Acasa Eco Vara cu mașina electrică. Cum influențează canicula autonomia

Vara cu mașina electrică. Cum influențează canicula autonomia

de Adrian Mitrea

Renault Zoe Z.E. R90 (sursa – Adrian Mitrea)

Temperaturile ridicate atinse în România pe timpul verii, adesea peste 30 grade Celsius, au un impact asupra consumului și autonomiei unei mașini electrice. Cât de mare? Am testat acest lucru timp de o săptămână în plină vară, la volanul unui Renault Zoe. În iarna 2016-2017 am scris despre consumul unei mașini electrice sub influența gerului, folosind atunci pe post de „cobai” un BMW i3.

Mă apropii vertiginos de pragul de 10.000 km parcurși cu diverse mașini electrice în ultimii ani, toate mașini de test drive de la importatori pentru că nu am încă o mașină electrică a mea. Am condus multe BMW i3, două Renault Zoe, două Volkswagen e-Golf. Aș menționa și Renault Kangoo Z.E. (deși e vehicul comercial), precum și micul Renault Twizy, dar el n-are statul de „mașină” (automobil), ci este un qvadriciclu (statut de ATV). Tesla am condus acum 10 ani și nimic din noile modele, așa că las această marcă deoparte.

Așadar am avut suficient răgaz să văd cum funcționează tehnologia automobilului electric la mai multe mărci, în diferite perioade ale anului. De data aceasta în plină în vară, cu Renault Zoe echipat conform celei mai recente evoluții disponibile în România: baterie de 40 kWh și indicativ de motorizare R90 (de la puterea maximă de 90 CP livrată de motorul electric).

Această versiune a fost/este comercializată în anii 2017 și 2018. Acum, în a doua parte a anului 2018, încep livrările unei versiuni noi, cu motor R110, mai puternic și mai eficient, despre care v-am vorbit de la Salonul Auto de la Geneva.

  • Căldura afectează autonomia mai puțin decât o face gerul

Pe scurt, autonomia mașinii electrice este afectată vara, de căldură, mai puțin decât este afectată iarna, de ger.

În plus, de căldură extremă o mai poți feri, pentru că mai există și umbră prin oraș (de la clădiri și copaci), în timp ce frigul se răspândește peste tot și nici măcar în parcările subterane nu e prea cald.

Ca valoare absolută de consum minim în oraș, vara, cu acest Renault Zoe R90, am obținut 13,2 kWh/100 km, în condiții optime: plecat din parcare subterană, habitaclu rece, baterie la temperatură optimă de funcționare, drum neîntrerupt de 9 km prin oraș (deci fără staționare, fără părăsirea mașinii).

Pe de altă parte, valoarea maximă de consum pe care am văzut-o afișată de computerul de bord a fost 17,4 kWh/100 km, în condițiile unei zile fierbinți, mașina pornită de la soare (deci habitaclu încins), drumuri scurte prin oraș (deci cu fiecare staționare habitaclul se încingea iar și l-am răcit din nou după fiecare sesiune de staționare).

Consum maximal Renault Zoe Z.E. R90 vara (sursa – Adrian Mitrea)

  • Cu cât sunt mai scurte drumurile, cu atât consumul e mai mare

Am observat că drumurile foarte scurte (2-4 km) afectează cel mai tare consumul și, implicit, autonomia. Asta în contextul în care utilizezi aerul condiționat. Dacă renunți la A/C vei face o economie cuprinsă între 1 și 3 kWh la 100 km parcurși, ceea ce poate însemna între 3 și 9 kWh la un plin de baterie.

Dar nu mersul fără A/C este miza, cred eu. Miza este să utilizezi mașina electrică la fel sau chiar mai bine decât pe una cu motor termic.

În fine, să zicem că neutilizarea A/C aduce consumul în jurul valorii de 14 kWh/100 km, iar la un plin de baterie asta înseamnă între 20 și 70 km de autonomie în plus – exact valoarea de autonomie reală comunicată de Renault pentru Zoe cu cea mai mare baterie: 300 km. Adică mașina aceasta.

Dar cum eu am folosit Zoe exclusiv cu A/C pornit, autonomia maximă reală s-a situat între 240-260 km. Așadar, binișor peste pragul psihologic de 200 km autonomie.

Timp de incarcare Renault Zoe Z.E. R90 la 22 kW (sursa – Adrian Mitrea)

  • Activarea climatizării de la „distanță”

Dacă la o mașină convențională instalația de A/C este dependentă de motorul cu ardere internă, marele beneficiu, în termeni de climatizare, al unora dintre mașinile electrice ține de posibilitatea programării climatizării sau activării ei de la distanță.

Pe scurt, când ai drumuri scurte prin oraș, după ce parchezi mașina și o părăsești poți să activezi climatizarea dintr-un buton dedicat de pe cheie/cartelă/telecomandă, iar Renault Zoe beneficiază de asemenea tehnologie.

Înțeleg că există și o aplicație de mobil prin intermediul căreia poți face asta, dar e mai complicat: trebuie cont, înregistrarea mașinii, etc. Cum este o mașină pe care o țin doar o săptămână și nu e a mea… n-are rost să mă complic.

Ideea e că această funcție permite habitaclului să-și mențină temperatura preț de câteva minute, cât timp tu lipsești. În acest scenariu de utilizare intră situații precum: vizită scurtă la supermarket, un drum la bancă unde stai câteva minute la ATM, un drum la o firmă să lași/iei un contract.

Am folosit funcția doar de probă, n-am „abuzat” de ea de fiecare dată când am avut ocazia pentru că am vrut să am un test de consum cât mai relevant în condițiile utilizării acestei mașini ca și cum ar fi fost pe carburant fosil.

Ca să poți folosi funcția de activare a climatizării de la distanță e nevoie de un cumul de factori. În caz contrar ea se dezactivează singură (de exemplu după 5 minute de funcționare sau când energia consumată de climatizare cât timp tu ești plecat din mașină depășește 5% din energia rămasă în baterie) sau nu pornește deloc când vrei să o activezi (de exemplu când bateria este la sub 45% nivel de încărcare).

Oricum, pentru scenariul în care pleci în fiecare zi cu bateria plină și ești genul care face drumuri scurte prin oraș, funcția aceasta mi se pare senzațională, chiar și așa cu limitările ei. Pentru un agent de vânzări sau pentru un reprezentant medical/farmaceutic, spre exemplu, este o funcție minunată.

Panou climatizare Renault Zoe Z.E. R90 (sursa – Adrian Mitrea)

  • Consumatori nesemnificativi

Multă lume crede că toți consumatorii electrici ai mașinii influențează autonomia. Adică dacă porneși muzica, dacă folosești geamurile electrice sau farurile… scade autonomia. Nimic mai fals!

Merită să reții că orice automobil electric are o baterie pentru propulsie (sau baterie electrică de tracțiune) și o baterie pentru accesorii, de 12 V, ca orice altă mașină.

Toți acești consumatori (muzică, geamuri, faruri, etc.) folosesc energie din bateria de 12 V, ceea ce face ca impactul în autonomie să fie minim sau chiar inexistent.

În ordinea consumului pe care l-am observat de-a lungul timpului, la mai multe autovehicule, cel mai mare consumator este motorul electric de tracțiune, urmat de căldură, apoi de A/C, iar apoi de scaunele încălzite. Toate acestea au un impact asupra autonomiei, în timp ce consumatorii ceilalți nu afectează deloc autonomia.

De aceste lucruri m-am convins în timp, utilizând mai multe mașini electrice, nu doar Zoe. Renault Zoe R90 n-a făcut decât să-mi reconfirme că A/C, vara, are un impact mai mic asupra autonomiei decât căldura, iarna.

Port incarcare Renault Zoe Z.E. R90 (sursa – Adrian Mitrea)

  • Câteva informații și păreri despre Renault Zoe

Timpul petrecut cu Renault Zoe m-a făcut să înțeleg de ce acest model a ajuns în doar câțiva ani cel mai vândut automobil electric din Europa. Ca să fiu scurt menționez doar că: se încarcă foarte repede, are cea mai mare baterie raportat la dimensiuni și masă, se conduce foarte ușor, e confortabilă și silențioasă, beneficiază de o rețea comercială și de service bine dezvoltată, iar soluțiile de finanțare sunt diverse.

Vreau să intru în detalii doar în ceea ce privește timpii de încărcare. Având un încărcător (charger) on-board de mare putere, Renault Zoe este cea mai bine adaptată mașină electrică de pe piața din România pentru a se încărca rapid la cele mai comune prize pentru mașini electrice, care au o putere de 22 kW, AC (curent alternativ), ele fiind considerate semi-rapide.

Toate au conector Type 2 sau dacă nu-l au atașat li se poate atașa un astfel de cablu (adică acel cablu de încărcare rapidă cu care vine mașina, care are mufă Type 2 la capătul care intră în autovehicul).

Cu alte cuvinte, un Renault Zoe Z.E. se va putea încărca complet (de la 0 la 100%) la o priză de 22 kW în circa două ore și jumătate, fiind capabil să tragă din priză toată puterea disponibilă. La prizele de 43 kW AC (mai rare) se poate încărca complet în circa o oră.

Acest avantaj major vine și cu un dezavantaj pe măsură: Renault Zoe nu poate fi încărcat la stații de 50 kW DC (curent continuu), neavând conector/slot CCS (ci doar Type 2), iar aceste stații par să devină tot mai multe. Acum sunt considerate rapide (sau de putere mare), dar până în 2025 vor ajunge să fie considerate de putere medie, pentru că o nouă generație de stații vine din urmă.

Se întâmplă cam ce s-a întâmplat și cu motoarele pe benzină: dacă un motor de 200 CP era considerat puternic în 1990, acum e considerat cu adevărat puternic un motor de peste 400 CP.

Timp de o săptămână, cât am ținut mașina, am încărcat-o o singură dată, cu o zi înainte să o predau, deși autonomia ar fi fost suficientă să o returnez neîncărcată. Deci cu un plin de baterie mi-am satisfăcut necesarul de transport urban timp de o săptămână.

Locuiesc la bloc și am folosit pentru încărcare priza de 22 kW de la Electromagnetica, pentru că se află la 700 de metri de clădirea în care locuiesc.

Pentru toți cei aproape 10.000 km pe care i-am parcurs până acum cu diverse mașini electrice am alimentat întotdeauna la prize publice-private ca aceasta, niciodată acasă, iar toate aceste încărcări au fost gratuite pentru că în România automobilul electric se bucură de o susținere fantastic de mare.

Renault Zoe Z.E. R90 (sursa – Adrian Mitrea)

39
Lasa un comentariu

avatar
9 Comment threads
30 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
Adrian MitreaadiFlorinMaximusAdig Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Banel
Cititor
Banel

Doua intrebari am:

Vorbeai de conectorul Type 2 si de faptul ca nu are CCS. Cum anticipezi sa evolueze conectorii pe viitor si daca exista un risk ca un posesor actual de electrica sa nu gasesca statii de incarcare peste 7 ani, de exemplu, din cauza ca are un conector vechi

Daca fiecare bloc din zona ta ar avea un singur posesor de electrica, ar deveni incarcatul masinii o provocare la tine in zona?

Andrei
Cititor
Andrei

Pretul, chiar si cu prima de la stat, este o gluma proasta.
Raportat la autonomie, e doar masina de oras cu conditia sa nu depasesti 50 km pe zi. (presupunand ca lucrezi in afara orasului)
Micuta Zeo mai trebuie sa pape laptic ca sa-si creasca autonomia si sa-i mai scada pretul, abia atunci poate fi considerate o optiune la masinile actuale.
Pana atunci, in caz ca n-o primesti pentru drive test, este doar moft pentru ecologistul instarit.

Ciprian
Cititor
Ciprian

„în România automobilul electric se bucură de o susținere fantastic de mare”. Propoziția asta e sarcastica, sau chiar e adevărat? Întrebarea chiar nu e la mișto, insa nu stiu ce sa cred.
Trecând peste asta, vreau sa va mulțumesc ca sunteți promotorul ideii de mașină nepoluanta. Dacă preturile se mai așează, peste circa 4 ani ar trebui sa fiu posesorul unui automobil electric, oferta va fi oricum ceva mai buna ca acum

Rahova
Cititor
Rahova

Panoul acela pentru controlul AC este împrumutat de pe Clio și poate fi găsit și pe Logan. Renault, BMW și VW trebuie să renunțe la construit jumătăți de automobil electric. Fiecare componentă trebuie proiectată pentru un automobil electric, de la preșuri până la caroserie. Nu poți să vii cu caroserie de oțel, stopuri cu becuri și elemente împrumutate de pe alte mașini și să zici gata uite ce proiectanți mari suntem noi. Un automobil electric din aliaje de aluminiu și magneziu, cu elemente de fibră de carbon, tehnologii LED, POMPĂ de Căldură pentru habitaclu, amortizoare care recuperează energia și alte… Citeste mai mult »

Banel
Cititor
Banel

Dar si pretul ar fi unul pe masura.Tesla S are autonomie foarte mare, dar la un pret care nu este pentru mase. Ori accesul la mase este cheia pentru ca va trage dupa el si infrastructura.

Gogu
Cititor

La 35k euro parca as investi intr-o Tesla 3, atunci când va fi disponibilă . 😉

Calin
Cititor
Calin

Dpdv tehnic e jenant ce ai scris: consumul de pe bateria de 12V nu afecteaza autonomia??… Pai…treci atunci toti consumatorii pe acea baterie minune! Pentru a evita aberatii de astea poate nu strica sa lamurim niste principii tehnice: Bateria de 12V e incarcata din bateria principala (exista un convertor DC-DC special pentru acest aspect, echivalent incarcarii din alternator la masinile cu combustie interna). Ar trebui sa fie logic ca daca n-o incarci pana la urma se descarca… In felul asta de fapt consumatorii de pe bateria de 12V consuma de pe bateria principala, la fel cum la masinile „clasice” consumatorii… Citeste mai mult »

Tudor
Cititor
Tudor

Nu e chiar asa! Idea de baza este ca intre doua cicluri de alimentare (cand se încarcă de la rețea ambele baterii, nu-i asa?) consumul auxiliarelor nu depășește capacitatea energetică pe care o poate furniza bateria mica… Asta inseamna ca bateria mica nu isi trage deloc energie din cea de tracțiune. Bineînțeles ca daca lași casetofonul si farurile pornite 7 zile continuu, lucrurile se complica. Autorul articolului nu a gresit mai deloc in afirmațiile pe care le-a făcu. La o funcționare zilnică normala bateria mica are energie suficientă… Daca lucrurile ar sta precum spuneti, de ce ar mai fi nevoie… Citeste mai mult »

mihai
Cititor
mihai

Ai ratat ocazia să mergi cu Zoe la Untold. AIA ar fi fost fain de citit, nu povești de oraș! 😛

Maximus
Cititor
Maximus

Masina meteodependenta. 😀 Asa-s toate. Oricum, bateriile n-o sa faca nicio revolutie pentru ca nu au cum, chimia a ajuns la limita. Dar putem sa tot povestim noi si sa ne laudam cu „inovatii”. De fapt sunt baterii simple incarcabile si cu asa ceva nu ai cum sa schimbi parcul auto mondial cu asa ceva. Cu tehnologia actuala o sa ramana niste ciudatenii, oricat incercam sa le bagam pe gat consumatorului. A fost o vreme cand Dieselul era impins pe gatul consumatorului. Acum sunt astea. Personal, mi-ar placea mai multa consecventa, niste politici de consum facute cu cap, nu dupa… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Foarte bun articolul. Eu sunt posesor de Zoe si il am de aproape un an. Consumul este asa cum zici tu (iarna mai mare decat vara), dar aceasta vara nici nu a fost cu temperaturi foarte mari. Eu estimez ca in cel mai rau caz (cu calduri extreme) autonomia nu scade sub 200 de km). Comentarii referitor la Zoe: – din aplicatie poti porni climatizarea chiar daca bateria este sub 45%. – daca bagi masina la incarcarcat la 20% ajunge la 80% in 70-80 de minute. Dupa 80% ii scade viteza (la fel ca la orice baterie li-ion). Comentariu valabil… Citeste mai mult »