Acasa BMW Revizie mașină electrică: cu BMW i3 la service

Revizie mașină electrică: cu BMW i3 la service

de Adrian Mitrea

Ce presupune revizia unei mașini electrice, cât costă, cât durează și dacă este mai simplă decât în cazul unei mașini pe combustie – acestea sunt principalele preocupări legate de service ale celor care au deja un automobil electric sau cochetează cu ideea de a-și cumpăra unul. Am fost cu mașina mea electrică, BMW i3 (2018, 94 Ah), la prima revizie, iar în acest articol vă povestesc cum a fost și vă prezint imagini inedite de sub mașină.


Pentru cine vrea informația mai concentrată și pe repede înainte, iată ce e important de știut legat de prima revizie și ce se face în cadrul ei:

  • Înlocuirea lichidului de frână.
  • Înlocuirea microfiltrelor de habitaclu.
  • Verificarea nivelului lichidului de răcire.
  • Verificare mecanică a suspensiilor – vizual și la mână.
  • Resetarea intervalelor de service și înregistrarea reviziei în baza de date BMW.
  • Verificarea sistemului de frânare pe standul specific.
  • Durată: circa 2 ore.
  • Cost: 0 Lei (pachet de service inclus).
  • Mașina are doi ani și cca. 36.500 km.

Mașina este fabricată în Ianuarie 2018, iar intervalul obișnuit de service pentru revizii la BMW i3 este din doi în doi ani. Așa că în Ianuarie 2020, chiar în prima zi din an, în bord au apărut notificările specifice de service. Am publicat la vremea respectivă fotografii în BMW Group Electric Club România – grupul dedicat mașinilor BMW, MINI și Rolls-Royce electrificate.

La jumătatea lunii Ianuarie 2020 am sunat la Automobile Bavaria, de unde am cumpărat i3-ul, pentru a programa vizita la service și am fixat data de 3 Februarie 2020 (Luni), pentru că intervalele lor disponibile de la finalul lunii Ianuarie nu se potriveau cu zilele în care aș fi putut merge eu la service. I-am întrebat dacă nu cumva e vreo problemă că trecem în luna Februarie și au spus că „nu”, atâta timp cât mașina parcurge mai puțin de 2.500 km de la momentul în care au apărut mesajele de service în bord.

Am vorbit cu reprezentanții Automobile Bavaria înainte de a mă prezenta la service și le-am cerut acodul să documentez această primă revizie prin foto și video. Au răspuns afirmativ.

La service m-am prezentat cu mașina și documentele sale, am predat cheia unui consilier de service, au îmbrăcat volanul și scaunul șoferului în folie de protecție, apoi au dus mașina în atelier.

Au deschis capota mașinii, au înlăturat un capac de protecție de deasupra farului stâng și au deconectat mufa electrică care deservește vasul de expansiune al lichidului de frână. Au început operațiunea de drenare a lichidului de frână vechi. Au completat apoi cu lichid de frână nou.

Cu această ocazie am văzut pentru prima dată cum arată i3 pe dedesubt. Spre surprinderea mea, bateria este relativ îngustă față de toată lățimea mașinii, ceea ce înseamnă că e foarte bine protejată în cazul unui eventual accident. Totodată, am putut constata cât de plată și de curată este burta mașinii, în sensul că niciun element mecanic nu stă în calea aerului, ceea ce contribuie la o aerodinamică foarte bună.

Apoi au înlocuit microfiltrele de habitaclu, la care accesul se face pe la picioarele pasagerului din dreapta. Cu această ocazie am aflat că i3 are două astfel de filtre, puse unul peste celălalt (pe cant), astfel încât rezultatul de filtrare să fie echivalent cu al unui filtru mai mare. De ce sunt două filtre? Pentru ca gura de vizitare să fie cât mai mică, iar accesul cât mai discret spre acel compartiment.

Filtrele erau pline de impurități, dar nu și de frunze, ceea ce înseamnă că traseul ventilației este foarte bine proiectat și previne intrarea de corpuri străine. La foarte multe mașini ajung frunze în zona filtrelor, ceea ce le și uzează prematur, mențin umiditate acolo și ajung chiar să strice aeroterma în timp. Nu e cazul la BMW i3. Acum am înțeles și de ce aerul din mașină este mereu neutru și plăcut: nu doar filtrele contează, ci și traseul aerului până acolo. Mașina avea filtre Denso, marcate și cu logo-ul BMW, iar acum au fost puse filtre Mahle, marcate de asemenea și cu logo-ul BMW.

Tehnicienii au verificat apoi nivelul lichidului de răcire/încălzire. BMW i3 este un caz special, având două vase expansiune pentru acest antigel. Unul deservește bateria, celălalt deservește habitaclul. Acest lichid este folosit 1) pentru a ține temperatura bateriei sub control și 2) pentru a regla temperatura din habitaclu la nivelul dorit de utilizator. Sistemul e complex, integrând și o pompă de căldură.

BMW i3 folosește inclusiv compresorul de aer condiționat pentru a răci antigelul, la nevoie. Adică în timpul sesiunilor de încărcare rapidă efectuate în alte perioade ale anului decât iarna. Mașina monitorizează mereu temperatura bateriei și decide singură când e cazul să folosească compresorul de aer condiționat.

Apoi tehnicienii au verificat vizual și la mână suspensiile. Concluzia? Nicio problemă de ordin mecanic, iar plăcuțele de frână sunt undeva la jumătatea vieții. Probabil vor necesita înlocuire undeva în jurul a 70-80.000 km. Pentru o mașină automată, care dezvoltă 170 CP, folosită preponderent în oraș, este ceva extraordinar. De obicei mașinile pe combustie cu performanțe similare necesită plăcuțe de frână noi la fiecare 20-30.000 km. Ori BMW i3, având frânare regenerativă (folosește motorul electric pentru a frâna), dublează (cel puțin) viața consumabilelor specifice sistemului de frânare. De aici rezultă și emisii de pulberi semnificativ reduse.

După aceea specialiștii conectează un computer la mașină pentru a reseta parametrii de service și pentru a înregistra în serverele BMW faptul că revizia a fost efectuată. Prin această procedură devină imposibilă măsluirea numărului de kilometri. Chiar dacă asupra mașinii se poate interveni (teoretic), numărul de kilometri înregistrați în serverele centrale BMW nu poate fi modificat.

La final sunt verificate frânele mașinii, pe standul dedicat, ca o confirmare a faptului că înlocuirea lichidului de frână s-a efectuat corect, iar frânele funcționează în parametri.

Totul a durat circa două ore și a costat 0 Lei, grație unui pachet de service cu revizii incluse pe care îl are mașina. La momentul 2018 era oferit gratuit pentru orice BMW i3 nou și presupunea revizii gratuite timp de 5 ani, în limita a 60.000 km. Mai multe despre aceste pachete de service poți afla AICI.

Dacă voi parcurge mai puțin de 24.000 km în următorii doi ani, voi prinde și revizia de patru ani gratuită. Eventual va fi nevoie să plătesc piesele (și manopera) care nu fac obiectul reviziei obișnuite (în sensul că anumite componente de suspensie ar putea ceda până atunci și poate vor necesita înlocuire, etc…).

Vom vedea ce se va întâmpla în Februarie 2022, cu ocazia celei de-a doua revizii.

În timpul în care mașina a stat la spălătoria dealerului m-am pus la curent cu noutățile din showroom și am aflat că pregătirile pentru programul Rabla Plus 2020 au început deja, iar până atunci există inclusiv o ofertă pentru i3, cu 20% discount – Happy New i3.

De asemenea, cu ocazia aceste prime revizii vă pot arăta și imagini inedite de pe sub mașină, în clipul video de la începutul acestui articol și în fotografiile de mai jos.


Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Automobile Bavaria.


.


Citește și…


11 comentarii

Naivu 12 februarie 2020 - 20:10

Salut Adrian! Multumesc pt experienta impartasita! Dupa Budapesta ziceai ca vrei sa verifici degradarea bateriei dupa 20.000 km, majoritatea făcuți cu încărcări rapide (50 kW). Ti-a masurat la revizie si starea bateriei?
De la Budapesta incoace ai reusit sa incarci mai des la 22 kWh? (PlugShare te “spioneaza” ca ultima data tot la 50kW ai incarcat!). Daca cineva si-ar lasa i3-ul la incarcat peste noapte la statia de 22kW (adica lasata pe la 19-20:00 si preluata pe la 7-8-9:00, mult dupa ce a terminat de incarcat) ar avea probleme?

Reply
Adrian Mitrea 12 februarie 2020 - 20:18

Salut! Am făcut anul trecut testul pentru baterie, mașina avea 20.000 km și n-a ieșit nimic concludent, în sensul că softul n-a putut să identifice exact starea bateriei. Înțeleg că la versiunile mai noi de soft de diagnoză s-ar putea identifica mai precis. Vreau să refac testul la 40.000 km, deci prin luna Mai așa.
Acum, iarna, tot la 50 kW am încărcat cel mai des, mai ales că din cauza frigului oricum mașina se încarcă mai greu (trage din priză 15-30 kW), așa că nu e bai. Încerc să evit 50 kW pe cât pot, dar tot reprezintă peste 75% din încărcările pe care le fac.
Este total neindicat să lași o mașină la încărcat mai mult decât are nevoie, la o stație publică, pentru că blochezi accesul celorlalți la stație și nu e corect! Mai ales că acum mașinile electrice s-au înmulțit și punctele de încărcare sunt oricum puține și prost distribuite prin oraș.
Într-un hub cu 8 porturi de încărcare de 22 kW aș lăsa i3-ul peste noapte, dar altfel nu. Nu e corect față de ceilalți.

Reply
Naivu 12 februarie 2020 - 20:29

Multumesc pt raspuns, sa-l folosesti sanatos in continuare!

Reply
Adrian Mitrea 12 februarie 2020 - 20:30

Mulțumesc!

Reply
Sorin Apopei 13 februarie 2020 - 09:49

Super documentarea reviziei! Felicitari!

Eu am trecut si de revizia de 4 ani la i3 REX, acum masina are 94.000 km.

Placutele de frana pe fata le-am schimbat pe la 60.000 km iar cele de pe spate mai merg.

Suspensii, amortizoare si altceva nu s-a schimbat.

Chiar sunt multumit de i3.

Se poate verifica starea bateriei manual, de pe bord, sunt tutoriale in acest sens. Se tine apasat pe butonul de pe tableta mica 10 sec si se intra intr-un meniu. Acolo se alege unlock, se completeaza un cod (care reprezinta suma cifrelor de dupa seria VZ…(seria scurta).
O sa se vada capacitatea reala a bateriei.

La mine avea 18.8 kWh din fabrica si acum are 16.4 kWh, capacitate utila.

Toate cele bune si la mai multi km!

Reply
george 13 februarie 2020 - 10:14

BMW-urile electrice cred ca au ramas singurele bmw-uri moderne care nu se strica periodic. Mai mult ca sigur au baietii planul de planned obsolescence facut si pt astea, dar le e frica de concurenta.

Reply
bbm 13 februarie 2020 - 14:37

In primul rand, multumesc pentru informatii – bine de stiut cam care sunt operatiunile necesare la o revizie pentru o masina electrica. Ar fi fost buna si o informatie referitoare la costuri (pentru a putea compara cu operatiunile similare la masinile pe motorina / benzina), dar tinand cont ca ai luat pachetul cu service inclus (a costat ceva in plus la momentul achizitionarii masinii sau era inclus in pretul total?) nu aveai ce sa scrii mai mult.

Am totusi 2 nelamuriri:

1. De ce a fost nevoie de inlocuirea lichidului de frana? Din cate stiu nu e o operatiune uzuala la revizie, iar la niciuna din masinile pe care le-am avut n-a fost nevoie de aceasta operatiune, cu atat mai mult la atat de putini kilometri. Masina mea actuala are un pic peste 86.000 km si la niciuna din cele 5 revizii n-am schimbat lichidul de frana.

2. La un moment dat spui ca „Pentru o mașină automată, care dezvoltă 170 CP, folosită preponderent în oraș, este ceva extraordinar. De obicei mașinile pe combustie cu performanțe similare necesită plăcuțe de frână noi la fiecare 20-30.000 km.”. Din cate ma mai pricep eu, m-as astepta ca starea placutelor sa reflecte mai mult stilul de condus si mai putin impartirea urban / exterior a kilometrilor. In oras se merge cu viteze mici, iar franarea nu uzeaza prea mult placutele. In extrema cealalta, cine merge cu viteza mare in exterior si pune des frane puternice (ca sa scada de la 130+ km/h la 70-80 km/h in timp scurt) uzeaza mult mai tare placutele. Cine merge pe autostrada, la viteze constante, va schimba mai rar placutele, ca acolo poti merge zeci de km fara sa apesi pedala de frana. Ca un exemplu personal: eu schimb placutele cam la 30-35.000 km, dar cunosc oameni care merg tare (pe drumuri nationale cu 2 benzi, deci multe depasiri si franari) si abia reusesc sa ajunga la 20.000 cu un set de placute.

Mersi inca o data pentru articol.

Reply
Adrian Mitrea 13 februarie 2020 - 14:55

Salut!
Pachetul de service era inclus în prețul mașinii, n-a fost nevoie să-l cumpăr separat.
Lichidul de frână se înlocuiește o dată la 2 ani (BMW, MINI) sau la 4 ani (Opel).
Este posibil să nu știi ce operațiuni au făcut mecanicii tăi, este normal să înlocuiești lichidul de frână la interval (ca și uleiul, chiar dacă nu ai un anumit număr de kilometri).
Spre exemplu, dacă ai o mașină cu care ieși pe circuit adesesea, lichidul de frână se înlocuiește după fiecare track day. Când îl fierbi, își pierde din proprietăți și pedala de frână devine elastică, iar eficiența frânei scade.
Pe scurt, e normal la BMW să înlocuiești lichidul de frână la 2 ani.
Legat de plăcuțele de frână, orașul este cel care uzează cel mai tare sistemul de frânare, raportat la numărul de kilometri parcurși.
Cu cât mașina este mai puternică, mai grea și este și automată, cu atât uzura este mai mare.
Dacă aș fi avut un BMW 120i în loc de i3, mai mult ca sigur ar fi trebuit să schimb plăcuțele de frână până acum.
Prefer să nu-i categorisesc în vreun fel pe cei care frânează des în extraurban. Sunt și asemenea specimene, dar din fericire sunt totuși puțini. Rulajul în extraurban protejează cel mai bine sistemul de frânare al mașinii.
Dacă există cineva care face praf un set de plăcuțe în extraurban, în mai puțin de 20.000 km… aceeași persoană, în oraș, cu același stil de rulare haotic și agresiv, nu va ajunge la 10.000 km cu un set de plăcuțe – utilizare preponderent urbană.
Adrian

Reply
bbm 13 februarie 2020 - 16:37

Multumesc pentru explicatii!
Am verificat planul de service pentru Duster-ul meu si scrie ca lichidul de frana trebuie inlocuit la 120.000 km sau 4 ani. Tinand cont ca masina mea abia in iulie implineste 4 ani, se explica de ce nu am avut inca de a face cu aceasta operatiune.
Are sens si ce spui legat de partea cu uzura placutelor in oras, desi probabil tine si de viteza medie de deplasare. In trafic de tip stop-and-go cu viteze sub 20 km/h nu cred ca se uzeaza chiar asa de tare, dar in trafic urban unde apuci sa ajungi si la 60-70 km/h cel mai probabil o sa pui si frane multe.
La Duster am schimbat primul set de placute la 34.000 km (ar mai fi mers vreo 3-4.000, dar trebuia sa plec in vacanta prin Europa si am vrut sa fiu sigur), iar al doilea la 66.000 km (cand s-au dus discurile, desi placutele mai mergeau), in conditiile in care am facut 58% din kilometri in urban (orasul Iasi) conform statisticilor de la alimentari. Asa ca tine un pic si de stilul de condus 🙂

Reply
Adrian Mitrea 13 februarie 2020 - 14:59

P.S. Poate ajută și acest articol https://0-100.ro/2019/08/01/revizia-unei-masini-e

Reply
Claudiu 16 februarie 2020 - 19:08

Inlocuire placute de frana, ORIGINALE, la Toyota Corolla 2007 benzina 1.6 – 124 CP, motor normal aspirat (masina produsa la Takaoka – uzina etalon a firmei): la circa 115.000 km si 10 ani.
Conteaza foarte mult si stilul de condus al soferului/lor….In cartea de service a masinii scrie ca se inlocuieste lichidul de frana la fiecare 2 ani. Asa am procedat pana acum si nu am intampinat probleme.
Acum avem circa 145.000 km inregistrati pe odometru si consuma exact ca la carte: 6,9 litri/100 km.
Am inlocuit pana acum bateria, la 7 ani, bujiile din iridiu, la 90.000 km (erau doar putin afumate!!!), motorul de aeroterma care avea cateodata eroare pentru ca modulul electronic de comanda facea figuri odata la 1-2 saptamani precum si pompa de apa, la 102.500 km impreuna cu cureaua de accesorii, acum doi ani..
In rest, mai nimic in afara de intretinerea curenta: nu tu pivoti, planetare, bucsi etc….
Sa stapanesti cu bine BMW-ul electric si sa nu ai deloc probleme cu el!!!
Eu inca astept o electrica peste 500-600 km autonomie, la preturi ceva mai rezonabile fata de cele actuale (Tesla) care sar de 60-65.000 Euro, la ora actuala…

Reply

Lasa un comentariu