Acasa Nissan Cât costă bateriile pentru mașini electrice în 2019. Studiu de caz, Nissan LEAF: 1 kWh capacitate = 272 Euro

Cât costă bateriile pentru mașini electrice în 2019. Studiu de caz, Nissan LEAF: 1 kWh capacitate = 272 Euro

de Adrian Mitrea

Nissan LEAF e+ (sursa – Nissan)

Bateriile litiu-ion de tracțiune folosite de mașinile electrice încă reprezintă o mare parte din costul autovehiculului în sine, iar cu ocazia unei discuții cu Jean-Pierre Diernaz, vicepreședinte în cadrul Nissan responsabil de marketing, la Salonul Auto de la Geneva (5-17 Martie), am aflat și cât mai costă 1 kWh capacitate a bateriei pentru un Nissan LEAF: 272 Euro cu tot cu TVA. Astfel, în cazul unui LEAF cu baterie de 40 kWh prețul pe care clientul îl plătește doar pentru baterie este de 10.909 Euro cu tot cu TVA, iar pentru versiunea LEAF e+, cu baterie de 62 kWh, prețul bateriei este de 19.909 Euro cu tot cu TVA.

L-am întrebat pe Diernaz cu cât va fi mai scump un automobil electric LEAF e+ (62 kWh) față de un LEAF simplu (40 kWh), iar acesta a spus că, în medie, pe Europa, este vorba de un preț cu 6.000 Euro mai mare, cu tot cu TVA, pentru clientul final.

Diferența de capacitate dintre cele două baterii este de 22 kWh, capacitate pentru care clientul plătește în plus 6.000 Euro. Reiese de aici un cost per kWh de 272 Euro cu tot cu TVA – sumă vehiculată și de oficialii altor mărci, în diferite contexte.

Acum aproape 10 ani, când a fost lansată prima generație Nissan LEAF, costul bateriilor era cu minimum 30% mai mare, undeva între 350-400 Euro pentru 1 kWh, lucru valabil pentru toate mașinile electrice ale vremii.

citește AICI și alte noutăți de la Salonul Auto de la Geneva 2019

Experiența câștigată în zece ani le permite celor de la Nissan și altor mărci care fabrică mașini electrice în prezent (Renault, BMW, Volkswagen, Hyundai, KIA, Tesla, etc…) să propună mașini electrice tot mai accesibile, chiar dacă prețurile rămân în continuare prohibitive pentru cei mai mulți clienți. O curbă de descreștere a prețului există, iar acum putem observa și cum evoluează ea: -30% în aproape 10 ani.

Un Nissan LEAF cu bateria standard, de 40 kWh, pornește de la 35.100 Euro cu tot cu TVA în România, iar o variantă de top, fără opționale, costă 38.900 Euro cu tot cu TVA. Pornind de la aceste prețuri putem calcula că versiunea LEAF e+, cu baterie mai mare (62 kWh), va costa în România între 41.100 Euro și 44.900 Euro cu tot cu TVA, pentru o mașină care poate parcurge 385 km cu un plin de baterie, autonomie măsurată după standardul WLTP, mai realist decât cel de până acum (NEDC).

Deducând ecobonusul de 10.000 Euro acordat de statul român prin programul Rabla Plus reiese că un LEAF poate costa între 25.100 și 34.900 Euro cu TVA, adică preț de mașină compactă bine echipată, cum era, spre exemplu, modelul hatchback Nissan Pulsar.

„Putem adăuga mai multe celule, în aceeași carcasă, dar le dispunem altfel, să încapă mai multe. Astfel am reușit să aducem pe piață Nissan LEAF e+ cu baterie de 62 kWh, în creștere de la 40 kWh. Evident, și chimia bateriilor este puțin diferită”, a spus Diernaz, pentru 0-100.ro, la Salonul Auto de la Geneva.

El a explicat că tehnologia electrică, în cazul Nissan, s-a dovedit a fi extraordinar de fiabilă, astfel că LEAF este modelul cu cel mai ridicat nivel de satisfacție (97%) dintre toate mașinile Nissan, iar multe dintre mașinile de primă generație au trecut deja de un milion de kilometri parcurși în aplicații precum taxi și nu au probleme majore nici cu bateria, nici cu alte componente.

„Încă sunt oameni care conduc prima generație LEAF, cu un grad ce satisfacție foarte mare, iar pentru noi, ca producător, costurile de reparație pe motive de garanție sunt extrem de mici. Practic n-avem probleme deloc. Avem mașini care au trecut de un milion de kilometri, în utilizări intense – mașini de taxi, car sharing, mașini de companie care nu stau deloc – și nici cu acestea n-am avut probleme în garanție”, a explicat Jean-Pierre Diernaz.

Jean-Pierre Diernaz (sursa – Nissan)

L-am întrebat pe Diernaz dacă noul LEAF sau versiunea LEAF e+ beneficiază de sistem de răcire activ pentru baterie (cu lichid), așa cum are, spre exemplu, modelul rival Volkswagen e-Golf, iar oficialul Nissan a declarat că păstrează modelul LEAF cu un sistem cât mai simplu, fără lichid care să răcească bateria. Nissan folosește în schimb software care monitorizează temperatura bateriilor și previne deteriorarea lor prin limitarea vitezei de încărcare sau prin limitarea performanțelor mașinilor. În aceste situații se ajunge doar în cazuri foarte rare, cum ar fi utilizarea mașinii pe un circuit sau când este încărcată în mod repetat la prize de mare putere, iar temperatura ambientală este foarte mare (peste 30 grade Celsius).

„Clienții pot face supercharge la 50 kWh de două ori pe zi și nu vor avea probleme cu bateria”, a explicat pentru 0-100.ro și Gareth Dunsmore, director în cadrul Nissan responsabil de autovehicule electrice, tot în cadrul unei discuții la Geneva.

Pentru Nissan LEAF și LEAF e+ producătorul auto japonez folosește standardul de încărcare CHAdeMO, specific mașinilor electrice asiatice, însă pentru viitor, dacă clienții o vor cere, oficialii Nissan iau în calcul și o abordare multi-standard – adică și compatibilitate cu standardul de încărcare CCS, specific mașinilor electrice europene. Cert este că majoritatea stațiilor de încărcare au două cabluri, unul pe standard CHAdeMO și unul pe standard CCS, tot așa cum majoritatea pompelor de benzină sunt unități integrate care pot livra și benzină și motorină.

Apropo de benzină și motorină vs. electric, problema spinoasă a autonomiei a început să fie lejer depășită din moment ce aproape orice mașină electrică din 2019 trece pragul psihologic de 200 km autonomie reală, îndiferent cât de rele ar fi condițiile de climă.

„Autonomia mai redusă a unei mașini electrice este o problemă doar de aparență, ridicată în general de oameni care n-au condus niciodată o mașină electrică și care n-au avut ocazia să experimenteze faptul că, de fapt, n-au nevoie în realitate de autonomie foarte mare”, a spus Jean-Pierre Diernaz.

Nissan recunoaște că rivalii săi au devenit tot mai buni, iar nume noi lansează mașini electrice. Referitor la această situație, Diernaz a comentat cu un citat al jucătorului de tenis Novak Djokovic: „Când ești numărul 1, singurul lucru sigur este că, într-o zi, vei deveni numărul 2”.

Practic Nissan nu se agață de poziția de lider de vânzări pe segmentul mașinilor electrice la nivel mondial sau la nivel european, deși în prezent se află în această poziție. „Pentru noi scopul nu este să fim numărul 1 absolut, ci să fim considerați în continuare pionieri și inovatori în zona mașinilor electrice”, a explicat Diernaz.

Nissan a vândut 40.609 exemplare LEAF în Europa, în 2018, modelul japonez devenind cel mai bine vândut automobil electric pe Bătrânul Continent. La foarte mică distanță a fost liderul din 2017, Renault Zoe, care a căzut acum pe locul al doilea, cu 38.538 unități. Cert este că aceste două modele, ambele ale Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, reprezintă aproape 80.000 de mașini electrice puse pe străzi doar în Europa și doar în 2018 – niște cifre deloc de neglijat. Pe locul al treilea la vânzări se află BMW i3 (24.432 unități), urmat de Volkswagen e-Golf (21.252 unități) și Tesla Model S (16.682 unități).

Spre deosebire de anii în care vorbea doar despre mașini electrice, Nissan va aduce în Europa și tehnologia e-POWER, adică o tehnologie de mașină hibridă avansată care folosește unul sau două motoare electrice și un motor pe benzină, de 1,5 litri, pe post de generator, care nu este conectat mecanic la roți – el are doar rol de generator de electricitate.


Link-uri și articole utile:


 

23
Lasa un comentariu

avatar
4 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
lexrazflorinflorinMariusWestinghouse M. j.r. Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Mihai
Cititor
Mihai

Mai bine ați scrie cât este pretul real, de fabricație, al bateriilor, nu cel comercial, cu adaosuri gârlă.

Kap
Cititor
Kap

Ia să ne uităm un pic la cifrele fluturate prin articol. Leaf de bază cu ecobonus 25.100 de euro. Ultima dată când s-a vândut la noi Nissan Pulsar de bază (Visia, 1.2 DIG-T) era 16.000. Diferența e de 56% și 9100 de euro! Adică benzină pentru minim 100.000km, având confortul realimentărilor de 5 minute, nu de minim 40 de minute, strângând din fund să fie priza liberă! Sau să luăm cazul mașinii echipate, Leaf 28.900 – Pulsar 21.300 (Tekna, 1.2 DIG-T, cutie automată) ? Diferență doar 6.600 de euro….. Iar diferențele astea apreciabile sunt minimizate acum, când statul intervine cu… Citeste mai mult »

lexraz
Cititor
lexraz

Le cam incurci nitel, dar cred ca e normal, n-ai depus un efort prea mare sa intelegi, cred eu. N-ai condus nicio electrica asa-i? Poate ma insel. Compari mere cu pere, cum fac majoritatea. Leaf Tekna costa in jur de 26.000€ cu toate reducerile (vezi reclama pentru modelul de baza de la transmisiile din Champions League). Si avem 150CP cu 0-100 in 7,9 secunde. Mai avem Pro Pilot (cruise control adaptiv pana la oprit complet, tine banda etc), piele, Bose, volan, scaune fata si bancheta spate incalzite, faruri LED, recunoastere semne rutiere, faza lunga automata, camera spate si vizualizare 360… Citeste mai mult »

Kap
Cititor
Kap

Într-adevăr, nu e nevoie de mare efort să-ți dai seama ce diferență enormă e între costurile totale pe care le presupune o electrică față de o mașină pe combustie. Dar mai depun o idee de efort că poate ne citesc oameni influențabili și cred tot ce exagerează fanii electricelor. Leaf Tekna e 28.900 preț de listă, pe ăla îl comparăm mereu, reducerile punctuale sau negociate nu mă interesează, alea se pot aplica la orice mașină. Și am comparat mere cu mere, adică Pulsar de bază cu Leaf de bază și Pulsar Tekna cu Leaf Tekna. Și m-am uitat, un Renault… Citeste mai mult »

mitika
Cititor
mitika

Intrebarea cheie este: cat te tin aceste baterii? La un telefon mobil se observa o deterioare a capacitatii dupa cca 2-3 ani de functionare. Daca e la fel si la masini si la 3 ani tb sa schimbi bateriile, ma tem ca tehnologia asta nu va bate niciodata motorul cu combustie interna….

florin
Cititor
florin

Pana acum nu s-a stiut exact, pt ca n-au existat masini electrice moderne in exploatare reala. Ultimele teste facute de Tesla, arata ca bateriile scad la 80% din capacitate dupa 20-25ani de functionare, datorita sistemului de racire activa.

https://www.youtube.com/watch?v=Gb_i4ihsJ1w

Westinghouse M. j.r.
Cititor
Westinghouse M. j.r.

Din pacate tehnologia automobilelor electrice,este inca departe de a fi rentabila,din punctul de vedere al omului de rand. Sa fim seriosi, cu 40.000 de euro… pentru o masina care „te tine” doar 200 de km…nu faci nicio mare scofala. Te dai cu „electrica” doar prin oras. La drum lung, no chance. Faci 200 de km dupa care stai la incarcare 3 ore(fie si numai o ora si tot e mult) dupa care iarasi faci 200 de km, dupa care iar incarci, si tot asa.Ajungi la plaja mult visata, cu familie cu tot, dupa vreo cateva zile !LOL Si inca ceva:… Citeste mai mult »

florin
Cititor
florin

Informatiile tale nu prea sunt reale, o masina cum e Kia Soul are autonomie in jur de 400-500km la un pret de sub 25-30k eur, daca includem si bonul eco. Dau exp Kia pt ca este o firma relativ mica comparata cu giganti ca VAG sau GM, care teoretic pot scoate masini mai performante. Plus ca tu nu scazi din pretul unei electrice costurile de functionare ale unei masini conventionale, adica benzina, revizii, reparatii. Gasesti calcule pe net, pe termen lung o masina conventionala este mult mai scumpa decat una electrica. Iar bateriile cu sistem de racire activa, cum au… Citeste mai mult »

lexraz
Cititor
lexraz

Acum, sa nu cadem in cealalta extrema. Kia are la modelul cu 64kwh o autonomie de 260km in regim de autostrada, vreme rece si 335 autostrada vreme ideala. In oras 370 cu 555, dar nu prea ne intereseaza as mult autonomia in oras, nu? Ca avem prize cat de cat… Kia cu 64kwh sare de 30.000 cu tot ecobonusul, ca si LEAF cu aceeasi baterie. Ideal e sa cumperi ce ai nevoie, ca daca dai 6000€ in plus pe bateria de 64 si o folosesti de doua ori pe an…ies pe minus. De banii aia inchiriezi ce masina vrei tu… Citeste mai mult »

lexraz
Cititor
lexraz

Nu esti informat bine, mai citeste si o sa intelegi. Nu-ti iei Ferrari daca vrei sa cari frigiderul sau vrei sa consumi 3,4 litri/100km. Iei Logan. Daca faci 50.000 km pe an pe drumurile patriei e mai complicat (ar fi mult mai ieftin adevarat, dar numai daca ai unde incarca la pret normal sau eventual gratuit). Costul mai mic al deplasarii nu este dat de pretul pe kwh al energiei electrice, ci de randamentul motorului. Ca sa intelegi, intr-un litru de benzina avem aproximativ 10kwh de energie (diesel putin mai mult). Imparti costul litrului de benzina si afli costul pe… Citeste mai mult »