Acasa BMW Rezultatele unui test comparativ nedrept: BMW i3 vs. Renault Zoe Z.E. R90

Rezultatele unui test comparativ nedrept: BMW i3 vs. Renault Zoe Z.E. R90

de Adrian Mitrea

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Aceste două mașini, BMW i3 și Renault Zoe, au prea puține în comun ca să le poți compara cinstit, dar totuși multă lume o face oricum. Inclusiv eu. Norocul a făcut să le am în parcare pe amândouă, timp de o săptămână, și le-am condus alternativ, în fiecare zi, sărind din una în alta. Așa că vă prezint concluziile mele – un fel de rezultate ale unui comparativ nedrept.

Îmi programasem un test drive de o săptămână cu Renault Zoe Z.E. R90 chiar înainte ca importatorul să-l scoată din parcul de test drive pentru presă. Nu-l condusesem și oricum aș fi avut șanse mici să-l mai conduc cu altă ocazie, din moment ce din vara acestui an versiunea R90 (de la 90 CP) este înlocuită de R110 (de la 110 CP). Îmi doream să am în portofoliul de mașini conduse și versiunea R90, chiar dacă R110 se anunță mai bună. Să pot urmări obiectiv evoluția lui Renault Zoe îmi doream să conduc și o versiune deja „veche”.

Cu o zi înainte să merg să preiau Zoe de la importator mă sună Marius Răspopa de la dealerul BMW Automobile Bavaria: „Auzi, avem liber o săptămână BMW-ul i3, nu vrei să mergi cu el?”. Cu Marius deja mă cunosc bine și chiar am făcut împreună un clip despre ce înseamnă achiziția unei mașini electrice în 2018.

„Challenge accepted!”, mi-am zis. Și așa a început o săptămână în care am pus cheile de la MINI-ul meu din 2002 în cui și am condus, în fiecare zi, două mașini electrice. Am încercat să le rulez în condiții similare pe amândouă, să le conduc în proporții egale dimineața, la prânz și seara astfel încât să observ cât se poate de obiectiv consumul, performanțele, confortul și tot așa.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 1

Electromobilitatea are capacitatea să reducă diferențele dintre mărci. Din punctul de vedere al motorizării (strict) între i3 și Zoe nu simți o diferență așa de mare precum între un BMW Seria 1 și un Clio. La electrice contează în definitiv doar puterea și tipul de tracțiune. Neavând cutie de viteze care să influențeze în vreun fel reacția motorului, totul decurge lin și liniar. BMW i3 are putere aproape dublă față de Renault Zoe R90 (170 CP vs. 90 CP), dar la condus normal această diferență nu se simte. M-am trezit adesea exclamând în gând „Bă, da’ Zoe ăsta nu merge rău deloc!”. Desigur, plusul de putere al i3-ului e încântător atunci când ai ocazia să-l folosești și există o diferență clară de performanțe (sprint) în favoarea modelului german.

Observația nr. 2

Zoe afișează pe bord nivelul de încărcare al bateriei când mașina este conectată la priză și timpul rămas până când bateria va fi plină. La i3 nu se întâmplă asta. La Zoe, oricine poate ști cât timp mai durează încărcarea sau cât este nivelul actualul al bateriei. Mi se pare o setare binevenită pentru că un alt utilizator de mașină electrică care are nevoie să încarce la aceeași priză poate ști dacă e posibilă deconectarea mașinii tale sau nu. Sau știe cât timp mai are de așteptat până când mașina ta va fi încărcată. La BMW i3 nimeni n-o să știe dacă mașina stă la încărcat de 10 minute sau de 10 ore; nimeni nu știe cât de încărcată e bateria. Ce arată i3 este ora la care va fi încărcată mașina, dar asta doar când e proprietarul la mașină (ușă deschisă, contact pus, imediat după încuiere, imediat după descuiere, etc…).

Instrumentar de bord Renault Zoe (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 3

Zoe este mai pregătită pentru majoritatea stațiilor disponiile în România, cele de 22 kW, fiind capabilă să tragă din priză chiar 22 kWh, în timp ce chargerul on-board al lui i3 poate lua maximum 11 kWh. Asta înseamnă că un Renault Zoe (an 2018) se va încărca mai repede cu circa 30 de minute față de un i3 (an 2018), deși are baterie mai mare cu 7 kWh (40 kWh Zoe vs. 33 kWh i3). Așadar, puterea charger-ului on board este foarte importantă.

Zoe se poate încărca inclusiv la prize de 43 kW AC (curent alternativ) în regim rapid (circa o oră), în timp ce BMW i3 va trage tot maximum 11 kWh din priza de 43 kW AC.

Pe de altă parte, BMW i3 este capabil să se încarce la curent continuu (DC), la stații de 50 kW DC (Kaufland, Lidl, OMV, MCM Petrol, etc…) sau 22 kW DC (Rompetrol, MCM Petrol, etc…). Cumva stațiile de tip DC de 50 kW sunt standardul actual de fast-charge, standard cu care BMW i3 este compatibil (prin portul opțional de alimentare CCS), iar Zoe este limitat la cel mult 43 kWh AC prin portul său de încărcare Type 2.

Concluzia la acest punct este că BMW i3 este mai bine pregătit pentru infrastructura fast-charge, stațiile de 50 kW DC fiind mai dese decât cele 43 kW AC, în timp ce Zoe este mai bine pregătit pentru stațiile semi-fast-charge de 22 kW.

BMW i3 si Renault Zoe R90 la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 4

Confortul scaunelor este cumva la paritate, lucru oarecum surprinzător. Scaunele din Zoe sunt mai mari și mai moi, în timp ce scaunele din i3 sunt mai rigide, au un profil mai discret și au o formă anatomică mai bună. Trecând din una în alta mi-a fost greu să decid care scaune îmi plac mai mult, ambele fiind confortabile și ergonomice în felul lor. Pur și simplu le-aș pune pe picior de egalitate: ambele oferă confort foarte bun, deși prin abordări constructive diferite.

Observația nr. 5

Materialele fac diferența, mai ales dacă vorbim de un i3 bine configurat, cu inserții din piele pe scaune și lemn + piele pe bord. Calitatea finisajelor în i3 este net superioară. E normal și logic să fie așa, dată fiind diferența de preț dintre un i3 full options și un Zoe full options (vreo 10.000 Euro în plus pentru i3).

Zoe pierde teren prin prima faptului că interioarele deschise la culoare (bord alb, volan crem, etc…) nu mai sunt disponibile, iar singurele combinații posibile la interior se învârt în gama de negru și gri, care au un aer anost și auster.

BMW i3 în echiparea de bază costă la fel de mult ca un Zoe full options (circa 35.000 Euro cu tot cu TVA și fără ecobonusul de 10.000 Euro acordat de Guvern), oferind cam același lucru, mai puțin funcția de fast-charge (pe care un i3 de bază nu o are). Din punctul de vedere al finisajelor, un BMW i3 de bază este lucrat mai îngrijit decât un Renault Zoe bine echipat, ceea ce se traduce într-un avantaj clar în favoarea i3-ului la capitolul finisaje. Iar cine e dispus să plătească mai mult pentru lemn și piele de bună calitate o poate face în cazul lui i3.

Interior Lodge BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 6

Zoe este o mașină mai practică prin perspectiva accesului mai facil la locurile din spate. Are aceleași funcționalități ca o orice mașină convențională, în timp ce i3 are o abordare mai neobișnuită pentru designul portierelor spate, iar acest lucru se răsfrânge asupra accesului în mașină. Și portbagajul e mai mare la Zoe (338 litri) față de i3 (260 litri), cu mențiunea că i3 mai are un mic portbagaj sub capota din față numai bun pentru cablurile de încărcare și kit-ul legislativ, în timp ce la Zoe trebuie să le ții pe toate în portbagaj.

Din această perspectivă Renault Zoe este o mașină mai pretabilă pentru Uber și taxi, în timp ce i3 este mai degrabă pretabil pentru joburi și afaceri în care contează imaginea. Zoe este pentru angajații firmelor, i3 este pentru managerii lor. Cam așa văd eu lucrurile.

Interior Renault Zoe R90 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 7

Modul în care se conduc cele două mașini e similar, dar diferit prin detaliile care fac diferența. BMW i3 se poate conduce cu o singură pedală, cea de accelerație. În funcție de cât de mult o apeși, mașina accelerează, așa cum te-ai aștepta. În funcție de cât eliberezi pedala de accelerație mașina frânează mai puternic decât o face o frână de motor convențională, oprindu-se chiar de tot. Dacă anticipezi corect situațiile de condus poți să parcurgi kilometri întregi fără să te atingi de frână. Conceptul se cheamă one pedal driving și vine standard pe i3 și doar așa poate fi condusă mașina, în timp ce la alte modele poți activa acest mod din butoane (spre exemplu la Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf și Hyundai Kona Electric).

În cazul lui Zoe mașina merge mai degrabă ca una cu transmisie automată, fiind nevoie de același mod de lucru cu cele două pedale. Chiar dacă BMW i3 este mai revoluționar pe partea de experiență de condus, stilul one pedal driving necesită un pic de acomodare (de la câteva minute la câteva ore de condus), în timp ce la Renault Zoe se poate adapta oricine mai rapid sau instant.

Observația nr. 8

Constructiv vorbind, BMW i3 este o capodoperă, având structura caroseriei din plastic întărit cu fibră de carbon (CFRP) și toate panourile caroseriei din plastic. Cu alte cuvinte, ușile lui i3 sunt precum barele de protecție de la orice mașină modernă. Acest lucru le face mai rezistente la deformare și mai ușoare. Întreaga mașină este construită cu reducerea masei în minte, astfel că este mai ușoară cu peste 100 kg față de Zoe, având și putere aproape dublă.

BMW i3 este o mașină în care se îmbină armonios plasticul, fibra de carbon, lemnul, pielea, lâna, fibrele vegetale întărite cu rășini, cauciucul și unele componente din aluminiu (pe partea de suspensie), în timp ce Renault Zoe este o mașină din tablă și plastic, cam așa cum este orice altă mașină de pe piață. Din punct de vedere industrial sau constructiv Renault Zoe pare mai degrabă o răscoală, în timp ce BMW i3 pare un război mondial.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 9

Consumul de energie pare să fie mai mic la i3, deși este cu 80 CP mai puternic decât Zoe. Masa mai redusă și anvelopele mai înguste (frecare mai mică) fac consumul urban să se situeze în jurul valorii de 15,5 kWh/100 km în cazul lui BMW i3 și undeva în jurul valorii de 17,5 kWh în cazul lui Renault Zoe.

Pentru că are o baterie cu 7 kWh mai mare (40 kWh vs. 33 kWh), Renault Zoe reușește să aibă o autonomie cu 40-60 km mai bună față de BMW i3, adică un maxim real de circa 240 km în oraș, față de un pic sub 200 km în cazul lui BMW i3.

Senzația cu care rămâi este că la Renault plătești mai degrabă pentru ce nu se vede (bateria mai mare, autonomia mai bună), în timp ce la BMW plătești mai mult pentru ce se vede (materiale mai bune, calitate a proiectării și construcției superioară). Sau și mai simplu spus spus… la Renault cumperi mai mult o baterie, la BMW cumperi mai mult mobilier.


Cam acestea sunt gândurile și concluziile principale care mi-au umplut mintea timp de o săptămână. Sper că am reușit să acopăr întrebările principale pe care le are oricine cochetează cu una din aceste două mașini electrice, iar pentru lămuri suplimentare formularul de comentarii vă stă la dispoziție cu plăcere pentru (alte) întrebări.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

81 comentarii

Rahova 30 august 2018 - 14:54

Câteva întrebări am și eu.
1. Cu ce se face încălzirea habitaclului la una și la alta? Pompa de căldura sau rezistenta?
2. Mai există becuri cu filament pe ele?
3. Ce elemente grele, construite din tablă, fier, se mai regăsesc pe ele deși ar trebui să fie din aliaje ușoare?

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 15:47

Salut!

1. La fix cele două mașini din articol se face cu pompă de căldură. În funcție de anul de producție și de configurație este posibil să fie și cu rezistență. Spre exemplu, la i3 din primii ani de producție pompa de căldură era opțională și venea la pachet cu pachetul charging (adică funcția fast charge).

2. Pe i3 2018 încolo nu mai sunt becuri cu filament, înainte de facelift existau inclusiv la faruri, versiunile de bază. Acum totul e pe LED la i3, iar la Zoe nu se poate decât bec cu halogen/filament. La Zoe toate becurile au filament.

3. Apare conflictul tehnologie vs. cost. Ambele mașini ar putea fi mai ușoare decât sunt, dar la un cost mai mare. Practic i3 are totul redus la minimum posibil ca masă, Zoe are încă multe componente din oțel (brațe de suspensie, cadru motor, uși, caroserie). O reducere a masei pentru o mașina de aceste dimensiuni sub masa unui i3 nu va fi posibilă la nicio marcă (vei vedea că timpul va confirma ceea ce spun). Nu este viabil economic.

Reply
boglu 30 august 2018 - 16:32

La Zoe (care mi se pare si ea o masina tare practica si buna) exista posibilitatea pre-conditionarii bateriei si habitaclului in functie de o ora programata a plecarii? Mie asta mi se pare fain la i3… sa gasesc iarna dimineata masina dezghetata si uscata complet, pe curentul de la priza casei…

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 16:53

Da, există această posibilitate și la Zoe, însă doar pentru habitaclu, nu și pentru baterie.

Reply
Rahova 30 august 2018 - 16:41

Tehnologia LED și elementele din aluminiu nu mai sunt așa scumpe ca-n trecut. S-ar putea monta cu lejeritate pe mașinile electrice – care oricum nu au prețuri mici- deci mai e mult loc de îmbunătățiri. Dacă mergi cu luminile aprinse ai din start un plus de consum de 150Wh. Dacă scoți o viteză medie de 50km/h se adaugă un minus de 300Wh la consum numai din lumini.

Reply
paul 30 august 2018 - 15:03

„fiind capabilă să tragă din priză chiar 22 kWh, în timp ce chargerul on-board al lui i3 poate lua maximum 11 kWh”. kWh e pentru capacitatea bateriei, viteza de incarcare se masoara in kW. aceeasi greselala e si in alte locuri in articol.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 15:49

Și consumul se măsoară în kWh/100 km, deci tot kWh. Puterea prizei se măsoară în kW (cum zici tu și cum am scris și eu în articol), iar ceea ce trage mașina din priză se măsoară în kWh (cum am scris), pentru că vorbim de un număr de kW într-o oră. Până la urma urmei e vorba tot de un consum, adică acel consum al mașinii din priză. Deci e corect kWh.

Reply
marius 30 august 2018 - 15:14

Chiar nu inteleg disperarea cu care se forteaza si se promoveaza in prostie aceste „vehicule” electrice. Sunt scumpe si nu isi justifica investitia. Banii bagati in ele sunt bani aruncati pe geam in conditiile in care: 1. bateriile isi vor reduce din eficienta si asa extrem-extrem de redusa pe care o au initial; 2. admitand ca vor aparea noi versiuni mai eficiente, odata ce ai dat 35000 – 50000 de eur pe o asemenea masina, banii aia nu ti-i vei mai recupera niciodata la o presupusa revanzare; o sa vinzi masina pe bani de nimic.
Masinile electrice creeaza o groaza de probleme pentru o utilizare banala: Alergat dupa prize (si asta nu numai in Romania), umblat cu cablurile prin noroi si pus masina la incarcat intr-una, nevoia unei locuinte cu garaj, unde sa iti poti incarca bateriile, nevoia inca unei masini cu combustie pentru distante lungi.

Reply
Rahova 30 august 2018 - 15:36

Deocamdată, mai vedem peste ani, când prețurile se vor reduce foarte iar autonomia va crește.

Reply
mst 30 august 2018 - 15:44

Sa recitesti comentariul asta peste 10 ani. O sa te uiti la el cum se uita lumea la ce a zis Ballmer despre iphone.

Reply
bancher 31 august 2018 - 09:50

Scuze, dar ce a zis ballmer despre Iphone?

Reply
Ovidiu 3 octombrie 2018 - 09:53 Reply
dodoi 30 august 2018 - 15:48

Daca vrei sa dai bine printre vecini si cerul de prieteni sau daca esti o personalitate publica precum Obama care avea un Chrysler 300C (8 cil, 5.7 L) si vrei sa arati bine in ochii publicului tau iti cumperi, cum era acum vreo 10 ani la moda, o masina hybrida sau mai nou una electrica (vezi https://www.autoblog.com/2007/07/13/obama-swaps-300c-for-escape-hybrid/ ). In rest una electrica poate are sens daca o folosesti pentru naveta la servici si prinzi o promotie buna. In Canada, acum cativa ani, a fost o promotie lease cu CAD$100 (~300 lei/luna) pe luna pentru un smart fortwo electric sau anul trecut au fost Ford Focus electrice la vreo $CAD 20K (dupa discount-ul guvernamental). Interesul a fost mare pentru amandoua si pentru Focus au fost liste de asteptare.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 15:50

Marius, nu știu unde vezi tu disperare. Eu aș numi echilibru ceea ce numești tu disperare. Atâta timp cât aceste mașini există, e corect ca noi, jurnaliștii, să scriem și despre ele. Nu?

Reply
marius 30 august 2018 - 16:15

@Adrian Mitrea: absolut ca e corect sa scrieti despre ele, dar sa scrieti la rece despre ele, sa informati corect lumea, sa vorbiti si despre dezavantaje, nu doar despre cat sunt de minunate aceste gadgeturi. Pentru ca unii care nu se pricep ar putea fi indusi in eroare, ar putea sa-si dea banii pe niste chestii care nu justifica acei bani. In rest, e foarte bine ca exista alternative, e foarte bine ca lumea are de ales din mai multe optiuni. Dar trebuie spus adevarul, chiar si cand e neplacut. Daca cineva decide sa isi cumpere o asemenea masina perfect constient, atunci e liber s-o faca.
Dupa ce poti citi in ultima vreme in presa de specialitate, ar parea deja de domeniul sigurantei ca viitorul e electric. Ceea ce nu e cazul. Cine are niste informatii in plus, cine e cu adevarat pasionat de domeniul auto, acela stie ca cu tehnologia actuala aceste masini n-au niciun viitor. Si aici ma refer la baterii.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 16:19

Păi și unde ți se pare ție că le-am lăudat? Am scris ce prespune utilizarea. Cât e consumul, cât costă. N-am spus nici că sunt ieftine nici că sunt bune. Asta decide fiecare.
Bateriile au viitor, unul chiar foarte strălucit, la fel ca și aceste mașini. Caută Solid State Battery pe Google și vezi ce găsești. Din 2021 vei citi despre mașini cu SSB la mine pe site 🙂

Reply
marius 30 august 2018 - 17:42

https://insideevs.com/nissan-says-development-of-solid-state-batteries-practically-a-zero/

Acum probabil ca n-o fi stiind nici seful de la Nissan. 🙂

Sa te bazezi pe viitoare „breakthroughs” e ca si aia cu „Nu crede in miracole. Bazeaza-te pe ele!”. 🙂

Daca vor aparea ceva revolutii in domeniu, probabil ca bateriile vor avea viitor. Dupa stiinta mea, si urasc sa va stric pofta de gimmics, limitele chimiei au fost atinse si asta e motivul pentru care nici macar in cazul telefoanelor mobile nu sunt capabili sa scoata ceva baterii mai destepte, de trebuie sa fim toti zilnic cu smartfoanele la priza. 🙂

Pe de alta parte, las la socoteala voastra daca merita o masina 35.000 de eur care te duce sub 200 de km. Si asta cand nu folosesti incalzirea/racirea in masina. Probabil ca la viteza mai mare si cu caldura pornita te duce pe la 100 de km. Daca in conditiile astea esti dispus sa dai banii aia pe masina, foarte bine. Dar pentru orice om rational asta inseamna ca bateriile actuale sunt un drum infundat, nicidecum viitor.

Adrian Mitrea 30 august 2018 - 17:54

Depinde ce vrei să citești și să înțelegi. Vei vedea că litiu-ion se va generaliza pe mașini de oraș și mai accesibile, iar solid state va fi pentru mașini sport și limuzine premium/lux. Autonomia nu este totul la o mașină. Degeaba ai un Clio care merge 1.000 km cu un plin de motorină dacă în oraș scoate fum din ambreiaj de cât de aglomerat e. Am avut telefoane la care bateria ținea o săptămână, dar nu le mai folosim pentru că telefoanele mai noi pe care le încărcam de 2 ori pe zi prezintă mai multe avantaje decât dezavantaje. Așa și cu mașinile, vei vedea. Ne mai auzim și după 2021 https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180

was 30 august 2018 - 22:11

In anul 1993 cand eram inca copil si un var avea un PC cu procesor i486DX2 cu 66 de MHz si mi-a zis ca o sa creasca frecventa pana la 100 de MHZ, dar nu mai mult, pentru ca legile fizicii nu permit, s-ar topi de la caldura. Apoi in 1994 eu deja aveam un DX4 cu 100 MHz.

Sil 30 august 2018 - 23:22

Mai omule vw investeste peste 30 miliarde euro in masini electrice. Tu crezi ca ei nu au ce face cu banii?
https://www.google.ro/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1DH1M8
Pot sa iti dau multe exemple care sa sustina viitorul electric.
Cat despre SSB (solid state battery) aproape toti producatorii de baterii si nu numai s-au apucat de dezvoltat.
Seful nissan zice ca SSB vor fi viabile de prin 2025 (jumatatea deceniului urmator), adica peste doar 6 ani. Dar, inainte de asta vor aparea masini cu SSB, insa nu la scara larga.
Oricum marea problema la electrice e bateria si pe asta se pluseaza mult.
Orice tehnologie e slaba la inceput.
Acum ce ar trebui? Sa ramanem la diesel pt ca electricele nu sunt perfecte?

bancher 31 august 2018 - 09:53

ha, ha, cat de mult gresesti.
In stiinta nu exista limite..Limite au doar cei care considera ca exista limite.
Niciodata nu stii cum stiinta va face un salt major, si bateriile vor deveni ieftine si cu o mare autonomie.

boglu 30 august 2018 - 16:25

Sa spui treaba asta si celor 1 milion de noi posesori europeni de masini electrice din primele 7 luni ale lui 2018.

Reply
NIKOS 30 august 2018 - 23:42

@Marius, iar ce nu spui tu e faptul ca pe termen mediu si lung masinile electrice sunt singurele care au viitor pentru ca resursele de petrol si gaz care pot fi accesate prin tehnologia de azi vor fi epizate in 30-50 de ani. Nu cred ca li s-a pus de ecologie celor de la Volvo care vor trece in curand la motorizare 100% electrica. Cursa pentru dominarea pietei AE (in paralel cu abandonarea explozibilelor) a inceput.. Iar in cazul ipotetic in care bateriile de care pomeneste Adrian ,vor fi validate de practica, well, acele baterii vor reduce costul unei masini electrice suficient cat sa ingroape barnaitoarele cu fum pentru totdeauna. Sau le va trimite la muzeu . Dar azi, asa cum remarci si cum se stie e mai economic sa ai una care polueaza.

Reply
Ionut Cioroaba 11 noiembrie 2018 - 00:02

bateriile la i3 sunt garantate 3 ani. Eu fac in Londra un minim de 100km/zi, iar electricitatea ma costa pt acest i3 de 8 ori mai purin decat ma costa motorina la 320d. Taxa de drum zero, parcare aproape zero in centrul Londrei. Electric e o alternativa f buna cand faci multi km /zi.

Reply
Adrian Mitrea 11 noiembrie 2018 - 11:30

Bateriile lui i3, la fel ca și în cazul altor mașini electrice, sunt garantate 8 ani sau 150.000 km (care termen se atinge primul). Cea mai redusă garanție pentru baterie pe care o știu este la Renault Kangoo Z.E., unde sunt garantate 5 ani.

Ovidiu 3 octombrie 2018 - 09:50

personal, am fost pus in fata deciziei de a achizitiona a doua masina anul trecut si m-am orientat catre o masina mica de oras, in conditiile in care cealalta e una de familie, 7 locuri. Am luat in serios optionea unei masini electrice — ma gandisem la vrema respectiva la un e-UP!. Daca locuiesti la bloc e problematic, dar pentru cine are casa, cu sau fara garaj, e o optiune valida… e ca si cu ti-ai lasa telefonul la incarcat peste noapte. Foarte bun articolul, si foarte bune intrebarile din comentarii. Ca ne plac masinile din articol e ca irelevant in legatura cu calitatea articolului.

Ca un fapt divers, in cladirea unde lucram anul trecut in Iasi, eON a montat o statie de incarcare gratis, si intr-o seara a venit un tip din Norvegia sa-si incarce Tesla acolo. Omul plecase in turnau prin europa (voia sa ajunga in Transnistria!) si avea traseul deja facut pe unde era statii de incarcare. Se pare ca cei de la Tesla le-au mapat pe toate… mi s-a parut super cool (cladirea unde lucram e intr-o zna destul de obscura in Iasi). Incet incet evoluam, nu cu ritmul pe care multi il vrem (de aici si dezamagirea), dar o sa vedem unde ajungem.

Problema cu masinile electrice e autonomia bateriei si viteza de top-up. Alternativa e masina cu hidrogen – dar acolo problemele sunt mult mai mari (producerea H2 e muuuult mai poluanta si costisitoare acum decat folosirea petrolului).

Reply
Adrian Mitrea 3 octombrie 2018 - 10:10

Mulțumesc pentru comentariu și aprecieri, Ovidiu!
Chiar și fără Tesla poți găsi ușor stațiile de încărcare din lume, folosind PlugShare.com. Eu așa am făcut peste 10.000 km cu mașini electrice în ultimii doi ani.

Reply
Banel 30 august 2018 - 16:10

Asa au zis si posesorii de căruțe acum 100 si ceva de ani.

Reply
boglu 30 august 2018 - 16:38

In cazul unei familii care locuieste la casa, cu doua masini cu utilizare preponderent pe distante mici, nimic nu este mai logic decat ca una dintre masini sa fie electrica. Eu am autonomie de 140km si folosesc masina ca sa fac naveta in oras. In majoritatea cazurilor o incarc o data la doua zile.

Reply
marius 30 august 2018 - 17:58

Singura utilizare actuala cu adevarat eficienta a bateriilor pe care le avem ini momentul asta e pentru: trotinete, biciclete si scootere electrice. Pentru mobilitate urbana bateriile actuale sunt suficiente. Exista deja trotinete care au un range real de 40 – 50 de km si te duc cu o viteza de 45 km/h. Exista si variante mai performante, dar acelea deja ajung la preturi prea mari care nu se justifica. La fel, scootere electrice care merg 60 – 70 de km.

In cazul asta, bateriile pe care le avem acum sunt OK. Si cel mai probabil cam la atat vor si ramane la modul real daca nu va exista vreo revolutie in domeniu. Oricum, cu formulele actuale nu se mai poate mai mult. Daca vor gasi alte elemente chimice, deci cu totul alte formule, poate… cine stie. Dar deja de 100 de ani incearca asta si au reusit extrem de greu sa le faca putin mai eficiente. In timpul asta motoarele cu combustie au evoluat continuu si au ajuns acum la performante remarcabile.

V-as aminti ca fara sustinerea prin programe guvernamentale, vanzarile de masini electrice sunt super, dar tind spre 0. Ar fi o idee buna sa se subventioneze vehicule gen trotinete si biciclete electrice pentru mobilitate urbana. Ajutoarele pentru masini sunt bani aruncati pe geam.

Reply
Alin 30 august 2018 - 15:34

I3 are volanul facut in Romania, la o fabrica din judetul Hunedoara.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 15:50

Foarte bine, la cât mai multe i3-uri pe străzile din România, să existe cerere și pentru fabrica respectivă!

Reply
Sil 30 august 2018 - 23:29

Speram sa se faca aproape toata masina in romania. Dar se pare ca bmw a ales ungaria pentru fabrica de electrice.
Deci, i3 de peste cativa ani poate nu va mai avea nimic facut in romania.. tu ce zici, e bine sau rau?

Reply
Stefan 30 august 2018 - 15:47

Pretul la Zoe include si bateria sau aceasta este inchiriata?

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 15:52

Prețul la Zoe include bateria. Din motive legislative Renault au fost forțați să vândă în România mașina cu tot cu baterie, altfel ar fi fost excluși din programul rabla plus (deci fără 10.000 Euro bonus pentru Zoe). Mașina era considerată incompletă.

Reply
boglu 30 august 2018 - 16:28

Ca posesor de i3 (versiunea initiala), tin sa te contrazic la Observatia nr. 2. Cand incepe o incarcare, pe display-ul de bord apare, pret de cateva secunde bune, ora la care se termina incarcarea si nivelul anticipat al autonomiei dupa finalizarea incarcarii.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 16:55

Exact. Și după aia ce faci? Să zicem că vin și eu cu i3-ul meu la 5 minute după ce tu ai plecat de la mașină. De unde știu eu cât o să stai sau cât va dura încărcarea ta (să te deconectez când ai bateria plină)?

Reply
Bogdan Toader 31 august 2018 - 09:31

Salut Adrian. Din cate stiu (nu sunt posesor de masina electrica) este indicat pe afisajul statiei de incarcare timpul, curentul pe care il trage masina, etc. Deci, ar fi o posibilitate sa vezi aceste informatii.

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2018 - 09:57

Salut, Bogdan, există foarte multe tipuri de stații și prea puține au afișaj. Cele de 50 W au toate, cele de 22 kW aproape că nu au deloc…

Reply
Ionut 11 noiembrie 2018 - 00:07

Nu cred ca poti deconecta cablul atata timp cat masina este incuiata… In Londra majoritatea statiilor de incarcare le accesezi cu un RFID card, altfel cablul nu poate fi deconectat.

Reply
Adrian Mitrea 11 noiembrie 2018 - 11:29

Cablul se poate deconecta DIN STAȚIE atunci când mașina este încuiată. Rămâne atașat de autovehicul cu un capăt, dar portul stației poate fi eliberat pentru ca altcineva să poată încărca.

Reply
Ionut 15 noiembrie 2018 - 18:29

Da, dar atata timp cat incarcarea este ativata de tine pe account-ul tau, nimeni nu poate veni si deconecta cablul? Trebuie sa fii tu cu RFID-ul tau sa deconectezi… cel putin asa e aici in Londra

Adrian Mitrea 16 noiembrie 2018 - 21:41

Sesiunea de încărcare se încheie automat când e bateria plină, cablul deconectat.
În timp ce se încarcă mașina, evident, nu ți-o poate deconecta nimeni (doar vreun admin).

sorin 30 august 2018 - 16:47

Buna Adrian. Sunt curios, care e consumul in kwh/100km in regim de autostrada, mers legal (130km/h), in conditiile in care functioneaza si climatizarea?

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 16:57

Salut! La Zoe nu știu. La i3 și i3s este de 19-20 kWh/100 km consumul pe autostradă, rulat regulamentar și cu vârfuri la 160 km/h în depășiri. Am scris mai multe aici https://0-100.ro/2018/08/29/cum-a-fost-la-raliul-s

Reply
Adrian 30 august 2018 - 18:47

Buna Adrian,
Am testat ambele masini ca si tine pentru ca voiam o masina electrica pentru drumurile zilnice. Sunt total de acord cu concluziile pe care le-ai exprimat mai sus. Se pare ca Renault a inteles pina la urma ca inchirierea bateriei nu e in avantajul cresterii vanzarilor.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 19:27

Salut! Și ce ai ales și de ce? Chiar sunt curios.

Reply
Sil 30 august 2018 - 23:32

Un diesel din germania :))

Reply
ag7f 30 august 2018 - 20:26

Adrian, bun articolul si bine scris. Nu mi s-a parut nicaieri ca ai laudat masinile electrice in el. Din pacate nu toata lumea o sa fie multumita (haters gonna hate). Multor tehnologii mai radicale nu li s-a dat nici un viitor de-a lungul timpului. O analogie imi vine in minte, cand a aparut un telefon cu touchscreen in 2007 facut de o companie care nu mai facuse telefoane, aproape toti (nokia, ericson, motorola, blackberry …etc) au ras si au zis ca nu are nici o sansa (inclusiv eu care eram blackberry hard core), cat de nashpa etc. fast forward 11 ani si uite-te in jurul tau…

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2018 - 21:40

Eu cred că motorizările electrice vor deveni tot mai populare pentru mașini de oraș până la nivel de clasă C (Golf, Astra, Focus, etc…), iar tot ce e peste va fi hibrid, pur benzină sau pur diesel. Practic mașini de oraș precum Clio dCi vor dispărea și vor fi înlocuite cu ceva electric. Tot ce înseamnă berline premium mari precum Seria 5 sau Seria 7 vor avea toate motorizările posibile: electric (pentru mașini de ambasadă, spre exemplu, sau shuttle la hoteluri de 5 stele); diesel (pentru directori și manageri mai mici care stau în mașină toată ziua și străbat țara în interes de serviciu); benzină (pentru clienți persoane fizice care mai au acasă ceva electric, dar mai țin o a doua mașină pentru călătorii mai lungi); hibrid (pentru indeciși). Electricele nu vor înlocui mașinile pe benzină sau diesel, așa cum nici mașinile diesel nu le-au înlocuit pe cele pe benzină. Pur și simplu se vor mai așeza cotele de piață pe motorizări, iar benzinarele și dieselurile vor pierde din clienți treptat pentru că unii vor migra la electric. Cam asta cred că va fi situația peste 5-10 ani.

Reply
dodoi 31 august 2018 - 00:51

La diesel a inceput numaratoarea inversa. In America de Nord nemtii nu mai vand diesel (ghici de ce?). In Europa , desi Toyota a anuntat ca nu o sa mai vanda diesel, nemtii si ceilalti vand (inca) pentru ca nu e asa de usor sa renunti dintr-o data la diesel si renuntarea ar periclita economia europeana (asta e in detrimentul sanatatii omului obisnuit).

Cat despre hibride ele concureaza cu succes diesel-ul. Parte proasta la hibride e ca in functie de model diferenta de pret poate sa ia cam 3 ani ca sa o recuperezi fata de aceasi varianta pe benzina. Ori, cel putin in America de Nord, firmele nu tin masinile mai mult de trei ani,

Reply
dodoi 31 august 2018 - 00:39

Telefonul ala cu touchscreen era Apple si a fost de la inceput (foarte) rentabil pentru Apple. Masinile electrice sunt nerentabile inca de la inceput cu toata subventia guvernamentala pentru consumator cat si pentru producator. Sergio Marchionne fost CEO la Fiat-Chrysler spunea ca producatorii auto pierd peste $20K la fiecare masina electrica. Cat depre consumatorul obisnuit, el nu o sa-si recupereze nicodata diferenta pe care o cheltuie in plus pe modelul electric. .In concluzie daca-ti pasa de banii tai iti cumperi o masina obisnuita (noua) pe benzina.

Reply
Fox 31 august 2018 - 00:46

Un articol scris foarte fain si care pare destul de obiectiv. Cat despre masinile electrice, ele sunt dragute (le vad zilnic misunand, in special Tesla) ,,,dar in ceea ce priveste partea financiara tind ii dau dreptate userlui „marius”, ca ele sunt dezavantajate la acest capitol fata de o masina pe combustibil clasic. Electricile sunt momentan prea scumpe. Ori ai bani si nu conteaza, ori mai astepti ceva an pana vor scadea preturile.

Reply
roman 31 august 2018 - 08:33

Oare si la I3 o sa inceapa sa se rupa lantul de distributie? Iar renaultu Zoe sincer nu m-as arunca la el. De la renault o sa cumpar doar o dacie hibrid (cand o fi). Pana atunci, bat hibridele de la toyota si lexus la fund mai tot ce misca.
GS 450h din 2006 – performante de BMW 545i cu un consum mai mic decat 520d.
Doua treimi din kilometrii facuti de Lexus sunt facuti pe benzina, restul cu motorul oprit – avantaje? Pe langa consum redus, cresterea sperantei de viata a motorului pe benzina, mai putine depuneri, mai putine ocazii sa se infunde instalatiile in trafic urban, schimbul de ulei facut la 15.000 km, dar de fapt motorul a facut 10.000 (rasfat).
Saracii consumatori din ziua de azi, coplesiti de marketing, chiar au impresia ca daca i-a facut cineva sa vrea BMW/Audi/VW, marcile alea sunt si bune :)).

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2018 - 08:53

Și să nu uităm de BMW 530e și BMW 330e care fac acele modele Lexus să nu mai bată la fund chiar orice mișcă așa de tare 😊

Reply
David Aurelian 31 august 2018 - 11:58

BMW-ul ăla arată groaznic. AM văzut și prin oraș, e pur și simplu ca atins de o boală degenerativă. Vorbesc doar de exterior, nu de interior.
Până la urmă, autorul s-a lăsat prins de ideea de „marcă” și a scos cumva BMW-ul în câștigător („cumperi o mașină” față de Renault „cumperi o baterie”). La orice mașină contează consumul, autonomia și alte aspecte utile, nu doar la cele electrice – îmi pare rău pentru autor dar e subiectiv aici. Probabil din cauză că la BMW lucrează „prietenul tău”.

Una peste alta, ideea comparației e binevenită, e nevoie de comparații și pe această plajă a mașinilor electrice, să se familiarizeze lumea cu ele.

În ce mă privește, am condus doar Zoe, și a fost absolut încântător de condus: zgomot ce tinde spre zero, ca viteză ne-am dus (eu, soția și copilul) cam la 130 pe oră (pe unde s-a putut), am mers de la Cluj la Oradea și mai avea bateria vreo 23% (da` n-am pornit cu ea plină). Recomand ca mașină de oraș sau pentru cei ce fac naveta pe distanțe relativ scurte (100-200 km pe zi).

Pe de altă parte, știu direct de la un prieten care are ca mașină de servici un i3 că bateria, atenție, ține foarte puțin. E amuzant că autorului articolului i-a ținut „puțin sub 200 km”, fără să precizeze exact cât. Prietenului meu nu-i ține niciodată mai mult de 140-150 km, e nervos pe șeful lui că i-a dat o „chestie” cu care nu poate face alte drumuri decât cele de servici. Calitatea interiorului nu e deloc grozavă, în sensul că nu-și merită banii, lemnul se pătează și nu se poate înlocui decât cu piese noi (costuri foarte mari). M-a dus și pe mine odată prin Cluj cu mașina aia, nu are sprint mai bun ca Zoe, poate doar dacă consumi jumate de baterie în 500 m.

În ce privește bordul, mulțumesc autorului pentru pozele postate: e evident că ca Zoe bordul este mult peste BMW ca estetică, dar și ca utilitate. De altfel, chiar autorul articolului a criticat, pe bună dreptate, faptul că la BMW nici măcar nu știi cât la sută din baterie s-a încărcat, în timp ce la Renault Zoe știi asta tot timpul. Toate astea derivă din faptul că la Renault s-a investit mult mai mult în cercetare (are capital de stat, cu companie autonomă de cercetare, dar și centre de cercetare la aproape toate unitățile de producție) în timp ce la BMW multe chestii țin doar de marketing. Renault este înaintea multora în ce privește automobilele electrice (doar Tesla se poate lăuda că a început producția de masă înaintea Renault).

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2018 - 12:12

Hai să lămurim niște chestii.
1. Când intri la mine pe site începe și tu să scrii după ce saluți. Alți cititori știu să o facă și primesc din partea mea răspunsuri pe măsură.
2. Se vede că ai intrat aici și ai comentat doar ca să mă pui la punct.
3. BMW-ul nu e câștigător. Cred că am subliniat clar avantajele și dezavantajele pe care le-am observat la fiecare mașină.
4. Dacă ai condus doar Zoe, hai te rog păstrează verdictele pentru mai târziu, după ce conduci și i3. Nu în aceeași zi, ca mine, și nici timp de o săptămână, dar măcar 20 km.
5. La i3 bateria ține foarte puțin la mașinile produse în intervalul 2013-2016, pentru că au baterie mică. Ghici ce. Și la Zoe tot atât de puțin ține dacă vorbim de o mașină produsă tot în acei ani.
6. Bateria lui i3 ține minimum 185 km în oraș, în funcție de talpă și de consumatori (căldură sau A/C). După cum vezi, nici la Zoe n-am dat o cifră exactă de autonomie pentru că depunde de mulți factori. Strict în acest caz am avut afișat la i3 197 km autonomie, dacă asta te lămurește mai tare decât exprimarea „puțin sub 200 km”. Despre consum și autonomie am mai scris și aici https://0-100.ro/2018/08/29/cum-a-fost-la-raliul-s… Totul e să mai și citești ce scriu, nu să vii direct să arunci cu căcat.
7. Vezi că servici se scrie corect serviciu, dar să nu mai spui la nimeni că știi de la mine.
8. Nu știu de unde ai informațiile că Renault a investit mai mult în cercetare decât alții, eu pot să spun doar că din punct de vedere tehnologic BMW i3 este o mașină superioară și justifică pe deplin prețul un pic mai mare. Dar asta nu înseamnă că e o alegere mai bună decât Zoe, după cum am spus și în articol. Dacă vrei uși normale, portbagaj mai mare, tracțiune față, autonomie mai bună, atunci alegi Renault Zoe. Dacă vrei o mașină mai agilă și mai puternică, mai bine finisată și mai bine proiectată, atunci alegi BMW i3. E simplu.
Baftă!

Reply
George 25 octombrie 2018 - 07:00

Salut Adrian,

Esti cam agresiv fata de un cititor (client de-al tau mai exact) care nu a fost agresiv sau vulgar.
Remarcile mele:
1. Ai greseli gramaticale in text. Dezacorduri intre subiect si predicat. Si tupeu sa vorbesti de exprimarea altora.
2. In tot articolul avantajezi BMW-ul. Probabil pentru ca este BMW (masina de lux, cica).
Deodata, sa faci elemente de caroserie din plastic reprezinta o „capodopera”. Cand Renault a facut pentru prima oara aripile din plastic la Megane, toti (dar absolut toti) ati ras.
3. Nu zici nimic de faptul ca BMW-ul e urat rau de tot. Absolut hidos. Ceva cam ca Renault Modus sau Fiat Multipla.
Pur si simplu oribil.
4. Daca scaunele de Renault sunt mai bune mai ergonomice, mai moi, mai confortabile, cu sustinere laterala mai buna, de ce nu ai curaj sa spui? Ti-e teama sa nu iti scada firma? Curaj, nu se intampla nimic rau.
Poate unii chiar vor crede ca faci review-uri impartiale si nu platite.
5. Comparatia cu rascoala si razboiul mondial este absolut hilara. Mai ai multe carti de citit pentru a sti scrie. Nu-i chiar pentru oricine.

Spor!

George

Reply
Ionut 11 noiembrie 2018 - 00:12

George… unii spun asa … daca n-ai bani de BMW, cumpara alta masina tati!

Reply
Florin 31 august 2018 - 12:21

Zoe – tractiune fata.
i3 – RWD.

Diferenta se simte clar in placerea condusului.

i3 este singura masina de care m-am indragostit din prima clipa (si am condus din gama BMW o gramada de modele – enumerand o parte dintre ele aici: M3 coupe si cabrio, X5M, X6M, Z4 35is, X3 35i, 535i, 550i, seria 5 M550d, 1M coupe, 330d + multe altele). Niciuna dintre ele nu m-a incantat atat de tare precum i3-ul.

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2018 - 12:23

Exact asta am simțit/gândit și eu prima dată când am condus i3.

Reply
Coss 31 august 2018 - 15:04

La costurile de consum, daca pui la socoteala costul bateriei, care cu tehnologia actuala mai mult de 5 ani sau vreo 100.000 km nu rezista, ajunge sa fie doar putin mai eficienta decat benzina dar sub motorina si gpl.
Diferenta majora ar fi ca nu polueaza in oras ceea ce inseamna un confort destul de mare, desi global polueaza cam la fel ca si cele cu combustie interna. In primul rand polueaza centralele care produc curentul electric. Doar 3,9% din curentul electric este produs de hidrocentrale si 2,2% de eoliene si panouri solare. In al doilea rand polueaza substantele din baterie atunci cand nu se recicleaza corect.
Momentan se subventioneaza masinile electrice dar tot sunt cam scumpe fata de variantele cu combustie interna. Daca s-ar implica ceva mai mult si primariile din orasele mai poluate prin taxe care sa descurajeze motoarele care polueaza aerul din orase, poate ar avea mai multe sanse sa intre serios in piata si asa am fi si noi mai sanatosi.

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2018 - 18:35

Toate cifrele pe care le-ai dat sunt în defavoarea electricelor. Punctual, orice baterie de mașină electrică are garanție 8 ani, nu cinci, respectiv 150.000 km, nu 100.000 km. Atenție, garanție! Durata de utilizare e mult mai mare, de fapt. Că nici la Dacia nu arunci mașina 2-4 ani de garanție și 100.000 km.
Apoi ponderea enrgiei electrice verzi este mult mai mare, se apropie de 40-50% în multe țări și tot crește, spre deosebire de benzină/motorină care tot extracție de petrol înseamnă oricum am da-o.
Procesele de reciclare a bateriilor sunt foarte riguroase și mai e loc de îmbunătățire oricum. Deci avantajele pro electric sunt clare pentru ce înseamnă mobilitatea urbană mai curată. Subliniez, MAI curată. Nu 100% curată.

Reply
mihai 6 septembrie 2018 - 13:11

Adrian, electricele ca electricele. E la modă să vorbim despre ele, au puncte forte și puncte slabe, iar opinia mea vizavi de infrastructura de încărcare probabil o ții minte de la articolul unde am comentat mai pe larg.

Ce nu înțeleg eu e ceva offtopic pentru articolul ăsta, și care e oricum băgat într-un con de umbră, oarecum pe nedrept: dacă discutăm despre reducerea poluării, de ce cota de piață a vehiculelor pe GPL este atât de mică? Înțeleg că inclusiv producătorii care îți vând mașină pe GPL direct din fabrică de fapt folosesc niște kituri GPL 3rd party pe care le integrează ei în uzină înaintea desfacerii, fără să existe R&D in house pentru optimizarea vreunui motor pentru acest combustibil. În consecință, toate mașinile pe GPL actuale au alimentare duală, neexistând în realitate vreo mașină de serie GPL-only, căreia să-i lipsească cu totul instalația de benzină.

Ce părere ai, că tu ai mai vorbit cu producătorii din când în când?

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2018 - 00:19

Salut! Pentru că GPL este considerat periculos. În orice parcare subternă din Europa e interzis pentru vehicule cu GPL. Cumva e nedreaptă situația, dar siguranța primează și asta e viața. În plus, e complicat să faci o mașină să pornească direct pe GPL la temperaturi foarte variate, de la -30 grade C la +40 grade C, așa că e nevoie în continuare de benzină. Stațiile pe GPL sunt și ele rare în multe țări din lume. Din aceste motive cota de piață a mașinilor pe GPL este mică și va rămâne mică. Dezvoltarea mai avansată stagnează fix din cauza asta, iar sistemele third party sunt foarte bune pentru că oricum și un motor pe benzină sau diesel tot de la third party își primește componentele auxiliare (Continental, Bosch, Delphi, Denso…).

Reply
mihai 7 septembrie 2018 - 13:16

Problema care apare la parcările subterane este validă și are legătură cu faptul că gazul degajat în cazul unei eventuale defecțiuni la instalație este mai greu decât aerul, deci riscul de acumulare în „ligheanul” parcării subterane este foarte mare. Perfect, dar majoritatea parcărilor nu sunt subterane, iar altă problemă de siguranță nu cunosc.
În ceea ce privește pornirea la temperaturi scăzute probabil că e dificilă; însă asta nu împiedică cu nimic dezvoltarea pieței în țările sud-europene de pildă. Chiar și pentru nord-europene nu văd un motiv pentru care nu s-ar putea păstra doar un rezervor mic de benzină, de 5-10l, pentru ajutarea pornirilor. Sunt sigur-sigur că taximetriștii noștri merg și iarna pe gaz.
Stațiile pe GPL sunt rare pentru că mașinile sunt puține, nu invers. Dacă ar fi mai multe mașini, imediat ar răsări și cisterne GPL, că e ieftin de înființat stații noi. Prin urmare, nu poți utiliza argumentul ăsta pentru piața de mașini GPL.

Ținând cont că emisiile de CO2 ale mașinilor cu GPL sunt similare cu cele ale mașinilor diesel, însă cu reduceri semnificative față de diesel în ceea ce privește oxizii de azot și funinginea, mi se pare un no-brainer să înlocuim dieselul cu GPL. De aceea mă întreb: de ce toți producătorii auto au început să vorbească despre electrice și să înceapă programe masive de cercetare în direcția asta, când soluțiile pe GPL sunt deja aici, ieftine, bune și scalabile, spre deosebire de electrice?

Motivul pentru care nu mi-aș lua _eu_ o mașină pe GPL ține de spațiu: rezervorul de GPL în soluțiile constructive actuale este pus fie în portbagaj, fie în locul roții de rezervă, și mi se pare aiurea. L-aș prefera în locul rezervorului de benzină. Însă, atâta vreme cât instalația GPL e considerată aftermarket chiar dacă o instalează producătorul, n-am nicio șansă.

Reply
tavi 6 septembrie 2018 - 14:16

am citit cu atentie si rabdare descrierea si am simtit nevoia de a posta doar prin a explica cum vede un conducator de cel putin 5 masini electrice zilnic lucrurile. Lucrez la una din cele mai mari parcari din uk iar de modelul bmw mai sus comentat este masina de care fug efectiv si eu si colegii deoarece, in ciuda calitatii finisajelor, am impresia ca merg cu o masina cu probleme la sistemul de franare deoarece…..datorita sistemelor de incarcare, pare mai tot timpul „infranata” si aceasta consecinta este groaznica, necesitand o rabdare deosebita a soferului. Celelelale modele de bmw hybrid se comporta admirabil in comparatie cu cel electric prezentat mai sus. Prefer ZOE din comparatia de mai sus deoarece ma simt ca intr-o masina, chiar daca sub capota este altceva. Cea mai apropiata de masina originala cu motor clasic este VW GOLF E. care este este aceeasi masina dar cu alt tip de motor. Sunt unii printre care si eu care nu doresc o naveta spatiala precum tesla, ci doar o masina care sa ma ajute in a ma deplasa din punctul x in punctul y fara n sisteme care necesita rabdare si timp pentru aprofundare, celebra proba a prostului disparand deja din conceptia producatorului. Golful si mitsubishi outlander m-au convins ca se gandeste cineva si la cei de orientare batraneasca. Mult succes

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2018 - 00:23

Este strict o problemă de acomodare, așa cum am scris și în articol. După ce înveți să folosești one pedal driving nu mai vrei altceva.
Ce spui tu este cum zic unii că transmisiile automate sunt nasoale și că ei rămân pe manuală, să simtă mașina. Ori dacă pui mâna pe o automată bună, n-ai motive să mai vrei manuală vreodată.
Dacă vei avea ocazia să conduci un i3 măcar 15 kilometri vei vedea că mașina nu e înfrânată și îți permite să dozezi puterea exact cât ai nevoie, poți chiar să ai acel fenomen de coasting (gen mașina scoasă din viteză) dacă potrivești pedala de accelerație într-o anumită poziție.
Cum spuneam, nu e pentru oricine, iar cine vrea feeling de mașină clasică poate alege Zoe, e-Golf sau Nissan Leaf liniștit.
Mulțumesc pentru comentariu!

Reply
tavi 14 septembrie 2018 - 05:56

Asta fac, conduc zilnic minim 15 km aceste modele. Poate este personal desi nu cred, deoarece au aceeasi parere si colegii mei dar eu NU ma pot obisnui cu senzatia infranarii.

Reply
Ionut 10 noiembrie 2018 - 23:54

La i3 ai un app pt iPhone si poti vedea cat de mult e incarcata bateria, poti pre-incalzi masina, poti vedea eficacitatea cu care ai condus etc…

Reply
Adrian Mitrea 11 noiembrie 2018 - 11:32

Da, dar acea aplicație nu este disponibilă în România. Cică va deveni disponibilă din Decembrie (așa zice BMW Group România, așa zic dealerii). Cealaltă aplicație, mai veche, arată câteva informații de bază care îi rămân stocate după ce părăsești mașina (autonomie rămasă, nivelul bateriei în %, rulaj total vehicul și cam atât).

Reply
Liviu Andrei 13 noiembrie 2018 - 12:20

Cel mai probabil Outlanderul familiei va fi inlocuit in viitor de un SUV electric.

Reply
Doru 21 decembrie 2018 - 22:40

Buna seara!

Bun articol, de acord 100%. Sunt posesor de i3 de un an si e bataie cu sotia la condus. Drept e ca dupa o tura cu masina aceasta cam multe (toate) masini par cumva depasite, desuete… masini ale trecutului…

Reply
GHINETpiese.ro 2 septembrie 2019 - 03:25

Parerea mea este ca acest tip de mașini este conceput pentru oraș.
Pretul este destul de mare pentru autonomia care este oferită. La i3 bateriile au garantie 8 ani. După 8 ani sigur te plictisești de ea că apar modele mai noi mai interesante.

Reply
Francisc 31 octombrie 2019 - 23:35

Buna. Avem si grup de facebook pentru detinatorii de Renaul ZOE din Romania Intrati la adresa https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/

Reply
Adrian 5 noiembrie 2019 - 19:41

Salut,ma tot bate gandul sa imi iau o electrica,am vazut ca zoe este mai accesibila la pret, sau un vw golf 1.4 tsi hibrid, cam in 16000 euro este bugetul meu,stau la casa si as avea avantajul sa o incarc si sa ies la un cost mai accesibil ,fac cam 1500km pe luna ,m-ar ajuta cumva dar nu a scris nimeni cat costa acumulatori la masinile electrice ,daca cumpar o masina electrica la mana a doua cu 100000km si dupa 3 ani trebuie schimbati acumulatorii ce afacere am facut,am auzit ca ar costa de la 6000euro in sus ,deci si masina hibrid ar fi buna mai ales ca la vw golf poti face 50km electric ,iar 50 km zic ei cu 2 litri de benzina,ar fi o solutie zic eu,nu avem bani de Tesla ,peste 2 ani vor iesi mult mai multe masini electrice ,este adevarat dar depinde cati ani tin acumulatori,in Germania,Franta chiar si Italia bateriile de la Renault Zoe sunt inchiriate ,daca nu mai tin acumulatorii mai mult de 70% se vor schimba ,la noi in Romania se vand cu acumulatori si costa foarte mult ,astept raspunsuri de la cei interesati,bafta.

Reply
Lucian D 6 noiembrie 2019 - 10:56

Trebuie luat in calcul ca si la hibrid incarcabil la priza (PHEV) vw golf cu 50-60Km autonomie (baterie de 13kWh) bateria va costa undeva peste 2,000 Euro cand o schimbi, pastrand proportiile. Legat de bateriile inchiriate la Zoe in Germania, Franta, Italia, asta arata cat de mult „ne apreciaza” sau „le pasa” de noi romanii francezilor de la Renault cel putin. Desi au fabrica performanta aici (Dacia, Mioveni, AG) care le produce multi bani cu vanzari mari in toata Europa, bag seama ca tot tara de mana II/III din UE ne considera. Daca implementau asta cu bateria de inchiriat si aici, spargeau piata cu Zoe, pentru ca bag seama ca romanul iubeste masina electrica dar se teme de schimbarea bateriilor sau de pretul prea mic cu care ar fi nevoit sa vanda masina chiar inainte de „sorocul” schimbarii bateriilor.

Reply
Naivu 6 noiembrie 2019 - 13:59

Nu am competenta tehnica sa te asigur ca nu vei avea probleme cu bateria, dar in locul tau m-as interesa la reprezentanta Renault daca pot masura in service degradarea bateriei (sau capacitatea ramasa) si mi-as baza decizia pe ce-mi spune acolo: daca, e.g., bateria e la 91% as lua-o, daca e la 72% m-as mai gandi. Trebuie sa ai in minte ca degradarea acestor baterii este un proces gradual, nu e ca si cum la 71% merge struna iar la 69% nu mai porneste de pe loc; poti folosi masina inclusiv daca are baterie la 40-50%, daca iti e suficienta 40-50% din autonomia din cartea tehnica!
Feeling-ul meu este ca bateriile au o durata mai mare decat se asteapta chiar si producatorii (pur si simplu inca nu a trecut suficient de mult de la primele automobile electrice pe baterii Li-ion pt ca industria sa stie din experienta cat rezista aceste baterii) si ca putine BEV vor avea nevoie de o a doua baterie pe durata viata lor de functionare!!!

Reply
King Rocker 26 septembrie 2020 - 18:17

„consumul urban să se situeze în jurul valorii de 15,5 kWh/100 km în cazul lui BMW i3 și undeva în jurul valorii de 17,5 kWh în cazul lui Renault Zoe”
???? Sa inteleg ca 11 kwh/100km la Kona e chiar bine, atunci. Si e mai puternica decat ambele si cu bateria mai mare. Hyundai FTW…

Reply
Adrian Mitrea 28 septembrie 2020 - 14:51

Consum urban 11 kWh/100 km la Kona… poate doar tractată.
Da, extraurban e posibil, mers cu 70-80 km/h, constant, pe drum drept.

Reply

Lasa un comentariu