Rar se întâmplă ca o mașină să stârnească atâta curiozitate și interes, dar, cumva, Volkswagen ID.3 a reușit toate acestea. Mai mult decât atât, la Salonul Auto de la Frankfurt am stat de fiecare dată la coadă cel puțin 10 minute pentru a intra în măcar una dintre cele 8 exemplare ID.3 expuse. Situația s-a repetat atât în cele două zile rezervate presei, cât și în zilele deschise publicului. Am prins, totuși, câteva minute libere pentru a filma chiar dintr-un Volkswagen ID.3 răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări și curiozități legate de model.
La invitația Volkswagen, tot la Frankfurt, am realizat și un Live pe Facebook cu mașina, disponibil AICI. El completează, de la fața locului, review-ul static pe care l-am făcut anterior cu mașina – disponibil AICI.
De asemenea, alte articole pe subiectul ID.3 și despre electromobilitate în general sunt disponibile mai jos.
Citește și:
- Premiera lui Volkswagen ID.3 la Frankfurt. Tot ce am aflat
- Așa arată Volkswagen ID.3. Iată primul review, static
- Anunț neașteptat al Porsche România: investește masiv în infrastructură pentru mașini electrice
- Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii
- Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat
Realizarea acestui clip a fost posibilă cu sprijinul Volkswagen România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).
48 comentarii
40 000 euro ? pt o mașina de clasa 15-20 000 , personal mai aștept
Cine zice că e în clasa 15-20.000 Euro?
Ia arată-mi o mașina compactă pe combustie cu specificațiile lui ID.3 și dotările sale.
Să recapităm: +200 CP, +300 Nm, amprentă exterioară de Golf, interior spațios ca la Passat, autonomie 400 km cu un plin, transmisie automată, accelerație 0-100 km/h în sub 8 secunde, încălzire/răcire remote.
Aștept link cu mașina din “clasa” sub 20.000 Euro care să ofere așa ceva.
La 40.000 euro cumperi un SUV compact cu toate dotarile pe care le mentionezi (si cu alte dotari in plus). Ba chiar te poti duce spre premium, cu un discount de la dealer.
El a exagerat cand a spus 20.000 euro, dar la 25.000 euro gasesti. Si nu un singur model ci mai multe (ai de unde alege) si, cel mai important, cu fiabilitate dovedita, certa. Aici cumperi niste promisiuni, de la un producator care are deja gena de trisor in sange (mie mi se pare de neinteles apetitul unora de a inghiti gogosi de marketing nemestecate).
take it easy. masinile vw sunt de mult dovedite ca fiabile si bune. partea cu dieselgate nu a izvorat din faptul ca nu erau fiabile. a izvorat din noxe crescute. care noxe crescute oricum nu te afectau pe tine cand erai la volan, ca sofer, afecteaza restul populatiei insa. nu poti zice ca sunt promisiuni nedovedite. da, e model nou si sigur la inceput vor mai fi sincope. stim toti ca daca vrei o masina noua si sa nu ai probleme, mai bine astepti cateva luni, 1 an. dar tu asociezi eronat trisarea de la dieselgate (care apropo, e aproape dovedita si la producatorii premium si la multi ani producatori) cu trisarea la specificatiile celelalte.
Comparam mere cu pere. SUV-uri ca CR-V-ul sau RAV4 Hybrid sunt intr-adevar alegerea logica in acest moment, un motor de 2/2.5l aspirat in ciclu Atkinson cuplat cu unul electric. Undeva la 40.000 euro iei o echipare aproape full. De premium nu se pune problema, ca-s alte preturi. Totusi aici vorbim de o nisa de electrice 100% ca id3/i3/leaf care la pretul de 40k euro sunt mai degraba pentru pasionatii de tehnologie decat pentru oamenii de rand.
Nu am ce face cu un SUV, nu-mi plac aceste tipuri de caroserii și le consider inutile (pentru mine). N-am nevoie să urc borduri, nu merg des pe drumuri neasfaltate, spațiul oferit de aceste mașini e mic față de un hatchback încăpător sau un break.
Ca să nu mai zic că BMW-ul i3 este cât Lexus UX.
În fine, în loc să cumpăr un SUV de 40.000 Euro în care apoi să torn benzină cu nemiluita, mai bine merg pe o mașina 100% electrică, care se face 30.000 Euro cu econonus, și pentru care costurile ulterioare, până la vânzare, sunt neglijabile. Inclusiv costurile mediu, nu doar cele financiare.
Exact asa, prostii care platesc impozite in tara asta iti fac cadou tie 10000 euro (prin statul roman tare generos cu banii altora) ca sa te dai cu electrica. Banii ajung de la cetateanul roman platitor de impozite la cei care isi permit sa mai dea 30000 desi ar fi putut plati si 40000. Exact ca ala care zice ca pe el nu-l afecteaza ca sofer ca masina polueaza pe altii nici pe tine nu te interseseaza ca electrica polueaza per total mai mult decit una cu motor cu ardere interna. Nu o zic eu, o zic niste nemti ca are o amprenta de carbon mai mare. Si e logic din moment ce curentul nu pica din cerul instelat, se face tot arzind (in cea mai mare parte) combustibili fosili. dar pentru cei cu ochelari de cai nu-i intereseaza. Cum nu-i intereseza ca muncesc altii (dintre care multi nu-si permit nici macar o masina) pentru ecobonus. Vorbesc prostii?
Pe scurt, da, vorbești prostii.
Și eu plătesc taxe în țara asta, și ca persoană fizică, și ca persoană juridică. Deci, la o adică, pot să consider că mi-am recuperat banii pe care i-am plătit EU pe taxe, n-am luat din banii altor cetățeni.
Apoi, la o mașină de 45.000 Euro cu tot cu TVA, cât estimez că va costa ID.3-ul meu, TVA reprezintă 7.185 Euro. Pot să consider că statul îmi vinde acea mașină fără să mai perceapă TVA și îmi acordă încă 2.815 Euro ecobonus din taxele mele. Te asigur, taxele pe care le plătesc anual la stat valorează mult mai mult decât atât.
Apoi că o mașină electrică poluează mai mult decât una pe combustie. Fals. Vei înțelege mai târziu, dacă acum nu vrei.
În plus, energia produsă centralizat e mai puțin poluantă decât energia produsă la bord, sub o capotă (arderea benzinei). Din acest motiv folosim energie electrică acasă produsă altfel decât dintr-un generator pe benzină agățat la ferastră. Înțelegi?
Ca să vedeți cât mai avem până punem societatea noastră pe făgașul normal, în statele unite nu plătesc toți contribuabilii ca să îți iei tu mașină electrică, ci banii ăia, care diferă de la stat la stat, sunt creditați, sau ca să spunem mai ca la noi, deduși din impozitul tău pe profit. Adică ai reducere la mașină doar dacă ai contribuit pentru societate, dacă nu ai contribuit, nu ai ce deducere să ceri. Cum e și normal.
Să știi că n-am niciun fel de mustrări de morală sau conștiință, pentru că muncesc legal de 14 încoace, iar de patru ani am și propria firmă, așa că de contribuit… am contribuit. Mai mult decât cei 10.000 Euro grant guvernamental pentru achiziția de EV. Sincer, în România nu văd că banii din taxe se întorc în calitatea vieții, a serviciilor publice sau a drumurilor. Așa că acest BMW i3 a fost metoda mea de a-mi recupera o parte din acei bani plătiți lună de lună timp de 14 ani. Poți să o interpretezi și așa.
Oricum, i3 este o mașină senzațională și aș fi ales-o oricum, chiar și cu fără ecobonus (doar că mi-ar fi fost mai greu dpdv financiar).
Un pas e eliminarea poluării la roata mașinii. Al doilea este eliminarea poluării la electrocentrală.
Deja în toată lumea civilizată au demarat proiecte ample de restructurare a producției de electricitate pentru a o ecologiza. Germania investește in parcuri solare in Asia centrală, unde e zi când e noapte in Germania, precum și în electrocentrale pe gaz. Ăștia chiar s-au apucat de treabă, doar noi ne facem că facem.
Si cand o sa inceapa sa fie taxata si energia necesara incarcarii, sa vedeti cum o sa dati din buze…
Cam cat credeti ca o sa va incarcati electricele pe banii altora?
Am dat deja din buze când energia electrică pentru EV mi s-a părut tarifată excesiv.
Poftim https://0-100.ro/2018/03/06/lovitura-pentru-masin…
Încărcarea este un serviciu ca și parcarea. De ce nu te cerți cu lumea pe net despre faptul că unele spații comerciale au parcare gratuită pentru clienții lor? Pe oamenii ăia de ce nu-i cerți că parchează pe banii altora?
Hai să nu fim ridicoli, te rog.
Mare dreptate ai. Pt cine nu stie VAG e implicat intr-un nou scandal, software-ul care elimina cheat-ul initial se pare ca contine un alt cheat care mascheaza emisiile.
https://www.teslarati.com/volkswagen-dieselgate-software-fix-cheat-device/
Fiabilitatea motoarelor electrice este mult maidezvoltată decât a motoarelor cu combustie internă, fiind rezultatul a peste 100 de ani de experiență cu motoare electrice de toate dimensiunile și puterile imaginabile, de la motorul obiectivului aparatului foto sau a periutei de dinți, trecând prin fierăstrăul circular și tramvai până la cele ale macaralei sau platformei de lansare a rachetelor spațiale.
Ca să îți dai seama de saltul tehnologic adus de motorul electric, felul in care merge Toyota mea Auris hybrid când e propulsată doar de motorul electric mă face să văd un Audi RS6 ca pe o banală mașină pe carbuni. Chiar si hibrida mea îmi pare acum perimată, deși e o masină excelentă, în sensul că motorul termic e in plus, nu-l mai vreau. Am testat de curând noua Toyota Corolla hybrid, o mașină splendidă, un salt mare innainte fată de Auris, dar care este perimată din start (pentru mine).
Recomand tuturor să facă un drive test cu Corolla, apoi cu un Nissan Leaf sau un BMW i3 și atunci se va convinge(cu Toyota Corolla și Nissan Leaf se face simplu prin programare de pe telefon pe siturile producătorilir, iar BMW i3 se poate găsi dacă te dai cu Get Pony în București). Eu unul nu pot să mai cumpăr vreodată mașină pe cărbuni, indiferent de preț. Și apropo de preț: toate calculele de cost pe perioada de exploatare arată că mașinile electrice sunt mult mai ieftine la 5 ani de exploatare, chiar dacă sunt mai scumpe în momentul achizitiei. Deci problema e doar să găsești banii pentru achiziție.
de 40.000 euro, mai bine imi iau Tesla. Uite si link: https://www.tesla.com/de_DE/model3/design?redirect=no#battery. Bate petarda asta de vW din orice pozitie.
mda, dar de fapt pretul e altul. la tesla nu ai discount de 10k. inca. si poate niciodata, daca nu isi vor face sucursala aici. deci tu compari 30k cu 43+. mda
interiorul insa e urat. mult sub golf, ce sa vb de passat. tamburi pe spate….; da ofera dinamica buna, irelevanta cand stau bara la bara. dar de cate ori vezi interiorul ala slab iti vine sa te dai jos. aici am cea mai mare dezamagire, la interior.
Daca o compari direct cu un automobil cu combustie interna, ai ratat esentialul. Pune pe hartie toate avantajele si dezavantajele la fiecare, costurile anuale, eventual subventiile pentru electrica, daca e cazul. Vei descoperi ca nu e chiar atat de mare diferenta la final.
Si daca mai adaugam un dram de optimism (sau idealism..), ca nu strica, imagineaza-ti cum o sa miroasa aerul de pe strada intr-o zi in care stai bara la bara doar cu alte masini electrice.
Corect, problema e ca momentan compromisurile sunt cam multe daca vrei 100% electric. M-am dat saptamana trecuta cu un i3 de la bmw absolut intamplator. Ce sa-ti spun, condusa back to back cu un 330i G20, diferenta e de la cer la pamant. Una e masina, cealalta nu m-as supara daca as primi-o cadou la achizitia primei. Nu e rau i3-ul, daca ma intrebi, e o jucarie pentru oameni mari. Singurul lucru premium pe care l-am observat la el e pretul.
Doamneee… un adult ar trebui să gândească la rece prima dată. Contrar părerii tale, 330i este o jucărie de care te bucuri în extrem de rare cazuri, în timp ce o electrică e un mijloc de transport. Puțin mai scumpă de achizitionat, dar mai ieftină pe termen lung. Uite aici cost of ownership pentru un Tesla Model 3 vs 330i:
https://cleantechnica.com/2019/06/04/tesla-model-3-vs-bmw-330i-tesla-nearly-half-the-cost/
Mai caută, informează-te și apoi te rog să ne zici cum stă treaba cu jucăriile cu motoarele muuuult prea puternice pentru „average joe”, ceea ce suntem cu toții în traficul de zi cu zi.
Tesla Model S vor să scoată undeva la 7 min pe Nurburgring (acum sunt la 7:20). Știi ce mașini mai au în jur de 7 min? Îți enumăr eu : 6:59.73 Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce, 7:01.3 Dodge Viper ACR, 7:04.632 Mercedes-AMG GT R Pro, 7:05.41 Porsche 911 GT3 RS. Un 7 seater vs super cars. O să mai adaug un timp, just FYI: 6:05.336 Volkswagen ID.R.
Deci: cost of ownership: mașina electrică câștigă; fun (nu pentru mine, dar na… să zicem că te interesează), Model S se compară cu super-cars. Ca să nu mai vorbim de soon to come Tesla Roadster (1.9s 0-100).
P.S. vezi că Daimler a renunțat la a mai dezvolta ICE-uri. Mă întreb oare de ce? Amazon cumpără nu știu câte dubițe electrice Rivian. Oare de ce?
Ce-am scris eu si ce-ai raspuns matale….
La rece iti cumperi o masina decenta care sa-ti satisfaca nevoile de mobilitate si confort la un pret competitiv, cu alte cuvinte iei un Golf 2.0 TDI Highline la 30k si iti vezi linistit de treaba.
Daca insisti sa complici lucrurile, te-as intreba mai degraba cat e valoarea reziduala pentru un i3 dupa 3-4-5 ani ?
Nu stiu ce masina ai, dar dupa aprecierile pe care tocmai le-ai facut, imi dau seama ca traiesti cu impresia ca 200-300 de cai e ceva spectaculos, „mult prea puternic” pentru „average joe”, inutil in viata de zi cu zi. Aici te inseli.
Partea cu model s, timpi pe nurburgring n-are rost sa o comentez. Daca tot ne informam de pe youtube, poate deschizi si sonorul sa auzi cum bate vantul prin chederele de la tesla model 3. La 130kmh adac a masurat 68.9db. Verifica informatia pe site-ul lor, nu ma crede pe cuvant. Stii ce masina mai inregistreaza fix 68.9db la 130kmh? Noua Dacia Duster. Verifica si informatia asta pe acelasi site.
Apropo, eu inca astept filmuletul pe youtube cu un model de tesla cruising pe autostrada cu 160 kmh de la Bucuresti la Constanta, in liniste daca se poate.
Daca tot ne-am lungit, poate imi explici si mie partea cu „fun”, ce e atat de fun la i3 de exemplu ? Vorbim strict de cifrele de acceleratie 0-80, 0-100kmh ? La asta se rezuma „fun-ul”. Pentru mine fun inseamna experienta de condus in sine, pozitia la volan, scaunul, tinuta de drum, cat de stabila e masina pe franare, cat de bine lucreaza diferentialul la iesire din viraj, cum e calibrata directia, nu in ultimul rand modul in care livreaza ansamblul motor-cutie. Pai ce sa evaluez la i3, asta e o masina cu care cel mult as trimite-o pe mama, ca sa nu zic o batrana simpatica, la super-market, si-atat. Cum spuneam mai devreme, daca s-ar da gratis la achizitia unui bmw mai scump, asa cum da seat-ul trotineta electrica daca cumperi un Tarraco, as lua-o.
2.0 TDI?! În ce an trăiești? 1900 toamna? la 30k la vară îți iei ID.3 – upfront cost. Dar se pare că nu ai înțeles absolut nimic din linkul pe care ți l-am dat (cât te costă să deții mașina pe termen lung).Nu mă informez de pe YT, tocmai ți-am trimis un articol. Nu trebuie să mi-l explice nimeni să-l înțeleg, sau să-l judec singur.
BMW-ul poate merge singur la mare? Caută pe YT, probabil sunt o grămadă de videoclipuri despre ce poate Tesla pe autostrăzi. Ce mai citesc eu din știri, e câte unul care filmează oameni dormind Tesla care merg singure pe autostrăzi.
Nu iți spun ce mașină am acum. Am avut un ford focus, și pe dealul negru cu toate calibrările tale, și cu toate stabilitățile și mai știu eu ce, se mirau BMW-iștii cum nu pot scăpa de un Ford și trebuie să schimbe banda (cam greu convingi un BMW-ist să treacă pe banda 1, mai ales când sunt și curbe, se crede pe circuit și le taie pe toate). Șoferul conduce mașina, nu mașina șoferul. De asta șoferii profesioniști opresc toate sistemele de stabilitate.
Mai lăsați-mă cu cuvintele astea mari pe care nici voi nu le înțelegeți: stabilitate pe frânare, cum lucrează diferențialul… muahahahaha… cred că nici tu nu înțelegi ce ai scris acolo, vrei doar să impresionezi că știi ceva termeni automobilistici. Ia zi-mi tu: ce e mai bine: diferențial? Sau 2 motoare independende care să-ți calculeze cuplul trimis la roată în funcție de viteză, unghiul volanului și torque request de la pedala de accelerație? E prea simplă întrebarea: mi-a răspuns la ea un băiat care tocmai terminase facultatea și care câștigase un concurs european de mașinuțe care se conduceau singure pe traseu. Desigur, poți face asta și cu un singur ICE și diferențial, dar complexitatea diferențialul e enormă. 2 ambreiaje, diff… Nu crea că ar fi reușit studentul meu să-mi explice la ce folosesc alea 2 ambreiaje din diferențial. Unde e centrul de greutate la o electrică? Cum afectează centrul de greutate stabilitatea mașinii?
Tesla contruiește mașini de 15 ani (give or take). Normal că au probleme la caroserie, sunt zeci de știri pe tema asta. În același timp, pe partea de drivetrain deja se bat cu super cars pe circuit. Model 3 e mașină de 1 an și ceva. Toată lumea știe că dacă vrei ceva matur, stai cel puțin 1 an de când iese prima mașină din fabrică. BMW în schimb… se trag pe fese. Potențialul pentru drivetrain electric e enorm, dar ei continuă: batman, batman, ICE…. 10 modele electrice sau PHEV în 20 de ani. Respect pentru Daimler pentru decizia de a renunța la R&D pentru ICE-uri. Pentru o tehnologie de 10 ani (mă refer la drivetrain electric), deja să se lupte de la egal la egal cu best of the best din lumea ICE-urilor… îmi pare rău să-ți spun: You’re fighting a losing battle.
Concluzie: dpdv al complexității, electricele câștigă (sau mă rog, dpdv al lipsei complexității), tot ce-mi înșiri tu acolo sunt obsolete pentru mașini electrice, mai puțin confortul, unde depinde de producător. Dacă BMW a decis să pună scaune pătrate în i3, e problema lor. Sau roțile de bicicletă pentru eficiență. Spațiu interior: toată lumea e de acord că electricele câștigă. Plus celelalte 2 de deasupra. Sincer… mă întreb oare ce v-ar convinge să ieșiți din cavernă? Probabil în 2 ani veți ieși singuri, când un soccer mom într-un Renault vrea să-ți taie fața și le lasă în urmă la semafor, cu tot 330i-ul tău și cu toată herghelia de cai din el.
Inteleg. Da, pentru multi, alegerea masinii tine in primul rand de gusturi si utilitatea este deseori pe plan secund, aspectele practice si economice undeva, uitate. De-aia merg unii cu X6 la cumparaturi la mall sau isi iau masini cu +250hp desi pe un circuit i-ar depasi un profesionist intr-o rabla data la casat. Plus ca Romania este inca la nivel de ev mediu in privinta eduatiei ecologice si a constientizarii impactului poluarii.
Imi imaginez in schimb cum miroase aerul acolo unde se produce curentul electric!
Muuult mai bine decât cel din jurul rafinăriilor. Presupun că ai fost la Vidraru… nu? Sau ai trecut pe lângă parcuri cu panouri fotovoltaice (e unul mare aproape de Sibiu, se vede de pe autostradă). Vezi că sunt și niște turbine eoliene prin Dobrogea. Despre Cernavodă, nu știu cum miroase acolo, nu am ajuns. Presupun că vrei să fii mai specific: CET-uri. Oh well… le avem pe aici prin București. Dar miroase mai bine decât la Năvodari, crede-mă.
Te asigur că miroase mult mai bine și mai curat decât în spatele oricărei mașini pe combustie.
Eu, când am fost pe la Vidraru sau la Cernavodă n-am simțit că mă sufoc. Tu te-ai sufocat?
ID3 consuma teoretic 0.14kWh/km. Sa zicem ca mergi in medie, zilnic, 50km. Deci consumi 7kWh/zi (3-4 lei daca nu incarci gratuit prin diverse locuri) si ai putea avea aceasta energie de la panouri fotovoltaice cu o putere instalata sub 3kW. Adica vreo 15 metri patrati de panouri ieftine sau 10mp daca nu te calicesti.
ANRE raporteaza un mix zilnic cam 50:50 intre productia din hidrocarburi si tehnologii nepoluante (hidro, nuclear, eolian si solar). Daca guvernele nu ar fi cedat an de an sindicatelor din industria energetica, cu 2 reactoare in plus la Cernavoda si alte cateva proiecte hidro in conservare de zeci de ani, am fi putut avea azi un mix 20:80!
Cum iti miroase?
Nu o să mai miroasă pe stradă ca la OMV, ci ca la Media Galaxy.
Il cumperi sau e lease operatioal? Si cu BMW-ul ce faci? Banuiesc ca nu se inghesuie lumea sa cumpere un auto electric la mana a doua a si ca sa-l dai la schimb pierzi (mult) mai mult. Oricum cam riscanta decizia d.p.d.v. al fiabilitatii de a cumpara un model de abia lansat. Chiar la firmele cu fiabilitate mai ridicata as avea ceva indoieli in special daca nu e vorba de lease operational.
Leasing financiar, cel mai probabil, pe firmă. Încă n-am toate opțiunile pe masă ca să zic sigur pe ce voi merge.
i3-ul rămâne.
Suntem doi în familie, le vom schimba între noi din când în când.
Interiorul Golfului meu 4 Hihgline din 2001 e lux fata de asta.
Salutare ADRIAN! Ai de ceva timp i3. Ce ne poti spune de costurile suplimentare in afara achizitiei[incarcare, consumabile etc].Multumesc.
Salut, Geo! E simplu. Niciun cost. Urmeazâ revizia în Ianuarie 2020 (mașina va avea atunci 2 ani și probabil 35.000 km). Va fi prima revizie. Orice ar fi consumabilă sau piese mecanice stricate vor fi înlocuite gratuit pentru mine, mașina fiind în garanție “din bară în bară” și având pachet BMW Service Inclusive (întreținere gratuită 4 ani).
Pană acum mașina are 30.000 km cu costuri de aproximativ 300 Lei pentru energia electrică (majoritatea încărcărilor sunt încă gratuite).
Multumesc!
Automobilul electric este fără nici o grija urătorul meu automobil. Poate mai aștept vreo 2 ani dar nu se compara unul electric cu unul cu ardere interna sub nici o forma. Si încă ceva: UE a pompat numai ea 10 miliarde euro in reactorul de fuziune din Franța. Germania are in dezvoltare un model special, propriu. China, si ea. Despre ce vorbesc cei cărora le pute curentul electric? Noi vorbim de viitor, chiar de unul foarte apropiat, ei se încăpățânează, spun doar „Batman, Batman!”….
S-ar putea sa nu apucam noi ziua în care fuziunea nucleara o sa producă energie comerciala din păcate.
Masina electrica nu-i lcd. A apărut fix odată cu aia termica, ba chiar câteva zeci de ani a bătut-o la fund. Și de vreo 120 e tot la categoria „speranța”, ținuta in viata artificial de bani publici pompati în ea. Ma bucur ca macar Tesla a transformat-o într-o mașină la carte poți visa, nu ca penibilitatile dinainte.
Eu aștept cu interes o ruptura tehnologica la baterii. Solid state, graphen, warp core, nu contează. Din păcate însă am început sa incaruntesc de când o aștept…
Poate da. Poate nu. Si cu acceleratorul de particule de la CERN a fost la fel. Multi nu au înțeles ca avansul tehnologic obținut merita banii. Europa importa 85% din materiile prime. Daca nu produce tehnologie, este out. Așa ca mai mult ca sigur in 20 de ani electricele vor ocupa piața si cele cu ardere interna vor merge pe piste, eventual. Chiar nu înțelegeți ca introducerea EURO1 pana la 6 a avut ca unic scop sa tina concurenta ieftina in afara pieței Europene? Acum China este liderul mondial si UE încearcă să recupereze, bateriile pentru Volkswagen de exemplu se vor produce într-o uzina suedeza in plina construcție care rivalizează cu Gigafactory…au facut rost de 1 miliard euro dar încă mai au nevoie pentru a ajunge la capacitați de producție efectiv imense.
https://www.iter.org/
Tocmai ce au aniversat prima bobina…
Scuze, insa ma zgarie pe creier cand aud „se incarca cu 11kwh”. Se incarca cu 11kw, ok?
Si ca o chestie suplimentara, ca vad ca prețul e cel ce atrage atenția in mod deosebit: in 2003 mi-am luat cu credit bancar primul meu monitor LCD de 17″, 11 milioane lei la un salariu lunar de 8 milioane… Si atunci ca si acum, sa-i fi citit pe CRT-isti, altora cărora tubul catodic nu le murea niciodată….După 3 ani in care am plătit creditul un monitor LCD de 19″ costa jumătate din cat dădusem eu pe 17″… si unde mai aveau la vânzare monitoare CRT? Pai la SH si … in Africa!
Din fericire pentru cei care doresc si isi permit masini electrice, va exista din 2020 (din ce stiu, in a 2-a jumatate a anului ) reprezentanta Tesla si in Romania. Deci discounturile acordate de stat se vor acorda, si ce sa vezi, va fi cam pe cand vor intra la vanzare si ID3-urile in Romania. Deci …”mda”….compar,
Chiar și în cazul în care va exista o reprezentanță Tesla în România în a doua parte a lui 2020, documentația pentru producători și dealeri se depune la AFM în primul trimestru al anului 2020, în vederea validării în program. Cine visează la Tesla cu subvenție trebuie să mai aștepte până în 2021. Și asta doar dacă scenariul fantezist evocat de tine se întâmplă. Ceea ce nu cred, după cum am explicat pe larg aici https://0-100.ro/2019/09/13/de-ce-tesla-in-romania-e-mai-scumpa-decat-crezi/
Mult zgomot pentru nimic. Toyota Mirai are 500 km autonomie.
Te-ai urcat în vreuna, vreodată? Eu m-am urcat și mi se pare că prețul nu reflectă calitatea. Poți să vezi în acest clip https://0-100.ro/2018/10/17/video-in-vizita-la-sa…
Degeaba are 500 km autonomie dacă n-ai unde s-o alimentezi cu hidrogen.
În schimb, electricitatea este peste tot.
Noroc că Tesla nu produce încă în Europa și nu are încă o rețea decentă de dealeri și service. Când va produce în Europa(probabil în 2021 sau 2022), prețurile vor fi cu cel puțin 10% mai mici: Tesla Model 3 Long Range va fi cca 52.000 euro, TVA inclus. Va fi greu pentru VW să vândă cu ID3 77kW cu cel puțin 47.000 euro așa cum intenționează. Tesla are în plus multe: tracțiune integrală, materiale de mai bună calitate, update software OTA, autopilot – vor mai trece mulți ani până va avea VW așa ceva.
Chiar dacă nu poate fi comparată cu Tesla Model 3 mașina este ok: ultra fast charging, multe variante de baterii și echipare.
VAG nu vrea sa vanda masini electrice pt ca electricele n-au intretinere costisitoare. E o firma extrem de umflata cu foarte multi manageri, nepotisme, angajati si sindicat puternic, bonusuri si fonduri de pensii imense pe care trebuie sa le plateasca. Din cauza asta masinile VAG au intretinere extrem de scumpa si sunt atat de nefiabile, din cauza asta au avut si scandalul emisiilor. VAG tot declara ca vor investi zeci de miliarde in electrice, dar declara chestiile astea din anii 2000, hai sa-i vedem facand ceva concret. ID3 e un pas in directia buna dar e un pas foarte mic si neconvingator.
Tesla nu are nici pe departe capacitatea de productie a WV Group. Tesla va produce in 2019 maxim 0.4 milioane de masini la nivel global pe cand marca VW singura a produs in 2018 aproape 11 milioane de masini, adica „decat” de vreo 28 de ori mai mult. O sa zici ca da, dar alea de la VW nu erau electrice. VW Group vrea sa aiba 40% din productia a totala electrificata pana in 2029. Pana in 2022, vreo 5 fabrici VW la nivel mondial vor produce vehicule electrice exclusiv cu target de productie de 22 de mlioane de bucati pana in 2029 prin lansarea a 70 (saptezeci !) de modele noi ELECTRICE in urmatorii 10 ani ! Si asta e doar VW Group! Mai sunt Renault, PSA, Toyota, BMW, Ford, Daimler, care unii sunt la fel de mari ca si VW.
Gandeste-te ca in toata piata asta, oricat s-ar strofoca, Tesla o sa aiba maxim 5% din productie si asta nu pentru ca nu s-ar vinde ci pentru ca pur si simplu nu au facilitatile de productie pe care conglomerate gen VW, Renault, PSA, Ford, BMW sau Daimler le-au construit in 100 de ani.
Faptul ca Tesla are aproape jumate din piata globala de EV in 2018 e irelevat si e doar din cauza faptului ca ceilalti au stat si au asteptat sa vada in ce directie se indreapta lucrurile si daca EV-urile au priza la public. Cand mamuti gen VW, Toyota, PSA, BMW sau Daimler se vor apuca sa fabrice masini electrice in masa, o sa vezi o Tesla cu 5% din piata. Si repet ce am zis mai sus, nu neaparat pentru ca nu are cine sa le cumpere ci pentru ca nu o sa aiba cine sa produca la volumul necesar.
Legat de calitatea Tesla, as lua-o cu un pic de sare, interiorul e mediocru, da, ok-ish dar mediocru, cu aberatii gen prize de aerisire controlate dintr-un nenorocit de touchscreen. Cat despre update-ul de soft, stiu mai multe cazuri cand proprietari de Tesla au stat si s-au uitat cum creste iarba in timp ce masina lor isi facea „update”. Cand un Tesla isi face update e inutilizabila, deci nu mersi, prefer masini facute de oameni cu picioarele mai pe pamant, chiar daca nu au 500 de km autonomie ci 400.
Un lucru o sa salveze doar Tesla si anume pilotul automat, dar nici la capitolul ala ceilalti producatori nu dorm si investesc masiv. Deci e doar chestiune de timp pana vor face si altii, sunt deja taxi-uri BMW autonome echipate cu sisteme de conducere autonoma 3’rd party.