Acasa BMW Revizie mașină electrică: cu BMW i3 la service

Revizie mașină electrică: cu BMW i3 la service

de Adrian Mitrea

Ce presupune revizia unei mașini electrice, cât costă, cât durează și dacă este mai simplă decât în cazul unei mașini pe combustie – acestea sunt principalele preocupări legate de service ale celor care au deja un automobil electric sau cochetează cu ideea de a-și cumpăra unul. Am fost cu mașina mea electrică, BMW i3 (2018, 94 Ah), la prima revizie, iar în acest articol vă povestesc cum a fost și vă prezint imagini inedite de sub mașină.


Pentru cine vrea informația mai concentrată și pe repede înainte, iată ce e important de știut legat de prima revizie și ce se face în cadrul ei:

  • Înlocuirea lichidului de frână.
  • Înlocuirea microfiltrelor de habitaclu.
  • Verificarea nivelului lichidului de răcire.
  • Verificare mecanică a suspensiilor – vizual și la mână.
  • Resetarea intervalelor de service și înregistrarea reviziei în baza de date BMW.
  • Verificarea sistemului de frânare pe standul specific.
  • Durată: circa 2 ore.
  • Cost: 0 Lei (pachet de service inclus).
  • Mașina are doi ani și cca. 36.500 km.

Mașina este fabricată în Ianuarie 2018, iar intervalul obișnuit de service pentru revizii la BMW i3 este din doi în doi ani. Așa că în Ianuarie 2020, chiar în prima zi din an, în bord au apărut notificările specifice de service. Am publicat la vremea respectivă fotografii în BMW Group Electric Club România – grupul dedicat mașinilor BMW, MINI și Rolls-Royce electrificate.

La jumătatea lunii Ianuarie 2020 am sunat la Automobile Bavaria, de unde am cumpărat i3-ul, pentru a programa vizita la service și am fixat data de 3 Februarie 2020 (Luni), pentru că intervalele lor disponibile de la finalul lunii Ianuarie nu se potriveau cu zilele în care aș fi putut merge eu la service. I-am întrebat dacă nu cumva e vreo problemă că trecem în luna Februarie și au spus că „nu”, atâta timp cât mașina parcurge mai puțin de 2.500 km de la momentul în care au apărut mesajele de service în bord.

Am vorbit cu reprezentanții Automobile Bavaria înainte de a mă prezenta la service și le-am cerut acodul să documentez această primă revizie prin foto și video. Au răspuns afirmativ.

La service m-am prezentat cu mașina și documentele sale, am predat cheia unui consilier de service, au îmbrăcat volanul și scaunul șoferului în folie de protecție, apoi au dus mașina în atelier.

Au deschis capota mașinii, au înlăturat un capac de protecție de deasupra farului stâng și au deconectat mufa electrică care deservește vasul de expansiune al lichidului de frână. Au început operațiunea de drenare a lichidului de frână vechi. Au completat apoi cu lichid de frână nou.

Cu această ocazie am văzut pentru prima dată cum arată i3 pe dedesubt. Spre surprinderea mea, bateria este relativ îngustă față de toată lățimea mașinii, ceea ce înseamnă că e foarte bine protejată în cazul unui eventual accident. Totodată, am putut constata cât de plată și de curată este burta mașinii, în sensul că niciun element mecanic nu stă în calea aerului, ceea ce contribuie la o aerodinamică foarte bună.

Apoi au înlocuit microfiltrele de habitaclu, la care accesul se face pe la picioarele pasagerului din dreapta. Cu această ocazie am aflat că i3 are două astfel de filtre, puse unul peste celălalt (pe cant), astfel încât rezultatul de filtrare să fie echivalent cu al unui filtru mai mare. De ce sunt două filtre? Pentru ca gura de vizitare să fie cât mai mică, iar accesul cât mai discret spre acel compartiment.

Filtrele erau pline de impurități, dar nu și de frunze, ceea ce înseamnă că traseul ventilației este foarte bine proiectat și previne intrarea de corpuri străine. La foarte multe mașini ajung frunze în zona filtrelor, ceea ce le și uzează prematur, mențin umiditate acolo și ajung chiar să strice aeroterma în timp. Nu e cazul la BMW i3. Acum am înțeles și de ce aerul din mașină este mereu neutru și plăcut: nu doar filtrele contează, ci și traseul aerului până acolo. Mașina avea filtre Denso, marcate și cu logo-ul BMW, iar acum au fost puse filtre Mahle, marcate de asemenea și cu logo-ul BMW.

Tehnicienii au verificat apoi nivelul lichidului de răcire/încălzire. BMW i3 este un caz special, având două vase expansiune pentru acest antigel. Unul deservește bateria, celălalt deservește habitaclul. Acest lichid este folosit 1) pentru a ține temperatura bateriei sub control și 2) pentru a regla temperatura din habitaclu la nivelul dorit de utilizator. Sistemul e complex, integrând și o pompă de căldură.

BMW i3 folosește inclusiv compresorul de aer condiționat pentru a răci antigelul, la nevoie. Adică în timpul sesiunilor de încărcare rapidă efectuate în alte perioade ale anului decât iarna. Mașina monitorizează mereu temperatura bateriei și decide singură când e cazul să folosească compresorul de aer condiționat.

Apoi tehnicienii au verificat vizual și la mână suspensiile. Concluzia? Nicio problemă de ordin mecanic, iar plăcuțele de frână sunt undeva la jumătatea vieții. Probabil vor necesita înlocuire undeva în jurul a 70-80.000 km. Pentru o mașină automată, care dezvoltă 170 CP, folosită preponderent în oraș, este ceva extraordinar. De obicei mașinile pe combustie cu performanțe similare necesită plăcuțe de frână noi la fiecare 20-30.000 km. Ori BMW i3, având frânare regenerativă (folosește motorul electric pentru a frâna), dublează (cel puțin) viața consumabilelor specifice sistemului de frânare. De aici rezultă și emisii de pulberi semnificativ reduse.

După aceea specialiștii conectează un computer la mașină pentru a reseta parametrii de service și pentru a înregistra în serverele BMW faptul că revizia a fost efectuată. Prin această procedură devină imposibilă măsluirea numărului de kilometri. Chiar dacă asupra mașinii se poate interveni (teoretic), numărul de kilometri înregistrați în serverele centrale BMW nu poate fi modificat.

La final sunt verificate frânele mașinii, pe standul dedicat, ca o confirmare a faptului că înlocuirea lichidului de frână s-a efectuat corect, iar frânele funcționează în parametri.

Totul a durat circa două ore și a costat 0 Lei, grație unui pachet de service cu revizii incluse pe care îl are mașina. La momentul 2018 era oferit gratuit pentru orice BMW i3 nou și presupunea revizii gratuite timp de 5 ani, în limita a 60.000 km. Mai multe despre aceste pachete de service poți afla AICI.

Dacă voi parcurge mai puțin de 24.000 km în următorii doi ani, voi prinde și revizia de patru ani gratuită. Eventual va fi nevoie să plătesc piesele (și manopera) care nu fac obiectul reviziei obișnuite (în sensul că anumite componente de suspensie ar putea ceda până atunci și poate vor necesita înlocuire, etc…).

Vom vedea ce se va întâmpla în Februarie 2022, cu ocazia celei de-a doua revizii.

În timpul în care mașina a stat la spălătoria dealerului m-am pus la curent cu noutățile din showroom și am aflat că pregătirile pentru programul Rabla Plus 2020 au început deja, iar până atunci există inclusiv o ofertă pentru i3, cu 20% discount – Happy New i3.

De asemenea, cu ocazia aceste prime revizii vă pot arăta și imagini inedite de pe sub mașină, în clipul video de la începutul acestui articol și în fotografiile de mai jos.


Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Automobile Bavaria.


.


Citește și…


11
Lasa un comentariu

avatar
5 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
ClaudiubbmAdrian MitreageorgeSorin Apopei Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Naivu
Cititor
Naivu

Salut Adrian! Multumesc pt experienta impartasita! Dupa Budapesta ziceai ca vrei sa verifici degradarea bateriei dupa 20.000 km, majoritatea făcuți cu încărcări rapide (50 kW). Ti-a masurat la revizie si starea bateriei?
De la Budapesta incoace ai reusit sa incarci mai des la 22 kWh? (PlugShare te “spioneaza” ca ultima data tot la 50kW ai incarcat!). Daca cineva si-ar lasa i3-ul la incarcat peste noapte la statia de 22kW (adica lasata pe la 19-20:00 si preluata pe la 7-8-9:00, mult dupa ce a terminat de incarcat) ar avea probleme?

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Super documentarea reviziei! Felicitari! Eu am trecut si de revizia de 4 ani la i3 REX, acum masina are 94.000 km. Placutele de frana pe fata le-am schimbat pe la 60.000 km iar cele de pe spate mai merg. Suspensii, amortizoare si altceva nu s-a schimbat. Chiar sunt multumit de i3. Se poate verifica starea bateriei manual, de pe bord, sunt tutoriale in acest sens. Se tine apasat pe butonul de pe tableta mica 10 sec si se intra intr-un meniu. Acolo se alege unlock, se completeaza un cod (care reprezinta suma cifrelor de dupa seria VZ…(seria scurta). O sa… Citeste mai mult »

george
Cititor
george

BMW-urile electrice cred ca au ramas singurele bmw-uri moderne care nu se strica periodic. Mai mult ca sigur au baietii planul de planned obsolescence facut si pt astea, dar le e frica de concurenta.

bbm
Cititor
bbm

In primul rand, multumesc pentru informatii – bine de stiut cam care sunt operatiunile necesare la o revizie pentru o masina electrica. Ar fi fost buna si o informatie referitoare la costuri (pentru a putea compara cu operatiunile similare la masinile pe motorina / benzina), dar tinand cont ca ai luat pachetul cu service inclus (a costat ceva in plus la momentul achizitionarii masinii sau era inclus in pretul total?) nu aveai ce sa scrii mai mult. Am totusi 2 nelamuriri: 1. De ce a fost nevoie de inlocuirea lichidului de frana? Din cate stiu nu e o operatiune uzuala… Citeste mai mult »

Claudiu
Cititor
Claudiu

Inlocuire placute de frana, ORIGINALE, la Toyota Corolla 2007 benzina 1.6 – 124 CP, motor normal aspirat (masina produsa la Takaoka – uzina etalon a firmei): la circa 115.000 km si 10 ani. Conteaza foarte mult si stilul de condus al soferului/lor….In cartea de service a masinii scrie ca se inlocuieste lichidul de frana la fiecare 2 ani. Asa am procedat pana acum si nu am intampinat probleme. Acum avem circa 145.000 km inregistrati pe odometru si consuma exact ca la carte: 6,9 litri/100 km. Am inlocuit pana acum bateria, la 7 ani, bujiile din iridiu, la 90.000 km (erau… Citeste mai mult »