Acasa BMW Rezultatele unui test comparativ nedrept: BMW i3 vs. Renault Zoe Z.E. R90

Rezultatele unui test comparativ nedrept: BMW i3 vs. Renault Zoe Z.E. R90

de Adrian Mitrea

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Aceste două mașini, BMW i3 și Renault Zoe, au prea puține în comun ca să le poți compara cinstit, dar totuși multă lume o face oricum. Inclusiv eu. Norocul a făcut să le am în parcare pe amândouă, timp de o săptămână, și le-am condus alternativ, în fiecare zi, sărind din una în alta. Așa că vă prezint concluziile mele – un fel de rezultate ale unui comparativ nedrept.

Îmi programasem un test drive de o săptămână cu Renault Zoe Z.E. R90 chiar înainte ca importatorul să-l scoată din parcul de test drive pentru presă. Nu-l condusesem și oricum aș fi avut șanse mici să-l mai conduc cu altă ocazie, din moment ce din vara acestui an versiunea R90 (de la 90 CP) este înlocuită de R110 (de la 110 CP). Îmi doream să am în portofoliul de mașini conduse și versiunea R90, chiar dacă R110 se anunță mai bună. Să pot urmări obiectiv evoluția lui Renault Zoe îmi doream să conduc și o versiune deja „veche”.

Cu o zi înainte să merg să preiau Zoe de la importator mă sună Marius Răspopa de la dealerul BMW Automobile Bavaria: „Auzi, avem liber o săptămână BMW-ul i3, nu vrei să mergi cu el?”. Cu Marius deja mă cunosc bine și chiar am făcut împreună un clip despre ce înseamnă achiziția unei mașini electrice în 2018.

„Challenge accepted!”, mi-am zis. Și așa a început o săptămână în care am pus cheile de la MINI-ul meu din 2002 în cui și am condus, în fiecare zi, două mașini electrice. Am încercat să le rulez în condiții similare pe amândouă, să le conduc în proporții egale dimineața, la prânz și seara astfel încât să observ cât se poate de obiectiv consumul, performanțele, confortul și tot așa.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 1

Electromobilitatea are capacitatea să reducă diferențele dintre mărci. Din punctul de vedere al motorizării (strict) între i3 și Zoe nu simți o diferență așa de mare precum între un BMW Seria 1 și un Clio. La electrice contează în definitiv doar puterea și tipul de tracțiune. Neavând cutie de viteze care să influențeze în vreun fel reacția motorului, totul decurge lin și liniar. BMW i3 are putere aproape dublă față de Renault Zoe R90 (170 CP vs. 90 CP), dar la condus normal această diferență nu se simte. M-am trezit adesea exclamând în gând „Bă, da’ Zoe ăsta nu merge rău deloc!”. Desigur, plusul de putere al i3-ului e încântător atunci când ai ocazia să-l folosești și există o diferență clară de performanțe (sprint) în favoarea modelului german.

Observația nr. 2

Zoe afișează pe bord nivelul de încărcare al bateriei când mașina este conectată la priză și timpul rămas până când bateria va fi plină. La i3 nu se întâmplă asta. La Zoe, oricine poate ști cât timp mai durează încărcarea sau cât este nivelul actualul al bateriei. Mi se pare o setare binevenită pentru că un alt utilizator de mașină electrică care are nevoie să încarce la aceeași priză poate ști dacă e posibilă deconectarea mașinii tale sau nu. Sau știe cât timp mai are de așteptat până când mașina ta va fi încărcată. La BMW i3 nimeni n-o să știe dacă mașina stă la încărcat de 10 minute sau de 10 ore; nimeni nu știe cât de încărcată e bateria. Ce arată i3 este ora la care va fi încărcată mașina, dar asta doar când e proprietarul la mașină (ușă deschisă, contact pus, imediat după încuiere, imediat după descuiere, etc…).

Instrumentar de bord Renault Zoe (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 3

Zoe este mai pregătită pentru majoritatea stațiilor disponiile în România, cele de 22 kW, fiind capabilă să tragă din priză chiar 22 kWh, în timp ce chargerul on-board al lui i3 poate lua maximum 11 kWh. Asta înseamnă că un Renault Zoe (an 2018) se va încărca mai repede cu circa 30 de minute față de un i3 (an 2018), deși are baterie mai mare cu 7 kWh (40 kWh Zoe vs. 33 kWh i3). Așadar, puterea charger-ului on board este foarte importantă.

Zoe se poate încărca inclusiv la prize de 43 kW AC (curent alternativ) în regim rapid (circa o oră), în timp ce BMW i3 va trage tot maximum 11 kWh din priza de 43 kW AC.

Pe de altă parte, BMW i3 este capabil să se încarce la curent continuu (DC), la stații de 50 kW DC (Kaufland, Lidl, OMV, MCM Petrol, etc…) sau 22 kW DC (Rompetrol, MCM Petrol, etc…). Cumva stațiile de tip DC de 50 kW sunt standardul actual de fast-charge, standard cu care BMW i3 este compatibil (prin portul opțional de alimentare CCS), iar Zoe este limitat la cel mult 43 kWh AC prin portul său de încărcare Type 2.

Concluzia la acest punct este că BMW i3 este mai bine pregătit pentru infrastructura fast-charge, stațiile de 50 kW DC fiind mai dese decât cele 43 kW AC, în timp ce Zoe este mai bine pregătit pentru stațiile semi-fast-charge de 22 kW.

BMW i3 si Renault Zoe R90 la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 4

Confortul scaunelor este cumva la paritate, lucru oarecum surprinzător. Scaunele din Zoe sunt mai mari și mai moi, în timp ce scaunele din i3 sunt mai rigide, au un profil mai discret și au o formă anatomică mai bună. Trecând din una în alta mi-a fost greu să decid care scaune îmi plac mai mult, ambele fiind confortabile și ergonomice în felul lor. Pur și simplu le-aș pune pe picior de egalitate: ambele oferă confort foarte bun, deși prin abordări constructive diferite.

Observația nr. 5

Materialele fac diferența, mai ales dacă vorbim de un i3 bine configurat, cu inserții din piele pe scaune și lemn + piele pe bord. Calitatea finisajelor în i3 este net superioară. E normal și logic să fie așa, dată fiind diferența de preț dintre un i3 full options și un Zoe full options (vreo 10.000 Euro în plus pentru i3).

Zoe pierde teren prin prima faptului că interioarele deschise la culoare (bord alb, volan crem, etc…) nu mai sunt disponibile, iar singurele combinații posibile la interior se învârt în gama de negru și gri, care au un aer anost și auster.

BMW i3 în echiparea de bază costă la fel de mult ca un Zoe full options (circa 35.000 Euro cu tot cu TVA și fără ecobonusul de 10.000 Euro acordat de Guvern), oferind cam același lucru, mai puțin funcția de fast-charge (pe care un i3 de bază nu o are). Din punctul de vedere al finisajelor, un BMW i3 de bază este lucrat mai îngrijit decât un Renault Zoe bine echipat, ceea ce se traduce într-un avantaj clar în favoarea i3-ului la capitolul finisaje. Iar cine e dispus să plătească mai mult pentru lemn și piele de bună calitate o poate face în cazul lui i3.

Interior Lodge BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 6

Zoe este o mașină mai practică prin perspectiva accesului mai facil la locurile din spate. Are aceleași funcționalități ca o orice mașină convențională, în timp ce i3 are o abordare mai neobișnuită pentru designul portierelor spate, iar acest lucru se răsfrânge asupra accesului în mașină. Și portbagajul e mai mare la Zoe (338 litri) față de i3 (260 litri), cu mențiunea că i3 mai are un mic portbagaj sub capota din față numai bun pentru cablurile de încărcare și kit-ul legislativ, în timp ce la Zoe trebuie să le ții pe toate în portbagaj.

Din această perspectivă Renault Zoe este o mașină mai pretabilă pentru Uber și taxi, în timp ce i3 este mai degrabă pretabil pentru joburi și afaceri în care contează imaginea. Zoe este pentru angajații firmelor, i3 este pentru managerii lor. Cam așa văd eu lucrurile.

Interior Renault Zoe R90 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 7

Modul în care se conduc cele două mașini e similar, dar diferit prin detaliile care fac diferența. BMW i3 se poate conduce cu o singură pedală, cea de accelerație. În funcție de cât de mult o apeși, mașina accelerează, așa cum te-ai aștepta. În funcție de cât eliberezi pedala de accelerație mașina frânează mai puternic decât o face o frână de motor convențională, oprindu-se chiar de tot. Dacă anticipezi corect situațiile de condus poți să parcurgi kilometri întregi fără să te atingi de frână. Conceptul se cheamă one pedal driving și vine standard pe i3 și doar așa poate fi condusă mașina, în timp ce la alte modele poți activa acest mod din butoane (spre exemplu la Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf și Hyundai Kona Electric).

În cazul lui Zoe mașina merge mai degrabă ca una cu transmisie automată, fiind nevoie de același mod de lucru cu cele două pedale. Chiar dacă BMW i3 este mai revoluționar pe partea de experiență de condus, stilul one pedal driving necesită un pic de acomodare (de la câteva minute la câteva ore de condus), în timp ce la Renault Zoe se poate adapta oricine mai rapid sau instant.

Observația nr. 8

Constructiv vorbind, BMW i3 este o capodoperă, având structura caroseriei din plastic întărit cu fibră de carbon (CFRP) și toate panourile caroseriei din plastic. Cu alte cuvinte, ușile lui i3 sunt precum barele de protecție de la orice mașină modernă. Acest lucru le face mai rezistente la deformare și mai ușoare. Întreaga mașină este construită cu reducerea masei în minte, astfel că este mai ușoară cu peste 100 kg față de Zoe, având și putere aproape dublă.

BMW i3 este o mașină în care se îmbină armonios plasticul, fibra de carbon, lemnul, pielea, lâna, fibrele vegetale întărite cu rășini, cauciucul și unele componente din aluminiu (pe partea de suspensie), în timp ce Renault Zoe este o mașină din tablă și plastic, cam așa cum este orice altă mașină de pe piață. Din punct de vedere industrial sau constructiv Renault Zoe pare mai degrabă o răscoală, în timp ce BMW i3 pare un război mondial.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Observația nr. 9

Consumul de energie pare să fie mai mic la i3, deși este cu 80 CP mai puternic decât Zoe. Masa mai redusă și anvelopele mai înguste (frecare mai mică) fac consumul urban să se situeze în jurul valorii de 15,5 kWh/100 km în cazul lui BMW i3 și undeva în jurul valorii de 17,5 kWh în cazul lui Renault Zoe.

Pentru că are o baterie cu 7 kWh mai mare (40 kWh vs. 33 kWh), Renault Zoe reușește să aibă o autonomie cu 40-60 km mai bună față de BMW i3, adică un maxim real de circa 240 km în oraș, față de un pic sub 200 km în cazul lui BMW i3.

Senzația cu care rămâi este că la Renault plătești mai degrabă pentru ce nu se vede (bateria mai mare, autonomia mai bună), în timp ce la BMW plătești mai mult pentru ce se vede (materiale mai bune, calitate a proiectării și construcției superioară). Sau și mai simplu spus spus… la Renault cumperi mai mult o baterie, la BMW cumperi mai mult mobilier.


Cam acestea sunt gândurile și concluziile principale care mi-au umplut mintea timp de o săptămână. Sper că am reușit să acopăr întrebările principale pe care le are oricine cochetează cu una din aceste două mașini electrice, iar pentru lămuri suplimentare formularul de comentarii vă stă la dispoziție cu plăcere pentru (alte) întrebări.

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

Renault Zoe R90 vs. BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)

79
Lasa un comentariu

avatar
22 Comment threads
57 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
35 Comment authors
NaivuLucian DAdrianFranciscGHINETpiese.ro Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Rahova
Cititor
Rahova

Câteva întrebări am și eu.
1. Cu ce se face încălzirea habitaclului la una și la alta? Pompa de căldura sau rezistenta?
2. Mai există becuri cu filament pe ele?
3. Ce elemente grele, construite din tablă, fier, se mai regăsesc pe ele deși ar trebui să fie din aliaje ușoare?

paul
Cititor
paul

„fiind capabilă să tragă din priză chiar 22 kWh, în timp ce chargerul on-board al lui i3 poate lua maximum 11 kWh”. kWh e pentru capacitatea bateriei, viteza de incarcare se masoara in kW. aceeasi greselala e si in alte locuri in articol.

marius
Cititor
marius

Chiar nu inteleg disperarea cu care se forteaza si se promoveaza in prostie aceste „vehicule” electrice. Sunt scumpe si nu isi justifica investitia. Banii bagati in ele sunt bani aruncati pe geam in conditiile in care: 1. bateriile isi vor reduce din eficienta si asa extrem-extrem de redusa pe care o au initial; 2. admitand ca vor aparea noi versiuni mai eficiente, odata ce ai dat 35000 – 50000 de eur pe o asemenea masina, banii aia nu ti-i vei mai recupera niciodata la o presupusa revanzare; o sa vinzi masina pe bani de nimic. Masinile electrice creeaza o groaza… Citeste mai mult »

Rahova
Cititor
Rahova

Deocamdată, mai vedem peste ani, când prețurile se vor reduce foarte iar autonomia va crește.

mst
Cititor
mst

Sa recitesti comentariul asta peste 10 ani. O sa te uiti la el cum se uita lumea la ce a zis Ballmer despre iphone.

bancher
Cititor
bancher

Scuze, dar ce a zis ballmer despre Iphone?

Ovidiu
Cititor
dodoi
Cititor
dodoi

Daca vrei sa dai bine printre vecini si cerul de prieteni sau daca esti o personalitate publica precum Obama care avea un Chrysler 300C (8 cil, 5.7 L) si vrei sa arati bine in ochii publicului tau iti cumperi, cum era acum vreo 10 ani la moda, o masina hybrida sau mai nou una electrica (vezi https://www.autoblog.com/2007/07/13/obama-swaps-300c-for-escape-hybrid/ ). In rest una electrica poate are sens daca o folosesti pentru naveta la servici si prinzi o promotie buna. In Canada, acum cativa ani, a fost o promotie lease cu CAD$100 (~300 lei/luna) pe luna pentru un smart fortwo electric sau anul… Citeste mai mult »

Banel
Cititor
Banel

Asa au zis si posesorii de căruțe acum 100 si ceva de ani.

boglu
Cititor
boglu

In cazul unei familii care locuieste la casa, cu doua masini cu utilizare preponderent pe distante mici, nimic nu este mai logic decat ca una dintre masini sa fie electrica. Eu am autonomie de 140km si folosesc masina ca sa fac naveta in oras. In majoritatea cazurilor o incarc o data la doua zile.

marius
Cititor
marius

Singura utilizare actuala cu adevarat eficienta a bateriilor pe care le avem ini momentul asta e pentru: trotinete, biciclete si scootere electrice. Pentru mobilitate urbana bateriile actuale sunt suficiente. Exista deja trotinete care au un range real de 40 – 50 de km si te duc cu o viteza de 45 km/h. Exista si variante mai performante, dar acelea deja ajung la preturi prea mari care nu se justifica. La fel, scootere electrice care merg 60 – 70 de km. In cazul asta, bateriile pe care le avem acum sunt OK. Si cel mai probabil cam la atat vor si… Citeste mai mult »

Alin
Cititor
Alin

I3 are volanul facut in Romania, la o fabrica din judetul Hunedoara.

Sil
Cititor
Sil

Speram sa se faca aproape toata masina in romania. Dar se pare ca bmw a ales ungaria pentru fabrica de electrice.
Deci, i3 de peste cativa ani poate nu va mai avea nimic facut in romania.. tu ce zici, e bine sau rau?

Stefan
Cititor
Stefan

Pretul la Zoe include si bateria sau aceasta este inchiriata?

boglu
Cititor
boglu

Ca posesor de i3 (versiunea initiala), tin sa te contrazic la Observatia nr. 2. Cand incepe o incarcare, pe display-ul de bord apare, pret de cateva secunde bune, ora la care se termina incarcarea si nivelul anticipat al autonomiei dupa finalizarea incarcarii.

sorin
Cititor
sorin

Buna Adrian. Sunt curios, care e consumul in kwh/100km in regim de autostrada, mers legal (130km/h), in conditiile in care functioneaza si climatizarea?

Adrian
Cititor
Adrian

Buna Adrian,
Am testat ambele masini ca si tine pentru ca voiam o masina electrica pentru drumurile zilnice. Sunt total de acord cu concluziile pe care le-ai exprimat mai sus. Se pare ca Renault a inteles pina la urma ca inchirierea bateriei nu e in avantajul cresterii vanzarilor.

ag7f
Cititor
ag7f

Adrian, bun articolul si bine scris. Nu mi s-a parut nicaieri ca ai laudat masinile electrice in el. Din pacate nu toata lumea o sa fie multumita (haters gonna hate). Multor tehnologii mai radicale nu li s-a dat nici un viitor de-a lungul timpului. O analogie imi vine in minte, cand a aparut un telefon cu touchscreen in 2007 facut de o companie care nu mai facuse telefoane, aproape toti (nokia, ericson, motorola, blackberry …etc) au ras si au zis ca nu are nici o sansa (inclusiv eu care eram blackberry hard core), cat de nashpa etc. fast forward 11… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

Telefonul ala cu touchscreen era Apple si a fost de la inceput (foarte) rentabil pentru Apple. Masinile electrice sunt nerentabile inca de la inceput cu toata subventia guvernamentala pentru consumator cat si pentru producator. Sergio Marchionne fost CEO la Fiat-Chrysler spunea ca producatorii auto pierd peste $20K la fiecare masina electrica. Cat depre consumatorul obisnuit, el nu o sa-si recupereze nicodata diferenta pe care o cheltuie in plus pe modelul electric. .In concluzie daca-ti pasa de banii tai iti cumperi o masina obisnuita (noua) pe benzina.

Fox
Cititor
Fox

Un articol scris foarte fain si care pare destul de obiectiv. Cat despre masinile electrice, ele sunt dragute (le vad zilnic misunand, in special Tesla) ,,,dar in ceea ce priveste partea financiara tind ii dau dreptate userlui „marius”, ca ele sunt dezavantajate la acest capitol fata de o masina pe combustibil clasic. Electricile sunt momentan prea scumpe. Ori ai bani si nu conteaza, ori mai astepti ceva an pana vor scadea preturile.

roman
Cititor
roman

Oare si la I3 o sa inceapa sa se rupa lantul de distributie? Iar renaultu Zoe sincer nu m-as arunca la el. De la renault o sa cumpar doar o dacie hibrid (cand o fi). Pana atunci, bat hibridele de la toyota si lexus la fund mai tot ce misca. GS 450h din 2006 – performante de BMW 545i cu un consum mai mic decat 520d. Doua treimi din kilometrii facuti de Lexus sunt facuti pe benzina, restul cu motorul oprit – avantaje? Pe langa consum redus, cresterea sperantei de viata a motorului pe benzina, mai putine depuneri, mai putine… Citeste mai mult »

David Aurelian
Cititor
David Aurelian

BMW-ul ăla arată groaznic. AM văzut și prin oraș, e pur și simplu ca atins de o boală degenerativă. Vorbesc doar de exterior, nu de interior. Până la urmă, autorul s-a lăsat prins de ideea de „marcă” și a scos cumva BMW-ul în câștigător („cumperi o mașină” față de Renault „cumperi o baterie”). La orice mașină contează consumul, autonomia și alte aspecte utile, nu doar la cele electrice – îmi pare rău pentru autor dar e subiectiv aici. Probabil din cauză că la BMW lucrează „prietenul tău”. Una peste alta, ideea comparației e binevenită, e nevoie de comparații și pe… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Zoe – tractiune fata.
i3 – RWD.

Diferenta se simte clar in placerea condusului.

i3 este singura masina de care m-am indragostit din prima clipa (si am condus din gama BMW o gramada de modele – enumerand o parte dintre ele aici: M3 coupe si cabrio, X5M, X6M, Z4 35is, X3 35i, 535i, 550i, seria 5 M550d, 1M coupe, 330d + multe altele). Niciuna dintre ele nu m-a incantat atat de tare precum i3-ul.

Coss
Cititor
Coss

La costurile de consum, daca pui la socoteala costul bateriei, care cu tehnologia actuala mai mult de 5 ani sau vreo 100.000 km nu rezista, ajunge sa fie doar putin mai eficienta decat benzina dar sub motorina si gpl. Diferenta majora ar fi ca nu polueaza in oras ceea ce inseamna un confort destul de mare, desi global polueaza cam la fel ca si cele cu combustie interna. In primul rand polueaza centralele care produc curentul electric. Doar 3,9% din curentul electric este produs de hidrocentrale si 2,2% de eoliene si panouri solare. In al doilea rand polueaza substantele din… Citeste mai mult »

mihai
Cititor
mihai

Adrian, electricele ca electricele. E la modă să vorbim despre ele, au puncte forte și puncte slabe, iar opinia mea vizavi de infrastructura de încărcare probabil o ții minte de la articolul unde am comentat mai pe larg. Ce nu înțeleg eu e ceva offtopic pentru articolul ăsta, și care e oricum băgat într-un con de umbră, oarecum pe nedrept: dacă discutăm despre reducerea poluării, de ce cota de piață a vehiculelor pe GPL este atât de mică? Înțeleg că inclusiv producătorii care îți vând mașină pe GPL direct din fabrică de fapt folosesc niște kituri GPL 3rd party pe… Citeste mai mult »

tavi
Cititor

am citit cu atentie si rabdare descrierea si am simtit nevoia de a posta doar prin a explica cum vede un conducator de cel putin 5 masini electrice zilnic lucrurile. Lucrez la una din cele mai mari parcari din uk iar de modelul bmw mai sus comentat este masina de care fug efectiv si eu si colegii deoarece, in ciuda calitatii finisajelor, am impresia ca merg cu o masina cu probleme la sistemul de franare deoarece…..datorita sistemelor de incarcare, pare mai tot timpul „infranata” si aceasta consecinta este groaznica, necesitand o rabdare deosebita a soferului. Celelelale modele de bmw hybrid… Citeste mai mult »

Ionut
Cititor
Ionut

La i3 ai un app pt iPhone si poti vedea cat de mult e incarcata bateria, poti pre-incalzi masina, poti vedea eficacitatea cu care ai condus etc…

Liviu Andrei
Cititor
Liviu Andrei

Cel mai probabil Outlanderul familiei va fi inlocuit in viitor de un SUV electric.

Doru
Cititor
Doru

Buna seara!

Bun articol, de acord 100%. Sunt posesor de i3 de un an si e bataie cu sotia la condus. Drept e ca dupa o tura cu masina aceasta cam multe (toate) masini par cumva depasite, desuete… masini ale trecutului…

GHINETpiese.ro
Cititor

Parerea mea este ca acest tip de mașini este conceput pentru oraș.
Pretul este destul de mare pentru autonomia care este oferită. La i3 bateriile au garantie 8 ani. După 8 ani sigur te plictisești de ea că apar modele mai noi mai interesante.

Francisc
Cititor
Francisc

Buna. Avem si grup de facebook pentru detinatorii de Renaul ZOE din Romania Intrati la adresa https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/

Adrian
Cititor
Adrian

Salut,ma tot bate gandul sa imi iau o electrica,am vazut ca zoe este mai accesibila la pret, sau un vw golf 1.4 tsi hibrid, cam in 16000 euro este bugetul meu,stau la casa si as avea avantajul sa o incarc si sa ies la un cost mai accesibil ,fac cam 1500km pe luna ,m-ar ajuta cumva dar nu a scris nimeni cat costa acumulatori la masinile electrice ,daca cumpar o masina electrica la mana a doua cu 100000km si dupa 3 ani trebuie schimbati acumulatorii ce afacere am facut,am auzit ca ar costa de la 6000euro in sus ,deci si… Citeste mai mult »

Lucian D
Cititor
Lucian D

Trebuie luat in calcul ca si la hibrid incarcabil la priza (PHEV) vw golf cu 50-60Km autonomie (baterie de 13kWh) bateria va costa undeva peste 2,000 Euro cand o schimbi, pastrand proportiile. Legat de bateriile inchiriate la Zoe in Germania, Franta, Italia, asta arata cat de mult „ne apreciaza” sau „le pasa” de noi romanii francezilor de la Renault cel putin. Desi au fabrica performanta aici (Dacia, Mioveni, AG) care le produce multi bani cu vanzari mari in toata Europa, bag seama ca tot tara de mana II/III din UE ne considera. Daca implementau asta cu bateria de inchiriat si… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Nu am competenta tehnica sa te asigur ca nu vei avea probleme cu bateria, dar in locul tau m-as interesa la reprezentanta Renault daca pot masura in service degradarea bateriei (sau capacitatea ramasa) si mi-as baza decizia pe ce-mi spune acolo: daca, e.g., bateria e la 91% as lua-o, daca e la 72% m-as mai gandi. Trebuie sa ai in minte ca degradarea acestor baterii este un proces gradual, nu e ca si cum la 71% merge struna iar la 69% nu mai porneste de pe loc; poti folosi masina inclusiv daca are baterie la 40-50%, daca iti e suficienta… Citeste mai mult »