Acasa BMW Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

de Adrian Mitrea

Tocmai am împlinit un an de când am trecut la electromobilitate și am renunțat, cred eu definitiv, la mașinile pe combustie. Iată câteva concluzii după 365 de zile și aproape 25.000 km alături de BMW i3 (2018, versiunea 94 Ah).

În primul rând, am fost văzut ca un ciudat și a fost nevoie să mă obișnuiesc cu acest statut. Inclusiv unii dintre colegii de breaslă m-au perceput astfel. Poate și pentru că sunt primul jurnalist auto din România care a trecut la electromobilitate. Am intrat în posesia lui i3 în 31 August 2018. Ușor, ușor, unul câte unul, văd electromobilitatea tot mai fezabilă și, probabil, în câțiva ani, mulți dintre colegii mei vor adopta și ei o mașină electrică.

Știam că vreau i3 din 2016, de când am petrecut mai mult timp cu el. Am simțit că merită efortul financiar. L-aș fi cumpărat de atunci, dacă mi l-aș fi permis, dar n-a fost să fie decât doi ani mai târziu.

În fiecare deplasare cu colegii de breaslă am primit zeci de întrebări care încep cu „Da’ ce faci dacă…?” și am primit și concluzii de tipul „Ești nebun!” – spuse mai în glumă, mai în serios. 

Inclusiv noi, jurnaliștii auto, oameni bine informați în domeniu – vorba aia – suntem foarte reticenți la schimbare. Inclusiv mie mi-a fost greu, mental, să mă desprind de combustie și de obiceiul de a merge la benzinărie. Chiar am mai ținut vechea mașină, un MINI Cooper din 2002, încă șase luni după ce am cumpărat i3-ul.

Dar n-am mai mers cu MINI decât la spălătorie și la service. Miile de kilometri se tot adunau la bordul lui i3, iar pe MINI se aduna doar praful. Am înțeles, în primele șase luni, că nu-mi mai doresc combustie: uleiuri, filtre, curele, bujii, eșapament, benzină. Nu mai sunt pentru mine. Le înțeleg avantajele, le apreciez progresul tehnologic, le admir autonomia și întorc capul pe stradă după mașini pe combustie speciale. Dar atât.

M-am simțit ca în perioada în care mi-am cumpărat primul smartphone – un iPhone 3G – și am mai păstrat luni de zile vechiul Nokia N73 în sertar, că… cine știe… poate voi vrea să țină mai mult bateria, poate mi se va face dor de butoane fizice. Și uite că au trecut zece ani de atunci și nu mie dor de ceea ce azi numim “dumbphone”.

Trecerea la mașină electrică a fost grea, din perspectiva utilizării. Când spun „grea” mă refer la faptul că a necesitat atenție și planificare, mai ales la început. N-a fost greu în adevăratul sens al cuvântului sau neplăcut.

Pe măsură ce a trecut timpul am început să optimizez tot mai bine încărcările astfel încât să nu simt că stau să încarc mașina. Să nu simt că o aștept.

Mentalitatea de tipul „cât timp nu conduc, mașina e bine să fie conectată la o priză” a necesitat cel mai mare efort mental de schimbare a comportamentului.

Este similar cu mentalitatea de tipul „cât timp mașina staționează, e bine să fie parcată pe un loc de parcare legal” sau cu mentalitatea de tipul “cât timp lipsesc din cameră, lumina e bine să fie stinsă”.

Călătoriile dese pe distanțe mari m-au ajutat să planific mai bine și încărcările din oraș pentru că am văzut cât de variate și dese sunt scenariile în care poți să încarci mașina fără să simți că dedici timp acestei activități.

Acum încărcatul a devenit ceva atât de natural și integrat în stilul de viață încât nu mai am senzația că planific nimic. E ca atunci când înveți să conduci. La început planifici fiecare frână, fiecare viraj, fiecare interacțiune cu mașina. După un timp devine ceva natural, ca un fel de reflex.

Când speli hainele folosind mașina de spălat automată e cam la fel. Este ceva ce faci din când în când, cu o oarecare planificare, dar care vine natural și fără efort. Eventual în timp ce mașina spală hainele mergi la cumpărături. Tot așa și cu mașina electrică: dacă ieși la cumpărături, o încarci atunci. Plus în multe alte ocazii în care se întâmplă să fii pe lângă ea și să staționezi, deci nu conduci (ștersul de apă după spălat, ștersul prafului de pe bord, trimis un e-mail de pe telefon, așteptatul vreunui prieten, etc…).

A fost un an minunat alături de prima mea mașină electrică: BMW i3. Vor mai urma și alții și am să scriu despre asta de fiecare dată când consider că e relevant sau atunci când voi, cititorii, veți avea întrebări, curiozități sau nelămuriri pe subiect.


Citește și…


141
Lasa un comentariu

avatar
28 Comment threads
113 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
46 Comment authors
NaivuMarinescu Gabrielun omMirceaAdrian Mitrea Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Daniel
Cititor
Daniel

Cel puțin ciudată mentalitatea că te duci la cumpărături că să încarci mașină. Adică stai 2 ore într-un mall la shopping și parchezi pe unul din cele 3 max 4 locuri cu priza. Dacă mai sunt câțiva că tine d-le jurnalist auto, sansa să găsesc o priza goala sunt nule.

Marius
Cititor
Marius

Cand vor fi așa de multe mașini electrice și parcări cu încărcare vor fi mai multe. Doar no să fie acum parcări cu încărcare doar să fie mulțumit cel care nu vede viața fără mașină diesel sau benzinară.

bancher
Cititor
bancher

tot e bine ca Adrian Mitrea lasa o masina electrica pe respectivele locuri. Eu, de multe ori, vad Loganuri si taxiuri parcate pe locurile de incarcare ale masinilor electrice. De acei soferi ce mai zici?

Gerula
Cititor
Gerula

Unde poți încărca mașina la bloc?

bancher
Cititor
bancher

la parter, daca tragi un prelungitor prin fereastra.

Gigi
Cititor
Gigi

Cu cat sunt mai multi cu atat mai greu va fi sa ”alimentezi”. E ca povestea cu ce misto e Vama veche de acum 15 ani. Taci din gura mergi pe burta cine te intreaba cum este dai si tu din cap assa vag nemultumit si blat

mip
Cititor
mip

salut mai Adita ! in sfirsit ai spart si tu gheata ! adica ai revenit din concedii, deplasari, etc si ai pus un articol pe site/blog … nu era ce asteptam eu dar e bine ca e tot despre i3-ul tau … cum zici si tu, orice schimbare produce oarecari neplaceri in perioada de acomodare, dupa care devine un automatism, o rutina zilnica … probleme sint si vor mai fi, dar se vor rezolva in timp; se vor deschide noi puncte de incarcare, vitezele de incarcare vor progresa, la urma urmei tot procesul va fi mai fluid si coerent …… Citeste mai mult »

Vlad
Cititor
Vlad

Nu am vazut nici o referinta despre comportamentul masinii pe timp de iarna cind randamentul bateriilor scade la jumatate. Si nici despre autonomia unei incarcari (in km parcursi). Si ce consumabile a schimbat intr-un an.

Adrian
Cititor
Adrian

Cred ca planificarea cu incarcarea bateriei iti mananca resurse(timp;putere de gandire;energie) mult mai importante decat o masina clasica. Adica timp=bani la sfarsit tragi linie ai economisit banii dar ai pierdut mult prea mult timp, pentru ca mergi unde vrea masina nu unde vrei tu, stai unde vrea masina nu unde vrei tu, cu alte cuvinte tu depinzi de bateria masinii tale ea te detine pe tine nu tu pe ea, atata timp cat bateria masinii tale te face pe tine sa iti pierzi timpul micromanageriind traseul,puterea folosita, timpi de asteptare, tu devii sclavul bateriei masinii tale.

Giorgio
Cititor
Giorgio

Si cand esti prin spital cu vreun cancer provocat de poluare nu pierzi timp, putere de gandire si energie? Si bani pe deasupra! Incercati sa luati in calcul si aspectul poluarii cand faceti comparatie intra o masina cu combustie si o masina electrica! Despre asta de ce nu vorbesti?

Iulian
Cititor
Iulian

Este vorba de limitarea libertatii de miscare. Sau credeti ca daca 2 oameni au masina electrica dispare poluarea ?

victor
Cititor
victor

cel mai pertinent comentariu de aici!
nu as conduce electrica nici daca as primi-o gratis !
sunt extrem de multumit cu masina mea pe motorina, euro 6, cu 320 cai!
consum 8,8!!

bancher
Cititor
bancher

Astfel de restrictii au fost mereu, cand a aparut o inovatie care putea rasturna toata ordinea de pana atunci. Dupa ce a aparut motorul cu aburi, la un moment dat niste englezi destepti l-au pus pe un vapor. Au inceput toti sa sara in sus, venind exact cu argumentele tale: ca nu te duci unde vrei tu, ci unde gasesti porturi care sa te incarce cu carbuni (prin comparatie, energia vantului putea deplasa corabiile cu panze absolut oriunde pe mari si pe oceane). Asta a durat pana cand primul vapor militar (facut din fier) s-a intalnit cu cea mai mare… Citeste mai mult »

Giorgio
Cititor
Giorgio

Felicitari, Adrian pentru curajul tau de a face schimbarea si pentru promovarea electromobilitatii! Si eu conduc o masina electrica de 2 ani chiar, timp in care am mers 75.000 km, aproape dublu fata de cat obisnuiam sa merg inainte cu o masina cu combustie. Pur si simplu este mai placuta la condus, mai sportiva si te relaxeaza prin lipsa zgomotelor si a vibratiilor. Nu sunt o persoana fitoasa, dar credeti-ma ca daca urc acum intr-o masina cu combustie, am impresia ca sunt pe un tractor, si nu exagerez cand spun asta. Persoanele care critica masinile electrice cu siguranta nu au… Citeste mai mult »

Iulian
Cititor
Iulian

Iar timpul petrecut la incarcare eu il consider timp trait in plus, datorita lipsei poluarii care ne va lungi viata, deci nu este timp pierdut, este timp castigat…)))

Poti elabora te rog cum functioneaza acest rationament ? Locul tau de incarcare este intr-o bula cu aer din padure ?

Iulian
Cititor
Iulian

2016 World [civil] power generation by source [IEA, 2018] (Percentages of 24.973 TWh)[2]

Coal (38.4%)
Natural Gas (23.2%)
Hydro (16.3%)
Nuclear fission (10.4%)
Oil (3.7%)
Non hydro renew. (8%)

Sorin
Cititor
Sorin

Romania sta foarte bine la productia de electricitate verde, iar ponderea productiei de electricitate din carbune e foarte mica.
Vedeti rapoarte actualizate la minut aici:
http://www.sistemulenergetic.ro/

Informati-va si de aici, toate denigrarile aduse masinilor electrice au un anumit scop si anume prelungirea agoniei masinii clasice:
https://youtu.be/n0TamUaqN04

Daniel
Cititor
Daniel

Nu discut de masina propriu-zisă, dar cum am subliniat într-un post anterior, mă deranjează vehementa cum că electromobilitatea este ecologica. Sorin a scos de pe site-ul Transelecrica componenta producției de energie pe zile. Datele sunt cât se poate de reale, doar că sunt foarte recente, adică o toamnă blândă, fără temperaturi de 34 grade sau minus 10 când combustibili preiau vârful de sarcina și merg la greu. Oricum, din datele oferite de Sorin, combustibilii ocupa 47% din producție. Dacă dorim să fim ecologici și să ne pese de viitorul planetei și a copiilor adunăm și energia nucleara și ajungem la… Citeste mai mult »

Daniel
Cititor
Daniel

Scuze dar nu înțeleg unde bati. Discutam despre comparația între BMW i3 și BMW seria 3 pe care le pot achiziționa din bătătură celor de la Bavaria. Nu comparam mere cu pere. Asta este treaba Ministerului Mediului să oprească toate cazanele care intra în țară sau sunt deja înmatriculate cum de altfel au stimulat înmatriculările de electrice noi prin prima de 10,000. Totuși nu m-ai lămurit, spui ” 1-2 poluatori (centrale pe cărbuni să zicem)” – chiar atât să fie? – și nu ai răspuns cum este treaba cu mașina electrică 100% ecologica. Te rog sa îmi răspunzi clar, este… Citeste mai mult »

bancher
Cititor
bancher

Tu nu intelegi ca aceste centrale pe carbuni nu sunt amplasate in Bucuresti si in marile orase? Da, polueaza, dar centralele nu sunt in orase. Masinile polueaza orasele, nu centralele pe carbuni. Statistic, in Bucuresti cea mai mare sursa de poluare o constituie de departe traficul auto.

Daniel
Cititor
Daniel

Unde puii mei sunt CET Sud și cea din Grozăvești, banchere? Nu sunt in București? Nici măcar in Ilfov. Cea construita de Petrom de 40 MW este la 5 km de Ploiesti. Te rog să verifici ce scrii. Știi că CET Sud a implementat o instalație care arde cauciucuri vechi in loc de gaz sau păcură? Treaba este extraordinara că folosește reciclabile, banii au fost de la UE. Dar cu problemele de subfinantare datorita datoriilor acumulate de RADET este posibil oricând să cadă sistemul de filtrare (care este o uzină foarte complexa). Ca la orice autoturism, fara mentenanță, adică bani… Citeste mai mult »

bancher
Cititor
bancher

CET Sud si CET Titan au fost facute in 1965, restul de termocentrale prin 1975 (ex CET Vest). Da, au fost facute de comunisti si pe ei nu ii interesa poluarea. Au ramas inca ptr ca nu le-a inchis nimeni, insa nu peste tot e ca in Bucuresti. In alte tari si orase centralele pe pacura si gaze nu sunt in mijlocul orasului, conducatorii au fost mai cu cap decat Ceausescu si le-au facut afara. Exista si alte orase pe lume, nu doar Bucurestiul. Dar chiar si asa, exact cum am scris, nu CET-urile pe gaze si pacura fac cea… Citeste mai mult »

Pasionat
Cititor
Pasionat

Mutand poluarea in alta parte te pacalesti pe termen scurt. Atata tot!

mihai
Cititor
mihai

Energia nucleară ESTE ecologică. Deșeurile radioactive produse sunt relativ puține și pot fi ținute în depozite speciale fără să afecteze mediul.

Florin Oprea
Cititor
Florin Oprea

Evident ca iti convine, iti da statul din banii mei de impozite 10000 euro si apoi ai si curentul moca, pe care, intr-o forma sau alta tot noi il platim. Evident ca trebuie sa ai bani de cumparat ceea ce 90% din romani nu au. Si tot aia de au bani primesc prime babane de la stat ca sa se dea cu electrica care, btw, are amprenta de carbon mai mare ca o masina obisnuita.

Pasionat
Cititor
Pasionat

Ptr. ca deocamdata e gratuita incarcarea. Cand va fi pe bani o sa-si roada unghiutele din nou cei ca tine si vor fi mult mai putini km. parcursi cu ele.

Adi
Cititor
Adi

Totusi, un raport pret-costuri, ca la benzina vs diesel. O masina electrica e mai scumpa la achizitie, ~10000 euro in plus, nu? Cand se compenseaza costul initial in exploatare? Cat timp va fi gratuita incarcarea? Bateria cand se va schimba, care e costul uneia noi?

Sorin
Cititor
Sorin

Explica foarte bine baiatul asta si poti intelege diferentele:
https://youtu.be/7JXpJjotxjA

Gabriel
Cititor
Gabriel

Nu inteleg de ce nu promovați motorul pe hidrogen. Bateriile sunt poluante la fabricatie si eliminare, curentul este facut prin ardere de cărbune sau hidrocarburi când nu plouă, bate vântul sau nu e soare. Nu mai vorbim de timpii de încarcare mai ales daca trebuie sa ajungi rapid de la Baia Mare la Călărași. Poate sa explice cineva credibil de ce se evita hidrogenul?

Naivu
Cititor
Naivu

Marea problema a hidrogenului o reprezinta stocarea unei cantitati suficiente la bordul autovehiculului. Ultima solutie a japonezilor este un rezervor cu gaz comprimat la 350 atmosfere! Nu prea incantator! Abia cand se va gasi o solutie tehnica multumitoare pt asta, ne vom putea pune problema cat costa hidrogenul sau masina pe hidrogen; iar daca costul va fi acceptabil, garantat vor lua fata masinilor pe baterii (dar repet, trebuie intai sa poti transporta in mod rezonabil o cantitate rezonabila de hidrogen)

mihai
Cititor
mihai

Nu e aia marea problemă. Poți să faci orice fel de rezervoare dorești, să-ți reziste și la impact și la tot ce ai nevoie. Problema e că cea mai ieftină metodă de producere a hidrogenului e să-l obții tot din petrol, printr-un procedeu mai complicat decât simpla distilare cu care faci benzină și motorină. Adică, bezina și motorina sunt mai ieftine decât cel mai ieftin hidrogen. În plus, stocarea și transportul hidrogenului sunt mai scumpe decât ale altor gaze, deoarece molecula de hidrogen e foarte mică și se strecoară pe lângă garniturile de etanșare obișnuite.

Naivu
Cititor
Naivu

Nu neg ca si hidrogenul are costul lui de productie, si nu am date ca sa compar costul hidrogenului cu al benzinei aditivate care se vinde la pompa (nici ca sa te contrazic, nici ca sa te sustin)! De asemenea, putem face rezervoare pt presiuni f mari, dar la ce greutate? La ce dimensiuni (grosimea peretelui)? La ce pret? La ce fiabilitate (sa reziste ani de zile fara sa imbatraneasca materialul, la mii de cicluri compresie/decompresie, la vibratii continue, la variatii termice … si la primul micropor s-a fasait tot … asta daca ai noroc si nu explodeaza cu tot… Citeste mai mult »

Marinescu Gabriel
Cititor
Marinescu Gabriel

Si hidrogenul cum il obtii?Ce energie folosesti pentru electroliza apei,ma refer la provenienta ei?Nu tot carbune sau ce se foloseste in centrala care iti da energie electrica?

mnicku
Cititor
mnicku

inca nu au aparut costurile si problemele adevarate,…samd. E o aventura sa tot fugi dupa o priza in loc sa te deplasezi linistit din A la B ca sa iti incarci masina si apropo acasa cam cum stati cu consumul stimate domn??
E inca prea devreme pt a afirma ca masinile elctrice reprezinta . Daca intr-un ora cca 10000 de masini electrice se alimenteaza noaptea e nevoie de centrala nucleara + schimbata infrastructura electrica

Mihai
Cititor
Mihai

Excelent!
Dovada clara ca se poate. Eu am fost super încântat de i3. Dar pentru ca nu ma dau banii afara din casă prefer inca vechitura de Logan diesel platit din 2009.
Am facut doar un pact sa folosesc bicicleta oricand e posibil.
Cat despre următoarea masina nu am indoieli ca va fi electrică. Radical mai buna decat cele cu combustie.
Si mai simpla.. Regenerarea iti permite sa conduci cu o pedala.. 90% din timp.

Laurentiu
Cititor
Laurentiu

Ne puteti spuen cat costa o betarie de schimbat simanopera atunci cand pica? Mai mult de 5 ani oricum nu merge!

Adrian Mitiș
Cititor
Adrian Mitiș

Intre BMW si Mini cooper, chiar daca prima este electrica iar a doua (marca) benzinara, diferenta ambientala este totul.

Dan
Cititor
Dan

Hello, bravo pentru pasul facut, pacat ca BMW nu au scos o veritabila masina electrica ci doar un prototip rulant… ca si Renault zoe, Audi etron, Mercedes EQC. Pentru moment speranta vine (in afara de Tesla) de la Kia/Hyundai cu Kona/Niro/Ioniq, Volkswagen ID si Peugeout/Citroen/Opel cu 208/Crossback/Corsa. In afara de VW, nemtii sunt la coada plutonului, e pacat, imi aduc aminte de alte firme care nu au reusit sa inoveze, ca si Kodak, Nokia, etc. Oare vom mai avea firme germane in industria auto peste 10 ani? Lumea auto se va schimba radical in anii urmatori, caci a fabrica o… Citeste mai mult »

teo
Cititor
teo

Buna ziua,mi-am cumparat un nissan leaf de o luna,deocamdata incarc la un supermarket la 10 minute de casa unde este gratuit,iar cand nu va mai fi voi incarca in garaj,stam la casa.
Sunt multumit de masina am mers si 300km cu un plin la 40kw baterie,am facut déjà 1650 km in 30 zile.

John Smith
Cititor
John Smith

Articol care nu spune mai nimic in afara de niste incercari esuate de lirism auto.
Ma interesa range-ul, cum te descurci cu incarcarea, ce probleme ai intampinat, iarna/vara cum se comporta etc etc… Aoleu…

Naivu
Cititor
Naivu

Ai 6 linkuri la finalul articolului; iar deasupra titlului e un link pe care scrie BMW cu rosu. Da click si mai citeste din urma. E interesant!

Alex I.
Cititor
Alex I.

Salut Adrian si multumesc pentru efortul de a lumina cat mai mult acest subiect. Majoritatea comentariilor vad ca sunt anti-masini electrice…nu pot decat sa accept ca suntem multi si diferiti si s-o las asa. Revenind la masini electrice, parerea mea este ca multi se afla in situatia mea – daca ma fortez un pic acum as putea achizitiona o masina electrica dar prefer sa mai alerg diesel-ul un an doi datorita salturilor imense in tehnologie de la o luna la alta in acest domeniu. In scurt timp Tesla isi va deschide reprezentanta si la noi in tara, din ce in… Citeste mai mult »

Iulian
Cititor
Iulian

Nu e vorba de negativism, tu vezi doar pozitii opuse dar nu asta e discutia. Da, sunt oameni care nu merg la cumparaturi cu masina, e atat de greu de crezut, daca ai un centru comercial si piata la 300 m de unde stai ? Masina electrica pur si simplu nu ofera aceeasi libertate de miscare ca una pe combustie si atat, iar asta nu e un motiv pueril sa nu detii una. Daca nu folosesc masina la cumparaturi sau in oras, ci pentru drumuri lungi si concedii, de ce sa ma limitez singur la distanta parcursa si sa imi… Citeste mai mult »

Ovidiu
Cititor
Ovidiu

Salut, Cat timp dureaza un drum Bucuresti-Arad cu i3? Dar Bucuresti – Mahmudia si retur? Multumesc.

Stefn
Cititor
Stefn

Ca de obicei se plang de masinile electrice doar cei care nu le au.

Naivu
Cititor
Naivu

Salut Adrian, Felicitări pentru implinirea „anului electric”! Să-ți folosești i3-ul cât mai mulți ani, cât mai multi km, în călătorii cât mai frumoase și să ne impartasesti și noua din experiența ta! Iti multumesc pentru informatiile practice despre electromobilitate si pentru feed-back-ul la intrebarile noastre, informatii pe care nu aveam cum sa le obtin pe cont propriu (si ar trebui sa-ti multumeasca inclusiv cei care iti critica opiniile); la urma urmei asta ne dorim de la un jurnalist: sa sesizeze trendurile si sa ne ofere informatia! Apreciez ca, pentru acest BMW i3, ai avut curajul sa renunti la o masina… Citeste mai mult »

Ionut
Cititor
Ionut

Viitorul este clar al masinilor electrice, dar cred ca mai dureaza 10-15 ani pana ajung la un pret pe care si l poate permite majoritatea oamenilor.
Ma uitam cat de repede au avansat capacitatile bateriilor intr un timp atat de scurt. BMW ul tau i3 are 27,2 KWh, iar acum un renault zoe are 52kWh. Capacitate dubla, la jumatate de pret.
Un salt spectaculos in doar cativa ani.
Si mai e si aspectul incarcatului, care i sperie pe multi. Tesla incarca acum 20 mile(32km) la range pe minut cu ultimele fast chargere. Deci in 10 min poti adauga 320 km la range.

Garett
Cititor
Garett

Apropo, ai ramas dator cu povestea, cu ce ati fost in vacanta pana la urma? 🙂

Bogdan
Cititor
Bogdan

Buna ziua. Din pacate constat ca abordarea celor care au trecut de la masini cu combustie la cele electrice este similara vehementei cu care cei care s-au lasat de fumat isi justifica gestul si ii incrimineaza pe cei care inca mai fumeaza. My way or the Highway. Pentru mine electo-mobilitatea nu este o varianta viabila. In primul rand nu locuiesc langa puncte de incarcare, nu lucrez langa puncte de incarcare, merg mult prea rar la supermaket (nu am nevoie de produsele pe care le gasesc acolo). Sa las masina la incarcat si sa plec cu taxiul este ceva ce nu… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Am intalnit de mai multe ori ideea schimbarii la statii de alimentare a acumulatorilor descarcati cu altii incarcati. Din pacate montarea acestor baterii nu e o treaba simpla pe care sa o faca mecanicul sau electricianul de la benzinarie, deja ca este vorba de o piesa de 500 kg de 1x2m (ca sa nu mai vorbesc ca la masinile actuale trebuie sa scoti toata caroseria sau tot sasiul ca sa ajungi la baterii) si ca nu ai doar de conectat doua fire si strans patru suruburi, ai de conectat si sistemele de conditionare a bateriilor si senzorii care le monitorizeaza;… Citeste mai mult »

Bogdan
Cititor
Bogdan

Nu asta era ideea. Acet tip de autovehicul nu este inca pregatit pentru orice scenariu de utilizare. Cu toata dezvoltarea infrastructurii, inca nu este un lucru fezabil pentru toata lumea. Ceea ce ma deranjeaza nu este ideea de masina electrica (pe care o apreciez ca alternativa) ci vehementa cu care este sustinuta ca singura cale posibila. Pe principiul asta ar trebui sa mergem cu totii pe bicicleta ca sa fim eco. Dar nu avem cu totii calitatile fizice necesare sau disponibilitatea pentru asa ceva. Sau poate ar trebui sa comandam rosii bio de la ferme certificate, nu sa cumparam plastic… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

De acord cu tine, masina electrica trebuie sa mai evolueze inainte sa devina prima optiune in orice scenariu de utilizare. Chiar si cei mai vehementi electroentuziasti recunosc ca sunt scenarii in care e preferabil un diesel si ca masina electrica aduce si dezavantaje: pret de achizitie mai mare, autonomie mai mica, timpi de incarcare mari (si daca pt pret si autonomie sunt sanse ca evolutia tehnologica sa le aduca la nivelul masinilor pe combustie, timpii de incarcare nu vor scade niciodata la 5min). De asemenea, influenta dezavantajelor difera mult intre utilizatori; incepand cu cel care sta la curte, foloseste masina… Citeste mai mult »

Dragos
Cititor
Dragos

Comentariul lui Bogdan e cel mai bun din tot ce am citit pana acum. Cat despre mine, creierasul meu gandeste simplu. Nu sunt in mod deosebit nici pro nici contra electrificare. (chiar cred ca electrificarea poate reduce semnificativ poluarea in locul in care traiesti). Asadar, DACA si CAND costurile de intretinere si exploatare ale electricei (inclusiv timpul consumat pentru incarcarea masinii) vor fi convenabile pentru mine si modul meu de viata, pretul va fi unul pe care sa mi-l permit iar autonomia masinii va fi una pe care sa o consider ok pentru mine si drumurile pe care le am… Citeste mai mult »

Tibi
Cititor
Tibi

Noi oamenii suntem foarte conservatori si nu ne place schimbarea. Acest lucru va face ca desi masinile electrice sunt net superioare celor clasice sa mai treaca inca 10-20 ani pana cand pana cand majoritatea masinilor noi vandute sa fie electrice. Pana atunci sper sa fie subventionate si incurajate puternic toate acele autovehicule electrice care circula exclusiv in oras ( autobuze, taxiuri, masini de livrare marfa sau mancare, etc) asta va face ca sa putem simti o imbunatatire a calitatii aerului in anii urmatori. Am o curiozitate Adrian cum de ai ales ID 3 ca urmatoare masina electrica si nu Hyundai… Citeste mai mult »

Eugeny
Cititor
Eugeny

Apreciez comentariile astea în contradictoriu gen #haters însa mă întreb de ce sunt așa de mulți nonEV cititori dornici să îți citească articolele?! Sa fie invidia/neputința de a avea un EV!? Poate mentalitate primitivă, reticență la nou/schimbare sau poate pur și simplu este vorba de……! Adrian, atâta timp cât se comentează înseamnă că ești apreciat! În altă ordine de idei, chiar nu cred că salvează eGolf-ul meu planeta însă cu siguranță planeta este poluata în fiecare zi de acel om needucat care parchează în locul pentru EV, lasă lumina aprinsă în camera de hotel (că de, nu plătește el) aruncă… Citeste mai mult »

un om
Cititor
un om

Felicitari ! Poate prin cresterea procentului de oameni civilizati pe care ii vom vedea conducand masini cu emblema asta albastra si avand un nume compus din 3 litere vom incepe si noi, astia care stam cuminti la semafor atunci cand este rosu, sa indraznim sa trecem pragurile unui dealer BMW. Eu chiar sper sa apuc ziua aia….pana atunci inchid geamurile cand aud manele si inchid ochii cand vad baietii ” destepti ” , conducand BMW-uri….Ca sa evit o neintelegere am sa clarific : NU, nu toti soferii de BMW ar avea nevoie de ceva mai mult bun simt , dar… Citeste mai mult »

Marinescu Gabriel
Cititor
Marinescu Gabriel

Cel putin deocamdata pretul este daca nu nimicitor cel putin nemernic.Imi pare rau s-o spun dar chestia asta cu”hai sa-mi cumpar sa fiu printre primii”este proasta,si incurajaza preturile exagerate ce ar trebui sa constituie prima si cea mai determinanta FRANA in luarea unei decizii de achizitie a oricarui produs.Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al cercetarii cat si al guvernelor de a incuraja cercetarea pentru a reduce preturile la un nivel acceptabil de bun simt.Cum poti sa dai 35.000 euro pe un …partz de masina ce are o autonomie de 150-200KM si risti sa ramai… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

1) pretul BEV e inca mare dar nu l-as caracteriza “nimicitor” (cel putin nu pt piata romaneasca, poate pt piata indiana!); un Logan nou full-option sare deja de 11000EUR si nici asa nu este prea scump, deoarece peste 50% din cei care cumpara masini noi prefera masini de 15-20k sau mai mult! Cu 25-30k poti cumpara lejer un Zoe, Leaf sau eGolf echipat rezonabil, iar viitorul se anunta chiar mai ieftin (sefii de la VW apreciaza ca in 2-3ani preturile BEV si ICE vor fi la paritate) 2) “Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al… Citeste mai mult »