Mașinile hibride și electrice second hand reprezintă achiziții mai sigure pe piața second hand, față de mașinile pe benzină sau diesel, deoarece aceste mașini sunt neatrăgătoare pentru samsari, iar șansele de a da peste un automobil cu kilometri dați înapoi sau cu avarii mari în istoric sunt mici, reiese dintr-o analiză realizată de autoDNA.ro – platformă de verificare online a istoricului mașinilor.
Totuși, mașinile hibride și electrice necesită atenție sporită în procesul de cumpărare deoarece în caz de defect reparațiile pot fi mult mai costisitoare decât pentru un automobil cu motorizare diesel sau pe benzină, arată sursa citată.
O verificare a istoricului pentru avarii și kilometri, realizată aleatoriu de autoDNA.ro pentru modelele hibride și electrice aflate la vânzare pe piața second hand din România, în luna februarie 2018, arată că și aceste mașini pot avea uneori un istoric netransparent și kilometri dați înapoi, dar samsarii stau totuși departe de ele.
Aproximativ una din zece mașini hibride sau electrice au intervenții asupra kilometrajului, în timp ce la automobilele pe benzină și diesel raportul merge până la cinci mașini din zece.
„La mașinile second hand diesel și pe benzină circa 50% au kilometri dați înapoi, față de numai 10% la mașinile hibride, după cum reiese din verificările noastre aleatorii realizate pe automobile aflate la vânzare în România”, spune Răzvan Pavel, managing partner autoDNA.ro.
La mașinile diesel și pe benzină cumpărătorii trebuie să fie mai degrabă atenți la istoricul de kilometri, iar la mașinile hibride și electrice trebuie să fie mai atenți la istoricul de avarii. Cu o verificare de istoric auto temeinică, achiziția unei mașini hibride sau electrice la mâna a doua poate să fie o alegere mai sigură față de o mașină echivalentă pe benzină sau diesel, riscul unei țepe fiind mult mai mic.
„Partea bună este că mașinile electrice și hibride second hand vin la prețuri avantajoase față de momentul când erau noi, iar samsarii încă stau departe de ele. Din verificările aleatorii realizate de noi, pe mașini hibride și electrice second hand aflate la vânzare în România, reiese că aproximativ 10% dintre ele au kilometri dați înapoi și 30% au suferit diverse avarii pe parcursul utilizării, dar reparații de valoare mică, și nu am depistat nicio daună totală repusă în circulație”, explică Răzvan Pavel.
În urma verificărilor realizate de autoDNA.ro reiese că cele mai multe cazuri de kilometri dați înapoi sunt la Toyota Prius. În ceea ce privește avariile ascunse, au fost descoperite cazuri începand de la modele precum Toyota Prius, Peugeot 3008 Hybrid și până la modele precum Mercedes-Benz S 400 Hybrid, Porsche Panamera SE Hybrid. Cea mai mare avarie depistată a fost de 15.500 Lei, iar cea mai mică de 2.500 Lei, ceea ce arată că au fost avarii medii și mici.
Prețurile pentru mașinile hibride second hand pornesc de la sub 5.000 Euro. Sunt modele din prima și a doua generație, cu o vechime de 10-15 ani. O verificare a istoricului este neapărat necesară pentru a depista eventualele intervenții asupra kilometrajului, dar și avariile suferite în timp. Pe piață se găsesc și mașini hibride scumpe, a căror valoare poate depăși 100.000 Euro.
Prețurile pentru mașinile electrice second hand pornesc de la circa 10.000 Euro și pot trece de 100.000 Euro, cele mai răspândite modele fiind Renault Zoe Z.E. și Nissan Leaf. Verificările autoDNA.ro în istoricul mașinilor electrice rulate a relevat că nu există intervenții asupra kilometrajului, iar avariile au fost de valoare mică.
Pe lângă verificarea online a istoricului mașinii, este recomandată și o testare a bateriei sistemului de propulsie deoarece înlocuirea unei baterii de tracțiune poate costa la fel de mult ca mașina, atât în cazul automobilelor hibride, cât și în cazul celor electrice.
Dezvoltarea pieței second hand, din Romania, pentru aceste mașini cu propulsie alternativă vine pe fondul creșterii pieței de mașini hibride și electrice, în UE, în ultimii ani.
Spre exemplu, în 2017, piața de mașini hibride noi din UE a crescut cu 28,9% față de 2016, la 115.405 unități. În cazul mașinilor noi pur electrice creșterea vânzărilor în UE a fost și mai spectaculoasă (+53,7%) în 2017, față de 2016, ajungându-se la un total de 97.571 unități. Multe dintre aceste mașini se vor regăsi în următorii ani pe piața second hand din UE și, implicit, din Romania.
Cumpărătorii de mașini rulate hibride și electrice accesibile trebuie să țină cont de faptul că majoritatea acestor autoturisme au ca proveniență utilizarea în regim de flotă/mașini de companie și taxi, astfel că verificarea istoricului de daune și kilometri este cel puțin la fel de importantă ca la orice altă mașină.
Mașinile rulate pot fi verificate în patru moduri: online (istoric daune și kilometri), reprezentanțe (istoric service), ateliere service independente și mecanici independenți.
O analiză realizată de autoDNA.ro pentru întreg anul 2017 arată că mai puțin de 10% din totalul mașinilor rulate comercializate în România, anul trecut, au avut istoricul verificat, restul de 90% fiind cumpărate pe încredere, doar în baza informațiilor furnizate de vânzător. Datele au mai relevat că mașini ale mărcilor Volkswagen, BMW și Audi sunt cele mai verificate de clienții de automobile second hand din România. Despre acest subiect poți citi pe larg AICI.
Platforma de verificare online a istoricului mașinilor autoDNA.ro activează pe piața din România din 2015, sub formă de franciză, avându-și sediul central în Polonia. În cei peste 10 ani de activitate la nivel internațional, autoDNA este, probabil, cel mai important furnizor din Europa pentru date despre istoricul automobilelor.
Datele despre istoricul autovehiculelor rulate sunt achiziționate și actualizate permanent, cu informații de la companii de asigurări sau asociații ale acestora, firme de leasing operațional, registre auto naționale, evaluatori auto independenți și din anunțuri de vânzare, scopul fiind acela de a asigura cumpărătorilor un istoric cât mai complet și cât mai transparent cu putință.
Platforma autoDNA.ro furnizează, contra-cost, rapoarte despre autoturisme care au fost înmatriculate atât în Europa, inclusiv în Romania, cât și în SUA, indiferent de anul de fabricație, marcă sau model.
Răzvan Pavel, omul care a adus autoDNA în România, este inginer auto și are o experiență de trei ani în cadrul Registrului Auto Român (RAR), făcând parte din echipa care a implementat sistemul de Inspecții Tehnice Periodice (ITP) sub umbrela RAR la preluarea acestei activități de la Ministerul Transporturilor. De asemenea, Răzvan Pavel a lucrat 12 ani în poziții de top management la companii de asigurare precum Allianz și Groupama și are peste 6 ani de experiență în brokeraj de asigurări online, fiind omul care a convins eMAG să vândă asigurări auto.
6 comentarii
Pai astea contin deja tzeapa inca de noi, deci samsarii nu mai au loc de tzepea lor.
Bună asta! Hahahaha! 😀
Care e tzeapa cand sunt noi ca nu inteleg?
La hibride, costul mult mai mare decât una clasică cu performanțe și dimensiuni similare. La electrice, atât costul mare cât și autonomia redusă, dar mai ales presupunerea că în viitor încărcarea lor va decurge la fel ca în trecut, din punctul de vedere al infrastructurii! 😉
Bateria este deja la sf vietii dupa 8 ani… Iar o baterie noua costa cat valoarea masinii…
Comenteaza aici, da’ nu sNu este adevarat ! nu mai du lumea in eroare