Acasa Eco Volkswagen e-Golf și încărcarea când stai la bloc

Volkswagen e-Golf și încărcarea când stai la bloc

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

Probabil că te gândești la cabluri înșirate pe trotuar sau atârnând de la etajul 7… dar să ai o mașină electrică și să stai la bloc nu e chiar așa un lucru complicat. Sigur că într-o lume ideală am locui cu toții în case individuale ori blocuri cu cel mult patru etaje și am avea locuri de parcare la subteran pentru toată lumea. Dar realitatea orașului din care vin eu – București – arată cu totul altfel. Și chiar și așa am reușit să parcurg cu Volkswagen e-Golf peste 800 km în două săptămâni, fără bătăi de cap. Așadar, în acest articol am să-ți povestesc cum e cu încărcarea unei mașini electrice când stai la bloc.

Locul meu de parcare, de când îl am, este între un Oltcit defect de ani de zile și o Dacia Logan, a administratorului. Acest petec de asfalt pentru care plătesc 77 Lei/an a văzut multe la viața lui. Am parcat pe el atât mașina mea, un MINI Cooper din 2002, dar și zeci de mașini de test drive, inclusiv Rolls-Royce și Porsche. Mai nou… și mașini electrice! De data aceasta un Volskwagen e-Golf, configurat cam așa.

Nu doar o dată mi-am pus întrebarea: Cum naiba încarc eu o mașină electrică aici? Iar răspunsul scurt este următorul: nu a fost nevoie.

Avem multe stații. Chiar avem!

Rețeaua actuală de stații de încărcare pentru mașini electrice din România și din București este arhisuficientă pentru câte mașini electrice avem pe străzi. Nu crezi? Aruncă un ochi pe PlugShare și ai să vezi pe hartă câte stații sunt și pe unde.

Așa cum nu există riscul ca toate mașinile pe benzină din cartier să alimenteze la aceeași benzinărie, în aceeași zi și la aceeași oră, cam așa e și cu electricele. Riscul să găsești stația de încărcare ocupată e mic. Mai ales că până și cele mai simple stații au câte două porturi, de regulă unul de 22 kW (încărcare semi-rapidă) și unul de 3,7 kW (echivalent priză domestică).

În cazul meu, locatar în Rahova, la etajul 3, cu apartamentul orientat spre bulevard și loc de parcare de reședință în spatele blocului, clar iese din discuție orice idee de tras nu știu ce cablu de la fereastră și până la mașină. Recunosc, m-am gândit inclusiv la asta, dar e limpede că nu reprezintă o soluție.

Bunăvoința administratorului de bloc

Administratorul mi-a spus însă că, dacă am vreodată nevoie, îmi poate scoate un cablu pe la ghenă să încarc mașina. Deja seamănă a soluție de luat în calcul. De câteva ori pe an nu cred că s-ar supăra nimeni din bloc, pentru că mai des oricum nu pot avea mașini de test drive electrice.

Iar în cazul în care mi-aș cumpăra una, un contor separat cu priză montat la ghenă ar rezolva elegant problema.

Deschiderea arătată de administratorul posesor de Dacia Logan 1.5 dCi mă face să cred că există o brumă de speranță pentru cei care își vor cumpăra mașină electrică, dar stau la bloc.

Stații aproape de casă, în mall-uri și hypermarket-uri

În cele peste două săptămâni cât am avut Volkswagen e-Golf pe mână, cam 10 zile am încărcat numai în București. Și am ales calea ușoară și elegantă: încărcare la cea mai apropiată stație, aflată la 650 metri de bloc, respectiv 8 minute de mers pe jos (la Electromagnetica). Încărcarea este gratuită, iar de mers pe jos 16 minute și 1,3 km o dată la 2-5 zile nu mă pot plânge.

Bateria lui Volkswagen e-Golf facelift are o capacitate de 35,8 kWh, suficientă pentru o autonomie reală de circa 180-240 km, în funcție de temperatura exterioară. Pentru mine asta înseamnă încărcare în noaptea de duminică spre luni și apoi în noaptea de vineri spre sâmbătă. Asta ca să încep săptămâna de lucru și weekendul cu bateria încărcată 100%.

Mașina se încarcă de la 0 la 100% în aproximativ 5 ore la o priză de 22 kW și în 10 ore la o priză de 3,7 kW. Cum niciodată nu vei ajunge la priză chiar cu baterie 0%, este clar că acești timpi de încărcare sunt, în realitate, mai reduși, iar la 22 kW nici măcar nu e nevoie să lași mașina acolo peste noapte, ci doar câteva ore.

Cumpărăturile în aproape orice mall din București și în aproape orice Lidl, Kaufland sau Mega Image mare îți asigură și acces la prize de 22 kW, deci ai șase destul de mari să încarci 20-30% din bateria de 35,8 kWh doar cât stai la cumpărături sau la film. Și, la fel ca și parcarea, încărcarea la supermarket/hypermarket este gratuită (încă).

E mai simplu decât crezi

Practic, reîncărcărcarea unei mașini electrice când stai la bloc nu-ți schimbă radical viața și modul în care utilizezi un automobil. Pentru mine acesta a fost cel mai greu lucru de înțeles și de acceptat: faptul că stresul nu e atât de mare precum credeam, ba chiar încărcarea devine la fel de naturală precum umplerea unui rezervor cu motorină. Folosind o mașină electrică mai mult timp pur și simplu îți dai seama că n-ai nevoie să o încarci în fiecare zi. Iar pentru când ai nevoie, mai mult ca sigur există pe aproape o stație/priză publică unde să poți face asta, tot așa cum te duci cu o mașină pe benzină sau diesel la benzinărie.

Chiar așa, poți să-mi scrii la comentarii la ce distanță se afă o priză pentru mașini electrice față de locul în care locuiești. Poți să calculezi asta uitându-te pe PlugShare.


Citește și:

36
Lasa un comentariu

avatar
13 Comment threads
23 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
20 Comment authors
DBplusGeorge M.VictordodoiSorin Apopei Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Marc
Cititor
Marc

Stau la Lujerului, zona Sir, am priza la Cora la 400 m distanta de mine conform Google Maps. Dar n-am masina electrica :))))
Marea surpriza e sa vad cat de multe prize sunt in Bucuresti!!!

RobertS
Cititor
RobertS

Imi trece pasajul basarab pe la fereastra si mai nou vad ca am statie pentru masini electrice la kaufland basarab 😀

Kap
Cititor
Kap

Mă abțin cu greu în fața propagandei mediatice pro-electrice, însă nu la exagerări vădite ca ”încărcarea devine la fel de naturală precum umplerea unui rezervor cu motorină”.
Am înțeles Adrian, te adaptezi, parchezi departe două zile pe săptămână și nu simți diferența.
Dar dacă vineri după amiază, când ai bateria goală, sună prietena și propune o plecare intempestivă la munte, mai e la fel de natural de făcut plinul, așa cum ar fi o oprire de 5 minute de a umple rezervorul de motorină?
Prevăzători încercăm să fim toți, dar hai să nu exagerăm.

Victor
Cititor
Victor

Ok, e clar ca la nici o electrica nu vei avea independenta si nu o vei incarca la fel de repede ca una pe combustibil fosil. Acum intrebarea mea este : cate drumuri de mai mult de 200-250 km/zi facem pe an. EU imi fac un concediu un Grecia si unul in Bucovina la 600-800 km si intradevar am 2 sau 4 zile pe an cand conduc ca nebunul aceasta distanta. Dar mai sunt in rest 361 de zile pe an cand fac maxim 250 km in general Buc-Brasov si in zona, Buc-Ct si in zona sau nah, mai dau… Citeste mai mult »

mihai
Cititor
mihai

Acum e ok, după cum ai zis. Și va mai fi o vreme, cât timp instalarea stațiilor de încărcare ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini. Însă soluția nu e scalabilă. În București sunt 222 stații de benzină și/sau GPL (conform gazonline.ro) care alimentează peste 1.200.000 mașini (conform hotnews.ro, octombrie 2016). Alimentarea unei mașini durează maxim 10 minute (pompare + coada de la casă). Împărțim parcul de mașini la numărul de stații și rezultă că fiecare stație alimentează câte 5400 de mașini. Dacă stația are 5 pompe, revin cam 1081 de mașini la o pompă, având nevoie de 10800 minute… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Din comentarii trag concluzia ca le e frica oamenilor de electrice, de parca o sa-i bantuie noaptea prin case. Ganditi-va ca mai mult de 3/4 din ce folositi in prezent sunt instrumente electrice. Nu folositi aspirator pe benzina sau pe motorina. E clar ca electricele vor convietui o perioada lunga in paralel cu masinile conventionale. Trecerea la electric nu se va face maine. Dar e clar si ca totul se indreapta spre electric, ca vreti sau ca nu vreti.

c0d
Cititor
c0d

Nu neaparat. Exista un efort paralel de a transforma motoarele cu combustie diesel spre motoare diesel cu aport de hidrogen obtinut prin electroliza. Practic o parte din combustibil va fi motorina iar o parte hidrogen. Toate motoarele curente, in special la camioane pot fi usor modificate in acest sens. Se obtine mai multa putere, o ardere mai eficienta iar combustibilul aditional necesar esta apa si niste agenti carea accelereaza electroliza. Mai multe detalii despre o astfel de tehnologie gasiti pe un search google dupa cuvantul HyTech.

mihai
Cititor
mihai

Tragi concluzii greșite, nu i-e frică nimănui de electrice. Dar bormașina electrică e una, iar autovehiculul electric e cu totul altceva. Sistemul Energetic Național pe care ni l-a lăsat moștenire Ceaușescu suportă oricâte bormașini și un număr mic de mașini electrice, dar „trecerea la electric” nu se va face în cursul vieții noastre, că n-avem nici bani, nici pricepere. Cum ziceam în alt comentariu, poate americanii să treacă parțial la electric (doar 10-20%)

Bobo
Cititor
Bobo

Felicitari pt articolele despre masini electrice. Chiar avem nevoie de o schimbare de paradigma. Cred ca pentru o familie care are o masina pe benzina pt distante lungi (dar rare) o astfel de masina se justifica. Nu neparat e golf care e cam scump. Apropo, exista sanse ca aceste masini sa se mai ieftineasca in 3-5 ani? Cu tot cu ajutorul de la stat masina tot scumpa ramane momentan.

Herbertt
Cititor
Herbertt

La cate statii sunt… chiar multe, nu putem sa o bagam pe aia ca nu cumparam masini electrice ca n-avem infrastructura. Oricum, constat cu placere ca cel putin in Bucuresti poti sa vezi pe strada i3, Zoe si e-Golf. Aproape de fiecare data cand ies cu masina in nord vad cate o masina din acestea 3.

mihai
Cititor
mihai

Nu-s multe, ci abia adecvate, și vor deveni insuficiente înainte să începi să vezi câte două pe zi în fiecare cartier al Bucureștiului.

Nicu
Cititor
Nicu

Detin un e-up! Am priza CCS la 800m de bloc dar tot nu sunt de acord ca este la fel de usor precum in cazul masinilor ICE. Din experienta mea, problema cea mai mare nu este autonomia cat timpul mare de incarcare. Este adevarat, in Bucuresti sunt multe statii de incarcare insa doar 12 sunt fast charge. Chiar si cu acestea dureaza 20 de minute incarcarea (baterie de 18.6 kw la starie de 50kw). Presupunerea ca nu ajungi sa golesti bateria este iarasi gresita. La temperaturi sub 10 grade trebuie sa o incarc zilnic. Fac aprox 50 km pe zi… Citeste mai mult »

Nicu
Cititor
Nicu

Despre prizele type 2 este vorba la final. Nu stiu de ce a disparut cuvantul.

dodoi
Cititor
dodoi

Mai pune o haina pe tine ca citam din clasicii ciuruiti. O alta problema este ca desi masinile electrice sunt considerate nepoluante totusi energia electrica se obtine din surse poluante. Important e si faptul, cel putin in Europa, ca pretul benzine contine o gramada de taxe si in momentul in catre masinile electrice vor avea o pondere semnificativa statul va cauta o noua sursa de taxe si tot oamenii obisnuiti vor platii taxele ca martieni inca nu s-au descoperit.

Giumbuslucu
Cititor
Giumbuslucu

Intr-o lume care a ajuns sa ia decizii mai degraba emotional decat rational, niste comentarii argumentate precum cele ale lui mihai de la acest articol mi se par aur curat. Una este sa pui la incarcat, nu stiu exact insa zic si eu, 2000-2500 de masini electrice, zilnic, la nivel de Romania si alta este sa ai un milion de masini ( 25% din parcul auto al Romaniei ) pe care sa le incarci in fiecare zi. Numai investitiile in infrastructura sunt uriase ca sa nu mai vorbim de producerea de curent electric. Recunosc, mi-as dori si eu o masina… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Sunteti pesimisti si negativisti ca tot romanul. Ideea e sa se treaca TREPTAT spre o tehnologie mai putin poluanta. Si orice ati zice voi electricul este mai putin poluant. Ideea ca bateriile sunt foarte poluante, nu mai este valabila de mult timp, bateriile moderne sunt contin foarte putine substante toxice. Pe langa asta sunt reciclabile complet si relativ scumpe. Nu cred ca un proprietar de baterie electrica va arunca la gunoi ceva scump. Il va da la reciclare, pe bani. Iarasi, ideea ca bateriile contin substante foarte rare pare sa fie de domeniul trecutului, tehnologia evolueaza accelerat si materiile prime… Citeste mai mult »

Kap
Cititor
Kap

”Cine nu-i cu noi e împotriva noastră”. Deși nu cred că aveți habar de proveniența acestei sintagme, cam așa interpretați orice argument care nu susține frenezia cu care susțineți trendul în vogă acum. Și mă refer la toți apucații care imediat cataloghează ca speriați sau negativiști pe toți care nu se prosternează în fața noi religii electrice și a apostolului de peste ocean. Care doar a-mpachetat din componente inventate de zeci de ani un rahat premium și-l ”marketează” ca noutate absolută. Situația e greu de evaluat, cine nu s-a născut ieri și crede doar vrăjeala abil cultivată cu poluarea și… Citeste mai mult »

Radu
Cititor
Radu

Deci cam trebuie sa stai la casa

Florin
Cititor
Florin

S-ar putea ca stirea de mai jos sa fie inceputul sfarsitului pentru motorul cu ardere interna:

https://news.samsung.com/global/samsung-develops-battery-material-with-5x-faster-charging-speed

Catelu
Cititor
Catelu

„Iar în cazul în care mi-aș cumpăra una, un contor separat cu priză montat la ghenă ar rezolva elegant problema.”
Banuiesc ca n-ai mai incheiat un contract cu Electrica vreodata? 🙂 Primul act pe care ti-l cer este dovada ca esti proprietarul acelui spatiu. Cei de la Electrica sunt diferiti, daca te astepti sa discuti rational cu ei te inseli amarnic 🙂

George M.
Cititor
George M.

Este salutar acest articol, dar ….doar pentru Bucuresti. Eu stau in Targoviste si ma gandean serios la o masina electrica sau hibrid plug-in. Exclus. In priumul rand, pretul unei astfel de masini, cu toate beneficiile fiscale oferite, este mare. Prea mare. O masina electrica ar trebui si este mai ieftina decat una identica clasica. Dar nu este. Te gandesti la economia de benzina sau motorina, dar nu se face deloc economie la bani. Cu diferenta de pret, cumperi combustibil pentru ani de zile, unde mai pui ca la un moment dat, bateriile trebuiesc schimbate, si COSTA MULT. O masina mai… Citeste mai mult »

DBplus
Cititor
DBplus

Te inseli. Bateriile se ieftinesc cam cu 20% pe an per kw. In 2020 pretul cu TVA este cam de 250 euro per kw. In 10 ani cand va trebui sa inlocuiesti bateria (daca nu cumva schimbi masina cu totul) probabil vei plati maxim 20%din cat platesti azi deci undeva la 2000 euro pentru o baterie de 40kw. Deprecierea unei masini ICE este mult mai mare pentru ca numarul de km conteaza mai mult decat la o masina electrica. Este adevarat ca la drum lung masina electrica poate fi frustranta, mai ales in Romania, dar pentru oras este ideala. Piata… Citeste mai mult »