Acasa Eco De ce Tesla în România e mai scumpă decât crezi

De ce Tesla în România e mai scumpă decât crezi

de Adrian Mitrea

Tesla și Elon Musk au reușit să facă pentru electromobilitate, în doar zece ani, tot ce n-a reușit o industrie auto întreagă în 100 de ani: să aducă mașina electrică la nivel de produs de masă despre care oamenii să vorbească cu entuziasm. Numele țării noastre în vecinătatea numelui Tesla a început să fie pronunțat tot mai frecvent, de la mult-așteptata deschidere a unor stații de încărcare tip Supercharger în România, până la deschiderea oficială a comenzilor din țara noastră și până la mesaje pe Twitter între Elon Musk, fondatorul Tesla Motors, și Dragoș Stanca, cunoscut antreprenor român. Înainte de orice, e necesară un pic de lumină asupra prețurilor, a așteptărilor și a deziluziilor generate de așteptările nerealiste ale clienților.

Aspectul care-i interesează pe toți, la achiziție, este prețul. Presa și publicul vehiculează cu entuziasm prețul de pornire de 39.500 Euro pentru cea mai ieftină Tesla (Model 3) disponibilă la comandă din România. Asta ar pune mașina electrică americană la paritate cu BMW i3 (39.806 Euro) și cu Volkswagen ID.3. (cca. 40.000 Euro pentru varianta 1ST edition, ulterior vor veni și variante la 30.000 Euro).

Atenție, însă că acel preț de pe site-ul Tesla se referă doar la produsul în sine (mașina). Atât. La toate prețurile se adaugă 10% taxe de import (din SUA în UE) și TVA (care în România este 19%). Asta în contextul în care ceilalți producători auto afișează pe site-urile lor din fiecare țară prețul cu TVA specifică țării respectivă. Și cu taxe vamale.

Așadar, la un calcul atent, mașinile Tesla sunt, de fapt, mai scumpe decât cred unii, iar paritatea de preț este falsă între Tesla Model 3 și niște mașini marginal-rivale, cum sunt i3 sau ID.3.

Tot la capitolul costuri inițiale, merită reținut și faptul că acei clienți care cumpără automobile Tesla nu pot beneficia de ecobonusul de 10.000 Euro acordat de statul român la achiziția unei mașini electrice. Nu că statul sau clienții n-ar vrea, dar pentru că nu există măcar un SRL Tesla în România care să depună documentație la AFM în acest sens… Din punct de vedere birocratic, această marcă nu există în România. Nu are nici măcar un showroom, n-are service, n-are birou de vânzări sau import. N-are nimic. Are, în schimb, clientelă.

Și nu că nu s-ar fi găsit cineva cu bani și know how care să importe Tesla în România. Nu. Există bani și dorință de a reprezenta Tesla în România, din partea antreprenorilor locali. Problema este că Tesla vrea să aibă propriile birouri de import, showroom-uri și service-uri. Iar în acest moment peste Tesla acest lucru ar fi dezavantajos. Din moment ce compania americană are deja mai multă cerere decât poate produce, iar termenele de livrare depășesc șase luni, sau chiar un an, ar fi o mișcare strategică proastă să deschidă reprezentanțe noi, ca să strângă și mai multe comenzi pe care nu le poate onora într-un timp decent. Acesta este motivul pentru care nu există, oficial, Tesla în România.


Prețuri Tesla Model 3

Tesla Model 3 Standard Range Plus – 39.500 Euro, RWD (roți motrice spate), 409 km (autonomie), 225 km/h (viteză maximă), 5,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 3.950 Euro, TVA 7.505 Euro. Preț final la client 50.955 Euro. Acesta este un preț de pornire, fără niciun fel de dotare suplimentară (vopsea, jante, funcții de condus autonom sau finisaje superioare).

Tesla Model 3 Long Range – 48.200 Euro, AWD (tracțiune integrală), 560 km (autonomie), 233 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 4.820 Euro, TVA 9.158 Euro. Preț final la client 62.178 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, alte jante, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model 3 Performance – 52.900 Euro, AWD (tracțiune integrală), 530 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 3,4 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 5.290 Euro, TVA 10.051 Euro. Preț final la client 68.241 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


Prețuri Tesla Model S

Tesla Model S Long Range – 72.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 610 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 3,8 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.260 Euro, TVA 13.794 Euro. Preț final la client 93.654 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model S Performance – 85.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 590 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 2,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.570 Euro, TVA 16.283 Euro. Preț final la client 110.553 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


Prețuri Tesla Model X

Tesla Model X Long Range – 77.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 505 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.770 Euro, TVA 14.763 Euro. Preț final la client 100.233 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât cele standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.

Tesla Model X Performance – 89.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 485 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 2,9 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.960 Euro, TVA 17.024 Euro. Preț final la client 115.584 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.


După achiziție vin costurile variabile asupra cărora nimeni n-are niciun control. Costurile cu asigurările pot fi imprevizibile. La mărcile reprezentate oficial în România există parteneriate solide între producătorul auto, asigurător și service-uri, astfel că o asigurare CASCO la un Renault ZOE Z.E., spre exemplu, poate costa cât RCA-ul pentru o Tesla.

Costurile cu reparațiile iar sunt imprevizibile, iar pentru un schimb de plăcuțe de frână autorizat clienții de Tesla trebuie să meargă la cel mai apropiat service al mărcii, care este în Viena. Apare discuția dacă drumul se poate face pe roți, cu Tesla, sau e mai indicată o platformă.

În cazul unui accident cât de mic platforma este aproape obligatorie, iar timpul de reparație este adesea necunoscut. Service-ul Tesla din Viena e aglomerat, deservind multe țări din Europa centrală și de Est. Chiar și în Norvegia, țară în care electromobilitatea nu mai e ceva exotic, unii clienți au așteptat chiar și peste șase luni pentru o vizită la service.

De la caz la caz pot interveni costuri de cazare și transport (platformă, avion, autocar), plus mult timp pierdut pentru a rezolva o problemă cu mașina.

Toate acestea sunt elemente pe care Tesla nu le prezintă pe site-ul său.

Au existat și tweet-uri celebre între persoane cunoscute din România și fondatorul Tesla, Elon Musk. O primă inițiativă cunoscută a fost a jurnalistului George Buhnici, care are o Tesla Model 3, prin care îi transmitea lui Musk că în România există interes pentru Tesla, iar ecobonusul de 10.000 Euro este cel mai mare din Europa – motive pentru care ar fi bine ca Tesla să vină pe cale oficială și aici.

Apoi antreprenorul Dragoș Stanca l-a invitat pe Musk la UPGRADE 100 și l-a întrebat de ce nu vine în România, precum și despre planurile Tesla aici. Răspunsul lui Elon Musk a fost „Hoping to open in Romania soon!”. Ceea ce, realist, poate însemna orice. Cel mai probabil e vorba despre primele stații de încărcare Tesla, așteptate în România deja de mai mulți ani. Nu e vorba nicidecum de o fabrică, vreo reprezentanță, vreun showroom sau vreun showroom. E prea mult și prea devreme pentru asta (raportat la celelalte griji pe care le are Tesla acum).


Citește și…

Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii

Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat

39 comentarii

Vicar 13 septembrie 2019 - 15:46

Autonomie 500 km. 50.000 euro. Entuziasm maxim! Aplauze!
Aici se ajunge când politicienii decid in locul inginerilor.
Devenim o gloată de oameni dizabili, care avem nevoie de tratament special pentru nevoile noastre speciale.
Ne-am dorit gratuitățile și scutirile de care au parte persoanele cu handicap, dar le-am luat și handicapul.

Reply
autoR 13 septembrie 2019 - 16:21

Ai dreptate. Si inca nu se vorbeste clar, raspicat, despre “mizeria ascunsa sub pres”: bateriile.
Mai exact, fiabilitatea bateriilor. Basca tehnologia aferenta.
Stai sa vezi scandal…
Vorbesc eu, “fotovoltaic”. Si inginer. Si de auto…

Reply
Radu 13 septembrie 2019 - 17:45

Din fericire bateriile se comporta mai bine decat se asteptau producatorii. Se pare ca singurii care au avut probleme cu bateriile (în afară de problemele inerente la primele loturi care au fost putine) sunt cei care fac încărcări zilnice la Supercharger deoarece parcurg mai mult de 500km zilnic. Au fost cateva cazuri (firme de inchirieri in general) în care au fost schimbate bateriile in garantie dupa ce depasisera 100k km datorita scaderii capacitatii mai mult decat garantase Tesla.

Reply
Naivu 13 septembrie 2019 - 23:18

Sunt deja 11ani de cand a fost livrata prima Tesla, iar de atunci s-au mai livrat peste un milion de masini pe baterii de Li; daca durata medie de viata era 3-5 ani (similar cu bateriile de la smartphone), am fi avut pana acum minim 100.000 de masini electrice cu bateria defecta. Cine ofera 8 ani garantie a evaluat probabil durata medie de viata la minim 16 ani; cred ca pur si simplu nu a trecut suficient timp ca sa se stie ce durata medie de viata au aceste baterii!
Un alt avantaj, aceste baterii nu cad de azi pe maine (ca alte piese), ci se degradeaza in mod continuu; ca exemplu, cand, dupa 10-12 ani, capacitatea bateriei ar scade la 70 (sau 80)% nu vei fi obligat sa o schimbi, daca accepti sa tii pe masina o baterie pana la 50-60% din capacitatea initiala, poti sa mai mergi cativa ani, pana schimbi masina cu totul!!!

Reply
Radu Vochina 14 septembrie 2019 - 08:17

Nu este un atac, este o curiozitate: Presupunand ca ai avea 50.000 Euro pentru o masina noua performanta (sa zicem sub 7s 0-100) si dotata similar cu o Tesla (plafon de sticla, interior de piele, un display >9 inch pentru infotainment si navigatie), ce ai alege? Ce autonomie ar avea masina respectiva, condusa cat sa te bucuri de cei <7s? Cat ai mai plati pe combustibil in 5 ani si cat ar valora respectiva masina dupa cei 5 ani?

Reply
Vicar 14 septembrie 2019 - 10:01

Nu știu dacă mie îmi era adresată întrebarea, dar o mașină pentru muritorii de rând, un Renault Talisman inițiale 2 dci sau 1.8 tce oferă la sub 50k mai mult. Și nu este mașina sportivă, doar o clasă medie rapidă.
Referitor la autonomie și repriza 0-100, mă întreb care criteriu îl luăm în considerare cand vorbim de mobilitate. Și oricum, atât la electric cât și la combustie, condusul sportiv reduce autonomia. Deci dacă te bucuri de sprintul la electrica, vei avea nevoie de putere instantanee mai mare care se traduce într-un consum instantaneu mai mare.
Costul cu combustibilul nu îl discutam. Cum nu discut cu persoane cu dizabilități costul impozitului pe mașini. Ei sunt scutiți, noi îl plătim. Dar mulțumim lui Dumnezeu că putem 😉. Când se vor vindeva, vor plăti și ei și altfel vor face comparația.

Reply
Radu Vochina 16 septembrie 2019 - 13:47

Este adevarat ca Tesla nu este o masina „pentru muritorii de rand”. Dar cine este dispus sa plateasca 50k pe o masina premium, sportiva (si daca ma uit pe strada, pare ca e plin Bucurestiul de astfel de zei), nici nu ii va da pe un Renault Talisman. Se va uita probabil la BMW M3, Audi S4, Porsche sau ceva similar. Si atunci Tesla i se va parea relativ ieftina, mai ales pe termen lung.

Scutirile / voucherele din partea guvernului sunt normale si au efect, dupa cum se vede in Norvegia, unde vanzarile de masini electrice au depasit 50% din total. Cu atat mai de dorit sunt intr-o tara poluata, cu un parc auto invechit si cu o putere de cumparare mult mai mica.

Reply
Dan 17 septembrie 2019 - 10:26

O masina pe benzina/motorina tot 500km are autonomia iar bateriile au garantie suficient de mare.
Dpdv al poluarii, bateriile nu pot fi (inca) reciclate dar tehnic ar fi posibila reciclarea in viitorul apropiat. Comparativ cu motoarele termice, daca ne gandim la consumabilele (ulei filtre etc), impactul bateriilor asupra mediului este mai mica daca sunt stocate corespunzator (la fel cum si uleiul motoarelor termice trebuie stocat sau reciclat corespunzator).

Reply
Adrian Mitrea 23 septembrie 2019 - 10:44

Bateriile pot fi reciclate și tot reciclăm baterii auto de vreo 100 de ani. Doar că sunt baterii mai mici, de 12 V. Bateria și reciclarea ei nu este ceva necunoscut omului și se practică de când lumea.

Reply
Radu Vochina 13 septembrie 2019 - 16:05

Salut Adrian, TVA-ul sigur nu este inclus, insa esti sigur ca nici taxele vamale? Preturile sunt deja mai mari decat cele din SUA, motivatia Tesla fiind tocmai aceasta. Oricum ar fi, vestea buna este ca aceste taxe vamale este posibil sa fie eliminate in viitorul apropiat. Sa speram ca pana atunci va avea si Tesla prezenta locala.

Legat de optiuni, cel putin pentru Romania si pentru moment, niciuna nu isi are sensul din punctul meu de vedere (alta culoare decat alb, alte jante, interior alb sau full self-driving). Pretul de baza include toate functiile auto-pilot, si finisaje premium in cazul versiunii Long Range.

Reply
Adrian Mitrea 13 septembrie 2019 - 16:19

Salut, Radu, prețurile sunt mai mari oricum pentru că transportul peste Ocean e inclus.
Cum spuneam, pe site sunt prețurile produselor în sine, nu și taxele regionale și locale (în definitiv nu e vina Tesla că sunt taxe vamale 10% pe importurile din SUA în UE și nici că România are 19% TVA). Dar la clientul final toate astea se adună…

Reply
Liviu 13 septembrie 2019 - 16:40

Sunt variante cu raport calitate/pret mai bune, dupa parerea mea, cum ar fi Kia Niro EV (care insa nu a ajuns inca in Romania).

Reply
Pepe 13 septembrie 2019 - 16:43

Pretul de 39500 este cu tot cu taxe si TVA. E suficient sa intri pe site-ul Tesla si sa vezi ca o poti cumpara la acest pret cu cardul. Rezervarea e 2000 €. Singurul dezavantaj major e faptul ca nu poti beneficia de prima de la stat.

Reply
Radu 13 septembrie 2019 - 17:31

Din pacate nu este asa. Daca mergi cu rezervare pana la final o sa vezi urmatoarea nota:
Purchase Price€ 40.380
Excluding taxes and fees
Includes destination and documentation fee of € 880

Reply
Snow 13 septembrie 2019 - 16:54

Bun articol, felicitari ! de notat ca socoteala taxelor e cam asa: Taxa vamala (si nu ‘Taxa de import’) se aplica la valoarea in vama (care include Transport si asigurare) iar TVA-ul la (Valoarea in Vama + Taxa Vamala). Adica preturile sunt si mai mari de fapt 🙁

Reply
Radu 13 septembrie 2019 - 17:35

Cel mai mic pret cu taxe incluse pentru varianta cea mai ieftina este in Germania: 46370€

Reply
Adrian Mitrea 13 septembrie 2019 - 17:57

Fără taxe 🙂

Reply
Radu 13 septembrie 2019 - 18:03

Nu, e cu taxe din ce am priceput eu din germana.

Barzahlungspreis44.370 €

Einschl. MwSt. von ca. 7.084 €
Bearbeitungsgebühren in Höhe von 980 €
Einschl. 2.000 € Umweltbonus (netto)

Reply
Adrian Mitrea 13 septembrie 2019 - 18:10

Nu mă pricep la germană, dar dacă e așa… mai avem o știre: “Cea mai ieftină Tesla e vândută în România la un preț cu 5.000 Euro mai mare decât în Germania”.

Reply
Radu 13 septembrie 2019 - 18:21

La nemti 2000€ erau bonusul pe care l-am scos din pret. Am verificat si pretul pentru Spania, e mai usor de inteles:
Precio al contado€ 48.970

Incluye un IVA de aprox. € 8.499
Incluye una Tasa de Entrega y Documentación de € 980

Ahorros de gasolina – € 7.800

Precio después de ahorros€ 41.170

Bogdan 13 septembrie 2019 - 23:03

Buna Adrian, corect ar fi sa compari prețul unui Tesla Model 3 cu o mașina echivalenta germana (seria 3/4, clasa C, A4/5). Iar dacă vei avea onestitatea sa o faci, vei vedea de exemplu ca un Tesla model 3 Performance e cu vreo 30-40 de MII de euro mai IEFTIN ca un C63s sau M3/4 in România, la dotări similare și perfomante SUPERIOARE (da, chiar pe circuite, nu doar 0-100). Sau dacă vrei un exercițiu si mai simplu, vezi ce mașina poți lua din stoc audi România, unde cel mai ieftin A5 începe de la 56.952 de euro….
https://stoc.audi.ro/sl-ro/ro_RO_AUDI/A/
Sa mai vorbim de mârșăvia producătorilor UE sau a UE care pun 10% taxe vamale la import US, deși fiecare S class sau 5 vândut in US are doar 2,5% taxe vamale?
Și asta o spun ca un posesor actual de W205 AMG (fost 330xd, X5, allroad biturbo, ca sa evitam discuția cu strugurii…) care se simte păcălit și furat dupa 20 de ani de mașini germane “peformante”. Sa dezvălui ca la prima revizie de W205 AMG, la 15.000 de km, mecanicul (reprezentanta Germania) cinstit, ma averizează ca la 50-60 mii km va trebui sa schimb minunatele de turbine (2), ca na! E mașina peformanta și costa înteținerea?!? De ce nu menționezi costurile EXORBITANTE de întreținere ale oricărei mașini germane similare? (Câți dintre cei care citesc acest site nu au schimbat cutii viteze, turbine, motoare chiar cu totul?)
De alftel, care dintre cei 3 producători Premium germani dau 8 ani garanție la tren rulare, fără limita de km ca și Tesla?
Sa mai vorbim de deprecierea unei mașini premium germane fata de o Tesla? Piața second hand arată mult mai real valoarea unei mașini. O simpla căutare pe mobile.de sau autovit va prezenta zeci de S Class, cu 3 ani vechime, sub 60 mii km, la 30-35 mii euro. Fata de 150 mii prețul inițial. Deci o depreciere de 70% măcar in 3 ani. Și…surpriza, clienții/cumpărătorii au văzut dincolo de valul de bullshit aruncat in toate părțile, căci o Tesla model S, cu vechime/km la fel, costa cu 50% peste un Mercedes S class….
Si nu. Nu am acțiuni la Tesla. Doar m-am saturat de atât bulshit aruncat împotriva lor.
Și nici măcar nu am ajuns la partea cu ecologia, poluarea planetei, aerul de kkt diesel “clean Blu, Blue motion, etc ” pe care îl respiram (ne)Fericiți, in fiecare dimineața când duc copiii la școala.
Revenind, in spiritul onestității, acest articol ar trebui încadrat și marcat ca atate ca articol publicitar. (Plătit sau sponsorizat de xxx SRL)

Reply
florin 18 septembrie 2019 - 10:54

In piata auto se stie ca producatorii germani mizeaza mult pe perceived quality, nu pe actual quality. Prima este mult mai usor si mai ieftin de implementat decat a2a. Nemtii fac masinile sa para solide, cu tolerante mai mici intre parti, dar care se vor uza mai repede. Interioarele le fac sa para de calitate, desi dupa max 1-2ani de folosire, culoarea plasticelor si luciul incep sa se ia, iar buretele scaunelor se taseaza. Aceeasi logica se aplica si la partea mecanica si electronica.
Toti din piata auto s-au prins de lucrurile astea, asa ca nemtii au si o strategie de marketing de acoperire. Organizeaza anual evenimente de presa, lansari de modele noi in zone exotice, jurnalistii sunt cazati la hotele de 5stele si tratati regeste. Daca jurnalistii fac review-uri pozitive sunt chemati in continuare la aceste evenimente, daca fac review-uri sincere nu mai sunt chemati, deci nu mai beneficiaza de excursii gratuite, nu mai primesc masini in test, si nici nu mai pot scrie articole despre aceste lansari, pt ca n-au fost acolo. Practic, jurnalistii care nu-i ridica in slavi, pot ramane fara job. Din punct de vedere al costurilor este mult mai ieftina strategia asta, decat sa produca calitativ milioane de masini.

Reply
Adrian Mitrea 19 septembrie 2019 - 08:25

Păreri și păreri.
Calitatea percepută este mult mai greu de obținut decât calitatea brută. Orice fel de mâncare e bun să-ți țină de foame. Dar nu orice fel de mâncare arată și bine sau, mai presus decât atât, poate fi numit delicios. Cam așa e și cu această calitate a mașinilor.
P.S. Până acum câteva luni am avut un MINI Cooper din 2002, made in Oxford, UK, sub patronaj BMW. Avea 17 ani când l-am dat și nimeni nu i-ar fi dat mai mult de 5 ani. Așa de rele sunt materialele folosite în industria auto europeană vs. cea americană.
Cât despre lansări, eu, ca jurnalist auto european de vreo 10 ani, pot să-ți confirm că ai dreptate în ceea ce privește destinațiile „exotice” și hotelurile. Motivele sunt altele decât cele la care te gândești tu. Destinațiile? Simplu. Sunt alese locuri din Europa cu climă blândă: Spania, Portugalia, Sudul Croației, Sudul Italiei, Sudul Franței. Nimeni dintre producătorii auto nu vrea să plouă cu găleata când au presa invitată să testeze mașinile. Din motive de confort. Să nu-ți plouă pe echipamente, etc… Cam din aceleași motive pentru care nu vrei să-ți plouă la nuntă. Hotelurile? Nimeni n-ar vrea ca vreo 300 de jurnaliști din toată lumea să facă toxinfecție alimentară sau să ia cine știe ce boli mâncând la o bombă sau stând în vreun Motel. E ca la botezul copilului tău. Bănuiesc că vrei pentru invitații tăi condiții de la foarte bune în sus, nu?

Reply
florin 20 septembrie 2019 - 14:20

Salut Adrian, multumesc pt raspuns. Se poate sa te intreb, daca un jurnalist face review-uri negative unor masini, vorbeste de exp despre costurile mari de intretinere, fiabilitatea redusa a masinilor germane fata de cele asiatice, mai primeste masini in test si mai este chemat la lansari?

Vorbesc in special despre masinile germane pentru ca sunt promovate ca masini calitative, dar se strica foarte des, spun asta din ce vad in jurul meu, aproape toti posesorii de masini nemtesti au probleme cu ele, lucru confirmat si de indexii firmelor de garantie extinsa din vest, care pozitioneaza masinile germane spre ultimele locuri la fiabilitate (https://www.reliabilityindex.com/manufacturer). Din ce stiu eu indexii astia sunt calculati pe baza de facturi/costuri/frecventa reparatiilor, nu sunt ca survey-urile de fiabilitate unde isi dau cu parerea proprietarii. As vrea sa intelegi ca n-am o parere proasta doar despre masinile nemtesti, cred ca industria auto in general se indreapta fara scrupule spre maximizarea profitului, inclusiv asiaticii, cum ar fi Toyota/Honda. Calitatea pare sa fie in scadere si la ei. Dar nu cred ca o sa le mai mearga pentru mullta vreme pt ca se pare ca tranzitionam rapid catre electric, iar acolo costurile de intretinere vor fi minime iar concurenta va fi masiva.

Reply
Adrian Mitrea 23 septembrie 2019 - 10:43

Salut, Florin.
Un review auto de mașină nouă, oricare ar fi ea, n-are cum să-ți vorbească despre costurile mari de întreținere sau despre fiabilitate. Lucrurile astea se văd în timp, nu într-un test drive de 1-3 zile și 200-600 km. Ești de acord?
Mașinile germane… mama lor. Eu văd în jurul meu mașini germane cumpărate de noi, întreținute corespunzător, care merg foarte bine. Și mai văd și mașini germane cumpărate ieftin, cu km dați înapoi și foste daune totale, care se strică des. Ce vină are mașina sau naționalitatea ei că românul vrea mașină germană premium la bani de Logan nou? Pe scurt, trăiești cu această impresie pentru că mașinile germane sunt mai des întâlnite în România, iar numărul de probleme este evident proporțional.
Eu nu agreez studiile de fiabilitate pentru că mereu va exista o steluță pe undeva. De aceea recomand oricui să lase studiile și să-și cumpere ce mașină vrea. De stricat se vor strica toate, oricum.
Calitatea pare să fie o problemă tot mai des întâlnită pentru că mașinile moderne sunt foarte complexe, iar oamenii vor tot mai multă tehnologie, dar la bani puțini. Eu cred că mașinile de azi sunt chiar foarte fiabile ținând cont la ce condiții de utilizare întâlnesc (ambuteiaje, praf, gropi, utilizatori care habar n-au să le folosească).

Adrian Mitrea 23 septembrie 2019 - 11:04

Salut, Bogdan, o comparație între o mașină electrică (Tesla sau ne-Tesla) și o mașină pe combustie ar fi incorectă.
Sunt de acord că BMW i3 nu este comparabil cu Tesla Model 3 decât prin perspectiva prețului similar, în rest sunt mașini din categorii diferite, cu tehnologii de fabricație diferite și public țintă diferit. Am făcut mențiunea în articol pentru că abordarea publicului este „Ce mașină electrică de 40-50.000 Euro cumpăr?” Cu alte cuvinte, contează un buget țintă, nu neapărat specificațiile mașinii. Sau am mai primit întrebări de genul „De ce ai cumpărat i3 și nu Tesla Model 3, la aceeași bani?” Ori acest articol răspunde inclusiv la aceste întrebări.
Iar pentru spiritul onestității, cine ți se pare ție că a plătit acest articol ca să fie marcat ca publicitar? Aș vrea eu să am un sponsor pentru orice public, dar realitatea este alta.

Reply
Calin simon 12 august 2020 - 06:57

I mi place comentariul tau.este pertinent.ma intereseaza si pe mine o tesla.ce sfat I mi dai.

Reply
Catalin 13 septembrie 2019 - 23:44

Sincer nu cred că la autoturismele Tesla se plătesc taxe de import ce nu sunt afișate în prețul de pe site. Prețul în Germania pentru Tesla Model 3 SR+ este 47390 EUR (se acordă un bonus de mediu Umweltbonus cu valoarea de 4000 EUR). Prețul include TVA 19%. Autoturismele se vând la același preț pe mobile.de.
Când configurezi un model Tesla disponibil pentru livrare în România ești trimis să consulți condițiile de vânzare: autoturismul este vândut de Telsa Olanda, TVA-ul este zero(rămâne zero dacă înregistrezi mașina pe o companie), îți sunt date condițiile de transport. Mașinile trimise din SUA la fabrica din Tilburg nu sunt 100% asamblate din diverse motive: taxe mai mici doar pentru import de componente, sunt necesare modificări deoarece standardele UE nu sunt identice cu cele ale USA – semnalizările au culori diferite, etc.
Întrebat de ce europenii nu au parte de un Model 3 de 35.000 USD, Elon Musk a spus: VAT of ~20% & import duties of ~10% usually result in a 30% higher cost in Europe. Cum 1 EUR = 1,1 USD rezultă că o mașină de 38500 USD este 38500 EUR cu taxe de import. La acești bani se adaugă TVA.

Reply
Andrei 14 septembrie 2019 - 19:42

Singurul comentariu care știe despre ce vorbește. Bravo, Cătălin!
Cat despre autorul articolului… Cred ca era necesara mai multa atenție.

Reply
Bogdan 31 octombrie 2019 - 18:55

corect. Vorbesc prin prisma unei persoane care a cumpărat o Tesla. Prețul de pe site include tot (cel puțin în Luxembourg). Cât despre TVA, e plătit de consumatorul final, dacă ai cumpărat un produs în UE ca persoană fizică, plătești TVA când l-ai cumpărat nu mai plătești altul (există legi clare cu chestia asta). De acord și cu comentariul că autorul articolului trebuia să documenteze un pic mai bine partea de TVA și taxe.

Reply
Alin 14 septembrie 2019 - 15:27

Articolul este de bun augur. De ce cred ca sunt strecurate oareșice erori? In primul rand Tesla nu poate rivaliza cu I3, ce sa mai zicem de Zoe. Cei care urmaresc Tesla – si cred, cu tarie, ca autorul articolului trebuia sa o faca – au constatat ca Tesla si-a canalizat energia in ultimul an (si) in a construi de la zero o fabrica in China (Gigafactory 3). Filmuletele cu constructia au fost postate aproape zilnic. De asemenea, este cunoscut, in spatiul public, ca anul acesta se vor apuca de construi Gigadactory 4 in Europa. Probabil in Germania de nord. Conform „metodologiei Tesla” se va ridica tot intr-un an de zile. Uzinele acestea vor produce… pt cine vrea sa cumpere… Deci, sa reluam. Azi, doar azi, daca vrei sa-ti faci cont – asa cum am facut si eu – pe Tesla.com vei plati taxele evocate de tine in articol. In rest, sunt absolut convins ca anul viitor, sa zicem, 2 ani lucrurile vor sta total diferit. Sa mai mentionam ca peste doi ani preturile vor scadea cu 10% (5% in fiecare an)? Venirea pe piata Ro a Tesla, asa timida – este extraordinara. Priveste pe site-ul lor – ca nu multe tari se pot mandri cu asta. In concluzie, daca vrei o Tesla si ai rabdare, o vei lua la un pret bun in Romania in anii urmatori.

Reply
Adi 14 septembrie 2019 - 15:43

Timpul de astepare la o comanda la o Mazda facuta anul trecut a fost aproape 5 luni.
Un cercetator de la Tesla tocmai a descoperit o modalitate de a face bateriile sa tina aproape un milion de mile, nu km, ci MILE, noul tip de baterie s-ar putea sa fie inclus pe masinile de anul viitor. Deci, nu mai trebuie schimbata bateria pe durata vietii unei masini. Si-au pastrat bunul obicei de a face aceste descoperiri publice si orice concurent poate sa le foloseasca.
Nu cred ca vor deschide reprezentanta prea curand in Romania, dar trebuie sa mai strang niste bani ca sa mi-o pot permite. 🙂

Reply
Naivu 16 septembrie 2019 - 16:03

Personal, nu as cumpara Tesla atat timp cat nu as avea suport tehnic in Romania. Decat daca as vrea sa impresionez sau as avea o pasiune nebuna pt Tesla. Din cate am auzit service-ul Tesla e suprasolicitat inclusiv in SUA; probabil in 5-10ani vor putea asigura un service rezonabil inclusiv in Romania; pana atunci … fiecare doritor de Tesla decide pt el!!!

Reply
George 18 septembrie 2019 - 11:03

Referitor la pretul Tesla, pe ebay sunt o groaza la preturi decente, se poate lua si de acolo.

Reply
Adrian Mitrea 23 octombrie 2019 - 13:54

Un articol interesant, să înțelegeți și mai bine de ce Tesla în România e complicat de avut https://electromobilitate.com/dupa-revenirea-in-s

Reply
Naivu 24 octombrie 2019 - 10:28

Am inteles bine? In SUA, cand bagi cablul de la Tesla in statia de incarcare, recunoaste automat masina (si implicit proprietarul), factureaza energia direct din contul bancar si da si check-in pe PlugShare?
Ce frumos ar fi sa dezvolte si sa standardizeze (implementat pe toate masinile electrice vandute si de toti dezvoltatorii/administratorii de statii de incarcare) un sistem ca asta si in Europa? Birocratii de la Bruxelles ce pazesc?

Reply
Adrian Mitrea 29 octombrie 2019 - 17:47

Ai înțeles bine, da.

Mai puțin partea cu check-in pe PlugShare.

Rețeaua de încărcare Tesla, fiind cu circuit închis, n-are nevoie de PlugShare. Are un fel de propriul său PlugShare. Când cineva s-a conectat acel punt de încărcare apare ocupat pentru ceilalți cu Tesla care ar vrea să încarce acolo.

Oricum, ce e important de reținut este acest ecosistem Tesla, care în SUA funcționează foarte bine, iar în Europa nu prea. Ai citit acolo cât timp se stă la service…

Reply
Naivu 30 octombrie 2019 - 10:05

Multumesc pt lamuriri. Asta nu schimba faptul ca uniunea europeana ar trebui sa dezvolte un ecosistem similar accesibil pt toate BEV (nu doar sa finanteze constructia unei parti din staiile de incarcare ci, mai ales, sa impuna un standard unitar, pe cat posibil la fel de user-friendly ca al Tesla). Sau, daca se inteleg cu Tesla, sa implementeze ecosistemul Tesla in Europa!!!

Reply
Adrian Mitrea 30 octombrie 2019 - 19:16

Cu plăcere! Sunt orgoliile prea mari ca să se ajungă la un singur standard. Tesla e un fel Apple cu conectorul lor, restul lumii cu CCS sunt pe echivalență cu USB-C să zicem, iar japonezii cu CHAdeMO sunt un fel de micro-USB.
Un numitor comun există, totuși. Se numește Type 2, toate mașinile electrice îl au, dar el permite doar încărcare semi-rapidă sau lentă.
E haos, dar așa va fi mulți ani de acum încolo, probabil dincolo de viața noastră.

Lasa un comentariu