Acasa MINI Rămas-bun unei mașini-prieten: MINI Cooper (2002)

Rămas-bun unei mașini-prieten: MINI Cooper (2002)

de Adrian Mitrea

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

Am descoperit marca MINI în 2007, iar în 2013 mi-am luat unul. E genul ăla de mașină-prieten care se lipește de sufletul tău. N-ai cum să fii trist într-un MINI. Doar că acum a venit vremea să-mi iau rămas-bun de la bătrânul Cooper din 2002. Cu această ocazie, probabil, spun „adio”, definitiv, pe viață, mașinilor pe combustie. E o decizie-constatare pe care o simt cumva… dureroasă. De aceea am și decis să scriu acest articol: s-ar putea ca mulți dintre voi să vă regăsiți în aceeași situație, mai devreme sau mai târziu.

În 2007 am condus un MINI Cooper S Clubman albastru, cu dungi albe pe capotă. Mi-a plăcut atât de mult încât mi-am promis că voi avea, cândva, un MINI. Nu neapărat Clubman, nu neapărat S. Dar să fie MINI. Era primul automobil de test drive pe care-l țineam acasă, peste noapte, ca jurnalist auto. Avea numărul de înmatriculare B 74 PRP. Ș-acum mi-aduc aminte. Cum să uiți așa ceva? Avea 174 CP, suna fantastic și mergea ca un diavol.

Șase ani mai târziu am decis să vând o mașină decentă, Opel Astra (G/Classic II), 1.6i, 103 CP, și să trec la MINI Cooper. Era 2013, aveam 27 de ani și MINI mi se părea mașina „de tinerețe” perfectă.

De „gagici”, ar considera unii. Doar că MINI „arată ca de fete” și se conduce „ca de băieți”. Oricine a condus un MINI poate confirma asta. Volanul, pedalele și schimbătorul se acționează mai greu, ca și când n-ar fi asistate, suspensiile sunt ferme, iar sunetul motorului îți ridică părul pe spinare. Ai o senzație de kart mai mare, de tanc și de avion, în același timp.

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

Așa că iată-mă, în vara lui 2013, la volanul primului meu MINI. Mi l-am adus personal din Germania. În țară erau numai gioarse, vândute de samsari. Cam așa e și acum, doar că oferta e mai variată și posibilitățile de a le verifica istoricul sunt mai diverse.

Acest MINI Cooper n-a fost perfect din punct de vedere mecanic. Dar estetic se prezenta excelent. E mult mai ieftin și mai simplu să repari ceva mecanic decât estetic, când vine vorba de mașini.

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

În fiecare an l-am făcut un automobil mai bun decât era atunci când l-am luat. În fiecare an am cheltuit, în medie, circa 1.200 Euro pentru întreținerea curentă și reparații mecanice sau cosmetice care să-l încadreze la categoria „țiplă”. Mă bucuram că în fiecare an conduceam o mașină din ce în ce mai bună, deși din ce în ce mai veche. În pofida eforturilor mele, viața în București și România a fost nemiloasă. S-a cojit lacul de pe eleron de la un găinaț de pasăre și am găsit caroseria îndoită în parcare, în nenumărate locuri. Ăștia suntem: nu respectăm bunurile altora, nu ne respectăm pe noi înșine, cultura auto (sau de orice fel) abia scoate capul pe ici, pe colo…

Eu și Luiza, acum logodnica mea, alături de acest MINI, am fost în vacanțe superbe. Am mers în Croația de două ori și o dată în Grecia. Iar drumul spre Croația e lung și greu, indiferent pe unde o iei. Am traversat fără emoții Bulgaria, Serbia, Bosnia și Muntenegru – țări cu relief muntos și drumuri care scot untul din orice mașină. Am fost și iarna la plimbare,  prin România.

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

Ne-am privit complice, am râs, ne-am ținut de mână, am cântat și ne-am certat în acest MINI. Drept să spun, nici nu știu cât din acest articol e despre mașină și cât e despre oameni. Cert e că fără oameni… mașinile n-ar fi decât fiare. Prin pasiunea lor, oamenii pot face aceste fiare să prindă un fel de viață a lor. Pot naște admirație, respect, dorință… cult! Ăsta e MINI: o legendă vie, un stil de viață, un cult.

În 2016 am întâlnit un nou automobil-cult: BMW i3. Iar din 31 August 2018 mi-am luat unul.

Inițial am vrut să vindem MINI, iar cu banii de pe el, plus încă ceva, să dăm avansul pentru i3. Apoi, din banii de benzină și de reparații aveam să plătim leasing-ul pentru mașina nouă. Însă MINI n-a vrut să se lase dat. Poate că 5.000 Euro, cât am cerut anul trecut pe el, era o sumă prea mare pentru o mașină veche de 16 ani, cu 200.000 km la bord.

Decât să-l vindem la preț de fiare vechi am zis că mai bine îl ținem pentru drumuri mai lungi și plimbări de weekend. Așa, de dragul lui și de dragul amintirilor în trei.

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)

Realitatea ultimelor nouă luni n-avea să ducă, însă, decât spre vânzare. Sau casare. Din 31 August 2018, de când am luat i3-ul, MINI a mai mers doar vreo 500 km: la spălătorie, la service și în câteva plimbări scurte de weekend. În tot acest timp am făcut cu i3 peste 13.000 km. De 26 de ori mai mulți kilometri!

Acum chiar mă amuz când aud pe cineva spunând că mașina electrică nu poate fi decât „a doua mașină” într-o familie sau într-o firmă.

Din toate punctele de vedere un i3 din 2018 e peste un MINI din 2002. Și nu e vorba doar de vârstă sau kilometri aici. Ci de saltul colosal pe care îl face industria auto prin trecerea la electromobilitate.

Conducând atât de mulți kilometri mașini electrice (pe lângă i3-ul meu am parcurs mulți kilometri și cu e-Golf, Zoe Z.E., alte i3-uri, etc…)… orice mașină pe combustie mi se pare „că nu merge”.

Dacă n-ai ceva pe benzină cu măcar 200 CP, orice Zoe Z.E. cu circa 100 CP se mișcă mai bine, în oraș. Asta e realitatea.

Așa că, după mulți kilometri la volanul unor mașini electrice, mi se pare că mașinile pe combustie merg precum niște cai împiedicați.

Și pretențioși pe deasupra: n-o călca cât e motorul rece; aerul condiționat îți taie din putere; sistemul start/stop e enervant; fluieră curelele; agață cutia; huruie; pute; service-ul e des, scump și poluant. Ca să nu spun că milioane de mașini pornesc dimineața în țara asta și poluează enorm pentru că distanțele parcurse sunt mici (motorul și eșapamentul nu apucă să ajungă la temperaturile optime de funcționare) sau pentru că proprietarii lor elimină tehnologiile anti-poluare (DPF).

Petrecând timpul cu o mașină electrică, în fiecare zi, pur și simplu nu-ți mai vine să te urci în una pe combustie. Dar pentru foarte mulți oameni acestea sunt, încă, singura opțiune.

În cazul lui MINI… am dat peste o colegă de breaslă care-și dorea un MINI și o mașină relativ ieftină în același timp. Mașina mea nu mai era de vânzare pe undeva. Dar uite că și-a găsit un nou proprietar la fix un an de zile de când am vrut inițial s-o vând. Fără anunț, fără tam-tam, ci prin recomandarea unui colaborator comun (care ne-a adus în legătură pe subiectul „vând/cumpăr mașină”).

S-a întâmplat să fie dragoste la prima vedere între ea și MINI. Sunt convins că în anii care i-au mai rămas de „trăit”, înainte să ajungă la reciclat, MINI-ul din poze va continua să producă amintiri de neuitat. Deși a fost cam stricăcios, per total am fost foarte mulțumit și simt că am primit ceva în schimbul timpului și al banilor: știu acum mai multă mecanică; pot diagnostica singur probleme; recunosc sunete tehnologice mai ușor; înțeleg mai bine cum funcționează un automobil. Și, foarte important, n-am simțit niciodată că își va da duhul pe drum, oricâte probleme ar fi avut. Nimic n-a fost atât de grav încât să zic… „Gata, asta i-a fost!”.

Îmi plac în continuare motoarele cu ardere internă, pentru ce au fost și încă sunt. Îmi place când put la rece a benzină nearsă. Îmi place sunetul motoarelor de 1.6 ale MINI, V6-le TDI, 6-le în linie de la BMW, T-Jet-ul lui Abarth 500, 3.8-ul boxer al lui Porsche… Și mai sunt câteva. Dar marea majoritate a motoarelor pe combustie sunt făcute să fie cât mai silențioase și cât mai lipsite de temperament. De ce-ai vrea un motor pe benzină pe care producătorul său se chinuie să-l facă precum unul electric (în comportamentul resimțit de șofer)? Corect. N-ai vrea.

Și uite așa, odată cu vânzarea acestui MINI Cooper, cred că am pus capăt motorului pe combustie, în ceea ce mă privește. Sunt deja nostalgic, știu. Dar recunosc că electric îmi place mai mult și sunt convins că și prin perspectiva poluării globale e mai bine.

Singurele mașini pe combustie pe care aș mai da acum banii ar fi orice generație de Mazda MX-5, BMW Z3/Z4 sau Porsche Boxster. Sau ceva „de porc”, bun și devalorizat, precum Volkswagen Phaeton sau Mercedes-Benz Clasa S. Atât.

Dar n-am răbdare să caut. Și nici bani. Paragraful de mai sus e doar un fel de ultimă zvâcnire a „petrolhead”-ului din mine, înainte să se metamorfozeze definitiv într-un „electrohead”.

Dar ăsta sunt doar eu. Tu? Cum simți?

MINI Cooper (sursa – Adrian Mitrea)


Ai citit și?…


31
Lasa un comentariu

avatar
12 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
dodoiMihaiDanielIulia BoancaEduard Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Andreas
Cititor
Andreas

Am un Polo GTI si un Amarok V6 TDI, ultimele mele masini cu ardere interna. Sunt cu gandul la ID Buzz si-n asteptarea unei autonomii de peste 500 km cu baterii incarcate in maxim 30 min. 🙂

Constantina Busuioc
Cititor
Constantina Busuioc

Ati cheltuit anual 1200 de euro pe intretinere si reparatii?! Din acest punct de vedere mie mi se pare ca asta a fost o masina foarte proasta, desi inteleg ca v-ati atasat emotional de ea si ca v-a placut s-o conduceti.

Va urez succes cu i3-ul.

alu
Cititor
alu

mergi in concedii prin grecia, croatia sau chiar prin romania la munte cu masina electrica?

Iulian
Cititor
Iulian

„Ăsta e MINI: o legendă vie, un stil de viață, un cult.” Daca te identifici cu marca, da. La fel si cu Trabant (exista si acum comunitati). Altfel, e doar o masina. „Dacă n-ai ceva pe benzină cu măcar 200 CP, orice Zoe Z.E. cu circa 100 CP se mișcă mai bine, în oraș”. In oras (cel putin Bucuresti) ai media de viteza a unei biciclete de sosea mai capabile. Ce faci cu 200 cp in oras ? Si cu electrica de 170 cp mergi pe A1 cu 100 kmh ? (asa scrie in articolul mentionat la comentarii). „sistemul start/stop… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Blogul ma indeamna sa nu scriu prostii…Am un Renault Megane Classic din 2002, benzinar 1,6, 16 v…Sunt proprietarul nr.2, din 2006, adica de 13 ani…perioada in care, am investit, fara minciuna sau din inconstienta, doar cca.1200 de euro, cat ai INVESTIT anual in Mini-ul tau…am aceeasi masina si in prezent si nu simt ca ar trebui sa-i dau foc sau sa o abandonez doar pentru ca …TRENDUL …imi spune asta…NU cred ca o masina cu ardere interna, perfect functionala, trebuie terminata doar in virtutea progresului…eu continui sa gandesc practic, invechit, de ce sa schimb masina mea clasica, ale carei costuri… Citeste mai mult »

Bogdan
Cititor
Bogdan

Cărbunele este principala sursă pentru producerea energiei,electrice in Romania, cu o pondere de 42,5% din total, la fel de mare ca și în 2007. Similar, aproximativ 45% din energia electrica a Germaniei este produsa pe baza carbunelui. De ce uitam cu buna stiinta din ce se produce energia electrica? Ne axam doar pe momentul utilizarii masinii, fara a tine cont de procesul de productie sau reciclare a bateriilor (ce contin litiu si pot fi o sursa cumplita de poluare), si fara a tine seama ca ceea ce bagam in masina pe post de curent electric este de fapt, in proportie… Citeste mai mult »

florin
Cititor
florin

Felicitari pt trecerea la electric. Sper sa urmeze cat mai multi, inclusiv eu. Nu inteleg cum de mai sustin oamenii de rand industria asta atat de nociva, a combustibililor fosili. Pe langa ca au distrus planeta, au facut averi uriase pe spinarea si sanatatea noastra. Toti cotizam la subventii care sa le creasca si mai mult profiturile. La nivel global cotizam cu peste 5 TRILIOANE de dolari, adica 5.000 de miliarde de dolari. Let’s give the final numbers and then back up to dig into the details. The subsidies were $4.9 tn in 2013 and they rose to $5.3 tn… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor

Draga Adrian, ma bucur pentru tine ca ai gasit pe cineva care sa foloseasca mai departe „un vechi prieten” si nu ai ajuns sa il dai la fier vechi; banuiesc ca din cei 5000 EUR ai facut un discount „colegial”, dar ca esti multumit in primul rand pentru ca va continua sa traiasca! @Constantina: o masina este proasta cand nu mai ai incredere ca nu te lasa in drum, cand dai pe service mai mult decat esti dispus sa dai, sau cand simti ca nu poti tine pasul cu circulatia si incurci! Nu este cazul aici! Chiar daca au dimensiuni… Citeste mai mult »

Eduard
Cititor
Eduard

Sunt curios cum este sa pleci in delta cu electrica? Si cum va fii peste 5 ani, cand electrice vor fi poate de 100 de ori mai multe, desigur ca si statiile de incarcare se vor inmultii, dar nu uitati ca iti trebuie cel putin 30 min sa o incarci cat de cat decent. Asta presupune ca fata de statiile actuale de combustibil, vor fi necesare de cel putin 10 ori mai multe statii electrice, si mai dese. Concluzia este ca mai avem mult pana electrica va fi o optiune decenta. Pentru moment este o fita !! Si o spun… Citeste mai mult »

Daniel
Cititor
Daniel

Acest articol a creat anumitor cititori un șoc nu despre avantajele si provocarile unui electric, ci despre suma adunata anual in intretinerea responsabila a unui autovehicul caruia iti incredintezi siguranta personala si viata ta si a celor de langa tine; nu există masina cu zero costuri, exista doar utilizatori indiferenti sau inconstienti; cu 1-2 vizite anuale la service (nu neaparat reprezentanta), schimbatul tuturor consumabilelor la termen si inlocuirea oricarui element suspect de uzura am dus in 15 ani o masina de la 0 la 200.000 km fara NICIUN incident fie vara fie iarna, care acum isi traieste a doua tinerete… Citeste mai mult »

Mihai
Cititor
Mihai

Felicitari Adrian. Acum ai ramas pur pe electric. Pentru anul 2020 este foarte bine. Eu mi-am propus sa imi schimb Logan-ul din 2008 pe o masina electrica. Mai ales dupa ce am condus cam 200km (plus incarcari) BMW i3 de la BCR e-go. Confortul de a conduce cu o singura pedala induce dependenta clar. Dar financiar este pur si simplu o idee proasta . O masina ca Logan-ul meu va avea cheltuieli de intretinere serioase (abia am dat 2700 RON la service pentru o revizie care a inclus distributie(schimb la 4 ani chiar daca nu am nr. de km) ,lichide… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

„În 2016 am întâlnit un nou automobil-cult: BMW i3” Din greseala in greseala spre victoria finala! Sper ca i3 sa fie mai bun (si se pare ca sunt ceva date ce confirma acest lucru), dar e o greseala ce se poate face destul de usor si de multe ori producatorii intretin acest cult. In acest sens imi vin in minte motocicletele Harley Davidon unde produtorul sponsorizeaza cluburile Harley Davidson ce promoveaza nu numai produsul respectiv ci si un anumit stil de viata ( a se vedea https://en.wikipedia.org/wiki/Harley_Owners_Group ). La un moment dat mi-a placut Jeep-ul cu doua usi desi fiabilitatea… Citeste mai mult »