Acasa Eco Crăciun și electroni: aventuri cu Volkswagen e-Golf, 100% electric, pe ruta București-Brașov și retur

Crăciun și electroni: aventuri cu Volkswagen e-Golf, 100% electric, pe ruta București-Brașov și retur

de Adrian Mitrea

Volkswagen e-Golf (sursa – Marius Stoianov)

O nouă mașină electrică, o nouă aventură. Cum altfel decât de Crăciun, conform precedentului pe care mulți îl cunoașteți din 2016. Așadar, pentru al doilea an la rând, am traversat Crăciunul și Revelionul la volanul unei mașini electrice. De data aceasta un Volkswagen e-Golf. Povestea te va face să înțelegi ce înseamnă să trăiești cu o mașină electrică și să vezi cum ți se schimbă gândirea când renunți la petrol pentru electroni.

Volkswagen e-Golf a primit un facelift pentru 2017, la fel ca toate celelalte modele din familia Golf. În cazul lui e-Golf noutățile sunt mai importante decât în cazul suratelor care folosesc benzină sau motorină pentru că acest facelift a adus și o baterie cu o capacitate crescută cu aproape 50%, de la 24,2 kWh la 35,8 kWh, echivalentul unei autonomii de până la 300 km în regim de măsurare NEDC. Motorul dezvoltă 100 kW/136 CP (+15 kW/20 CP față de versiunea anterioară) și 290 Nm.

Să traduc. În limba română toate acestea înseamnă ca Volkswagen e-Golf poate parcurge acum, real, pe timp de iarnă, până la 200 km cu bateria plină, în condiții de performanțe și confort comparabile cu ale unui Golf 1.5 TSI de 130 CP.

Mă declar mulțumit de specificațiile lui e-Golf, în sensul că oferă, cel puțin teoretic, tot ce am nevoie pentru planul meu de iarnă: câteva zile liniștite la Brașov, doar noi doi și mașina noastră electrică de împrumut. Să ne relaxăm și să ne plimbăm fără țintă prin unul dintre cele mai frumoase orașe ale României.

Așa că Mitrea lovește din nou: „Baby, ți-am pregătit o surpriză!… Plecăm la Brașov pe 26 decembrie și ne întoarcem pe 28. Dar nu plecăm oricum, ci… cu o mașină electrică! Din nou!”

După ce în experimentul de anul trecut, pe ruta București-Sibiu, cu BMW i3, le-am trăit pe toate, anul ăsta nu are cum să fie mai rău, zic.

Info

  • 00,0 kWh/100 km consum mediu
  • 239 km autonomie rămasă
  • 177 km până la destinație
  • 0 km parcurși de la priză
  • 3.400 km parcurs total al mașinii

Și iată-ne în prag de drum. Peste noapte am încărcat mașina gratuit la Electromagnetica, lângă casă. La plecarea de la priză mașina arată autonomie 239 km și în față avem de parcurs 171 km, deci avem, teoretic, un „buffer” de autonomie suficient pentru orice, inclusiv pentru stat în ambuteiaj pe Valea Prahovei. Nu mă plâng, doar spun. Chiar mă enervează cei care se plâng mereu de DN1, de parcă n-ar ști cum stă treaba. Decidem să plecăm? Da. Atunci hai să ne asumăm tot ce înseamna asta!

Volkswagen e-Golf la incarcat la Electromagnetica (sursa – Adrian Mitrea)

Începem cu o mică abatere de la traseul ideal (de 171 km) și ne mai plimbăm prin București pentru a vizita părinți și bunici, ca de sărbători. Așa că traseul nostru crește la 177 km, cu aceeași autonomie teoretică de 239 km. Suficient, teoretic.

În scurt timp am învățat că încălzirea bateriei și a mașinii poate „mânca” 30-40 km din autonomie din start, adică înainte de a ieși din București. Lucru așteptat, dealtfel.

Cei mai puțin familiarizați cu mașinile electrice pot reține aceste aspecte: imediat după pornirea „la rece” autonomia scade destul de brusc și apoi se stabilizează. La orice mașină electrică se întâmplă treaba asta, doar că diferă numărul de kilometri (ca fluctuație). De reținut este și faptul că e absolut normal un consum de 50 kWh/100 km imediat după pornire, pe distanțe foarte scurte (2-4 km), tot așa cum la Golf GTI ar fi normal un consum de 30-40 l/100 km imediat după pornire, pe distanțe scurte, și cu informațiile din computerul de bord resetate.

Până aici am folosit e-Golf ca pe o mașină normală și se comportă ca o mașină normală.

O luăm pe DN1, nu pe A3, pentru că e mai scurt și ca timp, și ca distanță. Ajungem la Ploiești, iar pe măsură ce lăsăm în urmă rafinăriile Petrom e timpul pentru o mică analiză a informațiilor din computerul de bord.

Info

  • 15,6 kWh/100 km consum mediu
  • 133 km autonomie rămasă
  • 101 km până la destinație
  • 76 km parcurși de la priză
  • 3.476 km parcurs total al mașinii

Pe măsură ce începem să urcăm spre munți consumul începe să crească puțin, iar buffer-ul de autonomie devine tot mai mic. Mă aștept să atingem, la un moment-dat, un punct critic în care autonomia rămasă să fie egală cu distanța până la destinație. Ba chiar mă aștept să fim pe minus. Vom vedea.

Ajungem la Posada.

Info

  • 17,0 kWh/100 km consum mediu
  • 53 km autonomie rămasă
  • 53 km până la destinație
  • 125 km parcurși de la priză
  • 3.525 km parcurs total al mașinii

Exact cum mă așteptam, de aici suntem pe minus și vom tot continua să fim cât timp urcăm. Doar că va veni și momentul când vom coborî spre Brașov și vom recupera energie prin frâna de motor. Volkswagen e-Golf poate recupera chiar și 80-90 kWh prin frânare la coborâri mai abrupte sau când reduci viteza de la 100 km/h spre 50 km/h.

Pe scurt, va veni și momentul când vom începe să recuperăm energie la coborârea spre Brașov. N-avem emoții. Încă.

E atât de aglomerat încât cei 53 km rămași îi vom parcurge în 1:36 h, spune Waze.

Fiindcă e aglomerat, în Bușteni Waze ne propune o rută ocolitoare prin spatele stațiunii. O acceptăm, cu riscul de a mai ocoli câțiva kilometri.

Acest ocol presupune să ne luăm și „adio” de la stația de încărcare pentru mașini electrice montată la Penny Market Bușteni.

În cel mai rău caz ar trebui să ne întoarcem din drum către ea și să așteptăm să se încarce mașina. Ceea ce nu ne dorim.

Mai devreme pe traseu o altă opțiune bună ar fi fost stația pentru mașini electrice de la Kaufland Ploiești.

Pe DN1 mai sunt și alte stații de încărcare pentru mașini electrice. Surprinzător de bună infrastructura, aș zice. Cu o vizită pe PlugShare poți să vezi și tu cum stă treaba. Raportat la numărul de mașini electrice de pe stradă chiar stăm foarte bine.

Principalul motiv pentru care refuz să iau în calcul oprirea pentru încărcare ține de faptul că acest Volkswagen e-Golf a fost comandat de importator la momentul când era indisponibilă opțiunea de încărcare rapidă (fast charge) pentru acest model (la 50 kW).

Această opțiune ar permite mașinii să se încarce de la 0% la 80% în 45 de minute. Deci e clar că o oprire de 10-20 de minute la o stație de 50 kW (Kaufland Ploiești sau Penny Market Bușteni) ar putea furniza energia necesară pentru a traversa munții fără emoții.

Dar e-Golf-ul nostru de împrumut se poate încărca, cel mai rapid, la o priză de 22 kW (de la 0 la 100% în 5-6 ore) și n-ar fi o idee bună să stăm la priză mai mult de o oră pentru a câștiga niște kilometri de care n-avem neapărat nevoie (ci mai mult i-am vrea pentru confortul psihologic).

Așa că mergem mai departe. Și mai mult stăm decât înaintăm. Dacă tot vorbesc de prize, să fac și un rezumat al timpilor de încărcare pentru Volkswagen e-Golf, de la 0% la 100%:

  • 10 ore la o priză de 3,6-3,7 kWh (orice priză domestică)
  • 5-6 ore la o priză de 22 kW (stații de putere medie și majoritatea wall-box-urilor instalabile acasă)
  • 1 oră la o priză de 50 kW (stații rapide)

Stăm în aglomerația de pe DN1 vreo 40 de minute în total, înaintând foarte lent sau deloc. Deja multe coborâri în care am fi putut recupera energie s-au dus.

Cu această ocazie vedem și cât consumă e-Golf la „ralanti”. Adică cu faruri, muzică și căldură (setată pe 22 grade Celsius). Consumul instant variază între 1,1-1,3 kWh/h.

Presupunând că bateria ar fi plină, în aceste condiții, cu motorul pornit, cu faruri, muzică și căldura, bateria ar asigura energia necesară pentru aproape 30 ore de staționare.

Deci nu neapărat consumul de staționare este cea mai mare grijă a mea, ci faptul că irosim coborârile de la Predeal încolo staționând în coloană. Și deja avem autonomie mai mică decât distanța până la destinație.

Se lăsă și seara, e și mai frig (aproape de 0 grade Celsius), deci consumul n-are cum să scadă, dimpotrivă.

La sub 50 km autonomie rămasă mașina dă primul avertisment de autonomie redusă și trece automat din modul Normal în modul Eco (un mod de rulate în care optimizează funcționarea consumatorilor pentru a crește eficiența). Simțim cum în mașină se face un pic mai răcoare. Aș putea să comut pe modul Normal (mașina permite asta), însă o las să-și facă treaba și să gestioneze eficient energia care ne-a mai rămas.

La Predeal situația i-ar putea speria pe unii. E în continuare aglomerat, iar computerul de bord ne arată…

Info

  • 17,7 kWh/100 km consum mediu
  • 18 km autonomie rămasă
  • 25 km până la destinație
  • 154 km parcurși de la priză
  • 3.554 km parcurs total al mașinii

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Mergem mai departe. La autonomie sub 20 km mașina trece automat în modul de funcționare Eco+, ceea ce înseamnă că puterea motorului este limitată, iar căldura este oprită.

Cât de limitată e puterea n-am cum să văd pentru că mergem în continuare în coloană, dar măcar înaintăm. Oprirea căldurii se simte. Nu e frig de speriat, dar nu mai e ca înainte, asta e clar.

Vestea bună e că începem să recuperăm energie kilometru cu kilometru și autonomia nu mai scade, ba chiar crește. Cu toate acestea, nu intervin asupra modurilor de condus (Normal, Eco, Eco+) și las mașina în Eco+, cum s-a pus singură. Așa parcurgem ultimii 20 km.

Într-o altă zi aveam să aflu că, atunci când autonomia scade sub 20 km, căldura în sine nu mai poate fi pornită. Singura formă de a forța pornirea climatizării în vreun fel este activarea dezaburirii parbrizului (funcție care poate fi pornită, probabil, din motive de siguranță – să nu se aburească geamurile și să faci accident).

Pe cea mai abruptă stradă din Brașov, când mai avem 2 km până în parcare, se simte și limitarea puterii motorului la 25% din capacitate (vezi banda albastră de pe cadranul din stânga).

Deci pot să bifez și faptul că am condus un Golf de 25 kW/34 CP. Lăsând gluma la o parte, trebuie să știi bine ce faci când te bagi în astfel de experimente și în situații limită. Nu e deloc amuzant să urci un deal cu o mașină de o tonă și jumătate, cu pedala de accelerație la podea, și să simți cum lucrează doar 34 CP din cei 136.

Eu fac aceste experimente tocmai pentru ca tu să nu fie nevoie să le faci.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Ajungem în parcarea publică cu plată de la Spitalul Militar de Urgență din Brașov, unde sunt patru prize pentru mașini electrice, dar de putere mică, cele mai slabe cu putință, echivalente cu priza în care îți încarci telefonul (3,6 kWh).

Info

  • 15,9 kWh/100 km consum mediu
  • 14 km autonomie rămasă
  • 0 km până la destinație
  • 181 km parcurși de la priză
  • 3.581 km parcurs total al mașinii

Lăsăm e-Golf-ul la încărcat peste noapte. Pe bord scrie că încărcarea va dura 10 ore. Este 18:20, deci dimineața la ora 06:20 va fi gata să parcurgă iar 180-200 km.

Mergem 3-4 minute pe jos până la hotel. Toate locurile de parcare ale hotelului sunt ocupate deja, deci și dacă am fi venit cu o mașină pe benzină… tot în parcarea de la spital am fi lăsat-o.

Următoarea zi scoatem mașina de la încărcat la prânz pentru că oricum n-am fi avut unde s-o parcăm în altă parte mai devreme. Ea era încărcată de la 06:00 dimineața.

Volkswagen e-Golf la incarcat (sursa – Adrian Mitrea)

O aducem la hotel, unde rămâne în parcare până în ziua plecării. Ne plimbăm pe jos.

Parcarea a costat 23 lei în total (1 leu/oră noaptea și 1,5 lei/oră ziua) și am primit și încărcare de banii ăștia. La prețul mediu per kWh din România, 0,5 lei, vreo 16-17 lei a fost numai curentul pentru încărcarea mașinii.

Parcarea ar fi costat tot atât pentru orice mașină și n-aș fi beneficiat și de curent. Deci văd cumva o valoare adăugată primită pentru banii dați.

Practic, drumul până la Brașov n-a costat nimic. Cum spuneam, am încărcat gratuit la Electromagnetica, lângă casă, pentru a veni la Brașov.

Am folosit Volkswagen e-Golf în Brașov doar 22 de kilometri, pentru a duce acasă niște prieteni, în ziua plecării, 28 decembrie.

Înainte să plecăm luăm prânzul în oraș și lăsăm mașina la încărcat la aceeași priză, două ore. Cost: 3 lei. În total încărcarea (și, implicit, parcarea) a costat 26 lei în Brașov. Acesta a fost costul pentru returul la București, pentru două persoane. Aș putea spune că drumul București-Brașov-București (353 km) a costat 26 lei, pentru două persoane.

La un cost de 0,5 lei pentru 1 kWh, încărcarea unui e-Golf cu baterie de 35,8 kWh costă 17,9 lei (lei) și poți parcurge în mod real, iarna, până spre 200 km (atâta timp cât temperaturile rămân pozitive, sub 0 grade Celsius scade autonomia cu circa 10-15 km).

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Vine momentul plecării din din Brașov, iar cifrele arată din nou bine.

Info

  • 00,0 kWh/100 km consum mediu
  • 243 km autonomie rămasă
  • 176 km până la destinație
  • 0 km parcurși de la priză
  • 3.606 km parcurs total al mașinii

Evident, și pe 28 decembrie prindem ambuteiaj pe DN1, dar știam deja că n-are cum să dureze mai mult de o oră. Și așa a și fost.

Fiindcă urcarea e severă spre Predeal, dinspre Brașov, în 33 km parcurși am epuizat tot buffer-ul de autonomie, iar distanța până la destinație e mai mare decât autonomia rămasă.

Info

  • 22,4 kWh/100 km consum mediu
  • 138 km autonomie rămasă
  • 145 km până la destinație
  • 33 km parcurși de la priză
  • 3.639 km parcurs total al mașinii

Ambuteiajul de pe DN1 a fost de 43 de minute, conform Waze.

La volanul Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

E interesant cum se văd ambuteiajele dintr-o mașină electrică. E atât de liniște în ea și e atât de ușor de pus în mișcare încât îți permiți să fii mult mai relaxat. Asta chiar dacă ai autonomie la 30% față de Volkswagen-ul Polo TDI din spate, presupunând că are rezervorul plin cu motorină.

Și totuși nu-ți pasă, știi că sunt și prize pe drum, în caz de orice. Iar mai presus de toate știi că vei ajunge la București fără să ai nevoie ele.

Ajungem în București, ne oprim direct în Piața Victoriei, în seara zilei de 28 decembrie, să ne întâlnim cu niște prieteni.

Info

  • 14,8 kWh/100 km consum mediu
  • 38 km autonomie rămasă
  • 6 km până la priză
  • 170 km parcurși de la priză
  • 3.776 km parcurs total al mașinii

Drumul a fost fără emoții și am avut tot confortul necesar. Mașina a trecut din nou în modul Eco când a scăzut autonomia sub 50 km, dar de data aceasta am comutat manual pe modul Normal. N-am observat să fi fost afectată în vreun fel autonomia rămasă.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)

Concluzii:

  • Dacă eu am putut să fac asta, poate oricine. E nevoie doar de capacitatea de a înțelege tehnologia și de a te adapta psihologic la schimbare.
  • Prefer oricând să merg la Brașov într-un e-Golf în loc de un Golf 1.6 TDI sau un 1.5 TSI, chiar și cu atenția mai mare pe care trebuie să o acord călătoriei.
  • Infrastructura pentru mașini electrice este decentă în România. Totuși, nu trebuie să ne culcăm pe-o ureche și să oprim eforturile de a o dezvolta.
  • Opțiunea de fast charge pentru mașina electrică merită toți banii (546 euro cu TVA în cazul lui e-Golf), atunci când e disponibilă pentru modelul pe care vrei să ți-l cumperi.
  • Acum este momentul pentru mașina electrică, cât totul e la început: vremurile în care statul să-ți acorde 10.000 de euro să-ți cumperi mașină nu vor mai veni prea curând, iar cu timpul vor dispărea și prizele cu acces gratuit.

Volkswagen e-Golf (sursa – Adrian Mitrea)


Citește și:

131 comentarii

MMm 9 ianuarie 2018 - 09:17

Frumos!

Reply
adib 9 ianuarie 2018 - 09:24

„prețul de start în România pentru VW e-GOLF este de 37.564 de EURO, TVA inclus” scazi cei 10000Euro pe care ii primesti de la stat si mai ai de plata aproximativ 28.000 euro la o masina „cheala” – nu stiu ce dotari are masina de test pe care ati condus-o.

In continuare, autonomia lasa de dorit, pentru orice drum spre o capitala mai vestica esti obligat sa faci o pauza de X ore – Pina la Budapesta, trebuie oprit de aproximativ 4 ori din care trei opriri pe plaiuri mioritice. Si nu mai punem la socoteala bagajele care vor reduce si ele din autonomia masinii prin greutatea lor..

Probabil o masina FULL electrica va fi viabila in conditiile in care aceasta va avea o autonomie de minim 500km,

Reply
Cec Onteaza 9 ianuarie 2018 - 13:41

Autonomie de minim 500 km, dar și încărcare rapidă – chiar sub 45min…

Reply
Rekomeister 13 ianuarie 2018 - 18:54

Masinile electrice nu sint ptr drumuri lungi ci pentru a comuta la servici si inapoi acasa. Sint mult prea scumpe ptr Romania. Poate in secolul viitor.

Reply
Andrei Teodoru 12 decembrie 2021 - 18:06

3 ani mai tarziu e imposibil sa nu te întâlnești cu ele. 🙂

Reply
Alexandru 28 septembrie 2018 - 08:37

Si daca mai pui factorii de mediu, temperaturile scazute, necesitatea folosirii instalatiei de climatizare vara si a consumatorilor in general in cativa ani bateriile vor da fail. Se stie clar ca temperaturile scazute sunt un dusman de neinvins al acumulatorilor si sa nu imi spuneti ca daca o veti incarca iarna si apoi daca masina va sta 2-3 zile veti mai gasi bateriile la acelasi nivel. Se induce ideea de a da miide euro pe masini de unica folosinta, maxim 5-6 ani si apoi la casare. In concluzie nu sunt adeptul acestei tehnologii, voi merge pe clasic pana la adanci batraneti.

Reply
Adrian Mitrea 28 septembrie 2018 - 10:36

Probabil că refuzi să iei în considerare faptul că orice mașină electrică are garanție 8 ani pentru baterie sau 150.000 km (care termen se atinge primul).
Și mașina ta pe combustie tot maximum 150.000 km are garanție pentru motor și transmisie (și chiar mai puțini ani pentru restul – între 2 și 7 ani -). Iar asta nu înseamnă că o arunci după ce iese din garanție, mai merge mult și bine după aceea.
Și unui motor pe combustie iarna îi face rău: pornește mai greu, consumă mai mult, iar dacă vorbim strict de diesel… la rece sună de parcă merge fără ulei. Ungere greoaie, trebuie să fii atent să nu-l forțezi imediat după pornire, etc…

Reply
arcu de triumf 9 ianuarie 2018 - 09:28

Avantajele sunt clare (costuri, liniste, demaraj etc) dar riscul sa gasesti ocupata priza sau sa fie defecta e decisiv. Incarcarea rapida e un „must” altfel pierzi o gramada de vreme. Apoi vara dai drumul la AC care consuma la greu, mai mult decat caldura iarna. Mai conteaza drum munte vs drum ses sau cate depasiri faci ca n-avem autostrazi. Deocamdata costurile sunt mici spre deloc ca e la inceput dar apoi raportu costuri/avantaje incepe sa creasca. Eu tot cred ca nu bateriile sunt viitorul la masini desi daca gaseste vreunu sa faca baterii cu autonomie mare atunci da, se schimba tot. De la 1000 km incolo vorbim altfel. Sau baterii interschimbabile, scoti bateria ta la benzinarie si iei una incarcata. Dar eu tot sper la masinile cu H 🙂

Reply
bancher 9 ianuarie 2018 - 10:30

Foarte interesanta prezentare. Bravo Adrian.
Dupa parerea mea, cel mai mare risc la masinile electrice este sa nu gasesti loc de incarcare, sau sa fie ocupat (mai ales de o masina ne-electrica). Spre ex la Mega Image Soseaua Vergului este o statie de incarcare electrica pentru clientii Mega Image. Din pacate, ori de cate ori merg pe acolo, e ocupata ba de Logan, ba de Cielo, ba de un taxi. Soferii pur si simplu parcheaza acolo ptr ca este mai aproape de intrarea in magazin, si nu ii intereseaza de masinile electrice care chiar au nevoie de acel loc.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:41

Salut!
Cel mai mare risc este să găsești priza ocupată de o mașină electrică, nu ne electrică!
Cea ne electrică poate fi dată la o parte (chemat proprietarul, dacă e la supermarket) sau pur și simplu îți pui electrica lângă, blocându-i sau nu. Cablul e destul de lung, vreo 3 metri, și îți lasă loc de adaptare la situație. Dar dacă e o altă electrică la încărcat și stă 4 ore, e nasol.
Din fericire infrastructura ține pasul cu dezvoltarea pieței pentru mașini electrice și, până acum, de când conduc electrice de test drive (peste 5.000 km, cumulat, în 18 luni), nu am avut probleme.
Baftă!

Reply
arcu de triumf 9 ianuarie 2018 - 11:37

Cu una care sta la incarcat ma refeream, evident. Ca se va aglomera piata incet incet iar infrastructura trebuie sa tina pasul. Iar daca stai la bloc n-ai cum s-o incarci. Acum inca e bine ca sunt putine.

Reply
Cec Onteaza 9 ianuarie 2018 - 13:43

Hidrogenul este foarte greu manevrabil și periculos. Poate hidrurile metalice să schimbe ceva. Dar se poate și – și, adică hidrogen care să fie utilizat în pila de combustie (se combină cu oxigenul din aer și rezultă direct curent electric), deja cred că o firmă japoneză – Toyota – a făcut ceva similar….

Reply
Haha 9 ianuarie 2018 - 09:31

Și ăsta e doar începutul. În Norvegia, BEV și PHEV au avut ~50% din vânzările mașinilor noi. Asta fără Tesla Model 3 sau Nissan Leaf (varianta 2019 – baterie de 60kWh). În timp ce dieselul a scăzut de la undeva 65% acum 2 ani la 20% în Dec 2017.

O mașină electrică cu range de 400-500km, plus opțiune de fast charge și infrastructură, ar crește foarte mult vânzările mașinilor electrice. Vom vedea cum vor sta lucrurile anul viitor, când LG Chem va începe comercializarea bateriilor NCM 811 (SK Innovation am înțeles că și eu sunt pe același trend), sau când Samsung va începe producția bateriilor „graphene ball”. Se pare că Tesla are la rândul ei un as în mânecă (spun cei care au analizat spec-urile Tesla Semi și noul Roadster). Viitorul sună bine.

Chiar și cu opțiune să plătești încărcarea (poate în parcările marilor centre comerciale), tot o să fie mai ieftin decât benzină/motorină în oraș. Știu pentru că am un PHEV, pe care-l încarc seară de seară. Costuri +100 RON/lună curent, versus 1 plin și jumătate pe lună (300 – 400 RON).

Reply
andrei 9 ianuarie 2018 - 09:33

Foarte frumos si multumim mult. Desi poate pe distante de maxim 250km o fi mai bine cu electrica, pt chestii de 500-1000 nu ma vad in asa ceva, pt ca trebuie sa stau prea mult la incarcari. Dar e bine de stiut ce si cum. Insa altceva as vrea sa ne povestiti: cum se simte electrica fata de un tsi normal de exemplu? (eu am un g6 tsi 122cp). Cum e ca are tot cuplul instant? iar masa aia de multe sute de kg in plus o simti pe viraje rau? ca la mine cand bagi oameni si bagaje de 300kg simti din plin la franari si pe viraje masa aia. Poate updatati articolul si cu niste impresii in materie de cum se simte masina si cat de placuta e la condus.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:45

Salut!

Întrebarea e de câte ori faci 500 sau 1.000 km dintr-un singur foc. Eu fac o dată pe an, în vacanța de vară.

Deci aș prefera oricând să conduc o electrică zilnic și să închiriez ceva pe benzină/diesel pentru vacanță.

Despre impresii de condus am să revin într-un articol separat. Voi publica și un review video pentru acest e-Golf. Pe scurt, greutatea se simte, dar nu deranjant. E ca și cum ai conduce un Opel Astra J sau Focus în loc de Golf (ca masă, Astra și Focus fiind mașini mai grele).

Reply
andrei 9 ianuarie 2018 - 11:05

Aha, multumesc frumos. Nici eu nu conduc des mult, dar imi displace ideea de a sta mult la incarcare si de a avea autonomie mica (din acelasi motiv nu imi iau tel. cu baterie mica, chit ca am priza oricand, nu suport ideea de autonomie mica). Am presupus ca nu poti incarca rapid si devine enervant daca stai la fiecare 2-300km mult la incarcare. Momentan sunt de nisa totusi masinile astea, mai ales ca sunt si scumpe, desi cu cat da guvernul devin o varianta destul de realista. Problema e ca stand la bloc chiar nu vad cum as putea sa o incarc din casa :D. Sper sa nu vedem cabluri intinse pe zeci de metri in urmatorii ani.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 11:15

Păi și eu stau la bloc, în Rahova. Și am făcut peste 800 km cu acest e-Golf în două săptămâni fără să trag fire de la etajul 3.
În aproape orice cartier există prize pentru mașini electrice deja, iar pentru utilizarea normală, în oraș, încarci o dată și mergi 3-5 zile cu autonomia respectivă.
Salutare!

Reply
andrei 9 ianuarie 2018 - 11:39

Da, dar ideea e ca era ceva firesc sa fie ca la mobil (ma rog, asa vad eu lucrurile). Vii la tine acasa, bagi masina la priza, a doua zi te sui in ea si gata. Sa ma duc sa o las la o priza care nu e langa mine presupune niste timpi. Ori sa stau acolo pana se incarca, ori sa o las acolo si apoi sa vin sa o iau. Ma rog, e un deranj, nu poti nega. Si inca nu sunt masini din astea multe.

Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 11:55

În blocurile noi cu locuri de parcare la subteran problema e rezolvată.
Evident, la blocurile vechi nu prea ai ce să faci. Cel mult prize de 3,7 kW la fiecare loc de parcare cu plată, ceea ce ar fi extraordinar!
Cei care parchează acum pe trecerile pentru pietoni sau pe trotuare, logic că nu vor avea unde să încarce.

Tudor 9 ianuarie 2018 - 09:39

Si totusi….costul incarcarii este cat ?
Am inteles ca daca stai langa electromagnetica, ai o priza gratuita.
Dar nu imi place cuvantul asta, gratis. There is no such thing as a free lunch, de la Milton Friedman incoace.
Deci cinva a platit energia respectiva.
Momentan schema merge, atata timp cat numarul de masini electrice este infim, si guvernul poate scoate cu forcepsul banii de la contribuabil pentru diverse scheme de subventie.
Dar principiul asta economic nu poate sa functioneze daca vrem sa ajungem la un procent semnificativ.

Sunt curios de ce ziaristii din domeniul auto de la noi nu adreseaza problemele fundamentale ale automobilului electric IN FORMA ACTUALA.
Adica:
1. capacitatea de inmagazinare de energie prin baterii chimice este MULT MULT inferioara celei a combustibilului fosil (in KW/KG). De aici rezulta masa utila irosita pe baterii in loc de incarcatura utila, si autonomie ridicola.
2. cele mai bune baterii actuale au nevoie de un element numit LITIU. Acest element este greu de minat si extras, este deja o presiune fabuloasa pe bursa chineza pentru acest minereu. Procesul in sine de exploatare este super ne-ecologic, se folosesc evident camioane si utilaje de tonaje enorme pentru a muta munti din loc, in scopul obtinerii minereului.
3. acumulatorii chimici cunoscuti pana acum au prostul obicei de a isi pierde capacitatea de stocare in timp scurt (3-4-5 ani la scara unei masini e un timp scurt totusi), si au de asemenea prostul obicei de a fi extrem de scump de post-procesat ecologic. Dar asta e deja treaba altcuiva, banuiesc…
4. Productia de energie electrica este inca in mare parte bazata pe carbune de calitate inferioara, in multe tari, inclusiv super-dezvoltate. Deci poluam intr-un singur loc, ca sa ne simtim noi bine ca suntem ecologici in ograda noastra.
5. Daca in loc de 0.1 % masini electrice pe terra in momentul de fata am avea maine…sa zicem doar un modest 10 %, asta ar reprezenta o crestere de 100 de ori a cererii in domeniu. Vezi punctele 2 si 4, rezulta o crestere exponentiala a pretului unui vehicul electric de tehnologie actuala (achizitie si exploatare).

O zi buna, si mai mult contact cu ingineria, economia si viata reala, in general !

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:35

Ai citit articolul? Scrie acolo cât ar costa o încărcare.
Pentru toate celelalte puncte, te invit să faci o analiză și asupra impactului de mediu a exploatării petrolului și ai să vezi ce probleme presupune.
Orice fel de producție industrială presupune un impact asupra mediului. Însăși viața are un impact asupra mediului.
Când vine vorba să aleg între a sta pe stradă în spatele unui e-Golf sau a unui Golf 1.6 TDI, voi alege să fiu în spatele lui e-Golf. Nu pute.
Recunosc, dieselul are avantaje enorme, dar nu pentru circulația preponderent în oraș.

Reply
Tudor 9 ianuarie 2018 - 11:43

Da…am citit articolul. Si altele multe pe langa asta. Lucrez in automotive, la o firma germana. Sunt inginer de profesie.
Costul ecologic pentru a recicla bateriile e mare. Cam 3-400 de euro per baterie. Si se recupereaza doar 1/3 din minerale.
Costul efectiv de exploatare a mineralelor necesare este foarte mare, si va creste mult pe masura ce cererea se va mari. Si nu e nevoie sa se mareasca cu mult, deja multe firme au probleme cu lantul de aprovizionare cu baterii.

Cobaltul este folosit in acumulatorii Li-Ion. Cobaltul se exploateaza aproape integral in republica Congo….unde de multe ori munca se face cu sclavi.

Si costul e momentan subventionat de stat. O astfel de schema nu poate functiona pe termen lung sau pentru un numar mare de utilizatori. E acelasi principiu economic imuabil care nu permite spre exemplu ca toti cetatenii sa nu munceasca si sa primeasca ajutoare.
El merge o vreme, si doar atata timp cat numarul de beneficiari de subventie e covarsitor mai mic decat numarul de platitori net.

Acumulatorii in general au costuri ecologice ascunse mult mai mari decat arderea unui combustibil fosil.

Problema reala consta in a invanta un alt principiu de stocare decat acumulatorul chimic.
Un alt principiu fizic, fundamental nou…. Pana atunci…povesti si politica.
E usor pentru un politician sa dea din pix legislatie pentru norma de poluare euro 10, cand el la scoala nu a reusit nici macar sa inteleaga destinderea adiabatica.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 12:01

Păi dacă ai citit articolul și mai și lucrezi în auto, atunci înseamnă că știi să încarci un e-Golf sau oricare altă mașină electrică. Corect?
În expunerea ta de motive vorbești despre arderea unui combustibil fosil, ignorând întreg lanțul de până la ardere. El trebuie exploatat, rafinat, transportat.
Calculele macroeconomice arată că utilizarea bateriilor pentru industria auto, în loc de petrol, ar reduce cu aproximativ 50% poluarea generată de acest sector.
Oricum ai da-o, curentul electric e mai eco decât petrolul.
Cred că știi clipul acesta de la Nissan… https://youtu.be/Nn__9hLJKAk

Reply
Rekomeister 13 ianuarie 2018 - 19:02

Nu e chiar asa maestre : pentru fiecare kWh livrat acasa la om se produc 3kWh la
termocentrala ( pierderile de distributie sint foarte mari ). Asa ca , per global , masina
electrica e mai „curata” e o iluzie. Doar daca ar fi numai centrale hidro sau nucleare ar merge treaba ( tot cu pierderile imense de distributie)

Andy 7 februarie 2018 - 08:27

Da, și benzina se teleportează în rezervor, nu? Aici nu intervine extracția, transportul, rafinarea, transportul produsului finit, etc.

Florin Oprea 9 ianuarie 2018 - 12:06

Puiule, nu baga capul in nisip ca strutu’: curentul nu a venit din neat, tot industrial se produce, tot din hidrocarburi in majoritate. Asa ca a se slabi! Nu e gratis, tot este cineva care plateste ca tu sa te „dai” cu electrica pe baza de electroni! E plina lumea de „poeti” si pleziristi!

Reply
Banel 9 ianuarie 2018 - 19:21

Depinde de cine il produce…ponderea energiei regenerabile difera de la tara la tara si e de asteptat sa creasca pe viitor. Mai e mult pana departe, insa totul trebuie sa aiba un inceput. Chiar sunt curios, acum peste 100 de ani, cum comenta lumea introducerea automobilului in dauna tractiunii animale?

Reply
cata 15 mai 2020 - 14:26

Degeaba costa un drum bucuresti-brasov 26 lei cand masina in sine costa cu 50% mai mult decat una clasica . La un golf 6 am facut bucuresti -brasov cu 100lei asta anul trecut la un cost al motorinei de 5,6 si fara a sta cu grija daca imi ajunge sau nu cu clima pornita fie vara sau iarna si viteza in functie de regimul soselei. Cat despre poluare este de discutat …baterii..ennergie …

Reply
Adrian Mitrea 15 mai 2020 - 19:06

Un Golf nou echipat similar costă fix cât un e-Golf echipat similar (mulțumită ecotichetului de 45.000 Lei acordat de stat).
În rest, e o chestiune de preferință. Nu te-am obligat să-ți cumperi mașină electrică, doar ți-am povestit cum e să te deplasezi cu una.

Reply
Haha 9 ianuarie 2018 - 12:11

Răspunsuri punct cu punct:
1. Mdap… și la un ICE, ai 50L (să zicem Kg) benzină/motorină și 500Kg motor. La BEV ai un pic invers (500 Kg baterii + 50 Kg motor), dar părerea mea e că vor crește capacitățile bateriilor, așa că 500 Kg vor deveni mai puțin (inclusiv volumul va scădea).

2. Litiu se extrage din apa de mare. Cam ca și sarea de mare. 75%e produs în Chile, Argentina și Bolivia (în 2016). Stai să producă și australienii (că au și soare și mare pe lângă ei… și vom vedea). E cea mai ieftină metodă deocamdată. Se scoate itiu și din minereu, de 2 ori mai scump decât varianta cu apă de mare (de asta în China prețul e dublu).

3. Tehnologia avansează. Până acum care era piața pentru acumulatori pe litiu? Telefoane și laptopuri. Mai vedem, mai ales că Toyota lucrează la Solid State Battery, care promite o degradare muuult mai mică în timp.

4. În țări inclusiv devzoltate, da.. încă se folosesc centrale pe cărbuni, dar producția de energie bazată pe cărbune e constantă (ușor în scădere) în condițiile în care consumul de energie crește. Cu alte cuvinte: Da, avem centrale electrice pe cărbuni, dar creșterea cererii o acoperim prin metode eco (eolian, solar : enjoy: https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/lightbox_image/public/images/factsheet/fig1-installed-net-power-generation-capacity-germany-2002-2016.png?itok=CA958Qku). Chinezii au cea mai mare problemă cu centralele pe cărbune, în schimb sunt primii la mașini electrice. Probabil pentru că s-au săturat de poluare? Vor rezolva cumva și problema producerii energiei electrice. Benzină nu faci decât din petrol, în schimb curent electric poți face și prin alte metode mai „eco”.

5. Tranziția nu se face peste noapte. Unii prezic că tipping point e prin 2030 (vânzări PHEV + BEV noi mai multe decât ICE). Și crede-mă, că nu prea mai vrei să-ți mai cumperi ICE de prin 2025. În acel moment RD-ul pentru ICE-uri va tinde către 0. Adică îți vei cumpăra aceleași motoare cu ardere internă similare cu cele curente (mai noi un pic).

Reply
remus 12 ianuarie 2018 - 20:18

Entuziasmul iubitorilor de electrice e bun dar nu suficient. Electricele nu vor reprezenta o alternativa viabila in viitorul apropiat exact din cauza celor aratate de tine. Pretul enorm al automobilelor electrice (daca electricele ar avea succes, subventia ar disparea), combinata cu autonomia redusa nu va duce la vanzari fenomenale. In plus ce uita toti entuziastii e costul ridicat pe care il vor plati pt. inlocuirea acumulatoarelor. In mod evident acestea nu sunt vesnice ba chiar au o viata destul redusa (in special Li-ion). Singura varianta castigatoare pentru constructori ar fi sa se concentreze pe miniautovehicule de oras, foarte mici, foarte usoare si cu pretentii de viteza si autonomie foarte reduse. Combinat cu legi ajutatoare, cum ar fi un RCA redus prin lege la aproape zero (daca viteza masinii e limitata la 60 km/h, evident pericolul de accident e neglijabil) si un pret mult sub 10000 euro, astfel de masini ar fi un real succes si o mare binefacere pentru orasele aglomerate. In plus, lasand la o parte articolele triumfaliste, nu se intrevede nici o mare revolutie in constructia acumulatoarelor.

Reply
vlad_christian 9 ianuarie 2018 - 10:03

Pe bune,”oricine poate” ? te astepti ca femeia medie care lasa masina parcata in intersectie si are un nivel redus de prevedere, sa reuseasca asta ? Serios acum, cite blonde intretinute si cite fiice de politicieni vei vedea conducand jucariile astea imature, si cite vor conduce jeepane diesel ? Uite asta e un reper de piata, credibilitatea unei masini vine abia cind e condusa fara probleme de un astfel de sofer … Dar mai e mult pina acolo.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:31

Contrar așteptărilor tale, unele specimene de oameni din ăștia chiar conduc astfel de mașini, electrice 100% sau plug-in. În special specimenele mai potente financiar.

Reply
Victor 9 ianuarie 2018 - 13:52

Buna Adrian. Nu te amagi. Cunosc un specimen din asta cu potenta a carui nevasata a incercat sa ajunga la Constanta. N-a ajuns. Cand a ajuns masina pe platforma inapoi in Bucuresti deja avea alt proprietar.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 14:29

Salut! Mi-ar fi plăcut să fiu eu acel alt proprietar, sigur doamna respectivă a vândut-o pe nimic. Uite așa se nasc chilipirurile! 😀

Reply
Victor 9 ianuarie 2018 - 23:49

Nu, ea, doamna n-a cumparat si n-a vandut nimic; nu am dat informatiile complete – mea culpa – ( dar si tu ai raspuns repede fara a fi atent; deci sotia respectivului, sotie conducatoare de lamborghini la mare si range rover la munte, sotia deci a vrut – conform trendului- o masina electrica, si sa faca primul drum pana la mamaia si inapoi. Firma a pregatit masina, a instruit doamna destul de precis. Totul bine si frumos pana la Ovidiu ala cu localnici turci unde ioc curent. Doamna suparat, nu sunat barbat, sunat firma, patron balbait ca bateria , ca aerul conditionat ca … doamna zis ca n-o mai intereseaza, sa-si recupereze pocaria din Ovidiu. Tu ziarist fiind cred ca deja stii tam tamul de asta vara ( numele omului de afaceri evident ca nu pot sa-l scriu aici). Sa lasam povestea- pentru Constanta inteleg ca e necesar la fel ca pentru Brasov un calcul f. precis ptr. ca ce sa vezi- nu este nici o priza de realimentare niciunde pe A2. Asai?

Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 00:00

Păi dealerul ăla nu putea să fie decât foarte prost. Nu poți să-i dai pe mână o mașină electrică unei femei care-ți spune că vrea să meargă cu ea la mare, când e clar că nu are cum.
Pe A2 nu e nicio priză, dar se vor construi anul ăsta.

Daniel Vlad 10 ianuarie 2018 - 14:33

Salut Adrian se poate si Bucuresti – Constanta fara oprire. Eu l-am parcurs cu un ZOE cu bateria de 40kW. Il faci fara emotii, doar sa nu te hazardezi cu acceleratia. Cred ca se poate si cu e-Golf.

Anul asta or sa apara cu siguranta si statii FAST CHARGE PE A2.

Victor 10 ianuarie 2018 - 16:02

Total de acord cu tine; femeie sau barbat nu conteaza, conteaza ca dealerul probabil ca nu facuse testul de ruta, si-a facut doar calculele teoretice ce nu s-au confirmat in practica cu.. nu stiu.. 15 km .. Punctul 2: Oauu , chiar nu ma asteptam sa nu existe nici un punct de realimentare; deci acum nu se poate ajunge la mare decat cu Tesla? (poate gresesc..). Sunt convins insa ca la vara viitoare alta va fi situatia – daca stii ceva. Multumesc si toata stima.

Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 16:06

Salut! Poți să ajungi la mare cu Zoe, i3 și e-Golf. Zoe are cea mai mare autonomie, deci va permite cel mai mult „lux” (viteză mai mare, dar nu mai mult de 90 km/h, climatizare pornită). Cu toate ajungi, dar nu cum ai face-o cu un Passat TDI, să zicem. Trebuie să știi foarte clar în ce te bagi și să conduci responsabil (având în minte în primul rând siguranța, apoi eficiența). Mersi de comentariu!

Cornel 6 martie 2018 - 13:17

Cati km poti parcurge cu viteza legala de 130kmh pe autostrada ? Te intreb pentru ca mie 80-90kmh mi se pare nerezonabil pentru un astfel de drum.

Adrian Mitrea 6 martie 2018 - 13:49

Nu știu să-ți răspund la această întrebare, am mers pe DN1. Era și distanța mai mică cu 15 km, și timpul până la destinație mai scurt cu 10 minute. Nu aveam de ce să folosesc A3.
(Iar dacă aș fi folosit-o probabil aș fi parcurs o distanță de 120-130 km.)

Claudiu 12 septembrie 2018 - 15:48

Și totuși care este viteza optimă pe drum drept (și liber) pentru consumul cel mai redus posibil? Sper că nu 15 km/h.

Adrian Mitrea 12 septembrie 2018 - 17:24

80 km/h.

MariusCC 9 ianuarie 2018 - 10:24

Pe când un road test de EV într-o zonă mai puțin civilizată din România gen Vaslui?
Infrastructura EV probabil ca e decentă pe lângă București și spre nord vest, dar în rest riști să rămâi în pana prostului.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:30

Nu e nicio problemă, poți încărca la orice priză normală în Vaslui.
În plus, de ce aș pleca din București să petrec zile de vacanță fix în… Vaslui? Nu e un oraș turistic și majoritatea tinerilor de acolo fug din oraș, în loc să stea. De ce m-aș duce eu fix acolo? 😀

Reply
accidutzu 9 ianuarie 2018 - 18:48

Pentru ca sigur locuiesc si in Vaslui oameni care fac 200 de km pana intr-un oras de munte in care-si petrec concediul. Bucurestiul e capitala Romaniei, nu buricul pamantului. Cand vi se reproseaza ca va intereseaza doar Bucuresti – Constanta si Bucuresti – Brasov, va suparati.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 19:04

Dar cine a spus că mașina electrică (și automobilul, în general) este pentru toată lumea?
Mașina este un produs care pornește de la 300 euro și merge până la 30 de milioane euro. Îți cumperi de care poți, dacă poți.
Dacă locuitorii din Vaslui n-au prize acasă, fie își pun, fie merg în continuare cu benzină sau diesel. Sunt deștepți, se adaptează. Așa e peste tot în lume.
Nu s-a inventat mașina care să fie pe placul tuturor, vasluieni sau clujeni. Mereu vor fi plusuri și minusuri.

Reply
MariusCC 9 ianuarie 2018 - 21:29

Eu sunt unul din cei ce isi permit o Tesla. Pe langa asta imi si place ca e foarte rapida.
Dar din cand in cand trebuie sa ajung si prin Vaslui pe la rude. Sau prin alte funduri de tara din Ro. Sau mai departe in afara tarii si nu numai vest (de genul >1000 km facuti intr-o zi).
Iar un EV la ora asta nu prea te ajuta. Cel putin nu in Ro si nu pe distante foarte lungi.
Asa de dat prin Bucuresti sau pana la Brasov, mda. Dar eu ma plimb ceva mai mult.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 22:40

Vezi tu, în articolul din link-ul următor ai să vezi că am găsit la priză în Pitești o Tesla Model S cu numere de Elveția și am și vorbitul cu proprietarul. Era elvețian. Ori dacă omul ăla a ajuns din Elveția în Pitești, cred că poți să ajungi și tu la Vaslui din orice colț al României 🙂
https://0-100.ro/2017/01/06/reportaj-un-craciun-de-neuitat-aventuri-cu-masina-electrica-bmw-i3-pe-ruta-bucuresti-sibiu-si-retur

Reply
bogdan 9 ianuarie 2018 - 10:34

era mai interesant sa va intoarceti pe cheia. nu stiu care este distanta dar cred ca lipsa aglomeratiei v-ar fi ajutat la recuperarea de energie la coborare dupa cheia. eu cred ca solutia optima in acest moment este hibrid plug-in…

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:38

Salut! E foarte fezabil și pe Cheia, am un prieten cu BMW i3 care face asta des când vine de la BV la B. Se poate.
Noi am ales DN1 pentru că inițial nu părea ambuteiaj, iar apoi s-a întâmplat, era pierdere de timp să ne întoarcem să o luăm pe Cheia pentru un ambuteiaj de doar 43 de minute. Dacă era ceva accident sau traficul blocat ore în șir, ar fi luat-o pe Cheia.

Reply
Andrei 9 ianuarie 2018 - 10:47

Deocamdata e strict o solutie de oras!!
Nu as pleca cu asa ceva din oras cu bagaje si copiii.
Cand vorbim de min 400 de km autonomie sunt pregatit de invetitie 🙂

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 10:49

Bagaje am avut și noi, copiii ne lipsesc 😀
Atâta timp cât călătorești nu mai departe de 150 km iarna și 200 km vara, nu e nicio problemă plecarea din oraș și ajungi fără să reîncarci.

Reply
ciombe 9 ianuarie 2018 - 14:55

Foarte multe bagaje pentru 2 nopti! Doua pijamale si cate doua bluze, eventual cate un pullover!
Bagaje multe frate!

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 15:17

Da frate. Plus două cabluri de încărcare, laptop, cadouri pentru prieteni. Ce-ți mai place să te bagi în seamă răutăcios.
Ce vrei să car cu ea? Porci?

Reply
mihai 10 ianuarie 2018 - 12:08

Las’ că or să vină copiii și o să constați cum se pot utiliza cât mai eficient toți cei 500 de litri ai portbagajului de Logan/Symbol. Și-ți aduci aminte că și tata, când erai tu mic, avea portbagaj suplimentar pe cabina Daciei 😉

Hint: știi bancul cu paharul plin pentru când ți-e sete și cel gol pentru când nu ți-e sete? Fix așa e cu copil mic. Iei pătuțul pliant, salteaua, mai multe rânduri de lenjerie de pătuț, mai multe rânduri de haine, și subțiri și groase, mai multe tipuri de mâncare, vasele speciale din plastic, detergenții pentru spălat vasele speciale din plastic, jucării, mai multe jucării… După ce încarci singur mașina vreo 2 ore (cu toate bagajele pe care nevasta le-a împachetat vreo 2 zile), îți vine să tragi un pui de somn înainte de plecare.

Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 12:19

Ceva îmi spune că viața mea nu va arăta așa 🙂
Oricum, mersi de hinturile de parenting!

mihai 10 ianuarie 2018 - 13:08

Dacă nu cumva acel „ceva” este însăși doamna care spune că nu vrea copii deloc, și nici tu nu vrei, atunci e perfect. Altfel, habar n-ai ce te așteaptă. Alt hint, de șoferie de data asta: lipsa cronică de somn te va face să faci greșeli foarte mari. Eu am scăpat doar prin noroc de două accidente. Exemplu clasic: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22206875-timisoara-femeie-bebelusul-raniti-dupa-soferita-nu-acordat-prioritate-unei-ambulante.htm

Altfel, e doar o etapă. Viața nu va arăta așa _veșnic_, ci doar câțiva ani, cât timp copilul e mic. Deja pe la 5 ani e parfum față de 1-2 ani. Imaginează-ți că nu mai plânge când i-e foame. și poți negocia amânarea mesei!!! 🙂 În privința bagajelor, se împuținează, dar în continuare bagajul copilului va fi comparabil cu bagajele adulților luate împreună. Singurul regret pe care l-am simțit față de Symbolul meu (umplut de prea multe ori până la refuz) a fost că n-am avut prevederea să-mi cumpăr o mașină break. De pildă un Megane Estate…

Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 13:13

Copiii sunt o minune a naturii. Copiii de oameni, copiii de animale. Viața e un miracol. Cum să nu ți-l dorești?
Pur și simplu cred că avem puterea să luăm anumite decizii și să ne planificăm viața și bagajele după modele diferite, atâta tot.
Am pe lângă mine exemple de oameni care-și cresc și transportă copiii înclusiv în MINI (cum am și eu). Alții n-au mașină deloc, și tot se descurcă onorabil. Deci…
Referitor la caroserii sunt perfect de acord, sedanul este cea mai nepractică mașină, deși uneori poate avea portbagaj spațios. Prefer oricând un hatchback sau un break.

mihai 10 ianuarie 2018 - 13:21

Corect. _Crezi_ că ai puterea! 🙂 Altfel, frumos scris.

Sokoban 11 ianuarie 2018 - 09:48

Atat timp cat dai 30k + euro pe o masina dar nu poti face cu ea mai mult de 150 km iarna… scuza-ma dar nu ai cum sa numesti chestia asta masina. E un moft, ca vrei sa simti electrica sub tine, nu ca si-ar merita banii. Raportul dintre utilitate si pret este mult prea mic sa poti considera ca se merita asa ceva in ziua de azi.

Reply
Adrian Mitrea 11 ianuarie 2018 - 10:43

Pe logica asta BMW Seria 5 n-are rost pe lumea asta cât timp există Logan. E un moft, vrei să simți bemweul sub tine, nu că și-ar merita banii.
Sunt multe lucruri pe lumea asta la care raportul dintre utilitate și preț este discutabil. Începând cu orice smartphone mai scump de 1.000 lei, cu orice mașină de spălat mai scumpă de 1.000 lei, cu orice mouse mai scump de 50 lei.
Înțelegi ce zic?

Reply
MMm 9 ianuarie 2018 - 10:57

Ma indoiesc, Tesla Model S 110KWh baterie iti da un 500 km range real la 110.000 Euro. Mai esti pregatit de „investitie” ?

Reply
Andrei 9 ianuarie 2018 - 11:17

Sincer da! A fost in balanta mea anul trecut. Am ales un F15 de la BMW cu 17 k Euro mai ieftin decat Tesla Model S 110 KWh.

Reply
MMm 9 ianuarie 2018 - 19:07

Ha Ha Ha !!! Sucker!!!!

Reply
was 9 ianuarie 2018 - 20:04

Si…bemerul poate conduce autonom/fara sa misti volanul?

Reply
andrei 9 ianuarie 2018 - 11:42

mai, hai sa nu sarim calul. aia e o masina electrica SPORT. sa ai suta in 2secunde si ceva nu e chiar o masina „de oras”. aia are cauciucuri speciale sa prinda viteza aia, alt pret de achizitie etc etc. poti sa iti iei electrice si la preturi mai normale.

Reply
ionel 9 ianuarie 2018 - 12:38

mi se pare jenant sa conduci masina electrica in care sa ai emotii ca nu poti termina 200. plus – care mai e placerea in a conduce o masina? bmw-ul meu are 200 cai. niciodata nu voi renunta la el

Reply
MMm 9 ianuarie 2018 - 19:09

Asa au spus si svabii acum 127 de ani cand vorbeau de carute si automobilul abia aparuse.

Banel 9 ianuarie 2018 - 19:30

Ai fi surprins, dar gasesti placerea de a conduce si la electrice. Incearca i3, daca tot iti place BMW. Iar Tesla, chiar daca e in alta liga, matura pe jos cu orice e BMW

was 9 ianuarie 2018 - 20:06

In cazul asta ori e cazan, ori va fi. cat crezi ca vei mai trai, asa apx. +/- 20 ani?

MMm 9 ianuarie 2018 - 19:08

Electrica sport cu 7 locuri si 2,3 tone greutate?! Think again! Daca aia e sport atunci Rimac sau noul Roadster ce sunt, navete spatiale?

Reply
Andy 9 ianuarie 2018 - 14:37

Ampera-e/Bolt au cfm NEDC 520 km https://cleantechnica.com/2017/02/21/opel-ampera-es-official-nedc-range-520-kilometers-per-full-charge/

Americanii sunt mai realisti (mint mai putin ca europenii pentru ca in cazul unui proces stim ce se intampla acolo) si zic aproape 383 km mixt.

Nu se stie insa daca Ampera-e va veni totusi in Europa dupa ce Opel a fost vandut la PSA (care au alte planuri de electrificare), mai ales ca e produs in SUA pe aceeasi linie cu Bolt…

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 14:38

Ampera-e este un proiect mort și îngropat. Păcat de mașină și de clienții din Europa.

Reply
Andy 9 ianuarie 2018 - 14:47

Sunt curios ce se va intampla cu clientii din Norvegia, unde am inteles ca au fost mii de comenzi ferme…

Noul Leaf ramane probabil cea mai buna optiune pentru europeni.

Reply
was 9 ianuarie 2018 - 20:00

Iarasi o sa fie la moda pana prostului. Celui electric.

Reply
gushpi 9 ianuarie 2018 - 12:34

deocamdată toată povestea e ca o carte de benzi desenate de pe vremuri: doar copii se uitau la așa ceva! mai apoi dezvoltându-se industria – tuturor le place filmul 3D de la MARVEL!!!
cum văd io dezvoltarea? precum au „pățit-o” cei cu telefonia mobilă: toate firmele aveau propria idee despre cum să arate mufa de alimentare, dar mai apoi au lăsat toți mofturile și s-a încetățenit cablul unic USB!
tot așa, nu vom mai discuta despre autonomie atunci când vom avea aceleași tipuri de acumulatori/baterii și le vom putea schimba la orice stație de pe șosea…
în mintea mea locul acumulatorilor ar fi sub podea (pt deplasarea centrului de greutate cât mai jos = stabilitate crescută a vehicolului), ar avea același tip de conectare, schimbarea s-ar face cu același tip de cărucior, poate doar autonomia sa fie diferită (dar vei plăti diferența)
astfel că nimeni nu s-ar mai speria de bau-baul corvezii de așteptare la incărcare!!!
să mă sunați să-mi dați o bere (sau electrobere 🙂 ) când se va implementa ideea asta…

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 15:57

Păi mufă unică deja există. Sau mașinile au două tipuri de mufe la bord.

Una este Type 2 și cealaltă este CCS (care e un Type 2 extins).

Ideea cu bateriile înlocuibile a fost încercată de Renault și a fost un eșec, pentru că presupunea o chirie pentru baterie care adesea echivala cu prețul unui plin de benzină sau motorină.

În plus, nu-ți va conveni să lași bateria ta de o lună și să iei una de doi ani la primul schimb, apoi să rămâi cu ea două luni, până la următorul schimb de baterie (care poate să fie peste 200 km sau peste un an, în funcție de unde te deplasezi).

Încărcarea rapidă și bateriile Solid State sunt soluția. Deja le vei vedea în producția de serie după 2021.

Ar mai fi și informațiile acestea legate de stații https://0-100.ro/2017/11/03/a-inceput-constructia-

Reply
gushpi 26 ianuarie 2018 - 12:32

-ar putea fi implementat un sistem de verificare a capacitații de stocare a energiei, astfel ca să nu te deranjeze că ți se dă alta.
-prețul incărcarii poate ingloba rata de amortizare a investiției intr-o baterie…
-de ce să dai chirie dacă lași bateria descărcată in schimb la incărcat??? :O
-de ce să faci schimbul după două luni? 200 km in 2 luni???!!! păi se mai justifică investiția de 30k in electrică??? când îți scoți diferența din economia de combustibil clasic?
-știi rata de eroare la bateriile solid state? știi diferența de pret față de una actuală? (nu se duce prețul mașinii spre cer?!)

Reply
Adrian Mitrea 26 ianuarie 2018 - 12:49

Eu nu înțeleg cu cine te cerți și de ce ești așa opărit.
Ai o idee de business pentru schimbarea bateriilor la mașini electrice, fă-o!
Eu doar îți spun că unii au încercat și au eșuat: Renault și Better Place. Caută pe Google că e plin.
De ce să dai chirie? Pentru că tu utilizezi un bun epuizabil, iar în final costul său nu poate amortizat doar din cât plătești pentru schimb. Sau se face schimbul 50 Euro și se amortizează, teoretic, dar nu mai schimbă nimeni bateria și preferă să stea undeva 2 ore să încarce.
De ce să faci schimbul la două luni? Pentru că să zicem că vii de la Timișoara la București. Schimbi 3-4 baterii pe drum, dar cu una sigur rămâi în mașină. Iar apoi stai numai în București 2 luni sau 7 ani și nu mai ieși. În timpul ăsta vei încărca mereu la priza de acasa sau la prize publice ultima baterie care a ajuns în mașina ta.
Poate știi tu rata de eroare la bateriile solid state, că eu nu o știu. Nici măcar nu există pe piață pe vreo mașină.
Așa că despre ce vorbim?
Și cum se explică limbajul tău cu nenumărate „????” și „!!!” ?
Dacă vrei să avem o discuție, scrie și tu frumos.

Reply
Razvan 9 ianuarie 2018 - 12:39

Bun si „intrebarea de o mie de puncte”: de ce?
De ce as da de doua ori mai mult pe o masina decat modelul clasic echivalent? „Economia” facuta cu incarcarea este derizorie cand pretul initial de achizitie este dublu!
De ce mi-as dori „range anxiety” in concediu? Doar ca sa-mi planific opririle in functie de prize?
De ce as vrea sa stau in frig in propria masina de dragul „ecologiei”? Care ecologie, vorba vine, doar muta poluarea dintr-un loc in altul, cum bine observa cineva!

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 15:51

Măcar pentru faptul că se conduce muuuult mai ușor și mai plăcut și tot merită.

Apoi, prețul de echiziție nu e dublu.

Range axiety ai doar când nu cunoști mașina. Și eu aveam, acum iată-mă ducându-mă până la Brașov cu o mașină electrică. Și înapoi.

Nu e nevoie să stai în frig.

Altă întrebare! 😀

Reply
Razvan 19 ianuarie 2018 - 12:57

Cam tarziu raspund dar asta e! 😀
Golf „normal” de la 16k
e-Golf de la 37k..
Corect, nu e DOAR dublu. Nu-mi spune de subventie pentru este doar conjuncturala, la cat de varza este bugetul pe 2018 nu m-as baza pe existenta ei in continuare.
Range anxiety vei avea tot timpul, pana se inventeaza masina electrica cu incarcare in 5 minute, autonomie de 500 km si, cel mai important PRIZELE DEVIN LA FEL DE DESE CA BENZINARIILE!
Pana atunci doar pretinzi ca nu ai, dar te uiti in 5 in 5 minute la autonomia ramasa! 😉
Chestia cu statul in frig e relativa, eu prefer 22 de grade acum. Daca am de ales intre temperatura asta si a ajunge la destinatie, ceva nu e in regula! 😉

Alt raspuns! 😀

Reply
Hihi 9 ianuarie 2018 - 12:41

Partea cu adevarat impresionanta, e ca cineva a mers pana la Brasov si inapoi cu un VW, adica o masina nemteasca, si nu s-a stricat.

Reply
Red 9 ianuarie 2018 - 12:43

Ok, dar cât costă trenul de la București la Brașov? 70 de lei pe direcție de persoană la clasa I. Nu știu cum e cu trenul că nu am mai fost de ani de zile, dar în loc să risc accidente și să stau în trafic, electric sau nu, prefer să stau 2 – 3 ore în tren.

Probabil că sunt și autobuze pe această rută.

Eu încerc să mă îndepărtez de condus și mașini. Prea aglomerat, prea agresiv, nicăieri nu se respectă vreo regulă de circulație – și asta peste tot în Europa.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 14:33

Am vrut să vin cu trenul de la Brașov cândva, în 2013. Lectură plăcută! http://life.hotnews.ro/stiri-prin_oras-15726541-b

Reply
Andy 9 ianuarie 2018 - 14:40

Cu trenul nu poti ajunge insa peste tot. Valabil in orice tara si mai ales in RO. Tot va trebui sa inchiriezi o masina in final…

Reply
mbn 9 ianuarie 2018 - 12:44

Raman la parerea ca un PHEV cu o baterie de aprox. 15kWh e de preferat. Asigura 30-50 km autonomie zilnica in traficul din oras, ceea ce inseamna aproape 90% din folosirea masinii pt mine, si am si „peace of mind” cand am drumuri mai lungi de facut, foarte economic in mod de condus „normal”. Fara grija prizelor de pe traseu. O idee buna ar fi, daca ai garajul propriu, sa poti folosi bateria masinii pe post de buffer in cazul penelor de curent ale Enel, cu o instalatie inteligenta de incarcare dublu sens.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 14:32

Deci, pe exemplul tău, cari 90% din timp după tine un motor pe benzină, ulei, carburant, în ideea că le folosești 10% din timp. Corect? 😀

Reply
mbn 9 ianuarie 2018 - 15:05

Sunt altii care cara 2.2T de SUV inutil prin oras 99.9% din timp si nu-si mai fac mustrari de constiinta. Banuiesc ca diferenta de greutate intre un motor 1.4 TSI sau extra baterii de 20kWh pentru o masina full electrica nu e chiar atat de mare. Macar sa vedem noi pe strazi 50% PHEV si mai putine BEV ca tot ar fi bine.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 15:20

Nu e vorba de mustrări de conștiință, e vorba de eficiență. PHEV-ul este doar un catâr – unul chiar foarte complicat tehnologic – care să țină pe piață, mai mult decât ar fi cazul, bujiile, eșapamentele, uleiurile și injectoarele.
La modul de utilizare descris de tine, 90% urban, o mașină electrică este perfectă, iar pentru restul timpului închiriezi sau împrumuți. E simplu.

Reply
Banel 9 ianuarie 2018 - 19:35

PHEV-ul este tranzitia…ofera confort psihologic celor care, din diverse motive, nu imbratiseaza noua tehnologie. Ma uit la i8…cata putere si consum mai bun decat la un Polo

Andrei 9 ianuarie 2018 - 13:02

Sunt foarte curios care e costul real de intretinere al unei masini electrice (costul reviziiilor, numarul lor, intervalul de km la care se fac reviziile, costul pieselor de schimb, ce consumabile se schimba fata de una cu motor termic etc).
In rest, e clar ca msinile electrice sunt viitorul iar acest viitor il vom prinde si noi in Romania in maxim 10 ani.

Reply
Banel 9 ianuarie 2018 - 19:37

Eu sunt curios care e durata de viata a bateriei, cat costa inlocuirea si care este deprecierea in timp a masinilor electrice. Colegii mei din compania de leasing operational erau extrem de precauti cu electricele cand stabileau reziduala.

Reply
gushpi 26 ianuarie 2018 - 12:45

văzut aseară: pt tesla prețul de schimbare era intre 32k și 48k, funcție de model…

Reply
dodoi 9 ianuarie 2018 - 14:18

„Infrastructura pentru mașini electrice este decentă în România”. E decenta in conditiile in care in Romania masinile electrice le numeri pe degete. Decat o masina electrica, unde trebuie sa stai la casa ca sa o poti reincarca peste noapte o alternativa viabila o constitue masinile hibride. Am inchiriat recent un Ford Fusion/Mondeo hibrid si a consumat cam 4.5 l/100km si poti sa mergi cat vrei si nu ai nici o grija sa calculezi numarul de km ramasi.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 14:27

Salut! Ai condus vreodată o mașină 100% electrică?
Dacă ai făcut pasul la Fusion Hybrid și ți-a plăcut, stai să vezi cât de reconfortant e să știi că în mașina ta nu există benzină și ulei!

Reply
Adi 9 ianuarie 2018 - 16:08

Sunt si ceva afirmatii cam umflate in articol.Totusi iti multumesc Adrian pt articol.L-am citit cu atentie si pe cel cu I3-ul din trecut.Momentan doar salivez la un I3 dintr-un benzinar seria 1 🙂
Eu sunt de parere ca electricele au luat avant.Producatorii incep sa reduca variantele diesel.Benzinarele se reduc la capacitati mici(pana si Dacia are doar 1.0i cel mai mare benzinar acum,lucru absolut hilar in 2004,asa ca multi rad,putini cunosc,vorba aia).
Cand vor mai scade preturile lumea se va mai destepta.
In 2002 ma uitam la Rompexpo la un TV LCD de 120cm ca matza in calendar..asa ca in 10 ani mai discutam cine a avut dreptate.

Reply
Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 16:34

Salut și mulțumesc pentru comentariu. Care sunt informațiile umflate? Sunt dispus să corectez dacă am greșit ceva.

Reply
Adi 9 ianuarie 2018 - 17:08

Cel mai mult mi se pare ca asta cu „Infrastructura pentru mașini electrice este decentă în România.” e inca departe de tot.
In afara de infrastructura din afara locuintei,iti dau exemplul meu : Bloc nou cu 125 apartamente pe 2 scari in 8 etaje.Curte interioara,loc de parcare.
Stai la etajul 5,ce faci?tragi fir pana jos noaptea sa iti incarci masina?Montezi priza jos care o legi de infrastructura blocului?Cine plateste curentul?Se pune la comun la intretinere?Ca daca stai la/langa curte,hai ca gasim solutii.Dar in cazul meu?Fac contoar separat pt locul de parcare?
Asta e doar un exemplu.Dar vorba unuia mai sus?Ce faci daca stai in Panduri cu masina printre blocuri pe strada/trotuar?

Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 18:11

Hai să pornim discuția de aici https://www.plugshare.com
Vezi câte prize sunt? Eu zic că pentru cele câteva zeci de mașini electrice din România, avem destule prize. Vezi țările din regiune. Stau mai prost.
Pentru când stai la bloc și ai loc de parcare, se montează contor separat.
Am un prieten care are mașină electrică de mai bine de un an, stă la bloc, are doua locuri de parcare în subteran. Are wall-box în parcare cu contor separat, factura i se emite anual. Pe 12 luni a avut 450 Lei factura de curent.
Deci se poate, voință să fie.

Alex 9 ianuarie 2018 - 18:53

Ce tip de wall-box si-a montat, de unde l-a cumparat?

Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 19:01

Este un wall-box branduit BMW pe care l-a primit cadou odată cu achiziția unui BMW i3 nou. Modelul de wall-box este primul din această listă https://charging.bmwgroup.com/web/wbdoc/bmw-i-wal
Un wall-box de 22 kW costă circa 2.500 lei cu tot cu TVA (preț mediu), găsești și mai ieftine, și mai scumpe.
Un wall-box de 22 kW încarcă un i3 sau un e-Golf complet în mai puțin de 6 ore (presupunând că bateria e descărcată de tot).

was 9 ianuarie 2018 - 20:20

Acum sa inteleg ca daca descrii Golf-e cu multe avantaje, atunci si prietena sau sotia („Baby”0 o sa aiba un VW Golf electric? eu zic ca merita.
Apropo, cand un test-drive si ceva impresii cu ceva SH adus din „Germania” in jur de 15000 EUR, comparat cu o masina noua, cu taxe cu tot pe la 15000 EUR?

Adrian Mitrea 9 ianuarie 2018 - 22:38

Nu știu ce e ăla Golf-e.
Dacă vrei să te dai deștept, poți s-o faci în altă parte.
Nici eu, nici Baby nu avem momentan mașini personale electrice, dar asta nu înseamnă că nu putem să recunoaștem că mașina electrică reprezintă viitorul.
Impresii despre SH adus din Germania, niciodată. O mașină SH condusă de mine poate fi mult diferită de o mașină SH condusă de tine. Cu cât crește vârsta și numărul de kilometri, cu atât contează amprenta proprietarului.
P.S. Și acest e-Golf poate fi considerat SH, are câteva luni și 4.000 km. Deci nu e o mașină cu 0 km.
Baftă și las-o mai mai moale cu ironiile proaste.

geo 9 ianuarie 2018 - 20:43

O întrebare. Dintre toate electricele de pe piata. Daca ai avea acces la finantare(plus ticket 10000e de la stat) ce ai cumpara? i3/egolf/zoe/smart? Mulțumesc

Reply
MMm 9 ianuarie 2018 - 23:55

Zoe…ca e frate cu Leafu si is cele mai vandute masini din lume. VW sunt la prima generatie inca, bmw la fel…iar de daimler…. aia inca incearca sa scoata capu ba luand de la tesla, ba de la reno-nissan, ba de la mitsubishi.

Reply
Haha 10 ianuarie 2018 - 09:04

Vezi că Daimler nu trebuie să fure de la Tesla. Daimler a „ajutat” Tesla la începuturi cumpărând 10% din acțiuni cu vreo 50 mil USD, când Tesla se chinuiau cu primul model Roadster. Și Daimler are B250e, dar în momentul ăsta nu știu de ce nu prea îi fac reclamă (zvonurile spun că ar fi făcut cu ajutorul celor de la Tesla, iar review-urile, în afară de short range sunt cam bunicele). Au ei ceva în plan… dar sincer, nu știu ce. Am văzut reportaje pentru un GLC full electric surprins în trafic undeva anul trecut în iarnă (nu F-CELL, cel la care au început producția). Asta cu mult înainte de a apărea articolele malițioase la adresa lor legată de Tesla închiriată. Acum sincer, ție ți se pare că Daimler nu ar avea bani să cumpere o Tesla, să o dezmembreze fără să știe nimeni? Sau că inginerii lor nu sunt în stare să pună o mașină la loc cap-coadă?

P.S. Daimler își dace fabrică de baterii în Germania. La fel ca și Tesla. Nu cred că își fac fabrică de baterii pentru că așa li se pare lor interesant. Plus, Daimler sunt primii care au introdus standardul pentru baterii pentru BEV (vorbim de mărimile celulelor).

Reply
MMm 10 ianuarie 2018 - 17:11

Da, cred ca nu pot cumpara un Tesla Model X cum vroiau ei, avand in vedere timpul lung de asteptare pentru modelul in cauza si datorita faptului ca in Germania erau numai 10. Si da, cred, de fapt stiu ca sunt incompetenti si nu sunt in stare sa monteze la loc o Tesla. Accumotive? Aia e o gluma… La IAA anu trecut fiind intrebat de un jurnalist cat va fi garantata o baterie Accumotive in noile modele Daimler, inginerul sef de la firma fiica Daimler raspunde ca pe toata durata de viata a masini, si cand acesta a intrebat si care va fi aia, inginerul raspunde ca in jur de 8 ani. Deci Daimler are planuri ca o masina electrica de-a lor sa nu aibe viata mai lunga de 8 ani. Asta spune multe despre compania asta. B-Klasse e 100% Tesla, drive train + baterie Tesla, dar nu are fast charge..deci cam inutila. Apropo vezi ca Daimler mai face si spionaj la masina de la Deutsche Post, cat de jos trebe sa ajungi sa copiezi posta?

Reply
Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 00:13

Depinde foarte mult de ce vrei și ce îți place.
Topul meu personal arată așa:
1. BMW i3. Cel mai eficient, cel mai rapid, roți motrice spate, foarte configurabil, foarte avangardist tehnologic – cu structură din plastic întărit din fibră de carbon (CFRP) și panouri de caroserie integral din plastic (deci nu se strâmbă ca tabla). În plus, e singura mașină premium electrică la preț foarte comparabil cu al celor de pe locurile imediat următoare. Are opțiune de fast charge.
2. Volkswagen e-Golf. Finisat și echipat la nivel de mașină premium, foarte fin ca experiență de condus, performanțe bune, spațiu mare, design simplu și curat, dar fără opțiuni prea multe de personalizare a interiorului (în România), preț comparabil cu al i3-ului. Are opțiune de fast charge.
3. Renault Zoe. Cea mai mare autonomie, fiabilitate dovedită, design minimalist, dar prea puțin configurabil pentru o mașină de 30.000 euro (doar interior negru, număr limitat de culori de exterior și de jante). Are opțiune de fast charge.
4. smart fortwo. Mașină supremă de oraș, cel mai bun preț de achiziție, roți motrice spate, finisat bine, configurabil, dar și cea mai mică autonomie dintre toate, performanțe reduse, spațiu limitat. Nu există fast charge deocamdată.
5. smart forfour. Ideal pentru cine vrea o mașină mai accesibilă decât Zoe și mai configurabilă. Are roți motrice spate și design frumușel. Autonomia e cea mai mică dintre toate, exclus orice drum extraurban, mai ales că nu există opțiunea de fast charge deocamdată.
6. Mitsibishi iMiEV. Preț de achiziție bun, roți motrice spate, autonomie comparabilă cu a smart, design simplu, spațios, ușor de condus și parcat.
Cam atât. Sper că am fost suficient de explicit și de detaliat.
Salut!

Reply
Sokoban 10 ianuarie 2018 - 16:21

Daca era mai frig si nu temperaturi de primavara, iti spun sigur ca nu mai ajungeai la Brasov cu o singura incarcare. In momentul in care te adaptezi tu masinii e clar ca, ceva nu e in ordine. Nu imi cumpar lucruri la care sa fiu obligat sa imi schimb obiceiurile ci lucruril care se adapteaza nevoilor mele. Dau 35+ k euro ca sa imi schimb eu obiceiurile de condus pentru ca altfel nu pot sa ajung la Brasov? Interesant punct de vedere. Poate faci un drum si pana la Sibiu (nu mai departe) si ne spui in cate zile ajungi. Va fi f interesant.

Reply
Adrian Mitrea 10 ianuarie 2018 - 16:42

Întâmplător am fost și la Sibiu, cu o altă mașină electrică https://0-100.ro/2017/01/06/reportaj-un-craciun-de
La orice produs de pe lumea asta te adaptezi.
Lângă diesel nu stai după ce-l pornești că te axfiezi, la benzină umpli mai de rezervorul și te adaptezi la cuplul mai mic, la restaurant te adaptezi la temperatura mâncării și o bagi în gură atunci când nu te mai frige.
Viața înseamnă adaptare.

Reply
MMm 10 ianuarie 2018 - 22:18

Pentru viitoarele articole legate de masinile electrice,as propune o mica completare (ca recomandare), si anume: ar fi interesant ca sa vedem care sunt perioadele de servisare, ce presupune asta si un cost estimativ. Spor!

Reply
gushpi 26 ianuarie 2018 - 12:33

știi că azi motorul diesel nu mai este cel pe care-l avea bunicu pe tractor, nu?

Reply
Adrian Mitrea 26 ianuarie 2018 - 12:49

Nu știam, mă bucur că m-ai luminat tu.

Reply
gushpi 26 ianuarie 2018 - 12:37

ieri priveam o tesla, azi privesc fotografiiile tale… știi ce observ? de ce se păstrează forma actualelor automobile, atât timp cât coeficientul aerodinamic este unul total nesatisfăcător? pt auto clasice ințeleg nevoia de aer pt răcire și combustie, deci grilă în față etc…
acum poți proiecta o caroserie cu un coeficient aerodinamic fantastic de mic, astfel încât să beneficiezi și de un consum mult micșorat de energie…

Reply
Adrian Mitrea 26 ianuarie 2018 - 12:51

Pentru că oamenii nu vor să cumpere experimente de design și sunt tradiționaliști. D-aia.
Tesla Model 3, spre exemplu, deși are o formă destul de convențională, are coeficient aerodinamic 0,23, deci foarte bun.
Poți să ai aerodinamică bună și pe caroserii convenționale.

Reply
Alfred Molnar 2 februarie 2018 - 17:46

Adrian, mii de multumiri pentru articol. L-am citit si pe cel de anul trecut si mi-a placut foarte mult.
Am fost amuzant ca nu ai/ati mai avut emotiile de anul trecut. Deja stiati la ce sa va asteptati. Singurul regret e ca l-am citit prea repede. Abia astept sa mergi/mergeti intr-o calatorie de cateva zile sau saptamani si sa ne scrii peripetiile si experientele din fiecare zi.

Reply
Adrian Mitrea 3 februarie 2018 - 15:39

Salut, Alfred!
Mulțumesc pentru comentariu și aprecieri!
Vor mai urma articole interesante despre mașini electrice.

Reply
Marius 27 decembrie 2018 - 18:34

Salut,
Un articol cu SIGURANTA PLATIT…
RECLAMA PE FATA!!!
De ce spun cu siguranță?!?
Pentru că am eGolf nou, de 4 zile, și azi dimineață am plecat spre Cluj din București.
Am făcut plinul total și am pornit mașina cu range 200 km.
Am plecat spre Kaufland Pitești din București zona Tei. Am traversat orașul.
Pe A1 cam 20-25 km am mers cu 130 km/h pe cruise control.
Văzând că scade autonomia ceva de speriat am redus viteza.
Prima data la 120 km/h.
Apoi la 110 km/h.
Apoi la 100 km/h…
La 50 km autonomie rămasă s-a redus puterea mașinii și „un pic” căldura când afară erau fix 2 grade. Am ignorat… Am mers mai departe
La 30 km autonomie s-a dus puterea la 50% și a început să se faca frig în mașină… Adica s-a mai redus inca „putin” căldura.
Cu 7 km înainte de Kaufland Pitești a ajuns cu autonomie de 15 km și s-a oprit de tot căldura. Cu 2 grade afara baga înăuntru un aer „curat” de stăteam cu mănușile pe mâini.
Ce să-i faci…
Am ajuns la Kaufland Pitești înghețați de frig și mașina a arătat un „modest” timp de încărcare de 55 min…
Am stat sa se încarce jegul și am plecat înapoi spre București pentru că în acest ritm făceam peste 12 ore până la Cluj din București…
Un JEG de masina …

Așa ca, revenind, daca tu ai făcut cu acest jeg de mașină drumul până la Brașov netractat sau cu o viteza medie de peste 30 km/h atunci eu îți donez masina mea daca mai poți repeta odată minunea…

Singurul mod in care ar fi șanse mai mari de 10% sa poti realiza așa ceva este în modul eco+, cu maximum 70 km/h, fara aer condiționat și căldură, fara radio și fara lumini.

Adică practic ca în Dacia 1300 acum 30 de ani și cu toate camioanele claxonandu-te și injurandu-te.

Șefule, la viteza cu care ai mers tu că sa faci autonomia aia pun pariu cat vrei tu că te-au depășit și 2-3 căruțe!!!

Reply
Adrian Mitrea 28 decembrie 2018 - 23:29

Îmi plătești timpul și repetăm experiența mea, până la Brașov, dar cu mașina ta. Ce zici?

Nu-ți cer să-mi faci cadou mașina dacă iese cum zic eu.

După cum pui problema, ai enorm de multe de învățat despre electrice, dar și despre conversația civilizată.

Aștept răspunsul tău și o dată când ești disponibil să facem testul.

Reply
dodoi 29 decembrie 2018 - 15:31

Peste ocean o masina electica e o a doua masina, folosita la naveta la servici si e luata in lease (lease-ul operational din Romania). In plus caldura si aerul conditionat, dupa cum ai constatat reduc mult din autonomie. Daca mai adaugi ca si curentul pentru incarcat masina costa sau nu o sa fie gratis mereu o sa vezi ca o masina electrica nu e mai ieftina decat una pe benzina, dar esti „cool”.

Reply
Adrian Mitrea 29 decembrie 2018 - 16:09

Chiar și plătind curentul și înlocuirea bateriei după opt ani, utilizarea unui EV este de doua ori mai ieftină decât a unui ICE. Poți să faci calculele singur…

Reply
dodoi 29 decembrie 2018 - 16:24

Eu imi aduc aminte ca le-am facut aici https://0-100.ro/2018/02/19/volkswagen-e-golf-si-incarcarea-cand-stai-la-bloc/#comment-163020 , dar as fi curios sa le vad si pe ale altora.

Reply
Cristian 23 octombrie 2019 - 17:37

Frumos!
Au sa apara statii de încarcare private, pe la toate casele.
Ce nu invetează românul?

Reply

Lasa un comentariu