Acasa Curiozitati Soluții de vacanță când ai mașină electrică: pleci cu ea sau închiriezi un automobil pe combustie, din țară sau străinătate

Soluții de vacanță când ai mașină electrică: pleci cu ea sau închiriezi un automobil pe combustie, din țară sau străinătate

de Adrian Mitrea

La volanul masinii electrice BMW i3 (foto – Adrian Mitrea)

Cum pleci în concediu când ai o mașină electrică? E o întrebare pe care o primesc des de când am trecut la electromobilitate, iar aceasta va fi prima vară în care găsesc o soluție, nu doar un răspuns. Cele mai bune trei variante care îmi vin în minte sunt: 1) Să plecăm cu mașina electrică; 2) Să apelăm la închirieri auto pentru o mașină pe combustie (din România); 3) Să plecăm cu avionul și să apelăm la închiriere auto (electrică sau pe combustie) la destinație.

Alte variante, pe care nu le iau în calcul, dar m-am gândit la ele, ar fi să împrumutăm o mașină pe combustie de la prieteni sau rude, sau să împrumut o mașină de test drive de la vreun importator sau dealer. Dar aceste soluții implică ceea ce aș numi pe scurt „obligații” și „riscuri”. Nu vreau așa ceva. Sunt mulți kilometri de adăugat la bordul mașinii altcuiva.


  • Traseu: 1.600 km pe sens (deci 3.200 km), plus circa 800 km în jurul cazării.
  • Destinație: Italia sau Croația (rămâne de decis în funcție de cazări).
  • Doi adulți, 12-16 zile, bagaje minimale.

Varianta A

Recent am descoperit Bavaria Mobility, care oferă soluții de mobilitate fix pentru asemenea situații, dar și pentru zona de business. Am mai scris despre ei în trecut, AICI. Așa am aflat de serviciile lor și par potrivite pentru ce avem noi nevoie acum. În plus, am înțeles de la BMW Group România că pentru clienții de mașini electrice există deschidere din partea Bavaria Mobility către oferte speciale. Deocamdată las orice facilități speciale deoparte și iau în calcul doar prețurile de listă pe care le poate obține oricine.

Pentru ce avem noi nevoie (doi adulți și bagajele aferente, 16 zile din Iulie) un MINI pe benzină ar fi perfect. Am văzut că prețul este 601 Euro. Din lista de opționale pentru acest contract de închiriere aș mai alege posibilitatea ca și altcineva să conducă mașina (+22 Euro). Fiind doi, la un drum lung poate mai facem schimb.

Ar mai fi o garanție de 500 Euro, rambursabilă la returnarea mașinii/încheierea contractului de închiriere. Din prima discuție telefonică am înțeles că această garanție poate fi diminuată, ceea ce înseamnă că presiunea pe bugetul familiei va fi mai mică.

De asemenea, am văzut oferte precum 7+1 sau 16=14 (zile de închiriere auto), în sensul că plătești mai puțin pentru mai multe zile, iar opțiunea a doua se pliază perfect pe ce avem noi nevoie. Ofertele de weekend pică în cazul nostru, dar sunt de luat în calcul pentru alte situații.

Dacă am sări la MINI Cabrio, bugetul crește la 910 Euro și ne apropiem tare de noul BMW Seria 3 (G20), ofertat la 1.050 Euro. Așadar, opțiuni foarte bune la circa 1.000 Euro, pentru 16 zile, iar prețurile sunt mult mai bune decât pe site-urile de închirieri auto din afara României (așa cum mi-a reieșit după câteva ore de căutări online).

Preturi inchiriere MINI Bavaria Mobility (sursa – Bavaria Mobility)

Preturi inchiriere BMW Bavaria Mobility (sursa – Bavaria Mobility)


Varianta B

O altă soluție ar fi să închiriem o mașină similară la destinație. Am petrecut zeci de minute căutând online mașini de închiriat (în Croația sau Italia), iar cel mai greu pare să fie să obții un preț real al contractului și ce mașină vei primi pentru suma respectivă. Fiind perioadă de concedii, să rezervi o mașină cu doar două săptămâni înainte să pleci… probabil că nu e o idee bună. Mașinile din această zonă de preț (500-600 Euro pentru 12 zile) sunt în principiu modele precum Renault Clio, smart forfour, Fiat Panda, etc… Deci sunt mașini absolut decente, dar inferioare unui MINI sau BMW.

Am căutat țintit MINI, iar prețurile sunt de 2-4 ori mai mari decât închirierea din România. Nu știu din ce motive intră la categoria „luxury” pe site-urile care au MINI de închiriat. Știu, e o marcă premium, dar să fie mai scumpă decât un SUV compact… mi se pare ciudat.

Piața de rent a car pare o junglă în care nu oricine se descurcă. Din experiențele prietenilor, aproape niciodată n-au primit mașina (marca și modelul) pe care le-au rezervat, ci s-au ales cu ceva echivalent sau cu vreun upgrade nedorit (ex: rezervat Ford Fiesta pentru că se conduce bine și e mic, primit din oficiu Renault Kadjar care e mai mare și mai puțin agreabil de condus).

Un MINI luat din România ar costa 37 Euro/zi, iar un MINI Cabriolet 56,8 Euro/zi, așadar o diferență colosală până la 170 Euro/zi, cum am găsit în alte țări.

MINI de inchiriat 170 Euro/zi (sursa – europeluxurycars.com)

Prin natura meseriei sunt tipicar când vine vorba de mașini, iar configuratoarele de oferte pentru rent a car nu par să ofere certitudini. M-a speriat și Buhnici cu un clip pe tema asta, mai demult.

Dacă ai sugestii despre opțiuni de închiriere mai bune poți să-mi scrii la comentarii. Mă interesează MINI (3 uși sau Cabriolet), BMW Seria 1, BMW Seria 3Mazda MX-5, BMW i3 sau Volkswagen e-Golf, timp de 12-16 zile, din 4 Iulie încolo. În cazul închirierii din țară e vorba de două zile în plus (una la dus, una la întors) doar pentru drum și exclud mașinile electrice.

Închirierea unei mașini din afara României presupune deplasare cu avionul până la destinație și închirierea unei mașini acolo – e cea mai costisitoare variantă dintre toate, dar și cea mai convenabilă ca timp și efort, în cazul unor oferte bune pentru avion și pentru mașina de închiriat.


Varianta C

O altă idee ar fi să plecăm cu mașina noastră electrică, BMW i3 94 Ah din 2018 (autonomie medie 200 km) și să punem bazele unei noi călătorii memorabile. Probabil îți amintești de aventurile mele memorabile cu mașini electrice: călătoria București-Sibiu-București din 2016, de călătoria București-Brașov-București din 2017, de călătoria București-Alba Iulia-București din 2018 sau de călătoria București-Budapesta-București din 2019.

De data aceasta distanța e însă mai mare, spre 1.600 km pe sens. Infrastructură pentru încărcare avem atât în Croația și Italia, cât și în țările pe care le tranzităm până acolo. Deci infrastructura n-ar fi o problemă.

Rămâne întrebarea dacă vrem să facem două zile pe drum la dus și două zile pe drum la întors. Desigur, n-ar fi vorba doar de condus în aceste două zile, ci am include și ceva turistic în program în orașele în care am rămâne peste noapte la dus și la întors.

Așadar, pentru a pleca cu mașina electrică la un drum de 1.600 km avem clar nevoie de cazare intermediară. Și cred că am avea nevoie de așa ceva indiferent de mașina cu care am pleca din România.

Din punctul de vedere al costurilor, varianta C ar fi cea mai accesibilă dintre toate.


Cam acestea ar fi cele trei opțiuni de vacanță pe care le luăm în calcul. Dacă ai alte idei poți scrie la comentarii.

Momentan închirierea unei mașini din țară (MINI, BMW Seria 1, BMW Seria 3) pare cea mai bună idee, iar pe locul al doilea rămâne ideea plecării cu BMW i3.


Realizarea și promovarea acestui articol este posibilă cu sprijinul Bavaria Mobility, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


49
Lasa un comentariu

avatar
23 Comment threads
26 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
29 Comment authors
auto tyre prestNaivuCostinmarmip Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
dodoi
Cititor
dodoi

1000 de Euro pentru o masina e un pret piperat bine, dar asta e daca vrei numai anumite modele. Nu spui daca asigurarea e inclusa in pret sau e extra. Daca e extra poate fi cat masina. O solutie ar fi un credit card care are asigurarea de masina inclusa cand se plateste cu el si parca am vazut ca sunt si in Romania. Ca idee cand am inchiriat ultima data masina in Hawaii pentru 11 zile m-a costat US$ 335 cu al doilea sofer inclus si am primit o promotie de $ 25. Companiile mai mici sunt de evitat… Citeste mai mult »

IonutM
Cititor
IonutM

Un drum de 1600 km e mult de facut intr-o zi si cu o masina conventionala. Nu ca nu s-ar putea, dar ajungi cam prea obosit pentru concediu. Am fost de 3 ori in Croatia cu popas de o noapte in Budapesta, Belgrad respectiv Osijek. Recomandarea mea e Osijek, un oras micut dar frumos, numia bun pentru un pauza de o noapte. Daca a fi in situatia ta as merge pe Varianta C.

Naivu
Cititor
Naivu

Pt varianta B, iti inchiria masina pt Croatia SI Italia? Sau inchiriai separat in Croatia si separat in Italia? Nu stiu in partea aceea, dar, in Romania, BavariaMobility sunt primii de care am auzit ca te lasa sa iesi cu masina inchiriata din tara!

dodoi
Cititor
dodoi

I-am inchiriat in toamna sotiei o masina de la Alamo din Romania. Am evitat firmele necunoscute cu preturi mici si cu probleme serioase. I-am spus sa ceara talonul de inmatriculare (scria ca daca-l pierzi te costa 300 lei). Cand l-a cerut i-a dat o copie si i-a spus ca originalul ti-l da numai daca pleci cu masina din tara. Deci cred ca se poate.

Naivu
Cititor
Naivu

Teoretic, daca in RO exista BavariaMobility, ar trebui sa existe si in Italia si sa ofere servicii cel putin la fel de acceptabile ca la noi; daca mai au Mini sau i3 disponibile pt luna iulie, ar incuraja serios varianta B. ?!
Cel mai interesant pt noi, ar fi daca ai pleca cu electrica; eventual cu un BMW i3 120Ah inchiriat (pt a imortaliza exact stadiul de evolutie a electromobilitatii in vara lui 2019)… dar nu e frumos sa te impingem la experimente pe concediul si banii tai.

manivela
Cititor
manivela

Aberant sa platesti 1000e/ inchiriere….Daca costul vacantei ar fi de 10000e…eventual. Ai dorit electrica..asta e, eu zic sa incepi reportajul..Drum bun!

Iulian
Cititor
Iulian

Reclama la o companie de inchiriere+solutia unei probleme care nu exista. Sau problema ar fi nu dati 15-20 000 euro pe o masina cu motor pe combustie cu care puteti merge oriunde, dati peste 30 000 pe una electrica cu 200 km autonomie pentru ca apoi sa cautati alte modalitati de transport pe distante mari.

Radu Vochina
Cititor
Radu Vochina

Pentru unii mai conteaza si ce lasa in urma masina respectiva 300 zile pe an, nu doar cati euro costa. Plimba-te o zi cu un senzor de calitatea aerului prin Bucuresti, tinut la inaltimea unui copil asa. Scrie-ne apoi daca te mai gandesti la o masina pe combustie ca e putin mai ieftina (irelevant pe termen lung) si iti e mai comod.

Adrian
Cititor
Adrian

O masinuta electrica este perfecta pentru oras si/sau naveta pana la 100-150 km/zi. Daca esti pasionat de turismul auto prin Europa, este necesara a doua masina (de preferinta un diesel modern), costurile de inchiriere deja vor fi prea mari, ca sa nu mai vorbim de eventuale probleme cu masina inchiriata (zgarieturi, accidente usoare) care te pot lasa fara suma lasata garantie, dupa care poti pierde luni/ani pana sa-ti recuperezi de la asigurari banii (e o intreaga discutie aici si nu intru in amanunte). Sigur, pentru o singura excursie as prefera avionul plus masini inchiriate strict pe perioadele de timp cand… Citeste mai mult »

Cip
Cititor
Cip

Varianta D: Daca tot ai bagaje minimale, uita de masina. Avion pana la destinatie, cu trenul si autobuzul intre orase, cu metroul/tramvaiul loco. Eu asa merg de vreo 3 ani, mi s-a acrit de condus si de gasit loc de parcare in orasele din vest. Asa pot sa casc si eu ochii pe unde merg, nu sa fiu atent la trafic si gps. Rucsac 25 litri eu, 15 litri sotia – fast and light, nici macar nu mai am nevoie sa pun bagaj la cală:) Anul trecut am parcurs un sfert din Spania intre Barcelona si Malaga, Madrid & co… Citeste mai mult »

Adrian Mirea
Cititor
Adrian Mirea

Salut, la drum lung, recomand un SUV . Am mers recent cu un Land Rover Discovery Sport motor 2.0 benzina … asta da concediu. Merita in co sa te simti bine, nu te uita meschin la cativa euro.

Snow
Cititor
Snow

This is a nice-to-have problem :-). Am inchiriat de multe ori masini, si in Europa si in America. Nu ai niciodata garantia ca vei primi in anumit model. Poti avea asteptari rezonabile ca vei lua ceva din aceeasi clasa sau dintr-o clasa superioara. Cel mai amuzant a fost acum vreo 10 ani cand la Nisa/Franta am rezervat un Renault Megane. In fapt am primit un … Peugeot Partner cu care am parcurs Col de Turini 🙂 Am folosit de multe ori http://www.autoeurope.com. Pt doua saptamani de vara (15-28 Iulie), preluare de la aeroportul din Zagreb, imi da: clasa ‘mini’ la… Citeste mai mult »

sorin
Cititor
sorin

Cu 1000 de euro iti iei un Matiz (cu AC) il vinzi dupa concediu cu 500 😉

Adrian
Cititor
Adrian

E o dilema interesanta, totusi variantele A si B implica costuri care nu neaparat sunt justificate plus stres. Eu as merge cu I3-ul chiar daca sunt necesare mai multe opriri pentru ca e perioda de vara si bateria se va comporta bine. In pauzele necesare pentru incarcare sunt activitati diverse in fiecare oras. La destinatie nu ai stres ca e masina personala si mai si pui deoparte 600+ euro de cheltuiala pentru alte activitati. Alta varianta e sa pui masinuta pe tren pina in Italia cum fac baietii cu TIR-ul si nu ai stress cu incarcarea… insa nu stiu cit… Citeste mai mult »

Geo
Cititor
Geo

Niciuna din variantele de mai sus… Mai bine stai „acasa”, adica in tara, plimba-te cu una din cele ce le ai deja, chiar daca mergi pe unde ai mai fost… si in perioada respectiva fa un copil (sau doi, vezi tu ce iese)! Poate o sa dureze mai multe de 16 zile, in fine, depinde… dar merita!

Garett
Cititor
Garett

Poți să ai și surprize plăcute când închiriezi! 😉 Noi am rezervat un VW Polo și ne-am trezit cu un Fiat 500 Cabrio, fără nici un cost suplimentar! E drept în Germania. În Italia de la Fiat Panda am făcut upgrade la Lancia Delta cu vreo 12e/zi în plus, decent. Avionul e o variantă mai bună pentru Italia, poți folosi lejer trenul și transportul în comun, în schimb mașina e mai utilă pentru Croația, avionul implică escală, din câte știu nu există zboruri directe spre Split sau Dubrovnik (presupun că vreți să vedeți coasta) plus că la Plitvice sau Krka… Citeste mai mult »

Costin
Cititor
Costin

@Adrian- probabil ca aveai timp liber si chiar nu stiai ce sa faci cu el:))) Calcule, ore pierdute pe site-uri de inchiriere si pentru ce? Daca incepeai articolul cu „infrastructura n-ar fi o problemă” terminai intr-o fraza si impactul articolului era acelasi, niciunul. Nu pari cel mai eficient:)))

Mihai
Cititor
Mihai

Nu-s inca puse la punct masinile electrice. Pana nu se incarca in 10 minute pana la 80% din capacitate n-au nicio sansa.

Tibi
Cititor
Tibi
auto tyre prest
Cititor

Momentan in tara n-ar avea prea multe sanse nici daca s-ar incarca in 10 minute caci statiile de incarcare sunt foarte putine si riscul de a ramane fara energie ca pe urma sa fi tractat e destul de mare…

Florin
Cititor
Florin

Salut, Eu as mai adauga la calculul cu inchirierea si costul cu combustibilul. La 4.000 de km se duc pe combustibil cam 350 de euro (la un consum de 7 litri/100km si un pret de 1.25 euro/litru). Eu as alege varianta cu plecat cu i3-ul. Eu am fost cu familia (2 adulti cu 2 copii) in decembrie intr-o excursie cu Zoe si am facut cel putin 5-600 de km fara sa simtim ca a trebuit sa ne oprim pentru ca suntem cu electrica sau sa pierdem timpul doar ca sa incarcam (si nu are fast charging). In total am facut… Citeste mai mult »

nea_caisă
Cititor
nea_caisă

Tocmai fusei cu un i3 60Ah+REX 2000km Germania-Italia și înapoi (2x500km drumul în sine până la destinație, restul plimbare). Extrem de puține mașini electrice în Italia deci stațiile teoretic libere. Pe de altă parte dacă nu sunt mașini electrice, nu toate stațiile chiar funcționează sau nu sunt blocate de alte mașini, mai ales în orașe mari. Fără REX n-aș fi plecat, nici cu 94Ah. Poate cu 120Ah. 4000km n-aș face nici cu ModelX/etron/EQC.

nea_caisă
Cititor
nea_caisă

Ceva mai mult, vreo 240km la 110km/h. Cam jumătate a fost REX, stațiile CCS nu sunt pe autostradă și mi s-a cam luat de ieșit și intrat pe autostradă. Mai ales acolo unde se plătește la intrare pe autostradă și dacă ieși și reintri mai plătești odată bucata rămasă de autostradă.

Stefn
Cititor
Stefn

Iti iei o Tesla Model 3 si te duci cat vezi cu ochii, fara sa-bi bati capul cu solutiile nemtilor ce inca construiesc conducte in Marea Nordului pentru a se lega mai mult de Putin.

roman
Cititor
roman

nici macar sa inchiriez bmwuri nu mai am de gand. sper sa-mi vand bmw-u cu distributia refacuta la un cocalar cat mai mare, e cam singurul bine pe care il mai pot face omenirii cu masina aia.

mip
Cititor
mip

salut adita! mergi cu masina ta! iesi mai ieftin ! mai faci inca un reportaj pt o calatorie internationala, cu o distanta mult mai apreciabila fata de cea din ungaria. sper sa nu te bubuie la cap Luiza :)) personal nu prea inchiriez masini. ai avantaje si dezavantaje la inchiriere, dar cum nimic nu e perfect … faci si tu ceva concesii … n-o fi foc ! oricum, sinteti doar doi si cu bagajele ar trebui sa va descurcati chiar daca i3-ul e mai mic … dar e ca nou, asa ca nici probleme tehnice nu ar trebui sa ai… Citeste mai mult »

mar
Cititor
mar

Varianta D: cumperi din start un hybrid plug-in in loc de electrica 🙂

Costin
Cititor
Costin

Deci pana la urma pe ce varianta ai mers?

In ce priveste masinile electrice mi-ar placea sa mai vad niste articule despre subiectele urmatoare (daca ai posibilitatea):
1. ca om cu familie si bagaje multe la plecarile din localitate as vrea sa vad care e influenta greutatii asupra autonimiei (tehnic vorbind: autonomie cu sofer versus autonimie cu masa maxima autorizata)
2. Cat scade autonomia cu trecerea timpului si numarul de km … nu de alta, dar consider ca atunci cand iti cumperi o masina ar trebui sa-ti faci calculele pe autonomia pe care o va avea dupa minim 5 ani de utilizare

Naivu
Cititor
Naivu

Draga Adrian, ziceati ca dupa Budapesta treceti cu i3-ul pe la service, citez „Sunt curios cât de mare e degradarea bateriei la 20.000 km, făcând doar „supercharge””; ne-ati facut curiosi si pe noi!
Alta curiozitate ar fi cum v-ati descurcat cu instructiunile de la statiile de alimentare sarbo-croate! S-a repetat situatia de langa Szeghed? Se simte nevoia unei standardizari internationale a modului de functionare al statiilor? Eventual si a modalitatii de plata?
Cu respect!