Acasa Eco #electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

de Adrian Mitrea

Prima rețea națională de încărcare a mașinilor electrice se numește e-charge și stă sub umbrela Renovatio. Despre începuturile infrastructurii pentru mașini electrice din România, despre prezent și viitor vorbește omul-infrastructură: Alex Teodorescu, managing partner Renovatio. În 2019 vom avea primele stații de încărcare ultra-rapidă în România, cu putere minimă 175 kW, instalate în Timișoara, Sibiu și București.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul Uber și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.3: Omul-infrastructură

Alex Teodorescu, managing partner Renovatio

Am încercat să spargem marea dilemă, oul sau găina, toată lumea era… ahwhh… nu cumpărăm mașini electrice că n-avem infrastructură… păi nu investim în infrastructură că nu are cine să o folosească.

Avem apetitul pentru risc, am decis că asta este direcția, am început să investim masiv în dezvoltarea infrastructurii. Am fost prima companie, primul dezvoltator de infrastructură care a gândit o rețea de la început, nu numai în București, ci la nivel național.

Ideea e demult… 2013-2014… Mai activi am început să fim din 2015, când ne-am uitat un pic în jur, și prin în jur mă refer la Europa de Vest… cam ce se întâmplă, unde este trendul și am constatat că, inevitabil, ne va lovi și pe noi, în România, mișcarea electrică.

Este o aventură și suntem obișnuiți cu aventuri de genul ăsta din dezvoltările eoliene. Când am început proiectele regenerabile, nimeni nu știa în România ce-i aia o moară de vânt. Similar, foarte puțină lume, dacă nu prea puțină lume, știa ce-i aia o mașină electrică și o stație de încărcare.

Viziunea noastră este de a oferi clientului puncte de încărcare în toate locațiile în care își va parca mașina.

Cum arată viitorul EV al României?

Destul de îndepărtat, în primul rând. Adică o penetrare masivă o vedem după 2025. Deci când într-adevăr oferta de vehicule electrice va fi pentru toate gusturile și, cel mai important, pentru toate buzunarele.

Vedem o implicare, în primul rând, mai importantă a autorităților. Până acum toate dezvoltările au fost făcute de către companii private.

Programe există. Și aici Administrația Fondului pentru Mediu este organismul cel mai implicat până acum în dezvoltarea infrastructurii și susținerea unui transport ecologic. (…) Cel mai important este programul Rabla Plus: susține achiziția de mașini electrice. În momentul de față are în dezvoltare un program pentru autorități, deci pentru orașele reședință de județ, pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de încărcare. Așteptăm, bineînțeles, să vedem că și se pune în practică…

Ce se va întâmpla când ne vom pune TOȚI mașinile electrice la încărcat?

Când două milioane de oameni vor pune mașinile la încărcat cu siguranță vor exista și stațiile de încărcare într-un număr suficient de mare ca să poți să acoperi această nevoie. Dar dacă vorbim din punct de vedere strict al necesarului de putere, nu cred că va fi o problemă.

În primul rând nu toți cei două milioane vor pune toți, în același moment, mașina la încărcat. În al doilea rând, stațiile de încărcare sunt suficient de deștepte, deja, pentru a putea face o balansare a puterii între mai multe puncte de încărcare din aceeași locație, în așa fel încât tu știi că ai o putere maximă disponibilă în locația X, dar tu vrei, bineînțeles, să oferi cât mai multe puncte de încărcare în acea locație. Ei bine când vine o mașină… două mașini, vor lua puterea maximă, când vor veni mai multe mașini deja puterea va fi împărțită între aceste mașini în așa fel încât toate să beneficieze de încărcare.

De asemenea, nu toate mașinile vin cu bateria la același nivel. Pe măsură ce o mașină se încarcă, puterea pe care bateria poate s-o absoarbă… scade. În același timp, altă mașină, care are bateria mai joasă, va beneficia de o creștere a puterii. Deci șansa ca, statistic, să-ți vină două milioane de mașini în același moment, cu bateria descărcată complet, în așa fel încât să ceară maximul de putere… este foarte mică.

Vara! Deodată lumea ajunge acasă, vara 40 de grade afară… ce face? A pornit aerul condiționat. Nu a luat foc până acum niciun transformator că două milioane de oameni și-au pornit, într-un oraș, deodată, aerul condiționat. Ok, o fi sărit vreo siguranță într-un loc sau altul, dar probleme majore din punctul de vedere al livrării de energie nu sunt, chiar dacă o să fie un număr mare de mașini electrice.

Vorbim de cerere și ofertă. În primă fază, da, se va lucra pe puterile existente. Deci distribuitorul poate să-ți dea într-o zonă puterea pe care o are. Dacă constată că are nevoie de mai mult și există cerere pentru putere mai mare, atunci va face ce este necesar pentru a aduce mai multă putere într-o zonă.

Cât ar trebui să coste încărcarea și cât timp va mai fi ea gratuită?

Nu e o întrebare simplă, cât ar trebui să coste, în general… Fiecare companie își face calculele de rentabilitate pentru serviciul pe care îl oferă. Ce pot să spun este că, în cazul nostru, tarifele nu reflectă realitatea, în sensul că am gândit un sistem de tarifare care să poată fi și suportabil din punctul de vedere al clientului, nu neapărat la nivelul să ne acopere costurile de operare, ca să nu mai zic partea de amortizare a investiției.

Ele sunt gândite pentru un viitor, și aici mă refer la un viitor în 5-7 ani, unde vom ajunge la un număr considerabil de stații, dar și un număr de cel puțin 5.000 de clienți plătitori.

Când vine vorba de stațiile din Kaufland, va fi o decizie comună între noi și Kaufland legată de durata perioadei în care ei susțin costurile. Cât privește ceilalți participanți la această aventură… nu… fiecare companie își ia deciziile în această direcție. Nu știm, de exemplu, dacă de la sfârșitul anului (2019 – n.r.) toată lumea va introduce tarif sau le vor lăsa în continuare gratuite. Ceea ce e sigur este că nu vor fi tot timpul gratuite.

Gratuit este, de fapt, puțin prea mult. Fiindcă nu este gratuit. Cineva suportă costurile pentru clientul care vine și încarcă… și aici trebuie să înțeleagă cei care caută astfel de soluții… nu vine energia din cer și ajunge gratis la ei în mașină. Cineva a făcut o investiție în stațiile de încărcare, cineva suportă, cineva suportă costurile de operare ale acelor stații, deci cineva plătește pentru ei ca să beneficieze de acest serviciu în mod gratuit din punctul lor de vedere.

Ce urmează?

Din dorința de a dezvolta cât mai rapid și de a oferi cât mai rapid mai multe puncte de încărcare am încercat, bineînțeles, să accesăm și finanțări externe. Banii europeni sunt cei mai ușor de obținut. Am avut o primă tentativă în 2016, nu am avut un proiect aprobat, dar am revenit în 2017 cu un proiect care, de data asta, acoperă România și Croația. Deci suntem parteneri cu cei de la Telekom Croația – proiect care constă în instalarea a 69 de stații de încărcare rapidă, multi-standard, și 4 stații de încărcare ultra-rapidă.

Dintre acestea, 53 sunt în România, plus 3 ultra-rapide… 16 rapide și una ultra-rapidă în Croația. Proiectul acoperă, bineînțeles, zonele de tranzit, fiindcă una dintre prioritățile Uniunii Europene este decarbonizarea și digitalizarea coridoarelor principale ale rețelei TEN-T.

În țara noastră acestea sunt cel clasic, Nădlac-Timișoara-Deva-Sibiu-Pitești-București-Constanța, dar și cel prin Sud care face legătura cu Bulgaria… Lugoj-Caransebeș-Calafat… după care Craiova-Alexandria-București. Deci practic pe aceste coridoare, în următorii trei ani de zile, va trebui să instalăm 53 de stații de încărcare rapidă. Deja am instalat aproape 20… dar și trei stații ultra-rapide care vor fi instalate până la sfârșitul acestui an. Stații de minimum 175 kW. Vor fi amplasate în Timișoara, Sibiu și, bineînțeles, în București.

Ce a fost cu adevărat greu?

Nu a fost, ci este în continuare!… În continuare problema principală, și nu numai a noastră, ci a tuturor dezvoltatorilor din România și din restul Europei sunt locațiile.

Și aici mă refer… locațiile care să-ți poată oferi o putere suficientă pentru o stație de încărcare rapidă. Avem nevoie de 100 kW… Nu sunt multe puncte în care poți să spui „da, mâine m-am dus și am instalat o stație rapidă”.

(…) cele mai mari probleme sunt în benzinării. Benzinăriile nu au fost gândite pentru puterile unei stații de încărcare rapidă. 100 kW este poate mai mult decât consumă întreaga benzinărie.

Petrol vs. electric…

Diferența principală între cele două tipuri de alimentare este că noi încercăm să folosim timpii morți ai mașinii. O mașină stă mai mult de 90% din durata ei de viață. De ce să nu folosești timpul ăsta ca să o alimentezi cu energie?

De aceea, ajungi acasă, ți-o conectezi la priză, până dimineață, când ai plecat, este plină de energie. Ai ajuns la birou, ai conectat-o, ai plecat, e plină de energie. În timp ajungi la shopping, ajungi la sală, la cinematograf… oriunde mașina stă, ideal ar trebui să fie conectată la o stație de încărcare. Moment în care tu te vei întoarce, mereu, la o mașină plină de energie.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Uber Green, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO include în primă fază cinci episoade publicate la 10 zile distanță unul de celălalt.


3 comentarii

Naivu 22 aprilie 2019 - 11:36

Cum platim la incarcare?
Am intrat pe situl Renovatio si am ramas cu impresia ca se plateste cu ajutorul cardului Renovatio. In conditiile in care Renovatio, desi lider incontestabil al infrastructurii electrice, nu va fi singurul care sa ofere incarcare electrica, vor ajunge posesorii de masini electrice sa aiba nevoie sa isi faca cate un card pt fiecare furnizor de incarcare electrica?
La statiile din parcarea de langa Palatul Copiilor (presupun ca sunt ale primariei sector 4) utilizatorul este instruit sa isi instaleze o aplicatie (unde probabil trebuie creat un cont); desi elimina necesitatea unui card fizic, tot ramane inconvenientul de a retine username si password! Vom avea nevoie de un cont la fiecare din furnizorii potentiali?

Reply
Adrian Mitrea 22 aprilie 2019 - 11:55

În rețeaua e-charge Renovatio, cea mai mare din RO în prezent, plătești din contul tău bancar asociat cardului acela de încărcare Renovatio. Ți se emite factură lunar, în funcție de unde și cât ai încărcat în rețeaua Renovatio.
La Palatul Copiilor acolo este un alt furnizor, Polyfazer, și plata se face tot așa, pe baza cardului tău bancar pe care-l înregistrezi în aplicație.
Momentan majoritatea încărcărilor sunt gratuite, iar când nu vor mai fi… fie vom avea câte un card de activare a încărcării pentru fiecare rețea (cum sunt cardurile de fidelitate de la farmacii, spre exemplu), fie vor apărea și în România servicii agregatoare cum este ChargeNow și vei avea o singură factură pe lună, indiferent unde încarci. La fel, încărcările vor putea fi activate cu un singur card multi-rețea, card recunoscut în mai multe rețele.
Astfel de servicii deja există, nu mi-aș face mari griji în această privință. O grijă mai mare mi se pare standardizarea costurilor de încărcare pentru utilizator, pentru că acum e cam haos, cu diferențe de preț foarte mari între rețele și tipul de încărcare (asta unde nu e gratuit).

Reply
Negrea costica 12 mai 2019 - 16:52

Se caută o posibilitate de încărcat bateria în timp ce mașină rulează? Am o propunere.

Reply

Lasa un comentariu