Rabla Plus 2023: prag de 75.000 Euro ca mașinile electrice să fie eligibile – aceasta este una dintre cele mai importante modificări față de anii anteriori. Suma de 75.000 Euro stabilită ca plafon este, atenție (!), cu tot cu TVA. Asta înseamnă că multe dintre mașinile electrice cu preț mediu spre mare vor fi excluse din Rabla Plus. O altă modificare importantă ține de posibilitatea creșterii primei de casare, dar și de creșterea bugetului total anual pentru Rabla Plus.
Stabilirea pragului de 75.000 Euro cu tot cu TVA pentru eligibilitatea unei mașini electrice prin Rabla Plus s-a făcut într-un timp destul de scurt, au declarat pentru 0-100.ro reprezentanți ai importatorilor și dealerilor auto din România. Ajutorul financiar din partea statului este de circa 10.000 Euro, aplicat la prețul cu TVA al mașinii.
Rabla Plus 2023: prag de 75.000 Euro
Informația despre pragul de 75.000 Euro a fost confirmată, pentru 0-100.ro, și de surse din Ministerul Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu (AFM): „Așa e, vom avea prag la 75.000 Euro cu tot cu TVA. Unii dealeri ar vrea să-l mutăm la 100.000 Euro, dar nu cred că va fi cazul…”.
Anunțul oficial n-a fost făcut deocamdată pentru că pe agenda de comunicare a acestor instituții sunt alte detalii ale Rabla, precum:
- Majorarea primei de casare, în 2023, față de 2022. Este încă neclar dacă prima de casare va crește „cu 15%” sau cu „până la 15%” – o nuanță importantă. De asemenea, este încă neclar dacă această majorare a primei de casare va fi atât pentru Rabla Clasic (mașini pe combustie), cât și pentru Rabla Plus (mașini electrice și hibride). Ministerul Mediului și AFM vor comunica detalii în lunile Februarie și Martie din 2023.
- Majorarea bugetului, per total, al întregului program de stimulare a înnoirii parcului auto (cunoscut generic ca „Rabla”).
- Eligibilitatea vehiculelor comerciale (camioane), din 2023.
Precizări importante vor mai veni în lunile Februarie și Martie din 2023. Mai aproape de startul acestor programe guvernamentale vor fi disponibile mai multe detalii.
Cu Spring, fără Taycan
Plafonul de 75.000 Euro ajută cel mai mult mărcile de volum și le elimină, aproape complet, pe cele premium. Până în 2023 n-a existat plafon pentru prețul mașinii electrice care poate fi cumpărată prin Program.
Gândirea din spatele acestei modificări ține de faptul că programul ar trebui să ajute oamenii cu venituri mai mici.
Prin această măsură va crește presiunea pe preț a mașinilor electrice de nivel mediu. Aici intră unele modele de la Tesla, BMW și Volkswagen.
Clienții de mașini mai accesibile, precum Dacia Spring sau Volkswagen e-up!, nu vor fi afectați. Mașinile electrice scumpe, precum Tesla Model S, Tesla Model X sau Porsche Taycan nu vor mai fi eligibile.
Plafonul de 75.000 Euro vine în contextul în care multe state din Europa au eliminat deja subvențiile pentru mașinile electrice. În unele cazuri subvențiile n-au fost eliminate complet, ci reduse.
- Unele mașini electrice sunt mai scumpe în România. De ce?
- O zi cu mașina electrică
- Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023
21 comentarii
Bagamias … in mm de dealeri. Sunt banii lor sau ai contribuabilor??
Eu as fi redus la 50k
E aiurea. Plafonul este mai mare decit in SUA, germania sau Franta, de ex.
Adică să dai prețul unui ap cu 3 camere pe o mașină verde.. că tine de cald și sere verdele.. și de fudulie. Nu e prost ăla care cere.
Nu stiu cat de corect/moral e sa subventionezi de la bugetul Romaniei relativ sarace, cu PIB per capita de 14k masini de 75k. Inteleg trecerea la energie verde, dar tot pare ciudat, e un fel de haiducie pe invers…
Până acum lipsea orice plafon. Deci finanța statul și mașini electrice de 150.000 Euro. Era mai bine?
Slab articol. Nu se specifica ce e mai important. Câti bani Iti oferă statul din 75000.
Deplasat si absolut absurd.
Lasand la o parte ca sunt oameni care deja si-au comandat masini poate peste acest prag si se bazau pe subventie, atata vreme cat masina e electrica nu vad care e problema cu pretul.
Valoarea subventiei este aceeasi si pentru o masina de 100k si pentru una de 20k, subventia se da ca sa incurajam achizitia de vehicule electrice, nu se isi cumpere oamenii cu venituri modeste masini electrice. Altfel hai sa facem o subventie in care mai multi oameni sa cumpere mai multe masini, ca nu e inca suficient de aglomerat. Mi se pare cat se poate de discriminatorie aceasta „plafonare”. Dar ca de obicei ceva sa placa la „bobor”, ce le trebuie subventie la aia bogati, daca au bani de masina aia lasa sa o plateasca complet, sa luam de la bogati si sa dam la saraci… Clasica mentalitate de sa moara capra vecinului, romaneasca 100%.
Au ascuns motivatia dupa sa dam acces la mai multi oameni sa beneficieze, penibil, nu impiedica nimic aceeasi persoana sa ia 30 de masini sub 75k si sa beneficieze de 30 de subventii. Daca era asa puteau limita acordarea pe CNP/CUI. Oamenii cu venituri mici sau mari platesc aceleasi taxe, acelasi TVA, beneficiaza de aceleasi drumuri si aglomeratie…
Onest sper sa fie contestata decizia, din nou, mi se pare discriminatorie…
Este interesant punctul tău de vedere, mai ales în prima parte.
Legat de limitarea pe CNP sau CUI, este o prostie.
O firmă de rent-a-car sau de leasing operațional ce face? Aceste firme cumpără sute sau chiar mii de mașini pe care apoi le dau spre folosință altor companii sau persoane fizice. Ce facem? Condmnanăm mașinile de închiriat să fie pe combustie? Sau condamnăm firmele din domeniu să cumpere o mașină cu ecobonus și alte 2630 de mașini fără ecobonus?
De acord, nu, evident ca nu, ideea e sa incurajam achizitia de electrice da? No matter ca e 100k, 20k sau 150k. In plus orice ia o masina electrica face o fapta „buna” pentru ca nu achizitioneaza ICE (lasam la o parte cum si cat de green sunt bateriile, reciclabilitate etc.).
Ce am vrut eu sa spun e ca la un moment dat cei din guvern au transmis ca limiteaza valoarea masinii ca sa aiba toata lumea acces la vouchere (stiu nu face niciun sens), ca sunt persoane care cumpara 50 de masini si nu mai raman vouchere la altii… De aici conceptul cu limitare achizitie, sa ramana la „toata lumea”.
Tampenia asta de initiativa mi se pare cumva similara cu pragul diferentiat de impozitare, nu ajunge ca plateste toata lumea procentual, bogatii sa plateasca mai multe procente. Desi serviciile sunt aceleasi. Desi procentul este diferit de valoric absolut. Cei ce castiga mai mult platesc deja mai mult in valoare, ca platesc %…
Acum nu zic ca oamenii cu venituri modeste nu trebuie ajutati, dar in gluma asta de tara nimeni nu percepe ca MASINA E UN LUX. Deci in mintea mea e cumva antagonica ideea sa ajutam oamenii cu venituri modeste sa cumpere masini electrice si sa nu ii ajutam pe aia cu bani chiar daca iau tot masini electrice. La fel de tampita ca aia in care un mild hybrid, care consuma 95% benzina sa plateasca impozit ~0 ca e hybrid…
Eu sunt de acord cu tine. Principiul și gândirea sunt corecte, după mine.
Dar uită-te la gândirea majorității și vei vedea că oamenii ca tine (sau ca mine) reprezintă o minoritate.
Nu cred ca scopul bonusului e sa avem cat mai multe masini electrice in garaje, ci sa inlocuim masinile ICE de pe drumuri cu masini electrice. Poate ma insel, dar impresia mea este ca cu cat masina e mai scumpa, cu atat o sa circule mai putin.
Chiar si daca masinile ar fi folosite la fel, cu cat masina e mai scumpa, cu atat e mai grea: e mai mare ca dimensiuni, bateria e mai mare etc. O masina mai grea consuma mai mult dar si strica drumurile mai mult, deci statul tot iese in pierdere daca bonusul e folosit pentru masina mai scumpa.
Eu as pune limita la 40.000 de euro, sau si mai bine as stabili o tinta de bonusuri pe care vreau sa le dau lunar si as mari sau micsora limita in functie de cati doritori am avut in lunile precedente. Poate ca ar trebui mai multe modificari la program astfel incat cumparatorul sa nu stea cu frica-n san un an sau cat dureaza in 2023 sa primesti o masina la comanda, dar nu cred ca ar fi imposibil.
@ gogu sclipici – nu ia nimeni ” de la bogati ca sa dea la saraci” pt. Simplu fapt ca bonusul se plateste din banii tuturor – roti contribuie prportional(ipotetic vorbind) cu venitul. Iar bogatii pot relaxati sa-si ia o masina de 74999€ si gata, e la fel ca cea de 75k basca mai au si bonus.
Cumva mi se pare ca unul mai sărac foloseste mai mult masina decât unul bogat, ca n-are bani de zburat la întâlniri de business. Si in general detine masoni mai vechi, mai poluante si pe care les schimba mai rar. Apoi, in orice societate % celor bogati e binisor mai mic decât al saracilor, la fel si al nr. De masini detinute per total. Prin urmare cei „saraci” poluează mai mult prin simplul nr., nemaipunand la socoteala vechimea parcului.
Daca in acceptiunea ta masina este un lux, sa intelegem ca libertatea de miscare va fi doar apanajul celor bogati? Interesante idei despre bunăstarea si dreptul la un trai decent al omului, demne de epoca pre-iluminista.
Succes in alegeri cu teoria asta!
E ok ca s-a limitat, dar ar trebui pus plafonul si mai jos, astfel producatorii ar fi obligati sa scada si ei preturile ca sa se incadreze. In Spania este 45000 euro fara TVA, dar na, Romania e mai bogata…
Cine are 100k pentru masina isi ea electrica daca vrea, cu sau fara bonus. Diferenta de 10k e „pt 2 dungi albe pe masina” sau pt 2 optionale pe care nu le va folosi niciodata. Sa fim sinceri, cei care-si permit masini de lux nu aleg o electrica datorita bonusului. Pana la urma de la cat pleaca o masina de lux, 50k, 75k? La 150k vorbim de superlux.
La nemti bonusul scadea odata cu valoarea masinii si asa mi s-ar fi parut si mie corect:
10k pt masinile sub 40k
5k pt cele in intervalul 40k-75k … 0 pt restul
Asta ar fi fortat multi dealeri/producatori sa se inghesuie sub 40k si sa nu mai profite exagerat de acest bonus … a se vedea articolul precedent a lui Adrian.
Din cele 8 masini de la RoCharge2022, doar Mercedes AMG, BMW i4 si Audi Q4 nu se incadrau in 75k; la nivelul asta, decizia de cumparare nu prea mai depinde de de cei 9-10k de la Rabla+!
Si eu as fi pt un bonus regresiv intre 40-50-75-80k, ceva gen 8k pt pret de 40-50k, 6k pt 50-60k, 4k pt 60-70, 2k pt 70-80k. Nu mi se pare ideal ca masina de 75,1k sa coste mai mult cu 10k decat cea de 74,9k.
Foarte bună observația despre mașina de 74.900 Euro vs. mașina de 75.100 Euro.
Fix aceste clienții acestor modele aflate la granița subvenționării vor fi cei mai afectați, cumva nedrept din punctul meu de vedere.
Mai e un aspect: majoritatea mașinilor cumpătate prin Rabla Plus erau oricum mașini de până în 75.000 Euro. Acum, că mai scăpa câte un Taycan, o Tesla Model X, un BMW iX… nu cred că era așa mare paguba. În definitiv și acele mașini contribuie la reducerea emisiilor locale, chiar dacă sunt mai scumpe de 75.000 Euro. Iar cine cumpără o mașină scumpă cu siguranță agrenează mai mulți bani în economia României decât un client de Spring, spre exemplu (poate e o firmă care a creat locuri de muncă, poate e un salariat care câștigă foarte bine și, prin veniturile sale, contribuie mai mult la economia României).
Rabla+ a fost perceputa destul de mult ca o modalitate de a face BEV accesibile clasei medii, probabil de aici rezistenta fata de subventionarea BEV scumpe.
In alta ordine de idei scopul ultim al Rabla+ nu este achizitia in sine sau premierea adoptatorilor timpurii, este reducerea poluarii pe sosele, in special in orase. Din acest punct de vedere, cea mai utila ar fi stimularea inlocuiriii cu BEV-uri a masinilor folosite intensiv: taxiuri, dubite/camionete, microbuze!
Autovehiculele comerciale pot fi forțate sa devina mai verzi, fiind reglementate suplimentar ca să între în centrul orașului. Mai ales ca perioada de utilizare e mult mai redusa.
Pe pe alta parte, ideea de a face transport lung cu camioane electrice e o prostie. Se poate schimba capul tractor cu ceva electric la intrarea în orașul destinație. Păcat ca nu se investește în recuperarea energiei de frânare.
Mi se parea si normala aceasta reglementare. Cineva care isi cumpara un Spring chiar are nevoie de acei 10.000 de euro. In schimb, cineva cu I7 sau Taycan cred ca oricum isi permitea masina aceea.
Și cu mașina care costă 74.999 Euro vs. mașina care costă 75.001 Euro ce faci?
E normal ca în prima situație prețul la client să fie 64.999 Euro, iar în cazul al doilea să rămână 75.001 Euro?
E normal ca, pentru o diferență de 2 Euro din prețul de listă, să existe o diferență de 10.002 Euro în prețul final de achiziție?
Și putem extrapola situația și la diferențe de ordinul sutelor de Euro sau miilor de Euro, ca să nu zici că acel 1 Euro poate fi ușor ajustat la prețul mașinii, astfel încât să se încadreze. Vor exista mașini care depășesc plafonul cu 4.000 Euro, să spunem. Tot e o pierdere de 6.000 Euro pentru cine cumpără o asemenea mașină.
Și ar mai fi de discutat despre cât e de OK ca programul să fie accesat preponderent de o marcă și de un model (Dacia Spring), în detrimentul celorlalte.
Consider că acest prag este destul de ridicat și poate limita accesul la mașinile electrice pentru mulți oameni. Ar fi fost mai benefic să existe un prag mai accesibil, astfel încât un număr mai mare de persoane să poată beneficia de acest program și să încurajăm astfel tranziția spre vehiculele electrice. Totuși, sunt recunoscător pentru eforturile depuse în promovarea mobilității verzi și sper că în viitor vom vedea ajustări care să facă mașinile electrice mai accesibile pentru toți.