Acasa Eco Roadtrip cu Nissan LEAF 62 kWh. Din nou la Sibiu

Roadtrip cu Nissan LEAF 62 kWh. Din nou la Sibiu

de Adrian Mitrea

Nissan LEAF este una dintre mașinile electrice aflate acum pe val în România (și nu numai), iar bateria de 62 kWh mai nou adăugată în ofertă vine la pachet și cu un motor electric mai puternic. Așadar, ingrediente suficiente pentru a-i testa promisiunile pe un traseu mai lung: București-Sibiu-București, un total de aproape 600 km. Cât consumă LEAF? Ce autonomie reală are LEAF? Ce plusuri și ce minusuri? Cum se comportă? – sunt doar câteva dintre întrebările la care încerc să vă răspund în acest articol-reportaj.

Din capul locului este important să știți că în acest articol e vorba despre un Nissan LEAF e+ sau Nissan LEAF 62 kWh, cum mai este el numit, după capacitatea bateriei. În fapt, utilizabilă este o capacitate de 56 kWh – deci această din urmă valoare este cea care contează pentru client.


Mai există o versiune de LEAF cu baterie de 40 kWh (utilizabilă: 36 kWh). Diferențele merg dincolo de capacitatea bateriei fiindcă LEAF 62 kWh are un motor ce dezvoltă 160 kW / 218 CP, în timp ce LEAF 40 kWh are motor de 110 kW / 150 CP.


E Sâmbătă, 21 Decembrie 2019, și iarnă blândă pentru această perioadă în toată România. Temperaturile sunt între 2 și 13 grade Celsius pe traseul pe care-l avem în față, de la București până la Sibiu. BMW-ul meu i3 din 2018 rămâne acasă. E timpul să conduc o mașină cu baterie mai mult decât dublă și care are aproape 48 CP în plus. Traseul este același pe care l-am făcut în Decembrie 2016 cu i3 94 Ah, când am avut peripeții cât pentru o viață.

Din experiența vastă pe care o am deja cu alte mașini electrice și cu mașina electrică personală mă aștept la un consum mediu cuprins între 17-19 kWh/100 km în această călătorie. Ori dată fiind bateria de 56 kWh (net), asta ar însemna o autonomie cuprinsă între 294 și 329 de kilometri (de la 100% la 0% baterie).

Oficial, datele de consum omologate pentru acest model, în regimul WLTP, sugerează un consum mediu de 14,5 kWh/100 km pentru deplasarea efectivă, respectiv un consum de 18 kWh/100 km cu tot cu pierderile de energie care apar la încărcare. Cifre peste cifre, tot felul de valori… știu… e o nebuloasă pentru cei mai mulți dintre noi. Mai ales dacă venim de pe o mașină cu combustie.

Ideea este că, având cifrele pe masă, distanța de la București până la Sibiu ar putea fi parcursă teoretic dintr-un foc, fără nicio oprire de alimentare. Dar totuși „bugetez” o oprire de 20 de minute pentru că este un drum lung. De toaletă sigur vom avea nevoie în atâtatea ore, poate și de o gustare. Și atunci… de ce să nu încărcăm și mașina, un pic, în timpul acesta?

Iau în calcul oprire fie la Pitești, fie la Râmnicu Vâlcea, la o stație de 50 kW cu port CHAdeMO (acesta este standardul portului de încărcare rapidă al lui Nissan LEAF și al mașinilor electrice asiatice, în general).

Date la plecarea din București

  • 98% baterie
  • 296 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 285 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 4 ore și 5 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 3 grade Celsius
  • 09:22 ora locală
  • 13:27 ora estimată de ajungere la destinație (Sibiu)

Plec de acasă, trec pe la Spitalul Colțea să o iau și pe Luiza, logodnica mea, care tocmai a ieșit din gardă. E un pic obosită, dar dornică de plimbare. Abordez un stil de condus elegant și dinamic, dar lipsit de zmucituri și alte „fente proaste” pe care șoferii de Duminică le numesc „condus sportiv”. De mulți ani încoace obiectivul meu este să ajungem la destinație întregi, în primul rând, așa că pentru mine timpul de călătorie afișat de Waze este orientativ, nu obligatoriu.

Pe autostradă (A1), spre Pitești, rulez cu 90-120 km/h, în funcție de realitățile din trafic. I-am dat lui LEAF și câteva vârfuri la 160 km/h, în depășiri, să nu-i țin în loc pe cei care vin cu 180-200 km/h.

Dar în principiu mi-am propus 100 km/h – o viteză de deplasare optimă, din punctul meu de vedere, între numărul de kilometri parcurși în unitatea de timp și raportat la consumul de energie.

Trecem de Pitești și ajungem la Râmnicu Vâlcea. Decidem să oprim. Și că avem nevoie pentru noi, dar și pentru că ne mai trebuie câțiva kWh în baterie să ajungem fără emoții la Sibiu.

Sistemul de parcare cu 4 camere video al lui Nissan LEAF, numit Arround View Monitor, este genial și arată cum vedeți în fotografia de mai jos. Îl știu de peste zece ani (de pe mașinile Infiniti, marca premium a Nissan) și de fiecare dată îi admir evoluția și performanțele.

Date la sosire în Râmnicu Vâlcea

  • 26% baterie
  • 103 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 186 km parcurși de la start (București)
  • 19,4 kWh/100 km consum mediu
  • 67 km/h viteză medie
  • 99 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 1 oră și 36 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 8 grade Celsius
  • 12:20 ora locală

Ne propunem să stăm circa 20 de minute, suficient timp cât să mergem la toaletă și să cumpărăm câte o cafea și ceva de ronțăit pe care să le servim pe drum, în mașină, în kilometrii rămași până la destinație.

Aplicația de mobil Renovatio e-charge permite să verifici în timp real ce porturi de încărcare sunt ocupate sau libere, așa că fix asta facem. Vrem să vedem dacă mergem în parcare la Kaufland, la stația Renovatio e-charge de 50 kW CHAdeMO (curent continuu), sau dacă ne orientăm la un alt complex comercial, aflat „gard-în-gard” cu Kaufland, care are și el stații de încărcare pentru mașini electrice (dar de 22 kW, ceea ce pentru Nissan LEAF înseamnă 6,6 kW, că atât poate să absoarbă, când vine vorba de curent alternativ).

Stația de 50 kWh CHAdeMO este liberă. Parcăm, conectăm cablul, dăm check-in pe PlugShare, mergem la cumpărături.

Mașina estimează că în 14 minute va fi încărcată 50% (de la 26%), iar în 40 de minute va ajunge la 80%.

Cu această ocazie putem vedea și cu cât se încarcă efectiv Nissan LEAF e+ la o stație fast charge. Răspunsul? 40,9 kW. Pe parcursul tuturor încărcărilor pe care le-am mai făcut înainte de acest drum sau după, puterea maximă de încărcare a fost mereu în jurul a 41 kW, atâta timp cât bateria are un nivel de încărcare cuprins între 30%-80%. Când bateria este mai descărcată, mai plină, mai rece sau mai caldă – deci în afara zonei sale de confort – viteza de încărcare e mai redusă.

Staționarea a durat un pic mai mult decât am plănuit, adică 33 de minute în loc de 20, iar la plecare din Râmnicu Vâlcea datele arătau cam așa:

  • 33 minute timp de încărcare
  • 65% baterie (de la 26%, adică +39%, respectiv +21 kWh adăugați în baterie)
  • 262 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 99 km de parcurs până la destinație (Sibiu)
  • 1 oră și 36 minute estimate de Waze până la destinație (Sibiu)
  • 8 grade Celsius
  • 13:00 ora locală
  • 13:36 ora estimată de ajungere la destinație

Continuăm drumul spre Sibiu. Până aici Nissan LEAF îmi place: silențios, confortabil, computerul de bord complex, volan încălzit, scaune față încălzite pe două trepte și chiar și banchetă spate încălzită, comportament rutier neutru și previzibil. Se conduce ca orice mașină compactă bună. Mi-ar fi plăcut însă ca această mașină de test drive să fie configurată cu interior bej, că este disponibil, în loc de negru. E strict o chestiune de gust. Pe cei interesați de model îi invit să vadă pe viu ambele versiuni de interior înainte să comande una dintre ele. Pot să pun pariu că versiunea bej vă va plăcea mai mult.

Desigur, sunt conștient și de părțile mai puțin strălucite ale lui LEAF, cum ar fi dozarea artificială și imprecisă a forței de frânare la acționarea pedalei (frâna de serviciu), sau masa proprie ridicată. Dacă ții cont de aceste considerente tehnice specifice mașinii, totul e în ordine. Dacă le ignori… poți să îți creezi singur probleme: derapaj, distanțe de frânare lungi, etc…

Cred că publicul e prea puțin obișnuit ca o mașină de dimensiunile lui LEAF să aibă o masă reală de 1.798 kg (conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare), când de regulă o asemenea mașină este cu 300-400 kg mai ușoară. Prezența bateriei (mari) își spune cuvântul și tu, ca șofer, trebuie să te arăți respectuos. Să te adaptezi, să înțelegi ce conduci. Un Nissan Pulsar (echivalentul pe combustie al lui LEAF) se poate conduce per total mai dinamic decât LEAF, grație masei mai reduse și frânelor mai precise.

Mașina electrică este foarte bună și chiar de preferat, dar trebuie acomodare, mai ales pentru cei care n-au condus niciodată așa ceva și care vin de pe automobile pe combustie. Cine face școala de șoferi direct pe electric nu va avea niciodată probleme de acomodare la o electrică. Mai mult, s-ar putea să găsească drept arhaică o mașină pe combustie. E destul de logic ce spun, cred.

Ideea de bază este aceasta: înainte de orice, încercați să înțelegeți ce conduceți!

Ajungem în Sibiu:

  • 30% baterie
  • 121 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 284 km parcurși de la start (București)
  • 18,9 kWh/100 consum mediu
  • 63 km/h viteză medie
  • 5 ore și 20 de minute timp total călătorie cu tot cu pauză/încărcare
  • 11 grade Celsius
  • 14:42 ora locală

Deci am ajuns cu o oră și 15 minute mai târziu decât estimarea inițială a Waze, timp care include ambuteiajele de pe drum și pauza din Râmnicu Vâlcea.

Datele de consum mediu (18,9 kWh/100 km) ne arată că autonomia maximă a lui Nissan LEAF e+, în condițiile descrise, este de 304 km, luând în calcul utilizarea întregii energii utile din baterie. Doar că asta ar prespune o rulare la limita autonomiei, deci stres, așa că e mai bine să luați în calcul o autonomie reală de 250 km, iar tot ce rămâne peste să fie trecut în contul confortului psihologic.

Pe măsură ce fiecare începe să-și cunoască mai bine mașina electrică, învață câți kilometri poate să parcurgă cu 1%, cu 10%, cu 50% și cu 100% din baterie, în funcție de regimul de trafic, vreme și stilul său de condus.

Pe mine cel mai mult mă ajută să observ câți kilometri pot parcurge (minim, maxim și în medie) cu 1% din baterie. De acolo pot anticipa precis autonomia reală. Explic mai multe la finalul acestui articol.

În Sibiu sunt multiple opțiuni de încărcare, și rapidă (50 kW), și semi-rapidă (22 kW). Dat fiind numărul mare de ore pe care-l vom petrece prin centru, la târgul de Crăciun, alegem stația montată de Primăria Sibiu în parcarea publică din centru (Cazarma 90). Este o stație de 22 kW din care Nissan LEAF se poate alimenta cu 6,6 kW. În 4 ore, cât vrem noi să stăm prin centru, înseamnă 26,4 kWh adăugați în baterie, echivalentul a 47% din capacitatea ei. Cu câtă energie mai are oricum, înseamnă încărcare spre 75% când vom părăsi centrul și vom conduce spre hotel.

Este aproape ora 21:00 și decidem să ne retragem la cazare. Mașina a ajuns la 75% baterie, iar până la hotel „cheltuim” 2%.

Peste noapte, la hotel, n-avem ocazia să încărcăm nici măcar la o priză domestică pentru că singura de acest fel din afara clădirii este defectă și oricum prea departe de locul de parcare pe care l-am găsit liber în curte. Ar fi fost o soluție facilă și elegantă să încărcăm peste noapte, dar hotelierii mai au mult (foarte mult!) până vor înțelege că au deja clienți care folosesc un automobil electric pentru a călători. Așa cum hotelierii s-au gândit să facă parcare pentru clienți, ar trebui să se gândescă să monteze și măcar niște prize simple prin curte. Nu vor putea încărca orice mașină electrică complet peste noapte, dar 8-10 ore petrecute la hotel x 3,7 kWh cât poate da maximum o priză casnică… înseamnă aproape 30 kWh. În cazul nostru asta ar echivala cu puțin peste jumătate din capacitatea bateriei.

Intrăm în ziua a doua. Mergem la Muzeul Astra. Nu l-am mai văzut demult și este, pur și simplu, superb. Recomand!

Folosim mașina ca pe una oarecare, în sensul că nu căutăm s-o alimentăm la muzeu. Vom face plinul înainte de plecarea spre București, la una dintre stațiile din Sibiu, în timp ce servim „prânzo-cina”, cum îmi place mie să zic.

După vizita la Muzeul Astra mergem din nou la parcarea din centru (Cazarma 90). Doar că… surpriză! Sunt vreo 30 de mașini la coadă să intre în parcare. Cele două locuri pentru electrice sigur sunt libere, dar cum să-i conving eu pe ceilalți să mă lase pe mine să intru în parcare înaintea lor? Ar fi un efort inutil. Așa că alegem un alt punct de încărcare: Renovatio e-charge de la Kaufland Sibiu. În acest moment mașina are baterie 70%. Așadar, am mai consumat în total 3% azi pentru vizita la Muzeul Astra.

Îl lăsăm pe „Frunză” (LEAF) la stație, la încărcare semi-rapidă (22 kW stația; 6,6 kW mașina), și mergem pe jos, în centru, să mâncăm, să cumpărăm suveniruri și să ne luăm „La Revedere!” de la târgul de Crăciun din Sibiu, ediția 2019. E Duminică, 22 Decembrie, ora 16:30.

Printre căsuțele cochete descoperim și o poveste frumoasă: Andreea Arju. O fostă bancheriță pasionată de meșteșug, bijuterii și design încă din copilărie. A renunțat la corporație și s-a apucat de confecționat bijuterii. Sunt chiar frumoase. Îi cumpăr Luizei o pereche de cercei în semn de amintire și, totodată, de apreciere față de curajul și povestea de viață a Andreei Arju (pe care ne-a spus-o chiar ea, la tarabă).

La 20:10, deci după nici 4 ore petrecute în oraș la masă și cumpărături, ne întoarcem la „Frunză”. Bateria este deja încărcată complet și în parcare tocmai apare o Tesla Model 3, albă, cu numere de Olanda, având în ea români. La fix! Ne salutăm, schimbăm 2-3 vorbe. Eliberez locul de încărcare și pornim spre București. Datele arată cam așa:

  • 100% baterie
  • 385 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 275 km de parcurs până la destinație (București)
  • 3 ore și 38 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 15 grade Celsius
  • 20:17 ora locală
  • 23:56 ora estimată de ajungere la destinație (București)

La cum arată situația, cu bateria încărcată complet și drum preponderent la vale, îmi e clar că vom ajunge la București fără nicio oprire necesară pentru alimentare. Nu mă iau după autonomia optimistă de 385 km arătată de mașină, ci mă bazez pe calculele mele: dacă la venire am avut consum mediu 18,9 kWh/100 km, la întoarcere pot spera la mai puțin, undeva în jurul a 17,5 kWh/100 km – ceea ce înseamnă o autonomie reală 320 km (dată fiind bateria de 56 kWh).

Drumul spre Râmnicu Vâlcea e destul de liber și la vale. Mereu mi-a plăcut Valea Oltului ca traseu, deși e un drum periculos. Nu oprim pentru încărcare în Râmnicu Vâlcea, dar consemnez valorile computerului de bord pentru voi:

  • 73% baterie
  • 16 kWh/100 km consum mediu
  • 56 km/h viteză medie
  • 299 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 99 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 176 km rămași până la destinație (București)
  • 1 oră și 52 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 9 grade Celsius
  • 22:04 ora locală
  • 23:56 ora estimată de ajungere la destinație (București)

Conform datelor de mai sus îmi e tot mai clar că vom ajunge la București fără oprire. Da, mă aștept ca media de consum să crească atunci când vom intra pe autostradă (Pitești-București), dar oricum ar fi… vom ajunge în condiții bune.

Observ și o ciudățenie a lui Nissan LEAF, la nivelul climatizării automate. Nu poți seta modul AUTO cu A/C pornit. Modul AUTO oprește implicit aerul condiționat, iar dacă apeși pe butonul A/C pentru a porni aerul condiționat se dezactivează funcția AUTO. Treaba asta mi-a dat bătăi de cap în porțiunile în care umiditatea din aer era mai mare, că se abureau geamurile. Eu mă bazam că funcția AUTO face tot. Dar uite că nu face. Și mi-am dat seama că în majoritatea timpului am rulat cu aerul condiționat oprit, fără să-mi dau seama. Asta mi-a explicat instant eficiența foarte bună a mașinii de până acum. Fără A/C pornit e normal să fie consumul mai mic cu cca. 1 kWh/100 km.

Tot o ciudățenie, dar de data asta în sensul bun, este faptul că există un buton pe care scrie HEAT (căldură), buton care oferă în habitaclu căldură din belșug, similar cu ce poți experimenta într-o mașină termică. Alte automobile electrice oferă o căldură mai… eco. Însă Nissan LEAF suflă aer fierbinte. Sigur, prețul e plătit în consumul de energie mai mare, dar măcar persoanele friguroase au parte de confortul termic așteptat.

Mergem mai departe. Pe Dealu Negru e o plăcere să ai o mașină puternică, cum este LEAF. Cei 218 CP pun la respect mașini cu pretenții mult mai ridicate. Și prin „pun la respect” vreau să spun că frustrații rămân cu gura căscată în fața propriei neputințe de a depăși maniacal, cum și-ar fi dorit. Nu pot ține pasul cu „Frunză”. S-ar aștepta să te dai din calea lor, imediat, în spatele camioanelor, acolo unde se fac două benzi pe sens (pentru ca turismele să poată depăși). Unii, când te văd cu electrică, se pun cu flash-uri călare pe tine în avans, preventiv, chiar și când n-ai unde să te duci în dreapta, că… n-a apărut banda încă. Ei o fac la intimidare. Să nu cumva să îndrăznești să treci tu de camioane, înaintea lor, deși ești… ahem… înainte! Nu e de mirare că murim pe capete pe șoselele acestei țări. Aleg să folosesc responsabil rezervele mari de putere ale lui LEAF, trec de camioane rapid și în siguranță, iar frustrații rămân în lumina propriilor flash-uri, la zeci de metri în spate. La folosirea întregii puteri disponibile observ tendința lui LEAF de a-mi fura volanul din mână, fenomen cunoscut ca „torque-steer”. Adică mașina tinde să vireze singură din cauza cuplului mare aplicat roților motrice față. Situația poate fi ținută sub control prin manevrarea fermă și precisă a volanului. Dar nu e chiar pentru oricine…

Ajungem la Pitești. Nu oprim pentru alimentare, dar consemnez datele din computerul de bord pentru voi:

  • 54% baterie
  • 16,4 kWh/100 km consum mediu
  • 56 km/h viteză medie
  • 223 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 157 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 118 km rămași până la destinație (București)
  • 1 oră și 08 minute estimate de Waze până la destinație (București)
  • 9 grade Celsius
  • 23:07 ora locală
  • 00:14 ora estimată de ajungere la destinație

Parcurgem A1 lejer, cu 100 km/h în principiu, până mai avem 34 de kilometri până acasă. STOP. Intrăm într-un ambuteiaj urât, generat de un autotren răstrurnat pe-o parte, pe sensul opus. Pe sensul nostru a venit o macara să-l ridice, așa că circulația rămâne o bucată de timp oprită de tot, apoi se circulă pe o singură bandă. Exact ce spuneam mai devreme: ora de ajungere la destinație estimată de Waze este orientativă, nu obligatorie. Unii nu mai sosesc niciodată…

Dar noi ajungem acasă într-un final, cu o întârziere de 53 de minute față de estimarea lui Waze comunicată la plecarea din Sibiu.

Datele în București arată cam așa:

  • 13% baterie
  • 17 kWh/100 km consum mediu
  • 61 km/h viteză medie
  • 50 km autonomie rămasă estimată de mașină
  • 275 km parcurși de la start (Sibiu)
  • 11 grade Celsius
  • 00:49 ora locală

Cu alte cuvinte, nu doar că am ajuns de la Sibiu la București (275 km) cu un singur plin, dar a și rămas suficientă energie în baterie (13%) pentru mers la serviciu următoarea zi, spre exemplu.

Pe durata întregii perioade cât am avut acest Nissan LEAF de la Nissan România, de Joi (19 Decembrie) până Luni (23 Decembrie), bateria a stat mereu la temperatură medie – știut fiind faptul că mașina n-are răcire activă a bateriei, iar în zilele călduroase de vară bateria se poate încălzi puternic, limitând viteza de încărcare și puterea motorului. LEAF 62 kWh, având o baterie mai mare decât toate versiunile sale de până acum, este mai puțin supus riscului ca bateria să se încălzească excesiv, din moment ce încărcările pot fi mai rare. Practic încărcarea rapidă este cea care poate încălzi puternic bateria, iar cu cât acumulatorul litiu-ion este mai mic, cu atât încărcările trebuie să fie mai dese, deci căldură mai multă și degradare mai accentuată în timp.

Acestea fiind spuse, e de apreciat că Nissan LEAF este una dintre puținele mașini electrice de pe piață care afișează pe bord, în timp real, temperatura bateriei, și are, separat, și un indicator de degradare a bateriei. Cumva paradoxal, o mașină cu baterie susceptibilă de supraîncălzire și degradare oferă informații transparente despre acești parametri. În fotografia de mai jos puteți vedea temperatura maximă la care a ajuns bateria în tot timpul cât mașina a fost la mine.

Acum vă rog să fiți un pic atenți la cifre. Mai exact la cifrele de pe tot drumul de întoarcere.

Rezultă că am parcurs 3,16 km cu fiecare 1% din baterie, adică cu 0,56 kWh. Dacă aș fi continuat să rulez în aceleași condiții, autonomia reală totală s-ar fi dovedit a fi 316 km.

Infrastructura n-a crescut cu mult în trei ani (2016-2019), dar măcar acum stațiile sunt mult mai fiabile și știi clar pe ce te poți baza și pe ce nu. Dacă atunci am făcut pe acest traseu 12 ore, din cauza infrastructurii și a bateriei mai mici a mașinilor noi de la acea vreme, iată că acum traseul poate avea o durată redusă la mai mult de jumătate, cu tot cu încărcare, dacă ar fi nevoie de ea.

Și acum a apărut mașina electrică compactă, spațioasă și rezonabilă ca preț capabilă să te poarte peste 300 km cu un plin de baterie, chiar și iarna. Se numește Nissan LEAF.


Citește și…


Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Nissan România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


134
Lasa un comentariu

avatar
37 Comment threads
97 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
59 Comment authors
BogdanNaivulexrazrazvanPavel Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
manivela
Cititor
manivela

Fain Adriane, se simte diferenta intre I3 si Leaf..legat de autonomie/ dimensiuni…
Cineva trebuie sa plateasca infrastructura si curentul…logic+asa e fairplay…
Apoi luand in calcul ca pe viitor vor aparea tot mai multe electrice…si inconvenientele vor creste exponential…Iar facilitatile legate de parcari/impozite/alimentari etc vor disparea….
Pretul unui Leaf full sau I3 full…in jur de 45-50000e e imens…chiar luand in calcul si prima de la stat de peste 10000e..Inca10 ani cel putin dieselul full Euro6 o sa faca legea…

Dinu
Cititor
Dinu

în kilometri rămași -> in kilometrii ramasi ?
răstrurnat -> rasturnat

Garett
Cititor
Garett

Salut Adrian, Interesanta povestea, remarcabila diferenta fata de peripetiile din precedenta voastra excursie! 🙂 Practic se pare ca acum masina electrica devine o alternativa decenta si pentru distante medii, nu doar scurte. Doua chestii, apropo de „Frunzache”: 1. mi-a venit foarte usor sa ma acomodez cu „one pedal drive”, intr-adevar masina este grea, daca ai experienta unei masini grele te adaptezi mai bine decat daca vii de pe o masina mai usoara. Eu am avut „avantajul” de a conduce 5 ani o masina cu masa asemanatoare si a fost oarecum „similara” experienta. 2. ce nu mi-a placut, sa zicem „reversed… Citeste mai mult »

Mihai
Cititor
Mihai

Super tare testul. Nissan leaf plus e pe lista mea de mult… Eu totusi as conduce hypermiling style pana la Sibiu doar ca sa nu opresc.. In fine a doua oara :). Am facut drive test cu versiunea de 150cp si mi s-a parut ok. E drept aproape ca nu am atins pedala de frana. Foarte bune comentariile si daca ar fi pus si racire cu lichid pe baterie..ar fi fost perfect. Asa ma gandesc serios daca merita cei 44.000 euro. Probabil ca da

Costin
Cititor
Costin

Astept 2025
1. Sa treaca majoritatea producatorilor la generatia a 2-a de electrice (Renault cu Zoe si Nissan cu Leaf pe la a 4-a), poate ca aparitia concurentei va aduce ceva mai rezonabil (pret/dotari/autonomie).
2. Probabil vom avea si o retea rezonabila pe drumurile nationale si va disparea anxietatea legata de autonomie.
3. In orasele mari ale tarii sa apara o suprataxare a masinilor pe combustie, dar reglementari facute cu cap

Ipse
Cititor
Ipse

Suprataxare, să vă dea vouă avantaje necuvenite; nu ți-e de ajuns pomana de 10000 euro! Cine plătește?

Naivu
Cititor
Naivu

Nu stiu daca se va mai produce Leaf 40kWh in paralel cu Leaf 62kWh, dar daca da, sunt curios cum se vor orienta clientii (in special cei romani), cat % vor fi dispusi/isi vor permite sa plateasca 10000 EUR in plus pentru 100-150km extra-autonomie?

Cornel
Cititor
Cornel

In concluzie, nici macar cu 62kWh nu poti ajunge pana la Pitesti fara re-alimentare. La intoarcere, la vale, autonomie de 13% la sosire. Trist, dar adevarat. Poate viitoarele generatii cu 100kWh si peste doua tone vor razbi totusi pan’la Sibiu in 3h30 – 4h00 cat da waze-ul. Ti-am urmarit clipurile, mie imi pari o persoana echilibrata, ma surprinde nevoia ta de a „pune la respect” diferiti cetateni din cand in cand. Da in fine, fiecare cu ale lui. Iti multumesc pentru review-urile pe care le faci. De 17 ani conduc doar benzina si mi-ai oferit o foarte buna sursa de… Citeste mai mult »

ccc
Cititor
ccc

„imi voi comanda un passat 2.0 tdi dsg 190 nou-nout” – laudaros mai esti ! 🙂
O masina de clasa mai mica pe diesel ar fi mai rationala economic 🙂

Cornel
Cititor
Cornel

pentru oras ? categoric. ceva din clasa mica, corsa, polo, clio cu o rontaitoare de 1.3-1.5 diesel nu sare de 7-8% urban, pe cand un passat iti ia si 12-13%. Pe de alta parte nu imi permit si masina de oras si masina de concediu, asa ca prefer sa iau una mare si confortabila, cu care stiu ca-i fac plinul si ajung oriunde in tara fara grija benzinariilor. Am avut de-alungul timpului 1.6 aspirat, apoi 1.4T, acum 2.0T. Sunt satul de autonomia mica a benzinarelor. Faci Bucuresti-Constanta, te plimbi cateva zile prin statiuni si mai mai ca nu mai ajungi… Citeste mai mult »

Bogdan
Cititor
Bogdan

Nu te mai chinui să-i răspunzi lui Cornel. E troll-ul de serviciu care vine la un articol despre mașinile electrice să ne explice el ce superior este diesel-ul. Când spune nou-nouț, se referă la unul cu 100.000 km la bord, condus de vreo bunicuță prin Germania, de prin 2010. Nu are rost crede-mă. Unii oameni sunt mai adaptabili, văd repede plus-urile și minus-urile unei tehnologii, alții… oh well.. mai greu. Pentru Cornel diesel gate va apărea la știri undeva prin 2100 și ceva. Faptul că până și VW a început reconversia unei întregi fabrici pentru producția de electrice, sau că… Citeste mai mult »

Sorin
Cititor
Sorin

Nu este corect raspunsul. Fondul e corect. Passat este foarte OK. Am Mondeo diesel de 2l TD cumparat de mine de nou 10l in oras. In oras nu e prea practic dar la drumuri lungi chiar nu ai nicio grija, nu trebuie sa te uiti in bord ca un pilot de avion din anii 60′. Pica ? Nu pica…

Cornel
Cititor
Cornel

Eu nu tin minte sa te fii jignit, si nu voi cobori nivelul discutiei in zona in care ti-o doresti tu. Cred ca pe 0-100 ne putem exprima liber, indiferent de ce conducem sau de cati bani avem in portofel. Da, tehnologiile au plusuri si minusuri, si inteleg ca e greu sa asculti o parere cu care nu esti de acord, dar asta tine de nivelul de civilizatie pana la urma. Sa poti sa asculti pe cineva si daca consideri ca e necesar, sa-i poti da o replica argumentata.

Marius
Cititor
Marius

Asa o coversie majora a facut VW -ul,incit Golf-ul 8 ,nu mai are versiune electrica ! Masinile electrice sunt nepoluante,numai daca la privesti cu ochelariii de cal ai corectitudinii politice …toata treaba asta cu electrificarea fortzata a parcului auto,e o caceamla IMENSA ….ginditi-va la poluarea miniera ,pt extragerea Co si Li ,la poluarea cauzata de reciclarea bateriiilor si ,nu in ultimul rind,la poluarea ce rezulta din fabricarea energiei electrice !!!
Cireasa de te tort,de la 31 ianuarie un „plin” la borne pe autostrazi in Frantza ,o sa fie mai scump decit un plin de combustibil …..

Sebastian
Cititor
Sebastian

Marius, ai auzit de gama ID de la VW? Daca ai auzit, probabil ca iti dai seama de ce Golf 8 nu mai este electric.

andrei
Cititor
andrei

nu poti ajunge pana la pitesti fara realimentare? pare ca nu prea ai citit articolul. cand a oprit la pitesti inca avea multa autonomie. a incarcat la pitesti ca sa fie SIGUR ca ajunge la SIBIU, nu la pitesti. alta mancare de peste. mai multa atentie. si suntem satui de tractoare.

Cornel
Cititor
Cornel

am scris Pitesti, am vrut sa scriu Sibiu, greseala mea.

Dan Pintilie
Cititor
Dan Pintilie

Într-adevăr, nu poți face un drum de Pitești fără realimentare, dar se rezolvă ușor. Dacă pleci din București cu treabă, te fâțâi prin Pitești în 3 sau patru locații timp de 2 sau 3 ore și te întorci în București pe seară și stai și aici mai mult de o oră în trafic, ești dincolo de limita de confort privind autonomia. Dacă e vară sau iarnă, opririle pe unde ai treabă, reîncălzirea/re-racirea și statul în trafic consumă ceva curent. Dar o mică alimentare in Pitești e suficientă că sa ajungi in siguranță acasă. Am testat și eu Leaf și este… Citeste mai mult »

Schroedinger
Cititor
Schroedinger

Pana la Viena nu o sa ajungi cu rezervor de 66 l (adica nu cred posibil un consum de 5,5 l/100 km).
Si pe mine m-au convins experientele asa ca mi-am comandat un A6 quattro 286 HP, cu rezervor de 73 l. S-ar putea sa ajung cu un singur rezervor…

Lucix
Cititor
Lucix

Adica ti-ai luat un bolid de 286 CP si vei merge ca o bunicuta ca sa iti ajunga motorina pana la Viena. Argumente de 2 lei, parerea mea. De altfel se stie ca daca reusesti sa pleci cu gimnasica facuta, nici prea insetat nici prea satul, nu ai nevoie de oprire intre Bucuresti si Viena iar acolo te asteapta marele premiu al pantalonilor rupti in fund, dar incalziti/aerisiti (in functie de sezon) de un scaun cu uzura de cel putin 200.000 km.

Lucian
Cititor
Lucian

Poti ajunge pana la Viena cu un singur plin. Culmea nu-ti trebuie motor mai mare, ci mai mic. Ajungi cu un rezervor de 45 l si motor diesel de 1.3 multijet, 85 CP pe testate. De ce au impresia toti baietii ca orice se rezolva cu mai multi cai putere, motor mai mare, masini mai grele??? Compensating much?

Schroedinger
Cititor
Schroedinger

unde ai vazut ca merg ca o bunicuta?! Nu va mai bagati in vorba ca musca, in …. Eu nu mi-am comandat o masina ca sa ma uit la kilometraj. Chiar nu mai intelegi limba romana? I-am transmis lui Cornel ca nu stiu daca ajunge cu 66 l pana la Viena, iar eu mi-am luat varianta de rezervor de 73L. ATAT! Nu va mai dati specialisti si vedeti-va de ciorba voastra. Vrei electrica? treaba ta! Eu vreau diesel fiindca am de alergat prin nenorocita asta de tara, plina de experti!

Bogdan
Cititor
Bogdan

Se dau ceva premii la intrarea in Viena pentru cine ajunge din Romania fara nici o oprire cu un plin?

Filip Ion Sandu
Cititor
Filip Ion Sandu

Vara asta am facut cu o Bora diesel antica(2001) plina de bagaje, 4700 km,pana in Croatia si inapoi,consum mixt 5,3l/100,am ajuns din Cluj pana la Marea Adriatica cu un plin,condus sportiv,nu economic ,asa ca un consum de 5.5 cu un diesel nu este poveste.Masina cu 350.000Km la bord care condusa economic a scos 4.9l/100km pe traseul Cluj-Craiova si retur.Pana la Viena ajungi chiar usor cu un plin de motorina,din Bucuresti.

lexraz
Cititor
lexraz

5,3l/100km inseamna 53 kwh la 100 km. Realizezi risipa, nu?

Marius
Cititor
Marius

O decizie inteleapta …

Mihai M.
Cititor
Mihai M.

Bravo pentru realizarea acestui test. Dar 100 km/h pe autostrada este putin din urmatoarele motive: * este legal sa mergi cu 130 km/h. * chiar si cu Dacia 1300 sau Oltcit-ul mergeam cu 100 km/h. * toti ceilalti merg cu cel putin 110-120 pe autostrada, daca nu chiar 130+. Deci cine merge cu 100 ii incurca pe toti cand se aglomereaza. * daca ai si copii in masina, o sa se plictiseasca si o sa strice atmosfera pt mult mai mult timp. Din acest motiv, testul nu este atat de util pe cat ar fi putut fi. Inainte sa ai… Citeste mai mult »

Cornel
Cititor
Cornel

O sa razi, am mai multi amici care merg cu 100-110kmh pe autostrada pe motiv de consum, si nu, n-au electrice, sa spui ca sunt conditionati de pozitionarea statiilor de incarcare. In cazul de fata, daca ar fi ars-o pe autostrada cu 130kmh, ar fi trebuit sa mai programeze o oprire suplimentara la Pitesti pentru incarcare, oprire care te costa cam 40 de minute, ori diferenta intre 100 si 130kmh pe 110km de autostrada e de vreo 15 minute, deci nu se justifica. Impresia, pai impresia pe autostrada la 100-110kmh e ca stai, dar na, nu poti sa fii ….si… Citeste mai mult »

goe
Cititor
goe

Merita sa mergi la 100-110 la ora doar la masinile mai vechi cu doar 5 trepte, ca 130-140 km/h e deja inspre 4000 rpm pe benzina. Nu frecarea cu aerul e cea relevanta la consum.

Adita
Cititor
Adita

„130-140 km/h e deja inspre 4000 rpm pe benzina” … uite ca a mea, un LR Discovery Sport pe benzina,motor 2.0, pe la 180 km/h e sub 3000 rpm. Reformulezi acuma ? sau refuzi sa crezi ?

Genu
Cititor
Genu

Corect,
Pentru maxim 15 min castig timp, pierzi 40 minute la incarcare. Ce afacere am facut? La un motor pe combustie consum chiar vreo 3 litri, deci inca vreo 20 lei. Poate uneori merita. Depinde ce doresti. Sa ajungi la destinatie, sau in rai? Daca vei avea si taxa de autostrada, cresc cheltuielile si mai abitir pentru maxim plus 15 minute.

Alex
Cititor
Alex

Legat de copil nu odată am auzit „tati fac pipi” sa vezi atunci distracție cu electrica când trebuie sa ajungi urgent in benzinărie . Una peste alta articolul mă face să aleg hibrid. Aveam in idei și ceva electric , dar nu masina mă servește pe mine , nu pot sa stau sa mă uit unde e prima „pompă” libera.

Jak
Cititor

Noul zoe este cu mult peste nissan leaf nu mai zic de autonomie dar ce nu stiu oamenii este faptul ca nimeni nu le spune ca autonomia este egala cu stilul fiecaruia de a conduce si sincer cand vrei sa faci un test cu o electrica ai tendinta sa dai tare in ea dar ace test nu este real pentru ca in realitate daca ai o electrica si vrei sa mergi mai mult timp nu trebuie sa depasesti 90 km pe ora peste aceasta valoare autonomia scade rapid si al doilea lucru important este anotimpul adica iarna autonomia este la… Citeste mai mult »

Cornel
Cititor
Cornel

La electrica, ca si la cazan rezistenta opusa de vant creste tot cu patratul vitezei. In general masinile electrice au un Cd mai bun decat cazanele pe fosil, ceea ce in teorie s-ar preta la viteze mai ridicate. Practic, cu tehnologia de acumulatori actuala, cam trebuie sa strangi din dinti, asa cum ai observat.

Alex
Cititor
Alex

@Jak, Am avut ocazia să testez Leaf (modelul de 40kWh) și Zoe. Nu știu cum e noul Zoe, dar modelul pe care l-am testat era… (știu sună ciudat)… zgomotos. Aveam impresia că merg cu foehnu, un zbârnâit care în timp devine enervant (pentru mine, cel puțin). De asemenea și din pdv confort frunzulița mi s-a părut a fi cu vreo două clase peste Zoe, dar, din nou, e posibil să fie diferența de modele.
Ca autonomie mi se pare normal ca Zoe să fie peste Leaf, este totuși o diferență de gabarit între cele două modele.

goe
Cititor
goe

Zoe e supermini (4.08m, ampatament 2.59), Leaf e compacta (4.49m, ampatament 2.7), acelasi portbagaj, dar loc la picioare in spate.
Si motoarele sunt diferite: max 135 cp vs 218cp. Acceleratie 0-100km/h: 9.5 sec vs 7.3 sec.
Sa nu uitam de viteza maxima care e dubios de mica la ambele: 140 si 157 km/h

Radu
Cititor
Radu

In opinia mea, cel putin acum, masinile electrice (poate cu exceptia celor prohibitiv de scumpe) sunt exclusiv masini de oras. Ca sa te duci cu ea la job si la cumparaturi, perfect. Pentru drumuri lungi, insa, pas… As vrea sa vad cum ar merge masina asta pana la Piatra Neamt, sa zicem, in conditii de viscol si ger,. Unde v-ati opri pe vremea aia sa alimentati (pentru ore intregi) ? Si ce faci daca ai de mers noaptea ? De exemplu la mine la serviciu exista o statie de alimentare, dar se pare ca apartine unei firme din cladire, si… Citeste mai mult »

Cornel
Cititor
Cornel

Ma tem ca gresesti, nu sunt un moft, sunt o realitatea fabricata, care-ti este indesata pe gat, pana intra. Asa se intampla cand politicul dicteaza impotriva ingineriei, a naturii, a bunului simt. Vezi comentariile de la drive test-ul cu Golf VIII. Cam toata lumea s-a prins ca preturile la vehiculele conventionale au explodat in ultimii 10 ani. Te las pe tine sa gasesti cauza, si cum aceeasta explozie incearca sa aduca preturile catre un nivel de la care se poate oferi cat de cat o solutie electrica, ce-i drept mai slaba, dintr-o clasa mai jos, cu suptventie de la stat… Citeste mai mult »

ion
Cititor
ion

Lasa ca e bine cum e acum, fiecare ins cu o masina de iti scuipi plamanii in Bucuresti;)

Radu de mai sus
Cititor
Radu de mai sus

Nu, nu e bine, mai ales ca de cand s-a scos chestia cu taxa de poluare numarul cazanelor a crescut si mai mult. In plus, multi bizoni conduc ca la raliu, ca sa arate cat o au ei de lunga – am vazut de nenumarate ori cum accelereaza ca nebunii desi de vede clar ca nu mai departe de 100 de metri este un semafor care de-abia s-a pus pe rosu – accelereaza pe 60m si pe urma franeaza cu disperare pe inca 40, asta numai ca sa arate ei si ce masina au, si ca sunt bazati si au… Citeste mai mult »

Sorin
Cititor
Sorin

Vezi raspunsul privind degradarea bateriilor. Ar fi ca la schimbul buteliilor. Dai una buna si iei una proasta.

Naivu
Cititor
Naivu

Tehnic ar fi mai simplu si mai fiabil (decat schimbarea bateriei la „benzinarie”) un sistem de inchiriere de semiremorci cu baterii: atasezi semiremorca (incarcata) la masina, conectezi chargerul la semiremorca (probabil vei avea nevoie de un kit care sa iti scoata un punct incarcare in spatele masinii) si cand predai semiremorca (sau o schimbi cu alta mai incarcata) platesti curentul consumat din semiremorca!

Virgil
Cititor
Virgil

Am o curiozitate. Cat ati platit pentru energia electrica la statiile de incarcare?

Cornel
Cititor
Cornel

moca, pana se strange masa critica dependenta.

Schroedinger
Cititor
Schroedinger

Deja am vazut statii de alimentare unde 1kWh costa 0,86 RON (inainte de Ploiesti cand vii dinspre Campina) – nu am retinut numele statiei.

Sorin
Cititor
Sorin

Nu mi-ar placea o asemenea experienta. Iti adauga multe griji care iti cam strica vacanta. Este o ingradire voluntara a libertatii de miscare. In plus sa nu mergi cu 130 pe autostrada este frustrant. Sunt bune exclusiv in oras daca ai unde sa incarci. Degradarea inseamna ca dupa un timp trebuie sa o schimbi ca pe bateria de laptop ? Costisitor 🙁

elm
Cititor
elm

Cool jurnalul. Si mai misto pentru cine l-a citit si pe cel cu i3, pentru ca se vad clar diferentele.
Singurele parti negative ale articolului sunt cele cu „fente proaste” si „mandria” de a nu te fi lasat usor depasit. Faptul ca mergi cu o electrica nu te face un sofer mai bun decat unul care conduce o masina conventionala. Nu uita asta, se pare ca e o moda acum printre soferii de electrice sa se creada superiori. 😉

andrei
Cititor
andrei

o, da! nu aia care dau flashuri sunt ilegalistii, ci aia care „nu se lasa usor depasiti”. mai bine iti iei tu sosea proprie, ne scapi pe toti de accidente.

Andrei
Cititor
Andrei

100 km/h pe autostrada in loc de 130 doar ca sa conserv energia. Pierdere de timp. Pretul este imens iar d.p.d.v. al condusului, frana, stabilitate la viraje..nu merita. Imi mentin parerea, masinile elctrice sant bune doar daca mergi cu ele in oras, in rest sant apa de ploaie . Sant curios cum folosesti frana de motor daca este gheata, polei pe carosabil. Iar d.p.d.v. al ecologiei, deja se stie cat polueaza producerea unei singure baterii si cum se extrage cobaltul din minele din Congo.
Poate peste cativa ani buni, cand va mai avansa tehnologia imi voi schimba parerea.

Cip
Cititor
Cip

Ciudate cifrele de pe calc de bord.
98% baterie – 296 km autonomie
26% – 103km
65% – 262km
30% – 121km
100% – 385km
73% – 299km
54% – 223km
13% – 50km

claudius
Cititor
claudius

Felicitari pentru articol! Din ce in ce mai putini fani ai marcii SH 1,9 TDI cu filtrul de particule lipsa, ceea ce e bine. Cam greoaie masina, parca Zoe iti ofera o senzatie mai placuta. Incet, incet ne obisnuim si noi cu electricele. Dar cata vreme vezi flegme pe trotuar, ce asteptari poti sa ai? Incet dar sigur TDI-ul va fi istorie. Felicitari ca ai decis sa usurezi tranzitia. Multi vor tine cont de experienta ta. An nou fericit!

Lucian
Cititor
Lucian

Am ajuns anul trecut pana la Sibiu din Bucuresti fara reincarcare cu Zoe ZE40, baterie de 41kwh. E drept ca am mers vara, la sfarsitul lui iulie. Planul era sa incarc la Rm. Valcea dar era ocupata borna asa ca i-am dat inainte cu curaj. De acolo am mers pana la Arad, cu o singura incarcare pe drum. Am mers tot asa cu ea pana in Bruxelles, unde o folosesc acum (2100 km). Am mai fost cu ea tot vara trecuta din Bruxelles pana in sudul Frantei, langa Marseille (~1100 km). In 6 luni am ajuns la 8400 km cu… Citeste mai mult »

AlexVR
Cititor
AlexVR

Un mare minus al Leaf-ului este lipsa unui sistem activ de racire al bateriei. In rest este o masina foarte reusita, mult peste generatia anterioara.

Naivu
Cititor
Naivu

Intradevar faptul ca nu fac totul pt a proteja bateria este un minus, dar experienta arata ca bateria rezista suficient de bine (chiar daca nu la fel de bine ca la Tesla). Este de apreciat grija de a monitoriza temperatura si degradarea bateriei.

Mircea R.
Cititor
Mircea R.

Foarte interesant articolul, arata progresele care s-au făcut în materie de autonomie a mașinilor electrice. Un lucru lipsește, și îl consider cel mai important: costurile de deplasare. Energia electrica costa. Chiar dacă acum se mai găsesc locuri unde poți încărca gratis, acesta e un lucru artificial și induce falsa idee ca folosirea unei masini electrice nu costa mai nimic. Costul pe kwh incepe de la cca 0.25 RON, dar poate depăși.0.80€ (a se vedea cea mai noua ajustare de tarife făcută de Ionity, una din rețelele importante de încărcare pe autostrăzi în vest). Discuția despre costuri e lunga și complexa,… Citeste mai mult »

Sorin
Cititor
Sorin

Ce inseamna degradarea bateriei mentionata in reportaj ?

Un raspuns competent se poate ?

Andrei
Cititor
Sorin
Cititor
Sorin

OK, deci 11KEuro respectiv 30% din pretul subventionat cu 10KE. Nu e ca la laptop.
Peste 10 ani se va mai gasi o baterie compatibila ? Cat va costa fiind o tehnologie invechita ?
Dar un raspuns please la :
„„Performanta” descrisa in reportaj se mai poate realiza si cu o masina de 2 ani cu 20k km ?”

Sorin
Cititor
Sorin

rezonabil

Ioan
Cititor
Ioan

Salut! Eu am un Leaf 2018. Mi-as dori unul cu 62Kwh. Am avut oarece frustrari vis-a-vis de distanta pe care o poti parcurge cu ea. Dar, in viata de zi cu zi este extraordinara. Ofera facilitati la care nu prea poti visa la alte masini. Ce pot sa spun e ca, sigur, la batranete, am invatat sa conduc normal o masina. In Romania. Am fost cu ea inclusiv la Praga si a fost recomfortant. Sigur, cea cu bateria mai mare e mult mai de dorit.

Adi
Cititor
Adi

Adrian, sunt tizul tau vlv-ist de la Brașov… Butoanele din bord sunt de tot rahatul, e ca si cum mi-am pus optiuni la Aro ,😆😆😆🤟😆

cvm
Cititor
cvm

Mulțam de review, este edificator. Pentru mine e clar: cel puțin 10 ani de azi înainte rămân pe diesel cu adblue. Raportul preț/performanțe/utilitate pentru cineva care se mișcă mai mult decât casă-birou-club-casă este dezamăgitor, ba chiar enervant. 40.000 e ca să nu poți ajunge la Iași sau la Cluj înseamnă că mai e mult până ca astea să devină cu adevărat utile la cât costă. Ca gadget, de parcat în fața restaurantului japonez, merge.

Alui
Cititor
Alui

Ba da o tineti cu dieselul mult si bine desi e complet compromis. Obtii aceeasi costuri cu o masina hibrida. Cu una plug-in, si daca platesti din banii tai curentul iesi cu mult-mult mai ieftin decat orice. Pe an faci economii de 1-2000 de euro doar din asta. Eu am bagat 30 de litri de benzina la 2000 de km la Mini Countryman PHEV. Incarc acasa pe bani doar in week-end, o singura data. Incarc pe gratis la lucru si la mall la cumparaturi. Practic platesc cam maxim 10 Euro pe luna pe transport cu masina asta, inainte plateam spre… Citeste mai mult »

gabriel
Cititor
gabriel

Cat crezi ca o sa incarci gratis?

Schroedinger
Cititor
Schroedinger

Visezi amice! La hibrid, ai iesit la drumul mare (autostrada) si sari in consum de benzina de 8 l/100 lejer. Iar daca o tii in 130, n-ai avut noroc!
Hybrid-ul e minunat in oras, dar cam atat.
Ca sa fii informat, desi ma repet, BMW a anuntat ca nu renunta la programul de dezvoltare a motoarelor diesel, iar AUDI la gama de S si RS ofera de cca. 1/2 an, NUMAI motoarele diesel!

Andrei
Cititor
Andrei

Bravo tie pt pionierat!!!
Te rog sa nu mai folosesti “servit” cand te referi la a manca ceva!!!! Verbul a servi presupune o actiune adresata altuia/ altora!!! E o greseala tipica de sud!!

Cornel
Cititor
Cornel

Sa vezi ce figuri mirate fac atunci cand ma indeamna sa servesc ceva. Ma ridic, iau farfuria respectiva si incep sa servesc in stanga si in dreapta.

Alui
Cititor
Alui

Mini COOPER S E ALL4 COUNTRYMAN e sub 40.000. Are o baterie de 10 KWh care ajunge pentru 25 de km in oras fara nici o emotie. Raza maxima obtinuta de mine in full electric a fost 35 de km. Daca nu e bun asta, mai e si Mitshubitsi Outlander PHEV la acelasi pret, cu bateria de 13KWh care te tine linistit 35 de km. Nu prea face nimeni mai mult intr-o zi normala de lucru. Eu o incarc numai la serviciu in timpul saptamanii, pe gratis. La distante lungi nu ai emotii cu autonomia ca ai motorul termic la… Citeste mai mult »

Bogdan
Cititor

Salut,

Ce a insemnat excursia asta ca si cheltuiala in bani? Cit te-a costat curentul ?

Catelu
Cititor
Catelu

Pe scurt, calatoria cu o masina pur electrica este inca un stress. Pe carburant nimeni nu numara litrii asa detaliat, si nimeni nu isi pune problema ca hotelul nu are benzinarie in parcare 🙂

briciu
Cititor
briciu

Atunci cand cumperi Nissanul iti da la pachet si un morcov nu de alta dar cam ai nevoie ;))))

briciu
Cititor
briciu

Nu uitati ca pentru a produce un automibil electric se polueaza dubla fata de un automobil pe carburanti, apoi nu uitati ca 75-80% din energia electrica la nivel mondial provine din carbuni gaz petrol etc

Florian Banu
Cititor
Florian Banu

Un preț imens pentru o mașină anosta si care pe deasupra te transforma într-un contabil al cifrelor și un veșnic adaptat la numeroasele caracteristici specifice unei electrice… Vezi opririle, mersul cu 100 km, căldura înăuntru și altele care sunt armonios marketate pentru a convinge!

Florian Banu
Cititor
Florian Banu

Dacă prețul nu ar fi un asa mare impediment poate ca ar deveni mult mai repede o alternativa la mașina termica pentru mersul în oraș. La 50.000 euro însă….

Andrei
Cititor
Andrei

Inca un aspect despre care nu vorbeste n8meni cand prezinta o masina electrica. Care este durata de viata a bateriei si cat costa una noua ?

Teo
Cititor
Teo

Am o problema cu structura in care sunt efectuate aceste articole despre masini electrice. Pentru masinile conventionale exista de cele mai multe ori o structura de genul: aspect exterior/interior – detaliat; motor/transmisie – detaliat; impresia lasata despre condus, comportamenul masinii – in viraje, la franare; mentenanta; cost de achizitie. Pentru masinile electrice totul se axeaza pe cat de ieftin este drumul cu o astfel de masina si cat de mult/de putin te tine bateria. De exemplu pentru Leaf pe structura mai sus mentionata, a mea parere: exteriorul este 3/5, interiorul este 2/5 – butoanele sunt ca din autobuzele cand mergeam… Citeste mai mult »

ovidiu
Cititor
ovidiu

Raman la concluzia ca pentru oras masinile electrice sunt extraordinare si reprezinta cea mai buna optiune. Pentru drumurile lungi tot dieselul este pe primul loc mai sles ca, Bosch-ul in colaborare cu VW au scos un filtru catalitic ultraperformant( si cu vreo cativa zeci de euro mai scump decat cel clasic – ei spuneau ca nu va modifica pretul masinii) care, atentie, reduce emisia de CO2 la diesel pana la …19 gr de CO2. Daca are si AdBlue pentru oxizii de aluminiu, pentru distante lungi ramane cel mai atractiv motor.

Naivu
Cititor
Naivu

Nu ai cum sa reduci emisia de CO2, emisia de CO2 este direct proportionala cu cantitatea de motorina/benzina arsa! Iar AdBlue este pentru reducerea emisiei de oxizi de azot, NOx, oxidul de aluminiu nu zboara si nici nu este generat de arderea motorinei! Daca e asa interesant articolul ala, posteaza linkul ca sa putem intelege despre ce e vorba!

lexraz
Cititor
lexraz

Nu, pentru drumurile lungi benzina este cea mai buna optiune. Diferenta de pret platit in plus pentru un diesel comparata cu diferenta de consum la drum lung este cert in favoarea benzinei. Problema fata de electrice in general este ca gandim ca posesori de zeci de ani de masini cu motoare pe combustie. Este un film pe youtube in care se pune problema invers, daca am fi condus electrice pana acum si ar fi aparut acum motoarele pe combustie. Cum am fi comparat: de ce nu trag, de ce nu au cuplu instant, de ce trebuie cutie de viteze si… Citeste mai mult »

Radu
Cititor
Radu

Fascinant cum la orice articol despre masini electrice 90% din comentarii sunt ale celor pe care nu ii intereseaza subiectul pentru ca ei pot ajunge pana la Viena cu un plin de diesel.

razvan
Cititor
razvan

chiar am ajuns cu un plin de diesel la viena! ar fi excelent dc ne-am putea permite o electrica, nu sunt contra lor. pana acum 2 ani faceam in jur de 50 de mii km anual, multe distante lungi. de 2 ani este 80% urban si ar fi convenabil o electrica… chiar si la bloc, fara loc de parcare, etc… motive sunt… dc luam pe ceea ce ne place voi ramane fan la motoare benzina/diesel 6-8 cilindri doar pentru cum se aude, asta e, viciu, dar pentru mobilitate/consum in rahatul asta de trafic bucurestean, ori de cate ori pot si… Citeste mai mult »

Pavel
Cititor
Pavel

Super enervant și pe alocuri condescent stilul de scris. Am citit pentru că mă interesează subiectul, dar m-am chinuit.

Ca paranteză, 100km/h pe autostradă e nerealist, ceea ce face testul cam inutil. Ar fi fost mai corect să fi mers cu 130, că nu ești nici cu tirul nici cu autocarul.

Bogdan
Cititor
Bogdan

Incet, incet o sa ne lamurim ca nu e gratis nimic (daca mai era nevoie). https://molplugee.ro/ro