Acasa Nissan Gareth Dunsmore, Nissan: următoarea mare miză este să avem și infrastructură de putere mică pentru mașinile electrice

Gareth Dunsmore, Nissan: următoarea mare miză este să avem și infrastructură de putere mică pentru mașinile electrice

de Adrian Mitrea

Gareth Dunsmore (sursa – Nissan)

Nissan comercializează deja de aproape zece ani mașini electrice, iar experiența câștigată pe parcurs arată cât de importantă este în definitiv pentru client implicarea producătorului auto în crearea de infrastructură de încărcare, dar și în a găsi cele mai bune soluții de încărcare. În acest sens următoarea mare miză este crearea unei infrastructuri de putere mică pentru încărcarea mașinilor electrice, astfel încât oricând mașina stă, să fie conectată la o priză banală, priză care se va dovedi suficientă pentru utilizatorul mașinii și, în același timp, ușor și ieftin de instalat în parcări, a declarat Gareth Dunsmore, director în cadrul Nissan responsabil de autovehicule electrice, în cadrul unei mese rotunde, la Salonul Auto de la Geneva (5-17 Martie).


„Pentru diverse magazine, mall-uri și spații comerciale de orice fel, este mult mai simplu, mai ieftin și mai eficient să monteze prize simple în parcare, prize de 3,6 kW-3,7 kW. Noi avem în Paris, la sediul nostru, circa 100 de prize, dar numai vreo 50 de mașini electrice. Ideea este că am făcut mai multe prize decât avem nevoie pentru a-i încuraja pe cei care vor o mașină electrică să facă pasul și să vadă că infrastructura nu este o problemă”, a declarat Dunsmore.

citește AICI și alte noutăți de la Salonul Auto de la Geneva 2019

În timp ce o stație de încărcare rapidă (50 kW) costă 15.000-20.000 Euro, plus costurile de instalare, iar una de 22 kW costă de la câteva sute de Euro până la câteva mii de Euro (în funcție de configurație și specificații), o priză banală de până la 3,7 kW costă doar câteva zeci de Euro și își poate face treaba foarte bine în cazul în care o mașină stă imobilizată multe ore (când utilizatorul este la serviciu, la cumpărături, la film sau când doarme, noaptea, etc…).

„Următoarea mare mutare în materie de infrastructură este să avem foarte multe stații de putere mică, prize simple, de 3,6-3,7 kW, la care să putem conecta mașinile oricând nu se află în mișcare. Este mult mai ieftin așa decât să investim mulți bani în stații de 22 kW sau 50 kW”, a explicat oficialul Nissan.

Compania auto japoneză s-a implicat în construirea a 2.000 de puncte de încărcare în Europa, în principal la dealerii Nissan și prin diverse parteneriate cu centre comerciale.

„Vrem să ne asigurăm că utilizatorii de Nissan LEAF și de alte vehicule electrice Nissan pot încărca mașinile ușor și, mai ales, convenabil”, a spus Dunsmore.

El a explicat că standardul de încărcare (portul) CHAdeMO folosit de Nissan și de mașinile asiatice în general este superior standardului european CCS atât ca număr de puncte, cât și ca performanțe, deoarece permite flux de energie spre mașină, dar și dinspre mașină către rețea sau alți consumatori. În Danemarca, spune Dunsmore, sunt mașini Nissan LEAF care produc 35 Euro/săptămână doar pentru că stau conectate la rețele electrice de tip smart grid și livrează electricitate în rețea atunci când e nevoie de un surplus. Astfel, companiile de electricitate plătesc energia luată din bateriile mașinilor Nissan în loc să cumpere din alte părți sau în loc să investească în creșterea capacității de producție de electricitate. Vârfurile de consum sunt de regulă foarte mici, ca durată de timp, iar de cele mai multe ori producția este mai mare decât cererea. Aici intervin bateriile mașinilor electrice, care pot lucra ca un sistem de stocare a surplusului de energie.

Nissan a vândut 40.609 exemplare LEAF în Europa, în 2018, modelul japonez devenind cel mai bine vândut automobil electric pe Bătrânul Continent. La foarte mică distanță a fost liderul din 2017, Renault Zoe, care a căzut acum pe locul al doilea, cu 38.538 unități. Cert este că aceste două modele, ambele ale Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, reprezintă aproape 80.000 de mașini electrice puse pe străzi doar în Europa și doar în 2018 – niște cifre deloc de neglijat. Pe locul al treilea la vânzări se află BMW i3 (24.432 unități), urmat de Volkswagen e-Golf (21.252 unități) și Tesla Model S (16.682 unități).


Link-uri și articole utile:


 

5 comentarii

Lucian D 17 aprilie 2019 - 15:56

Ei bine, asa DA, cat mai multe prize de 3,6 kW, usor de instalat daca permite infrastructura electrica (tabloul de distributie), cablurile, etc. Oricum e mult mai bine decat 1-2 statii de 22kW minim, in primul rand destul de scumpe. Aici poate fi o bariera in dezvoltarea infrastructurii de incarcare pe scara larga, alta bariera posibila fiind modificarea / adaptarea instalatiilor electrice existente care au fost proiectate pe puteri mai mici initial.

Reply
Adrian Mitrea 17 aprilie 2019 - 16:19

Salut! Din discuții cu oameni mai mari decât mine am înțeles așa: rețelele n-au picat când a apărut aerul condiționat în orașele noastre. Așa și cu mașinile electrice, nu vor dărâma rețelele așa cum nici faptul că avem mai multe device-uri conectate la Internet ca niciodată n-a făcut ca viteza să scadă.

Reply
Lucian D 17 aprilie 2019 - 17:51

Salut! De acord, cu toate astea in anumite cazuri trebuie sa-ti iei un consultant pe electrice sa vezi daca e necesar upgrade la tabloul tau de 400V si la cabluri (sectiune), calculat pe cazul cel mai defavorabil in care ai toate prizele cu masini la incarcat. Asta ca sa eviti problemele supraincarcarii ce pot declansa intrerupatoarele de protectie din amonte, repet, in reteaua ta interna de 400V. Nu ma refer la trafo care e al furnizorului tau de energie electrica, asta e alta poveste. Si uite, undeva prin Pipera, intr-o parcare, e o statie Renovatio, mare, conectata direct in Postul Trafo (PT), deci isi ia direct „de la sursa”, fara a trece prin distributia electrica a clientului. Dai exemplu cu aerul conditionat, dar stiu multe locuri chiar prin judetul IF, unde „pica” frecvent PT-urile vara, cand e cald afara si toata lumea sta pe AC. Iar daca pastrezi aceeasi sectiune de cablu care vine de la tabloul tau catre distributiile din tablou catre prize desi el (cablul) a fost proiectat pentru un consum mai mic, risti sa se incinga foarte mult daca nu-l schimbi cu unul cu sectiune mai mare si faci acelasi lucru cu protectia (Circuit Breaker) din tabloul din amonte. E destul de spus si pe tema asta.

Reply
Adrian Mitrea 17 aprilie 2019 - 19:45

Corect, ideea e că infrastructura electrică este upgradabilă în funcție de cerere (consum), iar evoluția omenirii și a orașelor așa s-a făcut. Nu văd cum și de ce tocmai niște automobile electrice ar putea să ne lase în beznă. Repet, nu e doar gândirea mea, ci și altora mult mai bine conectați la ceea ce înseamnă energie electrică.

Reply
Lucian D 18 aprilie 2019 - 16:19

Evident ca nu ne vor lasa in bezna, dar stii cum se zice: „paza buna trece primejdia rea” sau „masori de 5 ori si tai o data”. Daca toata lumea isi face calculele bine si investeste sanatos in infrastructura electrica, atunci nici asta nu va sta in calea dezvoltarii mobilitatii electrice, nu numai in orase mari.

Lasa un comentariu