Acasa Curiozitati Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

de Adrian Mitrea

Statie de reincare pentru masini electrice (sursa – 0-100.ro)

„Cum te descurci?” este una dintre întrebările cele mai generale și frecvente pe care le primesc de când folosesc o mașină electrică zi de zi. E o întrebare atât de comună încât am zis că merită să răspund inclusiv printr-un articol. Sunt convins că unii caută răspunsurile la ea inclusiv pe Internet, nu doar întrebându-i pe posesorii sau utilizatorii de electrice.

În acest articol vei citi despre avantaje și dezavantaje când vine vorba despre utilizarea unei mașini electrice zi de zi, precum și despre cum mi-a schimbat viața trecerea la electromobilitate – în sensul de cum m-am adaptat. Și pentru că (încă) stau la bloc, sunt 100% dependent de infrastructura publică și publică-privată pentru încărcare.

Am avut primul contact cu o mașină electrică în 2010, la Geneva, când am condus pentru prima dată un automobil pe baterii. Și nu orice automobil, ci „the shit” al momentului: Tesla Roadster. Sunt deja opt ani de atunci.

Apoi am condus toate modelele relevante de pe piață, pe măsură ce au apărut. Încă de pe atunci mi-a plăcut experiența de condus pe care ți-o oferă un automobil electric.

Argumentele ecologiste, pentru mine, au căzut mereu în plan secund pentru că sunt perfect conștient că și un automobil electric poluează: producția autovehiculului în sine, producția bateriei de propulsie, producția energiei electrice necesare deplasării pe durata de viață a mașinii, reciclarea/casarea la finalul utilizării.

Dar faptul că dimineața pornirea unei mașini electrice nu te asfixiază cât timp dai zăpada jos de pe ea este, pentru mine, destul de relevant încât să înțeleg că automobilul electric are potențialul de a ne face orașele mai curate. Imaginează-ți un milion de mașini pe benzină și diesel care pornesc în București în fiecare dimineață!…

Asta unu la mână. Și doi… energia electrică are marele avantaj că în viitor poate fi produsă și mai eco decât acum, pe când petrolul și-a cam atins limitele de eficiență pe partea de producție și distribuție.

De la dinozaurul din sol și până la picăturile de benzină pe care le torni în rezervor ai un proces de producție extrem de lung și de poluant: explorare pentru descoperirea zăcămintelor, exploatare/forare, transport spre rafinării și accidentele inevitabile cu vase petroliere pe mare/ocean, rafinare, transport la benzinării, menținerea benzinăriilor în funcțiune.

Toate acestea înseamnă costuri și energie (inclusiv electrică). N-am statistici la îndemână care să urmeze tot lanțul producerii pentru 1 kWh de electricitate vs. 1 litru de benzină/motorină. Dar urmând firul logic al întregului proces… electricitatea pare mai curată și, mai ales, are potențialul să devină și mai curată.

Așa că… OK, electricitatea nu e atât de eco friendly. Dar petrolul nu e cu siguranță! Mereu îmi fuge mintea la spot-ul publicitar de mai jos. Sintetizează atât de bine lumea „petrol powered”!

E important să știi că timpul de încărcare pentru o mașină electrică depinde de trei parametri importanți:

  • 1) Capacitatea bateriei (cât e de mare);
  • 2) Puterea prizei/stației la care încarci (între 3,7 kW și 50 kW);
  • 3) Puterea încărcătorului integrat în mașina ta electrică.

Astfel, încărcarea unei baterii obișnuite de mașină electrică a anului 2019 (capacitate 40 kWh) poate dura între o oră și 12 ore, în funcție de cei trei parametri de care vorbeam mai sus. Cu această energie (40 kWh) poți parcurge între 100 și 300 km și te va costa între 0 (zero) și 78 Lei. Am explicat pe larg AICI.

Adaptarea

Din Iulie 2016 am început să-mi fac calculele și să văd cum pot avea o mașină electrică a mea, iar pe 31 August 2018 plecam cu ea de la dealer.

Deși nu-mi era străin conceptul de utilizare, am învățat constant niște lucruri și sunt convins că voi mai învăța. Cumva asta face parte din farmecul utilizării: mereu descoperi lucruri noi, precum un copil care învață toate cotloanele din casă pe măsură ce începe să meargă în picioare.

Pe telefon mi-am făcut loc pentru trei aplicații esențiale: PlugShare (pentru a găsi stațiile de încărcare și pentru a da check-in – e foarte important, explic mai încolo); BMW Connected aia veche și BMW Connected aia nouă (pentru muzică online, verificarea statusului mașinii și funcții de control de la distanță, dintre care cea mai importantă este climatizarea înainte de plecare).

Astfel am învățat pe unde sunt stațiile fiabile, rapide, și cu abatere minimă de la rutele pe care le fac cel mai des.

Încărcare + Social Media

Cea mai grea parte este încărcarea. Unde o fac? Cât costă? Am răspuns pe larg la aceste întrebări într-un articol dedicat. Ce fac în timpul ăla, cât mașina se încarcă?

Într-o zi am avut o revelație: stau minimum 1-3 ore/zi pe Internet, de pe telefon: aprob comentariile de pe 0-100.ro și răspund la ele, stau pe Facebook, citesc articole din presa toată. Și fac asta stând pe un scaun, fotoliu sau canapea. Ideea e că stau undeva și… timpul trece.

La o stație rapidă, de 50 kW, mașina mea se încarcă în cel mult o oră. În rare cazuri ajung să o încarc de la 0 la 100%, așa că timpul mediu petrecut la priză este de sub 30 de minute, în cazul meu. Cât timp stau pe telefon, mașina se încarcă. Și, sincer vorbind, scaunele din mașină sunt mai bune decât cele din bucătărie, așa că browsing-ul pe net e plăcut de pe scaunul șoferului.

Așadar, cuplez timpul petrecut pe net cu încărcarea mașinii electrice, de fiecare dată când am ocazia.

Încărcare + cumpărături

Pentru că stațiile rapide (50 kW) sunt de regulă amplasate în marile centre comerciale, cuplez încărcarea mașinii electrice și cu mersul la cumpărături. Fie că e vorba doar de pâine sau de mâncare pentru o săptămână, tot am nevoie să merg la un magazin mare de două ori pe săptămână.

Uneori nici n-am nevoie de stație de 50 kW pentru că bateria e destul de plină, iar cumpărăturile durează mai mut decât are nevoie mașina să se încarce. Ar fi nedrept față de alți șoferi de automobile electrice să țin stația de 50 kW ocupată o oră, când eu am nevoie de cel mult 30 de minute pentru full.

Așa că adesea conectez mașina la o stație de 22 kW. De regulă orice stație de 50 kW are lângă ea și una de 22 kW.

Încărcare + somn

Am loc de parcare de reședință, plătit, dar uneori e ocupat abuziv de șoferi nesimțiți care nu lasă un număr de telefon în geam. Poliția Locală e o glumă proastă pentru că de fiecare dată le dă un avertisment, nu amendă, așa că nesimțiții nu învață nimic din asta: „Aaa, e o foaie de la Poliția Locală…”, parcă-i și văd. Pentru ei avertismentul e „o foaie” și nu-i interesează că încalcă un drept al unui alt cetățean.

E ca și cum ai găsi pe unul la tine în pat, să doarmă și el un pic, că altfel n-are unde. Și dacă tot erai plecat de acasă, iar patul stă nefolosit…

Chiar și în cazul în care chemi Poliția… ea poate veni în câteva minute sau câteva ore, timp în care tu n-ai unde să parchezi și îți fragmentezi timpul groaznic: vine Poliția, te sună, cobori cu contractul să le arăți că e locul tău de parcare „pe bune”, etc… Uneori nesimțiții pleacă înainte să apară Poliția, așa că reclamația ta rămâne fără obiect. O pierdere de vreme și de nervi.

Și nu e o soluție ca la ora 23:00, cum ajung uneori acasă, să stau să aștept Poliția până la 01:00, cu mașina mea pusă pe avarii în mijlocul străzii, blocând nesimțitul. Conform legii, în contextul ăsta, eu aș fi pasibil de amendă mai degrabă decât ăla.

Așa că duc mașina peste noapte la o stație semi rapidă (22 kW) sau lentă (3,7 kW, priză normală) și o las acolo. Parchez în așa fel încât să aibă loc și alții să încarce peste noapte. Mereu scriu pe PlugShare în check-in că oricine poate deconecta mașina mea din priză, să o încarce pe a lor. La unele stații poți scoate cablul din stație pur și simplu, fără cartelă, sms, aplicație de mobil, etc… Pentru a preveni furtul, cablul tău rămâne „atârnat de mașină” (blocat în portul de încărcare al automobilului).

check-in PlugShare (sursa – Adrian Mitrea)

Apoi merg câteva minute pe jos (5-7 min.) de la stație până acasă, iar în felul ăsta eu dorm, mașina se încarcă, iar problema cu locul de parcare e rezolvată.

Mai nou, țin în portbagaj role cu hârtie igienică din aia ieftină, roz, și înfășor mașinile nesimțiților care parchează pe locul meu. Învață mai mult din asta decât din avertismentele Poliției Locale (drept dovadă că văd ulterior aceleași mașini parcate pe locurile vecinilor mei care nu apelează la hârtia igienică).

Condus mai relaxant

Orice mașină electrică modernă este „automată”. Mă rog, nici n-are cutie de viteze, ci un reductor, „pe direct”. Au, practic, o singură treaptă de viteză. Nu e cazul să intru în detalii acum. E ca la bormașină: cu cât apeși mai tare pe trăgaci (adică pedala de accelerație), cu atât se învârte mai repede motorul. Atât de simplu.

Ideea e că această simplitate în utilizare m-a făcut să fiu un șofer mult mai relaxat. Mașina are tot timpul rezerve de putere și cuplu instant, așa că nu pierzi nicio oportunitate din trafic și nu încurci pe nimeni, niciodată. Sigur, treaba asta nu ține numai de mașină, ci și de șofer. Ideea este că de când conduc mașină electrică numărul de flash-uri și claxoane pe care le primesc de la „grăbiți” a scăzut considerabil. În orice situație urbană cei 170 CP ai i3-ului și cuplul instant calmează orice grăbit care are motor termic de sub 250 CP.

La vechea mașină cele mai nasoale momente erau cele în care viteza de deplasare era de 15-20 km/h. Acel moment când treapta întâi înseamnă prea puțin, iar treapta a doua înseamnă prea mult. Cred că orice șofer de cutie de viteze manuală știe ce zic. Ești cumva între viteze, mașina nici nu merge, nici nu stă. De-abia dezvoltă viteză să țină ritmul cu șoferii care au prins un moment un pic mai bun decât tine în complicatul trafic urban.

Și momentele de acest gen sunt multe rău: treceri pentru pietoni, linii de tramvai, semafoare, cedează trecerea sau pur și simplu aglomerație/coloană care înaintează încet, cu viteze între 5 și 30 km/h. Nici nu știi cu ce treaptă de viteză să abordezi situația, la o mașină manuală. Mă rog, la MINI ajunsesem să o țin în treapta întâi până la 35 km/h, chiar dacă motorul urla ca toți dracii și mașina se smucea la cea mai mică variație de dozaj a pedalei de accelerație…

Așa că, din perspectiva condusului, mi se pare arhaică folosirea unei mașini pe combustie infernalul trafic de oraș. În mod special o mașină cu transmisie manuală, dar nici automatele nu sunt toate de nota 10…

PlugShare, un fel de social media

Cea mai cunoscută aplicație pentru stații de încărcare – un fel de Google Maps + Facebook al utilizatorului de mașină electrică – se cheamă PlugShare și a devenit un fel de nouă social media pentru mine. Am multe conversații cu alți utilizatori. De cele mai multe ori sunt „conversații utilitare”, dar s-au întâmplat și bălăcăreli.

Totul pleacă de la ideea de check-in. Unora le lipsește puterea să înțeleagă de ce e important… Ideea e că dacă dai check-in orice alt utilizator va ști când se va elibera punctul de încărcare respectiv și dacă acum este ocupat. Și e util pentru toți să știm dacă acel punct de încărcare e liber ori dacă va mai fi ocupat 5 minute sau ocupat 12 ore.

Unii folosesc aplicația doar ca să descopere prizele, apoi se pun la încărcat și gata. Iar când vin la stație și e ocupată de un alt șofer își spun „asta e, vin mai încolo sau mă duc în altă parte”, fără să priceapă nici în această fază rostul check-in-ului. Pentru ei încărcarea mașinii lor electrice e mereu „la noroc” și, prin lipsa check-in-ului lor mută încărcarea „la noroc” și în cârca celor care de obicei dau check-in.

Sunt unii care nu știu de aplicație deloc. Au aflat din altă parte de stație și nu-i interesează că în 2019 există software care ne ajută pe toți…

Am publicat pe pagina de Facebook personală o întâmplare trist-amuzantă cu o femeie… Apoi și o conversație cu un bărbat agresiv, care a venit să se bage în seamă cu mine în aplicația PlugShare așa, că vrea el să mă insulte (ca urmare a întâmplării cu femeia, cred eu).

Cert e că pe măsură ce mașinile electrice și mai ales hibride plug-in vor intra pe mâna mai multor români, problemele de la stații se vor înmulți.

Deja am auzit de mașini vandalizate pentru că sunt prezente la stație fără check-in. Eu însumi mi-am găsit ștergătoarele forțate și bilet în geam pentru că am ajuns la mașină la 3 minute după ce a expirat check-in-ul. Era mult mai simplu să-mi scrie în aplicație „Hei, văd că ți-a expirat check-in-ul și mașina ta e încă aici. Mai întârzii mult?”. Dar unii pur și simplu nu înțeleg că pot face asta…

E drept, de cele mai multe ori experiența e normală, plăcută, iar conversațiile civilizate. Problemele sunt cazuri exotice.

Concluzii

Normalitatea anului 2019 arată cam așa: 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh = 200 km autonomie = 10 Lei pentru 100 km = 0,1 Lei pentru 1 km (adică de 4-6 ori mai ieftin decât cu o mașină pe benzină sau diesel, neluând în calcul prețul de achiziție și costurile de exploatare în timp la niciuna dintre tipurile constructive de mașini la care fac referire).

  • 0 Lei/kWh = 0 Lei un plin de 40 kWh
  • 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,45 Lei/kWh = 58 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,95 Lei/kWh = 78 Lei un plin de 40 kWh

Din 31 August 2018 și până acum am parcurs circa 8.500 km cu mașina mea electrică, cu costuri zero de electricitate, cu parcare gratuită în București (pe locurile Primăriei), cu taxe și impozite zero, într-un confort al deplasării pe care nicio mașină pe combustie nu-l poate oferi.

Am cunoscut oameni noi la stații și prin aplicația PlugShare, am legat amiciții, mi-am extins orizontul de cunoaștere al automobilului și am învățat că e important ca mașina să se încarce cât timp tu faci orice altceva în afară de condus. În felul acesta utilizarea unui automobil electric este comodă, accesibilă, iar „range anxiety” dispare.


Link-uri și articole utile:

101 comentarii

Dragos. 23 ianuarie 2019 - 12:00

Nu ai platit nici o taxa? Oare ce o sa creada alesii nostrii despre asta? Sunt sigur ca nu le pica bine ideea.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:20

Deocamdată, se pare, aleșii chiar preferă să-ți dea ecobonus 10.000 Euro la achiziția unei mașini electrice și 5.000 Euro la achiziția uneia hibride. Va veni și taxarea, cândva, sunt convins. Stai să fim mai mulți… 🙂

Reply
Dragos 23 ianuarie 2019 - 12:38

Daca introduci taxele la curent (deoarece combustibilu este taxat si contribuie la infrastructura) si la masina si unele la care nu ma pot gandi ca exista, mai avem vreun beneficiu economic? Adica acuma pare economic pe spinarea statului (a se intelege toti platitorii de taxe) dar ce ne facem cand o sa fie mai multe electrice si astia baga taxele sa repare drumurile. Daca iese peste benzina?

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:40

Nu rămâne decât să aflăm, nu?
Eu de unde să știu cu cât va taxa statul curentul electric la anul sau peste 100 de ani?

Reply
Boglu 24 ianuarie 2019 - 08:22

Soluția sunt panourile solare și stocarea energiei produse cu ele.

Reply
Ionut 29 ianuarie 2019 - 20:41

Well, daca iti incarci masina acasa, poti face un abonament „de noapte” cand costurile sunt mai reduse. Electricitatea se produce si noaptea, dar sunt mai putini consumatori, asa ca sunt incurajati prin preturi reduse consumatorii „de noapte”.

Reply
Claudiu 6 iunie 2019 - 11:27

Salut, Ai idee la ce marci de hibride acorda statul 5000 euro?! LA Toyota sigur nu 🙁 Iti multumesc anticipat pentru raspuns.

Reply
Adrian Mitrea 6 iunie 2019 - 11:44

Salut, Claudiu. Statul acordă 5.000 E ecobonus pentru orice plug-in hybrid.
Deci pentru o mașină hibridă capabilă să se încarce și la o priză.
Toyota are asemenea mașini, dar nu în România.

Reply
Rahova 23 ianuarie 2019 - 12:10

Deci si numărul de puncte de încărcare contează, nu numai puterea lor. Eu aș fi de părere că încărcarea ar trebui să coste, iar cel care oferă priza, fie că e și de 3,7KWh, să facă profit. Mai mult, oricine ar trebui să poată vinde curent, așa cum vinde mere din pom, fără licențe, fără aprobări, fără tâmpenii care ne îngreunează viața.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:24

Da! Probabil că numărul de puncte e mai important chiar decât puterea prizei. Dacă în orice loc de parcare din România ar exista o „priză chioară”, de 3,7 kW, 16 A, nici n-am avea nevoie de stații. Doar că nu e așa simplu precum vrei și nici nu va fi. Îți dai seama ce tam-tam va fi dacă un copil îți va băga degetele în priza ta (aia fără licență, fără aprobare, fără tâmpenii)? Gândește-te numai la ce tam-tam avem când proprietarul unui teren e de vină că terenul său nu e împrejmuit, ca urmare a furtului gardului de către unii. Te doare capul! Ori cu gunoaiele aruncate de alții pe terenul tău. Din păcate suntem prea proști ca să avem prize „at large”, așa, peste tot…

Reply
Andrei 23 ianuarie 2019 - 12:28

Da bre dar locul ala de parcare de resedinta tot il platesti. Pam-pam. Sa traiasca primariile care fac bani de pe urma romanilor doritori sa aibe ceva al lor, ca e o banca deparc, scaun, bec etc.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:34

Aș prefera să nu-l plătesc și să existe locuri pentru toată lumea. Dar în București asta nu mai e posibil. Și să ne mutăm în Petroșani nu e o soluție, că am muri de foame. Viața asta…

Reply
Tavi 29 ianuarie 2019 - 22:24

Este primul articol scris de tine pe care il citesc si sunt placut impresionat. Nu de articol in sine, nu de masinile electrice (asa cum bine ai remarcat, si ele polueaza) ci de modul tau de a gandi si de a-i respecta pe ceilalti. Tara asta are nevoie de mult mai multi oameni care gandesc ca tine.
Cat despre plata locurilor de parcare, nu e chiar asa… Taxa este penibil de mica, ar trebui sa fie mult mai scump sa inchiriezi locul de parcare, din doua motive:
– Primaria ar putea sa incaseze o suma semnificativa, pe care sa o investeasca in infrastructura orasului (transport in comun rapid, modern, adaptat fluxurilor de calatori, parcari in nodurile principale de transport in comun, etc.);
– Nu trebuie sa-si permita oricine sa tina o masina, ar fi mai bine sa si-o permita doar cei care chiar au nevoie. De ce trebuie sa porneasca in fiecare dimineata un milion de motoare (fie ele electrice sau termice), cand ar putea porni doar un sfert din acest numar? (iar restul sa mergem la serviciu cu un transport in comun rapid si civilizat)
Daca ne uitam mai spre vest, cam asta este tendinta…

Reply
Adrian Mitrea 29 ianuarie 2019 - 22:38

Atunci bine ai venit pe 0-100.ro! 🙂 Mulțumesc pentru aprecieri și comentariu. Probabil suntem mai mulți, dar izolați, tăcuți, reduși la tăcere…
Da, și eu sunt de acord că taxa de parcare anuală e mică. În același timp mă întreb… dacă ar fi de 10 ori mai mare, aș avea garanția că ceea ce primesc este de măcar 5 ori mai bun? (asfalt mai bun, să nu zic loc de parcare pavat, sau măcar garanția că Poliția își face treaba când vine vorba de parcarea aia de 10 ori mai scumpă). Aici eu cred că s-a rupt ceva în contractul social dintre mine și stat. E ca o căsătorie în care stăm „pentru copii”. Nu mai există respect, doar niște obligații și o poleială de amabilitate.

Reply
dodoi 30 ianuarie 2019 - 15:26

Peste ocean sunt „ofiteri” speciali angajati ai primariei care patruleaza in zonele asignate fiecaruia cu masina/bicicleta/pe jos si vaneaza masinile parcate ilegal, sau care nu au platit parcarea, sau au depasit timpul de parcare (pe marginea drumurilor principale poti parca contra plata in afara orelor de varf). Daca n-ai garaj poti sa platesti si sa parchezi pe strada numai intr-o zona anume identificata printr-un abtibild lipit pe parbriz. Daca nu respecti regulile, cu certitudine ca in 30 min o sa gasesti o amenda sub stergatoarele masinii. De platiti amenda se plateste foarte usor, de contestat e mai greu (e facuta special treaba asta). Se pare ca exista si plan de amenzi desi nu a fost confirmata treaba asta. Amenzile sunt o parte importanta a bugetului orasului.

Tavi 31 ianuarie 2019 - 09:28

Eu merg des la Brasov in delegatie si pot sa iti confirm ca si acolo, daca nu respecti regulile de parcare, in 30 de minute ai amenda sub stergatoare. Deci trebuie sa existe doar vointa in primarii, ca se poate si la noi…
Ideea cu zona identificata printr-un abtibild mi se pare foarte buna, nu stiu daca este implementata undeva in Romania.

Lucian 23 ianuarie 2019 - 12:40

O masina cu adevarat eco, ar fi o masina electrica care si-ar lua energia direct din reteaua electrica (asemenea troleibuzelor/tramvaie/trenuri), nu ar functiona pe baterii. Cu totii stim ca bateriile contin substante/metale la fel de toxice ca si noxele care sunt produse de motoarele cu ardere interna. Peste cativa ani, se vor face foraje si prospectiuni in cautarea materiilor prime pentru baterii. Bateriile vechi ar trebui reciclate, proces care presupune la randul sau poluare.
Producerea energiei electrice presupune si ea poluare.
Practic cu masina electrica, muti poluarea din oras, in alta zona care teoretic nu te mai intereseaza unde se afla.
Asa ca faptul ca esti posesor de masina electrica nu te face cu mult mai ecologist. Vrei sa fi eco, foloseste bicicleta, trotineta, transportul in comun cand te deplasezi in oras.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:48

Și cu energia luată direct din rețeaua electrică tot n-ar fi eco. Că energia aia nu crește pe terenuri virane… :))
Reciclarea și producția bateriilor NU este ceva nou pentru omenire. Sunt procese bine puse la punct. Nu uita ca orice mașină are o baterie în ea. Mică, dar are.
Nici n-am spus că sunt ecologist și nici nu vreau să fiu privit astfel. Cât despre soluțiile de transport alternativ, le practic ca hobby și văd cât e de „pe dos”. Cu bicicleta aș merge fericit, dacă nu s-ar fura în draci. Sau dacă aș avea unde să o las pe unde am treabă.

Reply
Lucian 23 ianuarie 2019 - 13:30

La energia luata din retea, macar se elimina bateria, care contine substante toxice si poluante pentru mediu. Imi si imaginez peste cativa ani niste depozite uriase cu baterii, care ar trebui reciclate, dar producatorul de baterii prefera sa faca unele noi, ca este mai ieftin.
Iar la partea cu furatul bicicletei, este o scuza ieftina, cine te obliga sa iti iei o bicicleta de 1000-2000 de euro (care e tentanta pentru hoti) ca sa mergi cu ea in oras. Mergi in vest si o sa vezi cu ce biciclete de toate jena circula cei de acolo prin oras. Oriunde se gaseste un gard/stalp de care sa legi bicicleta.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 13:37

Lucian, bateriile sunt deja în mașini de 100 de ani. Și mașina ta are una. Vezi tu vreo problemă de mediu din cauza asta?
Furatul bicicletei este o problemă reală. Românii ar fura orice, crede-mă. Testat de mine: mi-au furat capacele de oglinzi de la Opel Astra (erau 200 Lei amândouă la orice magazin de piese auto), mi-au furat bateria de la MINI (era veche oricum, probabil că nu valora mai mult de 100 Lei), mi-au furat preșul de la ușă. Ori n-am chef să-mi las bicicleta legată de un stâlp și să o găsesc fără șa sau fără o roată (cum se practică inclusiv în Vest, în țările pe care le lauzi).
Tu mergi cu bicicleta, în loc de mașină, de ești așa sfătos? 🙂

Reply
Lucian 23 ianuarie 2019 - 15:43

De 2 ani de zile, pe timpul vacantelor scolare, cand nu mai trebuie sa duc copilul la scoala, am mers cu bicicleta la munca (6km dus – 6km intors). Cand e vreme urata am folosit transportul in comun. O las in fata firmei unde sunt amenajate locuri de bicicleta. Mai fac si cumparaturi la diverse magazine in drum spre casa si mereu am lasat bicicleta legata in locurile special amenajate din fata magazinelor. Pana acum nu mi s-a furat nimic de pe bicicleta, si am saua si rotile usor detasabile. E drept ca antifurtul il trec prin roata din fata, cea din spate fiind mai greu detasabila din cauza sabotilor de frana.
Se pare ca ai tu magnet la hoti sau te invirti intr-o zona mai rau famata. Probabil ca e diferenta intre Bucuresti si Brasov la capitolul infractori.
Legat de baterii, nu cred ca o baterie clasica de masina se compara cu o baterie de pe o masina electrica, tehnologie interna, dimensiuni, materiale folosite etc.

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 16:03

Zonă rău famată = București. Tot.
Am mers și pe scuter prin București, doi ani, 20.000 km. Și aș merge iar, dar cu unul electric. Au încercat să mi-l fure înainte să-l vând. Am avut noroc cu un antifurt cât 20% din valoarea scuterului.
Nu orice oraș e pretabil la bicicletă. Și nu orice oraș e pretabil la transportul în comun. În acest articol vezi cum arată tramvaiul cu care am singura șansă să ies din cartier. Tu ai circula cu așa ceva, dacă ai avea alternative? https://0-100.ro/2017/11/07/o-saptamana-fara-masi

adi 23 ianuarie 2019 - 12:45

toti astia eco friendly fan, parca ati lipsit la orele de fizica sau chiar biologie din tinerete.
M-am oprit cu cititul cand am aflat ca petrolul are la origine oase. Is chiar curios cum faci din Calciu Carbon, dar no, „hartia suporta orice”
in rest da, e ok sa ai electrica atata timp cat ti-o incarci pe bani altora prin oras.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 12:50

Ai dreptate cu oasele și am corectat.
În rest bați câmpii și n-ai înțeles nimic.

Reply
adi 23 ianuarie 2019 - 13:17

am avut 2 idei. cu una ai fost de acord, si te-ai corectat, cealalte e evidenta, ca iti incarci masina „gratis” nu exista gratis.
ai atacat gratuit si neargumentat ca bat campii si ca nu am inteles „nimic”. din pacate agresivitatea asta apare la orice fanatic. fie ca e vb de Dinamo, Electrice, vegani, vaccine samd.
Avand in vedere ca faci presa ar trebui sa fi mai rezervat cand imi spui mie ca bat campii dupa ce tu faci pe alchimistu si transformi apa in vin. oare nu tu esti ala care se lauda ca i se incarca masina cand coboara din Balea si ridica in slavi eficienta?

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 13:22

Eu sunt cine sunt și știe toată lumea.
Tu cine ești? Cumva adi cu e-mailul a@a.ro?
Dacă e așa, orice conversație a mea cu tine, anonim-agresiv-ule de tastură, se încheie aici. Baftă!

Reply
adi 23 ianuarie 2019 - 14:14

poate iti confund un articol. mea culpa. dar tocmai asta iti reprosam tie. agresivitatea, specifica fanilor de electrice, si aroganta cu care se lauda ca isi incarca masina gratis pe banii celorlalti. in rest, da e mijto o electrica dar daca nu ai unde sa ti-o incarci e imorala. o cumperi cu idea ca o incarci „gratis”

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 14:27

adi, eu îți vorbesc cum îmi vorbești. Vii la mine pe site și începi să mă acuzi de una, de alta, sub anonimat. E ca și cum ai suna la mine la ușă, cu o cagulă pe față, și ai începe să mă critici că am ușa verde, nu maro. Ce naiba aveți toți românii pe net de sunteți așa disperați?
Acum la subiect. Eu nu mă laud. Informez. Dacă citești ce-am scris, ai să vezi că termenul gratis nu apare scris de mine legat de încărcare, ci de parcare. Da, știu, nici aia nu e „gratis”. Plătesc taxe și impozite în București, deci nu e gratis parcarea. Am înțeles. Vrei să zic că e „mai gratis” decât pentru cei care plătesc 5-10 Lei/oră? (inclusiv eu, când merg cu altă mașină)
Am ales să folosesc o mașină electrică pentru că acum (subliniez „acum”) îmi convine, față de mașina pe care o foloseam înainte (MINI Cooper).
Am decis să scriu despre asta pentru că primesc des întrebările la care am răspuns prin acest articol. Ce e greșit în a răspunde public unor întrebări frecvente?

ciombe 23 ianuarie 2019 - 14:14

Chiar! Cine esti? Ce mare scula crezi ca esti? Ce mare dragon sau maimuta esti? Explica-ne si noua muritorilor de rand!
Nu ti-e rusine nesimtitule!
Ai o masina electrica pe care sigur nu ai dat un ban si circuli pe banii astora pe care ii dispretuiesti!
Boule!

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 14:31

Dragă ciombe,
Eu sunt Adrian Mitrea. Sculă sau nesculă, dragon sau nedragon, maimuță sau nemaimuță… eu am o identitate și tot ce spun e asumat.
Ori tu ești… „ciombe”.
Acum spune-mi, ciombe, dragule, cine disprețuiește pe cine? Cine e agresiv? Cine e bou?

Rand Lover 23 ianuarie 2019 - 15:44

Faptul ca nu te lasi pana nu dai replica cuvenita, spune ceva despre tine… omule perfect cu masina perfecta.

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 15:59

Încă unul cu „identitate asumată”.
Omule, nu sunt perfect, nici n-am susținut asta. Nu am mașina sau mașinile perfecte, nici n-am susținut asta. Dacă îți place să trăiești în hate, trăiește, te rog pe alt site. Baftă!

Ruben 23 ianuarie 2019 - 22:45

In afara de faptul ca fura orice, romanii sunt si cei mai destepti de pe fata pamantului. Si cei mai sfinti si drept credinciosi. N-are rost sa incerci sa le spui ceva, ca ei stiu mai bine. Sunt superiori apriori si cu cat accepti mai repede asta, cu atat economisesti energie pretioasa. Evident, din aceleasi motive de superioritate, Romania este acum ULTIMA din UE. Pana si Bulgaria va intra in Schengen inaintea Romaniei.
Felicitari pentru masina Adrian, pacat ca nu s-a inscris si Tesla in programul guvernamental de 10000EUR discount, ca prin martie ti-ai fi primit „the shit”.
Eu am preferat sa-mi fac rezidenta norvegiana ca sa am discount-ul de TVA la Tesla. Doar ca eu am norocul ca pot lucra remotely de unde vreau.

Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:36

Salut! Ura pe Internet mă scârbește, de aici și agresivitatea mea cu nesimțiții.
Tesla Model 3 ar fi fost oricum prea scumpă pentru mine, chiar și cu ecobonus… Dar sunt convins că e o mașină electrică bună.
Și lipsa unui dealer în RO este o problemă pentru că pentru orice chestiune de service trebuie să o duci la Viena, ori asta nu-mi convine. Cel mai apropiat dealer BMW i de mine este AutoCobălcescu, la 7 km. Deci…
Anyway, mersi de comentariu și felicitări pentru alegere!

Viorel 23 ianuarie 2019 - 12:55

Multumesc! Util si incurajator.

Reply
arcu de triumf 23 ianuarie 2019 - 13:03

Clar sunt niste avantaje. Poluarea si mai ales zgomotul sunt imbatabile (sa vii la 2 noaptea acasa de la…aaa…birou si sa nu afle tot blocul) si subventia de la stat, dar problemele raman deocamdata:
– durata de incarcare
– sa gasesti priza libera si care merge. aici probabil ca firmele vor da locuri de parcare cu prize deci pentru angajati ar fi o rezolvare
– nu stiu cata putere vor avea masinile 4×4 (nu suvuri ci astea mici gen Golf) si cat le duc bateriile
– autonomia – adica ok in oras merge dar vin si weekendurile si ai de stat pa DN1, iarna, sau mai rau vara cu AC pornit sau te duci la bulgari la greci
– pentru check-in si alte probleme de comportament si aplicatii probabil ca se vor regla in timp dupa ce se mai obisnuieste lumea
Nu stiu cat o sa tina infrastructura sa pui la incarcat atatea masini noaptea de ex.
Dar trendul vad ca e pe astea electrice si destul de agresiv. Eu astept motocicletele electrice sa nu mai aud motarzii care se cearta din ambalari cu ailalti.

Reply
Gabriel 23 ianuarie 2019 - 13:09

Din punct de vedere ecologic nu este nici un avantaj.Nu mai poluam in oras dar poluam in alte locuri , cu fabricile de baterii cu reciclarea etc. Din punct de vedere al usurintei de reincarcare a bateriei este un cosmar. Cand vei putea avea acasa statie proprie la un cost acceptabil, ar fi deja avantajos. Costurile de incarcare sunt mici pentru ca sunt putine masini si este promovata achizitia lor. Acest costuri vor creste in timp. Din punct de vedere al conducerii si performantelor sunt ideale. Pretul mi se pare enorm pentru cat de simple sunt. Momentan nu le vad un viitor. Sa ne gandim ca dimineata 100000 masini se incarca la statii de 50 Kw in Bucuresti. Un film SF adevarat poate in anii 2200..

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 13:20

Eu n-am spus că un milion de mașini toarnă benzină și motorină în fiecare dimineață în București.
Am spus că pornesc motoarele.
Nu toate mașinile au nevoie de plin benzină/diesel în fiecare dimineață.
Nu toate mașinile electrice au nevoie de baterie plină în fiecare dimineață.
În rest, bateria nu e ceva nou pentru omenire. Și mașina ta are una. Deci avem tehnologie pentru a le produce, recicla și casa.
Acasă poți să ai stație la un cost avantajos, dacă stai la curte. (Mă rog poți să ți-o pui și pe balcon, la etajul 10, dar nu te ajută).

Reply
Gabriel 23 ianuarie 2019 - 14:20

Problema bateriei se va rezolva cand aceasta va avea dimensiuni mici si va putea fi schimbata cu alta gata incarcata in cateva minute. Infrastructura actuala de incarcare pentru baterii este scumpa. Oare cat costa sa construiesti o statie de incarcare pentru 30 masini sa zicem. Ce costuri au cablurile de care ai nevoie, statiile de transformare, cladirile, canalizarile, terenul, proiectele etc. Ce furnizor de curent serios cu infrastructura noua vei gasi? Acesti bani vor trebui recuperati de investitor.

Reply
ELYSIUM 23 ianuarie 2019 - 13:45

Pai cu GPL platesc mai putin pe suta de km decat 26ron si nu trebuie sa dau morman de bani pe masina plus autonomie sistati incarcare garla GPL e un combustibil mai ecologic decat benzina si motorina cam egal cu poluarea pe care o face producerea de energie electrica. UN VW GOLF 5 PE GPL cu cutie automata si motorul indestructibil codul BSE(102 CP ) cu instalatie secventiala DE GPL euro 6 PE EA DA BATAIE INCA 10 ANI MINIM LA orice masina electrica.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 13:55

Cost mediu 100 km GPL (10 litri x 2,5 Lei) = 25 Lei (Golf 1.6i DSG)
Cost mediu 100 km EV (20 kW x 0,5 Lei) = 10 Lei (e-Golf)
Da, achiziția mașinii e mai ieftină.
Comparăm oricum Golf vechi cu e-Golf nou, deci nu e corect.
Apoi exploatarea și reparațiile sunt mai scumpe la mașina pe GPL.
Ca să nu mai vorbim de confortul în utilizare: e-Golf se conduce mai bine decât orice Golf 1.6i DSG.
Deci?

Reply
Gabriel 23 ianuarie 2019 - 14:26

Benzina o pun si o platesc in cateva minute. Costul kw este cel de home use. Daca eu construiesc o statie de incarcare de la zero, nu imi recuperez banii daca folosesc tariful de ENEL casnic. Masina electrica se incarca in cateva ore. Masina electrica e dubla la pret. Nu cred ca se justifica diferenta de pret chiar daca cea electrica nu se strica. La confort si utilizare e net superior electricul.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 14:29

Și cea electrică se strică, stai liniștit. În rest ai dreptate în ceea ce privește stațiile. Și totuși unii îți vând curent la 0,5 Lei/kW, pe stație de 22 kW (Polyfazer). Nu știu care e planul lor de afaceri, dar mie, ca utilizator, îmi convine.

Reply
Cosmin 23 ianuarie 2019 - 15:07

Salut Adrian. Super faine articolele astea din ultima vreme despre electrice. Zilele astea voi comanda o masina noua si desi mi-ar placea o electrica din pacate inca nu mi-o permit. Locuiesc la curte si asta ar fi fost un mare avantaj dar sper totusi ca urmatoarea masina pe care o voi cumpara, peste cativa ani, sa fie o electrica. Articolele astea sunt foarte bine venite in momentul asta pentru oamenii care se gandesc serios sa cumpere o masina electrica. Cheers!

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 16:17

Salut, Cosmin. Mulțumesc!
Depinde ce mașină îți cumperi. S-ar putea ca o electrică, cumpărată de unde trebuie, să fie mai accesibilă decât crezi.

Reply
Cosmin 23 ianuarie 2019 - 17:05

Știi ceva de vreun i3 pe la bmw prin ogradă? :)) glumesc…bugetul meu este mic în comparație cu prețul unei mașini electrice rezonabile (exclud din lista mea Zoe sau smart).

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 17:50

Știu la Volkswagen (e-Golf) și chiar și la BMW, da.
Dacă ai 8-10.000 E acum și ești dispus la leasing 300-500 E/lună timp de 3-5 ani pentru diferență, te consiliez cu drag.

Reply
Ron 23 ianuarie 2019 - 15:24

Cat dureaza un drum Bucuresti-Cluj cu o masina electrica ?

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 16:15

Depinde de mașină și de stilul de condus.
Eu aș face cât ai face tu cu o mașină pe benzină sau diesel + 3 ore (timp total de încărcare).
Dar ia informația asta cu rezervă.
Nu toate mașinile electrice sunt la fel și nu oricine știe când și unde să oprească pentru încărcare. S-ar putea foarte bine să dureze și trei zile drumul ăsta.

Reply
oxigen 23 ianuarie 2019 - 23:16

si un concediu la mare in Grecia prin Lefkada? Egnatia odos? Makaza?

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:33

Depinde, vezi pe PlugShare.com pe unde sunt prize și fă singur calculele.
Am cititori care au ajuns cu Nissan LEAF (prima generație) în Grecia, având autonomie reală undeva la 150 km, vara, condus economic.
Se poate, dar nu recomand. Doar dacă îți place aventura… (Eu aș face-o).

Reply
Ruben 23 ianuarie 2019 - 23:37

Cu o Tesla Model 3 dureaza exact atat cat dureaza cu un Ferrari.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:26

Corect!
Iar un Passat 1.6 TDI ajunge mai repede decât amândoi :))
Dar acestea sunt drumuri rare. Nu merită să le parcurgi cu o electrică des. O dată pe an merge. Dar mai des… mai bine diesel 1.6-3.0.

Reply
Nicu 24 ianuarie 2019 - 01:14

Acum si tu, prea esti cusurgiu, bine ca nu intrebi la cat ajunge un drum pana la Viena. Uite, ca idee, pana la Constanta, care e la 220-230km distanta nu poti sa ajungi cu o electrica pentru simplul motiv ca nu ai statii de incarcare pe A2 si nici in satele/orasele din proximitatea autostrazii. Practic cu un plin electric, daca pleci din Berceni nu ajungi nici macar pana in Fetesti, daca rulezi la viteza de autostrada. Daca doamne fereste prinzi accident si trebuie sa stai o ora-doua in coloana, n-o sa poti folosi nici aerul conditionat daca e vara, nici incalzirea daca e iarna, dar banuiesc ca daca esti dispus sa accepti provocarea electrica, gasesti tu o cale sa treci si peste o stationare de doua ore in mijlocul Baraganului la 44 C fara aer conditionat. Sub nicio forma sa nu pleci insa iarna cand se anunta viscol. Daca cu o masina normala poti supravietui 24-36 ore blocat fiind in masina, cu o electrica te incalzesti 2-3-4 ore, in functie de cata baterie mai ai si aia e.

Reply
Boglu 24 ianuarie 2019 - 08:33

Complet de acord. Mașinile electrice nu au aceeași autonomie și infrastructură de încărcare ca ICE. Deci nu sunt pentru drumuri lungi. Eu am luat-o strict pentru navetă și drumuri scurte, care reprezintă 90% din km pe care-i parcurg anual.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:25

Corect!
Cu mențiunea că am doi prieteni care au mers la mare cu i3 94 Ah (33 kWh), unul din 2016, altul din 2018. Au ajuns, dar la limită și cu viteză de 80 km/h și fără A/C.
Întrebarea e… de ce ai vrea să mergi la mare în România? Și de câte ori faci asta pe an?…

Reply
oxigen 24 ianuarie 2019 - 23:21

In oras merg cu scuterul cat timp nu e gheata pe jos. De ce mi-as lua o masina cu care nu pot sa merg nici in concediu???

Reply
Adrian Mitrea 25 ianuarie 2019 - 10:33

Atunci ești un fericit. Din păcate nu toată lumea e dispusă la scuter în oraș, după cum se poate vedea cu ochiul liber, în fiecare zi…
Eu o să merg și în concediu cu i3, așa că…

Mihai 23 ianuarie 2019 - 15:30

Cu incarcarea e o mare bataie de cap iar lucrurile nu se vor simplifica ba dimpotriva. Daca nu ai casa ta sa incarci acolo zilnic apar tot felul de complicatii. Si daca ai nu esti scutit de ele dupa cum ai relatat despre tot felul de nesimtiti. Si ar mai fi o problema tot legata de nivelul inteligentei la noi. Cati se vor descurca oare? Ma refer aici la persoane care pur si simplu nu se descurca in era smatphone-ului. Sunt foarte multi care conduc, au peste 50 de ani si nu stiu cum „merge treaba cu internetul”.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2019 - 16:08

Ai perfectă dreptate. Cred sincer că lucrurile vor deveni mai complicate. Și cred că utilizarea unei mașini electrice va deveni tot mai costisitoare. De aceea spun că cel mai bun moment e ACUM. Mă rog, e de prin 2015 încoace și încă va mai fi bine vreo 2-3 ani. După aia, Dumnezeu cu mila.
Sigur că vor fi persoane care nu se vor descurca cu o mașină electrică. Nici nu e o soluție pentru toți. Nici n-am susținut asta.
Am scris pentru cei care vor să citească și să înțeleagă mai bine fenomenul. Să fie informați. Să n-aibă scuza „n-am găsit informații”. Atât. Mașina electrică e o alternativă la benzină și diesel tot așa cum mașina pe benzină e o alternativă la celelalte două. Sunt toate motorizări și mijloace de transport, cu anumite trăsături tehnice și moduri de utilizare specifice.

Reply
Vasilica 23 ianuarie 2019 - 17:12

Treaba cu bateriile poluante comentate pe aici nu e chiar asa. Am citit recent ca absolut toate bateriile se recupereaza de pe masinile electrice casate si chiar daca nu mai au 100% capacitate tot mai au de la 50% in sus care nu mai e grozav pentru o masina dar e suficient pentru magazie spre exemplu care instaleaza panouri solare pe acoperis si incarca si o baterie pentru rezerva de noapte.
Am fost contrariat de limbaj la un moment dat („Și nu orice automobil, ci „the shit” al momentului: Tesla Roadster.”) Asa poate vorbesc niste oameni de culoare pe MTV sau se scrie pe facebook sau in discutii private unde toti o dau in sus si jos cu plm dar nu o sa vezi asa ceva in nici o publicatie serioasa (si vad ca site-ul asta e partener hotnews care are pretentia ca e serios).

Reply
DrVre 23 ianuarie 2019 - 21:15

Dom’le… eu apreciez articolul de față fiindca îmi descrie o experiență la care nu am acces. Da’ aş avea câteva mici observații legat de toată „nebunia” asta cu eco, electric, save the planet, etc.
A mai fost o nebunie acu’ câțiva ani, încurajată ŞI de guverne: aia cu motoarele Diesel puse pe orice trotinetă cu 4 roți. Iar acum băieții mai „deştepți” decât noi, occidentuoşii, încep să le interzică intrarea în oraşe pe motiv că au poluția mare. Asta-i treabă?
Bon… cu conservele astea cu care se plimbă lumea prin sat am rezolvat – le curentăm pe toate şi le facem electrice. Cine n-are bani de electric – să ia aftobuzu’. Sau să stea acasă. Şi-aşa e săraci. Da’ ce facem cu tot ce înseamnă de la 3,5T în sus, adică tot ce face ca civilizația asta (atâta cât e) să meargă (atâta cât merge) şi să aibă omu’ motiv să se ducă la Kaufland ŞI pentru cumpărat, nu numai pentru încărcat. Sincer acu’… este cineva care crede că există îndeajuns Litiu pe pământul ăsta ca să pui baterie la toate maşinile?
Şi acu pun şi eu o întrebare serioasă: de ce persistă oamenii în chestia asta cu automobilul full electric când ar fi fost mult mai eficient (în opinia mea) să se meargă pe varianta hibridă serie… cum a scos Nisanul ceva (dar numai pentru Japonia şi alti câțiva care conduc pe contrasens), la care motorul termic învârte un generator, care încarcă o baterie (mai mititică), care alimentează propulsia electrică. Dispare cutia de viteze, dispare stresul asupra motorului termic la fiecare accelerare, iar acesta, fiind reglat pentru o anumită turație, poate fi eficientizat la maximum în privința consumului/noxelor, iarna vei beneficia de căldura cogenerată de motor fără să-ți afecteze autonomia, etc etc etc. Şi răspunsul pe care mi-l dau, mai în glumă, mai în bătaie de joc: fiindcă hipsterii ecofriendly strâmbă din nas „It’s not a true EV, man!” Iar producătorii auto se pare că ascultă de ei.

Reply
Vasilica 24 ianuarie 2019 - 16:03

Gresit, nu e vorba de Nissan, adevaratul Extended Range Electric Vehicule a fost fabricat de General Motors sub numele de Volt (generatia 1 si 2) si vandut in Europa ca si Opel Ampera (doar generatia 1). Generatia 1 avea o autonomie pe baterie de vreo 50 km iar generatia 2 are una de vreo 85 km – arhisuficient pentru cicluri urbane. Cand se termina curentul din baterie porneste un motor simplu de 1500cm3 care genereaza curent (plus caldura reziduala daca e nevoie iarna). Generatia 2 e ceva mai evoluata intrucat au constatat ca la viteze de autostrada (mai mari si relativ constante) e mai eficient ca motorul pe benzia sa fie conectat direct la roti pentru optimizarea consumului dar cand masina iese din regimul ideal tractiunea se muta din nou pe motorul electric iar cel termic doar genereaza curent. Masina e echipata cu un motor electric principal de tractiune si unul secundar de tractiune sau de generare, in fuctie de regimul de functionare. Cand functioneaza in mod pur electric are un cuplu masiv datorita faptului ca trag doua motoare. E extrem de placut de condus in mediu urban. BMW a incercat ceva similar cu REX dar are un motor mic de motocicleta si un rezervor minuscul de vreo 9 litri care e conceput doar pentru urgente si producatorul nu recomanda folosirea indelungata. Chevrolet Volt in schimb poate fi condus pe distante lungi utilizand generatorul pe benzina. Toti proprietarii de Volt sun multumiti de masina, marea majoritate chiar recunosc ca e cea mai buna masina pe care au avut-o vreodata. Din pacate desi masina a castigat premii de engineering si ca volum de vanzari inca e inainte de Tesla va fi scoasa din productie in martie intrucat GM renunta la masini si se concentreaza pe SUV. Mi-a fost greu sa inteleg de ce GM desi avea o masina superba nu i-a facut reclama de loc, doar la SUV si pickup trucks. Nici dealerii nu erau pregatiti, ar fi putut sa-ti vorbeasca doua ore despre Yukon dar despre Volt nu stiau sa lege doua vorbe. Un articol extrem de bun e https://www.huffingtonpost.ca/entry/gm-chevy-volt-climate-obama-trump_us_5bfd7977e4b0eb6d93146bee?ec_carp=6062169885918101920. Eu ma bucur ca am apuca sa cumpar unul anul trecut, e o placere (si ieftin) sa conduci electric in oras iar pentru drumuri lungi ocazionale pur si simplu opresc la benzinarie pentru un plin si plec mai departe fara stressul asociat unei baterii aproape descarcate.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:41

@DrVre: Hibridul este un compromis acceptabil pentru cei mai mulți dintre utilizatori, dar în esență e un non-sens. El cumulează toate problemele pe care poate să le aibă o mașină convențională, plus toate problemele pe care poate să le aibă o mașină electrică. De service-ul clasic nu scapi, benzină tot consumi, baterie de propulsie tot cari după tine (și nu e chiar atât de mititică), iar mașina e per total mai grea și mai sofisticată. Cari după tine tot timpul două soluții, când de fapt ai nevoie doar de una. Există hibride cu performanțe bune pe piață (Prius, Rav 4, Golf GTE, Passat GTE), dar eu personal n-aș cumpăra așa ceva decât dacă aș vrea să o arunc după garanție sau când se strică.

Reply
Vasilica 25 ianuarie 2019 - 00:34

@Adrian Mitea, vorbesti de hibride paralele si problemele lor dar DrVre vorbea de hibride seriale gen BMW i3REX sau Chevrolet Volt/Opel Ampera. Un hibrid serial se conduce dinamic la fel ca si o masina electrica propulsia fiind electrica iar diferenta de greutate e neglijabila, greutatea motorului termic fiind compensata de bateria mai mica. Eu pot sa-ti dau exemplul meu si al comunitatii de proprietari de Chevrolet Volt care nici vorba sa acumuleze probleme. Nu prea trecem pe la service-uri clasice (se schimba uleiul la motorul termic o data la doi ani si cam asta e) si consumam benzina doar pentru drumuri lungi si desi nu ne place ca folosim benzina consideram ca e un compromis decent, orele din viata pe care nu le pierdem la statiile de incarcare valoreaza si ele ceva. Cei 60/100 km autonomie (iarna/vara) sunt suficienti pentru marea majoritate a drumurilor peste zi, si pun masina la incarcat acasa peste noapte. Ai dreptate, bateria de 14KW nu e chiar mica dar e doar 1/3 din una „normala” asa ca e suficient loc pentru motorul termic si nu e mult mai sofisticata, e doar un motor termic simplu in plus care genereaza curent doar cand e nevoie. E un compromis? Da, dar e unul util. Ce cred eu ca e inutil? Bateria de 40kw. E mult prea mare pentru drumuri de toata ziua prin oras si mult prea mica pentru drumuri lungi. Eu in schimb am o baterie din care regula e ca folosesc zilnic intre 25% daca e doar drumul la servici si inapoi si 90% daca am mai multe drumuri dar daca (extrem de rar si de obicei iarna) trec de 100% sau am drumuri lungi pur si simplu ard niste benzina (cam 5l/100km in regim de autostrada). Asta eu zic ca e un compromis bun avand in vedere infrastructura existenta. Sa car dupa mine o baterie care de regula e mult prea mare si atunci cand chiar am nevoie e mult prea mica e un compromis prost. Poate lucrurile se vor schimba intr-un viitor nu foarte indepartat dar eu traiesc in prezent si am nevoie de o solutie optima acum. Am cochetat mult timp cu o masina pur electrica dar pur si simplu pentru mine nu functioneaza inca. Fiecare persoana e diferita si are alte nevoi, important e sa-si aleaga fiecare cea mai buna solutie pentru el.

Reply
Adrian Mitrea 25 ianuarie 2019 - 10:15

Am condus și Chevrolet Volt și Opel Ampera. Mi-au plăcut amândouă, sunt review-urile mele pe acest site și pe YouTube. Deci jos pălăria!
Problema știi care a fost? Că aceste mașini costau de la 35.000 Euro cu TVA în sus când erau noi.
Eu nu zic că acum nu merită să iei una la 30% din valoarea de nouă, ba chiar e o afacere foarte bună.
Eu spun doar că sistemul este complicat și greu (1.657 kg masă la gol, fără șofer, standard DIN), iar portbagajul e mic (311 litri) raportat la dimensiunile mașinii.
Fiind un model totuși rar, Doamne ferește să ai nevoie de service!
Apoi, legat de drumurile (mai) lungi, depinde cât % din numărul de km pe care-i faci sunt drumuri care depășesc autonomia mașinii. Având o baterie relativ mare (40 kWh) și autonomie de minimum 200 km, vei fi foarte rar pus în situația să ai nevoie de mai mult.
Având baterie mică (14 kW) și autonomie reală medie de 65 km vei fi foarte des pus în situația să folosești și benzină.
100 km autonomie mașina respectivă nu are decât primăvara și toamna, fără A/C, mers cu 50-60 km/h. În rest autonomia reală e de 40 km iarna și 60 vara (regim urban și DN extraurban), putând crește cu 20 km în cazul în care mergi pe DN cu viteză constantă de circa 70 km/h. Și știu asta atât din testele proprii, cât și din discuțiile pe care le am cu posesorii pe la prize, când ne întâlnim…

Reply
Vasilica 25 ianuarie 2019 - 17:52

E adevarat, Volt/Ampera/Velite nu e o masina ieftina dar sincer merita toti banii. E o bijuterie technologica. Sistemul Voltec de propulsie a fost premiat de nenumarate ori si e exact solutia tehnica de care s-a pomenit la inceputul comentariului legat de hibride seriale. Volt/Ampera nu are cutie de viteze, motorul termic e unul simplu reglat sa mearga doar sub un anumit regim optim fara variatii permanente de turatie reducand uzura si o durata de viata extrem de lunga (schimbul de ulei se face la doi ani si cureti/schimbi filtrul de aer cand e murdar, cam asta e toata intretinerea). GM a dezvoltat un management al bateriei extrem de bun, atat termic cat si al utilizarii, la Volt 2 bateria fiind de 18kw dar access „normal” ai doar la 14kw intrucat degradarea apare la incarcarea/descarcarea la maximum a bateriei sau utilizarea la temperaturi inalte/scazute. Desi au fost cativa posesori de Volt care au raportat segmente ale bateriei care s-au defectat (si evident au fost inlocuite in garantie) nimeni nu a raportat o degradare semnificativa a bateriei ca spre exemplu la Leaf.
Din pacate in Europa generatia 2 nu s-a mai vandut desi sint imbunatatiri semnificative. Autonomia medie electrica a crescut de la 60km la 85km si conform observatiilor mele se traduce in 60km iarna, 85km vara si 100km primavara/toamna. In total autonomia e de 650-700km la un plin de baterie si rezervor. Conform statisticilor OnStar in America de Nord (toate Volturile sunt conectate la serviciul GM OnStar) utilizarea medie e de peste 80% in regim electric. Eu am numere mai proaste, cam 75% electric pentru ca fac iarna drumuri lungi la ski care sunt preponderent pe benzina si nu sunt atenuate in restul anotimpurilor pentru ca folosim bicicleta in oras cat putem de mult. Ca sa-ti dau un exemplu anectodic, la un drum de 600km eu pot sa merg fara oprire pe cand prietenul meu care are o TeslaS trebuie sa se opreasca de doua ori ajungand cu 2-3 ore mai tarziu. Cand ai copii sub 10 ani cu tine alea 3 ore sunt nepretuite.
Portbagaj nu e mare si asta in special datorita bateriei de 12 volti si a electronicii dar e un system versatil cu hayon lung, genul Skoda Octavia avand suprafata mare si inaltime redusa. Deocamdata a fost suficient pentru 2 adulti si 2 copii si toate bagajele de vacanta, inclusiv pentru alea de iarna cu echipament complet de schi la toata lumea. Pentru Romania sunt de acord, nu e o optiune practica pentru ca nu gasesti piese si nici personal calificat. Chiar am citit zilele astea pe forum, un polonez care si-a importat un Volt2 intreba de unde sa faca rost de un parbriz…

dan 27 ianuarie 2019 - 17:56

Salut Adrian. Foarte utile aceste articole despre electrice. Dar nu uit ca ne-ai promis un articol detaliat cu opinia ta (anti-) despre hibride….vad ca mai sus sunt trecute cateva idei pe scurt, insa as vrea sa citesc parerea ta cu lux de amanunte, deoarece sunt in mare dubiu legat de o hibrida sau o electrica. multumesc.

Reply
Adrian Mitrea 27 ianuarie 2019 - 19:40

Salut, Dan! Va urma săptămâna viitoare subiectul hibridelor, nu știu să-ți spun ziua, dar te aștept oricând aici pe 0-100.ro.

Reply
Dinica 23 ianuarie 2019 - 23:25

Ma bucur sa citesc detalii despre utilizatorii unei masini electrice (pur electrice) … nu hibrid.
Ce imi lipseste cu desavarsire din aceste articole sunt niste masuratori reale pentru astfel de masini.
Descriu mai jos studiul de caz la care mereu astept un raspuns cat de cat apropiat de realitate: eu doresc sa calatoresc cu o masina electrica (tesla de ex.) pe ruta München – Brasov, cu 4 pasageri (oameni maturi cu o greutate medie de 70 kg de persoana) plus 4 valize burdusite pentru necesitatea vacantei de 1 saptamana. Afara e iarna (conditii de temperatura -5 pana la 0 grade Celsius, deci avem nevoie si de incalzire in masina). Total calatorie … pe undeva pe la 1350 Km …. cam de cate ori trebuie sa incarc si cat dureaza o astfel de calatorie ?
Cel mai rapid am reusit sa fac acest „drum” pe la 15 ore cu o masina diesel de 175CP.
Dupa toate descrierile de pana acum a celor care utilizeaza astfel de masini m-a ingrozit ideea ca voi face vreo 3-4 zile pe drum … depinde de puterea statiilor de incarcare pe care le gasesc (daca le gasesc pe aceasta ruta).
Va multumesc anticipat de raspuns (daca aveti asa ceva estimat).

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:31

Rețeaua Tesla e destul de bine pusă la punct, probabil că pentru această distanță trebuie să iei în calcul o oprire de 1h la circa 250 km parcurși. Depinde de viteză. Pe autostrăzi orice electrică moare repede, așa că Tesla (să zicem cea cu baterie de 90 kWh) va avea autonomie 250 km, față de chiar 400 km posibili pe un drum național.
Pentru astfel de drumuri nu recomand mașină electrică, niciuna de pe piață. Un diesel 1.6-3.0 va fi mai economic, mai rapid, mai confortabil.
Am găsit la Pitești un nene venit din Elveția cu o Tesla Model S, semn că se poate, dar cu compromisuri (sau fără să te grăbești). Poți să te mai uiți pe PlugShare.com, la funcția Trip Planner. Acolo poți să-ți alegi o mașină electrică, pui autonomonia și îți arată unde ar trebuie să te oprești pentru încărcare, pe ce traseu vrei tu.
Pe la finalul acestui articol găsești întâmplarea cu elevețianul https://0-100.ro/2017/01/06/reportaj-un-craciun-d

Reply
octa 24 ianuarie 2019 - 03:23

Salut,

Cat e durata de utilizarea a bateriilor? Si cat costa sa le schimbi?

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:23

Garanție 8 ani sau 150.000 km – care termen se atinge primul. Atenție, garanție. Durata de utilizare probabil e mai mare de atât, iar din ce am citit aceste mașini pot parcurge lejer spre 300.000 km fără o degradare semnificativă a bateriei. Ca timp probabil că 10-12 ani n-ai probleme. La prețurile de acum, o baterie a unui i3 ca al meu costă cam 10.000 Euro cu tot cu TVA și manopera de înlocuire (baterie de 33 kWh). Probabil că peste 8-12 ani bateria aceasta va fi mai ieftin de înlocuit.
La client o baterie de mașină electrică costă ACUM cam 300 Euro/1 kWh (capacitate). În timp vom vedea.

Reply
Adrian Mitrea 18 februarie 2019 - 09:30

Tu arăți problema.
Eu îți arăt soluția: http://resourceworld.com/index.php/bmw-aims-for-s
Link-ul pe care mi l-ai dat este dintr-un fel de Can-Can al Marii Britanii. Ce ai fi vrut să scrie și cum? În Congo oamenii ăia se bucură că au de muncă.
Tot așa cum un român necalificat din construcții de bucură că se mai construiește un turn în Pipera.
Peste tot planetă viața este nedreaptă și grea, pornind de la cafeaua pe care o bei și tutunul din țigări, până la hainele produse în Vietnam și Thailanda sau căpșunile culese de români în alte țări.
„One man’s trash is another man’s treasure.”
Ce unora li se pare muncă inumană, pentru unii este o sursă de venit și o bucurie.
Nu eu conduc lumea să pot schimba ceva, pot doar să constat și să produc mici schimbări în jurul meu.

Reply
Boglu 24 ianuarie 2019 - 08:21

Salut, confirm din nou experiența de posesor de mașină electrică, cu mențiunea că, locuind la casă, nu am probleme nici la parcare, nici la încărcare.
Sugerez să nu mai hrănești hateri profesionali, care sunt fericiți să găsească chichițe oriunde.
Bateriile electrice or fi ele poluante, dar deocamdată sunt singura soluție de stocare care ar ajuta industria energiei regenerabile să ia amploare. Eu intenționez pe viitor să montez acasă panouri solare și acumulatori gen Powerwall, pentru independență energetică aproape totală.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:19

Salut, mersi de comentariu și sugestii, crede-mă că sunt multe comentarii de hateri pe care nu le-am aprobat… În rest, înțeleg ce zici și zici foarte bine.

Reply
Toader Bogdan 24 ianuarie 2019 - 15:33

Salut Adrian. Scuze pentru ca intreb aici, poate nu este locul potrivit. Vreau sa cumpar un Mercedes B-class electric. Masina este SH. Stiu ca tu ai testat o sumedenie de masini electrice. Imi poti spune cateva pareri, pro si contra despre acest model? De asemenea o poti compara cu I3-ul ? Te rog frumos. Multumesc mult. Bogdan

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 17:18

Salut, nu e locul, dar îți răspund: N-am condus Mercedes-Benz B250e, dar am urmărit review-uri și m-am documentat bine despre ea. Coroborat cu tot ce știu despre celelalte EV, îți spun următoarele: Este o mașină foarte grea (1.725 kg cu șofer de 75 kg), cu o baterie foarte mică (28 kWh) și cu tracțiune față. Asta înseamnă că va rupe ușor aderența la plecările de pe loc (mașină grea, cuplu mare, la demaraj toată masa se mută spre spate, iar roțile față nu mai au apăsarea necesară – valabil pentru orice EV cu FWD și mai mult de 110 CP). Din cauza masei mari autonomia va avea de suferit. Iarna vei avea real cam 70-80 km în oraș, iar la drumuri lungi nu poți spera la mai mult de 150 km. Nu are funcție fast charge, ci doar semi fast charge, ceea ce înseamnă că un plin va dura cel puțin 3 ore la o stație de 22 kW, respectiv 9 ore la o priză domestică. Fiind un model ieșit din producție și foarte rar vei avea probleme când vei vrea să-l repari (în rețea oficială sau în service-uri multibrand, nu contează…) pentru că oamenii din service pur și simplu n-au prea văzut la față aceste mașini B250e
Probabil că un Nissan Leaf din prima generație și ultimul an de producție, cu bateria cea mai mare disponibilă, este o opțiune mai bună. La fel și i3 (33 kWh, 94 Ah, începând cu an de producție 2016) și e-Golf (35 kWh, începând cu an de producție 2016-2017).
Toate aceste 3 modele au funcție fast charge (opțional, ce-i drept, dar mojoritatea au fost configurate astfel) și sunt mult mai comune pe piață, ceea ce înseamnă că vei găsi piese mai ușor și know how de service pentru reparații. Puține Zoe sunt configurate cu fast charge, iar cele care au așa ceva sunt pe sistem 43 kW AC, adică prize/stații foarte rare ca tip de mufă (eu știu doar două în București), prin urmare n-aș recomanda acest model.
Cam atât.
P.S. Nu văd de ce ai da banii pe un EV SH din moment ce ai 10.000 E primă de la stat la achiziția unui EV nou, adesea ai și discount suplimentar de la dealeri, ceea ce face ca primii 3-4 ani să-i acoperi ca devalorizare din ecobonus și discount.
În altă ordine de idei, la 20.000 Euro plus TVA poți lua i3 și e-Golf de 1-2 ani vechime și cu maximum 30.000 km.

Reply
Lucian 24 ianuarie 2019 - 20:53

Buna ziua! Sunt nou pe piata auto hybrid, si nu stiu mai nimic despre aceste variante electrice. Este vorba despre un Volkswagen Jetta 1.4 TSI 177CP. Poti sa-mi dai cateva sfaturi despre acest model?. Ani de zile si prezent sunt adept motoarelor diesel( modelelor germane)… Intentionez sa achizitionez un SH cu km 1300.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 22:08

Decât acest model de Volkswagen hibrid SH, mai bine ia un diesel de 2 litri sau 1.6… Jetta Hybrid sunt mașini foarte rare, cu istoric incerc și potențiale probleme complicat de rezolvat. Sunt banii tăi, faci ce vrei, eu îți spun părerea mea.

Reply
Lucian 25 ianuarie 2019 - 17:32

Ok , multumesc frumos! Am maisna diesel dar viitorul cere masini electrice.

Toader Bogdan 24 ianuarie 2019 - 21:19

Multumesc pentru raspuns. Am gasit un Mercedes la 18 000 euro, cu aproximativ 30 000 km. Stiu ca statul imi da 10 000 euro si mai pot cumula si rabla. Doar ca preturile masinilor noi sunt mari pentru ce imi permit la ora actuala. Multumesc inca odata si scz pentru poluarea articolului.

Reply
Adrian Mitrea 24 ianuarie 2019 - 22:06

La banii ăia deja poți lua în calcul să dai 10.000 E avans pentru un i3 2018, 33 kWh, iar de restul sumei (8.000 E) plătești leasing 2 ani. Îți vor mai trebui bani pentru leasing încă 2 ani (8.000 E). Dar per total vei ieși mai bine așa pentru că vei găsi în RO un i3 sh care are deja aplicat discount-ul de 10.000 E (de care a beneficiat proprietarul anterior). Serios. Pot să-ți dau în privat detaliile consilierului meu de vânzări de la BMW și vei avea un deal foarte bun. La buget 18.000 E e păcat să nu iei i3.

Reply
Toader Bogdan 25 ianuarie 2019 - 00:33

Sigur ca vreau detaliile consilierului si iti multumesc frumos anticipat. Am avut un I3 pentru 1 zi, la test drive, si m-a fascinat masina. Imi doresc foarte mult una. Multumesc frumos.

Adrian Mitrea 25 ianuarie 2019 - 10:31

Salut!
Ți-am dat pe mail, verifică și SPAM.
Asta dacă mailul pe care l-ai trecut aici în formularul de comentarii e pe bune și nu cumva pus la derută. Mie mi-a părut real.
Dacă știi că e un mail fake, scrie-mi pe contact cu mailul real și îți dau info și pe acel e-mail https://0-100.ro/contact/
Succes și ține-mă „la curent”! 🙂

Toader Bogdan 25 ianuarie 2019 - 11:33

Salut. Multumesc frumos. Numele meu si adresa de mail sunt reale. Te apreciez mult pentru ce faci ca jurnalist si nu am nici cel mai mic motiv sa imi ascund identitatea. Multumesc inca odata. Bogdan

Cristi 27 ianuarie 2019 - 10:34

Excelent articol. Felicitari!

Cat despre commenturile de hate, mi-e rusine de natia asta romaneasca. Nu degeaba suntem ultimii din Europa.

Reply
Adrian Mitrea 27 ianuarie 2019 - 19:39

Mulțumesc, Cristi! Asta e, suntem o nație diversă…

Reply
Tractoristu 30 ianuarie 2019 - 01:30

Draga Adrian, sunt impresionat de cata frustrare poate sa iti provoace partea cu check-in-ul la statiile de incarcare si am cateva observatii pe care cred ca te-ar ajuta sa le citesti:

– e doar un gest frumos, de dorit, pe care il faci ca vrei sa il intalnesti la randul tau, acela de a face check-in, nu o obligatie;

– in tarile alea vestice (in unele), chipurile civilizate (tot unele), la nivelul la care ne-ar placea sa se afle Romania, daca cineva isi lasa conserva „pe shustache” la incarcat, iar altcineva o gaseste acolo crezand (poate) ca statia (accesibila de publicul larg si nemonitorizata) e libera, nu se apuca precum tine sa faca scrisori deschise pe facebook si sa predice despre civilizatie doar pt ca asa crede el ca e corect sau pt ca e deranjat de lucrul ala. Nimeni nu detine adevarul. Sunt unii care nu au smartphone!! Da! In multe tari civilizate sunt baieti care ruleaza inca symbian ca asa le place lor sa o arda stoneage. Sau nu mai are memorie sa isi instaleze inca o aplicatie. Sunt sigur ca ti s-a intamplat. Traficul de date iarasi e scump prin alte parti. Mai degraba, al doilea venit intelege ca prima persoana nu are obligatii individuale fata de nimeni si o va respecta pentru decizia de a nu se deranja sa faca check-in. Si-ar fi dorit? Cu siguranta. E „roman” necivilizat ca nu a facut asta? Nu!

– „romanii” carora le place sa umble cu pianul pe scari precum faci tu vor da peste „romani” carora le place sa incomodeze pe altii, precum ai cunoscut. Tu la randu-ti, incomodezi pe altii;

– toleranta e un capitol la care romanii mai au mult de lucru.

– sunt sigur ca romanii care si-au cumparat masina electrica au luat in calcul si eventualele probleme generate de infrastructura insuficienta inca. Daca nu, foarte rau. Mai civilizat era la casa, cu masina in garaj la incarcat la priza proprie.

– romanii au mers intai cu transportul in comun. Nu le-a convenit disconfortul si durata calatoriei si au trecut la masina personala, arzatoare de hidrocarburi. Nu le-a convenit apoi costul carburantului si poluarea si faptul ca toata lumea are si au trecut la cea electrica cand Romania e inca un lan de porumb. Cum o dai, la romani niciodata nu-i bine.

– eu am vandut toate masinile. Chiar si cele care mi-au placut. Am un skateboard (desi sunt bine trecut de varsta) si o bicicleta. Ce crezi? Si cu astea sunt probleme.

Reply
Adrian Mitrea 30 ianuarie 2019 - 08:40

Salut, îmi pare rău că nu-ți pot răspunde pe nume, dar ăsta e Internetul.
Mulțumesc pentru comentariu și timpul petrecut să-l scrii!

1. Da, e doar un gest frumos. Uite o pildă. Stai într-o clădire cu 30 etaje. Ai și scări, și lift, locuiești la etajul 30. Cu liftul durează 3 minute să cobori, pe scări durează 30 de minute. Nu știi niciodată când funcționează liftul și dacă nu cumva cineva de la etajul 1 l-a blocat acolo, să-și care mobila. Și asta se întâmplă în fiecare zi. Întrebare? Nu te-ar ajuta să știi dacă liftul va fi operațional peste 5 minute sau peste 7 ore? Cam asta e și cu prizele pentru electrice. Fast Charge vs. încărcarea la o priză normală durează de 10 ori mai mult și este o infrastuctură pe care ar fi drăguț s-o folosim toți cu repect față de ceilalți.

2. Check-in-ul este doar cea mai la îndemână soluție. Atât. Nu m-ar deranja să lase un telefon în geam sau să scrie el pe o foaie „mă întorc la ora 15:15”. Orice. Soluții pentru a anunța există. Voință și bun simț nu există.

3. La fel de tare mă deranjează și ocuparea abuzivă a locurilor pentru persoane cu dizabilități. Și alea drăguțe că există și ar fi drăguț să nu parcăm pe ele. Ba chiar avem și lege. Pe partea de EV n-avem încă legi care să interzică anumite lucruri, cum ar fi ocuparea abuzivă a unui loc de mașină electrică de către o mașină pe combustie sau folosirea stațiilor publice fără a anunța cât timp le vei ocupa. Chiar e nevoie de legi și amenzi pentru astea? N-ar fi suficient un pic de bun simț?

4. Eu dau peste români și oameni frumoși, în general. Ăștia reclamați sunt mai rari, din fericire. Și tocmai atenționarea lor publică, vorbind despre asta, înseană, de fapt, educare, educație, dezbatere.

5. În rest, tot ce spui despre români se aplică și altor nații, pentru că lipsa unei gândiri logice și nesimițirea nu s-au inventat în România.

6. Știu că sunt probleme peste tot. Scuter, bicicletă, skate, stradă, vecinii cu bormașina, ăia cărora le scârțâie patul când fac sex. Trăitul în comun presupune anumite sacrificii, dar și beneficii. Tot ce spun eu este că un pic mai mult bun simț ne-ar face tuturor viața mai plăcută.

Reply
Tractoristul 30 ianuarie 2019 - 14:52

Eu sunt de acord cu tine.
Dar nu stiu cat de bine e ca lucrurile astea care te deranjeaza sa intre intr-un articol in care cutarescu sau cutareasca sunt etichetati sau despre care vorbesti ca si cum au facut o infractiune. Aia puteau nici sa nu vorbeasca cu tine. ignore total puteau sa iti dea. E dreptul lor… nu-ti datoreaza nimeni nici raspunsuri sau justificari, nici altceva.
Iar bunul simt sa stii ca prin alte locuri asa zis „civilizate” nu prea exista by default. El se impune prin legi. Care legi nu sunt intotdeauna corecte pt toata lumea. Dar se presupune ca servesc majoritatii. (aici e iar problema pentru cine vrea sa iasa din majoritate)
Pamantul ne indura pe toti, daca vrei sa alimentezi la comun, ai aceleasi drepturi ca si ceilalti. La fel cum toti aia multi dintr-o intersectie blocata si care formeaza aglomeratie, au si ei acelasi drept sa fie acolo ca si tine.
Acuma tu decizi cum anume vrei sa scrii…

Reply
Mihai 31 ianuarie 2019 - 22:30

Sunt perfect constient de avantajele unei masini electrice,insa,faza e ca mi se par putin piperate la pret si nu prea sunt sigur sa plec cu ea din Bucuresti pana in Oradea spre exemplu
1 Pentru ca nu stiu daca gasesc unde sa incarc pe drum cand e pe golite bateria.
2 Daca pentru fiecare 200 de km trebuie sa opresc cel putin o ora (asta in cazul in care gasesc „pompa”)…la un drum dus-intors ar trebui sa pierd undeva la 6 ore cu incarcarea…
Iar ca sa ai una termica pentru drumuri lungi si una electrica pentru oras…nu sunt sigur ca toata lumea isi permite.
Oricum,viitorul suna bine si sa speram ca infrastructura de specialitate in Romania se va dezvolta.

Reply
Cristian Suciu 28 februarie 2019 - 20:13

Citesc cu placere presa auto si mi-am amintit de site-ul tau acum, fiindca nu prea te-am mai vazut pe HotNews.Acum vad ca e plin de articole despre masini electrice….
Din punctul meu de vedere, masina electrica moderna, inclusiv cea pe care o conduci tu este inca in faza de pionierat.
E o faza intermediara. Mai buna ca cea trecuta, mai rea decat urmatoarea. Orice clip de promovare cu drumuri lungi pentru masinile electrice pe care l-am vazut recent, au fost cu oameni morti de cald sau de frig, încercând sa treaca de A1 cu 80 kmph. (Buhnici cu un E-golf si Mihai Beldie tot cu un golf cred… Parca si tu aveai un clip cu autonomia la limita)
Eu, atat timp cat exista benzina (nu motorina) si masinile electrice nu sunt in faza finala a evolutiei (autonomia si pretul competitiv) nu o sa fac o astfel de achizitie.
Imi placea modul in care scriai despre masini, mereu m-am uitat sa vad daca gasesc la tine pe site un review Alfa Giulia. Poate revii la subiecte mai obiective.

Reply
Adrian Mitrea 1 martie 2019 - 16:33

De acord cu comentariul până spre final:
1. Toate materialele pe care le-ai văzut sunt cu primele versiuni de baterie. Buhnici & CO. Presa n-a mai revenit pe subiect când, spre exemplu, i3 și-a dublat bateria (și autonomia).
2. Nu există subiecte obiective ori subiecte subiective. Există interes pentru ecomobilitate (vezi numărul de comentarii). Presa, în general, scrie despre viitor și tendințe, iar viitorul și tendința este acum mașina electrică. Nu doar eu scriu mai mult despre ele, ci toată presa.

Până una alta, sunt articole destule și despre motorizări clasice, atât scrise de mine, cât și de colegii mei jurnaliști de la alte publicații.

Despre Giulia, aici https://0-100.ro/2016/12/15/impresii-de-la-volanu

Seară frumoasă și mulțumesc pentru comentariu!

Reply
cristian sucii 2 martie 2019 - 16:27

Multumesc pentru raspuns.
Imi amintesc articolul despre Giulia. Mi-as fi dorit si un video despre Giulia sau Stelvio. Probabil FCA/Autoitalia nu au fost foarte interesati de acest gen de promovare pe presa locala. L-am vazut pe Clarkson pe ambele modele dar de la noi dintre cei pe care ii urmaresc, parca doar Buhnici a avut un mic review. Urmaresc modelul si inca astept feedback concludent si eventual versiuni pe benzina SH (sunt modele extrem de rare la SH chiar daca au iesit de 2 ani si ceva) fiindca din nu stiu ce motiv ciudat Alfa ofera motorizari de baza doar motorina si eu nu conduc asa ceva iar benzina nu mi-o permit de noua.
Revenind la subiect. Masina electrica din punctul meu de vedere se doreste automobilul care a inlocuit calul doar ca aceasta inlocuire se lasa asteptata cu tot hype-ul din media. Banuiesc ca transformarea este atat de mare pentru un sofer incat devine ca un soi de conversie religioasa – faci parte dintr-un grup restrans, posibil select, care a luat o decizie radicala si vrei ca lumea sa afle si eventual sa-ti urmeze exemplul. Nimic rau in asta, doar ca, privindu-ti site-ul recent impresia este mai degraba a unui site de nisa, axat pe ecomobilitate si nu ce stiam eu ca este – un site despre masini, generalist. Preferam versiunea din urma. Oricum pe mine nu m-ai pierdut de tot, daca voi dori sa citesc despre masina electrica probabil aici voi poposi.
Succes pe mai departe!

Reply
Marian 29 mai 2019 - 11:58

Bun articolul. Am o singura observatie, atat la el cat si la comentarii. Toate masinile, pe benzina/motorina, hibride sau full electrice utilizeaza acumulatori nu baterii. Acumulatorii se reincarca, bateriile nu.

Reply
Bogdan Mocanu 19 iunie 2019 - 07:42

Buna dimineata, aveti experienta in utilizarea softului BmW Connected pe i3?
Eu l-am instalat la mine, incuie masina, aprinde farurile dar sub nici o forma nu vrea sa porneasca climatizarea, imi da “failed” de fiecare data.
Stiti cumva un topic unde sa ma lamuresc cum sa procedez mai departe?
Va multumesc.

Reply
Adrian Mitrea 21 iunie 2019 - 13:09

Salut, Bogdan, și mie mai îmi dă eroare câteodată pe climatizare, dar rar. Aplicația e mediocră (vezi ce review-uri are aplicația în sine). Recomand o vizită la dealerul tău BMW pentru că ei ar trebui să descurce situația.
Până una-alta poți să-ți resetezi contul cu totul și să iei toți pașii de la început. Un fel de formatare a aplicației și a datelor din ea. S-ar putea să ajute. Părerile sunt amestecate indiferent de locul în care am citit despre subiectul acesta…

Reply
Han 20 februarie 2020 - 01:44

Am crezut ca aberezi la inceput cu poluarea la electrice dar ti-ai revenit când ai zis că nu te mai gazează când dai zapada jos! Sunt multi idioti care zic că electricele tot poluează prin productia de curent si baterii. DAR curentul ala si bateriile nu se produc în nasul tau si al copilului cum fac motoarele termice. Asta e cel mai mare atu al electricelor AER CURAT in oras

Reply
Cristi 22 februarie 2020 - 17:50

Aha, deci asta inseamna sa fii ecologist. Daca nu polueaza pe langa mine este OK, nu conteaza ca ii polueaza pe copiii altora, mai departe de mine, si pana la urma pe aceeasi planeta. Pe bune??

Reply

Lasa un comentariu