Acasa Foto In garajul nostru: Opel Ampera

In garajul nostru: Opel Ampera

de Adrian Mitrea

Test Drive cu Opel Ampera (sursa - 0-100.ro)

Opel Ampera nu e doar o masina avansata tehnologic. E un automobil care face tranzitia de la trecut la viitor, avand sub aceeasi capota filozofii de ieri si de maine. Dar cum ramane cu prezentul? E Ampera o masina pentru azi? E o masina pentru tine?

Concept

Ideea e simpla. Ampera si fratele sau Chevrolet Volt au fost create pentru cei care vor o masina electrica – cu toate avantajele care decurg de aici – dar care nu vor sa aiba o autonomie limitata. Avantajele sunt incontestabile: nu e nevoie sa dai banii pe doua masini, una electrica de oras si alta cu motor cu ardere interna pentru calatorii mai lungi.

Design

Pentru ca Ampera trebuie sa fie cat mai eficienta cu putinta, aspectul sau este influentat in consecinta, dar fara a mutila masina, asa cum s-a intamplat in nenumarate cazuri cu automobile utra-eficiente. O alta constrangere a aspectului este legata de fraternitatea cu Chevrolet Volt, dar uite ca designerii au reusit totusi sa imprime stiluri usor diferite celor doua modele gemene.

Tehnologie, confort si dotari

Din punct de vedere tehnologic, Ampera e o opera de arta. Are in total trei motoare conectate in serie. Unul electric principal, de 150 Cai Putere (CP), unul electric auxiliar, de 72 CP, care functioneaza si pe post de generator la franare sau cand este invartit de al treilea motor, unul cu ardere interna, pe benzina, de 1,4 litri, ce dezvolta 86 CP.

Compartiment motor Opel Ampera (sursa - 0-100.ro)Daca vrei sa scoti din Ampera tot ce e mai bun, e indicat sa o reincarci peste noapte. Daca stai la curte, n-ar trebui sa ai probleme. Vesti bune vin si din parcarile publice, unde au inceput sa apara prize. Oricum, daca reincarci acasa, aproximativ 40-50 km reali nu vei avea nevoie de o alta priza. In test drive am reusit parcurgerea a 38 km in mod pur electric, fara a face niciun pic de economie (incalzire, audio, stil de condus, etc…).

In timpul testului am intampinat unele probleme. Se pare ca nu doar bezina si motorina e de calitate indoielnica la unele statii de realimentare. Si curentul de la priza e de calitate proasta sau pur si simplu e deficitar modul in care a fost conceputa infrastructura. Concret, dupa cateva zeci de minute de incarcare, Ampera a refuzat sa mai primeasca curent, pe motiv ca amperajul este slab, lucru semnalizat pe incarcatorul special. Asta s-a intamplat in parcarea publica subterana de la Universitate, Bucuresti, iar acasa la bunica nu am reusit sa reincarc deloc Ampera, desi am conectat-o in aceleasi prize pe care tatal meu le foloseste pentru a alimenta aparatul de sudura sau masina de spalat.

Deci trebuie sa ai grija de unde alimentezi, chiar daca ai masina electrica. Din cauza energiei electrice si a retelelor electrice neconcepute pentru asa ceva risti sa lasi masina la alimentat peste noapte si sa te trezesti cu doar un plus de cateva procente in baterie dimineata.

Partea buna e ca benzina din rezervor duce autonomia reala a lui Opel Ampera la peste 400 km reali. In test drive consumul urban de benzina a oscilat intre 7 si 8 litri/100 km – ceea ce nu e deloc rau pentru un automobil de 150 CP.

Opel Ampera (sursa - 0-100.ro)Habitaclul e foarte modern si ergonomic, cu scaune individuale atat in fata, cat si in spate. Cabina este separata pe doua zone – stanga si dreapta – fiind traversata de pachetul de baterii cu o capacitate de 16 kWh. Din pacate, nivelul de calitate al interiorului lasa putin de dorit, mai ales daca ai in minte pretul lui Ampera si ce Insignia poti cumpara pentru aceeasi suma de bani.

Instrumentele de bord conventionale sunt inlocuite de ecran color la Ampera, care iti afiseaza logic si lizibil informatiile importante. Un ecran identic are si sistemul multimedia avansat, care iti permite sa vizualizezi consumul de energie, stilul de condus, si, desigur, clasicele informatii despre muzica de pe CD, iPod sau telefon.

Pentru ca placerea de a conduce nu e deloc neglijata, Ampera iti permite sa alegi intre patru moduri de functionare: Normal, Sport, Mountain si Hold. E destul de clar ce fac modurile Normal si Spot, dar hai sa vedem ce e Mountain si Hold. Ei bine, e indicat sa activezi Mountain cand energia din baterie este redusa si urmeaza sa abordezi un traseu montan. Astfel, motorul pe benzina va munci mai mult pentru a incarca bateria mai repede, astfel incat sa nu cumva sa ramai fara resurse in varful dealului. Modul Hold este gandit pentru a conserva energia in baterie, daca vrei asta. De exemplu vii de la periferie spre centrul orasului si vrei sa parcurgi in mod pur electric doar bucata cea mai aglomerata de pe traseu.

Pe sosea

Cei 150 CP trimit Ampera pana la 100 km/h in 9 secunde – o valoare decenta. Daca pui la socoteala reactiile instantanee ale motorului electric si cuplul ridicat, atunci demarajul pare chiar mai rapid. Ampera nu e o masina electrica careia ceilalti ii fac cu mana, ci mai degraba invers.

Din punct de vedere dinamic Ampera e destul de apropiata de Insignia, insa lipsa sunetelor de esapament si de motor duc la o experienta de condus inedita si greu comparabila cu altceva. Impresionante sunt demarajul foarte bun in mod electric, silentiozitatea si tinuta de drum ferma, bine asezata.

Trebuie sa fii foarte atent la gropi, borduri, intrari si iesiri din parcarile subterane sau supraterane, chiar si la denivelarile din plastic pentru reducerea vitezei. Bara de protectie din fata e foarte joasa si e imposibil sa nu o atingi in toate situatiile de mai sus. Noroc ca e vorba de acea prelungire neagra a spoilerului, astfel ca zgarieturile nu vor fi asa vizibile. Dar, repet, e imposibil sa nu atingi de jos.

Concurenti

Pana la retragerea Chevrolet din Europa, in 2015, cel mai important rival si singurul deocamdata ramane fratele Chevrolet Volt. Alte masini de dimensiuni similare, cu tehnologie similara, pur si simplu nu exista. Daca banii te intereseaza mai mult decat tehnologia sau modelul

Concluzii

Ampera s-a lansat in Romania cu un pret de 44.500 euro cu TVA in 2012, dar acum pretul sau a coborat la 39.900 euro cu TVA. Deci iata un pret de achizitie mai atractiv acum, ce se adauga la unele scutiri de taxe.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

17 comentarii

Garett 14 decembrie 2013 - 07:48

Masina asta are un singur pacat: e mult prea scumpa! Atunci cand era in faza de prototip se vorbea de un pret in jur de 25000, ceea ce ar fi facut-o sa fie considerata o alternativa viabila. Insa la "doar" 40000 se duce intr-o categorie in care nu prea are ce cauta…

Reply
Bucolic 14 decembrie 2013 - 13:28

Acum, la un pret mediu de 2Euro litrul de combustibil, pe o Insignia dai cu 15000Euro mai putin decat pe Ampera. Acesti 15.000Euro inseamna 7500l de combustibil, adica aproape 110.000km la un consum de 7l%!!! La un 20.000km pe an, inseamna 6 ani, la ampera ar trebui sa-i schimbi bateria dupa 6-8 ani si aceasta ar mai costa vreo 8000 Euro. Pana ce combustibilul nu va ajunge la 6-8 Euro, lumea nu va trece pe hibride in masa.

Reply
andrei 14 decembrie 2013 - 14:43

te inseli, pana nu scade pretul la hibride, lumea nu le va lua. daca va ajunge benzina 6-8 euro, lumea va renunta la masini, nu isi va lua hibride, ca degeaba incepe sa merite sa le iei, daca nu ai cu ce. ca se scumpeste benzina de 4-5 ori nu inseamna ca si salariile fac la fel. din nefericire 😀

Reply
Florian 14 decembrie 2013 - 14:53

Ati calculat un pret pe kilometru parcurs cu motorul electric?
Cati kW consuma pentru o incarcare completa a bateriei?

Reply
dorel 14 decembrie 2013 - 15:19

Citez: "dupa cateva zeci de minute de incarcare, Ampera a refuzat sa mai primeasca curent, pe motiv ca amperajul este slab, lucru semnalizat pe incarcatorul special. Asta s-a intamplat in parcarea publica subterana de la Universitate, Bucuresti, iar acasa la bunica nu am reusit sa reincarc deloc Ampera, desi am conectat-o in aceleasi prize pe care tatal meu le foloseste pentru a alimenta aparatul de sudura sau masina de spalat." – asta e o problema MAJORA care o sa franeze orice vanzare a masinii.

Reply
John 11 februarie 2014 - 12:30

Renault Fluence EV se poate incarca la orice priza, inclusiv aia monofazata de 220V. In principu nu ar trebui sa fie problema daca este curentul prea slab. Bateria daca e goala ar trebui sa se incarce oricum. Este o problema de constructie a modelului daca nu se poate incarca de la orice priza.

Reply
Luk 14 decembrie 2013 - 18:09

Eu am cumparat Ampera acum 2 luni de la un dealer Opel din Germania cu 22500 eur + tva fabricatie 2012 si cu 7000 km echipata full (pretul de nou fusese 52060 eur DDP). Am parcurs 3000km pana acum si am consumat doar 60 litri de benzina.
O incarcare completa a bateriei inseamna 13kw (aprox 5,5 lei tva inclus). Bateriile si motorul electric au garantie 8 ani iar eroarea la incarcare apare doar daca nu are impamantare priza. De aici socotiti voi..

Reply
Fara Plumb 15 decembrie 2013 - 16:04

Da, in tarile normale pentru masini electrice ai tot felul de facilitati, atat la cumparare cat si ulterior la impozit si taxa de drum.
La noi nu sunt, pentru ca statul roman considera ca daca poti cumpara o masina cu 40k Eur poate sa-ti ia si el din buzunar alte cateva mii.

Reply
Peter 18 decembrie 2013 - 13:36

BRAVO , ASA E.

Reply
Stefan 16 decembrie 2013 - 11:52

Pai hai sa socotim:
22500 * 1.19 = 26775
Masina are un an vechime si 7000 km si deja s-a devalorizat cu 25285 Euro (48,56%) !!!
Ori ai mai modificat datele "afacerii" – prietenii stiu de ce- , ori modelul asta are o depreciere spectaculoasa in primul an de utilizare.

Reply
Alin 26 noiembrie 2017 - 00:31

si asta ati facut fara sa fie incarcata la priza?

Reply
andrei 14 decembrie 2013 - 22:19

Tare soundtrack-ul 🙂 . O sugestie – daca ati putea filma in alte orase din Romania precum Brasov sau Sibiu, review-urile ar arata si mai bine dpdv al imaginii de cadru. Bucurestiul arata ca un oras post-apocaliptic.

Toate cele bune !

Reply
Bogdan 16 decembrie 2013 - 14:58

Tocmai ce m-am intors dintr-o mini vacanta in Olanda. Pot sa va spun ca in Amsterdam era plin de Opel Ampera … foarte multe pe strazi, foarte multe la incarcat. Nu imi explic de ce, stiam ca Olandezii sunt super zgarciti … si la ce pret are masina asta …

Reply
Emi 17 decembrie 2013 - 14:13

Motorul cu ardere interna nu are legatura directa cu propulsia? El doar antreneaza masina electrica generatoare?

Reply
wkd 17 decembrie 2013 - 16:26

de ce seamana atat de mult cu honda ? le-au murit designerii ?

Reply
boby 19 ianuarie 2014 - 19:55

seaman tare cu honda

Reply
marinelionescu 11 februarie 2014 - 19:05

Salut!
In articol scrie ca , dupa ce Chevrolet se va retrage din Europa, Opel Ampera nu va mai avea nici un concurent.
"Pana la retragerea Chevrolet din Europa, in 2015, cel mai important rival si singurul deocamdata ramane fratele Chevrolet Volt. Alte masini de dimensiuni similare, cu tehnologie similara, pur si simplu nu exista. Daca banii te intereseaza mai mult decat tehnologia sau modelul"
uite aici concurentul: http://www.volvocars.com/uk/top/about/news-events

Reply

Lasa un comentariu