Acasa Curiozitati Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

de Adrian Mitrea

Statie de reincare pentru masini electrice (sursa – 0-100.ro)

„Cum te descurci?” este una dintre întrebările cele mai generale și frecvente pe care le primesc de când folosesc o mașină electrică zi de zi. E o întrebare atât de comună încât am zis că merită să răspund inclusiv printr-un articol. Sunt convins că unii caută răspunsurile la ea inclusiv pe Internet, nu doar întrebându-i pe posesorii sau utilizatorii de electrice.

În acest articol vei citi despre avantaje și dezavantaje când vine vorba despre utilizarea unei mașini electrice zi de zi, precum și despre cum mi-a schimbat viața trecerea la electromobilitate – în sensul de cum m-am adaptat. Și pentru că (încă) stau la bloc, sunt 100% dependent de infrastructura publică și publică-privată pentru încărcare.

Am avut primul contact cu o mașină electrică în 2011, la Geneva, când am condus pentru prima dată un automobil pe baterii. Și nu orice automobil, ci „the shit” al momentului: Tesla Roadster. Sunt deja opt ani de atunci.

Apoi am condus toate modelele relevante de pe piață, pe măsură ce au apărut. Încă de pe atunci mi-a plăcut experiența de condus pe care ți-o oferă un automobil electric.

Argumentele ecologiste, pentru mine, au căzut mereu în plan secund pentru că sunt perfect conștient că și un automobil electric poluează: producția autovehiculului în sine, producția bateriei de propulsie, producția energiei electrice necesare deplasării pe durata de viață a mașinii, reciclarea/casarea la finalul utilizării.

Dar faptul că dimineața pornirea unei mașini electrice nu te asfixiază cât timp dai zăpada jos de pe ea este, pentru mine, destul de relevant încât să înțeleg că automobilul electric are potențialul de a ne face orașele mai curate. Imaginează-ți un milion de mașini pe benzină și diesel care pornesc în București în fiecare dimineață!…

Asta unu la mână. Și doi… energia electrică are marele avantaj că în viitor poate fi produsă și mai eco decât acum, pe când petrolul și-a cam atins limitele de eficiență pe partea de producție și distribuție.

De la dinozaurul din sol și până la picăturile de benzină pe care le torni în rezervor ai un proces de producție extrem de lung și de poluant: explorare pentru descoperirea zăcămintelor, exploatare/forare, transport spre rafinării și accidentele inevitabile cu vase petroliere pe mare/ocean, rafinare, transport la benzinării, menținerea benzinăriilor în funcțiune.

Toate acestea înseamnă costuri și energie (inclusiv electrică). N-am statistici la îndemână care să urmeze tot lanțul producerii pentru 1 kWh de electricitate vs. 1 litru de benzină/motorină. Dar urmând firul logic al întregului proces… electricitatea pare mai curată și, mai ales, are potențialul să devină și mai curată.

Așa că… OK, electricitatea nu e atât de eco friendly. Dar petrolul nu e cu siguranță! Mereu îmi fuge mintea la spot-ul publicitar de mai jos. Sintetizează atât de bine lumea „petrol powered”!

E important să știi că timpul de încărcare pentru o mașină electrică depinde de trei parametri importanți:

  • 1) Capacitatea bateriei (cât e de mare);
  • 2) Puterea prizei/stației la care încarci (între 3,7 kW și 50 kW);
  • 3) Puterea încărcătorului integrat în mașina ta electrică.

Astfel, încărcarea unei baterii obișnuite de mașină electrică a anului 2019 (capacitate 40 kWh) poate dura între o oră și 12 ore, în funcție de cei trei parametri de care vorbeam mai sus. Cu această energie (40 kWh) poți parcurge între 100 și 300 km și te va costa între 0 (zero) și 78 Lei. Am explicat pe larg AICI.

Adaptarea

Din Iulie 2016 am început să-mi fac calculele și să văd cum pot avea o mașină electrică a mea, iar pe 31 August 2018 plecam cu ea de la dealer.

Deși nu-mi era străin conceptul de utilizare, am învățat constant niște lucruri și sunt convins că voi mai învăța. Cumva asta face din farmecul utilizării: mereu descoperi lucruri noi, precum un copil care învață toate cotloanele din casă pe măsură ce începe să meargă în picioare.

Pe telefon mi-am făcut loc pentru trei aplicații esențiale: PlugShare (pentru a găsi stațiile de încărcare și pentru a da check-in – e foarte important, explic mai încolo); BMW Connected aia veche și BMW Connected aia nouă (pentru muzică online, verificarea statusului mașinii și funcții de control de la distanță, dintre care cea mai importantă este climatizarea înainte de plecare).

Astfel am învățat pe unde sunt stațiile fiabile, rapide, și cu abatere minimă de la rutele pe care le fac cel mai des.

Încărcare + Social Media

Cea mai grea parte este încărcarea. Unde o fac? Cât costă? Am răspuns pe larg la aceste întrebări într-un articol dedicat. Ce fac în timpul ăla, cât mașina se încarcă?

Într-o zi am avut o revelație: stau minimum 1-3 ore/zi pe Internet, de pe telefon: aprob comentariile de pe 0-100.ro și răspund la ele, stau pe Facebook, citesc articole din presa toată. Și fac asta stând pe un scaun, fotoliu sau canapea. Ideea e că stau undeva și… timpul trece.

La o stație rapidă, de 50 kW, mașina mea se încarcă în cel mult o oră. În rare cazuri ajung să o încarc de la 0 la 100%, așa că timpul mediu petrecut la priză este de sub 30 de minute, în cazul meu. Cât timp stau pe telefon, mașina se încarcă. Și, sincer vorbind, scaunele din mașină sunt mai bune decât cele din bucătărie, așa că browsing-ul pe net e plăcut de pe scaunul șoferului.

Așadar, cuplez timpul petrecut pe net cu încărcarea mașinii electrice, de fiecare dată când am ocazia.

Încărcare + cumpărături

Pentru că stațiile rapide (50 kW) sunt de regulă amplasate în marile centre comerciale, cuplez încărcarea mașinii electrice și cu mersul la cumpărături. Fie că e vorba doar de pâine sau de mâncare pentru o săptămână, tot am nevoie să merg la un magazin mare de două ori pe săptămână.

Uneori nici n-am nevoie de stație de 50 kW pentru că bateria e destul de plină, iar cumpărăturile durează mai mut decât are nevoie mașina să se încarce. Ar fi nedrept față de alți șoferi de automobile electrice să țin stația de 50 kW ocupată o oră, când eu am nevoie de cel mult 30 de minute pentru full.

Așa că adesea conectez mașina la o stație de 22 kW. De regulă orice stație de 50 kW are lângă ea și una de 22 kW.

Încărcare + somn

Am loc de parcare de reședință, plătit, dar uneori e ocupat abuziv de șoferi nesimțiți care nu lasă un număr de telefon în geam. Poliția Locală e o glumă proastă pentru că de fiecare dată le dă un avertisment, nu amendă, așa că nesimțiții nu învață nimic din asta: „Aaa, e o foaie de la Poliția Locală…”, parcă-i și văd. Pentru ei avertismentul e „o foaie” și nu-i interesează că încalcă un drept al unui alt cetățean.

E ca și cum ai găsi pe unul la tine în pat, să doarmă și el un pic, că altfel n-are unde. Și dacă tot erai plecat de acasă, iar patul stă nefolosit…

Chiar și în cazul în care chemi Poliția… ea poate veni în câteva minute sau câteva ore, timp în care tu n-ai unde să parchezi și îți fragmentezi timpul groaznic: vine Poliția, te sună, cobori cu contractul să le arăți că e locul tău de parcare „pe bune”, etc… Uneori nesimțiții pleacă înainte să apară Poliția, așa că reclamația ta rămâne fără obiect. O pierdere de vreme și de nervi.

Și nu e o soluție ca la ora 23:00, cum ajung uneori acasă, să stau să aștept Poliția până la 01:00, cu mașina mea pusă pe avarii în mijlocul străzii, blocând nesimțitul. Conform legii, în contextul ăsta, eu aș fi pasibil de amendă mai degrabă decât ăla.

Așa că duc mașina peste noapte la o stație semi rapidă (22 kW) sau lentă (3,7 kW, priză normală) și o las acolo. Parchez în așa fel încât să aibă loc și alții să încarce peste noapte. Mereu scriu pe PlugShare în check-in că oricine poate deconecta mașina mea din priză, să o încarce pe a lor. La unele stații poți scoate cablul din stație pur și simplu, fără cartelă, sms, aplicație de mobil, etc… Pentru a preveni furtul, cablul tău rămâne „atârnat de mașină” (blocat în portul de încărcare al automobilului).

check-in PlugShare (sursa – Adrian Mitrea)

Apoi merg câteva minute pe jos (5-7 min.) de la stație până acasă, iar în felul ăsta eu dorm, mașina se încarcă, iar problema cu locul de parcare e rezolvată.

Mai nou, țin în portbagaj role cu hârtie igienică din aia ieftină, roz, și înfășor mașinile nesimțiților care parchează pe locul meu. Învață mai mult din asta decât din avertismentele Poliției Locale (drept dovadă că văd ulterior aceleași mașini parcate pe locurile vecinilor mei care nu apelează la hârtia igienică).

Condus mai relaxant

Orice mașină electrică modernă este „automată”. Mă rog, nici n-are cutie de viteze, ci un reductor, „pe direct”. Au, practic, o singură treaptă de viteză. Nu e cazul să intru în detalii acum. E ca la bormașină: cu cât apeși mai tare pe trăgaci (adică pedala de accelerație), cu atât se învârte mai repede motorul. Atât de simplu.

Ideea e că această simplitate în utilizare m-a făcut să fiu un șofer mult mai relaxat. Mașina are tot timpul rezerve de putere și cuplu instant, așa că nu pierzi nicio oportunitate din trafic și nu încurci pe nimeni, niciodată. Sigur, treaba asta nu ține numai de mașină, ci și de șofer. Ideea este că de când conduc mașină electrică numărul de flash-uri și claxoane pe care le primesc de la „grăbiți” a scăzut considerabil. În orice situație urbană cei 170 CP ai i3-ului și cuplul instant calmează orice grăbit care are motor termic de sub 250 CP.

La vechea mașină cele mai nasoale momente erau cele în care viteza de deplasare era de 15-20 km/h. Acel moment când treapta întâi înseamnă prea puțin, iar treapta a doua înseamnă prea mult. Cred că orice șofer de cutie de viteze manuală știe ce zic. Ești cumva între viteze, mașina nici nu merge, nici nu stă. De-abia dezvoltă viteză să țină ritmul cu șoferii care au prins un moment un pic mai bun decât tine în complicatul trafic urban.

Și momentele de acest gen sunt multe rău: treceri pentru pietoni, linii de tramvai, semafoare, cedează trecerea sau pur și simplu aglomerație/coloană care înaintează încet, cu viteze între 5 și 30 km/h. Nici nu știi cu ce treaptă de viteză să abordezi situația, la o mașină manuală. Mă rog, la MINI ajunsesem să o țin în treapta întâi până la 35 km/h, chiar dacă motorul urla ca toți dracii și mașina se smucea la cea mai mică variație de dozaj a pedalei de accelerație…

Așa că, din perspectiva condusului, mi se pare arhaică folosirea unei mașini pe combustie infernalul trafic de oraș. În mod special o mașină cu transmisie manuală, dar nici automatele nu sunt toate de nota 10…

PlugShare, un fel de social media

Cea mai cunoscută aplicație pentru stații de încărcare – un fel de Google Maps + Facebook al utilizatorului de mașină electrică – se cheamă PlugShare și a devenit un fel de nouă social media pentru mine. Am multe conversații cu alți utilizatori. De cele mai multe ori sunt „conversații utilitare”, dar s-au întâmplat și bălăcăreli.

Totul pleacă de la ideea de check-in. Unora le lipsește puterea să înțeleagă de ce e important… Ideea e că dacă dai check-in orice alt utilizator va ști când se va elibera punctul de încărcare respectiv și dacă acum este ocupat. Și e util pentru toți să știm dacă acel punct de încărcare e liber ori dacă va mai fi ocupat 5 minute sau ocupat 12 ore.

Unii folosesc aplicația doar ca să descopere prizele, apoi se pun la încărcat și gata. Iar când vin la stație și e ocupată de un alt șofer își spun „asta e, vin mai încolo sau mă duc în altă parte”, fără să priceapă nici în această fază rostul check-in-ului. Pentru ei încărcarea mașinii lor electrice e mereu „la noroc” și, prin lipsa check-in-ului lor mută încărcarea „la noroc” și în cârca celor care de obicei dau check-in.

Sunt unii care nu știu de aplicație deloc. Au aflat din altă parte de stație și nu-i interesează că în 2019 există software care ne ajută pe toți…

Am publicat pe pagina de Facebook personală o întâmplare trist-amuzantă cu o femeie… Apoi și o conversație cu un bărbat agresiv, care a venit să se bage în seamă cu mine în aplicația PlugShare așa, că vrea el să mă insulte (ca urmare a întâmplării cu femeia, cred eu).

Cert e că pe măsură ce mașinile electrice și mai ales hibride plug-in vor intra pe mâna mai multor români, problemele de la stații se vor înmulți.

Deja am auzit de mașini vandalizate pentru că sunt prezente la stație fără check-in. Eu însumi mi-am găsit ștergătoarele forțate și bilet în geam pentru că am ajuns la mașină la 3 minute după ce a expirat check-in-ul. Era mult mai simplu să-mi scrie în aplicație „Hei, văd că ți-a expirat check-in-ul și mașina ta e încă aici. Mai întârzii mult?”. Dar unii pur și simplu nu înțeleg că pot face asta…

E drept, de cele mai multe ori experiența e normală, plăcută, iar conversațiile civilizate. Problemele sunt cazuri exotice.

Concluzii

Normalitatea anului 2019 arată cam așa: 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh = 200 km autonomie = 10 Lei pentru 100 km = 0,1 Lei pentru 1 km (adică de 4-6 ori mai ieftin decât cu o mașină pe benzină sau diesel, neluând în calcul prețul de achiziție și costurile de exploatare în timp la niciuna dintre tipurile constructive de mașini la care fac referire).

  • 0 Lei/kWh = 0 Lei un plin de 40 kWh
  • 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,45 Lei/kWh = 58 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,95 Lei/kWh = 78 Lei un plin de 40 kWh

Din 31 August 2018 și până acum am parcurs circa 8.500 km cu mașina mea electrică, cu costuri zero de electricitate, cu parcare gratuită în București (pe locurile Primăriei), cu taxe și impozite zero, într-un confort al deplasării pe care nicio mașină pe combustie nu-l poate oferi.

Am cunoscut oameni noi la stații și prin aplicația PlugShare, am legat amiciții, mi-am extins orizontul de cunoaștere al automobilului și am învățat că e important ca mașina să se încarce cât timp tu faci orice altceva în afară de condus. În felul acesta utilizarea unui automobil electric este comodă, accesibilă, iar „range anxiety” dispare.


Link-uri și articole utile:

99
Lasa un comentariu

avatar
24 Comment threads
75 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
36 Comment authors
Bogdan MocanuClaudiuMariancristian suciiCristian Suciu Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Dragos.
Cititor
Dragos.

Nu ai platit nici o taxa? Oare ce o sa creada alesii nostrii despre asta? Sunt sigur ca nu le pica bine ideea.

Rahova
Cititor
Rahova

Deci si numărul de puncte de încărcare contează, nu numai puterea lor. Eu aș fi de părere că încărcarea ar trebui să coste, iar cel care oferă priza, fie că e și de 3,7KWh, să facă profit. Mai mult, oricine ar trebui să poată vinde curent, așa cum vinde mere din pom, fără licențe, fără aprobări, fără tâmpenii care ne îngreunează viața.

Andrei
Cititor
Andrei

Da bre dar locul ala de parcare de resedinta tot il platesti. Pam-pam. Sa traiasca primariile care fac bani de pe urma romanilor doritori sa aibe ceva al lor, ca e o banca deparc, scaun, bec etc.

Lucian
Cititor
Lucian

O masina cu adevarat eco, ar fi o masina electrica care si-ar lua energia direct din reteaua electrica (asemenea troleibuzelor/tramvaie/trenuri), nu ar functiona pe baterii. Cu totii stim ca bateriile contin substante/metale la fel de toxice ca si noxele care sunt produse de motoarele cu ardere interna. Peste cativa ani, se vor face foraje si prospectiuni in cautarea materiilor prime pentru baterii. Bateriile vechi ar trebui reciclate, proces care presupune la randul sau poluare. Producerea energiei electrice presupune si ea poluare. Practic cu masina electrica, muti poluarea din oras, in alta zona care teoretic nu te mai intereseaza unde se… Citeste mai mult »

adi
Cititor
adi

toti astia eco friendly fan, parca ati lipsit la orele de fizica sau chiar biologie din tinerete.
M-am oprit cu cititul cand am aflat ca petrolul are la origine oase. Is chiar curios cum faci din Calciu Carbon, dar no, „hartia suporta orice”
in rest da, e ok sa ai electrica atata timp cat ti-o incarci pe bani altora prin oras.

Viorel
Cititor
Viorel

Multumesc! Util si incurajator.

arcu de triumf
Cititor
arcu de triumf

Clar sunt niste avantaje. Poluarea si mai ales zgomotul sunt imbatabile (sa vii la 2 noaptea acasa de la…aaa…birou si sa nu afle tot blocul) si subventia de la stat, dar problemele raman deocamdata: – durata de incarcare – sa gasesti priza libera si care merge. aici probabil ca firmele vor da locuri de parcare cu prize deci pentru angajati ar fi o rezolvare – nu stiu cata putere vor avea masinile 4×4 (nu suvuri ci astea mici gen Golf) si cat le duc bateriile – autonomia – adica ok in oras merge dar vin si weekendurile si ai de… Citeste mai mult »

Gabriel
Cititor
Gabriel

Din punct de vedere ecologic nu este nici un avantaj.Nu mai poluam in oras dar poluam in alte locuri , cu fabricile de baterii cu reciclarea etc. Din punct de vedere al usurintei de reincarcare a bateriei este un cosmar. Cand vei putea avea acasa statie proprie la un cost acceptabil, ar fi deja avantajos. Costurile de incarcare sunt mici pentru ca sunt putine masini si este promovata achizitia lor. Acest costuri vor creste in timp. Din punct de vedere al conducerii si performantelor sunt ideale. Pretul mi se pare enorm pentru cat de simple sunt. Momentan nu le vad… Citeste mai mult »

ELYSIUM
Cititor
ELYSIUM

Pai cu GPL platesc mai putin pe suta de km decat 26ron si nu trebuie sa dau morman de bani pe masina plus autonomie sistati incarcare garla GPL e un combustibil mai ecologic decat benzina si motorina cam egal cu poluarea pe care o face producerea de energie electrica. UN VW GOLF 5 PE GPL cu cutie automata si motorul indestructibil codul BSE(102 CP ) cu instalatie secventiala DE GPL euro 6 PE EA DA BATAIE INCA 10 ANI MINIM LA orice masina electrica.

Cosmin
Cititor
Cosmin

Salut Adrian. Super faine articolele astea din ultima vreme despre electrice. Zilele astea voi comanda o masina noua si desi mi-ar placea o electrica din pacate inca nu mi-o permit. Locuiesc la curte si asta ar fi fost un mare avantaj dar sper totusi ca urmatoarea masina pe care o voi cumpara, peste cativa ani, sa fie o electrica. Articolele astea sunt foarte bine venite in momentul asta pentru oamenii care se gandesc serios sa cumpere o masina electrica. Cheers!

Ron
Cititor
Ron

Cat dureaza un drum Bucuresti-Cluj cu o masina electrica ?

Ruben
Cititor
Ruben

Cu o Tesla Model 3 dureaza exact atat cat dureaza cu un Ferrari.

Nicu
Cititor
Nicu

Acum si tu, prea esti cusurgiu, bine ca nu intrebi la cat ajunge un drum pana la Viena. Uite, ca idee, pana la Constanta, care e la 220-230km distanta nu poti sa ajungi cu o electrica pentru simplul motiv ca nu ai statii de incarcare pe A2 si nici in satele/orasele din proximitatea autostrazii. Practic cu un plin electric, daca pleci din Berceni nu ajungi nici macar pana in Fetesti, daca rulezi la viteza de autostrada. Daca doamne fereste prinzi accident si trebuie sa stai o ora-doua in coloana, n-o sa poti folosi nici aerul conditionat daca e vara, nici… Citeste mai mult »

Boglu
Cititor
Boglu

Complet de acord. Mașinile electrice nu au aceeași autonomie și infrastructură de încărcare ca ICE. Deci nu sunt pentru drumuri lungi. Eu am luat-o strict pentru navetă și drumuri scurte, care reprezintă 90% din km pe care-i parcurg anual.

Mihai
Cititor
Mihai

Cu incarcarea e o mare bataie de cap iar lucrurile nu se vor simplifica ba dimpotriva. Daca nu ai casa ta sa incarci acolo zilnic apar tot felul de complicatii. Si daca ai nu esti scutit de ele dupa cum ai relatat despre tot felul de nesimtiti. Si ar mai fi o problema tot legata de nivelul inteligentei la noi. Cati se vor descurca oare? Ma refer aici la persoane care pur si simplu nu se descurca in era smatphone-ului. Sunt foarte multi care conduc, au peste 50 de ani si nu stiu cum „merge treaba cu internetul”.

Vasilica
Cititor
Vasilica

Treaba cu bateriile poluante comentate pe aici nu e chiar asa. Am citit recent ca absolut toate bateriile se recupereaza de pe masinile electrice casate si chiar daca nu mai au 100% capacitate tot mai au de la 50% in sus care nu mai e grozav pentru o masina dar e suficient pentru magazie spre exemplu care instaleaza panouri solare pe acoperis si incarca si o baterie pentru rezerva de noapte. Am fost contrariat de limbaj la un moment dat („Și nu orice automobil, ci „the shit” al momentului: Tesla Roadster.”) Asa poate vorbesc niste oameni de culoare pe MTV… Citeste mai mult »

DrVre
Cititor
DrVre

Dom’le… eu apreciez articolul de față fiindca îmi descrie o experiență la care nu am acces. Da’ aş avea câteva mici observații legat de toată „nebunia” asta cu eco, electric, save the planet, etc. A mai fost o nebunie acu’ câțiva ani, încurajată ŞI de guverne: aia cu motoarele Diesel puse pe orice trotinetă cu 4 roți. Iar acum băieții mai „deştepți” decât noi, occidentuoşii, încep să le interzică intrarea în oraşe pe motiv că au poluția mare. Asta-i treabă? Bon… cu conservele astea cu care se plimbă lumea prin sat am rezolvat – le curentăm pe toate şi le… Citeste mai mult »

Vasilica
Cititor
Vasilica

Gresit, nu e vorba de Nissan, adevaratul Extended Range Electric Vehicule a fost fabricat de General Motors sub numele de Volt (generatia 1 si 2) si vandut in Europa ca si Opel Ampera (doar generatia 1). Generatia 1 avea o autonomie pe baterie de vreo 50 km iar generatia 2 are una de vreo 85 km – arhisuficient pentru cicluri urbane. Cand se termina curentul din baterie porneste un motor simplu de 1500cm3 care genereaza curent (plus caldura reziduala daca e nevoie iarna). Generatia 2 e ceva mai evoluata intrucat au constatat ca la viteze de autostrada (mai mari si… Citeste mai mult »

Dinica
Cititor
Dinica

Ma bucur sa citesc detalii despre utilizatorii unei masini electrice (pur electrice) … nu hibrid. Ce imi lipseste cu desavarsire din aceste articole sunt niste masuratori reale pentru astfel de masini. Descriu mai jos studiul de caz la care mereu astept un raspuns cat de cat apropiat de realitate: eu doresc sa calatoresc cu o masina electrica (tesla de ex.) pe ruta München – Brasov, cu 4 pasageri (oameni maturi cu o greutate medie de 70 kg de persoana) plus 4 valize burdusite pentru necesitatea vacantei de 1 saptamana. Afara e iarna (conditii de temperatura -5 pana la 0 grade… Citeste mai mult »

octa
Cititor
octa

Salut,

Cat e durata de utilizarea a bateriilor? Si cat costa sa le schimbi?

Boglu
Cititor
Boglu

Salut, confirm din nou experiența de posesor de mașină electrică, cu mențiunea că, locuind la casă, nu am probleme nici la parcare, nici la încărcare.
Sugerez să nu mai hrănești hateri profesionali, care sunt fericiți să găsească chichițe oriunde.
Bateriile electrice or fi ele poluante, dar deocamdată sunt singura soluție de stocare care ar ajuta industria energiei regenerabile să ia amploare. Eu intenționez pe viitor să montez acasă panouri solare și acumulatori gen Powerwall, pentru independență energetică aproape totală.

Toader Bogdan
Cititor
Toader Bogdan

Salut Adrian. Scuze pentru ca intreb aici, poate nu este locul potrivit. Vreau sa cumpar un Mercedes B-class electric. Masina este SH. Stiu ca tu ai testat o sumedenie de masini electrice. Imi poti spune cateva pareri, pro si contra despre acest model? De asemenea o poti compara cu I3-ul ? Te rog frumos. Multumesc mult. Bogdan

Cristi
Cititor
Cristi

Excelent articol. Felicitari!

Cat despre commenturile de hate, mi-e rusine de natia asta romaneasca. Nu degeaba suntem ultimii din Europa.

Tractoristu
Cititor
Tractoristu

Draga Adrian, sunt impresionat de cata frustrare poate sa iti provoace partea cu check-in-ul la statiile de incarcare si am cateva observatii pe care cred ca te-ar ajuta sa le citesti: – e doar un gest frumos, de dorit, pe care il faci ca vrei sa il intalnesti la randul tau, acela de a face check-in, nu o obligatie; – in tarile alea vestice (in unele), chipurile civilizate (tot unele), la nivelul la care ne-ar placea sa se afle Romania, daca cineva isi lasa conserva „pe shustache” la incarcat, iar altcineva o gaseste acolo crezand (poate) ca statia (accesibila de… Citeste mai mult »

Mihai
Cititor
Mihai

Sunt perfect constient de avantajele unei masini electrice,insa,faza e ca mi se par putin piperate la pret si nu prea sunt sigur sa plec cu ea din Bucuresti pana in Oradea spre exemplu 1 Pentru ca nu stiu daca gasesc unde sa incarc pe drum cand e pe golite bateria. 2 Daca pentru fiecare 200 de km trebuie sa opresc cel putin o ora (asta in cazul in care gasesc „pompa”)…la un drum dus-intors ar trebui sa pierd undeva la 6 ore cu incarcarea… Iar ca sa ai una termica pentru drumuri lungi si una electrica pentru oras…nu sunt sigur… Citeste mai mult »

Cristian Suciu
Cititor
Cristian Suciu

Citesc cu placere presa auto si mi-am amintit de site-ul tau acum, fiindca nu prea te-am mai vazut pe HotNews.Acum vad ca e plin de articole despre masini electrice…. Din punctul meu de vedere, masina electrica moderna, inclusiv cea pe care o conduci tu este inca in faza de pionierat. E o faza intermediara. Mai buna ca cea trecuta, mai rea decat urmatoarea. Orice clip de promovare cu drumuri lungi pentru masinile electrice pe care l-am vazut recent, au fost cu oameni morti de cald sau de frig, încercând sa treaca de A1 cu 80 kmph. (Buhnici cu un E-golf… Citeste mai mult »

Marian
Cititor
Marian

Bun articolul. Am o singura observatie, atat la el cat si la comentarii. Toate masinile, pe benzina/motorina, hibride sau full electrice utilizeaza acumulatori nu baterii. Acumulatorii se reincarca, bateriile nu.

Bogdan Mocanu
Cititor
Bogdan Mocanu

Buna dimineata, aveti experienta in utilizarea softului BmW Connected pe i3?
Eu l-am instalat la mine, incuie masina, aprinde farurile dar sub nici o forma nu vrea sa porneasca climatizarea, imi da “failed” de fiecare data.
Stiti cumva un topic unde sa ma lamuresc cum sa procedez mai departe?
Va multumesc.