Acasa Eco La ski cu mașina electrică. Spre Bansko la volanul Nissan LEAF

La ski cu mașina electrică. Spre Bansko la volanul Nissan LEAF

de Adrian Mitrea

Bansko a devenit rapid o destinație de ski preferată de români (și nu numai), tot așa cum Nissan LEAF a devenit, în scurt timp, o mașină electrică cu mare vizibilitate pe străzile din România, Bulgaria și Europa. În acest articol încerc să răspund la întrebarea: „Cum poți merge la ski când ai o mașină electrică?”

Aventura cu Nissan LEAF începe din Sofia, fiind o mașină pe care am preluat-o de la importatorul Nissan în Bulgaria. În țara vecină nu există stimulente consistente pentru mașini electrice, motiv pentru care prezența lor pe străzi este destul de exotică. Am aflat că există beneficii de parcare în oraș și scutire de la plata impozitului, dar cam atât.

Prin contrast, infrastructura din Bulgaria pentru mașini electrice arată foarte bine. Mai ales raportat la numărul mic de mașini electrice înmatriculate. Singura rețea pe care am folosit-o pentru încărcarea mașinii electrice a fost eldrive. Este un fel de Renovatio al bulgarilor, dar cu o aplicație de mobil mult mai bine pusă la punct.


Drumul din Sofia până la Bansko are 155 km. Cumva, Bansko este pentru bulgarii din capitală cam tot așa cum e Poiana Brașov pentru bucureșteni. Doar că ei au infrastructură rutieră mai bună și drumuri mai puțin aglomerate per total.

Dată fiind distanța relativ mică, autonomia lui Nissan LEAF 62 kWh se dovedește mai mult decât suficientă pentru acest drum. Consumul mediu pe ruta Sofia-Bansko s-a stabilizat la 25,8 kWh/100 km.

Este cel mai mare consum pe care l-am înregistrat vreodată cu un Nissan LEAF pe o distanță suficient de mare cât să fie relevantă și care include mai multe categorii de drumuri. Tipul de drum (preponderent autostradă), temperatura exterioară scăzută (sub 5 grade Celsius), limita de viteză mare pe autostrăzile bulgărești (140 km/h) și mașina încărcată aproape de maximum (3 persoane și bagaje pentru o săptămână) și-au spus cuvântul asupra cifrelor de consum. În condiții mai lejere consumul s-ar fi stabilizat pe la 18-19 kWh/100 km, după cum am arătat în călătoria București-Sibiu-București.

Cu alte cuvinte, pentru a parcurge 155 km prin Bulgaria am consumat 38,1 kWh. La prețurile pentru încărcare semi-rapidă din rețeaua bulgărească eldrive (0,48 BGN/kWh) asta înseamnă 18,28 BGN (45 Lei).

Prima încărcare a mașinii coincide cu prima zi de ski. Mașina se încarcă, noi suntem pe pârtie.

O stație de încărcare de 22 kW (semi-rapidă) este montată chiar la intrarea în parcarea de la telegondala din Bansko. Are două porturi de alimentare, însă doar unul funcționează. E o dovadă că lucrurile nu sunt perfecte, dar că cineva s-a gândit, totuși, că vor exista turiști care vin în Bansko cu un automobil electric. Subliniez că aceasta nu este singura stație de încărcare din stațiune, dar este cea mai bine poziționată în raport cu pârtia.

AICI poți vedea cum arată o factură pentru electricitate. Această primă încărcare a costat 24,74 BGN (61,34 Lei), pentru 51,53 kWh. Este vorba despre încărcare semi-rapidă, la o stație de 22 kW (AC – curent alternativ), la care Nissan LEAF se poate alimenta cu maximum 6,6 kW.

Se poate observa că energia absorbită de mașină, 51,53 kWh, a însemnat aproape „un plin”, din moment ce capacitatea maximă, netă, a acumulatorului este 56 kWh (pentru modelul cu denumire comercială LEAF 62 kWh). Desigur, există și unele pierderi de energie la încărcare, dar ele sunt neglijabile.

Pe durata șederii în Bansko, acest plin cu electricitate se dovedește suficient pentru „naveta” hotel-pârtie-hotel, în fiecare zi (24 km). Consumul a început să scadă și s-a stabilizat la 22 kWh/100 km, dată fiind „naveta” pe drum național, cu viteză de circa 70 km/h (deci eficient).

Vine sfârșitul vacanței la ski și momentul plecării către Sofia, pentru returnarea mașinii. Fac un test de consum la viteză de autostradă: rulare cu maxima legală în Bulgaria, 140 km/h, pe o distanță de 70 km. Rezultatul? Consum mediu 26,3 kWh/100 km.

Constat cu această ocazie o nouă maximă de consum pentru acest model și răspund astfel întrebărilor pe care le-am primit în articolele anterioare pe care le-am scris despre Nissan LEAF.

Personal, recomand o rulare la drum lung cu circa 90-100 km/h, cu acest model. Este punctul în care mașina consumă puțin (cca. 18 kWh/100 km) raportat la viteza de deplasare și sunt și alte beneficii: siguranță crescută, liniște.

De fapt orice mașină modernă își dezvăluie maximum de eficiență între 70-90 km/h. Cam așa.

Odată cu această excursie am testat și capacitatea cargo a lui LEAF. Este o mașină suficient de mare pentru 3-4 adulți și bagajele lor pentru o săptămână. Portbagajul are o capacitate de 385 litri. Deloc surprinzător, Nissan LEAF este un model foarte popular pentru activități de transport alternativ și taxi în multe țări (Portugalia, Olanda). Inclusiv în România a început să fie disponibil în sistem car sharing.

Este a doua oară în mai puțin de trei luni când folosesc un Nissan LEAF 62 kWh pentru a călători pe distanțe medii sau mari și, din nou, pot concluziona că acest model, cu bateria mare (62 kWh brut, 56 kWh net), poate fi singura mașină a unei familii. Bateria este suficient de mare cât să necesite o încărcare după cel puțin 250 km parcurși, iar asta înseamnă opriri pentru alimentare mai puține sau chiar deloc.



Citește și…



Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Nissan România și Nissan Bulgaria, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


Lasa un comentariu