Acasa Eco Nouă abordare la stațiile pentru mașini electrice în România: fără abonament, taxare mai transparentă, prețuri mai mari

Nouă abordare la stațiile pentru mașini electrice în România: fără abonament, taxare mai transparentă, prețuri mai mari

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Cea mai extinsă rețea națională de încărcare pentru mașini electrice, Renovatio e-charge, renunță la abonamente și tarifează mai transparent încărcarea, începând cu 1 Iunie 2018. Kilowat-ul va fi botezat Unitate pentru „a fenta” legislația, iar prețurile sunt mai mari decât cele propuse inițial, astfel că încărcarea unei mașini la aceste stații rămâne la fel de dezavantajoasă pentru utilizator, față de încărcarea acasă, peste noapte. Prețurile per kWh (Unitate) sunt de cel puțin trei ori mai mari la principalele stații din țară, comparativ cu tarifele pentru utilizatorii casnici.

Din dorința de a simplifica lucrurile, Renovatio e-charge și-a revizuit tarifele și acum taxează astfel:

  • 1,45 Lei/unitate, încărcare AC. Acest tip de încărcare poate fi accesată cu orice mașină electrică sau hibridă de tip plug-in care are standard de încărcare Type 2. Cei mai câștigați sunt utilizatorii de Renault Zoe Z.E. deoarece versiunile mai noi ale modelului se pot încărca la stații de 43 kW, AC (curent alternativ). Cu alte cuvinte, un Renault Zoe Z.E. poate trage dintr-o priză AC cu putere instalată mare (43 kW) cel mai mult curent pe minut față de alte mașini electrice care au conector Type 2 și care se pot încărca în regim AC.
  • 1,95 Lei/unitate, încărcare DC. Acest tip de încărcare rapidă poate fi utilizată pentru orice mașină care are standard de încărcare CCS (BMW i3, Volkswagen e-Golf) sau CHAdeMO (Tesla, Nissan).

Partea bună în schimbarea strategiei Renovatio e-charge ține de faptul că au dispărut abonamentele lunare care aveau 0 (zero) minute, unități sau kWh. Practic, prin tipul de abonament ales primeai un preț de încărcare per minut mai bun. Cu cât abonamentul era mai scump, cu atât puteai încărca mai ieftin. Dar nu mai ieftin decât acasă. Iar prețul abonamentului era lunar și fix, indiferent de cât de mult încărcai mașina ta electrică.

Ca și cum operatorul tău de telefonie mobilă ți-ar cere un cost de abonament de voce de 10 Euro, 15 Euro sau 20 Euro pe lună, iar în funcție de abonament minutul de convorbire costă 3 Euro, 2 Euro sau 1 Euro (cifre pur aleatorii să înțelegeți mecanismul).

Despre subiect 0-100.ro a scris pe larg AICI, iar reacțiile n-au întârziat să apară: Kaufland a anunțat prin articole plătite că suportă ei costul încărcării pentru clienții lor (în contextul în care stațiile din parcările Kaufland sunt din rețeaua Renovatio e-charge), iar nici trei luni mai târziu Renovatio revizuitește cu totul strategia de taxare.

Partea proastă este că prețurile rămân la fel de mari sau chiar cresc. Dimensiunea modificării de preț este dată strict de ce plan tarifar (abonament) din trecut folosești spre comparație cu oferta actuală.

Pentru cei care au mașini electrice veștile sunt bune pe de-o parte (există stații, chiar rețea națională) și proaste pe de alta (costul utilizării mașinii electrice este la paritate cu o mașină diesel comparabilă ca preț și clasă).

Cum comenta un cititor (Ciuciu Muciu) la ACEST articol… Cine a spus că utilizarea unei mașini electrice trebuie să fie mai ieftină decât cea a unei mașini cu motor cu ardere internă? Și cititorul a punctat foarte bine, pentru că nimeni n-a spus clar și răspicat că mobilitatea electrică trebuie să fie mai ieftină decât cea fosilă. Dimpotrivă, toate calculele de până acum arată că electromobilitatea este mai scumpă. Dar măcar scoate poluarea afară din orașe (în teorie).

Cu noua abordare, tarifele Renovatio e-charge sunt mai ușor de înțeles și, până la urmă, costul cel puțin triplu față de încărcarea acasă este gândit, în principiu, să acopere în timp costurile investiției inițiale și ale mentenanței stațiilor.

kWh-ul a fost botezat „unitate” pentru „a fenta” legislația strică, după cum chiar Renovatio e-charge explică la ei pe site: „Încărcarea acumulatorilor vehiculelor electrice nu este considerată furnizare de energie (conform reglementărilor în vigoare) ci un serviciu, pus la dispoziția posesorilor de vehicule electrice. În consecinta, nu este permisă raportarea exclusiv la kWh ca unitate de măsură a serviciului prestat. Unul dintre criteriile de stabilire a tarifului pentru serviciul de încărcare este reprezentat de numărul de kWh cu care este reîncărcată bateria vehiculului electric. Pentru a avea o referință, numărul de unități pentru fiecare sesiune de încărcare este corespunzător numărului de kWh efectiv transferați de către punctul de încărcare către baterie”.

De apreciat că într-un timp relativ scurt – trei luni – au fost făcuți pași considerabili în ideea maturizării pieței de mașini electrice și a serviciilor create pentru ele.


Link-uri și articole utile:

16
Lasa un comentariu

avatar
8 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
CrisClaudiuSorin ApopeiBaneldodoi Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Mihai
Cititor
Mihai

Super.
Așteptăm tesla și supercharger pentru ca în romania nu prea e afacere
Noul Nissan leaf are deja probleme la reîncărcare #rapidgate
Asta pentru ca nu fac răcirea bateriei decât pasiv.
BMW i3 e cool dar inutil pentru familiști
Renault Zoe e ok la distante lungi dar la fel de inutil..
Măcar rețeaua de rapid charging sa se extindă..

Ionut
Cititor
Ionut

Nicio problema, se pot incarca si la benzinarii la costuri mai mici decat in reteaua Renovatio. Iar piata va decide usor-usor.
In fond electricele functioneaza pe alta paradigma: incarci acasa peste noapte sau la birou. Statiile de incarcare sunt pentru calatorii lungi sau pentru situatii exceptionale.
Incarcarea pe timp de noapte se face la costuri mai mici, iar ca avantaj suplimentar furnizorii au consumatori si pe perioada de noapte astfel ca incarcarea retelelor e mai optima.

Bogdan
Cititor
Bogdan

„Ca și cum operatorul tău de telefonie mobilă ți-ar cere un cost de abonament de voce de 10 Euro, 15 Euro sau 20 Euro pe lună, iar în funcție de abonament minutul de convorbire costă 3 Euro, 2 Euro sau 1 Euro (cifre pur aleatorii să înțelegeți mecanismul).”

Funny thing. Exact asa functionau abonamentele de mobil in anii ’90 si pana pe la sfarsitul anilor 2000, cand au aparut ofertele cu minute incluse.

Banel
Cititor
Banel

Sunt curios, cu noile tarife, cat costa parcurgere a 100km cu Renault Zoe comparativ cu un VW Polo diesel?

La fel, sunt curios, care ar fi costul total de exploatare al masinii (pentru cele doua modele de mai sus) pe o perioada de 5 ani, incluzand aici achizitia, intretinerea, carburantul si vanzarea la finalul perioadei.

Claudiu
Cititor
Claudiu

Dezvoltatori viitorului vor sa adune profit din primul an de investitie, daca se poate cu investitie 0

Mario
Cititor
Mario

Nu cred ca au/vor avea prea multi clienti Renovatio cu astfel de oferte. Daca nu ma insel noul pret pentru DC e peste media fast chargerelor din Europa. De asemenea costul de activare al cardul e alta bariera pentru un utilizator individual. Mie imi pare genul de oferta de la care sa te poti duce la clientii companii sa le zici uite iti dau 10-20-30% reducere. Singurul lucuru bun e popularizarea infrastructurii care le da idei si altora – la PR sigur sunt pionieri.

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Au aparut si reteaua Rompetrol care a cuprins toata tara, reteaua Mol si chiar comercianti mai mici cu statii rapide (vezi revolutionara firma MCM Petrol Buzau).

O sa fie concurenta si pe aceasta piata si o sa scada preturile, decat sa le tina degeaba cum stau cele din Baneasa, Swan si Promenada).

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Piata o sa regleze si tariful la incarcarea unei masini electrice. Sunt retele de benzinarii care au acoperit toata tara si altele care sunt in dezvoltare. Va fi concurenta spre binele nostru. Deja se vede ca nu incarca aproape nimeni la statiile cu plata, deoarece sunt multe subventionate de supermarketuri.

Cris
Cititor
Cris

Scuze ,vin si eu dupa un an ca am devenit curios de subiect;am facut un calcul rapid deoarece am un diesel cu consum de 6% si la pretul de 2 lei/kw ,rotunjit , suntem tot pe acolo. Exemplu : 100 Km cu 6L x 6lei= 36 lei si 100Km cu o electrica se fac cam cu 15-18KW, in medie x 2=36 lei Nu asa se incurajeaza piata si depoluarea oraselor ! Astia de la Renovatio nu ca-si cauta profit si loc pe piata ci vor megaprofit si vor forta alinierea tuturor in lipsa unor reglementari iar noi ,clientii, nu vom… Citeste mai mult »