Acasa BMW Cel mai lung drum cu mașina electrică și prima ieșire din țară. Destinație: Budapesta

Cel mai lung drum cu mașina electrică și prima ieșire din țară. Destinație: Budapesta

de Adrian Mitrea

BMW i3 si Parlamentul Ungariei din Budapesta (sursa – Adrian Mitrea)

Unii ar spune că „e nebunie curată”, alții că „e imposibil” să pleci cu o mașină electrică din București până la Budapesta. Și totuși… se poate. Mai mult decât atât, în România și Ungaria infrastructura pentru automobile electrice arată, deja, foarte bine. E fiabilă și dezvoltată alături de servicii conexe (magazine, restaurante, cafenelea, toalete). În această aventură am învățat lucruri noi despre mașină, despre infrastructură și despre ce înseamnă să călătorești internațional cu un automobil electric, iar în acest articol îți povestesc și ție experiența. Poate îți va fi de folos cândva.

Știu că datele concrete tip „jurnal de bord” sunt foarte importante pentru ca fiecare să-și facă propriile socoteli, așa că mai întâi de toate ți le prezint pe acestea.

Apoi am să-ți spun cum a fost. Încerc să surprind emoția momentului, pentru că o astfel de călătorie, aparent banală, te mai învață niște lucruri. Las în spatele fiecărui detaliu relevant și câte un link, pentru cine vrea să aprofundeze.

De asemenea, am să-ți spun și de ce vreau să duc i3-ul, cât mai repede posibil, la service.

Ca să ai un oarecare context despre mașină, este vorba despre un BMW i3 pe care îl am din 31 August 2018. Sunt primul jurnalist auto din România care a trecut la un automobil electric și dedic mare parte din activitatea mea acestei nișe auto: electromobilitatea.

Este versiunea i3 94 Ah, adică varianta intermediară din punctul de vedere al capacității bateriei (27,2 kWh net, respectiv 33,2 kWh brut). Asta se traduce într-o autonomie reală cuprinsă între 100 și 250 km (în funcție de climă, relief, viteza de deplasare și stilul de condus). Aș zice că autonomia medie, reală, este undeva la 180 km, cu bateria plină.

Cu orice mașină electrică echipată cu baterie de 30-40 kWh și funcție de încărcare rapidă (la 50 kW) ai putea obține date apropiate de cele din acest articol, luând în calcul un stil de condus dinamic, dar calm și regulamentar.

Bateriile mașinilor electrice „model 2019” sunt deja mai mari de atât, iar stații noi de încărcare sunt inaugurate în fiecare lună.

Drumuri precum acesta devin din ce în ce mai ușor de făcut cu automobile electrice. Drumurile lungi devin, astfel, tot mai mult călătorii și tot mai puțin aventuri.

BMW i3 in ambuteiaj pe Valea Oltului (sursa – Adrian Mitrea)


Jurnal de bord. Tur.

  • Ruta: București-Budapesta (via Pitești – Râmnicu Vâlcea – Sibiu – Sebeș – Deva – Arad – Szeged/Balástya – Budapesta), în total 840 km.
  • Ora locală la plecare (București): 10:40
  • Ora locală la ajungerea la destinație (Budapesta): 02:20
  • Temperatură medie (aproximativă) pe durata deplasării: 11 grade Celsius
  • Viteză medie: 74,2 km/h
  • Consum mediu: 17,5 kWh/100 km
  • Cantitate energie folosită: 147 kWh
  • Cost energie efectiv pentru utilizator: 0 (zero)
  • Cost energie teoretic la prețul „de acasă”: 88 Lei (0,6 Lei/kWh)
  • Cost energie teoretic la prețul actual de fast charge: 286 Lei (1,95 Lei/kWh)
  • Timp total călătorie: 16 ore și 40 de minute
  • Timp total de condus: 11 ore și 36 minute
  • Timp total petrecut la încărcare: 3 ore și 48 minute
  • Timp mort: 1 oră și 8 minute

Din datele de mai sus îți poți da seama că n-ai avea cum să scurtezi acest drum, ca timp, cu mai mult de trei ore. De ce? Pentru că la un drum de 840 km oprești măcar o dată să mănânci și să mergi la toaletă. Iau în calcul o singură oprire, estimată la circa o oră. Ține cont că vorbim de un un timp de repaos foarte limitat (mai puțin decât minimul de odihnă recomandat pentru șoferi).

Trei ore în plus este „taxa” pentru a face acest drum de aproape 1.000 km cu o mașină electrică, față de minimul de timp posibil cu o mașină pe combustie performantă și eficientă (să zicem un 2.0 diesel).

Nu comentez dacă e mult sau puțin. Fiecare cântărește conform propriei judecăți.

Ce pot eu să constat este că am ajuns departe. La propriu și la figurat. Spune multe faptul că un asemenea drum este posibil azi, în timp ce tu citești acest articol. Acum 3-4 ani abia se instalau primele stații de încărcare rapidă în țară și abia începeau să se vândă primele mașini electrice.

Progresul, în mai puțin de cinci ani, este fantastic. Deja, pentru mulți români, inclusiv pentru mine, electromobilitatea este o realitate și singura cale de urmat pe mai departe.

Decizia – să plecăm cu i3-ul la Budapesta – n-a fost ușoară. Dar Luiza, logodnica mea, e obișnuită cu spiritul meu curios și un pic aventuros. Deci din partea ei am primit tot sprijinul și înțelegerea.

Am testat o parte din traseul spre Budapesta când am mers la Alba Iulia, anul trecut. Până acolo știm pe ce ne bazăm. Dincolo… ne așteaptă necunoscutul. Cercetarea online și planificarea pot fi puse ușor pe butuci de o stație de încărcare defectă sau blocată de o mașină pe combustie.

Spre Budapesta și dincolo de ea am tot fost încă de pe vremea când mergeam cu colegii, pe cale rutieră, la saloanele auto din Vest (Geneva, Frankfurt, Paris). Folosind mașini diesel, evident. E un drum știut și foarte frumos.

De data aceasta are să fie frumos + electric. O premieră pentru noi.


Strategia

Înainte de toate, cercetez harta cu stații de încărcare rapidă (pe PlugShare.com) să văd unde pot încărca mulți kWh în cel mai scurt timp.

În cazul lui BMW i3 94 Ah o încărcare rapidă completă (la 50 kW) durează mai puțin de 45 de minute, una semi-rapidă (la 22 kW, din care mașina e capabilă să ia maximum 11 kWh) circa trei ore și jumătate, iar una lentă (priză de 220-240 V) circa 9 ore. Așa că cea mai bună soluție, la drum lung, e încărcarea rapidă.

Strategia de încărcare e simplă: „oprire din stație în stație”. Asta chiar dacă autonomia ne-ar ajunge pentru a sări una sau două stații.

De ce? Simplu. E cel mai prudent mod de a aborda un traseu necunoscut (din punctul de vedere al infrastructurii). Dacă am socoti la virgulă autonomia și am opri doar când am mai avea foarte puțină energie în baterie, atunci am risca să ne blocăm din cauza unei stații de încărcare defecte sau blocate de o mașină pe combustie. Sau pur și simplu din cauza vreunui ocol generat de vreun accident sau aglomerație.

Așa că prin strategia de a încărca des și puțin (ca timp și cantitate de kWh) câștigăm confort mental, chiar dacă pierdem un pic de timp (stațiile nu sunt întotdeauna chiar pe drumul principal; trebuie să te abați uneori câțiva kilometri pentru a ajunge la ele).

La un drum lung acești kilometri și acest timp… se tot adună. Apoi ai datul jos din mașină, conectarea la priză, deconectarea, documentarea călătoriei prin notițe pe telefon și tot așa. Am strâns, astfel, un „timp mort” de peste o oră de la București până la Budapesta.

Dincolo de asta… strategia opririlor scurte și dese funcționează perfect până la Budapesta.


„Unealtă” utilă la bord

Am (re)descoperit navigația mașinii, mulțumită acestei călătorii. Am folosit-o mai mult și am aflat ceva prețios: autonomia îți e calculată în funcție de rută.

Mai concret, navigația mașinii ia în calcul viteza maximă legală de pe traseul pe care-l vei parcurge, precum și diferențele de altitudine. În acest mod poate evalua precis câtă autonomie vei avea la destinație sau la unul dintre punctele intermediare.

Un mic exemplu. Avem autonomie 162 km cu navigația mașinii oprită, în ziua plecării. Cum dăm start navigației spre Pitești, autonomia estimată scade la 119 km. Asta pentru că avem în față multă autostradă (= consum mare).

Dar stația de încărcare este la 114 km distanță de noi, așa că avem cu 5 km mai multă autonomie decât ne trebuie. Acest „buffer” de 5 km îmi permite vârfuri spre 150 km/h în depășiri (iar în rest rulare constantă cu 130 km/h). Cu alte cuvinte, o rulare cât se poate de normală pe o autostradă.

Pe parcursul călătoriei noastre avem însă și un segment de drum de 150 km exclusiv pe autostradă (Szeged/Balástya – Budapesta), dar autonomia mașinii e mai mică de atât (în regim de autostradă, la 130 km/h, cu bateria plină, i3 94 Ah pare să poată parcurge circa 140 km).

Concret, mașina ne afișează pe bord 140 km autonomie. Și ne lipsește energia necesară parcurgerii ultimilor 10 kilometri.

Soluția? Poate fi o încărcare scurtă pe parcurs ori scăderea vitezei de deplasare la 100-110 km/h pe acel segment de drum care e mai lung decât autonomia. Astfel reușesc să „bat” calculele făcute de navigația mașinii și conduc mai eficient decât estimările sale.

Calculele navigației mașinii ajută enorm când îți planifici o călătorie pentru că pur și simplu vezi exact ce autonomie vei avea la punctul intermediar sau la destinație. Fiecare mașină din lume ar trebui să poată fi dotată cu un sistem de navigație așa inteligent! Chiar și cele pe benzină sau diesel. Cu siguranță ar ajuta.

BMW i3 la Muzeul de Arta Moderna din Budapesta (sursa – Adrian Mitrea)


Prima dată în Ungaria (cu o electrică)

Ajungem în Ungaria. Prima încărcare e un pic complicată. Am găsit pe PlugShare.com o stație de 50 kW asociată unui „hotel de tiriști”, adiacent autostrăzii M5, în mica localitate Balástya, lângă Szeged. Pare să fie o investiție nouă și servește excelent scopului: mâncare caldă la miezul nopții pentru noi și „juice” la 50 kW pentru i3.

Doar că semnalul GSM e slab, iar ambele telefoane pierd semnalul. No Service. Avem nevoie de oricare dintre telefoane să instalăm o aplicație în care introducem datele cardului bancar, apoi să încărcăm. Pierdem vreo 20 de minute numai cu activarea acestei încărcări. Pe lângă semnalul GSM deficitar mai sunt și… bariere lingvistice: unele instrucțiuni în maghiară, iar personalul hotelului unde se află stația nu știe Engleză prea bine. Aparent nici n-au vreun card RFID, ceva, să facă procedura de încărcare mai ușoară pentru clienții hotelului/restaurantului.

Bariera lingvistică este și motivul principal pentru care am evitat stațiile cu plată sau care păreau complicat de folosit. Deși încărcătoarele sunt standardizate din punctul de vedere al conectorilor, toată partea de instrucțiuni, site-uri și aplicații se desfășoară cum dorește fiecare furnizor în parte, în ce limbă vrea el. E o junglă.

Observ că atât în România, cât și în Ungaria, dezvoltatorii de infrastructură o crează mai mult pentru piața locală, nu pentru tranzit internațional, așa că instrucțiunile sunt adesea mai degrabă în limba locală, nu în engleză.

Mâncăm „la tiriști” nesperat de bine și de ieftin. Au un fel de „împinge tava” cu mâncare caldă (încă) la miezul nopții: supă-cremă și tocăniță cu pui. Mașina se încarcă în acest timp.

Avem în față ultimii 150 km până la destinație, iar autonomie… 140 km. Este momentul în care mergem sub limita maximă legală pe tot drumul rămas până la Budapesta.

Strategia funcționează. Mulțumită eficienței deplasării (cu 110 km/hajungem la cazare cu 30 km autonomie, în contextul în care la plecarea de la hotelul de tiriști ne lipseau 10 km de autonomie. Conform estimării inițiale a mașinii am fi rămas în drum, cu baterie 0%, chiar la intrarea în Budapesta. Dar mersul sub limita maximă legală face, iată, minuni.

Scăzând viteza de deplasare este clar că timpul de călătorie a fost mai mare cu vreo 20 de minute, dar asta contează mai puțin în acest context.

Fiindcă am plecat târziu din București (10:20) și pentru că am ajuns în miez de noapte în Budapesta, primul lucru care ne interesează acum este somnul.

BMW i3 si podul cu lanturi din Budapesta (sursa – Adrian Mitrea)

Este noaptea dinspre Joi spre Vineri.

De mașină nu vom avea mare nevoie în zilele de Vineri, Sâmbătă și Duminică. Ne-am propus să mergem mult la pas, dar și cu mijloacele de transport istorice din Budapesta: Duna Heritage Tram (Tramvaiul 2), Metroul M1 (1896), Tramvaiul 60.

Budapesta se dovedește o gazdă primitoare. Nu intru în alte detalii turistice.


Încărcările din Budapesta

Încarc mașina dimineața (Vineri), după câteva ore de somn, astfel încât să rămână încărcată. La West End City Centre apare un nou hop legat de infrastructura de încărcare din Ungaria: toate instrucțiunile sunt în maghiară și efectiv nu pot activa încărcarea prea ușor. Mă uit cu atenție la un BMW 330e (plug-in hybrid) aflat la încărcat și observ un fel de pană, din hârtie, în portul de încărcare montat pe peretele mall-ului.

Instant îmi dau seama care e problema: portul de la stația de 22 kW este uzat, astfel că mufa cablului are joc. Nu se poate bloca în stație și deci nu poate încărca mașina. Rup o carte de vizită și o înfășor meticulos în jurul mufei. Acum stă fixă și încerc iar să activez încărcarea. Cu maghiara mă descurc, pe principiul că YES, OK, NEXT sau START sunt întotdeauna pe dreapta, iar CANCEL, NO, BACK sunt întotdeauna pe stânga. Așa că apăs pe butonul virtual din dreapta, pe touchscreen-ul de control al stațiilor de încărcare din mall și gata: i3-ul de încarcă. În cel mult trei ore și jumătate va fi full (e un wall-box de 22 kW, din care i3 poate lua maximum 11 kWh).

Aici, la mall-ul West End City Centre, observ o abordare tip hub cum la noi n-am văzut. Mai multe locuri de parcare au câte un wall-box (o stație mai mică, de perete), iar toate mini stațiile pot fi controlate dintr-un singur panou de control (care le deservește pe toate). E montat mai departe, la vreo 20 de metri.

Așa că la început sunt un pic confuz fiindcă pe stație nu există niciun buton de start, stop, etc… Însă printr-o căutare cu privirea observ panoul de control central și merg spre el. Mă simt ca la Fort Boyard. Tot ce trebuie să fac este să aleg numărul wall-box-ului la care am conectat mașina să dau start încărcare (în maghiară, desigur, pe nimerite).

E Vineri dimineață. După micul dejun revin la mașină să o scot de la încărcat și să las locul liber altcuiva care are nevoie de curent. Mall-ul West End City Centre (implicit stația de încărcare) este la cinci minute de mers pe jos de cazarea noastră. Mutăm i3-ul într-o parcare tip long term a mall-ului și continuăm ziua la pas.

Seara ne aducem mașina la cazare fiindcă în weekend parcarea este gratuită în Budapesta. Nu neapărat gratuitatea e atractivă, ci simplul fapt că scapăm de stresul de a plăti la automatele din oraș – automate la care ne uităm ca mâța-n calendar pentru că au instrucțiuni doar în maghiară.

O zi la mall, celelalte două pe stradă… i3-ul se simte foarte bine la Budapesta. Și noi la fel. De Vineri până Duminică facem maximum 50 km cu mașina – doar niște plimbări de seară pentru poze și o vizită la un muzeu aflat cam departe de cazare.

La capitolul infrastructură pentru mașini electrice Budapesta seamănă cu București. Sunt stații de putere mare (50 kW), medie (22 kW) și mică (3,7 kW) cam peste tot. Văd integrare inclusiv într-un stâlp de iluminat stradal.

Se apropie Luni, ziua plecării.

Duminică seara conectăm mașina la o stație de 50 kWh astfel încât să fie încărcată la peste 95% pentru drumul către casă. Găsim una gratuită la doar la vreo 2-3 kilometri distanță față de cazare.

Pentru întoarcere, avem să abordăm aceeași rută, în oglindă, și de data aceasta cu o strategie diferită privind încărcarea. În sensul că ne propunem să „dăm skip” pentru două dintre oprile pe care le-am făcut la venire.

BMW i3 la incarcat in Budapesta (sursa – Adrian Mitrea)


Jurnal de bord. Retur.

  • Ruta: Budapesta-București (via Szeged/Balástya – Arad – Deva – Sibiu – Pitești – București), în total 827 km.
  • Ora locală la plecare (Budapesta): 06:15
  • Ora locală la ajungerea la destinație (București): 21:28
  • Temperatură medie pe durata deplasării: 12 grade Celsius
  • Viteză medie: 77,9 km/h
  • Consum mediu: 17,3 kWh/100 km
  • Cantitate energie folosită: 145 kWh
  • Cost energie efectiv pentru utilizator: 0 (zero)
  • Cost energie teoretic la prețul „de acasă”: 87 Lei (0,6 Lei/kWh)
  • Cost energie teoretic la prețul actual de fast charge: 282 Lei (1,95 Lei/kWh)
  • Timp total petrecut pe drum: 15 ore și 13 de minute
  • Timp total de condus: 10 ore și 53 minute
  • Timp total petrecut la încărcare: 4 ore
  • Timp mort: 20 minute

La volanul BMW i3 pe M5 in Ungaria (sursa – Adrian Mitrea)

Primul segment de drum pe traseul către casă este cel pe care trebuie să mergem sub limita de viteză maximă legală pentru că distanța până la stația de încărcare este mai mare decât autonomia mașinii. Din nou strategia funcționează perfect până la Family Hotel, în Balástya.

O echipă pentru depanare, venită cu o Dacia Dokker, lucrează la stația de putere medie (22 kW) chiar când ajungem în parcare. E un semn bun. Înseamnă că aceste stații beneficiază de mentenanță (poate chiar promptă).

Dar poate fi și un semn că stația de 50 kW are și ea probleme. Nu-i nimic, Szeged e foarte aproape, acolo sunt mai multe stații și avem energie suficientă în baterie pentru a ajunge la o altă stație. Dar nu e cazul. Servim micul dejun la „hotelul de tiriști”, lăsăm mașina la încărcat.

De aici și până la Arad putem merge cu viteza maximă legală, iar faptul că avem autostradă ne ajută să obținem o viteză medie mare. Așa că… ține-te bine! Viteza medie din fața cazării și până la graniță este 100,3 km/h. Evident, va scădea până la București. În România n-avem autostradă de la granița de Vest până în Capitală.

Viteza medie BMW i3 la iesirea din Ungaria (sursa – Adrian Mitrea)

Ajungem în Arad. Bem pe îndelete o cafea, edităm pe telefon pozele făcute până acum, recapităm, zâmbim. Mereu primesc întrebarea asta: „Da’ ce faci o oră, până se încarcă mașina?!”

Ai ce face. Sincer. E vorba doar să ajungi, mental vorbind, să vezi câte poți face în timpul ăla. Poți șterge geamurile de la mașină, poți turna lichid de parbriz, poți edita poze, poți da un telefon părinților tăi, poți merge la toaletă, poți răspunde mesajelor și comentariilor de pe Facebook. Poți chiar să ai o tabletă cu tine și să vezi un episod din serialul preferat. Poți face enorm de multe lucruri. De cele mai multe ori ajungi chiar să constați că o oră petrecută la încărcat e prea puțin pentru câte ai avea de făcut. Am scris despre adaptarea asta și AICI.

Toți timpii de condus și încărcare sunt la finalul acestui articol, pentru cine vrea „detaliul detaliilor”.

Următoarea oprire: Deva. După aproape două ore și jumătate de condus neîntrerupt (Arad – Deva), abia așteptăm această oprire de încărcare. E un bun prilej să ne dezmorțim, să ronțăim ceva.

De data aceasta sărim peste Sebeș. Este una dintre cele două stații pe care decidem să o sărim. Mergem direct la Sibiu. Energia din baterie ne ajunge, iar în Sibiu avem atât opțiuni multiple de încărcare, cât și variate locuri în care să petrecem timpul în caz că stația de 50 kW este indisponibilă, fiind deci nevoiți să încărcăm la 22 kW (de fapt 11 kW, că atât poate i3 să tragă).

Stația de 50 kW e liberă, așa că mâncăm repede de prânz la pizzeria din galeria comercială a Kaufland și mergem mai departe. Fiind pe coborâre, în Pitești vom ajunge sigur cu acest plin. Râmnicu Vâlcea este a doua oprire pe care o sărim, pe drumul de întoarcere acasă. La dus ne-am oprit și aici un pic.

Ajungem la Pitești chiar cu multă energie în baterie. Nu atât de multă cât să putem continua fără încărcare până la București (nu la viteză de autostradă), dar suficient de multă cât să petrecem puțin timp la ultima încărcare înainte de a ajunge acasă.


Plan pentru acasă: la service cu i3

Aproape de Râmnicu Vâlcea încercăm să introducem o nouă adresă în navigația mașinii. Colegul și prietenul meu Marius Stoianov a uitat ceva la socri, așa că ne roagă pe noi să recuperăm bunul uitat. Doar că navigația mașinii o ia razna și refuză tot ce ține de calculat rute. Încercăm și alte destinații, oricare. Nimic.

Este unul dintre motivele pentru care vreau să duc i3-ul la Automobile Bavaria, de unde l-am cumpărat. Nu mi se pare normal ca navigația să o ia razna așa brusc. Waze și Google Maps, pe telefon, funcționează perfect. Deci nu e o problemă de sateliți sau mai știu eu ce. Ca o paranteză, navigația își revine următoarea zi. Tot din senin, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Un alt motiv pentru care vreau să duc i3-ul la service este că se apropie de 20.000 km, majoritatea făcuți doar în urma unor încărcări rapide (50 kW). Sunt curios cât de mare e degradarea bateriei la 20.000 km, făcând doar „supercharge”. Încărcările la 22 kWh sau la priză domestică… le pot număra pe degetele de la o mână. Probabil că și tu ești curios să afli cum se prezintă bateria unei mașini electrice la 20.000 km,  așa că va urma un articol despre treaba asta, în curând.

Între timp, după deplasarea la Budapesta, pe portiera dreapta-spate au apărut două ciobituri în vopsea. „Mulțumesc” pe această cale celor neatenți. Prima dintre ele s-a soldat și cu exfoliere de lac. Exfolierea e 100% din vina mea. La „self wash” am insistat cu jetul de apă crezând că e ceva murdărie, nu vopsea sărită. Așa că ușa dreapta-spate va fi revopsită. Am să revin și pe acest subiect cu un articol. Sunt curios cât costă (pe CASCO) toată distracția și în cât timp va fi gata. La i3 toate panourile caroseriei sunt din plastic, deci ușile au comportamentul barelor de protecție. Pot fi zgâriate sau sparte, dar nu se deformează plastic. E un lucru foarte bun, zic eu. Practic ai o caroserie „dent free”, cum ar zice americanul. Celebrele îndoituri ale caroseriei, căpătate în parcare, sunt imposibil de realizat la i3. Dar uite că, totuși, sare vopseaua. Sunt curios ce presupune vopsirea unei uși din plastic și cum se face. Sper ca cei de la Automobile Bavaria să-mi permită să asist, astfel încât să pot scrie. Vom vedea. Voi reveni.

Iată, așadar, cele trei motive pentru care vreau să duc mașina la service înainte de termenul de doi ani planificat pentru revizie (Ianuarie 2020).

Sigur, aș putea să ignor totul și să-mi văd de viață, dar nu vreau asta. Cred că voi mai afla câte ceva nou. Și tu odată cu mine.

BMW i3 la intrarea in Romania (sursa – Adrian Mitrea)


Ultima etapă

Începe să plouă torențial. Pe Dealu Negru i3 ține piept cu brio vremii capricioase. Are anvelope înguste și mari (ca diametru), astfel că „taie” apa foarte eficient. Roțile de pe față au aceeași lățime ca cele de Matiz (155), iar pe spate ca cele de Logan (175). Confortul e însă net superior, grație diametrului mare (19 inci).

Ajungem în Pitești. Stația de 50 kW e liberă, iar noi mai avem autonomie pentru încă 71 de kilometri. O coborâre de la Sibiu foarte eficientă, se pare.

Pentru că am făcut de multe ori drumul Pitești – Sibiu și invers, cu mai multe i3-uri diferite, profit de ocazie să-ți transmit o informație valoroasă despre comportamentul mașinii electrice în general și al acestei mașini electrice în special (i3 94 Ah).

La urcare, Pitești – Sibiu, ajungi cu autonomie circa 10-20 km și un nivel al bateriei de circa 10-15%.

La coborâre, Sibiu – Pitești, ajungi cu autonomie 60-70 km și un nivel al bateriei de circa 30-35%.

Poți observa, așadar, eficiența la coborâre, pe un drum cunoscut de aproape orice român. Mai poți observa că nu ai cum să convertești exact nivelul de încărcare al bateriei în kilometri. X% baterie nu e întotdeauna egal cu Y km. Totul depinde de traseu (relief) și de viteză.

Desigur, asta se întâmplă și la o mașină pe combustie. Dar autonomia fiind mare, peste 500 de kilometri, tinzi să ignori eficiența, consumul și autonomia indicată de computerul de bord.

Încărcăm la Pitești pentru ultima dată în drumul nostru spre casă. Ploaia sună frumos pe plafonul din plastic întărit cu fibră de carbon (CFRP) și pe parbrizul mare. E un sunet mai înfundat, cumva apropiat de ceea ce poți să asculți într-o decapotabilă cu soft top.

Muzica sună cristalin în Harman Kardon. Piesa acestei deplasări cred că e Troye Sivan – Dance To This feat. Ariana Grande. Am dat-o mai tare, am fredonat-o și am pus-o pe repeat mai des decât pe altele din playlist. Nu știu cum ești tu, dar mie îmi rămâne câte o piesă întipărită în minte după fiecare călătorie.

Suntem bucuroși. La Budapesta a fost frumos și suntem foarte aproape să ne zicem: „Am făcut-o și pe asta! Prima ieșire din țară cu mașina noastră electrică.” Mai avem doar vreo 110 kilometri până acasă și… chiar ne-a ieșit.

Pe A1 plouă tare și rulăm prudent, cu 90-100 km/h. E noapte și mai tare n-ar fi sigur. Prima bandă e acoperită complet cu apă. Sunt denivelări ascunse și chiar gropi. Jantele de 19 inci și anvelopele cu balon mic sigur n-ar face casă bună cu vreun crater ascuns de apă, așa că prefer să încalc legea, cu bună știință, și să rulez cât mai mult pe banda a doua, care e în stare mai bună. Mă retrag pe banda întâi doar când vine cineva mai tare din spate. În rest…

Îmi vine în minte un comentariu al unui cititor de pe site care-mi reproșa că eu mă dau sfânt, perfect, că am viață perfectă și cea mai bună mașină din lume. Nu, n-am nimic din toate astea și nici n-am pretins vreodată. Iată-mă cum recunosc public că încalc legea.

Alături de mine… sute de șoferi. Nimeni nu circulă pe banda 1, nici măcar șoferii de camioane. De-ar înțelege ceva din asta și miniștri sau simpli asfaltatori, ce bine ar fi!

Luiza doarme încă de când am intrat pe autostradă. Rămân cu muzica și gândurile mele.

Orice 10 km/h în plus sau în minus, orice oră în plus sau minus… toate pălesc în fața satisfacției că ajungem acasă cu bine. Nu știu, uneori am senzația că noi, oamenii, apreciem prea puțin viața și călătoriile încheiate cu final fericit. Altfel nu-mi explic goana cu 160 km/h pe ploaie, nepurtarea centurii de siguranță ori ținerea copiilor în brațe, în loc de scaune specifice vârstei lor.

Ajungem în București. E încă devreme: 21:28.

Am făcut-o și p-asta!

Va urma.


Desfășurător dus

  • 10:40-11:58 condus București-Pitești (1 h 18 min, baterie 91->11%)
  • 12:00-12:45 încărcare la Kaufland Pitești / Renovatio e-charge (45 min, baterie 11->98%)
  • 12:50-14:14 condus Pitești-Râmnicu Vâlcea (1 h 24 min, baterie 98->73%)
  • 14:15-14:27 încărcare la Kaufland Râmnicu Vâlcea / Renovatio e-charge (12 min, baterie 73->95%)
  • 14:30-16:20 condus Râmnicu Vâlcea-Sibiu (1 h 50 min, baterie 95->53%)
  • 16:25-17:05 încărcare la Kaufland Sibiu / Renovatio e-charge (40 min, baterie  53->99%)
  • 17:18-18:03 condus Sibiu-Sebeș (45 min, baterie 99->51%)
  • 18:05-18:34 încărcare de la Kaufland Sebeș / Renovatio e-charge (29 min, 51->99%)
  • 18:36-19:16 condus Sebeș-Deva (40 min, baterie 99->58%)
  • 19:19-19:45 încărcare la Kaufland Deva / Renovatio e-charge (26 min, baterie 58->99%)
  • 19:47-22:10 condus Deva-Arad (2 h 23 min, baterie 99->21%)
  • 22:12-22:49 încărcare la Kaufland Arad / Renovatio e-charge (37 min, baterie 21->97%)
  • 22:54-23:33 schimbare fus orar -1h condus Arad-Balástya (1 h 39 min, baterie 97->16%)
  • 23:53-00:32 încărcare la Family Hotel Balástya / TöltőPont (39 min, baterie 16->99%)
  • 00:35-02:15 condus Balástya-Budapesta (1 h 40 min, baterie 99->16%)

Desfășurător întors

  • 06:15-07:53 condus Budapesta-Balástya (1 h 38 min, baterie 94->9%)
  • 07:55-09:00 încărcare la Family Hotel Balástya / TöltőPont (1 h 05 min, baterie 9->100%)
  • 09:00-11:15 schimbare fus orar +1h condus Balástya-Arad (2 h 15 min, baterie 100->11%)
  • 11:20-12:05 încărcare la Kaufland Arad / Renovatio e-charge (45 min, baterie 11->98%)
  • 12:05-14:28 condus Arad-Deva (2 h 22 min, baterie 98->25%)
  • 14:30-15:10 încărcare la Kaufland Deva / Renovatio e-charge (40 min, baterie 25->99%)
  • 15:10-16:32 condus Deva-Sibiu (1 h 22 min, baterie 99->11%)
  • 16:35-17:23 încărcare la Kaufland Sibiu / Renovatio e-charge (48 min, baterie 11->99%)
  • 17:25-20:16 condus Sibiu-Pitești (2 h 51 min, baterie 99->32%)
  • 20:17-20:59 încărcare la Kaufland Pitești / Renovatio e-charge (42 min, baterie 32->99%)
  • 21:03-22:26 condus Pitești-București (1 h 23 min, baterie 99->26%)

Link-uri și articole utile:

BMW i3 in Budapesta (sursa – Adrian Mitrea)

77
Lasa un comentariu

avatar
27 Comment threads
50 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
34 Comment authors
Adrian MitreaEugenyAlex I.DankoTibi Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Adrian
Cititor
Adrian

pt parcare in Budapesta ai aplicatia TPark

mihail75
Cititor
mihail75

arata bine pe hartie, e o experienta, dar nu va deveni ceva de succes la public pana nu se va reusi accelerarea incarcarii bateriei. Nu sta nimeni mai mult de 5-10 minute la o incarcare, in conditiile in care un plin de benzina se face intr-un minut! Asta e, suntem in vremea vitezei, lumea nu are rabdare. IN plus, nu sta nimeni sa faca n calcule, cat are autonomie, cat sa tina viteza, sa caute statii, nu e fiabil si nu are cum sa aiba succes decat la un public restrans, de nisa. Poate prin 2040-2050 sa se atinga niveluri… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Man, o alimentare la masina iti ia 30-40 minute. – poate stai dupa cineva – timpul efectiv de stat la alimentat – timpul la casa si pana revii sa pleci In astea ai minim 5-10 minute. A 2a parte, poate ai luat apa la injector de la petrom si nah te decizi sa iti faci o benzinarie „preferata” care evident nu e in drumul tau si trebuie sa te abati 20-30 min dus/intors. In viitor ma astept lumea sa aibe la casa incarcator sau care mai au la bloc parcare la subsol sa aibe trase cabluri. Iar la drum lung… Citeste mai mult »

GireM
Cititor
GireM

Adevarat, o alimentare normala poate dura 30-40 minute daca stai dupa cineva, dar acel cineva trebuie sa fie o coada de cel putin 3-4 masini. Acum, adauga o „coada” de doar o alta masina electrica in fata ta. Iata ce usor se poate dubla durata unei calatorii. Nu ma intelege gresit, abia astept sa imi iau o electrica, dar va fi pentru oras, cu incarcare la mine acasa. Vom avea (ca familie) si o masina clasica inca mult timp, pentru iesirile in afara tarii.

Naivu
Cititor

Dupa parerea mea, articolul de fata a aratat deja ca autonomia si timpii de incarcare au fost fezabili (i.e. compatibili cu un dus-intors la Budapesta). Poate nu la fel de confortabil ca la benzina, dar fezabil. Intamplator in vacanta de Pasti – 1 mai 2019 am fost in directia aceea; pentru comparatie, am ajuns langa Budapesta abia a doua zi pe la 12 in loc de 2am pt ca am preferat sa nu conducem >10h si sa ramanem peste noapte la Timisoara; tot a trebuit sa alimentam de doua ori, la Sibiu si la Cenad; iar alimentarea de la Sibiu… Citeste mai mult »

Danko
Cititor

Eu am asteptat in benzinarii uneori peste 15-20 de min.
Nu poti sa faci plinul intr-un minut…nici daca ajungi primul la pompa.

Cristian
Cititor
Cristian

In toamna lui 2017 am calatorit cu Nissan Leaf de 30 kw pana in Amsterdam dus untors fara oprire.
2500 km 35 ore.
La Budapesta am fost in vara lui 2018 cu un Nissan Leaf de 24 kw.
Poti verifica pe plugshare. Cristian user.
Am peste 200.000 km full electric.
32,000 euro castig net.- motorina si revizii zero.
Viitorul este electric.
In toamna voi avea versiunea de 62 kw de la Nissan Leaf sau noul Byton o sa ma hotarasc atunci.
Bafta in promovarea electricelor.

MARIUS
Cititor
MARIUS

Angajat Nissan ce face reclama la noul Leaf. Hai ca nu suntem toti fraieri. M-ai convins, cumpar Golf electric. Nissan e naspa.

Bogdan
Cititor
Bogdan

Eu sunt angajat Renault si lucrez chiar la dezvoltare pe electrice. Incercati si noul ZOE, o sa apara in curand. Nu spun nimic, astept impresii 🙂

nea_caisă
Cititor
nea_caisă

Vezi aici cum afli capacitatea reală a bateriei la i3 https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY

Epaminondas ODANGIU
Cititor
Epaminondas ODANGIU

Dle Adrian MITREA, Nu știu ce considerente ați avut în vedere când ați hotărât să vă cumpărați această mașină, doar bănuiesc – BMW, Germania, posibilitatea de a o cumpăra din București, etc. – dar, sincer, o autonomie de 200 km este jenantă pentru un produs BMW. Pentru ceva mai mulți bani, nu foarte mult în plus, era disponibil un model cu autonomie peste dublu, pentru că văd că asta este principala problemă, spaima să nu faci „pana prostului”. Vă scrie aceste rânduri o persoană care și-ar fi dorit sincer să fie primul român care a cumpărat o mașină electrică, dar… Citeste mai mult »

andrei
Cititor
andrei

cred ca Adrian are prima versiune de bmw i3 care atat avea ca autonomie. ca e jenant sau nu, atata s-a putut la momentul ala. poti sa faci tu una mai buna la aceiasi bani si calitate. ma indoiesc ca ai reusi. modelul cu autonomie dubla nu a fost disponibil initial si nici macar nu era anuntat. ce sa faca autorul, daca el atunci voia una? cam asta se intampla cand esti deschizator de drumuri in tehnologii noi. dai mult si primesti putin 🙂

Stefan
Cititor
Stefan

Ce naiba ma fratilor.. altii fac inconjurul lumii cu masini electrice si noi ne dam mari ca am facut bucuresti-budapesta cu o masina nemteasca de ultima generatie. Ce gluma de articol. Cat de naivi suntem ca popor. As vrea sa citesc si eu articole despre romani care produc masini electrice, nu de simpli consumatori ce cotizeaza la nemti ca sa poata sa se da mari la ei in tara. Dupa Guță și BMW-ul lui, urmează Adrian Mitrea si extraordinara descoperire a drumului Bucuresti-Budapesta :))

Bogdan
Cititor
Bogdan

Sunt romani care produc masini electrice. Sunt multi romani platiti de pe urma masinilor electrice vandute in Europa si in lume.

andrei
Cititor
andrei

pai apuca-te sa produci. sau astepti de la altii? omul nu s-a dat mare, a povesttit experienta lui. nu iti place, nu citi. pe mine ma intereseaza. ma intereseaza ca sa stiu ca momentan nu concep sa fac un astfel de drum in atata timp. dar asta nu inseamna ca articolul nu e bun. e foarte detaliat si util.iar daca stii ce sa nu cumperi (ca nu e pentru ce nevoi ai tu) e o chestie imensa, te poate scuti de multi bani aruncati aiurea.

Garett
Cititor
Garett

Felicitări pentru curaj dar e masochism maxim să pleci la drum cu o mașină cu autonomie atât de redusă! 😀 Pleci în concediu, city-break etc ca să te relaxezi, ultima chestie pe care ți-o dorești este să pierzi timpul făcând „charge planning”, așteptând să se încarce mașina sau consumând-ți nervii cu range anxiety! Mă rog, poate ai timp liber din belșug în restul timpului și îți permiți să fii zen dar cei care abia „fură” câteva zile libere nu cred că sunt încântați să petreacă 4 ore extra la încărcat mașina. Mă tentează o mașină electrică dar până nu ajunge… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor

Nu stiu daca realizezi, dar ceea ce te-ar tenta ar putea sa nu fie mai departe de 2020!
Ultima versiune de BMWi3 are deja autonomie de 300km reali, iar noul Zoe sau VW ID.3 care iese la anul s-ar putea sa aiba deja >400km reali; statii de incarcare de 100-150kW deja se construiesc; cumuland Rabla Plus cu Rabla Renault Zoe, Nissan Leaf sau chiar BMW i3 costa < 30K!

dodoi
Cititor
dodoi

La 16-17K se poate cumpara o masina mai mult decat decenta de nivelul chiar si peste a celor mentionate inclusiv BMW i3, BMW ce aduce la design cu mobila simpla de la Ikea (vezi si https://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/06/bmw-i3-electric-car-review-road-report/index.htm ) si Trabantul (pentru cei mai tineri ce nu stiu, Trabantul avea caroserie dintr-un fel de plastic, duroplast, vezi https://en.wikipedia.org/wiki/Trabant). Singurul lucru de la i3 ce aduce a BMW e pretul pentru ca fiabilitatea pare un pic mai buna decat a BMW ca medie (vezi https://www.whatcar.com/bmw/i3/hatchback/review/n14/buying-owning ). Cu diferenta de de 13-14K de euro de la o masina clasica la una electrica se poate… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor

De acord ca si masinile de 16-17K (sau chiar mai ieftine) pot fi decente, dar in ce priveste nivelul fata de Zoe-Leaf-i3 depinde f mult ce criteriu iei in considerare: – puterea motorului poate fi similara, dar masina electrica porneste mai repede de la semafor si urca mai voios dealurile – interioarele din plastic gri de la 16K, pt multi, nu se pot compara cu interioarele de la i3 (cel mult cu cele de la Zoe) – nivelul de zgomot e strict in favoarea electricei – autonomia inca este in favoarea 16K (nu mai vorbesc de viteza de incarcare) –… Citeste mai mult »

Garett
Cititor
Garett

Ba realizez, stai liniștit, e în plan următoarea mașină, cel puțin PHEV dacă nu electrică, în perioada „20-20”-2022 mă uit cu maaaaaaare interes la tot ce apare! Mi-au rămas ochii la ID.Crozz, sunt curios dacă reușesc să-l țină cât mai aproape de concept la un preț decent. Pe subvenții nu mă bazez, nu mă aștept să mai țină mult, criza economică e aproape.

adib
Cititor
adib

Putin offtopic – @Adrian Mitrea, vezi ca google translate pe telefon cu optiunea de traducere instant (prin camera foto) te poate ajuta in Ungaria / Bulgaria + alte tari un pic deficitare la o limba mai internationala 😉

gabriel
Cititor
gabriel

Un buffer de 5 Km pe autostrada Bucuresti-Pitesti? Serios? Daca aveai ghinion de un accident si se forma o coloana de cativa km ce faceai??? Vrei sa spui ca ai facut tot drumul Bucuresti-Budapesta in 16 ore si 40 min? Ai mers noaptea sau ai fost singur pe sosea? Numai pe Valea Oltului stai 3 ore daca ai ghinion. Inteleg ca vrei sa faci reclama masinilor electrice dar la ora actuala acestea nu au viitor. Spui ca ai o autonomie medie de 190 KM si o incarcare full la o statie rapida dureaza 45 min, diatanta Buc-Bud este de aprox… Citeste mai mult »

andrei
Cititor
andrei

nu stiu ce ghinion ai avut tu, dar in martie bucuresti-viena am facut in 10 ore de mers, 11 cu totul cu o masina pe benzina. iar budapesta e mai aproape. 3 ore pe valea oltului mi se pare greu de crezut. chiar si la 2 accidente prinse acum ceva ani am stat 2 ore, nu 3. oricum asta cu accidentele nu e o regula, e o exceptie. ori tu o tratezi ca regula. asa ca nu pricep ce ti se pare asa putin 16 ore, mie mi se pare imens.

roman
Cititor
roman

incearca sa faci asta iarna la -10 grade. E atat de amuzant cum testerii indeasa masinile nemtesti publicului ignorant pe gat, cand ele au dat kix in repetate randuri – abia daca gaseai motor cu ardere interna de la bmw care sa nu aibe probleme. Toyota face hibride eficiente de 20 de ani, care au ajuns ca mercedesurile cobra, 600.000 km pe taxiuri, n-ai stres de incarcat la priza pe care n-o ai, n-ai stres de distanta. Dar nu, ignorantul se va umecta in continuare la modele nemtesti de mare clasa, genti de piele, nimic mai mult. El nu intelege… Citeste mai mult »

florin
Cititor
florin

🙂
Commenturile articolului arata clar ca romanii sunt experti in orice domeniu, in cazul acesta al masinilor electrice. Cu cata siguranta explica detaliile cele mai complicate. Le stiu pe toate de parca s-au nascut si au trait toata viata in electrice. Mare teapa si-a luat Elon Musk incepand cu electricele aproape de la zero. N-a stiut fraierul ca pe lumea asta exista un popor expert in domeniu.

Bogdan
Cititor
Bogdan

Ca in toate celelate domenii ce tin de progres, noi vom fi luati de ciuf si vom avansa vrand-nevrand, dusi de val. Deocamdata ne e greu sa scapam de WC-ul din fundul curtii, ce sa mai vorbim de masini electrice… Din fericire pentru viitorul acestei industrii, Romania nu conteaza. Progresul il asigura altii, noi doar ne luam dupa ei cu greu.

florin
Cititor
florin

Din fericire. Neamul asta e dureros de inteligent.

Adi Cernea
Cititor
Adi Cernea

In concluzie: Masina electrica e o porcarie la drum lung. Normal ca cei care si-au luat teapa vietii lor o lauda, ca de, nu-i lasa orgoliul sa recunoasca ca au aruncat o caruta de bani pe fereastra.

Naivu
Cititor

In afara de autonomie, vad ca multa lume critica pretul masinilor electrice (ca nu e pt toata lumea). Adevarul este ca nici macar Loganul la mana a 2-a nu este pt ABSOLUT toata lumea (nu spun nici ca este corect, nici ca nu este, doar constat!) si, chiar daca majoritatea iau masini de 10-20K, exista si oameni care iau masini >20K (de 30, 50, 70, 100 sau chiar 1000K); momentan costurile de productie fac ca masina electrica sa se adreseze acestei ultime categorii de consumatori! Dar numai reaua vointa ne poate impiedica sa vedem evolutia pozitiva din ultimii ani: acum… Citeste mai mult »

Gabi
Cititor
Gabi

Tu chiar ai fost acolo? sau ai folosit photoshop si imaginatie… 🙂

Nicu
Cititor
Nicu

Salut Adrian. Urmaresc jurnale de masini electrice de ceva timp. Inca imi aduc aminte peripetiile tale cu primul test BMW i3 de Craciun la Sibiu. Ma bucur pentru articol. As dori sa adaug doar 2 link-uri. Este vorba despre un vloger penumele lui Bjørn Nyland din Norvegia, posesor de masini Tesla care a sugerat un planificator de masini electrice foarte bun si folosit deja de cateva milione de ori: https://forum.abetterrouteplanner.com/. Verificand traseul tau cu acesta diferentle au fost foarte mici. O zi frumoas sa ai.

IonutM
Cititor
IonutM

Salut Adrian, In primul rand felicitari pentru articol. E tipul de test pe care il asteptam, cu date reale. As adauga un comparativ, avand in vedere ca am fost recent la Budapesta si am facut cam acelasi drum cu tine. (m-am intors marti). Budapesta-Bucuresti: – 900km (o mica abatere de la traseu) – 51l consumati -> 293 RON (similar cu fast charge daca ar fi platit tot timpul) – durata calatorie: 11h20 min din care 1h30 min pauza (alimentare, mancare, toaleta) – am avut nevoie o singura alimentare Evolutia electricelor este mare in ultimii ani. Ca o consecinta, vedem din… Citeste mai mult »

mip
Cititor
mip

@adrian mitrea … mai draga, dar s-a lasat asteptat articolul asta !!! abia asteptam sa il vad, sa il citesc pe indelete … ma bucur mult ca l-ai pus in sfirsit … ce sa zic … te-ai bagat serios la teste si le consider binevenite; asa poate lumea sa isi faca o idee reala despre cum e sa ai o astfel de motorizare; personal, consider ca daca pina si in RO se poate alimenta relativ usor, atunci nu e chiar asa de speriat; totusi, o autonomie mai mare iti da mai putina bataie de cap cu gasirea locurilor libere si… Citeste mai mult »

Bogdan
Cititor
Bogdan

Foarte fain articolul! Ma tot uit la i3 si caut info suplimentare. Multumesc de ajutor!

George
Cititor
George

Felicitari pentru inca un trip report de calitate si la mai mare (ahem… Viena)!

Naivu
Cititor

Hai ca incet incetisor ajungem pana la Munchen la sediul BMV!

Flaviu
Cititor
Flaviu

Utilizarea unui asemenea autoturism în varianta interurbana și mai ales pe asemenea distante rămâne o aventura destinata exclusiv pasionaților, din mai multe motive. Oricat de bine s-ar încerca a se vinde conceptul momentul democratizării acestor vehicule e încă departe. Autonomia lor va creste desigur în timp însă la momentul când acest lucru va fi realizat vor apare sigur și costuri aferente încărcării astfel încât avantajul financiar fata de mașinile clasice va ramane undeva în plaja 20-30%. Pe de alta parte ecologiștii ar trebui sa știe ca productia acestor baterii e tot atât de dăunătoare mediului cât și combustibilii fosili deci… Citeste mai mult »

Gabriel
Cititor
Gabriel

Superb articol, ca si calatoria de altfel. Viitorul este electric. Conduc si eu un EV de vreo 3 luni si 10.000 de km. Nu ma mai intorc la motor pe combustie. Pauzele de incarcare in timpul unui traseu mai lung sunt binevenite. Poti face drumuri lungi si sa ajungi odihnit la destinatie. Conduci mai ‘linistit’.

Tibi
Cititor
Tibi

Salut Adrian, de Kia E-Niro stii cumva daca ajunge anul acesta in Romania ?

De abia astept sa vad in Romania si noul Renault Zoe, dar sincer nu ma astept sa poata „bate” Hyundai E Kona sau Kia E Soul ca performante/automonie/timp de incarcare, dar poate pretul o va avantaja suficient de mult.

Oare pe cand Tesla in Romania, ca macar cativa romani sa poata beneficia de Rabla Plus la achizitia unei Tesla Model 3?

Danko
Cititor

Buna ziua, In primul rand vreau sa te felicit pentru efortul pe care il depui in promovarea masinilor electrice. In al doilea rand vreau sa te rog sa ma ajuti cu privire la incarcarile de pe teritoriul Ungariei. Detin un VW e-golf cu atonomie reala de 200 de km si as vrea sa ma aventurez pe ruta Cluj Napoca – Pandorf (Austria) in jur de 700 de km. Mentionez ca nu vorbesc maghiara (nici ei nu prea vorbesc engleza din cate stiu eu) si as vrea sa stiu daca statiile de incarcare de pe teritoriul Ungariei necesita instalarea unor aplicatii… Citeste mai mult »

Eugeny
Cititor
Eugeny

Salutare! Chiar așa…. este vorba de mentilitate și până la urmă și de educatiat/pasiunea fiecăruia. Eu îți mulțumesc pentru articolele tale și te felicit pentru ceea ce faci. Am învățat multe din ceea ce scrii tu.

Întrebare în legătură cu pompa de căldură (am un eGolf)…. pompa de căldură se activează automat în momentul în care este activată căldura în mașină? Dacă da, la ce temperatură anume se activează pompa de căldură? (poate ai ceva materiale în legătură cu subiectul menționat)

Cu stimă și ține-o tot așa!