Acasa Eco Nouă abordare la stațiile pentru mașini electrice în România: fără abonament, taxare mai transparentă, prețuri mai mari

Nouă abordare la stațiile pentru mașini electrice în România: fără abonament, taxare mai transparentă, prețuri mai mari

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Cea mai extinsă rețea națională de încărcare pentru mașini electrice, Renovatio e-charge, renunță la abonamente și tarifează mai transparent încărcarea, începând cu 1 Iunie 2018. Kilowat-ul va fi botezat Unitate pentru „a fenta” legislația, iar prețurile sunt mai mari decât cele propuse inițial, astfel că încărcarea unei mașini la aceste stații rămâne la fel de dezavantajoasă pentru utilizator, față de încărcarea acasă, peste noapte. Prețurile per kWh (Unitate) sunt de cel puțin trei ori mai mari la principalele stații din țară, comparativ cu tarifele pentru utilizatorii casnici.

Din dorința de a simplifica lucrurile, Renovatio e-charge și-a revizuit tarifele și acum taxează astfel:

  • 1,45 Lei/unitate, încărcare AC. Acest tip de încărcare poate fi accesată cu orice mașină electrică sau hibridă de tip plug-in care are standard de încărcare Type 2. Cei mai câștigați sunt utilizatorii de Renault Zoe Z.E. deoarece versiunile mai noi ale modelului se pot încărca la stații de 43 kW, AC (curent alternativ). Cu alte cuvinte, un Renault Zoe Z.E. poate trage dintr-o priză AC cu putere instalată mare (43 kW) cel mai mult curent pe minut față de alte mașini electrice care au conector Type 2 și care se pot încărca în regim AC.
  • 1,95 Lei/unitate, încărcare DC. Acest tip de încărcare rapidă poate fi utilizată pentru orice mașină care are standard de încărcare CCS (BMW i3, Volkswagen e-Golf) sau CHAdeMO (Tesla, Nissan).

Partea bună în schimbarea strategiei Renovatio e-charge ține de faptul că au dispărut abonamentele lunare care aveau 0 (zero) minute, unități sau kWh. Practic, prin tipul de abonament ales primeai un preț de încărcare per minut mai bun. Cu cât abonamentul era mai scump, cu atât puteai încărca mai ieftin. Dar nu mai ieftin decât acasă. Iar prețul abonamentului era lunar și fix, indiferent de cât de mult încărcai mașina ta electrică.

Ca și cum operatorul tău de telefonie mobilă ți-ar cere un cost de abonament de voce de 10 Euro, 15 Euro sau 20 Euro pe lună, iar în funcție de abonament minutul de convorbire costă 3 Euro, 2 Euro sau 1 Euro (cifre pur aleatorii să înțelegeți mecanismul).

Despre subiect 0-100.ro a scris pe larg AICI, iar reacțiile n-au întârziat să apară: Kaufland a anunțat prin articole plătite că suportă ei costul încărcării pentru clienții lor (în contextul în care stațiile din parcările Kaufland sunt din rețeaua Renovatio e-charge), iar nici trei luni mai târziu Renovatio revizuitește cu totul strategia de taxare.

Partea proastă este că prețurile rămân la fel de mari sau chiar cresc. Dimensiunea modificării de preț este dată strict de ce plan tarifar (abonament) din trecut folosești spre comparație cu oferta actuală.

Pentru cei care au mașini electrice veștile sunt bune pe de-o parte (există stații, chiar rețea națională) și proaste pe de alta (costul utilizării mașinii electrice este la paritate cu o mașină diesel comparabilă ca preț și clasă).

Cum comenta un cititor (Ciuciu Muciu) la ACEST articol… Cine a spus că utilizarea unei mașini electrice trebuie să fie mai ieftină decât cea a unei mașini cu motor cu ardere internă? Și cititorul a punctat foarte bine, pentru că nimeni n-a spus clar și răspicat că mobilitatea electrică trebuie să fie mai ieftină decât cea fosilă. Dimpotrivă, toate calculele de până acum arată că electromobilitatea este mai scumpă. Dar măcar scoate poluarea afară din orașe (în teorie).

Cu noua abordare, tarifele Renovatio e-charge sunt mai ușor de înțeles și, până la urmă, costul cel puțin triplu față de încărcarea acasă este gândit, în principiu, să acopere în timp costurile investiției inițiale și ale mentenanței stațiilor.

kWh-ul a fost botezat „unitate” pentru „a fenta” legislația strică, după cum chiar Renovatio e-charge explică la ei pe site: „Încărcarea acumulatorilor vehiculelor electrice nu este considerată furnizare de energie (conform reglementărilor în vigoare) ci un serviciu, pus la dispoziția posesorilor de vehicule electrice. În consecinta, nu este permisă raportarea exclusiv la kWh ca unitate de măsură a serviciului prestat. Unul dintre criteriile de stabilire a tarifului pentru serviciul de încărcare este reprezentat de numărul de kWh cu care este reîncărcată bateria vehiculului electric. Pentru a avea o referință, numărul de unități pentru fiecare sesiune de încărcare este corespunzător numărului de kWh efectiv transferați de către punctul de încărcare către baterie”.

De apreciat că într-un timp relativ scurt – trei luni – au fost făcuți pași considerabili în ideea maturizării pieței de mașini electrice și a serviciilor create pentru ele.


Link-uri și articole utile:

16 comentarii

Mihai 29 mai 2018 - 21:31

Super.
Așteptăm tesla și supercharger pentru ca în romania nu prea e afacere
Noul Nissan leaf are deja probleme la reîncărcare #rapidgate
Asta pentru ca nu fac răcirea bateriei decât pasiv.
BMW i3 e cool dar inutil pentru familiști
Renault Zoe e ok la distante lungi dar la fel de inutil..
Măcar rețeaua de rapid charging sa se extindă..

Reply
Ionut 29 mai 2018 - 22:09

Nicio problema, se pot incarca si la benzinarii la costuri mai mici decat in reteaua Renovatio. Iar piata va decide usor-usor.
In fond electricele functioneaza pe alta paradigma: incarci acasa peste noapte sau la birou. Statiile de incarcare sunt pentru calatorii lungi sau pentru situatii exceptionale.
Incarcarea pe timp de noapte se face la costuri mai mici, iar ca avantaj suplimentar furnizorii au consumatori si pe perioada de noapte astfel ca incarcarea retelelor e mai optima.

Reply
Adrian Mitrea 30 mai 2018 - 10:30

Doar că nimeni nu spune că la birou ai stație moca. Acum ai, dacă ai. Dar peste un timp – nu știm cât – stația ta de la birou ar putea fi cu plată. Plată mare chiar, ca să descurajeze folosirea mașinii și orientarea angajaților către bicicletă ori mersul pe jos 🙂

Reply
Bogdan 30 mai 2018 - 00:34

„Ca și cum operatorul tău de telefonie mobilă ți-ar cere un cost de abonament de voce de 10 Euro, 15 Euro sau 20 Euro pe lună, iar în funcție de abonament minutul de convorbire costă 3 Euro, 2 Euro sau 1 Euro (cifre pur aleatorii să înțelegeți mecanismul).”

Funny thing. Exact asa functionau abonamentele de mobil in anii ’90 si pana pe la sfarsitul anilor 2000, cand au aparut ofertele cu minute incluse.

Reply
Adrian Mitrea 30 mai 2018 - 10:28

Da! Ce vremuri… Costa 0,6 Euro minutul de convorbire, comunicam la 3 secunde, apoi la secundă 🙂

Reply
Banel 30 mai 2018 - 10:07

Sunt curios, cu noile tarife, cat costa parcurgere a 100km cu Renault Zoe comparativ cu un VW Polo diesel?

La fel, sunt curios, care ar fi costul total de exploatare al masinii (pentru cele doua modele de mai sus) pe o perioada de 5 ani, incluzand aici achizitia, intretinerea, carburantul si vanzarea la finalul perioadei.

Reply
Adrian Mitrea 30 mai 2018 - 10:26

De ce nu-ți faci aceste calcule singur?
Ai toate datele disponibile.

Reply
Banel 30 mai 2018 - 10:55

Pai tocmai, ca nu le am. Intrebam in ideea ca exista deja studii similare.

Reply
Adrian Mitrea 30 mai 2018 - 11:25

Le ai, dar nu vrei să le vezi.

Baterie Renault Zoe Z.E. = 40 kW.

Preț Renault Zoe Z.E. = vezi configuratorul Renault pentru alegerea configurației dorite și prețul final per configurație dorită.

Cost încărcare per kW ai în articol, iar pentru cât costă acasă la tine vezi factura ta ENEL.

Pentru Polo diesel, vezi configuratorul Volkswagen și alege mașina dorită, în felul acesta obții și prețul.

Costul cu motorina îl știi sau dacă nu-l știi sunt benzinării pe toate drumurile și poți să-l afli.

Cinci ani, ce zici tu, trebuie să includă și un număr de kilometri. Poți să mergi 1.000 km pe an sau 20.000 km pe an. Tu știi câți faci, adaptezi calculele după modul tău de utilizare a unei mașini.

Despre întreținere ai date la orice dealer, chiar și la telefon.

Pentru vânzarea la finalul perioadei de cinci ani vezi și tu pe mobile.de cât costă un Polo și un Zoe vechi de cinci ani, în configurații apropiate de cele pe care ai vrea să le cumperi azi noi.

……………

La modul cum ai pus problema se nasc mai multe întrebări decât răspunsuri și nimeni n-ar putea să-ți dea un răspuns pe care să-l găsești relevant.

Exemple:

1. De ce Polo și nu Clio.

2. Ce înseamnă „diesel”? Ce motor, ce putere?

3. Ce cutie de viteze? Manuală sau Automată?

4. De ce 5 ani și nu 3 ani?

5. Câi kilometri faci în anii ăia?

6. Întreținerea e dată cel mai adesea de stilul de condus. Poți să consumi și un ambreiaj pe an la Polo, să zicem.

7. Ce înseamnă achiziție? Cash? Credit bancar? Leasing? Leasing Operațional?

Pentru fiecare dintre aceste întrebări există chestiuni de reglaj fin care pot face ca rezultatul final să fie unul sau altul. De aceea nu există studii generalizate, ci doar studii de caz.

Reply
dodoi 30 mai 2018 - 15:49

Un calcul aproximativ l-am facut eu intre un VW e-golf si unul pe benzina in http://0-100.hotnews.ro/2018/02/19/volkswagen-e-golf-si-incarcarea-cand-stai-la-bloc/#comment-163020 Concluzia era ca ar dura intre 10 si 13 ani ca sa-ti recuperezi diferenta pe masina electrica, cu tot cu bonus, in conditiile in care curentul ar fi gratis. Unii ar putea spune ca n-am inclus costurile de intretinere ale VW pe benzina care nu pot sa fie foarte mari, dar nici costul bateriei nu este mic. Un alt lucru ce ar trebui retinut e valoarea de revanzare. In general lumea fuge ca dracul de tamaie de masinile electrice folosite,

Banel 31 mai 2018 - 18:09

Revanzarea e strans legata de evolutia capacitatii bateriei iar pe acest subiect nu prea exista informatii istorice. Nissan zice ca la Leaf dupa 10 ani bateria ajunge pe la 70-80% capacitate, dar asta depinde de cum e intretinuta si cate cicluri de incarcare sunt facute, deci vedem peste cativa ani, pe cazuri reale cum a evoluat.

Claudiu 19 ianuarie 2020 - 12:26

Dezvoltatori viitorului vor sa adune profit din primul an de investitie, daca se poate cu investitie 0

Reply
Mario 30 mai 2018 - 15:19

Nu cred ca au/vor avea prea multi clienti Renovatio cu astfel de oferte. Daca nu ma insel noul pret pentru DC e peste media fast chargerelor din Europa. De asemenea costul de activare al cardul e alta bariera pentru un utilizator individual. Mie imi pare genul de oferta de la care sa te poti duce la clientii companii sa le zici uite iti dau 10-20-30% reducere. Singurul lucuru bun e popularizarea infrastructurii care le da idei si altora – la PR sigur sunt pionieri.

Reply
Sorin Apopei 3 iunie 2018 - 12:58

Au aparut si reteaua Rompetrol care a cuprins toata tara, reteaua Mol si chiar comercianti mai mici cu statii rapide (vezi revolutionara firma MCM Petrol Buzau).

O sa fie concurenta si pe aceasta piata si o sa scada preturile, decat sa le tina degeaba cum stau cele din Baneasa, Swan si Promenada).

Reply
Sorin Apopei 4 iunie 2018 - 07:05

Piata o sa regleze si tariful la incarcarea unei masini electrice. Sunt retele de benzinarii care au acoperit toata tara si altele care sunt in dezvoltare. Va fi concurenta spre binele nostru. Deja se vede ca nu incarca aproape nimeni la statiile cu plata, deoarece sunt multe subventionate de supermarketuri.

Reply
Cris 20 ianuarie 2020 - 16:44

Scuze ,vin si eu dupa un an ca am devenit curios de subiect;am facut un calcul rapid deoarece am un diesel cu consum de 6% si la pretul de 2 lei/kw ,rotunjit , suntem tot pe acolo.
Exemplu : 100 Km cu 6L x 6lei= 36 lei si 100Km cu o electrica se fac cam cu 15-18KW, in medie x 2=36 lei
Nu asa se incurajeaza piata si depoluarea oraselor !
Astia de la Renovatio nu ca-si cauta profit si loc pe piata ci vor megaprofit si vor forta alinierea tuturor in lipsa unor reglementari iar noi ,clientii, nu vom avea incotro…Nu se poate sa fie 3X pretul casnic ,unde chiar nu ai incotro (acasa nu poti sa dai fuga in colt sa iei o galeata mai ieftin ,de la concurenta ,cu 0,5LEI/KW).
La comb fosili exista o justificare ,cu petrolul din ce in ce mai greu de extras,fluctuatii mari de pret (se vede ,depindem inclusiv de animozitatile din zona araba)
Ca sa nu mai zic ca aceasta inflatie „necontrolata” odata cu cresterea nr electricelor si deci cu cererea/consumul va trage dupa sine cresteri masive si nejustificate si din partea furnizorilor pt gospodariile noastre.Nejustificate zic pt ca apar din ce in ce mai multe solutii nepoluante (eoliene,parcuri fotovoltaice) iar consumatorii sunt din ce in ce mai economici.
Si de aici sarabanda…De la 2 lei/kw acasa se va ajunge la 6lei/KW la statii…
Asa ca Statul treb sa reglementeze si sa limiteze clar chiar daca avem o piata libera.E ca la legume…Suntem liberi sa alegem intre ce ? Produse f proaste ,cu chimicale si scumpe din Turcia si cele f scumpe,ceva mai Euro ,dar tot cu chimicale din Spania ?
Asta e concurenta pe care o gestioneaza Statul Roman ?
Exista situatii de nisa peste tot…Doar nu vb aici de zone fara trafic ,de zone exotice precum vf Omul.Cand o sa aj pana acolo si raman fara curent ,inteleg.E o statie unde nu e trafic ,greu de intretinut.Ok ,aici poate sa fie si 5 lei/kw…
In fine ,ideea era sa incurajam electricele ca si asa e prea mare incertitudinea cu bateriile astea (cat tin,prea scumpe la inlocuit,nimeni nu vrea veh de genul asta ca SH).Ce naiba ,arunci dupa 10 ani un veh de 30.000€ la Remat pt 100€ ?Sau poate nici macar ,caci vor zice ca reciclarea bateriei costa 1000€ ,deci mai dai tu 900 din buzunar ,ca sa nu-ti iei amanzi pe viata…
Vad ca nimeni nu pune pbl si nu ma refer doar aici ci asa in general ,printre specialisti,in media,etc !!
Mai vb,

Reply

Lasa un comentariu