Toyota Auris HSD este primul automobil hibrid ce arata ca o masina obisnuita si ascunde sub capota ceea ce producatorul sustine ca este cel avansat sistem de propulsie hibrid din lume. Desi chiar e cel mai reusit hibrid de pe piata, Auris HSD are niste minusuri de neconceput pentru o masina moderna.
Design
Estetic vorbind, Auris HSD nu se diferentiaza foarte vizibil de un Auris diesel sau pe benzina. Versiunea hibrida are faruri de zi cu LED, o suspensie cu jumatate de centimetru mai joasa si alte instrumente de bord.
click aici pentru galeria foto
Siglele Toyota cu usoare accente albastre si etichetele Hybrid de pe aripile din fata au grija ca cei din jur sa stie ce masina conduci. Pe portbagaj troneaza inscriptia Hybrid Synergy Drive (HSD) langa numele modelului.
Tehnologie, confort si dotari
Sub capota, Auris HSD are implantat sistemul de propulsie de pe cel mai celebru automobil hibrid din lume, fratele sau Toyota Prius.
Tehnlogia consta intr-un motor pe benzina de 1,8 litri, ce dezvolta 99 de Cai Putere (CP), si un propulsor electric de 82 de CP. 99+82 fac 181, insa puterea maxima reala combinata a celor doua propulsoare este de 136 CP. E vorba de un calcul mai complicat.
Spuneam ca Toyota sustine ca acest sistem hibrid este cel mai avansat din lume, si chiar este, din punctul de vedere al utilizatorului. Cu alte cuvinte, chiar poti merge doar electric fara sa te misti ca melcul si sa te claxoneze ceilalti, iar motorul pe benzina sta oprit in aproape jumatate din timp la deplasarea prin oras.
Consumul mediu real in Bucuresti, dupa 150 de kilometri parcursi intr-o zi intreaga, a fost de 6,2 litri / 100 km. Adica un consum cu 30 pana la 50% mai mic fata de o masina echivalenta, diesel sau pe benzina, de 130-140 CP.
Dar consumul mai redus nu e totul. Mai este vorba si de un rafinament exemplar si de silentiozitate maxima la viteze mici.
Pornirea se face de la buton si practic nu se intampla mai nimic dupa ce-l apesi pentru ca el doar aprinde bordul si conecteaza motorul electric la baterie. E ca si cum ai aprinde o veioza. Abia la o apasare mai puternica a pedalei de acceleratie, in mers, intervine automat si motorul pe benzina, iar pornirea acestuia e atat de lina incat din masina se simte ca si cand ai calca cu rotile din fata pe o sfoara.
Conforul e completat de niste scaune moi si confortabile si de spatii de depozitare suficiente, incluzand aici si suporturile de pahare din bord, pentru sofer si pasager, pozitionate simetric, precum si torpedoul dublu.
Bateria nichel-metal hidrura mananca doar 75 de litri din portbagaj, care ramane astfel cu o capacitate decenta de 279 de litri. Desi la prima vedere pare mic, portbagajul are, sub mocheta ce delimineata fundul aparent, inca doua spatii de depozitare ca doua cutii din plastic, numai bune sa pui in ele obiecte pe care nu ai vrea sa le auzi plimbandu-se prin portbagaj.
Din anumite puncte de vedere, Auris HSD iti aminteste de Bugatti Veyron si de Hyundai ix35, pentru ca are un ecran incorporat in oglinda centrala ce reda imagini de la camera video pentru marsarier.
Mai devreme vorbeam de niste minusuri. Ei bine, usile din spate scartaie la cea mai mica torsionare a caroseriei. Adica la plecarea de pe loc, in viraje si la trecerea peste denivelari de orice fel. E posibil sa fie totusi un defect izolat, dar chiar si asa e cam ciudat sa se intample asta la o masina cu doar 2.000 de kilometri la bord si care costa peste 24.000 euro. Alte minusuri ar fi ca plasticul argintiu din zona franei de mana deja are urme de zgarieturi fine, de la unghii, si ca lumina din plafon nu se aprinde la deschiderea usilor.
Intr-un cuvant, se vede ca pretul Auris HSD e tras in sus de sistemul de propulsie hibrid, calitatea generala a masinii fiind tipica unui automobil compact cu pret de catalog mult mai mic.
Pe sosea
La drum, Auris HSD se comporta practic ca o masina compacta pe benzina cu motor de 1,6 litri si circa 110 CP. Acceleratia de la 0 la 100 de kilometri pe ora se realizeaza in 11,4 secunde.
Interesant e ca propulsia electrica are puterea sa duca si sa mentina masina la viteze de pana la 70-80 de kilometri pe ora. Cu bateria incarcata, Auris HSD poate parcurge 2-3 kilometri doar electric.
Bateria se reincarca in frana de motor sau la actionarea pedalei de frana. Pentru o frana de motor mai eficienta, micul selector ce gestioneaza transmisia cu variatie continua (denumita E-CVT) poate fi comutat in pozitia B.
Intr-un trafic relaxat, cand poti anticipa ce urmeaza sa se intample, utilizarea pozitiei B a transmisiei aproape ca elimina nevoia de a folosi pedala de frana – deci recuperare optima a energiei la franare si economie de placute de frana.
Cele trei moduri de conducere pentru care poti opta, EV, Eco si Power, prin apasarea unor butoane specifice plasate sub schimbator, sunt aproape inutile. Singurul util e modul Eco, care gestioneaza atent functionarea motoarelor pentru un consum cat mai redus.
Modul EV promite rularea doar cu motorul electric, dar se dezactiveaza de indata ce apesi pedala de acceleratie mai tare, din motive de siguranta (adica masina probabil „crede” ca ai intrat intr-o depasire fara sa ai la dispozitie toata puterea de dezctiveaza modul EV pentru a te scapa de o situatie delicata). Modul Power (PWR) promite putere maxima, insa cu acceleratia la fund, in modul Eco, primesti acelasi lucru: putere maxima.
Concurenti
Toyota Auris HSD nu are un concurent real in acest moment, in sensul ca pe piata nu mai exista o alta masina hibrida, de clasa compacta, cu caroserie hatchback.
Concluzii
Pretul de 24.200 euro cu TVA inclusa este cam mare pentru o masina compacta, insa dotarile sunt de top si vin la pachet cu cel cel mai eficient sistem hibrid din lume.
1 comentariu
Cutia aia cvt chiar omoara tot cuplul furnizat de motorul electric? (ati precizat ca se comporta ca un 1.6 aspirat de 110 cp)
In cazul asta prefer consum mai mare, cutie manuala si un motor aspirat (macar am garantia unei fiabilitati sporite prin simplitate)… de banii astia chiar ca exista variante suficiente pentru oricine! Masina asta inafara de consum nu are nimic tentant.
Ps: ati gresit piesa din video (cred ca era Fluke – Set Back, nu Bermuda)