Acasa Eco #electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

de Adrian Mitrea

Porsche România a instalat prima stație de încărcare rapidă (50 kW) din România, în 2015, iar de atunci s-au schimbat multe în mentalitatea celui mai mare importator auto din țară. Despre această schimbare de paradigmă, despre o rețea extinsă de stații de încărcare și despre mașinile electrice și hibride vorbește, în acest episod, Brent Valmar, Director General al Porsche România și unul dintre cei mai proeminenți lideri ai industriei auto locale. Valmar este un personaj deopotrivă apreciat și criticat pentru luări de poziții tranșante împotriva valului de mașini second hand aduse din alte țări. Dar el și este omul care, încă de acum 12 ani, a venit cu ideea ca pentru fiecare mașină nouă comercializată în România să fie plantat câte un copac.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul Uber și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.4: Viziunea unui lider

Brent Valmar, Director General Porsche România

Mașinile cu combustie internă nu vor dispărea dintr-o dată. (…) Pe de altă parte, mașinile electrice sunt – tehnologic vorbind – cele mai eficiente față de toate celelalte tehnologii.

Studiile făcute arată, cu o probabilitate de 70%, că în 2029 vor fi vândute, global vorbesc, numai automobile electrice. Aceasta este o rezultantă a unui studiu făcut la nivel global. Pe de altă parte, concernul nostru (Volkswagen Group – n.r.) a declarat public că începând din 2029 nu se vor mai dezvolta… nu se vor mai face modernizări ale platformelor cu combustie internă.

Nu mai vorbesc de eficiența motoarelor. Dacă este să comparăm eficiența unui automobil electric, ea este de 99%, doar un procent se pierde prin emisie de căldură, față de eficiența unui automobil cu combustie la care eficiența este de doar 33%. Restul aruncăm.

Automobil electric sau… hibrid?

Fără niciun fel de reținere, cred în cel electric! Dar varianta de hibrid, în special cea de plug-in hibrid, este de neevitat. Pentru că trebuie făcută trecerea către automobilul electric. Pe de altă parte, dacă este să judecăm prin prisma unui fizician să spunem… prin stricta perspectivă tehnologică… mașina hibrid este un non-sens.

Are două motoare, costuri suplimentare… evident, preț mai mare. Ăsta este motivul pentru care, personal, sunt exclusiv pentru mașini electrice, dar repet, dezvoltarea în anii următori a variantelor de plug-in hibrid este foarte importantă și cu siguranță că în piață se vor găsi multe mașini de acest fel.

Hidrogen / Fuel Cell?

Fuel Cell este sigur o variantă tehnologică actuală, se studiază, există mașini, și la noi la Volkswagen, și la mulți alți producători, însă tehnologia nu poate fi deocamdată democratizată. Pe de-o parte din cauza costurilor mari și a faptului că, încă, tehnologia nu este la scară industrială. Trebuie să mai treacă o perioadă de timp. Sunt convis că tehnologia are și ea un viitor mai departe, dar pe termen scurt… și când spun termen scurt mă gândesc la perioada asta de până în 2050… automobilul electric este singura variantă de reducere a emisiilor de bioxid de carbon și a decarbonizării și automobilul electric este singura tehnologie care poate fi democratizată, din perspectiva prețului.

CNG? (Gaz Natural Comprimat)

E o tehnologie verificată. Ea există. În țări precum Italia răspândirea tehnologiei CNG este foarte largă, foarte mare. Din păcate, în spațiul european, cred că suntem singura țară în care încă nu avem rețea de CNG… folosim în continuare LPG-ul ăsta, cum se cheamă… care e o tehnologie cu consumuri mai mari și depășită moral de multă vreme. E o cale de a reduce emisiile, dar, ca orice motor cu combustie internă… la un moment-dat va dispărea.

Se vor ieftini mașinile electrice?

Da. Cu siguranță. Pentru că în momentul în care va deveni vânzarea de mașini electrice un fenomen de masă, costurile aferente producției se vor împărți pe un număr mai mare de mașini, pe un volum mai mare.

Marca Volkswagen a luat o decizie foarte importantă în direcția democratizării fenomenului de electrificare și anume: platforma tehnologică, platforma tehnică a mașinilor electrice va fi deschisă către terți, ceea ce va conduce la o creștere mai rapidă a volumului de mașini produse și vândute pe această platformă, cu acele consecințe imediate de reducere a prețului prin creșterea eficienței.

Ce urmează de la TOATE mărcile Volkswagen Group?

Grupul nostru are o implicare foarte puternică în direcția electrificării. Până în 2029-2030 vom produce și vinde peste 22 de milioane de automobile electrice. Platforma electrică va fi deschisă pentru terți, pentru alți producători.

Se vor face investiții globale în peste 18 locații, fabrici ale Grupului Volkswagen, în care vor fi produse, exclusiv, numai automobile electrice. Aceste 18 fabrici sunt plasate pe trei continente… în America, în Europa și în China. Și se vor lansa în această perioadă peste 70 de modele electrice noi.

Cum a venit… schimbarea?

A fost un moment important. De ce a fost un moment important? Pentru că din 2015 am început să realizăm, noi, și întreaga societate, efectele negative pe care încălzirea globală le pot avea în societate.

Obiectivele de reducere a efectelor de încălzire globală, stabilite în Conferința de la Paris, în 2015, au fost ca, prin eforturi comune ale țărilor membre și ale țărilor semnatare a acordului de la Paris să se limiteze creșterea temperaturii globale la maximum 2 grade Celsius față de anul de referință 1880, în epoca pre-industrială.

Sigur că ideal ar fi ca această creștere globală a temperaturii să fie limitată la 1,5 grade.

(…) un factor de creștere a emisiilor de gaze de seră, de bioxid de carbon, este și industria auto, prin mașinile care sunt puse în circulație. Cu toate că, dacă este să facem o analiză corectă, doar 14% din emisiile de gaze de seră pot fi puse pe seama circulației autovehiculelor. Sigur, 24% vin din agricultură și industrie, din generarea de căldură vreo 25%, din emisiile din zona rezidențială doar 6%.

Dar industria auto este un factor de progres și un factor de inovație și și-a asumat un rol important în această reducere a emisiilor de gaze de seră. Ce s-a întâmplat la noi, la Porsche România… în primul rând am avut cu ce. Și când spun „am avut cu ce”, am lansat în 2015 primele mașini plug-in hibrid și electrice, la marca Volkswagen și am început să construim pas cu pas această ofensivă în zona electrică a industriei noastre și a modelelor noastre.

Ne-am gândit că un element important și foarte discutat în societate, la momentul respectiv, când și nivelul de informare era mai redus, ar fi să semnalăm, prin montarea unei stații electrice rapide implicarea și interesul nostru pentru această zonă. Am instalat, așa cum bine știți, în 2015, prima stație rapidă de încărcare din România (50 kW – n.r.) la care am încărcat în primul rând mașinile noastre, mașinile din parcul de demo, dar în egală măsură am pus-o la dispoziție liber, gratis, free of charge, pentru toți posesorii de autovehicule.

Chiar am avut o satisfacție deosebită la momentul acela pentru că o parte dintre mărcile noastre concurente, care aveau astfel de automobile deja pe stradă, veneau să încarce la noi. Nu spun că din cauza faptului că această încărcare era gratis, dar mai ales datorită faptului că era o încărcare mai rapidă, fiind o stație de putere mai mare.

Ce facem, dincolo de mașini?

Volkswagen vrea să investească 50 de milioane într-un fond de mediu prin care să fie plantați copaci. Și de la această inițiativă pe care am avut-o și noi, în 2007, de a planta un copac pentru fiecare mașină pe care am vândut-o – și, la vremea respectivă, înainte de criză, reușisem să vindem vreo 60.000 de mașini – am plantat, iată, 60.000 de copaci. Cred că este o chestiune extrem de ușoară și extrem de bine primită de societate și aș dori, în momentul ăsta, să-i provoc pe toți colegii din distribuția de automobile ca, începând de anul viitor (2020 – n.r.), împreună cu Ministerul Mediului, să lansăm această inițiativă ca la fiecare mașină vândută în România să fie plantat cel puțin un copac. Noi, la Porsche România, ne dorim programul ăsta foarte mult!

Aș sugera să avem, așa cum avem buletin meteo pe o grămadă de aplicații pe telefon, să existe un buletin de poluare, tot zilnic, comunicat în mass-media, susținut, astfel încât să monitorizăm mai exact și să conștientizăm gradul de poluare, mai ales în aglomerările urbane.

Cum arată viitorul?

Toate conceptele de car sharing, de ride sharing, sunt extrem de utile și extrem de moderne și de bine acceptate în societate. Este clar că noile generații se vor orienta mai mult către utilizare decât către posesie, așa cum au făcut-o generațiile de până acum și foarte importantă va deveni eficiența mobilității în fața componentei de a fi în posesia unui automobil.

Care este rolul importatorului și al dealerului în crearea de infrastructură?

Noi am luat decizia, în primul rând, să creem o rețea proprie de puncte de încărcare și beneficiind de aproape 90-90 și ceva de locații ale partenerilor noștri distribuitori, vom începe, de fapt am și început, să construim această rețea de încărcare proprie. Și pentru asta noi, importatorul, instalăm în primă fază la toți dealerii, la toate locațiile de marcă Volkswagen, încă anul acesta – probabil că acțiunea până în August va fi încheiată – a cel puțin o stație de 75 kW. La fel, tot anul ăsta, vom reuși să facem același lucru cu locațiile mărcii Audi și, spre finalul anului, vom începe cu locațiile de Skoda. Anul următor, la rând, vor veni locațiile mărcii SEAT.

Una peste alta contăm ca la sfârșitul acestei campanii, care va dura, să spunem, doi ani, să avem o rețea proprie de puncte de încărcare rapidă, repet, stații de 75 kW în aproape 100 de locuri.

În loc de concluzii…

În loc de concluzii, eu aș zice așa: că ar trebui să fim bucuroși că trăim și participăm la această schimbare de paradigmă. Ar trebui să fim bucuroși că avem capacitatea și puterea să influențăm lucruri și mă refer aici, prin exemplul personal, să reducem poluarea și emisiile de bioxid de carbon. Să contribuim la acest proces pe care mi l-aș dori la acest proces pe care mi l-aș dori cât mai larg și evident că vom trăi niște ani, niște decade, extrem de interesante din perspectiva mobilității. Trebuie să fim deschiși și să ne instruim cât mai mult în această direcție.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Uber Green, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO include în primă fază cinci episoade publicate la 10 zile distanță unul de celălalt.


1 comentariu

valentin 24 februarie 2021 - 19:00

hmmmm….
s-a gandit VW prin 2015 ca incalziea climatica are repercursiuni……:)))) mor de ras
s-a gandit inainte sau dupa ce au mintit cu dieselul…..:)))))
de asta m-am lasat de citit presa auto. numai articole aranjate.
sper sa dea faiment VW.
pacat ca sunt aici

Reply

Lasa un comentariu