Acasa Eco Unde încarci o mașină electrică în 2019 și cât costă. E România pregătită pentru electromobilitate?

Unde încarci o mașină electrică în 2019 și cât costă. E România pregătită pentru electromobilitate?

de Adrian Mitrea

Incarcare masina electrica (sursa – 0-100.ro)

Rețeaua de încărcare pentru mașini electrice din România se îndreaptă cu pași repezi spre ieșirea din faza de pionierat: în toate orașele importante din țară există cel puțin câteva puncte de încărcare de putere medie (22 kW) și minimum o stație rapidă (50 kW). Așadar, în acest articol vei găsi informații despre unde încarci o mașină electrică în 2019 și cât costă să faci asta.

Din capul locului e bine să știi că 1 kWh = 0,5 Lei, în medie, pentru un consumator casnic. Înmulțești această sumă în Lei cu capacitatea bateriei mașinii electrice care te interesează și afli cât costă, acasă, o încărcare. Mai multe detalii sunt în acest articol.

De asemenea, e important să știi că timpul de încărcare pentru o mașină electrică depinde de trei parametri importanți:

  • 1) Capacitatea bateriei (cât e de mare);
  • 2) Puterea prizei/stației la care încarci (între 3,7 kW și 50 kW);
  • 3) Puterea încărcătorului integrat în mașina ta electrică.

Astfel, încărcarea unei baterii obișnuite de mașină electrică a anului 2019 (capacitate 40 kWh) poate dura între o oră și 12 ore, în funcție de cei trei parametri de care vorbeam mai sus.

Cu această energie (40 kWh) poți parcurge între 100 și 300 km și te va costa între 0 (zero) și 78 Lei.

Acum intru în detalii, pentru cine vrea să aprofundeze. Pentru început, un pic de istorie și… cum stăm în prezent.

2011

Primul punct de încărcare pentru mașini electrice a fost înaugurat cu surle și trâmbițe în 22 Iunie 2011, la sediul Transelectrica din aproprierea Pieței Unirii din București. Era, de fapt, „o priză chioară” de 230 V, 16 A, cum avem cu toții acasă. Doar că aceasta era pe stradă, avea un loc de parcare dedicat și puteai să încarci un autovehicul electric acolo. În teorie. Faptic, acel loc de parcare a fost mereu ocupat de șoferi cu mașini pe benzină sau diesel. După aproape opt ani această „stație” a fost dată uitării.

2015-2016

Doar că în 2015 asistam la un nou început, odată cu instalarea primei „stații adevărate”, de mare putere (50 kW), la sediul Porsche România din Pipera. În 2016 a urmat o alta similară (tot 50 kW) la sediul BMW Group și tot atunci deveneau funcționale și primele stații de 50 kW plasate în parcările marilor centre comerciale. S-au făcut remarcați Kaufland/e-charge Renovatio (la nivel național) și Lidl (pe București).

Tot în acești ani au început să apară la comercializare în România, pe cale oficială, și primele automobile electrice compatibile cu această infrastructură de încărcare de mare putere.

2017-2018

Anii 2017 și 2018 au marcat dezvoltarea rețelei de încărcare pe bazele deja puse anterior, plus puncte de încărcare noi. În această perioadă au început să iasă la lumină nume precum Polyfazer, Rotric, Romstal, Electromagnetica, Penny, Mega Image, EVconnect, OMV + Electrica, Rompetrol, Mol, ETU, MCM Petrol, Enel, E.ON, engie, Uber (Green), BCR (eGO).

Observi, așadar, că sunt nume care-ți sunt deja cunoscute, altele de care n-ai auzit niciodată.

Practic încep să se facă remarcate companii noi pe subiectul electromobilității, iar marii benzinari diversifică tipurile de carburant oferite, adăugând și stații de curent electric pe lângă stațiile de benzină și diesel. De departe, în acest moment, Rompetrol și Mol stau cel mai bine din România la capitolul infrastructură pentru mașini electrice. Și marile companii din energie apar pe tapet, cu efecte care se vor vedea în 2019 și mai târziu.

În 2018 am asistat și la tentativa de a tarifa încărcarea mașinilor electrice mai scump decât echivalentul pe benzină sau diesel și la vremea respectivă am scris despre asta (AICI). În scurt timp compania respectivă a revenit cu oferte mai pământești și am scris AICI.

2019

Pentru acest an sunt așteptate în România primele stații de putere foarte mare (150 kW) față de tot ce aveam până acum (50 kW). Concomitent, vor apărea și primele mașini care se pot încărca la asemenea puteri.

S-ar putea să vedem chiar și prima stație de 350 kW în România, în acest an. Dacă nu, sigur în 2020.

Rețeaua de putere medie (22 kW) va fi consolidată, la fel și cea de putere mare (50 kW). Toate acestea vor fi posibile prin eforturile cumulate ale unor companii private care folosesc în principiu fonduri europene pentru crearea acestor stații.

Și autoritățile locale se vor implica mai mult în crearea de stații. Dacă până acum au dat doar avize și au tăiat panglici, Primăriile din țară vor avea un rol mai activ și vor avea propriile stații – cel mai probabil create tot în parteneriat cu companiile private deja specializate în infrastructură pentru automobile electrice. Dar branding-ul va fi al Primăriilor. În București deja avem așa ceva, în noua parcare publică de la Palatul Copiilor (Parcul Tineretului).

Harta statii incarcare masini electrice Romania 2019 (sursa – PlugShare.com)

Costuri

În cele mai multe locuri (încă) este gratuit să încarci o mașină electrică, iar cel mai scump preț pe unitate (1 unitate = 1 kWh) este de 1,95 Lei.

Cu alte cuvinte, să încarci o mașină cu baterie de capacitate 40 kWh poate costa între 0 și 78 Lei.

Într-un caz nefericit (worst case scenario) vei parcurge 100 km cu acești 40 kWh. Și vei cheltui 78 Lei pentru asta. E vorba despre drumuri scurte prin oraș, iarna, folosind des funcția de încălzire din telecomandă/aplicație (de care este capabilă aproape orice mașină electrică). Am descris consumul în acest scenariu de utilizare AICI.

Într-un caz fericit vei parcurge 300 km cu acești 40 kWh (78 Lei): primăvara și toamna, fără aer condiționat, drumuri mai lungi pe DN, viteză moderată (nu mai mult de 90 km/h).

Prețurile per unitate (kWh) variază între 0 și 1,95 Lei în funcție de rețea (furnizor) și de puterea stației. În cazul în care nu e gratis, în 2019 este mai scump să încarci mai repede și mai ieftin să încarci mai lent (1,95 Lei/unitate la 50 kW, față de 1,45 Lei/unitate la 22 kW sau chiar 0,5 Lei/unitate la 22 kW în cea mai accesibilă rețea).

Termenul de unitate apare ca echivalent pentru kWh din motive de legislație. Furnizorii de electricitate nu pot vinde curent electric către un automobil (adică spre un bun care se deplasează), ci doar către un punct fizic fix (clădire, stație). Așa că furnizorii s-au adaptat și au botezat kWh în unitate, să fie cât mai simplu de înțeles de către utilizatori.

  • 0 Lei/kWh = 0 Lei un plin de 40 kWh
  • 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,45 Lei/kWh = 58 Lei un plin de 40 kWh
  • 1,95 Lei/kWh = 78 Lei un plin de 40 kWh

Normalitatea anului 2019 arată cam așa: 0,5 Lei/kWh = 20 Lei un plin de 40 kWh = 200 km autonomie = 10 Lei pentru 100 km = 0,1 Lei pentru 1 km (adică de 4-6 ori mai ieftin decât cu o mașină pe benzină sau diesel, neluând în calcul prețul de achiziție și costurile de exploatare în timp la niciuna dintre tipurile constructive de mașini la care fac referire).

În cazuri izolate încărcarea unei mașini electrice se poate face plătind servicii de parcare (la suprapreț). Practic e tarifată staționarea la stație, nu curentul consumat (ceea ce crează dezechilibre majore de cost pe kilometru, din moment ce diversele mașini electrice de pe piață au parametri de încărcare foarte diferiți – între 3,7 și 50 kWh). Din fericire pentru utilizatorii de mașini electrice și hibride plug-in acest model de tarifare este foarte rar și probabil va dispărea în timp.

Rezultă, așadar, un preț pe kilometru cuprins între 0 Lei și 0,78 Lei, în funcție de mai multe variabile: anotimp, stilul de condus, eficiența mașinii tale, prețul per kWh, confortul termic al habitaclului dorit la fiecare plecare.

Cu 1 kWh cam orice mașină electrică de pe piață poate parcurge, într-o medie grosieră, circa 5 km. Deci 1 kWh = 5 km. La „costurile de acasă” asta înseamnă 0,1 Lei/km.

Doar că acel 1 kWh = 5 km poate deveni 1 kWh = 3 km (condiții meteo și de drum defavorabile) sau în 1 kWh = 8 km (condiții meteo și de drum favorabile).

În comparație cu o mașină pe benzină sau diesel comparabilă, orice automobil electric poate pierde la capitolul cost/km dacă nu îndeplinești măcar una dintre următoarele condiții:

  • 1) Ai posibilitatea să o încarci acasă;
  • 2) Ai posibilitatea să încarci la un punct care oferă prețuri „ca acasă” (0,5 Lei/kWh);
  • 3) Ai la îndemână încărcare gratuită.

Dacă niciunul dintre aceste trei lucruri nu se întâmplă, costul pe kilometru nu va fi neapărat mai bun la un automobil electric vs. un automobil pe combustie. E vorba despre motorizări și echipări comparabile. În lipsa unui cost/km foarte bun rămân, desigur, alte avantaje ale automobilului electric.

Aceste calcule grosiere pot fi ușor date peste cap de evoluția în sus sau în jos a prețului carburanților fosili; de evoluția prețurilor energiei electrice; precum și de evoluția planurilor tarifare de la punctele de încărcare.

Fără îndoială viabilitatea automobilului electric stă pe nisipuri mișcătoare pentru că mulți actori implicați direct și indirect în electromobilitate au câte un cuvânt greu de spus. Iată doar câteva dintre preocupările cele mai comune:

  • Dispariția ecobonusului de 10.000 Euro (Rabla Plus) va face din start orice mașină electrică mai scumpă cu 10-40% față de un echivalent al său diesel sau pe benzină. Vorbim strict de achiziție.
  • Generalizarea unor prețuri de 1,95 Lei/kWh va face ca 100 km parcurși electric să coste cam la fel cu parcurgerea acelorași kilometri cu o mașină diesel comparabilă.
  • Dezvoltarea infrastructurii de încărcare n-are un calendar foarte transparent și nici costuri previzibile. Între timp benzinăriile clasice s-au dovedit fiabile (hardware și software vorbind) și cu prețuri stabile – nu există teama că s-ar putea să nu meargă pompa ori că un litru de benzină poate costa 5 Lei sau 20 de Lei în funcție de stație sau de viteza cu care umpli rezervorul.
  • Tehnicienii specializați în reparația mașinilor electrice sunt puțini, ceea ce se poate traduce în costuri mari de service post garanție. Există inclusiv riscul de a nu mai putea repara o mașină electrică stricată ca urmare a unui defect exotic.
  • Înlocuirea bateriei de propulsie este scumpă (la prețurile de acum), putând ajunge chiar să depășească valoarea de piață a întregii mașini. La clientul final prețul pentru 1 kWh capacitate a bateriei este de aproximativ 300 Euro cu tot cu TVA.

Sigur că e puțin probabil ca toate aceste conjuncturi fataliste să se întâmpla toate, deodată.

Momentan este foarte avantajos să utilizezi o mașină electrică în locul uneia pe benzină sau diesel. Și așa a tot fost din 2015 încoace. Cei care au trecut la electromobilitate printre primii (early adopters) au deja, fiecare, zeci de mii de kilometri parcurși cu costuri 0 (zero) sau foarte mici. Și au trecut patru ani de atunci.

Vor mai urma, probabil, 2-3 ani de aur pentru automobilul electric, în România, cu încărcări gratuite, scutire de taxe și impozite, parcare gratuită…

Apoi, în funcție de cât de relevant va deveni în parcul auto național, este de așteptat ca automobilul electric să devină purtător de taxe și tarife venite din toate părțile.

Cu excepția unor nișe în timp și spațiu – cum avem acum – utilizarea unui automobil n-a fost niciodată ieftină ori accesibilă pentru oricine. Mașinile pe benzină mici și economice au avut anii lor de glorie prin 1970, când erau ieftine de cumpărat și folosit. Apoi le-a crescut complexitatea, siguranța și prețul. Și dieselul a avut anii săi de glorie, fiind deosebit de economic și ieftin de folosit. Apoi s-a scumpit motorina, depășind chiar prețul benzinei, s-au scumpit și mașinile diesel, au crescut taxele, urmează interdicția dieselurilor până la nivel de Euro 4 în unele orașe importante din lume.

Așadar, când vorbim de unități mari de timp (10 ani, să zicem), previzibilitatea e o himeră.

În ceea ce privește electromobilitatea, este important să fim realiști, să conștienzăm faza în care suntem și să decidem în cunoștință de cauză ce facem mai departe.

Link-uri și articole utile:

30
Lasa un comentariu

avatar
10 Comment threads
20 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
NicolaeBundan GeorgeMARIUSDaniellexraz Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
JohnnyBGood
Cititor
JohnnyBGood

Apreciez foarte mult partea finala a articolului, anume consideratiile privind viabilitatea si previzibilitatea economica a detinerii / utilizarii unui automobil electric. Sunt aspecte foarte importante, care aproape intotdeauna sunt trecute cu vederea. Felicitari pentru acest articol profesionist si bine documentat.

Adrian
Cititor

In continuare sunt de parere ca un drum de 6-700 de km nu ar trebui parcurs in aproape 2 zile (Într-un caz fericit vei parcurge 300 km cu acești 40 kWh (78 Lei): primăvara și toamna, fără aer condiționat, drumuri mai lungi pe DN, viteză moderată (nu mai mult de 90 km/h). / Astfel, încărcarea unei baterii obișnuite de mașină electrică a anului 2019 (capacitate 40 kWh) poate dura între o oră și 12 ore, în funcție de cei trei parametri de care vorbeam mai sus.)

lexraz
Cititor
lexraz

Mda, si eu in continuare sunt de parere ca nu e normal ca pentru 580 dm3 de marfa să mergi cu 4 Matiz! Ai putea lua un break pentru asta, oare? De curiozitate, unde si cat de des mergi tu acei 700km? La distantele acestea de obicei e mai ieftin avionul… Daca ai o singura masina in familie… nu-ti bate capul, electrica e prea complicata pentru moment. Dar ia in considerare ca sunt suficient de multe familii cu doua sau mai multe masini si niciuna electrica. Ori ca se cumpara crossovere si mici suv-uri de 35-40.000€ pentru a transporta copilul… Citeste mai mult »

vge
Cititor
vge

Nu vad niciun avantaj la electrice, consum Tesla model s in vara 25- 27 kw, in luna decembrie 35kw (au fost temperaturi pozitive) in luna ianuarie 41kw (- 5-7 noaptea, -2+4 ziua) aceleasi drumuri cu VW UP 5% consum.

lexraz
Cititor
lexraz

Comparatie mere cu pere. Cum faceti analiza asta, nu inteleg.
Fac si eu una: BMW M5 4.4 V8 600CP 14 litri/100km. Acelasi drum cu Logan 1.5dCi 3,4 litri/100km!

vge
Cititor
vge

Ai dreptate comparatia intre masini nu este relevanta ma refeream la partea ecologica cantitatea de CO2 sa produci Tesla este egala cu Up plus 250-300 000km parcursi si energia pe care o foloseste Tesla majoritar (peste 50% )este produsa din carbune si hidrocarburi si aprox. 20% se pierde la incarcare bateriei . Unde locuiesc riverani toti doresc sa treaca la electrice dar in schimb casele sunt casele sunt de pese 50 ani vechime consum 300mc gas pt incazire si 50l auto aici este ipocrizia.
Ps pretul la statie este 25- 30 cent/kw statii 22-50kw

lexraz
Cititor
lexraz

Iar gresesti. Compara Up electric cu Up clasic! CO2 de la Tesla e dat de bateriile de mare capacitate in mare parte. Tesla amortizeaza mia greu poluarea initiala a productiei masinii. Zoe si Leaf mai rapid. Diferenta se face la poluarea locala nu globala. Stai pe trotuar intr-o dimineata cand isi aduc parintii copii la o scoala si vezi cum e. Majoritatea diesel ca, deh! Si pana se incalzeste dieselul… CO2 ala din carte e o mare gluma! Iar in afara de cateva orase mari si aglomerate nici nu se incalzeste pana ajungi unde ai treaba… Incerci tu sa faci… Citeste mai mult »

bobo
Cititor
bobo

Apreciez foarte mult obiectivitatea acestui articol. Jurnalism= descriere cu bune si rele. Eu inca nu sunt 100% impacat cu gandul ca o electrica poate fi singura masina a unei familii, dar in acest moment daca as avea 30-32.000 de euro clar as lua un Hyundai kona. Cred ca m-as descurca sa il incarc si o data la 10 zile, caz in care mi-as permite sa o las la Kaufland si ar fi absolut gratis rularea ( deocamdata). Ceea ce nu as face in Romania urmatorilor 5 ani probabil ( dar cine stie, ca doar ”probabilitatea e o himera”)- nu as… Citeste mai mult »

lexraz
Cititor
lexraz

Ai dreptate pana la un punct. O singura masina electrica pentru o familie se poate in anumite conditii. Daca o poti incarca acasa sau la munca si daca pleci in concedii cu avionul. Sau daca inchiriezi o masina pentru concediile facute cu masina la distante mari. Se poate dar devine o mica aventura. Mie personal imi face placere si drumul in sine, calatoria, nu doar destinatia. Daca scopul in viata e consum mic si „am facut 5 ore pana la Istanbul!”, e clar. Golf diesel. Exista de toate pentru toti. Nu ar fi elegant sa „lasi” masina la Kaufland, ca… Citeste mai mult »

Valentin Manus
Cititor

Adi, mai e un aspect demn de luat in seama in Romania: ce facem cat se incarca masina acolo unde este incarcarea gratuita? Ne uitam la stele? Poate ca nu am de facut cumparaturi din Kaufland sau Mega. Si nici nu imi vine sa duc masina la Mercedes pe splai, ce fac de acolo, iau metroul, ma duc acasa si revin dupa 3 ore? Atata timp cat acum incarcarea este gratuita merita sa ai autoturism electric stric pentru oras si daca esti tanar si nelinistit, ca tine 😀 Adica fara copil. Pe care sa-l pui sa astepte intr-o benzinarie 2… Citeste mai mult »

lexraz
Cititor
lexraz

Incearca sa fii mai informat ca sa-ti faci o opinie corect. Diesel are avantaje si dezavantaje. Ca si benzina, hibrid sau electric. Mie nu-mi place cum pute un diesel, cum afuma multe, cum vibreaza la relanti, cum se incalzeste mai greu si nu da caldura (asta daca nu ai cumva incalzire ELECTRICA pentru apa din sistemul de racire) cum nu urca in ture, cum suna. Si am diesel 🙂 Benzina e silentioasa, nu pute asa rau la rece, se incalzeste mai repede, nu prea simti ca merge motorul cand stai pe loc… dar consum… Factorul cool nu stiu cat de… Citeste mai mult »

Daniel
Cititor
Daniel

In 1999 cu un salar mediu luai 300 de litri carburant , la fel azi. A avut grija statul si corporațiile sa scumpeasca. Nu mai zic de discrepanța motorină, benzina …care era si au scumpit pentru ca esti dependent de ei. ASA FAC si vor face cu electricitatea, cu diferența că cine va fi la casa își va putea încărca solar… Aceste corporații care au ținut cizmă pe gâtul omenirii cu combustibili lor cancerigeni nu se vor lăsa… o sa te ardă la electric cum au facut cu motorină, cu gaz etc..dar vom respira mai bine, ce bine ar fi… Citeste mai mult »

MARIUS
Cititor
MARIUS

Imi cumpar masina electrica dupa ce scot modele cu autonomie peste 1000 km la incarcare. Pana atunci, toti cei care cumpara acum sunt cobai intr-un experiment global.

Bundan George
Cititor
Bundan George

Eu sunt pro masina electrica, de aceea mi-am si luat, aplicatia PlugShare arata bine, insa situatia de pe teren e foarte diferita si nesigura. Aproape toate statiile publice de incarcare sunt limitate si nu respecta caracteristicile standardului pentru care au fost create. Ex. Chademo are teoretic 50kw, practic gasesti daca esti norocos un 26-30 kw. Type 2 care teoretic are 22kw, practic o gasesti la maxim 10-11 kw. Asta daca ai noroc sa mearga. Asa ca mai e mult pana departe. In rest suntem la mana civilizatiei. Masina electrica chiar si dintr-o categorie premium in segment (Tesla) o pun la… Citeste mai mult »

Nicolae
Cititor
Nicolae

Bun articolul, pertinent. Cateva mentiuni: Doar timpul si concurenta o sa stabilizeze pretul incarcarii publice. In momentul de fata sa platesti intre 1.9 si 2.1 lei pe kW DC la un dezvoltator de infrastructura care vinde energie (core business) si a mai luat si fonduri europene pentru retea (si nu putine) este putin absurd cel putin pentru mine. Insa este o vorba: prost e ala care da, nu ala care cere (evident sa nu iti arate 3 km autonomie ca atunci esti disperat 🙂 ) In Decembrie pe 23, 2015 la Mega Image vis-a-vis de Ikea era instalata prima statie… Citeste mai mult »