Acasa Eco Crăciun și electroni: aventuri cu Volkswagen e-Golf, 100% electric, pe ruta București-Brașov și retur

Crăciun și electroni: aventuri cu Volkswagen e-Golf, 100% electric, pe ruta București-Brașov și retur

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf (sursa – Marius Stoianov)

O nouă mașină electrică, o nouă aventură. Cum altfel decât de Crăciun, conform precedentului pe care mulți îl cunoașteți din 2016. Așadar, pentru al doilea an la rând, am traversat Crăciunul și Revelionul la volanul unei mașini electrice. De data aceasta un Volkswagen e-Golf. Povestea te va face să înțelegi ce înseamnă să trăiești cu o mașină electrică și să vezi cum ți se schimbă gândirea când renunți la petrol pentru electroni.

Volkswagen e-Golf a primit un facelift pentru 2017, la fel ca toate celelalte modele din familia Golf. În cazul lui e-Golf noutățile sunt mai importante decât în cazul suratelor care folosesc benzină sau motorină pentru că acest facelift a adus și o baterie cu o capacitate crescută cu aproape 50%, de la 24,2 kWh la 35,8 kWh, echivalentul unei autonomii de până la 300 km în regim de măsurare NEDC. Motorul dezvoltă 100 kW/136 CP (+15 kW/20 CP față de versiunea anterioară) și 290 Nm.

Să traduc. În limba română toate acestea înseamnă ca Volkswagen e-Golf poate parcurge acum, real, pe timp de iarnă, până la 200 km cu bateria plină, în condiții de performanțe și confort comparabile cu ale unui Golf 1.5 TSI de 130 CP.

Mă declar mulțumit de specificațiile lui e-Golf, în sensul că oferă, cel puțin teoretic, tot ce am nevoie pentru planul meu de iarnă: câteva zile liniștite la Brașov, doar noi doi și mașina noastră electrică de împrumut. Să ne relaxăm și să ne plimbăm fără țintă prin unul dintre cele mai frumoase orașe ale României.

Așa că Mitrea lovește din nou: „Baby, ți-am pregătit o surpriză!… Plecăm la Brașov pe 26 decembrie și ne întoarcem pe 28. Dar nu plecăm oricum, ci… cu o mașină electrică! Din nou!”

După ce în experimentul de anul trecut, pe ruta București-Sibiu, cu BMW i3, le-am trăit pe toate, anul ăsta nu are cum să fie mai rău, zic.

Info

  • 00,0 kWh/100 km consum mediu
  • 239 km autonomie rămasă
  • 177 km până la destinație
  • 0 km parcurși de la priză
  • 3.400 km parcurs total al mașinii

Și iată-ne în prag de drum. Peste noapte am încărcat mașina gratuit la Electromagnetica, lângă casă. La plecarea de la priză mașina arată autonomie 239 km și în față avem de parcurs 171 km, deci avem, teoretic, un „buffer” de autonomie suficient pentru orice, inclusiv pentru stat în ambuteiaj pe Valea Prahovei. Nu mă plâng, doar spun. Chiar mă enervează cei care se plâng mereu de DN1, de parcă n-ar ști cum stă treaba. Decidem să plecăm? Da. Atunci hai să ne asumăm tot ce înseamna asta!

Volkswagen e-Golf la incarcat la Electromagnetica (sursa – Adrian Mitrea)

Începem cu o mică abatere de la traseul ideal (de 171 km) și ne mai plimbăm prin București pentru a vizita părinți și bunici, ca de sărbători. Așa că traseul nostru crește la 177 km, cu aceeași autonomie teoretică de 239 km. Suficient, teoretic.

În scurt timp am învățat că încălzirea bateriei și a mașinii poate „mânca” 30-40 km din autonomie din start, adică înainte de a ieși din București. Lucru așteptat, dealtfel.

Cei mai puțin familiarizați cu mașinile electrice pot reține aceste aspecte: imediat după pornirea „la rece” autonomia scade destul de brusc și apoi se stabilizează. La orice mașină electrică se întâmplă treaba asta, doar că diferă numărul de kilometri (ca fluctuație). De reținut este și faptul că e absolut normal un consum de 50 kWh/100 km imediat după pornire, pe distanțe foarte scurte (2-4 km), tot așa cum la Golf GTI ar fi normal un consum de 30-40 l/100 km imediat după pornire, pe distanțe scurte, și cu informațiile din computerul de bord resetate.

Până aici am folosit e-Golf ca pe o mașină normală și se comportă ca o mașină normală.

O luăm pe DN1, nu pe A3, pentru că e mai scurt și ca timp, și ca distanță. Ajungem la Ploiești, iar pe măsură ce lăsăm în urmă rafinăriile Petrom e timpul pentru o mică analiză a informațiilor din computerul de bord.

Info

  • 15,6 kWh/100 km consum mediu
  • 133 km autonomie rămasă
  • 101 km până la destinație
  • 76 km parcurși de la priză
  • 3.476 km parcurs total al mașinii

Pe măsură ce începem să urcăm spre munți consumul începe să crească puțin, iar buffer-ul de autonomie devine tot mai mic. Mă aștept să atingem, la un moment-dat, un punct critic în care autonomia rămasă să fie egală cu distanța până la destinație. Ba chiar mă aștept să fim pe minus. Vom vedea.

Ajungem la Posada.

Info

  • 17,0 kWh/100 km consum mediu
  • 53 km autonomie rămasă
  • 53 km până la destinație
  • 125 km parcurși de la priză
  • 3.525 km parcurs total al mașinii

Exact cum mă așteptam, de aici suntem pe minus și vom tot continua să fim cât timp urcăm. Doar că va veni și momentul când vom coborî spre Brașov și vom recupera energie prin frâna de motor. Volkswagen e-Golf poate recupera chiar și 80-90 kWh prin frânare la coborâri mai abrupte sau când reduci viteza de la 100 km/h spre 50 km/h.

Pe scurt, va veni și momentul când vom începe să recuperăm energie la coborârea spre Brașov. N-avem emoții. Încă.

E atât de aglomerat încât cei 53 km rămași îi vom parcurge în 1:36 h, spune Waze.

Fiindcă e aglomerat, în Bușteni Waze ne propune o rută ocolitoare prin spatele stațiunii. O acceptăm, cu riscul de a mai ocoli câțiva kilometri.

Acest ocol presupune să ne luăm și „adio” de la stația de încărcare pentru mașini electrice montată la Penny Market Bușteni.

În cel mai rău caz ar trebui să ne întoarcem din drum către ea și să așteptăm să se încarce mașina. Ceea ce nu ne dorim.

Mai devreme pe traseu o altă opțiune bună ar fi fost stația pentru mașini electrice de la Kaufland Ploiești.

Pe DN1 mai sunt și alte stații de încărcare pentru mașini electrice. Surprinzător de bună infrastructura, aș zice. Cu o vizită pe PlugShare poți să vezi și tu cum stă treaba. Raportat la numărul de mașini electrice de pe stradă chiar stăm foarte bine.

Principalul motiv pentru care refuz să iau în calcul oprirea pentru încărcare ține de faptul că acest Volkswagen e-Golf a fost comandat de importator la momentul când era indisponibilă opțiunea de încărcare rapidă (fast charge) pentru acest model (la 50 kW).

Această opțiune ar permite mașinii să se încarce de la 0% la 80% în 45 de minute. Deci e clar că o oprire de 10-20 de minute la o stație de 50 kW (Kaufland Ploiești sau Penny Market Bușteni) ar putea furniza energia necesară pentru a traversa munții fără emoții.

Dar e-Golf-ul nostru de împrumut se poate încărca, cel mai rapid, la o priză de 22 kW (de la 0 la 100% în 5-6 ore) și n-ar fi o idee bună să stăm la priză mai mult de o oră pentru a câștiga niște kilometri de care n-avem neapărat nevoie (ci mai mult i-am vrea pentru confortul psihologic).

Așa că mergem mai departe. Și mai mult stăm decât înaintăm. Dacă tot vorbesc de prize, să fac și un rezumat al timpilor de încărcare pentru Volkswagen e-Golf, de la 0% la 100%:

  • 10 ore la o priză de 3,6-3,7 kWh (orice priză domestică)
  • 5-6 ore la o priză de 22 kW (stații de putere medie și majoritatea wall-box-urilor instalabile acasă)
  • 1 oră la o priză de 50 kW (stații rapide)

Stăm în aglomerația de pe DN1 vreo 40 de minute în total, înaintând foarte lent sau deloc. Deja multe coborâri în care am fi putut recupera energie s-au dus.

Cu această ocazie vedem și cât consumă e-Golf la „ralanti”. Adică cu faruri, muzică și căldură (setată pe 22 grade Celsius). Consumul instant variază între 1,1-1,3 kWh/h.

Presupunând că bateria ar fi plină, în aceste condiții, cu motorul pornit, cu faruri, muzică și căldura, bateria ar asigura energia necesară pentru aproape 30 ore de staționare.

Deci nu neapărat consumul de staționare este cea mai mare grijă a mea, ci faptul că irosim coborârile de la Predeal încolo staționând în coloană. Și deja avem autonomie mai mică decât distanța până la destinație.

Se lăsă și seara, e și mai frig (aproape de 0 grade Celsius), deci consumul n-are cum să scadă, dimpotrivă.

La sub 50 km autonomie rămasă mașina dă primul avertisment de autonomie redusă și trece automat din modul Normal în modul Eco (un mod de rulate în care optimizează funcționarea consumatorilor pentru a crește eficiența). Simțim cum în mașină se face un pic mai răcoare. Aș putea să comut pe modul Normal (mașina permite asta), însă o las să-și facă treaba și să gestioneze eficient energia care ne-a mai rămas.

La Predeal situația i-ar putea speria pe unii. E în continuare aglomerat, iar computerul de bord ne arată…

Info

  • 17,7 kWh/100 km consum mediu
  • 18 km autonomie rămasă
  • 25 km până la destinație
  • 154 km parcurși de la priză
  • 3.554 km parcurs total al mașinii

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Mergem mai departe. La autonomie sub 20 km mașina trece automat în modul de funcționare Eco+, ceea ce înseamnă că puterea motorului este limitată, iar căldura este oprită.

Cât de limitată e puterea n-am cum să văd pentru că mergem în continuare în coloană, dar măcar înaintăm. Oprirea căldurii se simte. Nu e frig de speriat, dar nu mai e ca înainte, asta e clar.

Vestea bună e că începem să recuperăm energie kilometru cu kilometru și autonomia nu mai scade, ba chiar crește. Cu toate acestea, nu intervin asupra modurilor de condus (Normal, Eco, Eco+) și las mașina în Eco+, cum s-a pus singură. Așa parcurgem ultimii 20 km.

Într-o altă zi aveam să aflu că, atunci când autonomia scade sub 20 km, căldura în sine nu mai poate fi pornită. Singura formă de a forța pornirea climatizării în vreun fel este activarea dezaburirii parbrizului (funcție care poate fi pornită, probabil, din motive de siguranță – să nu se aburească geamurile și să faci accident).

Pe cea mai abruptă stradă din Brașov, când mai avem 2 km până în parcare, se simte și limitarea puterii motorului la 25% din capacitate (vezi banda albastră de pe cadranul din stânga).

Deci pot să bifez și faptul că am condus un Golf de 25 kW/34 CP. Lăsând gluma la o parte, trebuie să știi bine ce faci când te bagi în astfel de experimente și în situații limită. Nu e deloc amuzant să urci un deal cu o mașină de o tonă și jumătate, cu pedala de accelerație la podea, și să simți cum lucrează doar 34 CP din cei 136.

Eu fac aceste experimente tocmai pentru ca tu să nu fie nevoie să le faci.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Ajungem în parcarea publică cu plată de la Spitalul Militar de Urgență din Brașov, unde sunt patru prize pentru mașini electrice, dar de putere mică, cele mai slabe cu putință, echivalente cu priza în care îți încarci telefonul (3,6 kWh).

Info

  • 15,9 kWh/100 km consum mediu
  • 14 km autonomie rămasă
  • 0 km până la destinație
  • 181 km parcurși de la priză
  • 3.581 km parcurs total al mașinii

Lăsăm e-Golf-ul la încărcat peste noapte. Pe bord scrie că încărcarea va dura 10 ore. Este 18:20, deci dimineața la ora 06:20 va fi gata să parcurgă iar 180-200 km.

Mergem 3-4 minute pe jos până la hotel. Toate locurile de parcare ale hotelului sunt ocupate deja, deci și dacă am fi venit cu o mașină pe benzină… tot în parcarea de la spital am fi lăsat-o.

Următoarea zi scoatem mașina de la încărcat la prânz pentru că oricum n-am fi avut unde s-o parcăm în altă parte mai devreme. Ea era încărcată de la 06:00 dimineața.

Volkswagen e-Golf la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

O aducem la hotel, unde rămâne în parcare până în ziua plecării. Ne plimbăm pe jos.

Parcarea a costat 23 lei în total (1 leu/oră noaptea și 1,5 lei/oră ziua) și am primit și încărcare de banii ăștia. La prețul mediu per kWh din România, 0,5 lei, vreo 16-17 lei a fost numai curentul pentru încărcarea mașinii.

Parcarea ar fi costat tot atât pentru orice mașină și n-aș fi beneficiat și de curent. Deci văd cumva o valoare adăugată primită pentru banii dați.

Practic, drumul până la Brașov n-a costat nimic. Cum spuneam, am încărcat gratuit la Electromagnetica, lângă casă, pentru a veni la Brașov.

Am folosit Volkswagen e-Golf în Brașov doar 22 de kilometri, pentru a duce acasă niște prieteni, în ziua plecării, 28 decembrie.

Înainte să plecăm luăm prânzul în oraș și lăsăm mașina la încărcat la aceeași priză, două ore. Cost: 3 lei. În total încărcarea (și, implicit, parcarea) a costat 26 lei în Brașov. Acesta a fost costul pentru returul la București, pentru două persoane. Aș putea spune că drumul București-Brașov-București (353 km) a costat 26 lei, pentru două persoane.

La un cost de 0,5 lei pentru 1 kWh, încărcarea unui e-Golf cu baterie de 35,8 kWh costă 17,9 lei (lei) și poți parcurge în mod real, iarna, până spre 200 km (atâta timp cât temperaturile rămân pozitive, sub 0 grade Celsius scade autonomia cu circa 10-15 km).

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Vine momentul plecării din din Brașov, iar cifrele arată din nou bine.

Info

  • 00,0 kWh/100 km consum mediu
  • 243 km autonomie rămasă
  • 176 km până la destinație
  • 0 km parcurși de la priză
  • 3.606 km parcurs total al mașinii

Evident, și pe 28 decembrie prindem ambuteiaj pe DN1, dar știam deja că n-are cum să dureze mai mult de o oră. Și așa a și fost.

Fiindcă urcarea e severă spre Predeal, dinspre Brașov, în 33 km parcurși am epuizat tot buffer-ul de autonomie, iar distanța până la destinație e mai mare decât autonomia rămasă.

Info

  • 22,4 kWh/100 km consum mediu
  • 138 km autonomie rămasă
  • 145 km până la destinație
  • 33 km parcurși de la priză
  • 3.639 km parcurs total al mașinii

Ambuteiajul de pe DN1 a fost de 43 de minute, conform Waze.

La volanul Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

E interesant cum se văd ambuteiajele dintr-o mașină electrică. E atât de liniște în ea și e atât de ușor de pus în mișcare încât îți permiți să fii mult mai relaxat. Asta chiar dacă ai autonomie la 30% față de Volkswagen-ul Polo TDI din spate, presupunând că are rezervorul plin cu motorină.

Și totuși nu-ți pasă, știi că sunt și prize pe drum, în caz de orice. Iar mai presus de toate știi că vei ajunge la București fără să ai nevoie ele.

Ajungem în București, ne oprim direct în Piața Victoriei, în seara zilei de 28 decembrie, să ne întâlnim cu niște prieteni.

Info

  • 14,8 kWh/100 km consum mediu
  • 38 km autonomie rămasă
  • 6 km până la priză
  • 170 km parcurși de la priză
  • 3.776 km parcurs total al mașinii

Drumul a fost fără emoții și am avut tot confortul necesar. Mașina a trecut din nou în modul Eco când a scăzut autonomia sub 50 km, dar de data aceasta am comutat manual pe modul Normal. N-am observat să fi fost afectată în vreun fel autonomia rămasă.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Concluzii:

  • Dacă eu am putut să fac asta, poate oricine. E nevoie doar de capacitatea de a înțelege tehnologia și de a te adapta psihologic la schimbare.
  • Prefer oricând să merg la Brașov într-un e-Golf în loc de un Golf 1.6 TDI sau un 1.5 TSI, chiar și cu atenția mai mare pe care trebuie să o acord călătoriei.
  • Infrastructura pentru mașini electrice este decentă în România. Totuși, nu trebuie să ne culcăm pe-o ureche și să oprim eforturile de a o dezvolta.
  • Opțiunea de fast charge pentru mașina electrică merită toți banii (546 euro cu TVA în cazul lui e-Golf), atunci când e disponibilă pentru modelul pe care vrei să ți-l cumperi.
  • Acum este momentul pentru mașina electrică, cât totul e la început: vremurile în care statul să-ți acorde 10.000 de euro să-ți cumperi mașină nu vor mai veni prea curând, iar cu timpul vor dispărea și prizele cu acces gratuit.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)


Citește și:

128
Lasa un comentariu

avatar
23 Comment threads
105 Thread replies
5 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
46 Comment authors
CristianYo îsYo îsdodoiAdrian Mitrea Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
MMm
Cititor
MMm

Frumos!

adib
Cititor

„prețul de start în România pentru VW e-GOLF este de 37.564 de EURO, TVA inclus” scazi cei 10000Euro pe care ii primesti de la stat si mai ai de plata aproximativ 28.000 euro la o masina „cheala” – nu stiu ce dotari are masina de test pe care ati condus-o. In continuare, autonomia lasa de dorit, pentru orice drum spre o capitala mai vestica esti obligat sa faci o pauza de X ore – Pina la Budapesta, trebuie oprit de aproximativ 4 ori din care trei opriri pe plaiuri mioritice. Si nu mai punem la socoteala bagajele care vor reduce… Citeste mai mult »

Cec Onteaza
Cititor
Cec Onteaza

Autonomie de minim 500 km, dar și încărcare rapidă – chiar sub 45min…

Rekomeister
Cititor
Rekomeister

Masinile electrice nu sint ptr drumuri lungi ci pentru a comuta la servici si inapoi acasa. Sint mult prea scumpe ptr Romania. Poate in secolul viitor.

Alexandru
Cititor
Alexandru

Si daca mai pui factorii de mediu, temperaturile scazute, necesitatea folosirii instalatiei de climatizare vara si a consumatorilor in general in cativa ani bateriile vor da fail. Se stie clar ca temperaturile scazute sunt un dusman de neinvins al acumulatorilor si sa nu imi spuneti ca daca o veti incarca iarna si apoi daca masina va sta 2-3 zile veti mai gasi bateriile la acelasi nivel. Se induce ideea de a da miide euro pe masini de unica folosinta, maxim 5-6 ani si apoi la casare. In concluzie nu sunt adeptul acestei tehnologii, voi merge pe clasic pana la adanci… Citeste mai mult »

arcu de triumf
Cititor
arcu de triumf

Avantajele sunt clare (costuri, liniste, demaraj etc) dar riscul sa gasesti ocupata priza sau sa fie defecta e decisiv. Incarcarea rapida e un „must” altfel pierzi o gramada de vreme. Apoi vara dai drumul la AC care consuma la greu, mai mult decat caldura iarna. Mai conteaza drum munte vs drum ses sau cate depasiri faci ca n-avem autostrazi. Deocamdata costurile sunt mici spre deloc ca e la inceput dar apoi raportu costuri/avantaje incepe sa creasca. Eu tot cred ca nu bateriile sunt viitorul la masini desi daca gaseste vreunu sa faca baterii cu autonomie mare atunci da, se schimba… Citeste mai mult »

bancher
Cititor
bancher

Foarte interesanta prezentare. Bravo Adrian.
Dupa parerea mea, cel mai mare risc la masinile electrice este sa nu gasesti loc de incarcare, sau sa fie ocupat (mai ales de o masina ne-electrica). Spre ex la Mega Image Soseaua Vergului este o statie de incarcare electrica pentru clientii Mega Image. Din pacate, ori de cate ori merg pe acolo, e ocupata ba de Logan, ba de Cielo, ba de un taxi. Soferii pur si simplu parcheaza acolo ptr ca este mai aproape de intrarea in magazin, si nu ii intereseaza de masinile electrice care chiar au nevoie de acel loc.

Cec Onteaza
Cititor
Cec Onteaza

Hidrogenul este foarte greu manevrabil și periculos. Poate hidrurile metalice să schimbe ceva. Dar se poate și – și, adică hidrogen care să fie utilizat în pila de combustie (se combină cu oxigenul din aer și rezultă direct curent electric), deja cred că o firmă japoneză – Toyota – a făcut ceva similar….

Haha
Cititor
Haha

Și ăsta e doar începutul. În Norvegia, BEV și PHEV au avut ~50% din vânzările mașinilor noi. Asta fără Tesla Model 3 sau Nissan Leaf (varianta 2019 – baterie de 60kWh). În timp ce dieselul a scăzut de la undeva 65% acum 2 ani la 20% în Dec 2017. O mașină electrică cu range de 400-500km, plus opțiune de fast charge și infrastructură, ar crește foarte mult vânzările mașinilor electrice. Vom vedea cum vor sta lucrurile anul viitor, când LG Chem va începe comercializarea bateriilor NCM 811 (SK Innovation am înțeles că și eu sunt pe același trend), sau când… Citeste mai mult »

andrei
Cititor
andrei

Foarte frumos si multumim mult. Desi poate pe distante de maxim 250km o fi mai bine cu electrica, pt chestii de 500-1000 nu ma vad in asa ceva, pt ca trebuie sa stau prea mult la incarcari. Dar e bine de stiut ce si cum. Insa altceva as vrea sa ne povestiti: cum se simte electrica fata de un tsi normal de exemplu? (eu am un g6 tsi 122cp). Cum e ca are tot cuplul instant? iar masa aia de multe sute de kg in plus o simti pe viraje rau? ca la mine cand bagi oameni si bagaje de… Citeste mai mult »

Tudor
Cititor
Tudor

Si totusi….costul incarcarii este cat ? Am inteles ca daca stai langa electromagnetica, ai o priza gratuita. Dar nu imi place cuvantul asta, gratis. There is no such thing as a free lunch, de la Milton Friedman incoace. Deci cinva a platit energia respectiva. Momentan schema merge, atata timp cat numarul de masini electrice este infim, si guvernul poate scoate cu forcepsul banii de la contribuabil pentru diverse scheme de subventie. Dar principiul asta economic nu poate sa functioneze daca vrem sa ajungem la un procent semnificativ. Sunt curios de ce ziaristii din domeniul auto de la noi nu adreseaza… Citeste mai mult »

Haha
Cititor
Haha

Răspunsuri punct cu punct: 1. Mdap… și la un ICE, ai 50L (să zicem Kg) benzină/motorină și 500Kg motor. La BEV ai un pic invers (500 Kg baterii + 50 Kg motor), dar părerea mea e că vor crește capacitățile bateriilor, așa că 500 Kg vor deveni mai puțin (inclusiv volumul va scădea). 2. Litiu se extrage din apa de mare. Cam ca și sarea de mare. 75%e produs în Chile, Argentina și Bolivia (în 2016). Stai să producă și australienii (că au și soare și mare pe lângă ei… și vom vedea). E cea mai ieftină metodă deocamdată. Se… Citeste mai mult »

remus
Cititor
remus

Entuziasmul iubitorilor de electrice e bun dar nu suficient. Electricele nu vor reprezenta o alternativa viabila in viitorul apropiat exact din cauza celor aratate de tine. Pretul enorm al automobilelor electrice (daca electricele ar avea succes, subventia ar disparea), combinata cu autonomia redusa nu va duce la vanzari fenomenale. In plus ce uita toti entuziastii e costul ridicat pe care il vor plati pt. inlocuirea acumulatoarelor. In mod evident acestea nu sunt vesnice ba chiar au o viata destul redusa (in special Li-ion). Singura varianta castigatoare pentru constructori ar fi sa se concentreze pe miniautovehicule de oras, foarte mici, foarte… Citeste mai mult »

vlad_christian
Cititor
vlad_christian

Pe bune,”oricine poate” ? te astepti ca femeia medie care lasa masina parcata in intersectie si are un nivel redus de prevedere, sa reuseasca asta ? Serios acum, cite blonde intretinute si cite fiice de politicieni vei vedea conducand jucariile astea imature, si cite vor conduce jeepane diesel ? Uite asta e un reper de piata, credibilitatea unei masini vine abia cind e condusa fara probleme de un astfel de sofer … Dar mai e mult pina acolo.

MariusCC
Cititor
MariusCC

Pe când un road test de EV într-o zonă mai puțin civilizată din România gen Vaslui?
Infrastructura EV probabil ca e decentă pe lângă București și spre nord vest, dar în rest riști să rămâi în pana prostului.

bogdan
Cititor
bogdan

era mai interesant sa va intoarceti pe cheia. nu stiu care este distanta dar cred ca lipsa aglomeratiei v-ar fi ajutat la recuperarea de energie la coborare dupa cheia. eu cred ca solutia optima in acest moment este hibrid plug-in…

Andrei
Cititor
Andrei

Deocamdata e strict o solutie de oras!!
Nu as pleca cu asa ceva din oras cu bagaje si copiii.
Cand vorbim de min 400 de km autonomie sunt pregatit de invetitie 🙂

MMm
Cititor
MMm

Ma indoiesc, Tesla Model S 110KWh baterie iti da un 500 km range real la 110.000 Euro. Mai esti pregatit de „investitie” ?

Andrei
Cititor
Andrei

Sincer da! A fost in balanta mea anul trecut. Am ales un F15 de la BMW cu 17 k Euro mai ieftin decat Tesla Model S 110 KWh.

MMm
Cititor
MMm

Ha Ha Ha !!! Sucker!!!!

was
Cititor

Si…bemerul poate conduce autonom/fara sa misti volanul?

andrei
Cititor
andrei

mai, hai sa nu sarim calul. aia e o masina electrica SPORT. sa ai suta in 2secunde si ceva nu e chiar o masina „de oras”. aia are cauciucuri speciale sa prinda viteza aia, alt pret de achizitie etc etc. poti sa iti iei electrice si la preturi mai normale.

ionel
Cititor
ionel

mi se pare jenant sa conduci masina electrica in care sa ai emotii ca nu poti termina 200. plus – care mai e placerea in a conduce o masina? bmw-ul meu are 200 cai. niciodata nu voi renunta la el

MMm
Cititor
MMm

Asa au spus si svabii acum 127 de ani cand vorbeau de carute si automobilul abia aparuse.

Banel
Cititor
Banel

Ai fi surprins, dar gasesti placerea de a conduce si la electrice. Incearca i3, daca tot iti place BMW. Iar Tesla, chiar daca e in alta liga, matura pe jos cu orice e BMW

was
Cititor

In cazul asta ori e cazan, ori va fi. cat crezi ca vei mai trai, asa apx. +/- 20 ani?

MMm
Cititor
MMm

Electrica sport cu 7 locuri si 2,3 tone greutate?! Think again! Daca aia e sport atunci Rimac sau noul Roadster ce sunt, navete spatiale?

Andy
Cititor

Ampera-e/Bolt au cfm NEDC 520 km https://cleantechnica.com/2017/02/21/opel-ampera-es-official-nedc-range-520-kilometers-per-full-charge/

Americanii sunt mai realisti (mint mai putin ca europenii pentru ca in cazul unui proces stim ce se intampla acolo) si zic aproape 383 km mixt.

Nu se stie insa daca Ampera-e va veni totusi in Europa dupa ce Opel a fost vandut la PSA (care au alte planuri de electrificare), mai ales ca e produs in SUA pe aceeasi linie cu Bolt…

was
Cititor

Iarasi o sa fie la moda pana prostului. Celui electric.

gushpi
Cititor
gushpi

deocamdată toată povestea e ca o carte de benzi desenate de pe vremuri: doar copii se uitau la așa ceva! mai apoi dezvoltându-se industria – tuturor le place filmul 3D de la MARVEL!!! cum văd io dezvoltarea? precum au „pățit-o” cei cu telefonia mobilă: toate firmele aveau propria idee despre cum să arate mufa de alimentare, dar mai apoi au lăsat toți mofturile și s-a încetățenit cablul unic USB! tot așa, nu vom mai discuta despre autonomie atunci când vom avea aceleași tipuri de acumulatori/baterii și le vom putea schimba la orice stație de pe șosea… în mintea mea locul… Citeste mai mult »

Razvan
Cititor
Razvan

Bun si „intrebarea de o mie de puncte”: de ce?
De ce as da de doua ori mai mult pe o masina decat modelul clasic echivalent? „Economia” facuta cu incarcarea este derizorie cand pretul initial de achizitie este dublu!
De ce mi-as dori „range anxiety” in concediu? Doar ca sa-mi planific opririle in functie de prize?
De ce as vrea sa stau in frig in propria masina de dragul „ecologiei”? Care ecologie, vorba vine, doar muta poluarea dintr-un loc in altul, cum bine observa cineva!

Hihi
Cititor
Hihi

Partea cu adevarat impresionanta, e ca cineva a mers pana la Brasov si inapoi cu un VW, adica o masina nemteasca, si nu s-a stricat.

Red
Cititor
Red

Ok, dar cât costă trenul de la București la Brașov? 70 de lei pe direcție de persoană la clasa I. Nu știu cum e cu trenul că nu am mai fost de ani de zile, dar în loc să risc accidente și să stau în trafic, electric sau nu, prefer să stau 2 – 3 ore în tren.

Probabil că sunt și autobuze pe această rută.

Eu încerc să mă îndepărtez de condus și mașini. Prea aglomerat, prea agresiv, nicăieri nu se respectă vreo regulă de circulație – și asta peste tot în Europa.

Andy
Cititor

Cu trenul nu poti ajunge insa peste tot. Valabil in orice tara si mai ales in RO. Tot va trebui sa inchiriezi o masina in final…

mbn
Cititor
mbn

Raman la parerea ca un PHEV cu o baterie de aprox. 15kWh e de preferat. Asigura 30-50 km autonomie zilnica in traficul din oras, ceea ce inseamna aproape 90% din folosirea masinii pt mine, si am si „peace of mind” cand am drumuri mai lungi de facut, foarte economic in mod de condus „normal”. Fara grija prizelor de pe traseu. O idee buna ar fi, daca ai garajul propriu, sa poti folosi bateria masinii pe post de buffer in cazul penelor de curent ale Enel, cu o instalatie inteligenta de incarcare dublu sens.

Andrei
Cititor
Andrei

Sunt foarte curios care e costul real de intretinere al unei masini electrice (costul reviziiilor, numarul lor, intervalul de km la care se fac reviziile, costul pieselor de schimb, ce consumabile se schimba fata de una cu motor termic etc).
In rest, e clar ca msinile electrice sunt viitorul iar acest viitor il vom prinde si noi in Romania in maxim 10 ani.

Banel
Cititor
Banel

Eu sunt curios care e durata de viata a bateriei, cat costa inlocuirea si care este deprecierea in timp a masinilor electrice. Colegii mei din compania de leasing operational erau extrem de precauti cu electricele cand stabileau reziduala.

gushpi
Cititor
gushpi

văzut aseară: pt tesla prețul de schimbare era intre 32k și 48k, funcție de model…

dodoi
Cititor
dodoi

„Infrastructura pentru mașini electrice este decentă în România”. E decenta in conditiile in care in Romania masinile electrice le numeri pe degete. Decat o masina electrica, unde trebuie sa stai la casa ca sa o poti reincarca peste noapte o alternativa viabila o constitue masinile hibride. Am inchiriat recent un Ford Fusion/Mondeo hibrid si a consumat cam 4.5 l/100km si poti sa mergi cat vrei si nu ai nici o grija sa calculezi numarul de km ramasi.

geo
Cititor
geo

O întrebare. Dintre toate electricele de pe piata. Daca ai avea acces la finantare(plus ticket 10000e de la stat) ce ai cumpara? i3/egolf/zoe/smart? Mulțumesc

MMm
Cititor
MMm

Zoe…ca e frate cu Leafu si is cele mai vandute masini din lume. VW sunt la prima generatie inca, bmw la fel…iar de daimler…. aia inca incearca sa scoata capu ba luand de la tesla, ba de la reno-nissan, ba de la mitsubishi.

Haha
Cititor
Haha

Vezi că Daimler nu trebuie să fure de la Tesla. Daimler a „ajutat” Tesla la începuturi cumpărând 10% din acțiuni cu vreo 50 mil USD, când Tesla se chinuiau cu primul model Roadster. Și Daimler are B250e, dar în momentul ăsta nu știu de ce nu prea îi fac reclamă (zvonurile spun că ar fi făcut cu ajutorul celor de la Tesla, iar review-urile, în afară de short range sunt cam bunicele). Au ei ceva în plan… dar sincer, nu știu ce. Am văzut reportaje pentru un GLC full electric surprins în trafic undeva anul trecut în iarnă (nu F-CELL,… Citeste mai mult »

MMm
Cititor
MMm

Da, cred ca nu pot cumpara un Tesla Model X cum vroiau ei, avand in vedere timpul lung de asteptare pentru modelul in cauza si datorita faptului ca in Germania erau numai 10. Si da, cred, de fapt stiu ca sunt incompetenti si nu sunt in stare sa monteze la loc o Tesla. Accumotive? Aia e o gluma… La IAA anu trecut fiind intrebat de un jurnalist cat va fi garantata o baterie Accumotive in noile modele Daimler, inginerul sef de la firma fiica Daimler raspunde ca pe toata durata de viata a masini, si cand acesta a intrebat si… Citeste mai mult »

Sokoban
Cititor
Sokoban

Daca era mai frig si nu temperaturi de primavara, iti spun sigur ca nu mai ajungeai la Brasov cu o singura incarcare. In momentul in care te adaptezi tu masinii e clar ca, ceva nu e in ordine. Nu imi cumpar lucruri la care sa fiu obligat sa imi schimb obiceiurile ci lucruril care se adapteaza nevoilor mele. Dau 35+ k euro ca sa imi schimb eu obiceiurile de condus pentru ca altfel nu pot sa ajung la Brasov? Interesant punct de vedere. Poate faci un drum si pana la Sibiu (nu mai departe) si ne spui in cate zile… Citeste mai mult »

gushpi
Cititor
gushpi

ieri priveam o tesla, azi privesc fotografiiile tale… știi ce observ? de ce se păstrează forma actualelor automobile, atât timp cât coeficientul aerodinamic este unul total nesatisfăcător? pt auto clasice ințeleg nevoia de aer pt răcire și combustie, deci grilă în față etc…
acum poți proiecta o caroserie cu un coeficient aerodinamic fantastic de mic, astfel încât să beneficiezi și de un consum mult micșorat de energie…

Alfred Molnar
Cititor
Alfred Molnar

Adrian, mii de multumiri pentru articol. L-am citit si pe cel de anul trecut si mi-a placut foarte mult.
Am fost amuzant ca nu ai/ati mai avut emotiile de anul trecut. Deja stiati la ce sa va asteptati. Singurul regret e ca l-am citit prea repede. Abia astept sa mergi/mergeti intr-o calatorie de cateva zile sau saptamani si sa ne scrii peripetiile si experientele din fiecare zi.

Marius
Cititor
Marius

Salut, Un articol cu SIGURANTA PLATIT… RECLAMA PE FATA!!! De ce spun cu siguranță?!? Pentru că am eGolf nou, de 4 zile, și azi dimineață am plecat spre Cluj din București. Am făcut plinul total și am pornit mașina cu range 200 km. Am plecat spre Kaufland Pitești din București zona Tei. Am traversat orașul. Pe A1 cam 20-25 km am mers cu 130 km/h pe cruise control. Văzând că scade autonomia ceva de speriat am redus viteza. Prima data la 120 km/h. Apoi la 110 km/h. Apoi la 100 km/h… La 50 km autonomie rămasă s-a redus puterea mașinii… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

Peste ocean o masina electica e o a doua masina, folosita la naveta la servici si e luata in lease (lease-ul operational din Romania). In plus caldura si aerul conditionat, dupa cum ai constatat reduc mult din autonomie. Daca mai adaugi ca si curentul pentru incarcat masina costa sau nu o sa fie gratis mereu o sa vezi ca o masina electrica nu e mai ieftina decat una pe benzina, dar esti „cool”.

Cristian
Cititor
Cristian

Frumos!
Au sa apara statii de încarcare private, pe la toate casele.
Ce nu invetează românul?