Acasa Eco De ce Tesla în România e mai scumpă decât crezi

De ce Tesla în România e mai scumpă decât crezi

de Adrian Mitrea

Tesla și Elon Musk au reușit să facă pentru electromobilitate, în doar zece ani, tot ce n-a reușit o industrie auto întreagă în 100 de ani: să aducă mașina electrică la nivel de produs de masă despre care oamenii să vorbească cu entuziasm. Numele țării noastre în vecinătatea numelui Tesla a început să fie pronunțat tot mai frecvent, de la mult-așteptata deschidere a unor stații de încărcare tip Supercharger în România, până la deschiderea oficială a comenzilor din țara noastră și până la mesaje pe Twitter între Elon Musk, fondatorul Tesla Motors, și Dragoș Stanca, cunoscut antreprenor român. Înainte de orice, e necesară un pic de lumină asupra prețurilor, a așteptărilor și a deziluziilor generate de așteptările nerealiste ale clienților.

Aspectul care-i interesează pe toți, la achiziție, este prețul. Presa și publicul vehiculează cu entuziasm prețul de pornire de 39.500 Euro pentru cea mai ieftină Tesla (Model 3) disponibilă la comandă din România. Asta ar pune mașina electrică americană la paritate cu BMW i3 (39.806 Euro) și cu Volkswagen ID.3. (cca. 40.000 Euro pentru varianta 1ST edition, ulterior vor veni și variante la 30.000 Euro).

Atenție, însă că acel preț de pe site-ul Tesla se referă doar la produsul în sine (mașina). Atât. La toate prețurile se adaugă 10% taxe de import (din SUA în UE) și TVA (care în România este 19%). Asta în contextul în care ceilalți producători auto afișează pe site-urile lor din fiecare țară prețul cu TVA specifică țării respectivă. Și cu taxe vamale.

Așadar, la un calcul atent, mașinile Tesla sunt, de fapt, mai scumpe decât cred unii, iar paritatea de preț este falsă între Tesla Model 3 și niște mașini marginal-rivale, cum sunt i3 sau ID.3.

Tot la capitolul costuri inițiale, merită reținut și faptul că acei clienți care cumpără automobile Tesla nu pot beneficia de ecobonusul de 10.000 Euro acordat de statul român la achiziția unei mașini electrice. Nu că statul sau clienții n-ar vrea, dar pentru că nu există măcar un SRL Tesla în România care să depună documentație la AFM în acest sens… Din punct de vedere birocratic, această marcă nu există în România. Nu are nici măcar un showroom, n-are service, n-are birou de vânzări sau import. N-are nimic. Are, în schimb, clientelă.

Și nu că nu s-ar fi găsit cineva cu bani și know how care să importe Tesla în România. Nu. Există bani și dorință de a reprezenta Tesla în România, din partea antreprenorilor locali. Problema este că Tesla vrea să aibă propriile birouri de import, showroom-uri și service-uri. Iar în acest moment peste Tesla acest lucru ar fi dezavantajos. Din moment ce compania americană are deja mai multă cerere decât poate produce, iar termenele de livrare depășesc șase luni, sau chiar un an, ar fi o mișcare strategică proastă să deschidă reprezentanțe noi, ca să strângă și mai multe comenzi pe care nu le poate onora într-un timp decent. Acesta este motivul pentru care nu există, oficial, Tesla în România.


Prețuri Tesla Model 3

Tesla Model 3 Standard Range Plus – 39.500 Euro, RWD (roți motrice spate), 409 km (autonomie), 225 km/h (viteză maximă), 5,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 3.950 Euro, TVA 7.505 Euro. Preț final la client 50.955 Euro. Acesta este un preț de pornire, fără niciun fel de dotare suplimentară (vopsea, jante, funcții de condus autonom sau finisaje superioare).

Tesla Model 3 Long Range – 48.200 Euro, AWD (tracțiune integrală), 560 km (autonomie), 233 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 4.820 Euro, TVA 9.158 Euro. Preț final la client 62.178 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, alte jante, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model 3 Performance – 52.900 Euro, AWD (tracțiune integrală), 530 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 3,4 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 5.290 Euro, TVA 10.051 Euro. Preț final la client 68.241 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


Prețuri Tesla Model S

Tesla Model S Long Range – 72.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 610 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 3,8 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.260 Euro, TVA 13.794 Euro. Preț final la client 93.654 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model S Performance – 85.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 590 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 2,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.570 Euro, TVA 16.283 Euro. Preț final la client 110.553 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


Prețuri Tesla Model X

Tesla Model X Long Range – 77.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 505 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.770 Euro, TVA 14.763 Euro. Preț final la client 100.233 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât cele standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model X Performance – 89.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 485 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 2,9 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.960 Euro, TVA 17.024 Euro. Preț final la client 115.584 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


După achiziție vin costurile variabile asupra cărora nimeni n-are niciun control. Costurile cu asigurările pot fi imprevizibile. La mărcile reprezentate oficial în România există parteneriate solide între producătorul auto, asigurător și service-uri, astfel că o asigurare CASCO la un Renault ZOE Z.E., spre exemplu, poate costa cât RCA-ul pentru o Tesla.

Costurile cu reparațiile iar sunt imprevizibile, iar pentru un schimb de plăcuțe de frână autorizat clienții de Tesla trebuie să meargă la cel mai apropiat service al mărcii, care este în Viena. Apare discuția dacă drumul se poate face pe roți, cu Tesla, sau e mai indicată o platformă.

În cazul unui accident cât de mic platforma este aproape obligatorie, iar timpul de reparație este adesea necunoscut. Service-ul Tesla din Viena e aglomerat, deservind multe țări din Europa centrală și de Est. Chiar și în Norvegia, țară în care electromobilitatea nu mai e ceva exotic, unii clienți au așteptat chiar și peste șase luni pentru o vizită la service.

De la caz la caz pot interveni costuri de cazare și transport (platformă, avion, autocar), plus mult timp pierdut pentru a rezolva o problemă cu mașina.

Toate acestea sunt elemente pe care Tesla nu le prezintă pe site-ul său.

Au existat și tweet-uri celebre între persoane cunoscute din România și fondatorul Tesla, Elon Musk. O primă inițiativă cunoscută a fost a jurnalistului George Buhnici, care are o Tesla Model 3, prin care îi transmitea lui Musk că în România există interes pentru Tesla, iar ecobonusul de 10.000 Euro este cel mai mare din Europa – motive pentru care ar fi bine ca Tesla să vină pe cale oficială și aici.

Apoi antreprenorul Dragoș Stanca l-a invitat pe Musk la UPGRADE 100 și l-a întrebat de ce nu vine în România, precum și despre planurile Tesla aici. Răspunsul lui Elon Musk a fost „Hoping to open in Romania soon!”. Ceea ce, realist, poate însemna orice. Cel mai probabil e vorba despre primele stații de încărcare Tesla, așteptate în România deja de mai mulți ani. Nu e vorba nicidecum de o fabrică, vreo reprezentanță, vreun showroom sau vreun showroom. E prea mult și prea devreme pentru asta (raportat la celelalte griji pe care le are Tesla acum).


Citește și…

Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

38
Lasa un comentariu

avatar
13 Comment threads
25 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
19 Comment authors
BogdanAdrian MitreaNaivuflorinGeorge Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Vicar
Cititor
Vicar

Autonomie 500 km. 50.000 euro. Entuziasm maxim! Aplauze!
Aici se ajunge când politicienii decid in locul inginerilor.
Devenim o gloată de oameni dizabili, care avem nevoie de tratament special pentru nevoile noastre speciale.
Ne-am dorit gratuitățile și scutirile de care au parte persoanele cu handicap, dar le-am luat și handicapul.

autoR
Cititor
autoR

Ai dreptate. Si inca nu se vorbeste clar, raspicat, despre “mizeria ascunsa sub pres”: bateriile.
Mai exact, fiabilitatea bateriilor. Basca tehnologia aferenta.
Stai sa vezi scandal…
Vorbesc eu, “fotovoltaic”. Si inginer. Si de auto…

Radu
Cititor
Radu

Din fericire bateriile se comporta mai bine decat se asteptau producatorii. Se pare ca singurii care au avut probleme cu bateriile (în afară de problemele inerente la primele loturi care au fost putine) sunt cei care fac încărcări zilnice la Supercharger deoarece parcurg mai mult de 500km zilnic. Au fost cateva cazuri (firme de inchirieri in general) în care au fost schimbate bateriile in garantie dupa ce depasisera 100k km datorita scaderii capacitatii mai mult decat garantase Tesla.

Naivu
Cititor
Naivu

Sunt deja 11ani de cand a fost livrata prima Tesla, iar de atunci s-au mai livrat peste un milion de masini pe baterii de Li; daca durata medie de viata era 3-5 ani (similar cu bateriile de la smartphone), am fi avut pana acum minim 100.000 de masini electrice cu bateria defecta. Cine ofera 8 ani garantie a evaluat probabil durata medie de viata la minim 16 ani; cred ca pur si simplu nu a trecut suficient timp ca sa se stie ce durata medie de viata au aceste baterii! Un alt avantaj, aceste baterii nu cad de azi pe… Citeste mai mult »

Radu Vochina
Cititor
Radu Vochina

Nu este un atac, este o curiozitate: Presupunand ca ai avea 50.000 Euro pentru o masina noua performanta (sa zicem sub 7s 0-100) si dotata similar cu o Tesla (plafon de sticla, interior de piele, un display >9 inch pentru infotainment si navigatie), ce ai alege? Ce autonomie ar avea masina respectiva, condusa cat sa te bucuri de cei <7s? Cat ai mai plati pe combustibil in 5 ani si cat ar valora respectiva masina dupa cei 5 ani?

Vicar
Cititor
Vicar

Nu știu dacă mie îmi era adresată întrebarea, dar o mașină pentru muritorii de rând, un Renault Talisman inițiale 2 dci sau 1.8 tce oferă la sub 50k mai mult. Și nu este mașina sportivă, doar o clasă medie rapidă. Referitor la autonomie și repriza 0-100, mă întreb care criteriu îl luăm în considerare cand vorbim de mobilitate. Și oricum, atât la electric cât și la combustie, condusul sportiv reduce autonomia. Deci dacă te bucuri de sprintul la electrica, vei avea nevoie de putere instantanee mai mare care se traduce într-un consum instantaneu mai mare. Costul cu combustibilul nu îl… Citeste mai mult »

Radu Vochina
Cititor
Radu Vochina

Este adevarat ca Tesla nu este o masina „pentru muritorii de rand”. Dar cine este dispus sa plateasca 50k pe o masina premium, sportiva (si daca ma uit pe strada, pare ca e plin Bucurestiul de astfel de zei), nici nu ii va da pe un Renault Talisman. Se va uita probabil la BMW M3, Audi S4, Porsche sau ceva similar. Si atunci Tesla i se va parea relativ ieftina, mai ales pe termen lung. Scutirile / voucherele din partea guvernului sunt normale si au efect, dupa cum se vede in Norvegia, unde vanzarile de masini electrice au depasit 50%… Citeste mai mult »

Dan
Cititor
Dan

O masina pe benzina/motorina tot 500km are autonomia iar bateriile au garantie suficient de mare.
Dpdv al poluarii, bateriile nu pot fi (inca) reciclate dar tehnic ar fi posibila reciclarea in viitorul apropiat. Comparativ cu motoarele termice, daca ne gandim la consumabilele (ulei filtre etc), impactul bateriilor asupra mediului este mai mica daca sunt stocate corespunzator (la fel cum si uleiul motoarelor termice trebuie stocat sau reciclat corespunzator).

Radu Vochina
Cititor
Radu Vochina

Salut Adrian, TVA-ul sigur nu este inclus, insa esti sigur ca nici taxele vamale? Preturile sunt deja mai mari decat cele din SUA, motivatia Tesla fiind tocmai aceasta. Oricum ar fi, vestea buna este ca aceste taxe vamale este posibil sa fie eliminate in viitorul apropiat. Sa speram ca pana atunci va avea si Tesla prezenta locala. Legat de optiuni, cel putin pentru Romania si pentru moment, niciuna nu isi are sensul din punctul meu de vedere (alta culoare decat alb, alte jante, interior alb sau full self-driving). Pretul de baza include toate functiile auto-pilot, si finisaje premium in cazul… Citeste mai mult »

Liviu
Cititor
Liviu

Sunt variante cu raport calitate/pret mai bune, dupa parerea mea, cum ar fi Kia Niro EV (care insa nu a ajuns inca in Romania).

Pepe
Cititor
Pepe

Pretul de 39500 este cu tot cu taxe si TVA. E suficient sa intri pe site-ul Tesla si sa vezi ca o poti cumpara la acest pret cu cardul. Rezervarea e 2000 €. Singurul dezavantaj major e faptul ca nu poti beneficia de prima de la stat.

Radu
Cititor
Radu

Din pacate nu este asa. Daca mergi cu rezervare pana la final o sa vezi urmatoarea nota:
Purchase Price€ 40.380
Excluding taxes and fees
Includes destination and documentation fee of € 880

Snow
Cititor
Snow

Bun articol, felicitari ! de notat ca socoteala taxelor e cam asa: Taxa vamala (si nu ‘Taxa de import’) se aplica la valoarea in vama (care include Transport si asigurare) iar TVA-ul la (Valoarea in Vama + Taxa Vamala). Adica preturile sunt si mai mari de fapt 🙁

Radu
Cititor
Radu

Cel mai mic pret cu taxe incluse pentru varianta cea mai ieftina este in Germania: 46370€

Bogdan
Cititor
Bogdan

Buna Adrian, corect ar fi sa compari prețul unui Tesla Model 3 cu o mașina echivalenta germana (seria 3/4, clasa C, A4/5). Iar dacă vei avea onestitatea sa o faci, vei vedea de exemplu ca un Tesla model 3 Performance e cu vreo 30-40 de MII de euro mai IEFTIN ca un C63s sau M3/4 in România, la dotări similare și perfomante SUPERIOARE (da, chiar pe circuite, nu doar 0-100). Sau dacă vrei un exercițiu si mai simplu, vezi ce mașina poți lua din stoc audi România, unde cel mai ieftin A5 începe de la 56.952 de euro…. https://stoc.audi.ro/sl-ro/ro_RO_AUDI/A/ Sa… Citeste mai mult »

florin
Cititor
florin

In piata auto se stie ca producatorii germani mizeaza mult pe perceived quality, nu pe actual quality. Prima este mult mai usor si mai ieftin de implementat decat a2a. Nemtii fac masinile sa para solide, cu tolerante mai mici intre parti, dar care se vor uza mai repede. Interioarele le fac sa para de calitate, desi dupa max 1-2ani de folosire, culoarea plasticelor si luciul incep sa se ia, iar buretele scaunelor se taseaza. Aceeasi logica se aplica si la partea mecanica si electronica. Toti din piata auto s-au prins de lucrurile astea, asa ca nemtii au si o strategie… Citeste mai mult »

Catalin
Cititor
Catalin

Sincer nu cred că la autoturismele Tesla se plătesc taxe de import ce nu sunt afișate în prețul de pe site. Prețul în Germania pentru Tesla Model 3 SR+ este 47390 EUR (se acordă un bonus de mediu Umweltbonus cu valoarea de 4000 EUR). Prețul include TVA 19%. Autoturismele se vând la același preț pe mobile.de. Când configurezi un model Tesla disponibil pentru livrare în România ești trimis să consulți condițiile de vânzare: autoturismul este vândut de Telsa Olanda, TVA-ul este zero(rămâne zero dacă înregistrezi mașina pe o companie), îți sunt date condițiile de transport. Mașinile trimise din SUA la… Citeste mai mult »

Andrei
Cititor
Andrei

Singurul comentariu care știe despre ce vorbește. Bravo, Cătălin!
Cat despre autorul articolului… Cred ca era necesara mai multa atenție.

Bogdan
Cititor
Bogdan

corect. Vorbesc prin prisma unei persoane care a cumpărat o Tesla. Prețul de pe site include tot (cel puțin în Luxembourg). Cât despre TVA, e plătit de consumatorul final, dacă ai cumpărat un produs în UE ca persoană fizică, plătești TVA când l-ai cumpărat nu mai plătești altul (există legi clare cu chestia asta). De acord și cu comentariul că autorul articolului trebuia să documenteze un pic mai bine partea de TVA și taxe.

Alin
Cititor
Alin

Articolul este de bun augur. De ce cred ca sunt strecurate oareșice erori? In primul rand Tesla nu poate rivaliza cu I3, ce sa mai zicem de Zoe. Cei care urmaresc Tesla – si cred, cu tarie, ca autorul articolului trebuia sa o faca – au constatat ca Tesla si-a canalizat energia in ultimul an (si) in a construi de la zero o fabrica in China (Gigafactory 3). Filmuletele cu constructia au fost postate aproape zilnic. De asemenea, este cunoscut, in spatiul public, ca anul acesta se vor apuca de construi Gigadactory 4 in Europa. Probabil in Germania de nord.… Citeste mai mult »

Adi
Cititor
Adi

Timpul de astepare la o comanda la o Mazda facuta anul trecut a fost aproape 5 luni. Un cercetator de la Tesla tocmai a descoperit o modalitate de a face bateriile sa tina aproape un milion de mile, nu km, ci MILE, noul tip de baterie s-ar putea sa fie inclus pe masinile de anul viitor. Deci, nu mai trebuie schimbata bateria pe durata vietii unei masini. Si-au pastrat bunul obicei de a face aceste descoperiri publice si orice concurent poate sa le foloseasca. Nu cred ca vor deschide reprezentanta prea curand in Romania, dar trebuie sa mai strang niste… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Personal, nu as cumpara Tesla atat timp cat nu as avea suport tehnic in Romania. Decat daca as vrea sa impresionez sau as avea o pasiune nebuna pt Tesla. Din cate am auzit service-ul Tesla e suprasolicitat inclusiv in SUA; probabil in 5-10ani vor putea asigura un service rezonabil inclusiv in Romania; pana atunci … fiecare doritor de Tesla decide pt el!!!

George
Cititor
George

Referitor la pretul Tesla, pe ebay sunt o groaza la preturi decente, se poate lua si de acolo.