Acasa Eco #electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

de Adrian Mitrea

Cristian Cristea este unul dintre oamenii care au descoperit automobilul electric din întâmplare, după ce o firmă de închirieri i-a oferit un Nissan LEAF în loc de mașina termică rezervată în avans. Așa a început totul. De atunci au trecut aproape cinci ani. Și peste 230.000 km parcurși electric. Cristian Cristea își folosește mașina pentru a dezvolta și întreține afacerea lui din domeniul apei, dar și pentru vacanțe și călătorii. A fost în Grecia cu LEAF-ul cu baterie de 24 kWh (autonomie reală 100-130 km) și la Amsterdam cu LEAF-ul cu baterie de 30 kWh (autonomie reală 160-200 km). A doua mașină a plecat la cel mai bun prieten al lui Cristian, după ce s-a convins singur că electric e mai bine.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul sponsorilor, în cazul de față Nissan România, și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

Cristian Cristea, fan EV, antreprenor

Sunt un tip din clasa de mijloc. Am propriul meu business, în domeniul apei… Tată de cinci copii.

Aflasem anterior de momentul să mă urc într-o mașină electrică și de Tesla. Știam… Dar mi se părea o mașină mult peste puterile mele de cumpărare.

În momentul în care m-am urcat în LEAF… clar pentru mine s-a deschis lumea!

Am iubit mașina termică… tinerețea mea a fost în mașină termică. După Revoluție, am adus între primele Toyote Corolla, special echipate, sport, în România. Mașină care fugea de sub mine. Senzațională! Pe benzină. Dar a trecut timpul lor. Anii ’90. Suntem în 2020. Trebuie să înțelegem că noutatea vine peste noi.

Cum a început totul?

Am descoperit electricul din greșeală. S-a întâmplat să plec în Olanda, la un târg din domeniul meu, de apă, și să închiriez din greșeală un LEAF. Cei de acolo, de la compania de închirieri, în loc să-mi dea o mașină termică, mi-au o mașină electrică. M-am îndrăgostit atât de mult de ea încât am vrut să plec cu ea din Olanda. Atunci, pe loc.

Am descoperit prima oară în viață o mașină cu care să merg și să nu am costuri echivalente cu mașina termică.

Mi-am cumpărat mașina roșie din Italia și am prins-o la un preț foarte bun pentru momentul 2015. Ea fiind 2014… mașina avea doar 10.000 de kilometri la bord, era o mașină de showroom din Italia și am scos-o la un preț, eu zic, convenabil: 15.000 Euro. La momentul acela o mașină LEAF era tot așa… 38.500 (Euro).

De aici a început aventura: electric. Mi-am dat seama că mașinile mele termice – care erau în număr de trei sau patru în curtea firmei – nu le mai foloseam… Stăteam toată ziua doar în mașina electrică și am decis să le vând. Și le-am vândut pe toate la jumătate de preț, pentru că rugineau. Mă uitam la discurile de frână la mașinile respective că erau ruginite deja după 3-4 luni în care nu le mai pornisem. Nu mai porneau unele dintre ele…

După ce-am scăpat de mașina termică, m-am hotărât! Eram deja așa de pătruns de mașina electrică încât mi-am comandat o altă mașină electrică, nouă de data asta, LEAF, în 2016, apărând modelul de 30 (kWh) și eu deja fiind captat de modelul de 24 (kWh) și descurcându-mă cu el… bine… în condițiile de infrastructură din 2015… care le știm că nu prea existau stații rapide, cel puțin pentru modelul LEAF.

Apărând și stații rapide în România, în 2016 am hotărât să-mi iau un LEAF de generație nouă, de 30 (kWh), l-am luat din Bruxelles, fără ajutor de stat… nu se discuta atunci de așa ceva. Mi-am luat un LEAF de 30 (kWh) de care am fost foarte mulțumit, un Tekna, cu care am făcut vreo 80.000 (km). Cu cea roșie am deja 150.000 (km). Deci mă pot lăuda că am 230.000 (km) în ultimii cinci ani, patru ani, în curând cinci…

Nu mi-am pus problema neapărat: Ce mă fac că n-o să am unde s-o încarc?! Mi-am pus problema: Este o tehnologie atât de nouă încât o doresc pentru mine!

Am adus-o în România, am început s-o promovez… prieteni, cunoștințe, toată lumea… mulți sceptici… odată cu apariția stațiilor s-a creat așa o comunitate electrică unde ne mai întâlneam la stații, mai vorbeam cu un model, un alt model, discutam despre electricitate și despre mobilitatea electrică. Sceptici! Românii sunt sceptici. Adică… mie mi se pare normal. Suntem un popor conservator, la noi se schimbă mai greu lucrurile și, tocmai… dacă îi dai posibilitatea românului și îl faci să înțeleagă că n-are costuri de întreținere, n-are costuri mari de încărcare, îi mai dai și-un sprijin – situația actuală – să-și ia o mașină electrică… nu văd de ce să nu și-o cumpere.

Mor de ciudă astăzi când merg prin oraș sau prin țară și văd mașini cu numere roșii, termice, și mă uit la șoferii respectivi… și sunt mașini scumpe… 25-30.000 (Euro)… și mă uit în ochii șoferilor… țin neapărat să mă opresc la stop și să mă uit în ochii celui care și-a cumpărat o fosilă, nouă, și a dat 25-30.000 (Euro) în condițiile în care există oferte de mașini electrice. Nu înțeleg!… Chiar OK și comoditatea… și „dom’le că n-am timp”, că nu vreau… mi se pare stupid. De ce? Pentru că sunt aceiași bani. Mai mult… în următorii cinci ani tu vei mai plăti încă o dată banii ăia, dacă nu de două ori! Pe când la electric… îți aduce doar beneficii. Așa am ajus eu, după 200.000 (km) pot să mă laud că am câștigat vreo 30.000 de Euro.

Eu am ajuns și am colantat-o pe mașina mea italiană după 50.000 de kilometri. După 50.000 de kilometri aveam un borcan pe birou în care adunasem vreo 7.000 de Euro. Era echivalentul cu o mașină diesel de 1.6 pe care am avut-o anterior. Mă uitam la banii ăștia, care însemnau 50.000 km parcurși cu o mașină electrică și mă gândeam ce să fac eu pentru mașina mea electrică. Și n-aveam ce să-i fac, că nu trebuie să-i schimb nimic.

Prin prima pregătirii… liceul mecanic la bază… mecanic auto, am înțeles că motorul Otto, standard, are o pierdere atât de mare de energie, de lucru termic, pentru că așa e construit el față de modelele electrice care m-au cucerit instant pentru că am înțeles… 99% din energia consumată, o folosești. Pe când dincolo ai maxim 30%.

Cum te-au privit prietenii, familia, copiii, la început și acum?

M-au privit în primul rând ca pe un nebun. Prietenii mei, la început, îmi spuneau „Nu se poate!”, „Nu se poate!”.

Au ajuns, în timp…. Mașina de 30 (kWh) a plecat la cel mai bun prieten al meu. De ce? Pentru că l-am convins. De fapt s-a convins singur pentru că mă întreba periodic: Cristi, dar tu o revizie, ceva, nu schimbi nimic la mașina asta? Nu, n-am! Și după ce a văzut că am făcut 150.000 (km) a luat decizia: Gata, vreau mașină electrică! I-am dat mașina de 30 (kWh).

Niciun copil de-al meu nu s-ar urca într-o mașină fosilă. Și-ar cumpăra toți numai mașini electrice și ei nu înțeleg – deja eu merg de cinci ani – de ce alți copii vin la școală cu o mașină fosilă, când ar putea să vină cu o electrică, cum vin ei.

Eu îi văd. Creierul lor… deja sunt dedicați… Ei nu concep, ei nu înțeleg: Cum adică să te duci să bagi benzină sau motorină? sau Cum (adică) să schimbi uleiul? De ce să te duci la service?

Ce ai face pro electromobilitate?

Eu, acasă, ca și George, îmi doresc să-mi pun panouri solare. Nu unul. Două sau trei. Și să dau acces gratuit la poarta mea omului cu mașină electrică, să vină să încarce gratis de la Soare. Că pe mine nu mă costă… în afară de panou, care înseamnă o investiție, și dacă statul român mă ajută cu programe… eu sunt dispus… am o curte destul de mare… eu sunt dispus să o pun la bătaie pentru mașinile electrice, să încarce gratis. Eu nu vreau să cer bani. De ce? Mi se pare stupid să cer 1 Leu sau 50 de Bani pe un kilowatt pe care eu îl obțin gratis de la Soare.

Aș face o Poliție de Mediu. Poliție care să vină și să-i ia dreptul de a mai merge acelei mașini care scoate fumul ăla. Nu Poliția de circulație, că ei sunt atenți la circulație… prea puțin la problema cu fumul. Poliție de Mediu! Care vine în spate, îți vede fumul, te trage pe dreapta, îți bagă sonda și-ți spune: Ha, îmi pare rău… cât e? Euro 5? N-are! Cât e? Euro 1, 2. Pa, la revedere! Du-te și pune-i catalizatoare, fă-o la Euro 5.

Austria, Germania, au ajuns acolo. Și la noi se va veni, dar în viitor.

Fratele meu e biciclist și o ia în trafic… și-a pus o mască d-aia specială, să respire. E negră! De la ce? De la ce se merge în trafic. Nu cred că vine din afara Bucueștiului negreala aia. Da?! Ei, pe aia trebuie să o iei și să i-o arăți omului: Ia vino-ncoace, respiră!

Sau mai mult, mai autoritar, i-aș pune țeava de eșapament să intre în habitaclu, să simtă! Când accelerează, să simtă. Sunt unii care scot niște fum că nici nu mai vezi șoseaua, dar mașina!

Cum vezi viitorul?

Din 2015, renunțând la mașina termică, am mizat pe inventivitatea omenirii. Suntem șapte miliarde. Din șapte miliarde va exista unul care va inventa o baterie care ne va duce mii de kilometri fără încărcare și folosind și energie solară.

Îmi doresc ca în viitor mașina nici să nu mai fie nevoită să ajungă la o bornă de încărcare. Să meargă și să se încarce singură.

Ce a fost cu adevărat greu?

Lipsa stațiilor. Dacă aș fi avut stații la început, în anii 2015-2016, aș fi parcurs și mai multă distanță. Astăzi putem vorbi deja de stații multe. Dar în continuare sunt autostrăzi, sunt șosele unde nu ai posibilitatea – cu o baterie mică – să te poți deplasa.

Sigur, tendința este de a merge pe baterii mari și clar că trendul este spre o acumulare de energie mai mare în mașină și de periodicitate de încărcare mai rară decât la o mașină cu baterie mică.

Din prisma utilizatorului, eu sunt mulțumit și cu o mașină de 24 (kWh), și cu o mașină de 62 (kWh). E vorba numai de timpii de încărcare. Distanțele parcurse cu ele sunt identice. Deci și cu cea de 24 (kWh) fac 800 de kilometri, și cu cea de 62 (kWh) fac 800 de kilometri. Diferența este că acolo trebuie să încarc, aici… mai puțin. Atât. Altceva… rulajul roții… Nissan, sau orice altă marcă, BMW… nu contează. Ideea e să te duci electric.

Ce a fost cu adevărat frumos?

Cele mai frumoase momente au fost când îmi deschideam garajul și mă uitam la două mașini Nissan LEAF care mă așteptau pe mine, un singur șofer. Ăla e un moment care te încarcă de tot ce ai nevoie pentru o zi grea.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Nissan România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO a demarat la început de 2019, cu sprijinul Uber Green.


89
Lasa un comentariu

avatar
23 Comment threads
66 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
40 Comment authors
NaivuRazmipLucian DGarett Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Costin
Cititor
Costin

Impresionant cati km a putut sa faca cu masini cu atat de putina autonomie – 150’000km cu masina care trebuie incarcata la fiecare 100-130km — peste 1200 de cicluri. Asta inseamna ca o masina cu autonomie reala de 300km (normal acum) va putea sari de 500’000 km ca durata reala de viata a bateriei — suficient pentru aproape orice utilizator.
Apropo, nu a spus nimic despre cum s-a mentinut autonomia ?
Bun exemplu pro masini electrice.

george
Cititor
george

Bravo. mai rar roman destept, deschis la minte. Mai e si in varsta domnul. Restul romanilor, pana-si fac upgrade la procesor o sa ramana la dizel nemtesc + norul din spate + cararea la service.

Cristian
Cititor
Cristian

13 % degradare….

Naivu
Cititor
Naivu

13 % degradare dupa 5 ani si 150.000 km, la modelul de masina electrica la care, scuze Cristian, ar fi de asteptat degradarea cea mai rapida a bateriei (pt ca nu are nu are sistem de racire cu lichid a bateriei). Ce raspuns frumos a dat practica pt toti „teoreticienii” care spuneau sa nu luam electrica pt ca va trebui sa schimbam bateria ca la mobil!!! Apropos, care este nivelul de degradare peste care Nissan recomanda schimbarea bateriei (daca exista)? Cumulat, cititorii si editorii 0-100.ro cunosc poate sute de posesori de BEV; cunoaste cineva, personal nu din auzite, pe cineva… Citeste mai mult »

Costin
Cititor
Costin

Multumesc. Acum este si mai impresionant.

Bogdan
Cititor
Bogdan

Mulți care încearcă electricul nu trec înapoi pe ICE. E ca un drog, în sensul bun al cuvântului. Și mișcarea asta începe să prindă din ce în ce mai mulți oameni. Ceea ce e bine.

Sunt încă multe probleme de rezolvat, cum ar fi lipsa infrastructurii pentru majoritatea (exemplul celor care locuiesc la bloc). Dar nici benzinăriile nu au apărut peste noapte. Ușor, ușor, se vor rezolva.

Alex
Cititor
Alex

Este aberant ca masinile electrice sa se construiasca fara un acoperis cu rol de panou solar… orice masina (in RO) sta cel putin 8 ore la soare zilnic (sta sau merge), timp in care se poate încarca macar pentru 20-25 de KM… daca asta este consumul zilnic al masinii (si cred ca pentru majoritatea asa si este) ar insemna ca nu avem nevoie sa mai incarcam de la priza decat pentru drumurile lungi… asta este o adevarata „revolutie verde” in domeniul auto….

Naivu
Cititor
Naivu

De unde ai dedus 20-25km? Un sistem standard de panouri solare pt casa are 20mp si produce 3kW, daca e bine pozitionat (masina ta nu are acoperis inclinat la 30grade si, daca sunt multe cladiri prin preajma, sta cu orele la umbra). Pe acoperisul masinii ai loc pt cam 1mp de panou solar, deci vei produce 0,15kW x 8h = 1,2 KWh/zi, care impartit la un consum de 12kWh/100km da 10km; si asta doar daca reusesti acelasi randament ca la sistemele montate pe casa si nu-ti face nimic umbra! Ca sa nu mai zic ca 1,2kWh costa mai putin de… Citeste mai mult »

Alex
Cititor
Alex

Comenteaza aici, da’ nu scrie prostii!…

Naivu
Cititor
Naivu

Am intrat pe https://sonomotors.com/ (despre care zice Adrian), este chiar interesant ce scrie acolo si sper sa reuseasca; pentru a obtine acel plus de autonomie au luat o caroserie cam ca a unui Duster dar mai patratoasa (sau ca a unui Leaf dar mai inalta) si au tapetat cu celule solare atat acoperisul cat si capota si lateralele, iar masina va fi disponibila incepand cu 2021. Structura de la BMW (despre care zice Goe) pare sa foloseasca cam 20mp de panouri solare; este o idee foarte buna de infrastructura dar, evident, nu o poti monta pe masina. De curand s-a… Citeste mai mult »

Alex
Cititor
Alex

Deci, se poate…(vezi mai jos) evident, nu e vorba de costul curentului economisit, ci de timpul economisit… as avea mereu seara cand plec de la serviciu sucienta baterie pentru 10-15 KM, ceea ce e suficient sa las masina la incarcat o data la 5 zile in loc de o data la 3 zile, sa zicem…

Sincer, mi se pare bataie de joc la adresa clientului faptul ca productatorii nu integreaza astfel de solutii la niste masini si asa foarte scumpe…

Naivu
Cititor
Naivu

Renunta la iluzia ca producatorii auto iti vor adauga ceva gratuit la masina doar pt ca „si asa e f scumpa si au destul profit”, orice se adauga la masina se plateste intr-un fel sau altul, stabilirea marjelor de profit are legatura cu competitia economica si eventual cu interventia statului nu cu satisfactia clientului 🙂 ! Daca sa integrezi un panou solar pe masina ar costa 0 lei, ar merita sa fie adaugat chiar si pt o fractiune de km; iar daca panoul ala ti-ar incarca masina cu vreo 10-20 kWh intr-o zi-lumina, ar merita cu prisosinta 2-3000 EUR (chiar… Citeste mai mult »

Costin
Cititor
Costin

Panoul solar integrat pe plafon ar ajuta prea putin, versus costul adaugat pe masina. Cat poate sa aiba? Sa spunem 1mp? Un panou solar de 1mp produce in Romania circa 120kWh/an, asta daca e tinut perpendicular pe soare. Cum plafonul este aproximativ orizontal iti va produce 200-300 de Wh/zi … cat sa functioneze un ventilator slab care sa tina astfel habitaclu la o temperatura rezonabila vara … iarna beneficiul 0. Nu mai spun ca vara obtii acelasi efect lasand geamurile deschise 5 cm, daca lasi masina intr-o parcare. Adauga cat costa sa integrezi un panou in plafon (forma, rezistenta mecanica,… Citeste mai mult »

pehash
Cititor
pehash

E complicat sa lasi masina parcata intr-o pozitie ideala, zi de zi. Probabil ca nu vei castiga nici 10km. Greutatea aditionala a panourilor va anula castigul si vei plati mai mult pentru nimic.

Poate ca merita daca acoperi toata masina cu fotovoltaice, traiesti intr-o zona unde e soare tot anul si stii sigur ca poti parca tot timpul in soare. Asta daca nu vei consuma tot curentul ala ca sa racesti masina cand te urci in ea.

Goe
Cititor
Goe

BMW inventase o structura de panouri care sa protejeze mașina de soare când sta și sa permită încărcarea. http://ecology.md/md/page/bmw-acoperis-solar-pentru-reincarcarea-masinilor-electrice

Alui
Cititor
Alui

De ce sa pui un panou pe masina care poate sta in garaj sau in umbra? Poti sa-ti pui panou pe acoperisul casei, sau pur si simplu te asociezi la o firma care instaleaza panouri solare sau centrale eoliene cumparand actiuni. E mult mai rentabil!

Octavian
Cititor
Octavian

Stiu ca nu voi fi in asentimentul celorlalti cititori, dar parerea mea este ca automobilul electric trebuie promovat cu articole tehnice bine documentate, care sa prezinte avantaje / dezavantaje / diferente / potential de imbunatatire intre motorul electric si cel termic. Este un post de televiziune german numit „Auto Motor Sports” care este disponibil si in Romania, tradus in romana. Uitati-va, de curiozitate, la cateva documentare sa vedeti cat de bine documentat si cat de clar trateaza astfel de subiecte. Articolul de fata nu contine nimic tehnic. Imi pare rau sa o spun, dar este o propaganda ieftina, platita, care… Citeste mai mult »

Luc
Cititor
Luc

Octavian, vreau sa adaug ca si eu sunt posesor de masina cu baterie de 10 KW dar si cu motor termic (hibrida cu incarcare), deci vad pe pielea mea cum e sa mergi 45 km zilnic pe baterie. E bine, dar nu e pentru toata lumea. Din cauza ca tehnologia e noua, sunt prea putin mecanici care stiu sa repare o astfel de masina. Stau cu frica in san ca orice accident usor ma scoate din circuit pentru cateva saptamani si ies in paguba cu tot ce am economisit pe benzina in cei 4 ani de cand am masina. Sunt… Citeste mai mult »

Octavian
Cititor
Octavian

Multumesc, Luc. Uite, comentariul tau este intr-adevar „împărtășire de experiențe” cum spune Adrian. 🙂 Anul trecut am avut si eu dilema termic vs. hibrid. Electric nu am luat serios in considerare, nu pentru ca nu imi place ci pentru ca merg in deplasari frecvente, indiferent de conditiile meteo si nu as vrea sa inghet blocat in camp pe o sosea nedezapezita intr-o masina cu autonomie 100 – 150 km. Temerea mea vis-a-vis de hibrid a fost fix asta pe care o spui tu. Am ales pana la urma termic, dar la mine este si o situatie un pic speciala –… Citeste mai mult »

Luc
Cititor
Luc

Ca sa mai adaug din experiente.. eu am cam 40 KM pana la birou din care approx 80% sunt pe autostrada, la ore de varf, oprire si plecare si iar oprire. In situatia mea, 45 KM autonomie cat imi ofera bateria de 9.6 KW e perfect.. Dar iarna, cand vreau caldura, porneste motorul din cand in cand. Caldura nu vine pe baterie prea bine.. asa au proiectat inginerii. Pun benzina in Noiembrie si in Februarie. Problema e ca doar dealerii se baga la reparatii. Una peste alta nu am avut inca nevoie de ei, in 4 ani. In plus, fabricantul,… Citeste mai mult »

Iulian
Cititor
Iulian

„Pentru că sunt aceeași bani.” – aceiasi, nu aceeasi. „Mor de ciudă astăzi când merg prin oraș sau prin țară și văd mașini cu numere roșii, termice, și mă uit la șoferii respectivi… și sunt mașini scumpe… 25-30.000 (Euro)… și mă uit în ochii șoferilor… țin neapărat să mă opresc la stop și să mă uit în ochii celui care și-a cumpărat o fosilă, nouă, și a dat 25-30.000 (Euro) în condițiile în care există oferte de mașini electrice. Nu înțeleg!” Cei ce au adoptat vehiculele electrice sunt ca veganii. Nu le ajunge ce sunt/ce au ei, trebuie mereu sa… Citeste mai mult »

george
Cititor
george

Cei cu masinile electrice au dreptate. Nu e normal ca un strain sa ma oblige sa-i respir gazul de esapament si sa-mi creasca exponential riscul de cancer. Doar pt ca el e smecher si vrea sa se plimbe cu masina.

Iulian
Cititor
Iulian

S-au interzis masinile cu combustie si nu stiu eu ? Daca mergi pe strada si cineva langa tine fumeaza ce faci ?

Cei cu TIR-uri, transportul in comun si alte vehicule, tot de smecheri asa se plimba cu masina ?

Costin
Cititor
Costin

Paralela cu veganii o vad gresita. Din punctul meu de vedere paralela corecta este cu fumatorii,
Nici tigarile nu s-au interzis, dar s-au restrictionat astfel incat un nefumator sa nu mai poata fi obligat sa traga fumul colegilor fumatori ++ descurajate prin accize imense.
Tarile civilizate vor merge pe aceiasi politica si legat de masini.
Noi strambam din nas acum, dar daca vrem sa fim civilizati vom urma trendul … pentru ca e corect sa nu fim gazati.

george
Cititor
george

Fumatul public in interior nu era interzis prin lege, dar faptul ca fumatorii ii obligau pe nefumatori sa le aspire fumul era un act de nesimtire. Pana la urma nesimtirea a fost interzisa prin lege. La fel se va intampla si cu masinile cu combustie. Procesul a inceput deja.

Iulian
Cititor
Iulian

Nu stiu daca fumatul e nesimtire, dar necesitatea deplasarii nu cred ca este. Sa lasam argumentul poluarii, insusi autorul „articolului” a recunoscut ca daca ar creste costurile de exploatare, ar renunta imediat la masina electrica. Cei care merg cu autobuzul (diesel) in Bucuresti sunt smecheri sau nesimtiti ?

george
Cititor
george

Daca nu exista alternativa viabila la transportul in comun cu diesel, sau transportul de bunuri cu diesel, atunci e necesitate. Daca exista alternativa si nu e folosita atunci e nesimtire. Exemplul cel mai bun il reprezinta nr imens de oameni care circula cu diesel intr-un oras aglomerat ca Bucuresti, cand exista alternative mai curate: benzina, transport in comun, si acum masini electrice. Nesimtire e putin spus pt a descrie astfel de oameni. Dau dovada si de multa prostie pt ca-si pun viata lor si a copiilor lor in pericol.

adib
Cititor

george – Nu toti din cei 1.5-2 milioane de posesori de auto din Bucuresti (de exemplu) au 25-30-40 mii de euro disponibili sa-si cumpere masina electrica. In cz ca nu ai observat, cam 90% din cei pe care ii prezinta Adrian pe site sunt oameni cu bani. Ce facem acum, transportul cu masina proprie sa fie doar apanajul celor 10-20000 de posesori de auto electrice? Deja exista o noua clasa elitista care se uita la astia mai amarasteni (care au doar masina NOUA de 10000 euro) in ochi la semafor?? plm..

george
Cititor
george

Pt cine n-are bani de electrica exista alternativa mai curata: benzina. Un Logan EUR6 nou incepe la 6-7k eur, unul SH in stare buna este 3-4k. Dieselul nu are ce cauta in oras. E nasol ca-n Europa nemtii inca promoveaza dieselul ca pe o alternativa curata, in disperarea lor de a mai jumuli niste bani pe reparatii si intretinere costisitoare. Indiferent cat de modern e un diesel, in maxim 2-3ani de mers in oras bara la bara, filtrul de particule se infunda, iar proprietarul da fuga la service sa-l anuleze. Ca doar n-o sa plateasca 3k eur pe un filtru… Citeste mai mult »

Alin
Cititor
Alin

https://dexonline.ro/definitie/acela%C8%99i

Lasa-te de gramatica, nu e de tine.
Cu restul comentariului sunt de acord, poate comparatia cu veganii e un pic fortata. Clar viitorul va fi electric, cine va dori sa mai conduca o masina termica sa-si ia acum una care are potential de masina de colectie in viitor. Si sa fie manuala.
Cred ca in momentul asta, in Romania, o masina hybrid e cea mai buna optiune. Conduc a Toyota Corolla Hybrid de o jumatate de an si mi se pare o masina senzationala, chiar daca eram sceptic in privinta hybridelor.
Numai bine.

Iulian
Cititor
Iulian

Ce vrei sa spui cu definitia din dex ? Pentru tine cuvantul bani este la singular ?

Alin
Cititor
Alin

ai dreptate, scuze.

Cimie
Cititor
Cimie

Randamentul electric de 99% e fals din munte motive: incarcarea are pierderi mari (consumi mai mult curent decat incarci in baterie ca si cum din pompa iei 15 de litri benzina, dar in rezervor ajung doar 45 litri), si bateriile pierd si ele destul de mult (se incalzesc atat de mult de necesita sistem de racire), bateriile au o rezistenta interna maricica, sistemele de transformare a tensiunii sunt departe de ideale, etc. Sunt superioare la randament in comparatie cu Otto, dar nu asa de mult. Circuitul complet al energiei este: electrica din retea-> chimica in baterie-> electrica catre motor->mecanica si… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Salut. Pierderile de care zici tu sunt (la masina mea) cam asa: 5-6% la incarcare la trifazic de 32A. La trifazic de 16A pierderile se duc pe la 7% si la monofazat sunt cam pe la 10% (stiu asta pentru ca am statie cu contor). La mers pierderile sunt mult mai mici (insesizabile din punctul meu de vedere). Pierderile sunt mari daca dai tare in ea si curba de descarcare este constant peste 0.5.
In rest… cred ca ar fi interesant de facut o statistică cu cati oameni (procentual) s-au întors la o termica dupa ce au condus o electrică. 🙂

Alui
Cititor
Alui

Am si eu o masina plug-in hybrid, Mini Countryman. Mie imi arata consumul electric, in perioada asta cam 30kW/100km la 5°C, condus normal, maxim doua persoane in masina, fara bagaje, masina incalzita. Range-ul e de fapt mai putin de jumatate din cel trecut in cartea tehnica. Oricum pentru mine e OK si asa, conduc zilnic mai putin decat tine bateria si incarc numai pe gratis. Fac economii la combustibil de 200 de Euro pe luna fata de masina avuta anterior.

Cristian
Cititor
Cristian

Ești pregătit să treci la cu electric.
Când o faci?

Alui
Cititor
Alui

Nu cred c-o sa ma mut la electric 100%. Au fost cazuri in care fara motorul termic as fi fost in plop. Pentru statiile de incarcare platite iti trebuie 100 de carduri si de aplicatii pe telefon. Am incercat azi sa-mi fac cont la una, nu a mers. Am folosit un card general care cica ar fi trebuit sa mearga. Nu a fost acceptat la statie. Pentru mine plug-in hybrid e perfect! Full electric nu prea.

Lucian D
Cititor
Lucian D

Dragi copii, e interesant sa comentati despre autoturisme electrice si multi dintre voi spun chiar lucruri interesante; dar VA ROG frumos evitati exprimarea in public a elucubratiilor in legatura cu poluarea cu noxe, producerea de energie electrica si termica, conversia energiei, randament motoare electrice/termice, consideratii privind riscurile aparitiei cancerului la om si animal, etc. Nu de alta, si va zic asta cu scuze anticipate daca supar pe cineva, dar nu va pricepeti deloc si-i mai invatati si pe alti ignoranti sau oameni care n-au timp sa citeasca teoria si sa inteleaga, zic ii invatati lucruri false (exact cum va place… Citeste mai mult »

Anonymous 2
Cititor
Anonymous 2

Si eu consider ca masina electrica este o solutie buna si ca reprezinta viitorul. Dar… dl Cristea spune ca a ajuns in Grecia cu Nissan-ul „mic”, dar nu spune si cit a durat drumul … 2 zile? 3 zile? Eu am ajuns de la Bucuresti la Salonic cu o masina pe benzina (nici mie nu-mi plac diesel-urile) in 10 ore (nu, n-am depasit viteza legala). Concluzia? Atit timp cit ai de facut drumuri scurte in oras sau in apropierea lui masina electrica este o solutie ideala. Dar asta inseamna ca, inca acum in 2019, ar trebui sa tii in curte… Citeste mai mult »

Cristian
Cititor
Cristian

Există o aplicație pentru stații de încărcare care poate fi verificată de oricine.
Eu am plecat din București la ora 7 și am ajuns in Kavala la ora. 22 drum de 600 km cu trei încărcări una rapidă de 30 de minute și două Type2 de 2 ore fiecare.
Acum același drum îl fac cu trei încărcări rapide de 30 de minute fiecare….
Foarte des eu călătoresc in Transilvania și în 24 ore parcurg 1300-1500 km….desigur cu stații de încărcare rapidă….
Am fost până în Amsterdam in 36 ore cu 11 încărcări rapide….2400 km.
Deci se poate totul sa vrei…

MariusCC
Cititor
MariusCC

Bucuresti – Corfu (1126km) facuti in ~14h – cu masina termica. Asta inseamna 1h mai putin decat ai facut tu pe 600km.
Atunci cand merg in vacanta prefer sa petrec mai mult timp la destinatie decat pe drum.
Plus – am un SUV pentru ca merg destul de des la munte sau pe diverse drumuri neasfaltate. Nu prea am vazut masini electrice cu performante si cost similare (si aici vorbesc de TCO – care include nu doar reparatiile si combustibilul pentru ICE dar si timpul pierdut cu incarcarile la o masina electrica)

Anonymous 2
Cititor
Anonymous 2

Multumesc pentru aceasta experienta. „Deci se poate, totul e sa vrei”. Intr-adevar totul e sa vrei. Poti sa traversezi Atlanticul intr-o barca cu visle, numai sa vrei. Problema nu este insa sa vrei, ci daca este economic si/sau util si daca nu cumva dezavantajele nu intrec avantajele. Hai sa mai dau un exemplu: In fiecare zi ma duc la servici cu masina cale de 30 de km, in total 60 de km pe zi. Ura!! automobilul electric e solutia, mai ales ca patronul este un fan al electricului si firma are 8 puncte de incarcare type2 gratuite pentru staff. (Nu,… Citeste mai mult »

oddfever
Cititor
oddfever

Salut! Avantajele unui EV sunt indubitabile. Totuși, infrastructura de încărcare nu are decat o capacitate foarte limitata . Un adevarat om obisnuit, ca mine de exemplu, nu ca dl Cristea care se prezintă cu modestie ca fiind asa desi evident posibilitățile dansului sunt mult peste clasa de mijloc, nu isi va cumpăra un EV până când nu va avea garanția că efortul de încărcare nu va fi cel puțin egal cu cel pentru o mașină termică. În al doilea rand, toți banii economisiti cu un EV se vor duce in cumpararea unei noi baterii sau vor fi pierduti la vânzarea… Citeste mai mult »

Raz
Cititor
Raz

300 g CO2/kWh

Costin
Cititor
Costin

300 gCO2 pentru producerea unui KWh?
daca asa este si o masina electrica consuma 20 kWh/100km avem 6000gCO2/100km => 60 gCO2/km … mai bine decat orice diesel de pe piata (cam la jumatate)
Daca luam consumurile din oras, cu siguranta diferenta este si mai mare, in favoare electricelor.
Pe autostrada probabil sunt la egalitate diesel/electrica.
Concluzia o trage fiecare

Raz
Cititor
Raz

Euro1 are cam 3g/km, nu iau partea masinilor cu ardere interna dar cele electrice nu au „emisii 0” ci chiar de 20 de ori mai mari, numai ca este mutata poluarea in afara oraselor

Naivu
Cititor
Naivu

Draga Raz, faci confuzie intre CO si CO2. In general lumea nu intelege diferenta intre noxe si emisia de CO2; ca atare, in calitatea mea de absolvent de acum aproape 30 ani al unei facultati de chimie, am sa incerc o explicatie mai lunga. Arderea amestecului combustibil-aer in motor ar avea ca rezultat in mod ideal H2O (apa) si CO2 (dioxid de carbon); orice alt compus al carbonului decat CO2 care ar iesi pe teava de esapament (monoxid de carbon, hidrocarburi nearse sau negru de fum) ar fi cu mult mai nociv. Emisia de CO2 este intrinsec legata de consumul… Citeste mai mult »

Raz
Cititor
Raz

nu le-am diferentiat din viteza: normele Euro se refera la CO si eticheta energiei electrice la CO2. am scris numai despre CO la normele Euro pt ca este cea mai mare valoare.
si da, CO este mai nociv, CO2 sustine viata plantelor

Naivu
Cititor
Naivu

Asta e, toti mai gresim din viteza! Scuze ca m-am indoit de cunostintele tale!
Esential este sa nu comparam 3g CO/km (pt masini termice cu motor Euro 1) cu 60g CO2/km (pt producerea energiei electrice consumate de o electrica) 🙂

Bogdan
Cititor
Bogdan

Mai exact 306g CO2/kWh pentru Romania si 296g CO2/kWh media Europeana. Iar 20kWh nu iti sunt suficienti pentru 100km decat in niste conditii ideale: masina mica, vreme perfecta ce nu iti solicita a/c-ul etc. Pune mai degraba 30kWh si ajungi la 92g CO2/100km

Costin
Cititor
Costin

Din perspectiva unuia care a condus doar Zoe, trebuie sa spun ca 30 kWh este consumul de mers la 140 km/h, adica practic la viteza maxima – testat, nu din vorbe. In Bucuresti nu reusesc sa depasesc 20kWh si chiar daca merg cu A/C-ul pornit, pe mod Eco stau la 13-14 kWh … si modul Eco e suficient pentru traficul din oras (chiar lasi majoritatea masinilor in urma la plecarea de la semafor … pana la clasicul 60 km/h. Probabil ca o masina electrica de clasa D se va apropia de 30kWh in oras (92 gCO2/km conform calculelor tale). Sunt… Citeste mai mult »

Marian
Cititor
Marian

Salut din toata inima orice initiativa ce propune alternative la poluarea intensa. In ce priveste practicabilitatea insa, o masina electrica -strict in ce ma priveste ca utilizator mediu- mi se pare apropiata de zero. Plec cu masina la birou sau la plimbare. Sunt mii de locuri de parcare in oras. Cu toate astea, la aproape orice ora din saptamana pierzi timp si dai ocoluri, apoi parchezi la balamuc fata de locul in care voiai initial sa ajungi. pentru ca toate sunt ocupate. Oare cum ar fi sa planific o vizita in oras cu o electrica? Unde o parchez? O sa… Citeste mai mult »

Dragos
Cititor
Dragos

Corect. Eu zic sa nu ne inflamam degeaba. Daca revolutia electrica vine, atunci o sa vina „pe cale naturala”, cand oferta va fi convenabila din TOATE punctele de vedere pentru cei mai multi dintre consumatori. Eu unul o sa imi cumpar o masina electrica atunci cand: (1) va avea o autonomie REALA de cel putin 500 km, in conditii de utilizare NORMALA (deci fara restrictii la utilizare de niciun fel si indiferent de temperatura exterioara); (2) cand incarcarea completa va dura, hai sa zicem nu 1 minut, ci macar nu mai mult de 10 minute; (3) cand infrastructura de incarcare… Citeste mai mult »

Cristian
Cititor
Cristian

http://www.plugshare.com
Verifică singur infrastructura…..
Există deja mașini electrice care depășesc 500 km indiferent de alți factori.Mercedes,Audi,Tesla….scumpe dar există.
Timpi de încărcare momentan 30 de minute că medie….
Deci există.
Te așteptăm să faci pasul…. dacă crezi că poți….
O zi minunată

Dragos
Cititor
Dragos

Eu pot sa fac pasul, dar: 1. Cand ma uit pe harta infrastructurii de incarcare din RO si din tarile din jur, ma cam ia cu jale… Va mai dura ani buni pana sa ajungem la nivelul SUA, sau macar la nivelul Europei occidentale; 2. Tesla, Audi, Mercedes, nu merci! Vreau o masina pe care sa mi-o pot permite. Tu esti in schimb liber sa iti cumperi, bravo tie daca poti; 3. Timp de incarcare 30 min. Hmm… Thanks but no, thanks! Concluzie: ce am scris mai sus, ramane valabil. Astept industria de electrice sa progrezeze suficient de mult astfel… Citeste mai mult »

mip
Cititor
mip

no, drajii miei, că io am găsit întîmplător un forum … că io voiam să știu că dacă la kia soul ev exista sistem de gestiune a temperaturii bateriei … că io am aflat că are, dar cu aer și că e muuult mai eficient decât cel de pe nissan leaf … că aci la mine în provincie a fost făcut un test pe un drum de 300 km pe sens, deci 600 km tur-retur, la care au participat 2 mașini mai abordabile ca preț: leaf și soul … că a fost o concluzie: soul a câștigat datorită capacității mai… Citeste mai mult »

Dan
Cititor
Dan

Motorul electric este viitorul. Masina cu motor electric si baterie reincarcabila este o prostie. Planeta nu are nici macar suficient de mult litiu pentru a satisface nevoia de baterii, daca in acest moment toata lumea ar trece pe electric. Timpii de incarcare foarte mari oricum nu prea mai pot fi redusi mult. Multe tari polueaza mult pentru a produce energie electrica. Chiar si o parte din energia eco are efecte devastatoare asupra mediului (vezi hidrocentralele). Viitorul este hidorgenul. Da…stiu…o sa sara unii acum si o sa spuna ca poluezi mai mult cand presurizezi si transporti hidrogenul. Cautati studiul unei universitati… Citeste mai mult »

Titus
Cititor
Titus

” i-aș pune țeava de eșapament să intre în habitaclu, să simtă!”
In momentul cand am citit aceasta fraza mi-am pierdut complet capitalul de simpatie pt acest om. Intolerant, cu nimic mai bun decat restul. Ar trebui pe cine vedem ca nu selecteaza bine deseurile sa-i punem sa le inghita, pe cine-si face o casa mai mare decat trebuie sa o doneze unei familii numeroase, etc.
Deja se abereaza cu girul tau Adriane. Poate rezolva si domnul respectiv problema exploatarii litiului atat de necesar la baterii.

gigea
Cititor
gigea

Pai si nu are dreptate! In ultimii ani nu mai poti respira in propria masina! Ati adus toate cazanele occidentului si le-ati luat de bune! Efectiv, sunt nevoit sa inchid si sa recircul aerul in habitaclu, din cauza indiferentei voastre (lipsei de educatie si empatie fata de semeni)!
Asa v-ar trebui la toti astia fani tractor diesel! Asa v-ar trebui tuturor celor care aveti firme si floata pe diesel (cancerul sa va manance, pe voi si pe cei dragi ai vostri)!

Titus
Cititor
Titus

Poftim! Ce vorbeam inainte. Nu stii nimic despre mine, ce masini am, daca am masini, daca pun pret pe ecologie sau nu, dar ai fi in stare sa ma pui la zid, pe mine si toata familia mea. Suferim rau de tot la capitolul toleranta, in loc sa facem ceva efectiv sa se schimbe legile si aplicarea lor in tarisoara asta suntem mari justitiari de tastatura. de fapt intre Germania si Romania diferenta mai mare este la oameni si nu la infrastructura.

gigea
Cititor
gigea

Asa v-as face si eu ! V-as punea-o in gura!

Bogdan
Cititor
Bogdan

Bateriile actuale nu pot fi construite fara COBALT!. 65% din productia de cobalt este in Congo, unde in mine sunt folositi foarte multi copii (este una dintre marile probleme ale acelei tari – sursa Amnesty International) si are un regim politic instabil. Rusia produce 5% din necesar iar Cuba alti 5%. Filipine si Australia cate 4% fiecare. Restul este impartit intre diverse tari. 50% din rezervele mondiale de cobalt se afla in Congo…care ameninta cu cresterea redeventelor de la 2% la 10%. Asta in timp ce nimeni de pe Glob nu este in stare sa inlocuiasca productia din Congo, care… Citeste mai mult »

EPS
Cititor
EPS

Catodul de LEAF nu contine cobalt! Bateriilor pot fi construite fara cobalt insa stabilitatea catodului este afectata. Tesla a reusit sa reduca continutul de cobalt din bateriile sale, probabil ca dependenta de cobalt se va reduce in urmatorii ani.

Adrian Adascalitei
Cititor
Adrian Adascalitei

Buna ziua. Interesant articol, dar nu spune prea multe. Dl. Cristea zice ca fost in Grecia, si in Amsterdam cu Leaf, dar nu spune ce incarcatura a avut,in ce anotimp, cati oameni au fost in masina + bagaje, si in cat timp a ajuns in Amsterdam. Daca pana acum a facut 230 000 de km, pe electric ar iesi o medie pe zi lucratoare de 175 de km/zi. Cat timp se sta la incarcat, se merita sa pleci la drum lung cu cele electrice, si ce dezavantaje ai, ca trebuie sa existe si asa ceva. Am inteles ca iti planifici… Citeste mai mult »

Costin
Cititor
Costin

Pe acest site stirea precedenta este despre Skoda Octavia.
Acolo sunt 7 comentarii, aici peste 70 …
Faptul ca dezbatem mai mult despre electrice decat despre termice inseamna ca incepem sa ne gandim serios la subiect, deci incet incet mentalitatea se shimba. Pana si indarjirea sustinatorilor benzina/diesel arata ca simt „un pericol” din directia asta.

Ninni Popescu
Cititor
Ninni Popescu

Dar China investeste in hidrogen. De ce vrea Europa (adica Volkswagen) neaparat electric?

rony
Cititor
rony

Este simpatic insa are o abordare emotionala si lasa la o parte calculele. De ex. care este amprenta de carbon a unei masini termice si a uneia solare de la fabricatie pana la reciclare? S-a facut un studiu si era o diferenta de cateva procente. Apoi cat de scalabila este tehnologia? Exista materii prime pentru a produce cateva miliarde de baterii? Si la ce costuri? Cat despre ajutorul de la stat, acesta distorsioneaza piata; cu ajutor de la stat suficient poti sa pui in practica si o traznaie din desene animate.

PAFI
Cititor
PAFI

Ideea de acum cativa ani lansata tot de Musk era ca la statiile de incarcare sa se schimbe bateria cu una gata incarcata, evident bateriile sa fie standard (cam asa cum se schimba butelia pentru aragaz, o duci goala si o iei plina) iar schimbarea lor sa fie facuta de roboti, pe o rampa, prin partea de jos a masinii. Durata schimbarii bateriei nu ar depasi un sfert de ora. Incarcarea bateriilor sa se faca din mari centrale solare si eoliene – daca ne gandim ca sunt lungi perioade cand eolienele sunt puse in pana (in partea de nord a… Citeste mai mult »

Lucian D
Cititor
Lucian D

In cazul asta presupun ca nu mai vorbim de cumparare baterii odata cu masina, ci de inchiriere baterii. Renault venise cu ideea asta mai demult. Deci nu mai platesti bateriile la achizitie – suma importanta! – si platesti chirie + incarcare pentru bateriile interschimbabile. In felul asta, iesi mai bine la costul total de exploatare masina si o poti pastra mult mai mult timp considerand ca are tabla rezistenta la rugina + motorul electric foarte fiabil. Si DA, pui la lucru o uzina eoliana / solara, care n-ar mai trebui sa investeasca sume considerabile in „storage” fara finalitate. Acest „storage”… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Ideea suna bine, punerea in practica e mai dificila. Astea nu sunt baterii de mouse, sunt piese de 500kg conectate la sisteme de racire si multiple sisteme electronice; costul demontarii bateriei descarcate si montarii bateriei incarcate are toate sansele sa ramana prohibitiv.
Tare as fi curios sa ne descrie cineva experienta schimbarii bateriei (uzate sau defecte) la un BEV! Se face in orice service de reprezentanta sau se trimite la fabrica? Se face pe loc, de pe o zi pe alta sau e de asteptat? Chiar se face sau te sfatuieste sa schimbi masina cu totul? Cu respect!

Naivu
Cititor
Naivu

Cercetarea in domeniul bateriilor este in prezent cea mai importanta parte in dezvoltarea masinilor electrice; primul lucru la care ne uitam la o electrica este autonomia si viteza de incarcare. Cat timp bateriile nu sunt standardizate, fiecare producator auto poate sa modifice geometria bateriei sau sistemele de conditionare sau sa optimizeze softul de control pe tipul de baterie folosit oricand si oricum si sa obtina ceva mai bun; insa, pentru ca ideea schimbarii bateriilor la statie sa fie functionala, bateriile ar trebui sa fie standardizate, atat ca dimensiuni cat si ca sisteme de control si conditionare, iar asta ar ingreuna… Citeste mai mult »

Garett
Cititor
Garett

Taliban rau omul! Auzi, „fosile”! 😀
Leaf-ul ala stiu ca a fost destul de criticat pe proprietari, chiar ma mir ca n-a avut probleme cu al lui.
Totusi, 150k km e impresionant!

mip
Cititor
mip

pai toti bengosii astia cu masini electrice asa le zic celor clasice … fosile …
de parca pina acuma nu tot fosile au avut si ei !!!

drumuri bune !