Acasa BMW Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

de Adrian Mitrea

Tocmai am împlinit un an de când am trecut la electromobilitate și am renunțat, cred eu definitiv, la mașinile pe combustie. Iată câteva concluzii după 365 de zile și aproape 25.000 km alături de BMW i3 (2018, versiunea 94 Ah).

În primul rând, am fost văzut ca un ciudat și a fost nevoie să mă obișnuiesc cu acest statut. Inclusiv unii dintre colegii de breaslă m-au perceput astfel. Poate și pentru că sunt primul jurnalist auto din România care a trecut la electromobilitate. Am intrat în posesia lui i3 în 31 August 2018. Ușor, ușor, unul câte unul, văd electromobilitatea tot mai fezabilă și, probabil, în câțiva ani, mulți dintre colegii mei vor adopta și ei o mașină electrică.

Știam că vreau i3 din 2016, de când am petrecut mai mult timp cu el. Am simțit că merită efortul financiar. L-aș fi cumpărat de atunci, dacă mi l-aș fi permis, dar n-a fost să fie decât doi ani mai târziu.

În fiecare deplasare cu colegii de breaslă am primit zeci de întrebări care încep cu „Da’ ce faci dacă…?” și am primit și concluzii de tipul „Ești nebun!” – spuse mai în glumă, mai în serios. 

Inclusiv noi, jurnaliștii auto, oameni bine informați în domeniu – vorba aia – suntem foarte reticenți la schimbare. Inclusiv mie mi-a fost greu, mental, să mă desprind de combustie și de obiceiul de a merge la benzinărie. Chiar am mai ținut vechea mașină, un MINI Cooper din 2002, încă șase luni după ce am cumpărat i3-ul.

Dar n-am mai mers cu MINI decât la spălătorie și la service. Miile de kilometri se tot adunau la bordul lui i3, iar pe MINI se aduna doar praful. Am înțeles, în primele șase luni, că nu-mi mai doresc combustie: uleiuri, filtre, curele, bujii, eșapament, benzină. Nu mai sunt pentru mine. Le înțeleg avantajele, le apreciez progresul tehnologic, le admir autonomia și întorc capul pe stradă după mașini pe combustie speciale. Dar atât.

M-am simțit ca în perioada în care mi-am cumpărat primul smartphone – un iPhone 3G – și am mai păstrat luni de zile vechiul Nokia N73 în sertar, că… cine știe… poate voi vrea să țină mai mult bateria, poate mi se va face dor de butoane fizice. Și uite că au trecut zece ani de atunci și nu mie dor de ceea ce azi numim “dumbphone”.

Trecerea la mașină electrică a fost grea, din perspectiva utilizării. Când spun „grea” mă refer la faptul că a necesitat atenție și planificare, mai ales la început. N-a fost greu în adevăratul sens al cuvântului sau neplăcut.

Pe măsură ce a trecut timpul am început să optimizez tot mai bine încărcările astfel încât să nu simt că stau să încarc mașina. Să nu simt că o aștept.

Mentalitatea de tipul „cât timp nu conduc, mașina e bine să fie conectată la o priză” a necesitat cel mai mare efort mental de schimbare a comportamentului.

Este similar cu mentalitatea de tipul „cât timp mașina staționează, e bine să fie parcată pe un loc de parcare legal” sau cu mentalitatea de tipul “cât timp lipsesc din cameră, lumina e bine să fie stinsă”.

Călătoriile dese pe distanțe mari m-au ajutat să planific mai bine și încărcările din oraș pentru că am văzut cât de variate și dese sunt scenariile în care poți să încarci mașina fără să simți că dedici timp acestei activități.

Acum încărcatul a devenit ceva atât de natural și integrat în stilul de viață încât nu mai am senzația că planific nimic. E ca atunci când înveți să conduci. La început planifici fiecare frână, fiecare viraj, fiecare interacțiune cu mașina. După un timp devine ceva natural, ca un fel de reflex.

Când speli hainele folosind mașina de spălat automată e cam la fel. Este ceva ce faci din când în când, cu o oarecare planificare, dar care vine natural și fără efort. Eventual în timp ce mașina spală hainele mergi la cumpărături. Tot așa și cu mașina electrică: dacă ieși la cumpărături, o încarci atunci. Plus în multe alte ocazii în care se întâmplă să fii pe lângă ea și să staționezi, deci nu conduci (ștersul de apă după spălat, ștersul prafului de pe bord, trimis un e-mail de pe telefon, așteptatul vreunui prieten, etc…).

A fost un an minunat alături de prima mea mașină electrică: BMW i3. Vor mai urma și alții și am să scriu despre asta de fiecare dată când consider că e relevant sau atunci când voi, cititorii, veți avea întrebări, curiozități sau nelămuriri pe subiect.


Citește și…


148 comentarii

Daniel 7 septembrie 2019 - 19:37

Cel puțin ciudată mentalitatea că te duci la cumpărături că să încarci mașină. Adică stai 2 ore într-un mall la shopping și parchezi pe unul din cele 3 max 4 locuri cu priza. Dacă mai sunt câțiva că tine d-le jurnalist auto, sansa să găsesc o priza goala sunt nule.

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2019 - 22:55

Ciudată abordare. Tu nu mergi la cumpărături sau ce?

Reply
Victor 8 septembrie 2019 - 09:52

Felicitari Adrian! Cat despre Daniel nu te enerva: toata lumea are dreptul sa spuna ceva, chiar daca nu si-a desavarsit educatia..

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 13:39

Si de ce ar fi asta o problema ? Cel putin in cazul tau este evident ca prezenta educatiei nu este corelata si cu aparitia inteligentei.

Reply
Simplex 9 septembrie 2019 - 09:56

Masina electrica ca și cea care se conduce autonom sunt scame.

Laurentiu 8 septembrie 2019 - 20:11

Da, toata lumea merge. Dar maxim o data pe saptamana. Ce facem restul de zile?
Sau mergem zilnic sa luam un suc sa putem incarca masina? Si sucul dureaza 2 ore pentru incarcare?

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 23:48

Mai mult de o dată pe săptămână nu ai nevoie. Autonomia e de minimum 150 km. Deci 600 pe lună.
Oricum, pui problema greșit. Nu doar când mergi la cumpărături poți încărca mașina. Poate vezi un film la mall. Poate ieși la plimbare în parc, poate ai o întâlnire de business. Toate acestea sunt scenarii în care poți încărca mașina la destinație, dacă ai acces la o priză. Desigur, acasă e cel mai comod (dacă ai posibilitatea).

Reply
Daniel 9 septembrie 2019 - 12:35

Că orice om, merg la cumpărături, dar scopul este să cumpăr nu sa fac shopping timp de 2 ore ca sa încarc masina. Cred că 90 la sută din bărbați urăsc shopping-ul. Adică să privesc vitrinele sau chiar sa intru când am 5lei in buzunar pt parcare.

Reply
Adrian Mitrea 9 septembrie 2019 - 12:43

De cele mai multe ori cumpărăturile durează mai mult decât încărcarea mașinii.
Stațiile sunt fast charge, iar mașina ar fi full în 40 de minute. Ori cum niciodată nu ajung cu 1% baterie în parcare, ci am 20-60% baterie, în 10-15 minute am completat cu necesarul de energie până la plin.
Iar 10-15 minute sunt prea puține chiar dacă ai listă cu 3-5 articole de cumpărat.

Reply
Yo îs 25 septembrie 2019 - 13:37

Ca bine spui.

Marius 9 septembrie 2019 - 15:16

Cand vor fi așa de multe mașini electrice și parcări cu încărcare vor fi mai multe. Doar no să fie acum parcări cu încărcare doar să fie mulțumit cel care nu vede viața fără mașină diesel sau benzinară.

Reply
bancher 10 septembrie 2019 - 15:28

tot e bine ca Adrian Mitrea lasa o masina electrica pe respectivele locuri. Eu, de multe ori, vad Loganuri si taxiuri parcate pe locurile de incarcare ale masinilor electrice. De acei soferi ce mai zici?

Reply
Gerula 7 septembrie 2019 - 19:58

Unde poți încărca mașina la bloc?

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2019 - 23:13

Am încercat să răspund la această întrebare prin acest articol https://0-100.ro/2018/02/19/volkswagen-e-golf-si-

Reply
bancher 10 septembrie 2019 - 15:30

la parter, daca tragi un prelungitor prin fereastra.

Reply
Gigi 7 septembrie 2019 - 21:07

Cu cat sunt mai multi cu atat mai greu va fi sa ”alimentezi”. E ca povestea cu ce misto e Vama veche de acum 15 ani. Taci din gura mergi pe burta cine te intreaba cum este dai si tu din cap assa vag nemultumit si blat

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2019 - 23:11

Ei, nici chiar așa. E ca apa potabilă la robinet. Se va dezvolta infrastructura pe măsură ce va crește cererea și nu vom ajunge să ne batem pe un loc de încărcare.

Reply
mihai 8 septembrie 2019 - 04:47

Ești copil. Ți-am mai explicat tot aici, într-un comentariu la un articol de-al tău din anii trecuți, că infrastructura energetică urbană e aia făcută de Ceaușescu, iar stațiile de încărcare actuale pur și simplu valorifică rezerva de putere prevăzută de comuniști. Nu poți conta pe inițiativa privată că va răspunde la creșterea cererii prin creșterea producției: Transelectrica e companie de stat, iar distribuitorii de joasă tensiune sunt monopoluri locale.

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 07:19

Salut!
Din toate discuțiile pe care le-am avut cu cei care fac infrastructură pentru automobile electrice a reieșit clar că rezerve de putere există fiindca infrastructura de bază, veche, este foarte bună. A fost concepută pentru uzine colos în orașe, care nu mai sunt, și pentru consumatori casnici puțin eficienți (becuri cu incandescență, frigidere Fram) – ori toți consumatorii noștri moderni sunt foarte eficienți, așa că n-ar fi o problemă să atașezi o mașină electrică de apartament, unde ai de regulă 7,4 kW putere instalată, în condițiile în care ea consumă 2-3 kWh (în funcție de model, încărcător și setări), iar peste noapte s-ar putea încărca. Deci nu consumul efectiv poate fi problema, ci mentalitatea. Tot mentalitatea. Ca să aduci chiar și o priză de 220-240 V la locul de parcare al unui bloc deja construit… necesită bani și răbdare tocmai pentru că administrațiile locale înțeleg prea puține dintre cerințele cetățenilor.
P.S. Despre infrastructură a vorbit Alex Teodorescu, de la Renovatio, aici https://0-100.ro/2019/04/21/electro-ep-3-omul-infrastructura/

Reply
Florin Oprea 8 septembrie 2019 - 13:37

Vorbesti aiurea fara sa stii. Am avut nevoie de trifazic intr-o comuna unde este disponibil de putere si a durat mai bine de 1 si jumatate cu mari eforturi!

Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:31

Puteai încărca foarte bine și folosind curent monofazic. Nu e ca și cum ai fost privat de energie în tot acest timp. Doar că încărcarea mașinii ar fi durat mai mult (peste noapte, 8-10 ore).

mihai 10 septembrie 2019 - 14:12

Ai ratat ideea lui Florin. Omul nu s-a plâns că i-a trebuit trifazic și n-a găsit, ci că instalarea unui biet branșament unde exista disponibil de putere a durat excesiv de mult și a fost excesiv de costisitor („cu mari eforturi”).

Mircea 7 octombrie 2019 - 13:56

Eu am un Nissan Leaf si mi-am cumparat o statie de incarcare. Initial am comandat o statie pe curent trifazic. Cei de la care am comandat mi-au spus ca nu are rost sa iau o statie pe trifazic 22kw pentru ca Nissanul nu poate incarca peste 6kw (sper sa nu spun prostii) Evident statia pe care o comandasem initial era mai scumpa si vanzatorul avea tot interesul sa mi-o vanda. Sunt foarte multumit de statia pe care am achizitionat-o.

mihai 10 septembrie 2019 - 14:46

Alex Teodorescu este avizat să-și dea cu părerea. Și el zice așa:
1) „Vorbim de cerere și ofertă. În primă fază, da, se va lucra pe puterile existente. Deci distribuitorul poate să-ți dea într-o zonă puterea pe care o are. Dacă constată că are nevoie de mai mult și există cerere pentru putere mai mare, atunci va face ce este necesar pentru a aduce mai multă putere într-o zonă.” Cu partea întâi sunt complet de acord, asta am spus și eu. Partea a doua este despre mâna invizibilă a lui Adam Smith, adică din teoria capitalistă. În practică, distribuitorul are monopol natural pe zonă, deci nu este neapărat interesat să aducă mai multă putere în zonă, că ar fi scump și i-ar afecta profitul. Modus operandi deocamdată este că dacă vrei mai multă putere de la Enel, investești TU în infrastructura nouă, pe care le-o donezi LOR (
2) „Nu a luat foc până acum niciun transformator că două milioane de oameni și-au pornit, într-un oraș, deodată, aerul condiționat.” Așa e. Dar un aparat de aer condiționat consumă cât un fier de călcat, nu cât o mașină.
3) „Ceea ce e sigur este că nu vor fi tot timpul gratuite.” Clar. Și dacă statul va obliga distribuitorii să-și mărească puterea disponibilă, să vezi atunci scumpiri!
4) „O mașină stă mai mult de 90% din durata ei de viață. De ce să nu folosești timpul ăsta ca să o alimentezi cu energie?” Corect. Asta înseamnă că doar încărcarea acasă la putere mică este sustenabilă, mai ales că permite și echilibrarea sistemului energetic. Dar argumentul ăsta nu are nicio legătură cu stațiile de încărcare rapidă.

Și acum, să trecem la argumentele tale:
1) „a reieșit clar că rezerve de putere există” Păi nici eu n-am susținut altceva! ACUM există, dar după construcția primului val de stații rapide nu vor mai exista aceste rezerve!
2) Consumatorii casnici erau puțin eficienți dar și puțini cu totul. E drept că becurile s-au eficientizat și Framul s-a modernizat și el, dar au apărut televizoarele, mașinile de spălat, calculatoarele, fiarele de călcat cu aburi (hint: producerea aburului consumă mult mai mult decât călcarea pe uscat!) și aparatele de aer condiționat.
3) La un apartament ai de regulă 5kW putere instalată, nu 7,4 cum crezi tu. Verifică-ți siguranța generală de pe palier. Dacă e bloc comunist, siguranța aia e o fuzibilă de 25A. Înmulțești cu 230V și îți ies 5,7kVA, adică vreo 5kW la un factor de putere rezonabil de 0,85. Lipsește fix cât credeai că ai rezervă disponibilă pentru mașină 🙂 Nu zic că e imposibil să încarci o mașină dintr-un branșament de 5kW, ci doar că aproximarea ta este grosolană (nu ți-ai făcut bine temele)
4) Locurile de parcare rezidențiale sunt insuficiente oricum, drept pentru care se parchează pe oriunde se poate cocoța mașina. Locurile improvizate, majoritare, nu sunt pretabile pentru instalarea prizelor de încărcare.

Victor 8 septembrie 2019 - 10:20

Test facut prin Bucuresti de nu stiu ce liceeni, nu mai stiu exact unde, intr-un bloc din 1963- parca: ( of, memoria); consumatori maximali pe circuite de prize shuco , 1 de apartament. Rezultat OK ( bine, baietii au desfacut anticipat prizele si au strans contactele) .

Reply
bancher 10 septembrie 2019 - 15:32

Rezerva de putere este….trebuie doar sa fie bunavointa sa fie statii de distribuire (adica prize suficiente)

Reply
mihai 11 septembrie 2019 - 11:11

Este, clar. Cam câtă?

mip 8 septembrie 2019 - 02:59

salut mai Adita !
in sfirsit ai spart si tu gheata ! adica ai revenit din concedii, deplasari, etc si ai pus un articol pe site/blog …
nu era ce asteptam eu dar e bine ca e tot despre i3-ul tau …

cum zici si tu, orice schimbare produce oarecari neplaceri in perioada de acomodare, dupa care devine un automatism, o rutina zilnica …
probleme sint si vor mai fi, dar se vor rezolva in timp; se vor deschide noi puncte de incarcare, vitezele de incarcare vor progresa, la urma urmei tot procesul va fi mai fluid si coerent … depinde f mult de fiecare consumator/sofer cita rabdare are cu noile mentalitati;

am auzit aci la mine-n sat de romani care au trecut si ei complet la electromobilitate, adica din 2 masini cite aveau, au schimbat cu altele electrice … chestie de 100-110 mii $ … si se vorbeste ca au facut si drumuri lungi, de aproximativ 1.000 km declarindu-se f multumiti …

cum tu ai tot scris si descris i3, m-ai facut curios, foarte curios. am fost si am vazut-o … daca la inceput mi s-a parut hidoasa, bizara, acu incepe sa imi placa aspectul … atit … ma descurajeaza – in schimb – autonomia f mica, de sub 200 km data de constructor aci … si cum aci iarna e luuungaaa si grea nu ma voi arunca la i3 …

mai astept Kona sau Model 3 … in cel mai rau caz un Bolt, despre care am citit ca din toamna vine cu o baterie noua, imbunatatita, care ajunge la o autonomie teoretica de 417 km … 2 mai mult decit Kona … si dublu decit i3 …

poate tu sau alt cititor se intreaba de ce 400 km … pai iarna se pierde aproximativ 50% din autonomie cu incalzirea, dezaburirea, etc … si chiar daca nu fac zilnic mai mult de 100 km … pot interveni situatii (si am avut zile destule) in care am facut 4-500 km … astea mi-s necesitatile … in functie de astea trebuie sa ma orientez cind iau o masina.

multumesc de articol si astept pe cel despre vacanta peste hotare care ai facut-o cu i3 … sper sa nu dureze prea mult …

drumuri bune sa ai !

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 07:24

Mulțumesc pentru comentariu, Marian!
Va veni un moment când vei găsi mașina electrică potrivită pentru tine și vei privi în urmă cu amuzament față de vechea ta gândire.
Momentul potrivit nu vine deodată, pentru toți. Așteaptă până când vei fi pregătit să faci pasul.

Reply
Mircea 7 octombrie 2019 - 14:01

Apropo de masina electrica, am citit articolul tau despre consumul din timpul iernii. Ai enumerat acolo toti consumatorii electrici ai masinii car econsuma din bateria masinii. Atunci eu vin si te intreb : la ce foloseste bateria de 12v cu care este echipata masina ?

Reply
Adrian Mitrea 7 octombrie 2019 - 15:15

Bateria de 12 V, la fel ca la orice altă mașină, alimentează toți consumatorii mici: becuri, intrumente de bord, motorașe geamuri, închidere centralizată, etc…

Reply
Mircea 8 octombrie 2019 - 08:04

Iată cum stau lucrurile.

„Un autovehicul electric folosește energie electrică pentru orice: propulsie/tracțiune, căldură, degivrare, scaune încălzite, lumini, muzică, accesorii motor, actuatoare și motorașe de orice fel.” E un citat din articolul tau despre consumul din timpul iernii. Eu am facut un test pe care ti-l sugerez si tie. Aprinde faza lunga a masinii,incalzirea in scaune, degivrarea etc., apoi opreste-le pe toate si vezi daca se schimba ceva la range. Ar fi culmea sa spui ca o masina are autonomie 300km ziua si numai 200 noaptea. Singura care a modificat range-ul a fost climatizarea. Am uitat sa mentionez ca ma refer la Nissan Leaf.

Adrian Mitrea 8 octombrie 2019 - 08:31

Înseamnă că n-ai înțeles nimic din acel articol sau din acel citat. Crezi că mașina ta folosește cărbuni ca să deschizi geamurile? Nu folosește energie electrică?
Dacă nu mi-ai mai scoate declarații din context ai înțelege big picture, aceea că la o mașină electrică orice consumator contează, chiar dacă impactul în autonomie e insignifiant. Cu cât e mai lungă călătoria, cu atât contează mai mult.
Da, cel mai mare consumator este căldura, apoi aerul condiționat.
Vrei să mă mai cerți și pentru altceva?

Mircea 8 octombrie 2019 - 10:06

Nu mai te cert dar poate o sa intelegi singur citind asta:Nissan LEAF utilizează de fapt două tipuri de baterii. Una este o baterie plumb – acid de 12V care este de același tip cu bateria cu care sunt dotate vehiculele alimentate cu motoare cu combustie internă și care alimentează dispozitivele de joasă tensiune ale mașinii. Celălalt, este bateria litiu-ion (cu înaltă tensiune) (Li-ion) care furnizează energia electrică pentru motorul de tracțiune care propulsează autovehiculul. Bateria Li-ion este încastrată în oțel și este montată sub podeaua vehicului. PS Mai ramane sa te edifici ce inseamna joasa tensiune si inalta tensiune.

Adrian Mitrea 8 octombrie 2019 - 11:39

Mai rămâne să te lămurești despre ce problemă ai tu, că până acum ai dat din taste spunând exact ce am spus și eu, în articole sau la comentarii. Nu înțeleg care e rostul comentariilor tale, că lași impresia unui Gigă contra care se contrazice singur și care se face că nu pricepe, iar apoi vine cu citate.
Ce vrei de la mine, de fapt?

Mircea 8 octombrie 2019 - 11:47

Din pacate nimic ! Am crezut ca esti un partener de dezbateri dar vad ca m-am inselat ! N-ai raspuns la niciuna din intrebarile mele asa ca ma las pagubas .

Mircea 8 octombrie 2019 - 11:50

Apropo, la ce m-am contrazis ?

Adrian Mitrea 8 octombrie 2019 - 12:47

Care întrebări, omule?

Mircea 8 octombrie 2019 - 13:05

Cand eu am cumparat masina , am intrebat la ce foloseste bateria de 12v pe care am vazut-o sub capota si explicatia a fost ca ea, alimenteaza toti consumatorii electrici mai putin pompa de caldura respectiv racire si motorul electric. Mi-ar fi placut sa obtin niste informatii referitoare la cine si cum se incarca acea baterie de 12 v. Daca tu crezi ca farurile respectiv stergatoare ,degivrare, incalzire in scaune , comenzi geamuri oglinzi, volan, etc.. se „hranesc ” din bateria mare atunci inseamna ca tot ce consuma ce am mentionat, inseamna un consum insesizabil. Intentia mea n-a fost sa polemizez cu tine ci sa ma mai luminez eu. Ti-am citit toate articolele referitoare la masina ta electrica si chiar am fost incantat de articolul cu drumul Bucuresti_Budapesta.

Vlad 8 septembrie 2019 - 08:04

Nu am vazut nici o referinta despre comportamentul masinii pe timp de iarna cind randamentul bateriilor scade la jumatate. Si nici despre autonomia unei incarcari (in km parcursi). Si ce consumabile a schimbat intr-un an.

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 09:04

Salut! Am articole dedicate pe subiectul mașina electrică pe timp de iarnă, las mai jos link către cel care-ți răspunde cel mai bine la întrebare.
Pe scurt, afirmația că randamentul bateriei scade la jumătate este falsă.
Despre consumabile pot să-ți spun că n-am schimbat nimic. Prima revizie a mașinii va avea loc în 2020, iar atunci cel mai probabil va fi înlocuit doar filtrul de habitaclu.
Link despre comportamentul pe timp de iarnă: https://0-100.ro/2019/01/08/cat-consuma-o-masina-electrica-iarna-pana-la-25-30-kwh-100-km-la-ce-sa-te-astepti/

Reply
Adrian 8 septembrie 2019 - 08:21

Cred ca planificarea cu incarcarea bateriei iti mananca resurse(timp;putere de gandire;energie) mult mai importante decat o masina clasica. Adica timp=bani la sfarsit tragi linie ai economisit banii dar ai pierdut mult prea mult timp, pentru ca mergi unde vrea masina nu unde vrei tu, stai unde vrea masina nu unde vrei tu, cu alte cuvinte tu depinzi de bateria masinii tale ea te detine pe tine nu tu pe ea, atata timp cat bateria masinii tale te face pe tine sa iti pierzi timpul micromanageriind traseul,puterea folosita, timpi de asteptare, tu devii sclavul bateriei masinii tale.

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 08:57

Pe principiul ăsta bănuiesc că recomandarea ta e să ne sinucidem cu toții, că oricum ne irosim viața micromanageriind câte ceva, în fiecare zi, de mai multe ori pe zi. Nu?

Reply
Adrian 11 septembrie 2019 - 08:07

Prietene atata timp cat masina ta „electrica” este 98% facuta din produse petroliere sau au in componenta petrol(transport,mod de fabricare etc.) ceea ce spui nu are fundament, esti total in aer in cadere libera si tu ai impresia ca de fapt zbori. Documenteaza-te.

Reply
Adrian Mitrea 11 septembrie 2019 - 08:47

Ne documentăm și noi înainte să dăm cu “prietene”, prietene?

Lectură pentru tine:
https://www.bmwgroup-plants.com/en/production/bmw
https://newatlas.com/bmw-i3-mass-production-susta

Reply
Giorgio 8 septembrie 2019 - 11:35

Si cand esti prin spital cu vreun cancer provocat de poluare nu pierzi timp, putere de gandire si energie? Si bani pe deasupra! Incercati sa luati in calcul si aspectul poluarii cand faceti comparatie intra o masina cu combustie si o masina electrica! Despre asta de ce nu vorbesti?

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 13:00

Este vorba de limitarea libertatii de miscare. Sau credeti ca daca 2 oameni au masina electrica dispare poluarea ?

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:23

Nu dispare poluarea dacă doi oameni au mașini electrice, dar e un început să mai terminăm cu fumul de prin orașe.
Să ai mașină pe combustie e ca și cum ai face focul cu lemne pe balcon să te încălzești. Ori între timp au apărut sistemele de încălzire centralizate. Cam asta e ideea.

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 18:11

De fapt este fix invers. Cu masina pe combustie parcurgi cati km vrei pana se goleste rezervorul, opresti la benzinarie, apesi un buton si in 2 minute poti parcurge din nou aceeasi distanta. Cu cea electrica, cel putin a ta, parcurgi 150 km cu 100 kmh si cauti o statie de incarcare unde trebuie sa stai 30 min- o ora (daca este libera, daca nu, astepti) sa parcurgi iar aceeasi distanta. Si daca mai e vreun accident pe autostrada sau alt blocaj, probabil ramai pe acolo.

Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 23:53

Ia cronometrează o dată, de curiozitate, să vezi cât timp stai la benzinărie pentru un plin. Te asigur că mereu va fi peste 5 minute. Adică mai multndecât dublu față de ce pretinzi. În plus, în momentul în care integrezi încărcarea în stilul tău de viață, nu mai privești lucrurile așa. E o rutină și ceva natural. Vei înțelege cândva.

Laurentiu 8 septembrie 2019 - 20:14

Problema cu poluarea este urmatoare: Da, reducem poluarea. Dar cat costa o masina electriica/. Sa zicem 30.000. Pai daca iau una pe benzina, euro 6 pe care dau 10=12.000, de restul (dif 30-12) pun benzina si o repar… vai de mine. Nu gasesc un alt motiv, decat cel ecologic sa o cumpar. Iar pentru Romania e prea scump sa fac asta!

Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 23:44

Dacă vorbim de mașini ieftine, atunci nicio electrică nu face față comparației.
Comparațiile apar când ai buget 30.000 Euro pentru o mașină compactă pe care să o folosești preponderent în oraș. Acela e momentul să iei în calcul serios o electrică.
Dacă un Logan nou de 10.000 Euro este tot ce îți permiți momentan este adevărat că o mașină electrică e prea scumpă.

Iulian 9 septembrie 2019 - 07:58

Nu este neaparat vorba de ce iti permiti, ci de cat doresti sa investesti intr-o masina (cu atat mai mult daca vrei sa o folosesti preponderent in oras). Poate iti permiti si mai mult de 30 000, dar nu vrei sa folosesti banii astia pentru o masina.

Daniel 9 septembrie 2019 - 10:10

Se tot vorbește de eliminarea poluării. Fals, doar muți poluarea dintr-o parte în alta. Mașina ta „ecologica” papa curent electric, care in Romania este produs mai mult de jumătate din cărbune, gaz sau păcură. Așa că dacă treci prin Berceni și vezi fumul scos de CET Sud, să fii mulțumit că lucrează pentru tine sa ai mașină ecologica de 40.000 Euro.

Adrian Mitrea 9 septembrie 2019 - 11:31

Ai informații eronate, vezi că un alt cititor a lăsat la comentarii sursele de producție.

andu YY 12 septembrie 2019 - 07:01

nu confunda aburul cu fumul. 🙂

victor 8 septembrie 2019 - 13:04

cel mai pertinent comentariu de aici!
nu as conduce electrica nici daca as primi-o gratis !
sunt extrem de multumit cu masina mea pe motorina, euro 6, cu 320 cai!
consum 8,8!!

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:21

Așteaptă să vezi cum e cancerul provocat de NOx de la diesel și vorbim după.

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 18:12

Tu crezi ca daca ai masina electrica respiri alt aer decat restul ?

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 23:51

Nu. Dar făcând acest pas, EU, ACUM, las șansa copiilor care se nasc anul ăsta să respire un aer mai puțin poluat în București, în 2040. Pentru că eu nu sunt singur, iar orice om care a condus o mașină electrică măcar o dată… nu-și va mai dori ceva pe combustie. Ai răbdare, îți va veni și ție rândul. Sper să-ți amintești de conversația asta și peste 10 ani.

Iulian 9 septembrie 2019 - 08:06

Asta e o proiectie mentala a ta care te face sa te simti mai bine, motivele pentru care ai facut acest pas sunt altele. Nu stii ce se va intampla maine, cu atat mai putin in 2040. Chiar tu ai spus ca vei renunta imediat la electrica daca vor creste costurile de operare.

Adrian Mitrea 9 septembrie 2019 - 08:16

Nu dacă vor crește costurile de operare aș renunța, ci dacă ar fi mai scumpă utilizarea unei electrice decât ceva pe benzină sau diesel. E o diferență.

Iulian 9 septembrie 2019 - 11:00

Deci daca devine mai scumpa utilizarea unei electrice, s-a dus si sansa lasata copiilor sa respire un aer mai putin poluat in Bucuresti in 2040 🙂

Adrian Mitrea 9 septembrie 2019 - 11:34

Poți să o spui și așa.
Ideea e că în momentul acela chiar aș fi singurul din țară cu EV.
Dacă reticența e atât de mare acum, îți dai seama cum ar fi la costuri peste ale benzinei.
Vezi ce se întâmplă cu mașinile pe hidrogen.

Iulian 9 septembrie 2019 - 08:10

Adrian Mitrea :

Argumentele ecologiste, pentru mine, au căzut mereu în plan secund pentru că sunt perfect conștient că și un automobil electric poluează: producția autovehiculului în sine, producția bateriei de propulsie, producția energiei electrice necesare deplasării pe durata de viață a mașinii, reciclarea/casarea la finalul utilizării.

bancher 10 septembrie 2019 - 15:48

Nu, nici gand: aceste productii de baterii si energie electrica nu se fac in orase…adica da, polueaza, dar nu in marile orase. Prin comparatie, masina folosita de tine polueaza chiar in centrul orasului. E o mare diferenta.

Gabi 9 septembrie 2019 - 14:20

Prin anii 1970, pe vremea copilariei, am fost la Bucuresti la o epozitie organizata sub patronajul ambasadei SUA ( se organiza prin centru pe langa Universitate, sa zic ca in incinta fac de Arhitectura ), acolo erau expuse diferite tehnologii de viitor. Acolo am vazut pentru prima data 2 masini electrice, pe vremea aceea se spunea ca acela este viitorul, ca in cativa ani toti o sa trecem la autoturismele electrice. Imi amintesc si acum forma lor si culoarea, una era galbena si una rosie, la forma semanau cu Tesla actuala. De atunci nu am auzit nimic pana la scandalul cu motoarele diesel, acum a reinceput dezvoltarea masinilor electrice. Eu nu stiu ce motor au aceste masini dar banuiesc ca sunt de curent continu si cred ca au rotorul bobinat si au si niste perii. Fiabilitatea nu cred ca o sa fie mai buna deoarece periile trebuie schimbate la un anumit interval de timp si bobinajul se poate arde. Acum nu stiu cat o sa coste bobinarea unui rotor sau daca se va schimba cu totul. Daca vrem un aer curat trebuie sa luptam pentru oprirea defrisarilor, in orase sa nu distrugem parcurile ptr a construi locuinte, sa nu taiem padurea ptr a construi pensiune langa pensiune care stau goale 11 luni din 12, sa renuntam la documentele tiparite, etc. Masina electrica poate o sa fie de viitor, peste 50-100 ani, daca creste viteza de incarcare a acumulatorilor si creste si autonomia ( 700-800 km cu o incarcare de 5 minute )… Peste 3 ani o sa fie nevoie sa schimbi pachetul de acumulatori, acesta costa 40% din valoarea masinii, intrebarea este ce o sa faci: cumpari o jumatate de masina sau o vinzi? Cine cumpara o masina electrica cu acumulatorii terminati??? Nu spun nimic de productia si reciclarea acumulatorilor pe baza de litiu (banuiesc ca astfel de acumulatori au masinile electrice actuale). Cine isi cumpara masina electrica sponsorizeaza cercetarea, rezultatul poate sa nu fie cel asteptat.

mihai 11 septembrie 2019 - 11:28

Motoarele de curent continuu nu prea mai au perii, tocmai ca să nu fie schimbate. Dacă ai calculator acasă sau la birou, ăla sigur-sigur are niște ventilatoare de 12V curent continuu, fără perii. Rotorul e un magnet permanent (nicio bobină!) iar statorul produce un câmp magnetic rotitor care trage rotorul după el.

În ceea ce privește „arderea” bobinajelor, nu sunt inginer electrotehnist dar am făcut un pic de electrotehnică în facultate și mă încumet să-mi dau cu părerea că bobinajul ăla se poate distruge doar dacă este operat în afara parametrilor de proiectare: fie temperaturi prea mari care distrug izolația spirelor, fie tensiuni prea mari care străpung izolația spirelor. Pentru ambele situații se pot realiza mecanisme de protecție, fix la fel cum și motoarele cu ardere internă actuale au limitatoare electronice. Apropo, caută pe google „tesla thermal management system”. Bate de departe circuitele de apă și freon de pe Renaultul meu Clio! 😉

Bogdan 9 septembrie 2019 - 14:49

Salut Adrian!
Iti bati gura de pomana… Pentru cei mai multi romani, masina nu este o unealta placut de folosit, ci un mijloc de refulare a neimplinirilor vietii lor. Ca sa nu mai vorbesc de „mascarea” complexelor de inferioritate.
Dupa ce te injura seful la serviciu, dupa ce te calca nevasta in picioare, ce poate fi mai placut decat sa iesi in trafic cu 300 de cai fumegand pe linia de tramvai, stropind saracii aia care merg pe jos, taind calea fraierilor care merg regulamentar etc etc? Tu pe astia vrei sa-i convingi sa nu mai polueze!? Pai faptul ca ei isi bat joc de toti este cel mai grozav lucru pe care l-au realizat azi si maine, nu vor renunta la asta niciodata. Este tot ce au.

Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 00:16

Foarte bună observație!
Ideea e că eu nu încerc să conving pe nimeni să-și cumpere mașină electrică. Doamne ferește! Am scris despre experiența mea. Să nu-mi aud vorbe „n-ai scris”, „n-am știut”, „presa nu scrie despre asta, e plătită de petroliști” și câte și mai câte. Am mașină electrică de un an, ți-am spus așa în mare cum e, dacă vrei să stai pe diesel e absolut OK, dacă tu ești OK cu alegerea ta.

andu YY 12 septembrie 2019 - 07:09

Asta e adevarul, a si zis unu mai sus ca e multumit de masina lui de 300 de HP. si gibonul cand mananca banane e fericit 🙂

Cristian 1 iunie 2020 - 07:46

Dap. Dar omori copiii din Bolivia unde se extrage litiul pentru masina ta. Sper sa-ti amintesti de asta

Adrian Mitrea 9 iunie 2020 - 16:18

Materialele pentru bateria mașinii mele se extrag din altă parte, responsabil. Detalii aici https://0-100.ro/2020/04/29/tehnologia-solid-stat
De asemenea, sper că ești conștient că rândurile pe care tocmai le-ai scris au provocat și ele ceva suferință prin lumea asta mare, pentru că, nu-i așa, electronicele poluează și ele enorm, iar adesea sunt fabricate cu sclavi moderni. Sper să-ți amintești de asta.

bancher 10 septembrie 2019 - 15:47

Ia sa se puna autoritatile cu taxe in functie de poluare si tipul de combustibil, sa vad eu daca iti mai iei masina de 320 CP.

Iulian 8 septembrie 2019 - 20:14

Adrian Mitrea
Pentru client contează costul și experiența de la volan.
Nimănui nu-i pasă de mediu, crede-mă. Este doar ipocrizie.

Adrian Mitrea
Eu tocmai am recunoscut, acum, dar și în alte rânduri, că mi-am luat mașina electrica 1) pentru modul în care merge și 2) pentru că e mai ieftin de utilizat decât una pe benzină.

Mai continuam cu discutiile despre poluare ?

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 23:45

Sunt perfect de acord cu 1 și 2. Sunt și motivele principale pentru care și eu am ales o electrică.
Dar pe undeva pe acolo este și satisfacția că din mașina ta nu mai iese fum.

mihai 11 septembrie 2019 - 11:31

Off topic: nu mai iese fum, că e ținut prizonier în circuitele electronice. Se numește fum magic și datorită lui electronicele funcționează. Dovada este clară: când fumul magic iese afară, circuitele nu mai funcționează! 😛

bancher 10 septembrie 2019 - 15:44

Astfel de restrictii au fost mereu, cand a aparut o inovatie care putea rasturna toata ordinea de pana atunci. Dupa ce a aparut motorul cu aburi, la un moment dat niste englezi destepti l-au pus pe un vapor. Au inceput toti sa sara in sus, venind exact cu argumentele tale: ca nu te duci unde vrei tu, ci unde gasesti porturi care sa te incarce cu carbuni (prin comparatie, energia vantului putea deplasa corabiile cu panze absolut oriunde pe mari si pe oceane). Asta a durat pana cand primul vapor militar (facut din fier) s-a intalnit cu cea mai mare fregata cu panze din lume: cu numai 2 lovituri de tun vaporul cu aburi a trimis fregata pe fundul oceanului, facand praf si carena, si punte si tot… atunci toti au realizat adevarul: motoroul cu aburi va fi viitorul din cauza fortei mari pe care o putea dezvolta. S-a investit masiv in infrastructura (adica carbuni adusi in toate porturile lumii) pentru a facilita transportul cu acest tip de motor.
Parerea mea e ca si la masinile electrice va fi la fel: se va dezvolta enrom infrastructura in urmatorii ani, numai sa se mai puna putin tehnologia la punct.

Reply
Giorgio 8 septembrie 2019 - 11:09

Felicitari, Adrian pentru curajul tau de a face schimbarea si pentru promovarea electromobilitatii! Si eu conduc o masina electrica de 2 ani chiar, timp in care am mers 75.000 km, aproape dublu fata de cat obisnuiam sa merg inainte cu o masina cu combustie. Pur si simplu este mai placuta la condus, mai sportiva si te relaxeaza prin lipsa zgomotelor si a vibratiilor. Nu sunt o persoana fitoasa, dar credeti-ma ca daca urc acum intr-o masina cu combustie, am impresia ca sunt pe un tractor, si nu exagerez cand spun asta. Persoanele care critica masinile electrice cu siguranta nu au condus una, iar eu cred ca sansele sunt aproape de 100% ca orice persoana care urca intr-o masina electrica sa se indragosteasca de ea si sa si-o doreasca. Asa ca, oameni buni care nu ati experimentat masinile electrice, va rog din suflet sa nu mai criticati in necunostinta de cauza sau din auzite, ci mai bine urcati-va intr-una! Va garantez ca veti fi uimiti!
Si nu este vorba doar de diferenta de confort si sportivitate, este vorba si de faptul ca pe parcursul intregii vieti de exploatare a masinii veti avea un vost mai mic, adica veti economisi bani.
Legat de autonomia iarna, se pierde in jur de 25-30% in conditii extreme, adica -10 …- 15 grade, este o exagerare ca se pierde jumatate. Si nu tot timpul ai temperaturile astea asa scazute, deci daca este mai cald se pierde mai putin.
Un alt avantaj ar fi imbunatatirea calitatii aerului, care ne va scuti de multe boli in viitor, ne va face viata mai lunga si mai fericita.
Infrastructura de incarcare este in continua dezvoltare, nu va faceti griji…deja se poate calatori decent in Romania cu o masina electrica.
Iar timpul petrecut la incarcare eu il consider timp trait in plus, datorita lipsei poluarii care ne va lungi viata, deci nu este timp pierdut, este timp castigat…)))
De asemenea consider ca timpul petrecut la incarcare este de fapt timpul pe care l-am fi petrecut prin spitale (unde mai cheltui si bani) sa ne tratam bolile provocate de poluare.
Ganditi-va va rog si la aceste noi perspective!
Voi nu vedeti ca deja se vad efectele schimbarilor climatice provocate de poluare? In Bucuresti sunt numai ploi torentiale… cu sau fara grindina…((
Dezastre naturale provocate de poluare, pe astea cine le ia in considerare? Si asta este abia inceputul, veti trai si va veti convinge de ceea ce spun!
Sunt multe minciuni din partea celor care au interese sa nu se treaca la electromobilitate, industria petrolului, etc, chiar si producatorii clasici de masini, pentru ca nu mai castiga bani din service. Nu mai credeti toate aceste minciuni, ci mai bine experimentati si faceti-va propria voastra parere. Si vorbiti cu oameni care deja conduc masini electrice! O sa vedeti ca toti se bucura de ele si nici prin cap nu le trece sa revina la masini cu combustie! De ce oare?

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 13:03

Iar timpul petrecut la incarcare eu il consider timp trait in plus, datorita lipsei poluarii care ne va lungi viata, deci nu este timp pierdut, este timp castigat…)))

Poti elabora te rog cum functioneaza acest rationament ? Locul tau de incarcare este intr-o bula cu aer din padure ?

Reply
Iulian 8 septembrie 2019 - 13:21

2016 World [civil] power generation by source [IEA, 2018] (Percentages of 24.973 TWh)[2]

Coal (38.4%)
Natural Gas (23.2%)
Hydro (16.3%)
Nuclear fission (10.4%)
Oil (3.7%)
Non hydro renew. (8%)

Reply
Sorin 8 septembrie 2019 - 17:25

Romania sta foarte bine la productia de electricitate verde, iar ponderea productiei de electricitate din carbune e foarte mica.
Vedeti rapoarte actualizate la minut aici:
http://www.sistemulenergetic.ro/

Informati-va si de aici, toate denigrarile aduse masinilor electrice au un anumit scop si anume prelungirea agoniei masinii clasice:
https://youtu.be/n0TamUaqN04

Reply
Daniel 9 septembrie 2019 - 23:37

Nu discut de masina propriu-zisă, dar cum am subliniat într-un post anterior, mă deranjează vehementa cum că electromobilitatea este ecologica.
Sorin a scos de pe site-ul Transelecrica componenta producției de energie pe zile. Datele sunt cât se poate de reale, doar că sunt foarte recente, adică o toamnă blândă, fără temperaturi de 34 grade sau minus 10 când combustibili preiau vârful de sarcina și merg la greu.
Oricum, din datele oferite de Sorin, combustibilii ocupa 47% din producție. Dacă dorim să fim ecologici și să ne pese de viitorul planetei și a copiilor adunăm și energia nucleara și ajungem la 70,5%.
Vreau sa știu unde este ecologia?
Nu mai spun că eolienele că sa fie rentabile trebuie sa le plătească tot poporul prin certificate verzi și ajungem la 78,6%.
Așa că de ce sa cumpăr o mașină destul de modestă ca dimensiuni care poluează 70,5% fata de o mașină de top cu aceiași HP dar mai confortabila și mai ieftină.
Merge cel puțin 700 km la un plin, diferența de bani se amortizează că doar nu o sa fie pe degeaba curentul, așa este acum.
Sunt curios daca ce am scris o și publici

Reply
Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 00:02

Nu doar că public, dar îți și răspund. Cu o întrebare. Ți-ai pus vreodată problema că e mai simplu să verifici 1-2 poluatori (centrale pe cărbuni, să zicem), decât să lași la latitudinea a 7 milioane de șoferi întreținerea mașinii pe combustie „după posibilități”?
Că RAR am văzut cu toții ce face. Nu ai cum să controlezi atâtea mașini, iar posesorii merg cu ele până le crapă pistoanele. Înțelegi unde bat?

Daniel 10 septembrie 2019 - 01:24

Scuze dar nu înțeleg unde bati. Discutam despre comparația între BMW i3 și BMW seria 3 pe care le pot achiziționa din bătătură celor de la Bavaria. Nu comparam mere cu pere. Asta este treaba Ministerului Mediului să oprească toate cazanele care intra în țară sau sunt deja înmatriculate cum de altfel au stimulat înmatriculările de electrice noi prin prima de 10,000.
Totuși nu m-ai lămurit, spui ” 1-2 poluatori (centrale pe cărbuni să zicem)” – chiar atât să fie? – și nu ai răspuns cum este treaba cu mașina electrică 100% ecologica. Te rog sa îmi răspunzi clar, este sau nu ecologica mașină electrică?
Mulțumesc

Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 08:00

Mașina electrică este mai curată decât una pe combustie.
Ecologic nu e nimic. Nici măcar datul din taste pe Internet.

bancher 10 septembrie 2019 - 15:52

Tu nu intelegi ca aceste centrale pe carbuni nu sunt amplasate in Bucuresti si in marile orase? Da, polueaza, dar centralele nu sunt in orase. Masinile polueaza orasele, nu centralele pe carbuni. Statistic, in Bucuresti cea mai mare sursa de poluare o constituie de departe traficul auto.

Daniel 10 septembrie 2019 - 18:44

Unde puii mei sunt CET Sud și cea din Grozăvești, banchere? Nu sunt in
București? Nici măcar in Ilfov. Cea construita de Petrom de 40 MW este la 5 km de Ploiesti. Te rog să verifici ce scrii.
Știi că CET Sud a implementat o instalație care arde cauciucuri vechi in loc de gaz sau păcură? Treaba este extraordinara că folosește reciclabile, banii au fost de la UE. Dar cu problemele de subfinantare datorita datoriilor acumulate de RADET este posibil oricând să cadă sistemul de filtrare (care este o uzină foarte complexa). Ca la orice autoturism, fara mentenanță, adică bani băgați periodic, „merge și așa” că măgarul cu coceni.

bancher 11 septembrie 2019 - 11:30

CET Sud si CET Titan au fost facute in 1965, restul de termocentrale prin 1975 (ex CET Vest). Da, au fost facute de comunisti si pe ei nu ii interesa poluarea. Au ramas inca ptr ca nu le-a inchis nimeni, insa nu peste tot e ca in Bucuresti. In alte tari si orase centralele pe pacura si gaze nu sunt in mijlocul orasului, conducatorii au fost mai cu cap decat Ceausescu si le-au facut afara. Exista si alte orase pe lume, nu doar Bucurestiul.
Dar chiar si asa, exact cum am scris, nu CET-urile pe gaze si pacura fac cea mai mare poluare din Bucuresti, ci parcul auto. Masinile sunt principala sursa de poluare.

Pasionat 12 septembrie 2019 - 06:02

Mutand poluarea in alta parte te pacalesti pe termen scurt. Atata tot!

mihai 11 septembrie 2019 - 11:54

Energia nucleară ESTE ecologică. Deșeurile radioactive produse sunt relativ puține și pot fi ținute în depozite speciale fără să afecteze mediul.

Florin Oprea 8 septembrie 2019 - 13:41

Evident ca iti convine, iti da statul din banii mei de impozite 10000 euro si apoi ai si curentul moca, pe care, intr-o forma sau alta tot noi il platim. Evident ca trebuie sa ai bani de cumparat ceea ce 90% din romani nu au. Si tot aia de au bani primesc prime babane de la stat ca sa se dea cu electrica care, btw, are amprenta de carbon mai mare ca o masina obisnuita.

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:35

Ai fi uimit cât de mulți bani dă statul în stânga și dreapta pe tot felul de subvenții. Cred că achiziția unei mașini electrice ar putea fi ultima ta grijă, pentru că un automobil este un mijloc de producție. Prin urmare face bani, bani care sunt impozitați de același stat. Iar banii cu care am cumpărat mașina sunt tot bani impozitați.
Ori la câte taxe plătesc în țara asta… chiar nu-mi crapă obrazul de rușine că am beneficiat de 10.000 E subvenție de la stat pentru o mașină.

Reply
Pasionat 12 septembrie 2019 - 06:06

Ptr. ca deocamdata e gratuita incarcarea. Cand va fi pe bani o sa-si roada unghiutele din nou cei ca tine si vor fi mult mai putini km. parcursi cu ele.

Reply
Adi 8 septembrie 2019 - 11:40

Totusi, un raport pret-costuri, ca la benzina vs diesel. O masina electrica e mai scumpa la achizitie, ~10000 euro in plus, nu? Cand se compenseaza costul initial in exploatare? Cat timp va fi gratuita incarcarea? Bateria cand se va schimba, care e costul uneia noi?

Reply
Sorin 8 septembrie 2019 - 17:00

Explica foarte bine baiatul asta si poti intelege diferentele:
https://youtu.be/7JXpJjotxjA

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:28

Un calcul preț/costuri și-l face fiecare, că datele există.
În cazul meu, la bani de i3 puteam lua un Seria 1 120i, cu performanțe similare. Ar fi costat la fel ca achiziție. Nu mai ieftin, nu mai scump.
Ori i3-ul este mai avantajos în exploatare, prețul per kilometru fiind de aproximativ 5 ori mai mic. În funcție de cât rulezi vezi și câți bani economisești din carburant (+ ulei, filtre, bujii, curele, plăcuțe de frână). Eu într-un an am economisit 3.000 Euro având i3 și nu o altă mașină pe combustie echivalentă.
Bateria se schimbă când se strică.
Oricum, GARANȚIA este de 8 ani sau 100.000 km. Deci până va veni momentul s-o schimb, mașina își va fi scos banii deja.
Iar GARANȚIA nu e tot una cu DURATA DE UTILIZARE.
Că și un diesel are garanție 2-4-7 ani, dar după aia nu schimbi motorul, că nu mai are garanție. Mașina merge bine mersi și după expirarea garanției.

Reply
Pasionat 12 septembrie 2019 - 05:58

Ia calculeaza cati kw consuma pe 100km. I3.Inmulteste cu pretul kw. Si vezi cati bani dai ca sa parcurgi 100km. Lasa statiile de incarcare gratuite ca nu vor fi asa la nesfarsit. Apoi vezi cat costa o baterie noua. Pretul acesteia imparte la perioada ei de viata si in functie de km parcursi vezi cat se regaseste in fiecare 100km. Vei fi uluit la ce costuri te deplasezi chiar daca nu ai de inlocuit filtre si ulei periodic. Daca nu sti sa faci calculele corect … traiesti cu impresia ca totul este roz.

Reply
Mircea 7 octombrie 2019 - 14:33

Iti raspund eu ! Aproximativ 8 lei! Eu fac cu Nissan Leaf 40 Kw aroximativ 280 km. Si de aici calculul e simplu:40kwx0,60 bani/kw=24 lei. Am rotunjit pentru ca niciodata nu incarci o masina care nu mai are curent.

Reply
Gabriel 8 septembrie 2019 - 12:44

Nu inteleg de ce nu promovați motorul pe hidrogen. Bateriile sunt poluante la fabricatie si eliminare, curentul este facut prin ardere de cărbune sau hidrocarburi când nu plouă, bate vântul sau nu e soare. Nu mai vorbim de timpii de încarcare mai ales daca trebuie sa ajungi rapid de la Baia Mare la Călărași. Poate sa explice cineva credibil de ce se evita hidrogenul?

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:15

Mașina pe hidrogen este în final tot o mașină electrică, dar care folosește hidrogen pentru a-și produce electricitatea la bord.
Deci de ce să consumi energie să produci hidrogen, să-l stochezi și transporți, ca în final să îl arzi pentru a face electricitate din el? Nu mai bine alimentezi cu energie electrică din prima?
Unul dintre motivele pentru care hidrogenul este neviabil pe scară largă îl poți vedea aici https://www.autoblog.com/2019/06/12/norway-hydrog

Reply
Gabriel 27 septembrie 2019 - 23:24

Esti platit sa faci reclama la bmw i3.

Reply
Naivu 11 septembrie 2019 - 09:27

Marea problema a hidrogenului o reprezinta stocarea unei cantitati suficiente la bordul autovehiculului. Ultima solutie a japonezilor este un rezervor cu gaz comprimat la 350 atmosfere! Nu prea incantator! Abia cand se va gasi o solutie tehnica multumitoare pt asta, ne vom putea pune problema cat costa hidrogenul sau masina pe hidrogen; iar daca costul va fi acceptabil, garantat vor lua fata masinilor pe baterii (dar repet, trebuie intai sa poti transporta in mod rezonabil o cantitate rezonabila de hidrogen)

Reply
mihai 11 septembrie 2019 - 11:44

Nu e aia marea problemă. Poți să faci orice fel de rezervoare dorești, să-ți reziste și la impact și la tot ce ai nevoie. Problema e că cea mai ieftină metodă de producere a hidrogenului e să-l obții tot din petrol, printr-un procedeu mai complicat decât simpla distilare cu care faci benzină și motorină. Adică, bezina și motorina sunt mai ieftine decât cel mai ieftin hidrogen. În plus, stocarea și transportul hidrogenului sunt mai scumpe decât ale altor gaze, deoarece molecula de hidrogen e foarte mică și se strecoară pe lângă garniturile de etanșare obișnuite.

Reply
Naivu 11 septembrie 2019 - 16:08

Nu neg ca si hidrogenul are costul lui de productie, si nu am date ca sa compar costul hidrogenului cu al benzinei aditivate care se vinde la pompa (nici ca sa te contrazic, nici ca sa te sustin)!
De asemenea, putem face rezervoare pt presiuni f mari, dar la ce greutate? La ce dimensiuni (grosimea peretelui)? La ce pret? La ce fiabilitate (sa reziste ani de zile fara sa imbatraneasca materialul, la mii de cicluri compresie/decompresie, la vibratii continue, la variatii termice … si la primul micropor s-a fasait tot … asta daca ai noroc si nu explodeaza cu tot cu masina si pasageri)?

Reply
Marinescu Gabriel 27 octombrie 2019 - 13:19

Si hidrogenul cum il obtii?Ce energie folosesti pentru electroliza apei,ma refer la provenienta ei?Nu tot carbune sau ce se foloseste in centrala care iti da energie electrica?

Reply
mnicku 8 septembrie 2019 - 14:08

inca nu au aparut costurile si problemele adevarate,…samd. E o aventura sa tot fugi dupa o priza in loc sa te deplasezi linistit din A la B ca sa iti incarci masina si apropo acasa cam cum stati cu consumul stimate domn??
E inca prea devreme pt a afirma ca masinile elctrice reprezinta . Daca intr-un ora cca 10000 de masini electrice se alimenteaza noaptea e nevoie de centrala nucleara + schimbata infrastructura electrica

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 17:20

Când a apărut apa potabilă la robinet cred că oamenii și-au făcut griji precum: „Dacă 10.000 de oameni fac baie în București, în același timp, trebuie un ocean lângă București și conducte de diametrul unui vagon de tren!” Și uite că suntem câteva milioane de oameni în București și putem face baie liniștiți, în același timp sau pe rând.
Dacă ai curiozitatea să cauți mai multe informații pe subiect vei afla chiar că e indicat să fie niște consumatori suplimentari noaptea, pentru că e greu să fluctuezi producția de energie electrică. Iar mașinile exact ca niște buffer-e vor fi: absorb surplusul noaptea și îl consumă ziua. Iar în sisteme smart grid vor putea da și ele energie în rețea dacă e cazul, să zicem, cu o ocazia unei pene de curent într-un cartier. E ca și cum ai avea UPS-uri pe roți în tot orașul.

Reply
Mihai 8 septembrie 2019 - 16:09

Excelent!
Dovada clara ca se poate. Eu am fost super încântat de i3. Dar pentru ca nu ma dau banii afara din casă prefer inca vechitura de Logan diesel platit din 2009.
Am facut doar un pact sa folosesc bicicleta oricand e posibil.
Cat despre următoarea masina nu am indoieli ca va fi electrică. Radical mai buna decat cele cu combustie.
Si mai simpla.. Regenerarea iti permite sa conduci cu o pedala.. 90% din timp.

Reply
Laurentiu 8 septembrie 2019 - 20:17

Ne puteti spuen cat costa o betarie de schimbat simanopera atunci cand pica? Mai mult de 5 ani oricum nu merge!

Reply
Adrian Mitrea 8 septembrie 2019 - 21:29

Garanție 8 ani sau 100.000 km.
În unele cazuri garanția poate fi de 160.000 km.
Costul înlocuirii e aici https://0-100.ro/2019/04/17/cat-costa-bateriile-p

Reply
Gabi 9 septembrie 2019 - 14:38

Care baterie tine 8 ani? De ce crezi ca o sa primesti alta baterie la garantie ,sa zicem dupa 5 ani de cicluri incarcare/descarcare? Asta cu garantia si schimbarea bateriei este reclama. Gasesc ei motive sa nu acorde garantia cum gasesc si in prezent cand ai o problema cu masina… Daca bateria este pe baza de ioni de litiu, durata ei de viata nu are cum sa fie 8 ani, ionul de litiu nu „traieste” atat…

Reply
Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 00:17 Reply
Mircea 7 octombrie 2019 - 14:36

GARANȚIE PENTRU BATERIE DE 8 ANI SAU ÎN LIMITA A 160.000 KM PENTRU NOUL NISSAN LEAF
De pe site-ul oficial Nissan !

Reply
Adrian Mitiș 9 septembrie 2019 - 15:37

Intre BMW si Mini cooper, chiar daca prima este electrica iar a doua (marca) benzinara, diferenta ambientala este totul.

Reply
Dan 9 septembrie 2019 - 15:47

Hello, bravo pentru pasul facut, pacat ca BMW nu au scos o veritabila masina electrica ci doar un prototip rulant… ca si Renault zoe, Audi etron, Mercedes EQC. Pentru moment speranta vine (in afara de Tesla) de la Kia/Hyundai cu Kona/Niro/Ioniq, Volkswagen ID si Peugeout/Citroen/Opel cu 208/Crossback/Corsa. In afara de VW, nemtii sunt la coada plutonului, e pacat, imi aduc aminte de alte firme care nu au reusit sa inoveze, ca si Kodak, Nokia, etc. Oare vom mai avea firme germane in industria auto peste 10 ani? Lumea auto se va schimba radical in anii urmatori, caci a fabrica o masina electrica este chiar de competenta lui Dorel (mesriasul roman plin de idei), este de o simplicitate infantila cu componente disponibile deja pe etajera, trebuie doar sa stii sa prinzi niste suruburi.
In alta ordine de idei masinile nu au ce cauta in oras! Viitorul va fi cu alte mijloace de transport personale, gen trotinete, monowheel, etc. dar asta o sa discutam alta data!

Reply
Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 00:13

Mulțumesc! Vezi că i3, Tesla (toate modelele) și mai nou Volkswagen ID.3 sunt singurele mașini electrice gândite de la zero să fie electrice. Adică toate sunt veritabile mașini electrice. Restul sunt niște adaptări ale unor caroserii vechi, făcute mașini electrice (e-Golf, LEAF, ZOE Z.E., Soul EV, Kona, Ioniq).
Simplitatea despre care vorbești există deja și la mașini pe combustie, procesul de fabricație tot cu piesele pe raft se desfășoară. Mașinile electrice BUNE, subliniez BUNE, vor fi foarte greu de făcut. E nevoie de mare flexibilitate industrială, de ingineri care să proiecteze bine componentele din prima. Este doar un mit că mașina electrică e mai simplă.

Reply
teo 9 septembrie 2019 - 16:11

Buna ziua,mi-am cumparat un nissan leaf de o luna,deocamdata incarc la un supermarket la 10 minute de casa unde este gratuit,iar cand nu va mai fi voi incarca in garaj,stam la casa.
Sunt multumit de masina am mers si 300km cu un plin la 40kw baterie,am facut déjà 1650 km in 30 zile.

Reply
Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 00:09

Felicitări!

Reply
John Smith 9 septembrie 2019 - 17:34

Articol care nu spune mai nimic in afara de niste incercari esuate de lirism auto.
Ma interesa range-ul, cum te descurci cu incarcarea, ce probleme ai intampinat, iarna/vara cum se comporta etc etc… Aoleu…

Reply
Naivu 9 septembrie 2019 - 21:02

Ai 6 linkuri la finalul articolului; iar deasupra titlului e un link pe care scrie BMW cu rosu. Da click si mai citeste din urma. E interesant!

Reply
Adrian Mitrea 9 septembrie 2019 - 21:18

Aoleu! Greu mai e cu navigatul pe site-uri, chiar și atunci când e totul atât de la îndemână! https://0-100.ro/etichete/bmw-i3/

Reply
Alex I. 10 septembrie 2019 - 14:00

Salut Adrian si multumesc pentru efortul de a lumina cat mai mult acest subiect.

Majoritatea comentariilor vad ca sunt anti-masini electrice…nu pot decat sa accept ca suntem multi si diferiti si s-o las asa.

Revenind la masini electrice, parerea mea este ca multi se afla in situatia mea – daca ma fortez un pic acum as putea achizitiona o masina electrica dar prefer sa mai alerg diesel-ul un an doi datorita salturilor imense in tehnologie de la o luna la alta in acest domeniu.

In scurt timp Tesla isi va deschide reprezentanta si la noi in tara, din ce in ce mai multi producatori scot masini electrice, bateriile sunt din ce in ce mai mari, mai avansate, un range de 500km deja incepe sa devina uzual, diferentele de range pe timp de iarna incep sa scada (vezi incalzire individuala celule si la Tesla si la Porsche) si pe langa asta, in sfarsit, incep sa prinda contur si la noi programele „casa verde fotovoltaice” si incepem usor usor sa ne producem singuri energia electrica necesara.

Nu am niciun fel de dubiu ca in 5-10 ani piata masinilor electrice va fi ceva greu de imaginat acum iar negativistii cu tot felul de motive puerile (nu ma duc la cumparaturi, polueaza mai mult electrica, ma oboseste mental problema incarcarii, se strica bateria in 5 ani, etc.) inevitabil vor fi loviti de realitate si se vor calma.

Eu stau intr-un cartier de vile in Crevedia, nimic de fite, un cartier normal cu 11 case, din care 3 deja au masini electrice 100%, 2 smart fortwo si 1 nissan leaf.

Astept cu nerabdare urmatoarele articole pe aceasta tema!

Reply
Iulian 11 septembrie 2019 - 08:53

Nu e vorba de negativism, tu vezi doar pozitii opuse dar nu asta e discutia. Da, sunt oameni care nu merg la cumparaturi cu masina, e atat de greu de crezut, daca ai un centru comercial si piata la 300 m de unde stai ? Masina electrica pur si simplu nu ofera aceeasi libertate de miscare ca una pe combustie si atat, iar asta nu e un motiv pueril sa nu detii una. Daca nu folosesc masina la cumparaturi sau in oras, ci pentru drumuri lungi si concedii, de ce sa ma limitez singur la distanta parcursa si sa imi fragmentez traseul cu opriri pentru incarcare ?

Reply
Ovidiu 10 septembrie 2019 - 16:24

Salut, Cat timp dureaza un drum Bucuresti-Arad cu i3? Dar Bucuresti – Mahmudia si retur? Multumesc.

Reply
Adrian Mitrea 10 septembrie 2019 - 16:57

Salut, găsești în următorul articol datele necesare pentru a calcula singur călătorii pe ce distanțe vrei tu https://0-100.ro/2019/06/04/cel-mai-lung-drum-cu-

Reply
Stefn 11 septembrie 2019 - 03:53

Ca de obicei se plang de masinile electrice doar cei care nu le au.

Reply
Naivu 11 septembrie 2019 - 09:11

Salut Adrian,

Felicitări pentru implinirea „anului electric”! Să-ți folosești i3-ul cât mai mulți ani, cât mai multi km, în călătorii cât mai frumoase și să ne impartasesti și noua din experiența ta!

Iti multumesc pentru informatiile practice despre electromobilitate si pentru feed-back-ul la intrebarile noastre, informatii pe care nu aveam cum sa le obtin pe cont propriu (si ar trebui sa-ti multumeasca inclusiv cei care iti critica opiniile); la urma urmei asta ne dorim de la un jurnalist: sa sesizeze trendurile si sa ne ofere informatia!

Apreciez ca, pentru acest BMW i3, ai avut curajul sa renunti la o masina buna si eleganta si sa te inhami la o rata substantiala (banuiesc te costa sensibil mai mult decat bricolajele la MINI). Apreciez ca, pentru celelalte avantaje ale masinii electrice, ai acceptat sa renunti la o parte din timpul tau (chiar daca prin organizare ai mai combinat incarcarea cu altele) sau sa mai „dai talpa” pe Pitesti-Bucuresti. Sunt sigur ca dincolo de considerentele financiare si tehnice a existat si dorinta altruista pentru un aer mai curat pentru toata lumea.
Să-ți folosești i3-ul cât mai mulți ani, cât mai multi km, în călătorii cât mai frumoase și să ne impartasesti și noua din experiența ta!

PS: Ieri am fost cu sotia la un drive test cu BMW i3; i-a placut! Probabil nu vom renunta la actuala masina in urmatorii 5-10 ani, dar viitoarea va fi sigur electrica!

Reply
Ionut 11 septembrie 2019 - 21:54

Viitorul este clar al masinilor electrice, dar cred ca mai dureaza 10-15 ani pana ajung la un pret pe care si l poate permite majoritatea oamenilor.
Ma uitam cat de repede au avansat capacitatile bateriilor intr un timp atat de scurt. BMW ul tau i3 are 27,2 KWh, iar acum un renault zoe are 52kWh. Capacitate dubla, la jumatate de pret.
Un salt spectaculos in doar cativa ani.
Si mai e si aspectul incarcatului, care i sperie pe multi. Tesla incarca acum 20 mile(32km) la range pe minut cu ultimele fast chargere. Deci in 10 min poti adauga 320 km la range.

Reply
Garett 12 septembrie 2019 - 08:24

Apropo, ai ramas dator cu povestea, cu ce ati fost in vacanta pana la urma? 🙂

Reply
Bogdan 12 septembrie 2019 - 13:39

Buna ziua.
Din pacate constat ca abordarea celor care au trecut de la masini cu combustie la cele electrice este similara vehementei cu care cei care s-au lasat de fumat isi justifica gestul si ii incrimineaza pe cei care inca mai fumeaza.
My way or the Highway.
Pentru mine electo-mobilitatea nu este o varianta viabila. In primul rand nu locuiesc langa puncte de incarcare, nu lucrez langa puncte de incarcare, merg mult prea rar la supermaket (nu am nevoie de produsele pe care le gasesc acolo). Sa las masina la incarcat si sa plec cu taxiul este ceva ce nu imi doresc. In al doilea rand este pretul nejustificat pentru modul in care as utiliza un astfel de autoturism, iar pretul de revanzare peste 5-7 ani de utilizare ar fi probabil aproape de pretul unui frigider, nu de cel al uni autoturism. Se spune ca aproximativ jumatate din pret este acumulatorul. In cazul acesta cum se face ca citeam in presa ca VW a semnat un contract multianual de furnizare 50 mil. acumulatori auto pentru 50 miliarde euro? Sa inteleg ca in urmatorii ani ne vom cumpara masini electrice cu 2000 euro?
In loc sa dau 40000 pe o masina pentru care ar trebui sa imi schimb intreaga viata, as prefera sa ma mut langa birou si sa fac 10 minute pe jos. Diferenta de pret la achizitie ar fi mai mica, as scuti nervi si timp in trafic, nu as avea nevoie de doua masini (ca si sotia sofeaza), ci de una pentru drumuri in afara orasului. In cazul acesta electrica este exclusa. Plus am cheltuit niste bani pe o proprietate care isi pastreaza valoarea in timp. Pentru cei care inca mai spun ca masina este o investitie: NU ESTE INVESTITIE. ESTE CHELTUIALA. Masina nu este un activ generator de profit decat daca o folosesti in scopuri de productie, nu ca sa iti plimbi fizicul de acasa la serviciu, gradinita, parc, etc. (ex: platesc rata 300 euro si imi genereaza un venit de 400).
In ceea ce priveste poluarea urbana, aceasta ar exista chiar daca de maine ar circula doar electrice pe strazi. Nu facem decat sa betonam si sa defrisam. Apoi ne vaitam ca aerul este viciat, ca ne intra ursul in casa dupa ce i-am taiat padurea, ca avem aeroport langa casa (desi acesta era acolo cand am construit). De curiozitate va puteti uita pe Google Maps. Avem orase in care singurul loc verde ramas este cimitirul.
Parerea mea, neavizata, este ca singura varianta ca masinile electrice sa poata avea un viitor este standardizarea acumulatorilor (probabil modular) fara a fi inclusi in pretul masinii. Mergi la statia de „alimentare”, schimbi modulele consumate contra cost si pleci in pace. Nu iti pui problema pretului acumulatorilor, defectarii acestora, timpului de incarcare, autonomiei la drum lung, etc.
Mai este o problema pe care nu o pune nimeni. Monopolul minelor de litiu este detinut de China. Ne dorim cu adevarat sa le facem acest cadou?

Reply
Naivu 12 septembrie 2019 - 16:10

Am intalnit de mai multe ori ideea schimbarii la statii de alimentare a acumulatorilor descarcati cu altii incarcati. Din pacate montarea acestor baterii nu e o treaba simpla pe care sa o faca mecanicul sau electricianul de la benzinarie, deja ca este vorba de o piesa de 500 kg de 1x2m (ca sa nu mai vorbesc ca la masinile actuale trebuie sa scoti toata caroseria sau tot sasiul ca sa ajungi la baterii) si ca nu ai doar de conectat doua fire si strans patru suruburi, ai de conectat si sistemele de conditionare a bateriilor si senzorii care le monitorizeaza; in opinia mea este o operatiune care nu poate fi executata si verificata corespunzator decat in fabrica (nici macar service-ul de la reprezentanta nu cred ca s-ar baga sa schimbe bateria unui BEV!!!).
Ai litiu si in Bolivia-Chile, iar daca pretul creste suficient ar deveni rentabila inclusiv extragerea Li din apa de mare!
PS: Probabil seful ala de la VAG are dreptate, cand pretul masinilor electrice va cobora sub pretul celor pe combustie, lumea va incepe sa observe avantajele si nu dezavantajele BEV-urilor 🙂

Reply
Bogdan 12 septembrie 2019 - 17:52

Nu asta era ideea.
Acet tip de autovehicul nu este inca pregatit pentru orice scenariu de utilizare. Cu toata dezvoltarea infrastructurii, inca nu este un lucru fezabil pentru toata lumea. Ceea ce ma deranjeaza nu este ideea de masina electrica (pe care o apreciez ca alternativa) ci vehementa cu care este sustinuta ca singura cale posibila. Pe principiul asta ar trebui sa mergem cu totii pe bicicleta ca sa fim eco. Dar nu avem cu totii calitatile fizice necesare sau disponibilitatea pentru asa ceva. Sau poate ar trebui sa comandam rosii bio de la ferme certificate, nu sa cumparam plastic de la supermarket. Chiar daca are statie de incarcare in curte.
Evolutia tehnologica in domeniu face ca peste 5 ani un model care astazi este top sa nu valoreze nici doua parale. Vor fi depasite din punct de vedere autonomie, capaciate acumulatori, timp de incarcare, etc. Deprecierea este luata in calcul de orice om intreg la cap in momentul achizitionarii unei masini.
Traficul auto este un factor de poluare, dar nu singurul si statistic nici cel mai important in aglomerarile urbane.
In ceea ce priveste pretul mai mic decat al masinilor conventionale este extrem de usor de rezolvat. Nu trebuie sa scada pretul electricelor, ci sa creasca cel al masinilor cu combustie. Din pix, evident. Dupa cum spunea autorul articolului, intre i3 si seria 1 nu era mare diferenta. Daca a ajuns un Hyundai sa coste cat costa un Ferrari in anii 90, trendul este clar. Citeam un articol zilele trecute, statistica FED. Fata de inceputul anilor 2000 veniturile au crescut sub 10%, iar cheltuielile pentru acelasi regim de viata s-au dublat.
Desi imi permit, eu nu sunt dispus sa dau pe o masina (electrica sau clasica) aceste sume. Le consider nejustificate din punct de vedere tehnologic. Poate doar din punct de vedere marketing.

Reply
Naivu 13 septembrie 2019 - 14:16

De acord cu tine, masina electrica trebuie sa mai evolueze inainte sa devina prima optiune in orice scenariu de utilizare. Chiar si cei mai vehementi electroentuziasti recunosc ca sunt scenarii in care e preferabil un diesel si ca masina electrica aduce si dezavantaje: pret de achizitie mai mare, autonomie mai mica, timpi de incarcare mari (si daca pt pret si autonomie sunt sanse ca evolutia tehnologica sa le aduca la nivelul masinilor pe combustie, timpii de incarcare nu vor scade niciodata la 5min).
De asemenea, influenta dezavantajelor difera mult intre utilizatori; incepand cu cel care sta la curte, foloseste masina preponderent urban si isi permite sa mai aiba o masina pt drumuri lungi (care practic nu simte decat avantajele) si terminand cu cel care sta la bloc si isi permite doar o masina pe care o foloseste doar pt concedii si week-end-uri la drum lung (si care isi va lua electrica doar daca e cu adevarat pasionat de ele).
Cred ca la ora actuala masina electrica e o optiune fezabila pt orice utilizator si orice scenariu (chiar daca nu intotdeauna cea mai ieftina, mai rapida sau mai comoda!). In rest, ca sa citez din clasici, fiecare va trece la electromobilitate cand se va simti pregatit si isi va dori asta.

Reply
Dragos 14 septembrie 2019 - 15:53

Comentariul lui Bogdan e cel mai bun din tot ce am citit pana acum. Cat despre mine, creierasul meu gandeste simplu. Nu sunt in mod deosebit nici pro nici contra electrificare. (chiar cred ca electrificarea poate reduce semnificativ poluarea in locul in care traiesti). Asadar, DACA si CAND costurile de intretinere si exploatare ale electricei (inclusiv timpul consumat pentru incarcarea masinii) vor fi convenabile pentru mine si modul meu de viata, pretul va fi unul pe care sa mi-l permit iar autonomia masinii va fi una pe care sa o consider ok pentru mine si drumurile pe care le am de facut, si daca toate astea se vor intampla in timpul vietii mele active, atunci si numai atunci imi voi cumpara o electrica. Pana atunci, diesel-ul mi se pare foarte ok (sau benzina/hibrid, pentru cine prefera). Intre timp, pionierii electrificarii se pot lupta linistiti sa isi impinga tehnologia preferata in mainstream. Eu le urez succes ( fara ironie, chiar le doresc!).

Reply
Adrian Mitrea 23 septembrie 2019 - 10:55

Corect. Iar pentru mine toate acestea s-au aliniat în 2018.
Și o mențiune: eu nu încerc să propun mașina electrică ca o alternativă mai bună pentru toată lumea. Nu. Scriu din experiența mea astfel încât cei interesați de subiect să aibă ce citi și informații pe subiect. Atât.

Tibi 14 septembrie 2019 - 20:33

Noi oamenii suntem foarte conservatori si nu ne place schimbarea. Acest lucru va face ca desi masinile electrice sunt net superioare celor clasice sa mai treaca inca 10-20 ani pana cand pana cand majoritatea masinilor noi vandute sa fie electrice. Pana atunci sper sa fie subventionate si incurajate puternic toate acele autovehicule electrice care circula exclusiv in oras ( autobuze, taxiuri, masini de livrare marfa sau mancare, etc) asta va face ca sa putem simti o imbunatatire a calitatii aerului in anii urmatori.
Am o curiozitate Adrian cum de ai ales ID 3 ca urmatoare masina electrica si nu Hyundai Kona, Kia E-Niro sau Renault Zoe varianta noua sau alte variante mai ieftine si mai mici ex. E-Up ce va fi lansat in 2020 ? Acum dupa ce ai vazut-o prezentata ai alege tot ID 3? stii cumva ce dotari va avea ID 3 care va fi vanduta in 2020 la un pret de aprox 40.000 Euro ?

Reply
Adrian Mitrea 23 septembrie 2019 - 10:50

Salut, Tibi!
Cred în mașina electrică care are roți motrice spate și direcție pe roțile din față. Adică BMW i3, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 sau Model S, Honda e, etc…
Combinația mașină grea + cuplu mare + roți motrice față = experiență de condus medie sau mediocră.
Legat de ID.3, deși am plătit rezervarea și am fost și la IAA, nu știu exact ce va include configurația de 40.000 Euro. În această toamnă ar trebui să se poată face configurarea și am să revin atunci cu mai multe detalii. Mă aștept la o echipare super OK chiar și fără niciun fel de opțional.

Reply
Eugeny 24 septembrie 2019 - 21:48

Apreciez comentariile astea în contradictoriu gen #haters însa mă întreb de ce sunt așa de mulți nonEV cititori dornici să îți citească articolele?! Sa fie invidia/neputința de a avea un EV!? Poate mentalitate primitivă, reticență la nou/schimbare sau poate pur și simplu este vorba de……!
Adrian, atâta timp cât se comentează înseamnă că ești apreciat!

În altă ordine de idei, chiar nu cred că salvează eGolf-ul meu planeta însă cu siguranță planeta este poluata în fiecare zi de acel om needucat care parchează în locul pentru EV, lasă lumina aprinsă în camera de hotel (că de, nu plătește el) aruncă bateriile de la telecomandă în coșul de gunoi menajer (este prea leneș pentru un drumul până la centrul de reciclare…. oricum mașina lui diesel ar polua mai mult decât o baterie în gunoiul menajer) etc etc etc

Nu sunt eu perfectul electric sau salvatorul planetei însă măcar fac un mic efort în sensul ăsta…. recicleze tot gunoiul (infrastructura este aproape inexistenta și de multe ori conduc cu electrica mea km întregi doar ca să arunc cartonul și sticla unde trebuie), bateriile de la telecomanda sunt reîncărcabile (deci nu le arunc, recicleze deci polueze mai puțin) etc etc etc

Să ne înțelegem….. înainte de EV am condus două mașini cu V8 340hp și am poluat, turat motor zgomotos, condus periculos însă uite că a venit 2019 cu primul meu EV și cu multe schimbări plăcute.

În concluzie, EV este un nou stil de viață cu altă mentalitate și alte priorități în viața. Ma bucur că am făcut această schimbare. Conduc mult mai calm, EV-ul m-a educat mai mult în trafic, ma opresc oamenii în parcare și ma întreabă de mașină, am legat prietenii noi, conversații interesante cu oameni noi….. este o placere!!!! Să încerci și tu că e bine, da tu, acel #hater! Amin!

Hai ca am scris prea mult, sucul l-am terminat și s-a încărcat și mașina 🙂

Cu stimă pentru toată lumea și hai să facem pace 🙂 O singură rugăminte am…. rog-vă să parcați în spațiul EV sau pentru oameni speciali numai dacă aceste locuri sunt relevante vouă.

Reply
Adrian Mitrea 26 septembrie 2019 - 10:32

Despre un an cu mașina electrică, tot un i3, și de la Sabina: http://sabinahondru.ro/1-an-de-transport-electric

Reply
un om 8 octombrie 2019 - 22:04

Felicitari ! Poate prin cresterea procentului de oameni civilizati pe care ii vom vedea conducand masini cu emblema asta albastra si avand un nume compus din 3 litere vom incepe si noi, astia care stam cuminti la semafor atunci cand este rosu, sa indraznim sa trecem pragurile unui dealer BMW. Eu chiar sper sa apuc ziua aia….pana atunci inchid geamurile cand aud manele si inchid ochii cand vad baietii ” destepti ” , conducand BMW-uri….Ca sa evit o neintelegere am sa clarific : NU, nu toti soferii de BMW ar avea nevoie de ceva mai mult bun simt , dar un procent mult prea mare dintre ei ar avea totusi. Procent mai mare in mod vizibil cu ochiul liber fata de orice alta marca …la fel : NU, nu toti musulmanii sunt teroristi , dar……..

Reply
Marinescu Gabriel 26 octombrie 2019 - 12:12

Cel putin deocamdata pretul este daca nu nimicitor cel putin nemernic.Imi pare rau s-o spun dar chestia asta cu”hai sa-mi cumpar sa fiu printre primii”este proasta,si incurajaza preturile exagerate ce ar trebui sa constituie prima si cea mai determinanta FRANA in luarea unei decizii de achizitie a oricarui produs.Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al cercetarii cat si al guvernelor de a incuraja cercetarea pentru a reduce preturile la un nivel acceptabil de bun simt.Cum poti sa dai 35.000 euro pe un …partz de masina ce are o autonomie de 150-200KM si risti sa ramai cu ochi la el neavand unde sa incarci daca pleci cu el din oras?Nu mai spun micimea unei astfel de”tentative”de automobil revolta si mai mult prin comparatie cu pretul!Materialul de baza din care este confectonata este in continuare TABLA de fier,deci RUGINA care va limita durata de viata a unei masini revoltator de scumpe,desi bateria este cea mai scumpa componenta ea ajungand la peste 70%din total desi durata ei de viata este de cel mult 10 ani!Nici daca banii cresteau in pom nu exista argumente cel putin DEOCAMDATA sa aruncam banii pe fereastra batandu-ne joc de ei doar sa fim”trendy”,dar trendy de prosti!Cum poti fi numit cand platesti mult pentru putin decat prost?Un automobil ce costa cat jumatate de apartament cu 2 camere ar trebui sa aiba durata de viata si exploatare de cel putin 50 de ani!Adica sa fie confectionat din titan-carbon sa nu rugineasca,gandite articulatile sa nu necesite reparatii decat o data la 5-6 ani si sa nu coste mult datorita pretului initial exagerat!O atare situatie ideala trebuie sa fie cam asa:daca pretul urca peste 20.000 euro masina sa nu rugineasca,sa nu necesite reparatii decat foarte rar si foarte ieftine,bateria sa se incarce in cel mult 20 minute si autonomia sa fie de cel putin 600KM la o durata de viata a bateriei de cel putin 20 de ani sau/si la un pret de 3-4 ori mai mic decat al actualelor baterii!Pana atunci sa se cerceteze in vederea obtinerii unui pret OMENESC!

Reply
Naivu 28 octombrie 2019 - 11:49

1) pretul BEV e inca mare dar nu l-as caracteriza “nimicitor” (cel putin nu pt piata romaneasca, poate pt piata indiana!); un Logan nou full-option sare deja de 11000EUR si nici asa nu este prea scump, deoarece peste 50% din cei care cumpara masini noi prefera masini de 15-20k sau mai mult! Cu 25-30k poti cumpara lejer un Zoe, Leaf sau eGolf echipat rezonabil, iar viitorul se anunta chiar mai ieftin (sefii de la VW apreciaza ca in 2-3ani preturile BEV si ICE vor fi la paritate)

2) “Refuzul de a cumpara la orice pret va stimula interesul atat al cercetarii …“. Dimpotriva, “early adopters” au un rol f important in finantarea si stimularea progresului unei noi tehnologii, pana cand aceasta poate beneficia de reducerile de costuri rezultate din productia de masa si din cercetarile aplicate. In 2008 cand Tesla a lansat primul model, Tesla Roadster (la peste 100.000 USD, doar cu autonomie 400km teoretici, fara infrastructura de incarcare, livrabila in 1-2ani, fara nicio garantie de fiabilitate, fara …) au fost o mie de clienti care au vrut sa aiba masina AIA; fara ei poate ca TESLA ar fi disparut si electromobilitatea s-ar fi amanat pe termen nedefinit!

3) “daca pretul urca peste 20.000 euro masina sa nu …“. Ceea ce consideri situatie ideala nu se intampla nici macar la masinile ICE!!! Autonomie peste 600km ai doar la diesel, mai rar la benzina, dar poti avea si la BEV (daca esti dispus sa platesti vreo 20k doar pt plusul de autonomie, vezi Tesla si VW ID.3). Chiar si masinile cele mai scumpe pot avea (dupa ceva timp si in anumite conditii) probleme cu rugina (mai putin cele cu caroserie din ceva care nu este otel) si poate unele vor necesita reparatii mai rar, dar niciodate f ieftine 🙂 !!!

Reply
Naivu 19 decembrie 2019 - 12:04

De curiozitate, mi-am facut azi, de pe desktop, cont pe PlugShare.com. Merge f simplu sa dai check-in la o statie, dar nu exista si check-out, sau macar sa afiseze ora la care am dat check-in. In situatia in care cineva ar vrea sa vina pe seara la incarcare, cum ar putea sa-si dea seama din aplicatie ca persoana care apare cu check-in la data curenta a venit acum 10-12h si probabil a plecat de mult?

Reply
Adrian Mitrea 19 decembrie 2019 - 12:33

Salut!
Buton de check-out există, e fix în locul celui de check-in. Se transformă în check-out după ce dai check-in.
De asemenea, există posibilitatea să anunți cât timp vei sta la stație și la ce tip de conector încarci (Type 2, CHAdeMO, CCS), astfel că vei fi automat checked-out când expiră acel timp pe care l-ai anunțat inițial.
Nu în ultimul rând, PlugShare este gândită să fie folosită pe telefon, nu pe desktop, așa că încearcă să instalezi aplicația pe telefon. Bănuiesc că nu-ți iei desktopul sau laptopul cu tine când lași mașina la încărcat, dar vei avea la tine sigur telefonul 🙂

Reply
Septimiu 23 aprilie 2020 - 13:36

Eu am folosit 12 ani un Ford diesel, iar de un an de zile dețin o Toyota Prius hibrid.
Deși automobilele cu motor termic au fost pasiunea mea din copilărie. Pot spune insa că de când am descoperit automobilul electric, pasiunea mea se îndreaptă spre acesta. Nu știu dacă o să ajung vreodată să dețin un automobil electric, dar macar am făcut un pas înainte și am achiziționat un hibrid. Daca as avea posibilitatea as trece pe „electric” de mâine fara nici o frica și fără nici un regret.

Reply
frank 16 iunie 2020 - 10:45

De ce ai ales acest model electric?

Reply
Adrian Mitrea 17 iunie 2020 - 19:16

Pentru că, dintre toate mașinile electrice disponibile pe piață în 2018, era cea mai completă opțiune, având performanțe bune, eficiență excelentă, gândire sustenabilă cap-coadă pe întreg lanțul de proiectare și producție, calitate extraordinară pentru prețul cerut. Și multe altele, dar în mare cam aceasta este ideea.

Reply

Lasa un comentariu