Acasa Eco #electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

de Adrian Mitrea

Un neamț, o mașină electrică franțuzească, sponsori deschiși la minte și o țară superbă de explorat – cam așa a ajuns să fie scris un record mondial, cu o mașină electrică, în România. Christian Gernemann a parcurs 26.800 km în 112 zile prin România, să ne arate țara noastră prin ochii lui, să ne spună că e posibil să parcurgi România în lung și-n lat cu o mașină electrică, și că avem tot ce ne trebuie pentru a consuma și a vinde energie electrică provenită din resurse regenerabile. Iată, în acest interviu, povestea unui record memorabil.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul Uber și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.5: Record mondial EV în România

Christian Gernemann, recordman (cea mai lungă călătorie, într-o singură țară, cu o mașină 100% electrică ne-solară)

A fost o lume nouă pentru mine. Am mai făcut test drive în trecut. Primul meu „test drive” cu o mașinuță electrică a fost când eram copil, apoi cu mașinuțe electrice cu telecomandă.

Am testat (serios) doar Zoe, Nissan LEAF și Tesla. Acestea au fost testele mele. Însă doar jumătate de oră – o oră. Acesta (Electric Tour) a fost cel mai mare test, cea mai mare provocare, fără niciun fel experiență… iarna, în cele mai dificile condiții din câte pot fi.

Pe GPS am strâns 26.800 km și am avut ca obiectiv parcurgerea a 24.000 km, deci am făcut mai mulți kilometri doar ca să fim siguri (de record) și că totul e validat corect.

Am avut 112 zile de condus. Am făcut chiar și 400 km într-o singură zi! N-am parcurs 400 km chiar în fiecare zi, dar, da, am făcut 400 km/zi în România.

Ce mașină și de ce?

Am folosit un Renault Zoe Z.E. 40. A fost cea mai bună opțiune din punctul de vedere al autonomiei, la acel moment. Așa că în termeni de autonomie, distanțe mari, partea cea mai critică este încărcarea. Încărcare după ce ai golit bateria.

Am vrut să termin acest tur în mai puțin de un an. Dacă aș fi făcut ceva diferit… sigur că poți să mergi și cu mașini care au autonomie 100 km, dar ai nevoie de ani să faci ceva (un asemenea record). Din punctul de vedere al timpilor, costului și alți parametri alegerea mea a fost Zoe.

Cine te-a ajutat?

A fost ca un proiect internațional: o mașină franțuzească, șofer german, sponsor român, studenți români, specialiști IT… a fost chiar frumos! Lucru în echipă! A fost drăguț că am făcut recordul în România pentru că nu era foarte clar încă de la început dacă e posibil sau nu.

Recordul a fost stabilit în România, nu în Germania, și cumva sunt foarte mândru că l-am făcut aici pentru că acum am o mulțime de prieteni și sunt chiar invitat la o nuntă anul viitor, în Constanța.

Care este ideea din spatele Electric Tour?

Să arăt că mobilitatea electrică este posibilă. Că poți să mergi oriunde în România. În plus, Restart Energy are un concept de franciză prin care poți vinde și cumpăra electricitate folosind platforma lor. Platforma se numește RED și vrea să arate că acest model de business poate fi aplicat oriunde în țară, așa cum eu am mers cu mașina peste tot în România.

Această platformă permite consumatorilor să fie și producători. În primul rând poți să-ți schimbi contractul de energie. Și apoi vor veni și alte soluții moderne și concepte. Sunt multe noutăți „pe țeavă” care vor veni în viitor.

Este o oportunitate pentru producătorii de energie verde să vândă electricitate prin această platformă, scopul fiind acela de a liberaliza piața de energie.

Apare mereu această întrebare: Consumăm energie, dar de unde vine ea? Cine o produce?

Acum, în era Internet-ului, avem aceste intrumente moderne precum blockchain și crypto-monede pentru a opera totul pe calculator. În trecut era de asemenea posibil (să tranzacționezi electricitate), dar cu multă birocrație. Acum avem calculatoare și ne mișcăm atât de repede! Și… mie îmi plac inovațiile!

Unde ai încărcat mașina?

Am încărcat la tot felul de prize și stații. Cea mai mică sursă a fost o priză normală, de 220 V, la hotel sau acasă la oameni. Am încărcat mașina și în fabrici, la vinării… oricine are probleme cu călătoritul prin România poate opri la o vinărie, dacă ești prietenos și ceri… poate primești curent trifazic.

Desigur, când au fost disponible stații publice de încărcare, le-am folosit pe acestea, în orașele mari.

Care au fost reactiile oamenilor?

Sunt foarte curioși, interesați, iar dacă le arăți cât de ușor este… le explici, atunci înlături teama.

Pentru că atunci când oamenii n-au cunoștințe, mai degrabă resping (o idee) și nu folosesc. Dar și acesta a fost scopul nostru, scopul al meu: să arăt că e posibil în România, oriunde în țară. Să intru în contact cu oameni, să facă test drive și pe viitor să ia în calcul un automobil electric.

Ce locuri din România ți-au plăcut cel mai mult?

Foarte rapid îmi vin în minte Dobrogea, Delta Dunării, faimosul pod Saligny… Mi-au plăcut foarte mult și clădirile din Sinaia și Castelul Peleș. Știai că au energie din hidro acolo? Ar fi drăguț să poți încărca o mașină electrică la Peleș, din hidroenergie!

Cum vezi Electric Tour acum, după ce s-a terminat?

A fost o călătorie către sine. Să mă înțeleg mai bine. Ești singur, tu cu tine… Ce să faci? Te poți gândi la atâtea lucruri despre tine. Morala este că acum pot avea 100% încredere în mine, știu că pentru orice situație sau problemă găsesc o soluție.

Dovedindu-mi asta într-o țară în care nu știu limba, fără autostrăzi de mare viteză… Am deschis uși pentru care n-am avut chei. A fost o călătorie magică!

Cum vezi infrastructura pentru EV acum și pe viitor?

Este foarte important să creezi un standard. Oricine are un smartphone știe că unele cabluri nu sunt compatibile. Să învățăm din asta și să nu facem greșeala de a avea aceste probleme (și la mașini). Să avem o platformă care să permită încărcarea cu ușurință.

Toată lumea știe că hârtia de xerox are standardul DIN A4, e standard în toată lumea. Având un standard, succesul (electromobilității) va veni mai rapid.

În loc de concluzii…

Goethe a spus ceva… „Dacă ai dubii, mai bine stai acasă!” Pentru că îndoiala ucide multe idei frumoase. Dar dacă ești dedicat și deschis, Universul îți va da tot ce ai nevoie să reușești. Vei găsi oameni potriviți.

Un lucru n-a spus. N-a precizat când se vor întâmpla toate acestea. Acest Electric Tour a fost foarte, foarte greu, mai greu decât m-am așteptat. Străzile au fost mai rele decât credeam. Iată cum așteptările duc la dezamăgiri.

Dar am reușit și trebuie să spun că Goethe avea dreptate! Doar că n-a spus când. Asta nu poate decât să însemne: „Continuă până când îți atingi obiectivul!”.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Uber Green, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO include în primă fază cinci episoade publicate la 10 zile distanță unul de celălalt.


1 comentariu

Naivu 21 mai 2019 - 08:24

Multumesc UberGreen pt sprijinul adus in producerea acestei serii de articole.
Oare ce se intampla acum cu UberGreen in conditiile in care serviciile de transport alternativ nu sunt reglementate iar politia a inceput sa-i penalizeze? Sunt tratati la gramada cu restul soferilor de Uber, sau, tinand cont ca ofera un mod de transport care nu este oferit de taximetria autorizata, pot beneficia de intelegere ca sa-si continue activitatea fara frica amenzilor?

Reply

Lasa un comentariu