pot face: instalatia de aer conditionat – se poate curata cu un aparat care scoate tot agentul din conducte si pune altul. Am inteles ca in felul acesta se ung si se curata sistemele de la AC, se elimina si șpanul provenit de la piesele in miscare si se prelungeste viata compresorului AC.

O alta operatiune: ozonificarea, se dezinfecteaza instalatia de aer conditionat.

Reply
Naivu 21 august 2019 - 14:14

Felicitari pt bronzul de la Sibiu Rally. Asteptam relatarea evenimentului!

Reply

Lasa un comentariu