Acasa Eco Roadtrip cu Nissan LEAF 62 kWh. Din nou la Sibiu

Roadtrip cu Nissan LEAF 62 kWh. Din nou la Sibiu

de Adrian Mitrea

Nissan LEAF este una dintre mașinile electrice aflate acum pe val în România (și nu numai), iar bateria de 62 kWh mai nou adăugată în ofertă vine la pachet și cu un motor electric mai puternic. Așadar, ingrediente suficiente pentru a-i testa promisiunile pe un traseu mai lung: București-Sibiu-București, un total de aproape 600 km. Cât consumă LEAF? Ce autonomie reală are LEAF? Ce plusuri și ce minusuri? Cum se comportă? – sunt doar câteva dintre întrebările la care încerc să vă răspund în acest articol-reportaj.

Din capul locului este important să știți că în acest articol e vorba despre un Nissan LEAF e+ sau Nissan LEAF 62 kWh, cum mai este el numit, după capacitatea bateriei. În fapt, utilizabilă este o capacitate de 56 kWh – deci această din urmă valoare este cea care contează pentru client.


Mai există o versiune de LEAF cu baterie de 40 kWh (utilizabilă: 36 kWh). Diferențele merg dincolo de capacitatea bateriei fiindcă LEAF 62 kWh are un motor ce dezvoltă 160 kW / 218 CP, în timp ce LEAF 40 kWh are motor de 110 kW / 150 CP.


E Sâmbătă, 21 Decembrie 2019, și iarnă blândă pentru această perioadă în toată România. Temperaturile sunt între 2 și 13 grade Celsius pe traseul pe care-l avem în față, de la București până la Sibiu. BMW-ul meu i3 din 2018 rămâne acasă. E timpul să conduc o mașină cu baterie mai mult decât dublă și care are aproape 48 CP în plus. Traseul este același pe care l-am făcut în Decembrie 2016 cu i3 94 Ah, când am avut peripeții cât pentru o viață.

Din experiența vastă pe care o am deja cu alte mașini electrice și cu mașina electrică personală mă aștept la un consum mediu cuprins între 17-19 kWh/100 km în această călătorie. Ori dată fiind bateria de 56 kWh (net), asta ar însemna o autonomie cuprinsă între 294 și 329 de kilometri (de la 100% la 0% baterie).

Oficial, datele de consum omologate pentru acest model, în regimul WLTP, sugerează un consum mediu de 14,5 kWh/100 km pentru deplasarea efectivă, respectiv un consum de 18 kWh/100 km cu tot cu pierderile de energie care apar la încărcare. Cifre peste cifre, tot felul de valori… știu… e o nebuloasă pentru cei mai mulți dintre noi. Mai ales dacă venim de pe o mașină cu combustie.

Ideea este că, având cifrele pe masă, distanța de la București până la Sibiu ar putea fi parcursă teoretic dintr-un foc, fără nicio oprire de alimentare. Dar totuși „bugetez” o oprire de 20 de minute pentru că este un drum lung. De toaletă sigur vom avea nevoie în atâtatea ore, poate și de o gustare. Și atunci… de ce să nu încărcăm și mașina, un pic, în timpul acesta?

Iau în calcul oprire fie la Pitești, fie la Râmnicu Vâlcea, la o stație de 50 kW cu port CHAdeMO (acesta este standardul portului de încărcare rapidă al lui Nissan LEAF și al mașinilor electrice asiatice, în general).

Date la plecarea din București

  • 98% baterie
  • 296 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 285 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 4 ore și 5 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 3 grade Celsius
  • 09:22 ora locală
  • 13:27 ora estimată de ajungere la destinație (Sibiu)

Plec de acasă, trec pe la Spitalul Colțea să o iau și pe Luiza, logodnica mea, care tocmai a ieșit din gardă. E un pic obosită, dar dornică de plimbare. Abordez un stil de condus elegant și dinamic, dar lipsit de zmucituri și alte „fente proaste” pe care șoferii de Duminică le numesc „condus sportiv”. De mulți ani încoace obiectivul meu este să ajungem la destinație întregi, în primul rând, așa că pentru mine timpul de călătorie afișat de Waze este orientativ, nu obligatoriu.

Pe autostradă (A1), spre Pitești, rulez cu 90-120 km/h, în funcție de realitățile din trafic. I-am dat lui LEAF și câteva vârfuri la 160 km/h, în depășiri, să nu-i țin în loc pe cei care vin cu 180-200 km/h.

Dar în principiu mi-am propus 100 km/h – o viteză de deplasare optimă, din punctul meu de vedere, între numărul de kilometri parcurși în unitatea de timp și raportat la consumul de energie.

Trecem de Pitești și ajungem la Râmnicu Vâlcea. Decidem să oprim. Și că avem nevoie pentru noi, dar și pentru că ne mai trebuie câțiva kWh în baterie să ajungem fără emoții la Sibiu.

Sistemul de parcare cu 4 camere video al lui Nissan LEAF, numit Arround View Monitor, este genial și arată cum vedeți în fotografia de mai jos. Îl știu de peste zece ani (de pe mașinile Infiniti, marca premium a Nissan) și de fiecare dată îi admir evoluția și performanțele.

Date la sosire în Râmnicu Vâlcea

  • 26% baterie
  • 103 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 186 km parcurși de la start (București)
  • 19,4 kWh/100 km consum mediu
  • 67 km/h viteză medie
  • 99 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 1 oră și 36 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 8 grade Celsius
  • 12:20 ora locală

Ne propunem să stăm circa 20 de minute, suficient timp cât să mergem la toaletă și să cumpărăm câte o cafea și ceva de ronțăit pe care să le servim pe drum, în mașină, în kilometrii rămași până la destinație.

Aplicația de mobil Renovatio e-charge permite să verifici în timp real ce porturi de încărcare sunt ocupate sau libere, așa că fix asta facem. Vrem să vedem dacă mergem în parcare la Kaufland, la stația Renovatio e-charge de 50 kW CHAdeMO (curent continuu), sau dacă ne orientăm la un alt complex comercial, aflat „gard-în-gard” cu Kaufland, care are și el stații de încărcare pentru mașini electrice (dar de 22 kW, ceea ce pentru Nissan LEAF înseamnă 6,6 kW, că atât poate să absoarbă, când vine vorba de curent alternativ).

Stația de 50 kWh CHAdeMO este liberă. Parcăm, conectăm cablul, dăm check-in pe PlugShare, mergem la cumpărături.

Mașina estimează că în 14 minute va fi încărcată 50% (de la 26%), iar în 40 de minute va ajunge la 80%.

Cu această ocazie putem vedea și cu cât se încarcă efectiv Nissan LEAF e+ la o stație fast charge. Răspunsul? 40,9 kW. Pe parcursul tuturor încărcărilor pe care le-am mai făcut înainte de acest drum sau după, puterea maximă de încărcare a fost mereu în jurul a 41 kW, atâta timp cât bateria are un nivel de încărcare cuprins între 30%-80%. Când bateria este mai descărcată, mai plină, mai rece sau mai caldă – deci în afara zonei sale de confort – viteza de încărcare e mai redusă.

Staționarea a durat un pic mai mult decât am plănuit, adică 33 de minute în loc de 20, iar la plecare din Râmnicu Vâlcea datele arătau cam așa:

  • 33 minute timp de încărcare
  • 65% baterie (de la 26%, adică +39%, respectiv +21 kWh adăugați în baterie)
  • 262 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 99 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 1 oră și 36 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 8 grade Celsius
  • 13:00 ora locală
  • 13:36 ora estimată de ajungere la destinație

Continuăm drumul spre Sibiu. Până aici Nissan LEAF îmi place: silențios, confortabil, computerul de bord complex, volan încălzit, scaune față încălzite pe două trepte și chiar și banchetă spate încălzită, comportament rutier neutru și previzibil. Se conduce ca orice mașină compactă bună. Mi-ar fi plăcut însă ca această mașină de test drive să fie configurată cu interior bej, că este disponibil, în loc de negru. E strict o chestiune de gust. Pe cei interesați de model îi invit să vadă pe viu ambele versiuni de interior înainte să comande una dintre ele. Pot să pun pariu că versiunea bej vă va plăcea mai mult.

Desigur, sunt conștient și de părțile mai puțin strălucite ale lui LEAF, cum ar fi dozarea artificială și imprecisă a forței de frânare la acționarea pedalei (frâna de serviciu), sau masa proprie ridicată. Dacă ții cont de aceste considerente tehnice specifice mașinii, totul e în ordine. Dacă le ignori… poți să îți creezi singur probleme: derapaj, distanțe de frânare lungi, etc…

Cred că publicul e prea puțin obișnuit ca o mașină de dimensiunile lui LEAF să aibă o masă reală de 1.798 kg (conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare), când de regulă o asemenea mașină este cu 300-400 kg mai ușoară. Prezența bateriei (mari) își spune cuvântul și tu, ca șofer, trebuie să te arăți respectuos. Să te adaptezi, să înțelegi ce conduci. Un Nissan Pulsar (echivalentul pe combustie al lui LEAF) se poate conduce per total mai dinamic decât LEAF, grație masei mai reduse și frânelor mai precise.

Mașina electrică este foarte bună și chiar de preferat, dar trebuie acomodare, mai ales pentru cei care n-au condus niciodată așa ceva și care vin de pe automobile pe combustie. Cine face școala de șoferi direct pe electric nu va avea niciodată probleme de acomodare la o electrică. Mai mult, s-ar putea să găsească drept arhaică o mașină pe combustie. E destul de logic ce spun, cred.

Ideea de bază este aceasta: înainte de orice, încercați să înțelegeți ce conduceți!

Ajungem în Sibiu:

  • 30% baterie
  • 121 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 284 km parcurși de la start (București)
  • 18,9 kWh/100 consum mediu
  • 63 km/h viteză medie
  • 5 ore și 20 de minute timp total călătorie cu tot cu pauză/încărcare
  • 11 grade Celsius
  • 14:42 ora locală

Deci am ajuns cu o oră și 15 minute mai târziu decât estimarea inițială a Waze, timp care include ambuteiajele de pe drum și pauza din Râmnicu Vâlcea.

Datele de consum mediu (18,9 kWh/100 km) ne arată că autonomia maximă a lui Nissan LEAF e+, în condițiile descrise, este de 304 km, luând în calcul utilizarea întregii energii utile din baterie. Doar că asta ar prespune o rulare la limita autonomiei, deci stres, așa că e mai bine să luați în calcul o autonomie reală de 250 km, iar tot ce rămâne peste să fie trecut în contul confortului psihologic.

Pe măsură ce fiecare începe să-și cunoască mai bine mașina electrică, învață câți kilometri poate să parcurgă cu 1%, cu 10%, cu 50% și cu 100% din baterie, în funcție de regimul de trafic, vreme și stilul său de condus.

Pe mine cel mai mult mă ajută să observ câți kilometri pot parcurge (minim, maxim și în medie) cu 1% din baterie. De acolo pot anticipa precis autonomia reală. Explic mai multe la finalul acestui articol.

În Sibiu sunt multiple opțiuni de încărcare, și rapidă (50 kW), și semi-rapidă (22 kW). Dat fiind numărul mare de ore pe care-l vom petrece prin centru, la târgul de Crăciun, alegem stația montată de Primăria Sibiu în parcarea publică din centru (Cazarma 90). Este o stație de 22 kW din care Nissan LEAF se poate alimenta cu 6,6 kW. În 4 ore, cât vrem noi să stăm prin centru, înseamnă 26,4 kWh adăugați în baterie, echivalentul a 47% din capacitatea ei. Cu câtă energie mai are oricum, înseamnă încărcare spre 75% când vom părăsi centrul și vom conduce spre hotel.

Este aproape ora 21:00 și decidem să ne retragem la cazare. Mașina a ajuns la 75% baterie, iar până la hotel „cheltuim” 2%.

Peste noapte, la hotel, n-avem ocazia să încărcăm nici măcar la o priză domestică pentru că singura de acest fel din afara clădirii este defectă și oricum prea departe de locul de parcare pe care l-am găsit liber în curte. Ar fi fost o soluție facilă și elegantă să încărcăm peste noapte, dar hotelierii mai au mult (foarte mult!) până vor înțelege că au deja clienți care folosesc un automobil electric pentru a călători. Așa cum hotelierii s-au gândit să facă parcare pentru clienți, ar trebui să se gândescă să monteze și măcar niște prize simple prin curte. Nu vor putea încărca orice mașină electrică complet peste noapte, dar 8-10 ore petrecute la hotel x 3,7 kWh cât poate da maximum o priză casnică… înseamnă aproape 30 kWh. În cazul nostru asta ar echivala cu puțin peste jumătate din capacitatea bateriei.

Intrăm în ziua a doua. Mergem la Muzeul Astra. Nu l-am mai văzut demult și este, pur și simplu, superb. Recomand!

Folosim mașina ca pe una oarecare, în sensul că nu căutăm s-o alimentăm la muzeu. Vom face plinul înainte de plecarea spre București, la una dintre stațiile din Sibiu, în timp ce servim „prânzo-cina”, cum îmi place mie să zic.

După vizita la Muzeul Astra mergem din nou la parcarea din centru (Cazarma 90). Doar că… surpriză! Sunt vreo 30 de mașini la coadă să intre în parcare. Cele două locuri pentru electrice sigur sunt libere, dar cum să-i conving eu pe ceilalți să mă lase pe mine să intru în parcare înaintea lor? Ar fi un efort inutil. Așa că alegem un alt punct de încărcare: Renovatio e-charge de la Kaufland Sibiu. În acest moment mașina are baterie 70%. Așadar, am mai consumat în total 3% azi pentru vizita la Muzeul Astra.

Îl lăsăm pe „Frunză” (LEAF) la stație, la încărcare semi-rapidă (22 kW stația; 6,6 kW mașina), și mergem pe jos, în centru, să mâncăm, să cumpărăm suveniruri și să ne luăm „La Revedere!” de la târgul de Crăciun din Sibiu, ediția 2019. E Duminică, 22 Decembrie, ora 16:30.

Printre căsuțele cochete descoperim și o poveste frumoasă: Andreea Arju. O fostă bancheriță pasionată de meșteșug, bijuterii și design încă din copilărie. A renunțat la corporație și s-a apucat de confecționat bijuterii. Sunt chiar frumoase. Îi cumpăr Luizei o pereche de cercei în semn de amintire și, totodată, de apreciere față de curajul și povestea de viață a Andreei Arju (pe care ne-a spus-o chiar ea, la tarabă).

La 20:10, deci după nici 4 ore petrecute în oraș la masă și cumpărături, ne întoarcem la „Frunză”. Bateria este deja încărcată complet și în parcare tocmai apare o Tesla Model 3, albă, cu numere de Olanda, având în ea români. La fix! Ne salutăm, schimbăm 2-3 vorbe. Eliberez locul de încărcare și pornim spre București. Datele arată cam așa:

  • 100% baterie
  • 385 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 275 km de parcurs până la destinație (București)
  • 3 ore și 38 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 15 grade Celsius
  • 20:17 ora locală
  • 23:56 ora estimată de ajungere la destinație (București)

La cum arată situația, cu bateria încărcată complet și drum preponderent la vale, îmi e clar că vom ajunge la București fără nicio oprire necesară pentru alimentare. Nu mă iau după autonomia optimistă de 385 km arătată de mașină, ci mă bazez pe calculele mele: dacă la venire am avut consum mediu 18,9 kWh/100 km, la întoarcere pot spera la mai puțin, undeva în jurul a 17,5 kWh/100 km – ceea ce înseamnă o autonomie reală 320 km (dată fiind bateria de 56 kWh).

Drumul spre Râmnicu Vâlcea e destul de liber și la vale. Mereu mi-a plăcut Valea Oltului ca traseu, deși e un drum periculos. Nu oprim pentru încărcare în Râmnicu Vâlcea, dar consemnez valorile computerului de bord pentru voi:

  • 73% baterie
  • 16 kWh/100 km consum mediu
  • 56 km/h viteză medie
  • 299 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 99 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 176 km rămași până la destinație (București)
  • 1 oră și 52 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 9 grade Celsius
  • 22:04 ora locală
  • 23:56 ora estimată de ajungere la destinație (București)

Conform datelor de mai sus îmi e tot mai clar că vom ajunge la București fără oprire. Da, mă aștept ca media de consum să crească atunci când vom intra pe autostradă (Pitești-București), dar oricum ar fi… vom ajunge în condiții bune.

Observ și o ciudățenie a lui Nissan LEAF, la nivelul climatizării automate. Nu poți seta modul AUTO cu A/C pornit. Modul AUTO oprește implicit aerul condiționat, iar dacă apeși pe butonul A/C pentru a porni aerul condiționat se dezactivează funcția AUTO. Treaba asta mi-a dat bătăi de cap în porțiunile în care umiditatea din aer era mai mare, că se abureau geamurile. Eu mă bazam că funcția AUTO face tot. Dar uite că nu face. Și mi-am dat seama că în majoritatea timpului am rulat cu aerul condiționat oprit, fără să-mi dau seama. Asta mi-a explicat instant eficiența foarte bună a mașinii de până acum. Fără A/C pornit e normal să fie consumul mai mic cu cca. 1 kWh/100 km.

Tot o ciudățenie, dar de data asta în sensul bun, este faptul că există un buton pe care scrie HEAT (căldură), buton care oferă în habitaclu căldură din belșug, similar cu ce poți experimenta într-o mașină termică. Alte automobile electrice oferă o căldură mai… eco. Însă Nissan LEAF suflă aer fierbinte. Sigur, prețul e plătit în consumul de energie mai mare, dar măcar persoanele friguroase au parte de confortul termic așteptat.

Mergem mai departe. Pe Dealu Negru e o plăcere să ai o mașină puternică, cum este LEAF. Cei 218 CP pun la respect mașini cu pretenții mult mai ridicate. Și prin „pun la respect” vreau să spun că frustrații rămân cu gura căscată în fața propriei neputințe de a depăși maniacal, cum și-ar fi dorit. Nu pot ține pasul cu „Frunză”. S-ar aștepta să te dai din calea lor, imediat, în spatele camioanelor, acolo unde se fac două benzi pe sens (pentru ca turismele să poată depăși). Unii, când te văd cu electrică, se pun cu flash-uri călare pe tine în avans, preventiv, chiar și când n-ai unde să te duci în dreapta, că… n-a apărut banda încă. Ei o fac la intimidare. Să nu cumva să îndrăznești să treci tu de camioane, înaintea lor, deși ești… ahem… înainte! Nu e de mirare că murim pe capete pe șoselele acestei țări. Aleg să folosesc responsabil rezervele mari de putere ale lui LEAF, trec de camioane rapid și în siguranță, iar frustrații rămân în lumina propriilor flash-uri, la zeci de metri în spate. La folosirea întregii puteri disponibile observ tendința lui LEAF de a-mi fura volanul din mână, fenomen cunoscut ca „torque-steer”. Adică mașina tinde să vireze singură din cauza cuplului mare aplicat roților motrice față. Situația poate fi ținută sub control prin manevrarea fermă și precisă a volanului. Dar nu e chiar pentru oricine…

Ajungem la Pitești. Nu oprim pentru alimentare, dar consemnez datele din computerul de bord pentru voi:

  • 54% baterie
  • 16,4 kWh/100 km consum mediu
  • 56 km/h viteză medie
  • 223 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 157 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 118 km rămași până la destinație (București)
  • 1 oră și 08 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 9 grade Celsius
  • 23:07 ora locală
  • 00:14 ora estimată de ajungere la destinație

Parcurgem A1 lejer, cu 100 km/h în principiu, până mai avem 34 de kilometri până acasă. STOP. Intrăm într-un ambuteiaj urât, generat de un autotren răstrurnat pe-o parte, pe sensul opus. Pe sensul nostru a venit o macara să-l ridice, așa că circulația rămâne o bucată de timp oprită de tot, apoi se circulă pe o singură bandă. Exact ce spuneam mai devreme: ora de ajungere la destinație estimată de Waze este orientativă, nu obligatorie. Unii nu mai sosesc niciodată…

Dar noi ajungem acasă într-un final, cu o întârziere de 53 de minute față de estimarea lui Waze comunicată la plecarea din Sibiu.

Datele în București arată cam așa:

  • 13% baterie
  • 17 kWh/100 km consum mediu
  • 61 km/h viteză medie
  • 50 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 275 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 11 grade Celsius
  • 00:49 ora locală

Cu alte cuvinte, nu doar că am ajuns de la Sibiu la București (275 km) cu un singur plin, dar a și rămas suficientă energie în baterie (13%) pentru mers la serviciu următoarea zi, spre exemplu.

Pe durata întregii perioade cât am avut acest Nissan LEAF de la Nissan România, de Joi (19 Decembrie) până Luni (23 Decembrie), bateria a stat mereu la temperatură medie – știut fiind faptul că mașina n-are răcire activă a bateriei, iar în zilele călduroase de vară bateria se poate încălzi puternic, limitând viteza de încărcare și puterea motorului. LEAF 62 kWh, având o baterie mai mare decât toate versiunile sale de până acum, este mai puțin supus riscului ca bateria să se încălzească excesiv, din moment ce încărcările pot fi mai rare. Practic încărcarea rapidă este cea care poate încălzi puternic bateria, iar cu cât acumulatorul litiu-ion este mai mic, cu atât încărcările trebuie să fie mai dese, deci căldură mai multă și degradare mai accentuată în timp.

Acestea fiind spuse, e de apreciat că Nissan LEAF este una dintre puținele mașini electrice de pe piață care afișează pe bord, în timp real, temperatura bateriei, și are, separat, și un indicator de degradare a bateriei. Cumva paradoxal, o mașină cu baterie susceptibilă de supraîncălzire și degradare oferă informații transparente despre acești parametri. În fotografia de mai jos puteți vedea temperatura maximă la care a ajuns bateria în tot timpul cât mașina a fost la mine.

Acum vă rog să fiți un pic atenți la cifre. Mai exact la cifrele de pe tot drumul de întoarcere.

Rezultă că am parcurs 3,16 km cu fiecare 1% din baterie, adică cu 0,56 kWh. Dacă aș fi continuat să rulez în aceleași condiții, autonomia reală totală s-ar fi dovedit a fi 316 km.

Infrastructura n-a crescut cu mult în trei ani (2016-2019), dar măcar acum stațiile sunt mult mai fiabile și știi clar pe ce te poți baza și pe ce nu. Dacă atunci am făcut pe acest traseu 12 ore, din cauza infrastructurii și a bateriei mai mici a mașinilor noi de la acea vreme, iată că acum traseul poate avea o durată redusă la mai mult de jumătate, cu tot cu încărcare, dacă ar fi nevoie de ea.

Și acum a apărut mașina electrică compactă, spațioasă și rezonabilă ca preț capabilă să te poarte peste 300 km cu un plin de baterie, chiar și iarna. Se numește Nissan LEAF.


Citește și…


Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Nissan România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


137 comentarii

manivela 18 ianuarie 2020 - 16:09

Fain Adriane, se simte diferenta intre I3 si Leaf..legat de autonomie/ dimensiuni…
Cineva trebuie sa plateasca infrastructura si curentul…logic+asa e fairplay…
Apoi luand in calcul ca pe viitor vor aparea tot mai multe electrice…si inconvenientele vor creste exponential…Iar facilitatile legate de parcari/impozite/alimentari etc vor disparea….
Pretul unui Leaf full sau I3 full…in jur de 45-50000e e imens…chiar luand in calcul si prima de la stat de peste 10000e..Inca10 ani cel putin dieselul full Euro6 o sa faca legea…

Reply
Dinu 19 ianuarie 2020 - 21:27

în kilometri rămași -> in kilometrii ramasi ?
răstrurnat -> rasturnat

Reply
Adrian Mitrea 19 ianuarie 2020 - 21:43

Mulțumesc, am corectat.

Reply
Garett 20 ianuarie 2020 - 09:26

Salut Adrian,

Interesanta povestea, remarcabila diferenta fata de peripetiile din precedenta voastra excursie! 🙂
Practic se pare ca acum masina electrica devine o alternativa decenta si pentru distante medii, nu doar scurte.
Doua chestii, apropo de „Frunzache”:
1. mi-a venit foarte usor sa ma acomodez cu „one pedal drive”, intr-adevar masina este grea, daca ai experienta unei masini grele te adaptezi mai bine decat daca vii de pe o masina mai usoara. Eu am avut „avantajul” de a conduce 5 ani o masina cu masa asemanatoare si a fost oarecum „similara” experienta.
2. ce nu mi-a placut, sa zicem „reversed torque steer”, la un viraj la 90 de grade m-am asteptat sa revina volanul, ca la o masina normala, n-a venit si a fost destul de neplacuta senzatia de pierdere a controlului.
In rest mi-a placut masinuta, cu ceva garda la sol mai mare si 4×4 ar fi interesanta.

Reply
Mihai 20 ianuarie 2020 - 15:12

Super tare testul. Nissan leaf plus e pe lista mea de mult… Eu totusi as conduce hypermiling style pana la Sibiu doar ca sa nu opresc.. In fine a doua oara :). Am facut drive test cu versiunea de 150cp si mi s-a parut ok. E drept aproape ca nu am atins pedala de frana. Foarte bune comentariile si daca ar fi pus si racire cu lichid pe baterie..ar fi fost perfect. Asa ma gandesc serios daca merita cei 44.000 euro. Probabil ca da

Reply
Costin 20 ianuarie 2020 - 16:24

Astept 2025
1. Sa treaca majoritatea producatorilor la generatia a 2-a de electrice (Renault cu Zoe si Nissan cu Leaf pe la a 4-a), poate ca aparitia concurentei va aduce ceva mai rezonabil (pret/dotari/autonomie).
2. Probabil vom avea si o retea rezonabila pe drumurile nationale si va disparea anxietatea legata de autonomie.
3. In orasele mari ale tarii sa apara o suprataxare a masinilor pe combustie, dar reglementari facute cu cap

Reply
Ipse 22 ianuarie 2020 - 04:25

Suprataxare, să vă dea vouă avantaje necuvenite; nu ți-e de ajuns pomana de 10000 euro! Cine plătește?

Reply
Naivu 21 ianuarie 2020 - 08:01

Nu stiu daca se va mai produce Leaf 40kWh in paralel cu Leaf 62kWh, dar daca da, sunt curios cum se vor orienta clientii (in special cei romani), cat % vor fi dispusi/isi vor permite sa plateasca 10000 EUR in plus pentru 100-150km extra-autonomie?

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 09:42

In concluzie, nici macar cu 62kWh nu poti ajunge pana la Pitesti fara re-alimentare.
La intoarcere, la vale, autonomie de 13% la sosire. Trist, dar adevarat.
Poate viitoarele generatii cu 100kWh si peste doua tone vor razbi totusi pan’la Sibiu in 3h30 – 4h00 cat da waze-ul.
Ti-am urmarit clipurile, mie imi pari o persoana echilibrata, ma surprinde nevoia ta de a „pune la respect” diferiti cetateni din cand in cand. Da in fine, fiecare cu ale lui.
Iti multumesc pentru review-urile pe care le faci. De 17 ani conduc doar benzina si mi-ai oferit o foarte buna sursa de informatii referitoare la electrice. La toamna cel mai probabil voi lua o decizie rationala din punct de vedere economic si imi voi comanda un passat 2.0 tdi dsg 190 nou-nout cu 66 litri rezervor, ceea ce imi va permite sa fac linistit un drum Bucuresti – Viena fara re-alimentare. Nu mai vorbesc ca passat-ul e si mai ieftin si se conduce ca o masina.

Reply
ccc 21 ianuarie 2020 - 11:04

„imi voi comanda un passat 2.0 tdi dsg 190 nou-nout” – laudaros mai esti ! 🙂
O masina de clasa mai mica pe diesel ar fi mai rationala economic 🙂

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 12:00

pentru oras ? categoric. ceva din clasa mica, corsa, polo, clio cu o rontaitoare de 1.3-1.5 diesel nu sare de 7-8% urban, pe cand un passat iti ia si 12-13%. Pe de alta parte nu imi permit si masina de oras si masina de concediu, asa ca prefer sa iau una mare si confortabila, cu care stiu ca-i fac plinul si ajung oriunde in tara fara grija benzinariilor. Am avut de-alungul timpului 1.6 aspirat, apoi 1.4T, acum 2.0T. Sunt satul de autonomia mica a benzinarelor. Faci Bucuresti-Constanta, te plimbi cateva zile prin statiuni si mai mai ca nu mai ajungi inapoi la Bucuresti cu un plin. Asta mergand doar legal. M-am saturat.

Reply
Bogdan 21 ianuarie 2020 - 13:55

Nu te mai chinui să-i răspunzi lui Cornel. E troll-ul de serviciu care vine la un articol despre mașinile electrice să ne explice el ce superior este diesel-ul. Când spune nou-nouț, se referă la unul cu 100.000 km la bord, condus de vreo bunicuță prin Germania, de prin 2010. Nu are rost crede-mă. Unii oameni sunt mai adaptabili, văd repede plus-urile și minus-urile unei tehnologii, alții… oh well.. mai greu. Pentru Cornel diesel gate va apărea la știri undeva prin 2100 și ceva. Faptul că până și VW a început reconversia unei întregi fabrici pentru producția de electrice, sau că Daimler a renunțat la a dezvolta motoare cu combustie, pentru el sunt doar zvonuri. Faptul că vânzările de ICE-uri scad la nivel global, în timp ce electricele cresc, e știre despre descoperirea boson-ului Higgs. Faptul că BMW închide uzina din Munchen pentru reconversie, asta e, doar nu știe el ce e reconversie. Are Germania destule mașini la mâna a doua până face el 100 de ani.

Îi urez lui Cornel să stea în spatele unui Diesel, iarna pe la -5 grade, în traficul de București. E foarte plăcut.

Reply
Sorin 21 ianuarie 2020 - 15:55

Nu este corect raspunsul. Fondul e corect. Passat este foarte OK. Am Mondeo diesel de 2l TD cumparat de mine de nou 10l in oras. In oras nu e prea practic dar la drumuri lungi chiar nu ai nicio grija, nu trebuie sa te uiti in bord ca un pilot de avion din anii 60′. Pica ? Nu pica…

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 16:47

Eu nu tin minte sa te fii jignit, si nu voi cobori nivelul discutiei in zona in care ti-o doresti tu. Cred ca pe 0-100 ne putem exprima liber, indiferent de ce conducem sau de cati bani avem in portofel. Da, tehnologiile au plusuri si minusuri, si inteleg ca e greu sa asculti o parere cu care nu esti de acord, dar asta tine de nivelul de civilizatie pana la urma. Sa poti sa asculti pe cineva si daca consideri ca e necesar, sa-i poti da o replica argumentata.

Reply
Marius 22 ianuarie 2020 - 12:29

Asa o coversie majora a facut VW -ul,incit Golf-ul 8 ,nu mai are versiune electrica ! Masinile electrice sunt nepoluante,numai daca la privesti cu ochelariii de cal ai corectitudinii politice …toata treaba asta cu electrificarea fortzata a parcului auto,e o caceamla IMENSA ….ginditi-va la poluarea miniera ,pt extragerea Co si Li ,la poluarea cauzata de reciclarea bateriiilor si ,nu in ultimul rind,la poluarea ce rezulta din fabricarea energiei electrice !!!
Cireasa de te tort,de la 31 ianuarie un „plin” la borne pe autostrazi in Frantza ,o sa fie mai scump decit un plin de combustibil …..

Reply
Sebastian 23 ianuarie 2020 - 09:15

Marius, ai auzit de gama ID de la VW? Daca ai auzit, probabil ca iti dai seama de ce Golf 8 nu mai este electric.

andrei 21 ianuarie 2020 - 11:46

nu poti ajunge pana la pitesti fara realimentare? pare ca nu prea ai citit articolul. cand a oprit la pitesti inca avea multa autonomie. a incarcat la pitesti ca sa fie SIGUR ca ajunge la SIBIU, nu la pitesti. alta mancare de peste. mai multa atentie. si suntem satui de tractoare.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 11:48

Stai că nici tu n-ai fost atent :))
Am oprit la Râmnicu Vâlcea la dus, atât. 33 de minute.
La întoarcere n-am oprit nicăieri.

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 16:51

am scris Pitesti, am vrut sa scriu Sibiu, greseala mea.

Reply
Dan Pintilie 22 ianuarie 2020 - 13:00

Într-adevăr, nu poți face un drum de Pitești fără realimentare, dar se rezolvă ușor. Dacă pleci din București cu treabă, te fâțâi prin Pitești în 3 sau patru locații timp de 2 sau 3 ore și te întorci în București pe seară și stai și aici mai mult de o oră în trafic, ești dincolo de limita de confort privind autonomia. Dacă e vară sau iarnă, opririle pe unde ai treabă, reîncălzirea/re-racirea și statul în trafic consumă ceva curent. Dar o mică alimentare in Pitești e suficientă că sa ajungi in siguranță acasă.
Am testat și eu Leaf și este o mașină electrică „adevărată”, nu una de oraș, care cu puțină grijă te poate duce oriunde în România cu una sau două realimentări pe drum. Timpul pierdut cu realimentarea este infim, pentru că un comportament normal este să faci pauză la maxim 2 ore atunci când conduci, atât pentru siguranță, cat și pentru confort și sănătate. Eu cel puțin în general stau cel puțin 20 de minute la benzinărie, de obicei spre 30 (în funcție de aglomerația de la toaleta femeilor), așa că e timp de realimentare electrică suficient.

Reply
Schroedinger 21 ianuarie 2020 - 14:33

Pana la Viena nu o sa ajungi cu rezervor de 66 l (adica nu cred posibil un consum de 5,5 l/100 km).
Si pe mine m-au convins experientele asa ca mi-am comandat un A6 quattro 286 HP, cu rezervor de 73 l. S-ar putea sa ajung cu un singur rezervor…

Reply
Lucix 21 ianuarie 2020 - 15:47

Adica ti-ai luat un bolid de 286 CP si vei merge ca o bunicuta ca sa iti ajunga motorina pana la Viena. Argumente de 2 lei, parerea mea. De altfel se stie ca daca reusesti sa pleci cu gimnasica facuta, nici prea insetat nici prea satul, nu ai nevoie de oprire intre Bucuresti si Viena iar acolo te asteapta marele premiu al pantalonilor rupti in fund, dar incalziti/aerisiti (in functie de sezon) de un scaun cu uzura de cel putin 200.000 km.

Reply
Lucian 21 ianuarie 2020 - 16:54

Poti ajunge pana la Viena cu un singur plin. Culmea nu-ti trebuie motor mai mare, ci mai mic. Ajungi cu un rezervor de 45 l si motor diesel de 1.3 multijet, 85 CP pe testate. De ce au impresia toti baietii ca orice se rezolva cu mai multi cai putere, motor mai mare, masini mai grele??? Compensating much?

Reply
Schroedinger 21 ianuarie 2020 - 17:18

unde ai vazut ca merg ca o bunicuta?! Nu va mai bagati in vorba ca musca, in …. Eu nu mi-am comandat o masina ca sa ma uit la kilometraj. Chiar nu mai intelegi limba romana? I-am transmis lui Cornel ca nu stiu daca ajunge cu 66 l pana la Viena, iar eu mi-am luat varianta de rezervor de 73L. ATAT! Nu va mai dati specialisti si vedeti-va de ciorba voastra. Vrei electrica? treaba ta! Eu vreau diesel fiindca am de alergat prin nenorocita asta de tara, plina de experti!

Reply
Bogdan 21 ianuarie 2020 - 17:59

Se dau ceva premii la intrarea in Viena pentru cine ajunge din Romania fara nici o oprire cu un plin?

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:20

Oricum fizic n-ai cum să faci București-Viena fără oprire, așa că discuția despre autonomie poate să se oprească după 2-3 ore de condus, respectiv 200-300 km parcurși.
Ai nevoie de pauză și așa e legal să procedezi.
În pauza aia încarci și mașina.

Reply
Schroedinger 21 ianuarie 2020 - 19:36

Fizic, opresc la RM-Valcea la Kaufland ca sa-mi iau apa si sa rezolv ceva nevoi fiziologice.
Dupa acceea poti sa mergi linistit pana la Arad sau dupa unde mai opresti pentru o alimentare. In general imi place sa ies din tara cu plinul facut. Dupa aceea a 3-a oprire si ultima este la Parndorf de unde imi iau vignetta si ceva bere de la magazinele din zona.
Apoi hotel in Viena, sau a doau varianta oprire si innoptare la Arad si apoi a 2 a zi direct la Munich, etc.
Daca ar trebui sa merg zilnic cu masina in Bucuresti as opta pentru o hibrida mica, dar in acest moment, ca si in viitor, electrica exclus!
Cei care injura diesel-ul o fac degeaba (BMW a anuntat ca va continua programul de dezvoltare a motoarelor diesel, iar Audi a introdus la seriile S si RS numai motoare diesel)
Un diesel este mai „curat” decat un motor pe benzina (comparata aceeasi putere).
Ecologistii cu electrice, ar trebui intai sa treaca pe la rafinarie sa vada cum se obtin materialele plastice si prin combinatele metalurgice pentru metale si nemetale.
O masina electrica nu se obtine la o imprimanta 3D sau printr-o comanda plasata pe mobil!

Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:43

Dacă faci drumul descris o dată pe lună, te înțeleg. Dacă îl faci o dată pe an… nu te mai înțeleg.
Hibridul e o prostie din toate punctele de vedere.
Mașina electrică poluează, dar infinit mai puțin decât una termică. Dpdv cantitate, poluarea electric vs. benzină pe ciclul de viață e de 2-3 ori în favoarea electricei.
Și mai contează și cum poluezi.
Bănuiesc că vezi o diferență între a arunca gunoiul la tomberon vs. a-l arunca pe trotuar. Și așa să facă toți oamenii din oraș. Noi, acum, cu mașina pe combustie, e ca și cum ne-am face nevoile și am arunca gunoiul fiecare pe unde apucă. E o poluare imediată, directă, necontrolată. Mașina electrică polează controlat și departe de așezările umane.

Schroedinger 21 ianuarie 2020 - 22:00

Viitorul pare a fi al celulelor de combustibil, tot o electrica, dar pe H2. Sunt firme care deja au reusit obtinerea hidrogenului in forma solida.
Benzina nu ma intereseaza.
Cum adica electrica polueaza controlat? Uzura pneurilor (care contin petrol) nu poate fi controlata, chiar daca mergi constant cu 100 km/h, etc.
Infuzia de modele electrice este datorata altor factori si nu eficientei!
Un lucru este clar fie ca place sau nu: extragerea si rafinarea petrolului nu se va sfarsi in urmatorii 100 de ani. Procesarea petrolului insemana cam 80-85% din ceea ce ne inconjoara. Nu cred ca omenirea are resursele inlocuirii produselor obtinute din petrol cu altceva penntru moment.

Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 22:07

Și hidrogenul ăla cum îl obții? Curge la robinet?
Necesită cantități mari de energie electrică pentru a fi obținut, stocat, transportat. Și periculos.
Va avea viitor hidrogenul, dar în aplicații speciale, precum naval, trenuri, etc…
Legat de poluarea controlată, te întreb, de ce nu-ți faci nevoile în fața casei? Că oricum e ceva ce faci zilnic. De ce te duci la toaleta aia frumoasă, albă, care-ți transportă mizeriile în altă parte?

Schroedinger 22 ianuarie 2020 - 09:56

Deloc! A fost odata. Citeste planuklrile de extragere din UK, iar in Malaezia exista deja tehnologia de inmagazinare in forma solida a H2.
Cand foarte curand o sa dai pe un plin de electricitate aproape cat pe un rezervor de benzina/motorina, o sa incepeti sa tipati! Stii cum functioneaza o moara de vant? Cati bani presupune mentinerea in functiune? Stii ca anul trecut in DE peste 26.000 de locuri de munca in domeniu s-au pierdut din cauza lipsei se suport pe care statul german o oferea? S-a dus subventia, s-a dus moara!
Iesiti un pic pe strada si lasati electrica la incarcat…

Schroedinger 23 ianuarie 2020 - 09:22

Domnule Adrian, o stire oarecum noua (16.01, 05.44 pm) sursa fiind electrive.com, la subcapitolul Energy & Infrastructure aflam ca Ionity (unul din cei mai mari furnizori de statii de alimentare rapida va introduce iun tarif de baza, „for everyone”, citez „79 cent/kWh for everyone starting on 31 January – this is the new proposition Ionity brought forward in a press briefing today”, adica pe intelesul tuturor o incarcare de 60kWh va costa cca 47 EUR!
Nu o spun cu malitiozitate, dar vreau ca lumea sa fie informata despre ce se intampla in realitate. Visul frumos cu incarcare gratis se incheie sau se va incheia foarte curand!

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2020 - 11:05

Așa este. Am scris despre asta, era suficient să dați un click pe homepage 0-100.ro https://0-100.ro/2020/01/17/ionity-baga-spaima-in
0,79 E/kWh pentru toată lumea neparteneră
sub 0,40 E/kWh pentru parteneri
E decent. Dar e o sperietoare. Încă n-a apărut competiția.
Iar o mașină electrică este gândită pentru utilizare urbană, cu încărcare acasă, la tariful energiei de acasă.

Schroedinger 23 ianuarie 2020 - 20:02

Un articol interesant la:
https://www.autotrader.co.uk/content/advice/hydrogen-fuel-cell-cars-overview.
Deci, H2 este viitorul spun cei care scriu articolul.

Robert 23 ianuarie 2020 - 15:02

S-au facut niste studii despre emisiile de CO2 de tip „well to wheel”, si s-a incercat estimarea dupa cati Km percursi o masina electrica devine verde (in fabricatie se emite mai mult CO2 la o masina electrica decat una conventionala -> valoare influentata de capacitatea bateriei), dar lucrurile devin mai interesante cand introduci in calcul o masina hibrida. Unele cifre sunt exagerari (697612 km -> cautati dupa acest numar de km daca vreti mai multe detalii), dar sa zicem ca o cifra de 200.000Km tot o gasesc mare. Au fost si niste cifre facute pentru piata din America -> acolo in medie, o masina electrica tip Nissan cu baterie mica si folosita doar in oras devine verde dupa 1an si ceva (nu este de mirare la ce motoare si la ce consum au masinile termice in USA). Exista si exceptii, sunt state in USA unde sa fii electric poluezi mai mult decat daca arzi benzina, dar si faptul ca folosind hibride esti mai eco in toate statele decat daca mergi pe conventional. Sper ca v-am stranit curiozitatea.

Ipse 22 ianuarie 2020 - 04:30

Da, departe de așezările VOASTRE umane!

Adrian Mitrea 22 ianuarie 2020 - 06:09

Dar așezarea TA umană unde e stimabile?
Ești cumva sihastru și e stație de tratare a apelor uzate la tine în codru?

Ipse 23 ianuarie 2020 - 08:29

Electricitatea se produce si POLUEAZA în alte locuri; ls fel și componentele mașini. Dar așa se vede dacă porți ochelari de cal și te uiți doar la avantajele tale …

Ipse 23 ianuarie 2020 - 16:57

Se pare ca nu prea ai habar cum se produce energia electrica. Polueaza in special aerul, nu apele. Aluzia cu wc-ul in fundul curtii e prea idioata ca sa ma atinga.

Lucix 22 ianuarie 2020 - 08:43

As zice ca Toyota a ajuns la concluzii diferite in ce priveste hibridul. Vreau o Camry pe benzina, sau o Corolla TS pe benzina (nu 1.2 ca ala nu e motor pe o masina asa mare): nu au decat hibride.

Filip Ion Sandu 25 ianuarie 2020 - 16:01

Vara asta am facut cu o Bora diesel antica(2001) plina de bagaje, 4700 km,pana in Croatia si inapoi,consum mixt 5,3l/100,am ajuns din Cluj pana la Marea Adriatica cu un plin,condus sportiv,nu economic ,asa ca un consum de 5.5 cu un diesel nu este poveste.Masina cu 350.000Km la bord care condusa economic a scos 4.9l/100km pe traseul Cluj-Craiova si retur.Pana la Viena ajungi chiar usor cu un plin de motorina,din Bucuresti.

Reply
lexraz 31 ianuarie 2020 - 13:09

5,3l/100km inseamna 53 kwh la 100 km. Realizezi risipa, nu?

Reply
Marius 22 ianuarie 2020 - 12:29

O decizie inteleapta …

Reply
Mihai M. 21 ianuarie 2020 - 10:08

Bravo pentru realizarea acestui test.
Dar 100 km/h pe autostrada este putin din urmatoarele motive:
* este legal sa mergi cu 130 km/h.
* chiar si cu Dacia 1300 sau Oltcit-ul mergeam cu 100 km/h.
* toti ceilalti merg cu cel putin 110-120 pe autostrada, daca nu chiar 130+. Deci cine merge cu 100 ii incurca pe toti cand se aglomereaza.
* daca ai si copii in masina, o sa se plictiseasca si o sa strice atmosfera pt mult mai mult timp.
Din acest motiv, testul nu este atat de util pe cat ar fi putut fi.
Inainte sa ai masina electrica, cu ce viteze mergeai pe autostrada?

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 12:10

O sa razi, am mai multi amici care merg cu 100-110kmh pe autostrada pe motiv de consum, si nu, n-au electrice, sa spui ca sunt conditionati de pozitionarea statiilor de incarcare. In cazul de fata, daca ar fi ars-o pe autostrada cu 130kmh, ar fi trebuit sa mai programeze o oprire suplimentara la Pitesti pentru incarcare, oprire care te costa cam 40 de minute, ori diferenta intre 100 si 130kmh pe 110km de autostrada e de vreo 15 minute, deci nu se justifica. Impresia, pai impresia pe autostrada la 100-110kmh e ca stai, dar na, nu poti sa fii ….si cu sufletul in rai.

Reply
goe 21 ianuarie 2020 - 17:24

Merita sa mergi la 100-110 la ora doar la masinile mai vechi cu doar 5 trepte, ca 130-140 km/h e deja inspre 4000 rpm pe benzina. Nu frecarea cu aerul e cea relevanta la consum.

Reply
Adita 21 ianuarie 2020 - 19:32

„130-140 km/h e deja inspre 4000 rpm pe benzina” … uite ca a mea, un LR Discovery Sport pe benzina,motor 2.0, pe la 180 km/h e sub 3000 rpm. Reformulezi acuma ? sau refuzi sa crezi ?

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:35

Omul zicea de cutie de viteze manuală cu 5 trepte.
Iar despre 180 km/h… poate mai arunci un gând înainte să fie prea târziu. E o viteză la care nu te mai salvează nici Dumnezeu.

Genu 23 ianuarie 2020 - 15:13

Corect,
Pentru maxim 15 min castig timp, pierzi 40 minute la incarcare. Ce afacere am facut? La un motor pe combustie consum chiar vreo 3 litri, deci inca vreo 20 lei. Poate uneori merita. Depinde ce doresti. Sa ajungi la destinatie, sau in rai? Daca vei avea si taxa de autostrada, cresc cheltuielile si mai abitir pentru maxim plus 15 minute.

Reply
Alex 21 ianuarie 2020 - 19:25

Legat de copil nu odată am auzit „tati fac pipi” sa vezi atunci distracție cu electrica când trebuie sa ajungi urgent in benzinărie . Una peste alta articolul mă face să aleg hibrid. Aveam in idei și ceva electric , dar nu masina mă servește pe mine , nu pot sa stau sa mă uit unde e prima „pompă” libera.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:34

Dar la Kaufland nu poate să facă pipi?
Rompetrol și MOL au foarte multe stații de încărcare pentru mașini electrice.
Copilul tău face pipi numai la Petrom (care n-are stații pentru mașini electrice)?
Stai liniștit, am prieteni care au copii și mașină electrică. N-au nicio problemă cu pipi.

Reply
Alex 21 ianuarie 2020 - 22:30

Ideea e simpla , treaba asta s-a intamplat invariabil pe una din cele 2 autostrazi mai mari ale noastre si fix la 1-2 km dupa benzinarie noastre cam greu Kaufland acolo ideea e alta ca sa ajung acolo am mers ceva mai rapid peste 130 ca idee am reusit pe A2 sa fac sa dispara vreo 5 litri in 20 de km asta la o masina cu motor de 2.0 diesel, ceea ce in cazul unei masini electrice ar duce la un consum ridicat.Cum am zis hibrid maxim.Fa de curiozitate test A1 dus intors mers la 130 km/h pe cruise control. Mai e de lucru pana sa avem infrastructura si sa poti incarca masina in 5 minute.Repet vrem sa schimbam masina , vroiam ceva electric dar nu dupa ce am citit mai bine hibrid.

Reply
Jak 21 ianuarie 2020 - 10:35

Noul zoe este cu mult peste nissan leaf nu mai zic de autonomie dar ce nu stiu oamenii este faptul ca nimeni nu le spune ca autonomia este egala cu stilul fiecaruia de a conduce si sincer cand vrei sa faci un test cu o electrica ai tendinta sa dai tare in ea dar ace test nu este real pentru ca in realitate daca ai o electrica si vrei sa mergi mai mult timp nu trebuie sa depasesti 90 km pe ora peste aceasta valoare autonomia scade rapid si al doilea lucru important este anotimpul adica iarna autonomia este la jumatate si daca te grabesti si vrei tu sa mergi cu suta la ora esti mancat dar daca mergi cu 80 iarna e acceptabil una peste alta mi-am vandut cazanulfumigen si ma bucur ca acum merg cu o electrica pentru care circul cu atentie plus ca nu platesc impozit decat asigurare o incarc acasa si zilnic o am la dispozitie iar vecinii nu mai aud motorul de tractor chiar si euro 6 tot cazan este ,in final o electrica iti va scimba viata in bine din toate punctele de vedere

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 12:15

La electrica, ca si la cazan rezistenta opusa de vant creste tot cu patratul vitezei. In general masinile electrice au un Cd mai bun decat cazanele pe fosil, ceea ce in teorie s-ar preta la viteze mai ridicate. Practic, cu tehnologia de acumulatori actuala, cam trebuie sa strangi din dinti, asa cum ai observat.

Reply
Alex 21 ianuarie 2020 - 15:48

@Jak, Am avut ocazia să testez Leaf (modelul de 40kWh) și Zoe. Nu știu cum e noul Zoe, dar modelul pe care l-am testat era… (știu sună ciudat)… zgomotos. Aveam impresia că merg cu foehnu, un zbârnâit care în timp devine enervant (pentru mine, cel puțin). De asemenea și din pdv confort frunzulița mi s-a părut a fi cu vreo două clase peste Zoe, dar, din nou, e posibil să fie diferența de modele.
Ca autonomie mi se pare normal ca Zoe să fie peste Leaf, este totuși o diferență de gabarit între cele două modele.

Reply
goe 21 ianuarie 2020 - 17:34

Zoe e supermini (4.08m, ampatament 2.59), Leaf e compacta (4.49m, ampatament 2.7), acelasi portbagaj, dar loc la picioare in spate.
Si motoarele sunt diferite: max 135 cp vs 218cp. Acceleratie 0-100km/h: 9.5 sec vs 7.3 sec.
Sa nu uitam de viteza maxima care e dubios de mica la ambele: 140 si 157 km/h

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:13

Viteza maximă este limitată la orice mașină electrică din motive de consum. Șj la i3 am 150 km/h viteză maximă.
Între noi fie vorba, tot ce e peste 130 km/h devine periculos, mai ales pe străzile din România, iar la nivel european tendința e să o lăsăm mai moale cu viteza. Contează mult mai mult regimurile tranzitorii, reprizele, decât viteza maximă în sine.

Reply
goe 21 ianuarie 2020 - 20:25

Doar europenii viseaza masini electrice lente. Mno, e adevarat ca e inghesuit continentul.
Dar in SUA, promotorul adevarat al masinii electrice -Tesla- are viteze de peste 210 la ora la cel mai slab Model 3. Si acceleratii 0-100 de 2.8 secunde pentru masini la $100k nu la supercaruri.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 20:42

Dar LEAF pornește de la 34.000 Euro, deci mai puțin de jumătate. Și stai liniștit că nimeni nu merge în US cu vitezele alea, chiar dacă au cu ce.

Radu 21 ianuarie 2020 - 10:40

In opinia mea, cel putin acum, masinile electrice (poate cu exceptia celor prohibitiv de scumpe) sunt exclusiv masini de oras. Ca sa te duci cu ea la job si la cumparaturi, perfect. Pentru drumuri lungi, insa, pas… As vrea sa vad cum ar merge masina asta pana la Piatra Neamt, sa zicem, in conditii de viscol si ger,. Unde v-ati opri pe vremea aia sa alimentati (pentru ore intregi) ? Si ce faci daca ai de mers noaptea ? De exemplu la mine la serviciu exista o statie de alimentare, dar se pare ca apartine unei firme din cladire, si nu au voie sa incarce altii. Oricum, accesul in parcare se face numai cu card, ca in parcarile de la mall, asadar cei care nu lucreaza in aceasta cladire nu au acces in parcare. Si la mall spatiile de alimentare sunt deseori ocupate de masini ne-electrice, ca asa e bizonul roman, civilizat. Asadar, la nivelul actual al tehnologiei, masinile eletcrice sunt dupa mine numai un moft, din pacate, pentru cei foarte putini care isi permit sa tina mai multe masini – una de oras, una de drum lung – si care musai stau la casa, si au asadar cum sa isi incarce masina peste noapte.

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 12:26

Ma tem ca gresesti, nu sunt un moft, sunt o realitatea fabricata, care-ti este indesata pe gat, pana intra.
Asa se intampla cand politicul dicteaza impotriva ingineriei, a naturii, a bunului simt.
Vezi comentariile de la drive test-ul cu Golf VIII. Cam toata lumea s-a prins ca preturile la vehiculele conventionale au explodat in ultimii 10 ani. Te las pe tine sa gasesti cauza, si cum aceeasta explozie incearca sa aduca preturile catre un nivel de la care se poate oferi cat de cat o solutie electrica, ce-i drept mai slaba, dintr-o clasa mai jos, cu suptventie de la stat cu tot, dar important e sa existe. Vanzarile la nivel global au scazut, pentru al doilea an la rand, cu toate cresterile din China, si ne indreptam in curand spre o reducere semnificativa a volumelor de auto conventionale vandute, fie ca ne place sau nu. Efectele vor fi din cele mai proaste pentru omul de rand si pentru nivelul sau de trai. Masina va reveni ce-a fost pe vremea lui ceasca, un obiect de lux. Pentru restul vor exista solutii de mobilitate la comun, inchiriezi cu ora, cu km, cu luna, te-nghesui cu altii ca sa economisesti 2 centi. Un fel de circ al foamei in varianta automobilistica, dar asa se intampla cand statul se labarteaza si intra in casele si in paturile cetatenilor.

Reply
ion 21 ianuarie 2020 - 16:40

Lasa ca e bine cum e acum, fiecare ins cu o masina de iti scuipi plamanii in Bucuresti;)

Reply
Radu de mai sus 21 ianuarie 2020 - 17:24

Nu, nu e bine, mai ales ca de cand s-a scos chestia cu taxa de poluare numarul cazanelor a crescut si mai mult. In plus, multi bizoni conduc ca la raliu, ca sa arate cat o au ei de lunga – am vazut de nenumarate ori cum accelereaza ca nebunii desi de vede clar ca nu mai departe de 100 de metri este un semafor care de-abia s-a pus pe rosu – accelereaza pe 60m si pe urma franeaza cu disperare pe inca 40, asta numai ca sa arate ei si ce masina au, si ca sunt bazati si au valoare. Spuneam numai ca din pacate masina electrica este inca departe de a fi ceea ce trebuie, mai ales in tari ca Romania, unde uriasa majoritate a oamenilor nu stau in case sau blocuri mici, ci in cutii de chibrituri din vesnicele blocuri de 10 etaje, lipite unele de altele. Peste vreo 10 ani, daca totul merge bine, sper ca masinile astea sa fie o propunere interesanta si practica. Consider insa ca ar trebui sa fie indeplinite cateva conditii esentiale:

a) sa creasca densitatea de energie din baterii (poate ca bateriile sa fie facute pe un alt principiu decat cel chimic ?)
b) sa se standardizeze formatele de baterii, asa incat sa fie numai trei tipuri, sa zicem – Normal, Large, si XL
c) sa se standardizeze sistemul de prindere al bateriilor, asa incat la „benzinarie” sa existe un fel de robot care sa vina cu o baterie incarcata, sa o ia pe a ta, goala, si sa o puna pe cea „noua” – deci sa nu cumperi baterie, ci sa inchiriezi una si sa cumperi o cantitate de sarcina. In felul acesta o alimentare ar dura din nou 3-4 minute, si nu ai mai avea grija energiei la drum lung.

Reply
Sorin 22 ianuarie 2020 - 13:53

Vezi raspunsul privind degradarea bateriilor. Ar fi ca la schimbul buteliilor. Dai una buna si iei una proasta.

Naivu 31 ianuarie 2020 - 13:37

Tehnic ar fi mai simplu si mai fiabil (decat schimbarea bateriei la „benzinarie”) un sistem de inchiriere de semiremorci cu baterii: atasezi semiremorca (incarcata) la masina, conectezi chargerul la semiremorca (probabil vei avea nevoie de un kit care sa iti scoata un punct incarcare in spatele masinii) si cand predai semiremorca (sau o schimbi cu alta mai incarcata) platesti curentul consumat din semiremorca!

Virgil 21 ianuarie 2020 - 10:41

Am o curiozitate. Cat ati platit pentru energia electrica la statiile de incarcare?

Reply
Cornel 21 ianuarie 2020 - 12:27

moca, pana se strange masa critica dependenta.

Reply
Schroedinger 21 ianuarie 2020 - 14:37

Deja am vazut statii de alimentare unde 1kWh costa 0,86 RON (inainte de Ploiesti cand vii dinspre Campina) – nu am retinut numele statiei.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:27

ETU se cheamă, dar sunt semi-rapide și cam inutile pentru o mașină ca LEAF. La acele stații iei într-o oră autonomie cât pentru 30 km. Deci puțin. La acele stații cel mai bine se încarcă Renault Zoe.

Reply
Sorin 21 ianuarie 2020 - 11:33

Nu mi-ar placea o asemenea experienta. Iti adauga multe griji care iti cam strica vacanta. Este o ingradire voluntara a libertatii de miscare. In plus sa nu mergi cu 130 pe autostrada este frustrant. Sunt bune exclusiv in oras daca ai unde sa incarci. Degradarea inseamna ca dupa un timp trebuie sa o schimbi ca pe bateria de laptop ? Costisitor 🙁

Reply
elm 21 ianuarie 2020 - 12:21

Cool jurnalul. Si mai misto pentru cine l-a citit si pe cel cu i3, pentru ca se vad clar diferentele.
Singurele parti negative ale articolului sunt cele cu „fente proaste” si „mandria” de a nu te fi lasat usor depasit. Faptul ca mergi cu o electrica nu te face un sofer mai bun decat unul care conduce o masina conventionala. Nu uita asta, se pare ca e o moda acum printre soferii de electrice sa se creada superiori. 😉

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 12:56

Mersi!
Fentele proaste le-ai scos din context.
Mândria de a nu fi ușor depășit este, de fapt, dorința de a conduce regulamentar. Dacă eu sunt înaintea și se fac două benzi, ți se pare normal să-mi dai flash-uri ca să treci tu? În condițiile în care am semnalizat înaintea ta că vreau să depășesc camionul. Și condițiile în care e clar că mașina mea e în stare să execute depăsirea, în timp ce a ta poate urca dealul cu cel mult 5 km/h mai mult decât camionul. Nu e cumva nesimțire și agresivitate să vii cu astfel de flash-uri? Ori pentru asta există leac: “fum” electric și la revedere. E important să-ți vezi lungul nasului (a se citi performanțele mașinii) și să o conduci cum poate ea să meargă în siguranță. Avem și Matiz în familie și pe el îl conduc ca pe o mașină de 50 CP, nu mă apuc să dau flash-uri BMW-urilor M pe Dealu Negru. Cam asta e ideea.

Reply
elm 21 ianuarie 2020 - 16:55

Ii consider mai periculosi pe cei care accelereaza cand cineva s-a angajat deja in depasire decat pe cei care dau flashuri. Aia sunt doar nesimtiti, pana la proba contrarie. Nu o sa intru insa in polemica, mi-a lasat o impresie prea placuta articolul tau! Suna mai bine fara observatiile alea, atat. 🙂

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:18

Eu eram deja angajat în depășire. Înțelegi asta? Iar în oglindă vedeam un șofer care dădea flash-uri, deși distanța dintre mine și el creștea. De când îi dai flash-uri unuia care merge mai repede ca tine, într-o depășire?

Reply
Flashuitorul 23 ianuarie 2020 - 20:41

Probabil ca nu ai inteles ca odata angajat in depasire, ai responsabilitatea morala de a depasi intr-un ritm decent, permitandu-le si celor din spatele tau sa treaca de TIR-uri.
Daca tu depasesti cu +5kmh fata de TIR pentru ca tu apuci sa termini depasirile pana sus si pentru ca-ti doresti un consum scazut, creezi frustrare in randul celor care nu mai au posibilitatea de a trece de TIRuri.
Odata ce ti-ai luat flash-uri, ai calcat pedala „sa le arati ca poti”, dar ai omis sa spui ca de fapt „nu vrei”.

Adrian Mitrea 23 ianuarie 2020 - 22:27

Omule, ce nu pricepi?
Ăsta cu flah-urile de care zic a început preventiv: când era o singură bandă și linie continuă. În momentul când s-au făcut două benzi și autotrenul s-a dat din calea mea, am depășit cu toți 218 CP, rapid. Distanța dintre mine și cel din spate a crescut mult încă din momentul în care autotrenul s-a dat la o parte.
Doar că omul din spate tot dădea flash-uri.
El ar fi vrut să fac și eu ca autotrenul, să mă dau din calea lui chiar și când n-aveam unde.
În fine, subiectul ăsta e chiar pierdere de vreme.

Daniel 28 august 2020 - 13:39

Pe Dealu Negru, vehiculele lente sau lungi sunt dezavantajate daca folosesc banda limitata din dreapta cand elibereaza bucata centrala, pentru fluenta traficului. Numai ca la finalizarea bucatii de banda, pentru a reveni pe traseu, trebuie sa cedeze. Zeci de tone pe roti infranate pentru un carnat lung de entuziasti care nu inteleg pe ceilalti partenerii de trafic. In alte tari, in zone cu relief similar, este invers, adica daca ai intrat pe banda 1 (ca esti pensionar pe patru roti sau autotren cu incarcatura maxima) pe aia mergi pana la capat, indiferent de cate benzi se fac pe stanga pentru depasire.

Reply
andrei 21 ianuarie 2020 - 14:33

o, da! nu aia care dau flashuri sunt ilegalistii, ci aia care „nu se lasa usor depasiti”. mai bine iti iei tu sosea proprie, ne scapi pe toti de accidente.

Reply
Andrei 21 ianuarie 2020 - 12:42

100 km/h pe autostrada in loc de 130 doar ca sa conserv energia. Pierdere de timp. Pretul este imens iar d.p.d.v. al condusului, frana, stabilitate la viraje..nu merita. Imi mentin parerea, masinile elctrice sant bune doar daca mergi cu ele in oras, in rest sant apa de ploaie . Sant curios cum folosesti frana de motor daca este gheata, polei pe carosabil. Iar d.p.d.v. al ecologiei, deja se stie cat polueaza producerea unei singure baterii si cum se extrage cobaltul din minele din Congo.
Poate peste cativa ani buni, cand va mai avansa tehnologia imi voi schimba parerea.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 12:48

În cazul de față 100 km/h era o viteză sigură raportat la condițiile de drum. Umed pe alocuri, poate black ice. Repet, e mai important să ajungi la destinație și să nu faci accident.

Reply
Sorin 21 ianuarie 2020 - 16:00

La 100 de km/h te depasesc tirurile si nu cred ca este o senzatie placuta. Nu este valabila nici zicala, dai un ban dar stai in fata. 🙂

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:25

Ai fi surprins să afli că TIR-urile (apropo, se numesc de fapt autotrenuri) au viteză maximă 90 km/h, iar la 100-110 km/h depășești multe autoturisme care merg mai încet.
Nu fac parte din categoria oamenilor care merg cu 180 km/h pe autostradă, chiar dacă am cu ce. Doar în depășiri. În rest 100-130 km/h este mai mult decât suficient.

Reply
goe 21 ianuarie 2020 - 20:19

poate iarna, si doar incepatori

Sorin 22 ianuarie 2020 - 14:00

Cum ii zici prietenei : „Avem un tir in fata” sau „Avem un autotren in fata”? Mergi cu 100km/h si vezi cate tiruri (scuze) te depasesc.
100 km/h pe autostrada nu este o viteza normala pentru un autoturism.
E ca pe vremuri cand stateai cu ochii lipiti de indicatorul de nivel benzina. Scuze dar eu nu mai vreau. Poate doar sa ma laud ca am reusit o mare performanta care cu o masina normala este un fleac. De ce ? Fitze ?

Adrian Mitrea 22 ianuarie 2020 - 14:07

Scuze, dar în 10 ani vei gândi foarte diferit față de ce expui acum. Sper doar să-ți mai amintești de conversația asta 🙂

Sorin 22 ianuarie 2020 - 15:08

Poate doar daca se generalizeaza restrictia IG-L din Austria. BTW, oare acolo masinile electrice sunt exceptate de la restrictia de 100km/h ?
10 ani, nu e asa mult. Nu se intampla minuni in 10 ani.

Schroedinger 26 ianuarie 2020 - 06:28

Restrictia aceea idioata este in permanenta langa Linz (prima oara), dar paradoxal viteza pe autostrada Viena – Linz, a fost ridicata la 140 km/h (incepand din Ian. 2019), experimental si se mentine. Austria de multi ani duce o lupta daca sa ridice viteza legala pe Autobahn la 150 km/h sau nu. Oricum pana la 150 km/h nu patesti nimic (radar, polizei, etc.)

Cip 21 ianuarie 2020 - 13:01

Ciudate cifrele de pe calc de bord.
98% baterie – 296 km autonomie
26% – 103km
65% – 262km
30% – 121km
100% – 385km
73% – 299km
54% – 223km
13% – 50km

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 13:06

Pentru că stilul de condus și configurația drumului influențează ce distanță parcurgi cu 1% din baterie sau cu 1 kWh.
Și la o mașină pe conbustie poți face 10 km sau 20 km cu 1 litru de benzină.

Reply
Sorin 21 ianuarie 2020 - 15:57

Cum e totusi cu degradarea bateriei ? Ce costuri induce ? Deci degradare nu descarcare.
Apreciez faptul ca s-a mentionat acest lucru.

Reply
claudius 21 ianuarie 2020 - 15:41

Felicitari pentru articol! Din ce in ce mai putini fani ai marcii SH 1,9 TDI cu filtrul de particule lipsa, ceea ce e bine. Cam greoaie masina, parca Zoe iti ofera o senzatie mai placuta. Incet, incet ne obisnuim si noi cu electricele. Dar cata vreme vezi flegme pe trotuar, ce asteptari poti sa ai? Incet dar sigur TDI-ul va fi istorie. Felicitari ca ai decis sa usurezi tranzitia. Multi vor tine cont de experienta ta. An nou fericit!

Reply
Lucian 21 ianuarie 2020 - 16:39

Am ajuns anul trecut pana la Sibiu din Bucuresti fara reincarcare cu Zoe ZE40, baterie de 41kwh. E drept ca am mers vara, la sfarsitul lui iulie. Planul era sa incarc la Rm. Valcea dar era ocupata borna asa ca i-am dat inainte cu curaj. De acolo am mers pana la Arad, cu o singura incarcare pe drum. Am mers tot asa cu ea pana in Bruxelles, unde o folosesc acum (2100 km). Am mai fost cu ea tot vara trecuta din Bruxelles pana in sudul Frantei, langa Marseille (~1100 km). In 6 luni am ajuns la 8400 km cu coana Zoicica. Deci se poate merge cu masina electrica si la distanta mare, eu am strabatut Europa de la est la vest si apoi la sud. Trebuie planificat mai bine traseul si dureaza ceva mai mult. Dar am descoperit o gramada de locuri pe parcurs, pe unde am oprit.
E o alta filozofie a calatoriei, nu mai gonesti doar pe autostrada fara sa intelegi nimic din locurile pe care le strabati. Dupa slow cooking oamenii descopera slow travelling. Cu trenul, cu masina electrica, calatoria e mai relaxata si iti dai voie sa iesi din ritmul mult prea accelerat in care traim.
Inchei cu o constatare. Masinile electrice nu sunt viitorul, sunt prezentul, sunt o realitate. Cei care neaga asta sunt cam aceiasi cu cei care neaga schimbarile climatice pe care le traim si suportam deja pe nesimtite. Dinozaurii trebuie sa fi fost la fel de convinsi ca vor domina mereu planeta fiind prea mari si importanti sa pateasca ceva sau sa-si schimbe stilul de viata.

Reply
AlexVR 21 ianuarie 2020 - 16:47

Un mare minus al Leaf-ului este lipsa unui sistem activ de racire al bateriei. In rest este o masina foarte reusita, mult peste generatia anterioara.

Reply
Naivu 31 ianuarie 2020 - 14:06

Intradevar faptul ca nu fac totul pt a proteja bateria este un minus, dar experienta arata ca bateria rezista suficient de bine (chiar daca nu la fel de bine ca la Tesla). Este de apreciat grija de a monitoriza temperatura si degradarea bateriei.

Reply
Mircea R. 21 ianuarie 2020 - 17:02

Foarte interesant articolul, arata progresele care s-au făcut în materie de autonomie a mașinilor electrice. Un lucru lipsește, și îl consider cel mai important: costurile de deplasare. Energia electrica costa. Chiar dacă acum se mai găsesc locuri unde poți încărca gratis, acesta e un lucru artificial și induce falsa idee ca folosirea unei masini electrice nu costa mai nimic. Costul pe kwh incepe de la cca 0.25 RON, dar poate depăși.0.80€ (a se vedea cea mai noua ajustare de tarife făcută de Ionity, una din rețelele importante de încărcare pe autostrăzi în vest). Discuția despre costuri e lunga și complexa, dar trebuie sa aibă loc, altfel consumatorii vor fi induși în eroare.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:05

Ai dreptate. Având informațiile de consum reale ale mașinii poți să faci calculul pe ce preț dorești, la ce stații dorești și în ce rețea dorești. Personal n-am plătit electricitate în cei 600 km parcurși cu LEAF, dar am plătit parcări care ofereau și încărcare pentru mașini electrice (Intercontinental București, Cazarma 90 Sibiu).

Reply
Sorin 21 ianuarie 2020 - 17:25

Ce inseamna degradarea bateriei mentionata in reportaj ?

Un raspuns competent se poate ?

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:15

Orice acumulator litiu-ion se degradează în timp prin încărcare și descărcare. Așa e laptop, așa e la telefon, așa e și la mașini. La Nissan garanția este de 8 ani sau 160.000 km. Desigur, asta nu înseamnă că arunci mașina sau bateria după aceea, că nici laptopul nu e de aruncat după doi ani, după ce iese din garanție. Doar că numărul de kilometri pe care poți să-l faci cu 100% baterie, în timp, scade.

Reply
Sorin 22 ianuarie 2020 - 14:07

„Performanta” descrisa in capitol se mai poate realiza si cu o masina de 2 ani cu 20k km ?
Exemplul cu laptop l-am dat si eu mai sus.
Bateria unui laptop este circa 5-10% din valoare.
Cat costa bateria unui Leaf(62KWh) cu tot cu transport si livrare ?

Reply
Adrian Mitrea 22 ianuarie 2020 - 14:11

Răspunsul la întrebarea ta este aici https://0-100.ro/2019/04/17/cat-costa-bateriile-p
Asta prin absurd, dacă avea nevoie de baterie mâine. Dar peste vreo 10 ani sau peste 200.000 km, când te-ai putea gândi la o nouă baterie, prețurile se vor fi dus considerabil în jos.

Reply
Sorin 22 ianuarie 2020 - 14:52

OK, deci 11KEuro respectiv 30% din pretul subventionat cu 10KE. Nu e ca la laptop.
Peste 10 ani se va mai gasi o baterie compatibila ? Cat va costa fiind o tehnologie invechita ?
Dar un raspuns please la :
„„Performanta” descrisa in reportaj se mai poate realiza si cu o masina de 2 ani cu 20k km ?”

Reply
Adrian Mitrea 22 ianuarie 2020 - 20:57

Să treacă zece ani și vom vedea.
Performanța din reportaj poate fi replicată și după mai mult de 2 ani și 20.000 km.
Mașina mea, BMW i3 94 Ah 2018, are doi ani și 35.000 km. Autonomia a scăzut cu cel mult 10 km la plin, resimțită mai ales în oraș. La drumuri lungi merge tot 170 km iarna și 220 km vara cum mergea și când era nou.

Reply
Sorin 22 ianuarie 2020 - 14:55

rezonabil

Reply
Ioan 21 ianuarie 2020 - 19:17

Salut! Eu am un Leaf 2018. Mi-as dori unul cu 62Kwh. Am avut oarece frustrari vis-a-vis de distanta pe care o poti parcurge cu ea. Dar, in viata de zi cu zi este extraordinara. Ofera facilitati la care nu prea poti visa la alte masini. Ce pot sa spun e ca, sigur, la batranete, am invatat sa conduc normal o masina. In Romania. Am fost cu ea inclusiv la Praga si a fost recomfortant. Sigur, cea cu bateria mai mare e mult mai de dorit.

Reply
Adrian Mitrea 21 ianuarie 2020 - 19:21

Iată! Felicitări!

Reply
Adi 21 ianuarie 2020 - 20:45

Adrian, sunt tizul tau vlv-ist de la Brașov… Butoanele din bord sunt de tot rahatul, e ca si cum mi-am pus optiuni la Aro ,😆😆😆🤟😆

Reply
cvm 22 ianuarie 2020 - 00:29

Mulțam de review, este edificator. Pentru mine e clar: cel puțin 10 ani de azi înainte rămân pe diesel cu adblue. Raportul preț/performanțe/utilitate pentru cineva care se mișcă mai mult decât casă-birou-club-casă este dezamăgitor, ba chiar enervant. 40.000 e ca să nu poți ajunge la Iași sau la Cluj înseamnă că mai e mult până ca astea să devină cu adevărat utile la cât costă. Ca gadget, de parcat în fața restaurantului japonez, merge.

Reply
Alui 22 ianuarie 2020 - 15:27

Ba da o tineti cu dieselul mult si bine desi e complet compromis. Obtii aceeasi costuri cu o masina hibrida. Cu una plug-in, si daca platesti din banii tai curentul iesi cu mult-mult mai ieftin decat orice. Pe an faci economii de 1-2000 de euro doar din asta. Eu am bagat 30 de litri de benzina la 2000 de km la Mini Countryman PHEV. Incarc acasa pe bani doar in week-end, o singura data. Incarc pe gratis la lucru si la mall la cumparaturi. Practic platesc cam maxim 10 Euro pe luna pe transport cu masina asta, inainte plateam spre 200. Acum cele mai ieftine versiuni la BMW X3 si X5 de exemplu sunt versiunile hibride, aici in Olanda. Imi termin un contract pe leasing dupa un an si cu penalitate de 2000 de euro si trec pe acelesi X3 dar hibrid. Intr-un an imi scot banii si fac economii de 2000€/an in urmatorii 3.

Reply
gabriel 23 ianuarie 2020 - 09:43

Cat crezi ca o sa incarci gratis?

Reply
Schroedinger 26 ianuarie 2020 - 06:34

Visezi amice! La hibrid, ai iesit la drumul mare (autostrada) si sari in consum de benzina de 8 l/100 lejer. Iar daca o tii in 130, n-ai avut noroc!
Hybrid-ul e minunat in oras, dar cam atat.
Ca sa fii informat, desi ma repet, BMW a anuntat ca nu renunta la programul de dezvoltare a motoarelor diesel, iar AUDI la gama de S si RS ofera de cca. 1/2 an, NUMAI motoarele diesel!

Reply
Andrei 22 ianuarie 2020 - 09:15

Bravo tie pt pionierat!!!
Te rog sa nu mai folosesti “servit” cand te referi la a manca ceva!!!! Verbul a servi presupune o actiune adresata altuia/ altora!!! E o greseala tipica de sud!!

Reply
Cornel 22 ianuarie 2020 - 18:45

Sa vezi ce figuri mirate fac atunci cand ma indeamna sa servesc ceva. Ma ridic, iau farfuria respectiva si incep sa servesc in stanga si in dreapta.

Reply
Alui 22 ianuarie 2020 - 12:02

Mini COOPER S E ALL4 COUNTRYMAN e sub 40.000. Are o baterie de 10 KWh care ajunge pentru 25 de km in oras fara nici o emotie. Raza maxima obtinuta de mine in full electric a fost 35 de km. Daca nu e bun asta, mai e si Mitshubitsi Outlander PHEV la acelasi pret, cu bateria de 13KWh care te tine linistit 35 de km. Nu prea face nimeni mai mult intr-o zi normala de lucru. Eu o incarc numai la serviciu in timpul saptamanii, pe gratis. La distante lungi nu ai emotii cu autonomia ca ai motorul termic la dispozitie. Cred ca are mai mult spatiu in interior decat Leaf, mai multe optiuni la configurare (a mea are piele alba in interior) si e si 4×4 daca e nevoie pe timp de iarna.
Full electric, mai ales pentru distante lungi, nu mi-as lua decat Tesla. Cei de la Carwow au un video pe youtube unde compara un Tesla 3 cu 8 alte masini, inclusiv Leaf, si Tesla le-a batut pe toate la autonomie.

Reply
Bogdan 22 ianuarie 2020 - 12:26

Salut,

Ce a insemnat excursia asta ca si cheltuiala in bani? Cit te-a costat curentul ?

Reply
Catelu 22 ianuarie 2020 - 12:45

Pe scurt, calatoria cu o masina pur electrica este inca un stress. Pe carburant nimeni nu numara litrii asa detaliat, si nimeni nu isi pune problema ca hotelul nu are benzinarie in parcare 🙂

Reply
briciu 22 ianuarie 2020 - 13:23

Atunci cand cumperi Nissanul iti da la pachet si un morcov nu de alta dar cam ai nevoie ;))))

Reply
briciu 22 ianuarie 2020 - 14:31

Nu uitati ca pentru a produce un automibil electric se polueaza dubla fata de un automobil pe carburanti, apoi nu uitati ca 75-80% din energia electrica la nivel mondial provine din carbuni gaz petrol etc

Reply
Adrian Mitrea 22 ianuarie 2020 - 14:33

Fake News. Mai citește înainte să propagi prostii pe net.

Reply
briciu 22 ianuarie 2020 - 14:49

Care din cele doua afirmatii, poti tu sa mi dai datele reale te rog.

Reply
Cristi 23 ianuarie 2020 - 09:49

Nu este chiar un Fake News. Recent am citit ce a spus un expert Autobild despre o electrica. Productia ei produce CO2 cat un diesel care a parcurs 160.000 km. Acum nu stiu la ce model de diesel s-a raportat . Cum nemtii isi vand masinile cam pe la aceasta valoare a kilometrajului (bineinteles la strainii din est) el se intreba unde este acea reducere de poluare. Ca si astea polueaza si dupa ce au fost produse (baterii , curent etc.)
Probabil peste ceva timp o sa fie majoritare electricele , dar cred ca doar din cauza epuizarii rezervelor de petrol la nivel mondial. Gandeste-te doar ce inseamna sa alimentezi toate autotrismele si nu numai in acest moment . Ce retea de alimentare iti trebuie .? Stai si te gandesti daca este posibil asa ceva , cu ce cost si de unde atata putere ?

Reply
gabi 26 ianuarie 2020 - 02:09 Reply
Schroedinger 26 ianuarie 2020 - 06:40

Da este un fake-news: 75 – 80% din energie se obtine numai din arderea carbunelui!! Restul din petrol, gaz, si energii alternative! Sursa: World CO2 2018 and SF6 emissions from fuel combustions, https://www.mckinsey.com/industries/oil-and-gas/our-insights/the-future-is-now-how-oil-and-gas-companies-can-decarbonize?cid=soc-web

Reply
Florian Banu 22 ianuarie 2020 - 18:01

Un preț imens pentru o mașină anosta si care pe deasupra te transforma într-un contabil al cifrelor și un veșnic adaptat la numeroasele caracteristici specifice unei electrice… Vezi opririle, mersul cu 100 km, căldura înăuntru și altele care sunt armonios marketate pentru a convinge!

Reply
Florian Banu 22 ianuarie 2020 - 18:02

Dacă prețul nu ar fi un asa mare impediment poate ca ar deveni mult mai repede o alternativa la mașina termica pentru mersul în oraș. La 50.000 euro însă….

Reply
Andrei 23 ianuarie 2020 - 08:58

Inca un aspect despre care nu vorbeste n8meni cand prezinta o masina electrica. Care este durata de viata a bateriei si cat costa una noua ?

Reply
Teo 23 ianuarie 2020 - 10:59

Am o problema cu structura in care sunt efectuate aceste articole despre masini electrice. Pentru masinile conventionale exista de cele mai multe ori o structura de genul: aspect exterior/interior – detaliat; motor/transmisie – detaliat; impresia lasata despre condus, comportamenul masinii – in viraje, la franare; mentenanta; cost de achizitie.
Pentru masinile electrice totul se axeaza pe cat de ieftin este drumul cu o astfel de masina si cat de mult/de putin te tine bateria.
De exemplu pentru Leaf pe structura mai sus mentionata, a mea parere: exteriorul este 3/5, interiorul este 2/5 – butoanele sunt ca din autobuzele cand mergeam la liceu sau in cel mai bun caz ca intr-un Duster, motor/consum 5/5, impresia despre cum se conduce dupa spusele lui Adrian 4-5/5 – dar aici lipsesc informati multe.
Din cauza interiorului nici nu se pune problema unei comparatii cu o masina conventionala in acelasi range de pret.
Cei care au respectivul buget de consumat stiu ca si motoarele termice actuale respecta norme stricte in ceea ce priveste mediu si poluarea, deci nu poate fi vorba despre platesti mai mult ca sa devenim verzi peste noapte.
Astfel daca intentia articolelor este de a se adresa celor care sunt deja convinsi ca masinile electrice sunt tot ce isi doresc oricum – atunci pastreza si nu schimba ceea ce faci acum. Daca in schimb vrei sa faci articole in care sa compari masini si sa prezinti avantajele si dezavantajele ambelor tehnologi atunci poate ai convinge mai multi oameni sa incerce o schimbare. De exemplu: nu se poate sa prezinti autonomia celor 300km doar ca un avantaj, intre „electrice”, dar nu si ca un dezavantaj in comparatie cu cele „termice” care ajung destul de frecvent in zona celor 800-1000km. Parcurgerea autostrazii cu 100km/h este „ouch” pentru un asemenea buget consumat pentru o masina. Spor la treaba si sper sa intelegi ca am vrut sa dau un feedback constructiv.

Reply
ovidiu 23 ianuarie 2020 - 14:03

Raman la concluzia ca pentru oras masinile electrice sunt extraordinare si reprezinta cea mai buna optiune. Pentru drumurile lungi tot dieselul este pe primul loc mai sles ca, Bosch-ul in colaborare cu VW au scos un filtru catalitic ultraperformant( si cu vreo cativa zeci de euro mai scump decat cel clasic – ei spuneau ca nu va modifica pretul masinii) care, atentie, reduce emisia de CO2 la diesel pana la …19 gr de CO2. Daca are si AdBlue pentru oxizii de aluminiu, pentru distante lungi ramane cel mai atractiv motor.

Reply
Adrian Mitrea 23 ianuarie 2020 - 15:04

Doar că românii (și nu numai ei) vor scoate și ei acel filtru catalic. De tot. Și atunci să vezi cum curg emisiile pe eșapament.

Reply
Naivu 23 ianuarie 2020 - 15:13

Nu ai cum sa reduci emisia de CO2, emisia de CO2 este direct proportionala cu cantitatea de motorina/benzina arsa! Iar AdBlue este pentru reducerea emisiei de oxizi de azot, NOx, oxidul de aluminiu nu zboara si nici nu este generat de arderea motorinei! Daca e asa interesant articolul ala, posteaza linkul ca sa putem intelege despre ce e vorba!

Reply
lexraz 31 ianuarie 2020 - 13:24

Nu, pentru drumurile lungi benzina este cea mai buna optiune. Diferenta de pret platit in plus pentru un diesel comparata cu diferenta de consum la drum lung este cert in favoarea benzinei.
Problema fata de electrice in general este ca gandim ca posesori de zeci de ani de masini cu motoare pe combustie. Este un film pe youtube in care se pune problema invers, daca am fi condus electrice pana acum si ar fi aparut acum motoarele pe combustie. Cum am fi comparat: de ce nu trag, de ce nu au cuplu instant, de ce trebuie cutie de viteze si ce naiba e chestia asta cu schimbarea vitezelor, de ce raspunde asa lent la acceleratie, de ce sunt asa galagioase, de ce trebuie sa apesi frana tot timpul ca sa incetinesti si de ce nu are regenerare pe franare, ce e cu programul de mentenanta si toate reviziile astea, de ce trebuie sa merg la statia de carburanti si nu pot sa o incarc acasa si de ce nu am plinul facut in fiecare dimineata cand plec de acasa, de ce nu pot sa las motorul pornit in garaj ca sa se incalzeasca si, de fapt, de ce trebuie sa pornesc motorul ca sa o incalzesc sau racesc, nu e mai simplu sa pornesc clima din telefon sau sa o programez?

Reply
Radu 24 ianuarie 2020 - 09:55

Fascinant cum la orice articol despre masini electrice 90% din comentarii sunt ale celor pe care nu ii intereseaza subiectul pentru ca ei pot ajunge pana la Viena cu un plin de diesel.

Reply
razvan 26 ianuarie 2020 - 20:30

chiar am ajuns cu un plin de diesel la viena! ar fi excelent dc ne-am putea permite o electrica, nu sunt contra lor. pana acum 2 ani faceam in jur de 50 de mii km anual, multe distante lungi. de 2 ani este 80% urban si ar fi convenabil o electrica… chiar si la bloc, fara loc de parcare, etc… motive sunt… dc luam pe ceea ce ne place voi ramane fan la motoare benzina/diesel 6-8 cilindri doar pentru cum se aude, asta e, viciu, dar pentru mobilitate/consum in rahatul asta de trafic bucurestean, ori de cate ori pot si nu sunt constrans (3 copii minori), iau bicicleta. Chiar dc sunt urban in ultimii ani, tot ajung sa fac 30-40 de km pe zi.

Reply
Pavel 26 ianuarie 2020 - 18:27

Super enervant și pe alocuri condescent stilul de scris. Am citit pentru că mă interesează subiectul, dar m-am chinuit.

Ca paranteză, 100km/h pe autostradă e nerealist, ceea ce face testul cam inutil. Ar fi fost mai corect să fi mers cu 130, că nu ești nici cu tirul nici cu autocarul.

Reply
Bogdan 23 februarie 2020 - 11:26

Incet, incet o sa ne lamurim ca nu e gratis nimic (daca mai era nevoie). https://molplugee.ro/ro

Reply
Popescu Dumitru 5 februarie 2022 - 11:26

Domnule jurnalist Adrian Mitrea,
Te-am văzut pe DIGI 24 și îndrăznesc să te deranjez prin ați propune o temă de analiză. Am în vedere subiectele tratate de tine și teme similare dezbătute pe larg, în prezent. Fac parte dintr-o categorie de posesori de automobil nu foarte numeroasă, dar care nu cred că merită să fie eliminată din dezbatere.
Sunt pensionar în baza a 45 de ani de contribuție, fără alte speciale. Nu mă plâng, în bună măsură pentru că așa am fost educat. Am două mașini, cumpărate la mâna a doua cu peste 6-10 ani în urmă, ambele cu peste 15 ani vechime, ambele cu cca 150000km la bord și ambele în perfectă stare de funcționare.
Cum mă regăsesc eu în teme de genul celor de care ești preocupat.
-Programul rabla: casezi două mașini și cumperi una nouă !!!??? Sau cumperi una electrică !!!???
-Scumpirea parcărilor !!!??? contribuie la eliminarea mașinilor vechi !!!???
-Taxa de poluare mărită la mașinile vechi…. fără a lua în considerare că poluarea depinde și de (mai ales) numărul kilometrilor parcurși, de calitatea combustibilului etc
-Asigurare mai mare la mașinile vechi…… !!!???
-…………….
Adaug faptul că în ultimii ani nu am depășit 5000km pe an, însumat la cele două mașini. Merg o dată pe săptămână la piață, de două ori pe lună la țară și poate un traseu de o săptămână (max. 100km/zi) vara.
Simt evident o atmosferă de dispreț față de cei din categoria mea, a pensionarilor (nu a specialilor !!). ”V-ați trăit traiul, v-ați mâncat mșlaiul”. Totuși, în calitate de jurnalist, mi-aș dori să existe în dezbatere și acest gen de situații. Eventual, o evaluare cu un răspuns la întrebarea ”care ar trebui să fie venitul lunar minim ca să poți suporta măsurile aflate în dezbatere ?”

Cu stimă,
Dumitru POPESCU

Reply
Adrian Mitrea 7 februarie 2022 - 15:24

Bună ziua, domnule Popescu,
În primul rând, mulțumesc pentru mesaj!
Fiecare punct pe care-l semnalați este este valid, iar explicațiile mele pe subiect sunt mai degrabă constatări ale unei stări de fapt, nu un „îndemn la asuprire” a celor ca dumneavoastră.
Vă dau exemple de mai multe situații punctuale în care oamenii sunt nedreptățiți:
E cinstit ca un șofer în vârstă de 28 de ani, necăsătorit, să aibă parte de asigurări RCA și CASCO de de 2-3 mai mari decât un pensionar căsătorit și cu copii?
E normal ca un locuitor din Ploiești să aibă asigurări și unele taxe asociate mașinii mai mici decât unul din București?
E firesc ca 30% din bugetul Primăriei Capitalei, la care contribui și eu, să se ducă pe subvenționarea transportului public (pe care nu-l folosesc)?
E logic ca încă 30% din bugetul Capitalei, la care și eu contribui, să se ducă pe subvenții la căldura de care nu am parte (că stau la casă, iar când stăteam la bloc tot nu aveam căldură)?
Este normal ca din banii comuni, ai tuturor, să fie finanțată parțial achiziția de mașini electrice de către o minoritate (inclusiv eu)?
Și întrebările pot continua.
De ce vi le pun?
Ca să vă dați seama că diversele decizii punctuale ale unor guverne sau admnistrații mereu vor genera discriminări, iar ideea de bine comun – să ne fie bine tuturor – este utopică.
Acum se întâmplă să fiți dumneavoastră cel nemulțumit și considerat nedreptățit. În alte momente ale vieții v-a fost și mai rău, v-a fost și mai bine (sper!)
Ați întrebat vreodată un om tânăr, pe la 25 de ani, cum vede el lucrurile?
Strict pentru ce-mi descrieți eu v-aș sugera să casați ambele mașini vechi (sau să le vindeți, dacă mai valorează ceva) și să vă cumpărați o mașină mai nouă, mai economică și mai puțin poluantă (eventual electrică). Astfel, veți da dovadă că știți să vă adaptați contextului în care trăiți. Acestea sunt realitățile acum. Ne adaptăm.
Eu asta vă doresc: sănătate și putere de adaptare!
Vă mulțumesc pentru mesaj și pentru dezbatere, sper că v-am răspuns la ceea ce mi-ați scris!

Reply

Lasa un comentariu