Acasa Curiozitati Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023

Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023

de Adrian Mitrea

Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023 vei afla din acest articol atipic. În 2022 am realizat călătorii pe care nu mi le-aș fi imaginat vreodată posibile cu o mașină electrică. Și, totuși, a fost anul în care am călătorit electric cel mai mult. Și cel mai departe.

Dacă citești de mai mult timp 0-100.ro știi deja despre aventura electrică pe ruta București – Sibiu – București (cu BMW i3, în 2016) sau de călătoria București – Budapesta – București (tot cu i3, în 2019).

În 2019 am fost și în vacanță în Italia (București – Veneția – București), tot cu i3, iar din 2020 am început să călătoresc mai mult cu Volkswagen ID.3. Acest automobil e mai nou venit în familie și are autonomie mai mare. Deci e mai pretabil pentru drumuri lungi.

În pandemie am fost cuminte și am călătorit foarte puțin. Dar în 2022 am doborât orice record personal. Și asta fără ca parcursul de mulți kilometri să fie vreun obiectiv în sine. Așa s-au așezat lucrurile.

Aproape 35.000 km electrici în 2022

O primă călătorie importantă din 2022 a fost pe ruta București – Lyon – București (cu un Volkswagen ID.5 de test drive), cam 5.000 km în total.

Iar apoi am plecat în luna de miere, tot cu mașina și tot cu un Volkswagen. Doar că mai mic – ID.3 – și nu de împrumut: mașina mea. Am parcurs peste 10.000 km, prin 10 țări din Europa. Am ajuns până în Sudul Spaniei. Fix până în Sevilla am fost cu acest ID.3 – o mașină electrică înmatriculată în București și care „viețuiește” tot în București în cea mai mare parte a existenței sale.

Uneori, pe parcursul lui 2022, am făcut și călătorii prin țară cu BMW i3 (care a devenit a doua mașină a familiei, de la apariția lui ID.3 în viața noastră), dar și cu Volkswagen e-up!. În total, prin România, să mai fi parcurs vreo 20.000 km electric, cu diferite mașini.

Acum iată multe poze, alături de explicații succinte, despre o parte dintre locurile în care am încărcat în 2022. Nu e vreo formă de laudă. E mai degrabă un tablou cu peisajului divers în care se învârte viața unui utilizator de mașină electrică.

România

Cea mai bună stație de încărcare va fi mereu acasă. Și cea mai ieftină. Cu abonament la Hidroelectrica din Martie 2022 încoace, acasă am alimentat ieftin (0,68 Lei/1 kWh) și verde (energie produsă din surse regenerabile). Încărcarea acasă este și foarte confortabilă. Mai confortabilă chiar decât mersul la benzinărie pe care l-am practicat până în 2018, când am trecut la mașină electrică.

Am încărcat și la Direcția Economico Financiară din Râmnicu Vâlcea. E un semn că și unele instituții de stat au început să monteze stații de încărcare. Doamne-ajută, la mai multe!

La Timișoara am încărcat BMW i3 la o stație MOON, din rețeaua Renovatio e-charge, în curtea unui dealer Audi. Și acolo m-am întâlnit cu un amic care tocmai își cumpărase BMW i4 M50 și care se întorcea de la Viena. Puțini oameni știu că stațiile de încărcare de la dealerii mărcilor Porsche România pot încărca oricând, orice mașină. Și uite așa am încărcat două BMW-uri în curte la Audi.

Aici deja plecam din țară, spre Spania (luna de miere), iar prima pauză de alimentare a fost la Sibiu, chiar în parcarea centrală, de la Cazarma 90. Alături de o Dacia Spring.

Ungaria

Am alimentat și în Szeged, Ungaria, în parcarea unui Auchan. Stația de încărcare de la hotel n-a funcționat, așa că m-am reorientat către acest centru comercial. Se văd și multe stații Tesla Supercharger în același amplasament.

Tesla + Volkswagen = LOVE. Măcar în această fotografie făcută în Vestul Ungariei, în parcarea unui restaurant-hotel tradițional. HUB-ul de încărcare de aici este imens, iar mâncarea delicioasă!

Italia

Din zona Budapestei înspre Vest deja te poți baza pe stațiile IONITY. Este serviciul de încărcare creat de marii producători auto pentru a rivaliza cu Supercharger-ele Tesla. Și IONITY funcționează brici! Aici sunt fotografii de la IONITY Monselice.

În Toscana, Italia, am încărcat de la Soare, printre tufe de lavandă. O pensiune cochetă a Toscanei mi-a atras atenția (și banii) tocmai pentru că avea stație de încărcare pentru mașini electrice. A fost cum nu se putea mai bine și am bifat un nou loc inedit despre unde am încărcat mașina electrică în 2022. Proprietarul mi-a povestit că are panouri fotovoltaice la pensiune de vreo zece ani deja!

În Genova, Italia, am încărcat chiar în port, alături de un BMW iX. Probabil și oamenii cu iX erau tot în vacanță, judecând după aparențe: numere de Elveția și portbagaj adițional pe plafon.

Franța

În Nisa am încărcat la o stație de putere mică, 2,2 kW (cât o priză domestică). Dar a fost perfect așa pentru că această stație se afla în parcarea subterană a hotelului la care am stat timp de două nopți.

În Franța, în Aix-En-Provence, am încărcat la un dealer Nissan. Și o parte din rețeaua lor este deschisă pentru alte mărci. În Aix-En-Provence acest lucru chiar a fost de mare ajutor pentru că la alte stații din zonă n-am reușit să încarc.

Tot în Franța, dar de data aceasta în parcarea unui centru comercial din Nîmes, am găsit un HUB de încărcare foarte bine făcut. Permitea chiar și plata cu cardul bancar direct la stație – facilitate care e destul de rar întâlnită momentan.

Am ajuns și în celebrul Village Catalan – un spațiu de servicii superb, aflat pe teritoriu francez, la granița dintre Franța și Spania. Aici am încărcat din nou la o stație IONITY. Dar în loc de o stație de 350 kW (oarecum standard pentru IONITY), am ales una de 50 kW. Mașina avea să fie încărcată 100% oricum într-o oră și un pic. Iar de timpul acesta aveam nevoie pentru masa de prânz.

Spania

Aici am alimentat la IONITY în parcarea unui benzinării CEPSA din Spania. Am încărcat alături de un iX, un Model 3 și un al ID.3 (cu numere de Finlanda!). Dacă ar exista un premiu pentru cea mai împuțită benzinărie în care am fost în 37 de ani, această CEPSA ar câștiga detașat.

În Zaragoza (Spania) am parcat chiar în centru, într-o parcare subterană. Stația de încărcare era de putere mică (2,2 kW). De fapt era o priză domestică bine făcută, capabilă să alimenteze o mașină electrică. Cheia este ca priza să suporte consum relativ mare (2,2 kW), timp îndelungat (zeci de ore), fără se se încălzească sau să se topească. Cât am stat în Zaragoza această soluție de încărcare lentă a fost excelentă.

Pe drumul dinspre Zaragoza spre Madrid (Spania) am alimentat iar la IONITY, presupun că de la Soare. Acest spațiu de servicii avea și o „plantație” mare de panouri fotovoltaice, cu cap motorizat, capabile să se întoarcă după Soare precum floarea soarelui.

În Madrid (Spania) am încărcat într-un HUB de alimentare BMW, deschis pentru orice altă marcă. Acest HUB, plasat în parcarea subterană a unui mall El Corte Ingles (lanț celebru în Spania), mi-a fost de mare ajutor. Conceptul e similar cu ceea ce BMW Group România a făcut la Băneasa Shopping City.

Tot în Madrid (Spania) am alimentat și în parcarea subterană a hotelului la care am stat. Existau prize domestice în parcare, dar fără împământare. Electricianul hotelului a fost însă băiat de treabă și în câteva zile a făcut împământare pentru prize. Încărcarea în Madrid a devenit, așadar, la fel de facilă ca acasă.

În Toledo (Spania) – în parcarea hotelului. Din fericire, tot mai multe hoteluri și pensiuni montează stații de încărcare pentru mașini electrice.

La McDonald’s în Cordoba (Spania), la o stație Endesa X (Enel X Way). Dar nu oricum, ci cu program foarte strict. Pentru că Mc’Donalds deschidea la 12:00, când am ajuns acolo, pe la 11:30, bariera era coborâtă și accesul la stație restricționat. Am așteptat ridicarea barierei, apoi am încărcat.

Cel mai departe: Sudul Spaniei

În Sevilla (Spania), am marcat și cel mai Sud-Vestic punct în care am ajuns cu mașina electrică din București. Am alimentat în parcarea hotelului, la un wall-box Tesla, cu 11 kW.

În Cartagena (Spania) am alimentat în parcarea hotelului. O parcare goală dealtfel. La stradă erau destule locuri de parcare gratuite, dar nu și stații de încărcare. Așa că ID.3-ul cu numere de București a fost singura mașină din parcare. Încărcarea gratuită, parcarea cu plată.

Undeva în apropiere de Valencia (Spania), în orășelul Alberic, primăria a montat stații de încărcare pe trotuar, astfel încât mașinile parcate adiacent trotuarului să poată și încărca. O soluție simplă, elegantă și utilă.

Am alimentat și în La Ràpita, o stațiune oarecare de pe coasta Spaniei. Stația plasată chiar lângă faleză, curat, frumos și surprinzător pentru o stațiune de care n-am auzit niciodată. Și în care nici n-aș fi ajuns dacă n-aveam nevoie de alimentare.

Am încărcat și în parcarea subterană a hotelului din Barcelona în care am stat. Tot o stație de putere mică (2,2-3,7 kW), ca la majoritatea hotelurilor, dar suficientă.

Elveția

În apropiere de Berna (Elveția), în spațiul de servicii numit Grauholz, am găsit totul la superlativ. O toaletă de benzinărie extrem de curată și un spațiu de servicii conceput excelent. Totul foarte curat, mâncare delicioasă și foarte multe stații de încărcare. Am alimentat, din nou, la IONITY.

Germania

În München (Germania), am alimentat în parcarea subterană a unui hotel de familie în care am stat. Interesant aici e faptul că încărcarea a fost gratuită pentru simplul fapt că la subteran nu era semnal la telefon. Ori fără semnal la mobil (și fără WiFi) nu poți descărca aplicația necesară pentru încărcare. Fiind conștienți de problemă, cei de la hotel au lăsat stațiile „pe liber”. Conectezi și alimentezi.

Ungaria, din nou

În Ungaria, la ultima stație IONITY de pe drumul spre România, am avut emoții. Un afiș lipit pe stație anunța ceva. O defecțiune e primul lucru care-ți vine în minte când vezi un afiș provizoriu lipit pe un echipament, nu? Nu și în acest caz. Era un anunț că IONITY va monta noi stații de încărcare în acel amplasament. Iar cele două stații existente au livrat excelent cei 350 kW promiși, din care mașina aceasta poate trage maximum 100 kW.

România frumoasă

În Oradea am alimentat la stațiile montate de Primărie în parcarea nouă, subterană, pe care a realizat-o pe malul Crișului Repede.

Unde am încărcat mașina electrică în 2022, la Târgu Mureș? Simplu. Am alimentat la Enel X Way, în parcarea mall-ului din oraș, unde sunt multiple variante de încărcare și de la alți furnizori: Renovatio e-charge, EVconnect și, mai nou, PlugPoint. Așadar, un total de patru furnizori de servicii de alimentare EV în aceeași parcare.

Unde am încărcat mașina electrică în 2022?

Așa cum se poate vedea, multe încărcări acasă. Și multe încărcări la hoteluri sau pensiuni. Tot un de fel de „acasă”. În rest, pe drum (tranzit), multe alimentări la IONITY, Renovatio e-charge și Enel X Way. Cam așa poate fi sintetizat articolul „Unde am încărcat mașina electrică în 2022”.

Cel mai important mi se pare că ai unde alimenta o mașină electrică. Și la fel de important mi se pare că n-am așteptat niciodată la coadă, deși vara călătorește multă lume, inclusiv cu mașini electrice, pe distanțe foarte mari. Nu numai că eu am fost cu ID.3 până în Sudul Spaniei, dar am văzut mașini electrice din Finlanda venite până în Spania ori mașini din Elveția ajunse până în Ungaria sau România.

Costurile de încărcare sunt total neuniforme. Prețurile pornesc de pe la 0,17 Euro pentru 1 kWh și se duc spre 0,8 Euro pentru aceeași cantitate. În unele locuri mai există încă posibilitatea de a încărca gratuit, dar în cele mai multe cazuri se plătește (cum e și normal, dealtfel).

Chiar și cu o criză a energiei atât de mult disputată, am reușit, iată, să călătoresc foarte mult electric în 2022.

Ce urmează în 2023?

În 2023 continuă criza energetică din Europa, fără dubiu, ceea ce va face ca unii să reconsidere gândul de a cumpăra o mașină electrică. Dar nici benzina, motorina sau GPL-ul nu-s prea ieftine. Așa că cine are o mașină electrică deja cumpărată… probabil că nu va renunța la ea.

E nevoie, din păcate, să ajungem chiar la fundul sacului ca să ne dăm seama cât de importantă este investiția în viitorului energetic. La nivel personal (panouri fotovoltaice pe casă) și la nivel de țară (ferme eoliene și fotovoltaice, centrale hidro și nucleare).

Investițiile în infrastructura de încărcare vor continua. Dar chiar și așa, va fi tot mai greu pentru cine stă la bloc să aibă o mașină electrică. Aglomerația la stațiile de încărcare publice e tot mai mare, iar cu adevărat liniștiți vor fi doar cei care pot alimenta acasă.

Diversele facilități pentru mașini electrice se vor subția. E de așteptat să avem bonusuri ecologice la achiziție mai mici în Europa (poate chiar și la nivel local – în România). Dar vânzările de automobile electrice vor continua în ritm accelerat pentru că oamenii deja au început să le prindă gustul.


27 comentarii

Druțu Daniel 6 ianuarie 2023 - 21:14

Admirabil faptul că atâta lume este preocupată de infrastructura necesară mobilității electrice,
Eu vreau să vin cu un contraexemplu care deranjează mulți deținători de autoturisme electrice.
Este vorba despre Magazinul Lidl pe pe Calea Romanului nr 2 din Bacău, care are o stație de încărcare funcțională și gratuită încă de la deschidere (undeva prin primăvara anului trecut) În momentul în care a început nebunia cu scumpirea energiei electrice stația de încărcare a fost oprită pe motiv de transformare în stație cu plată, aspect de înțeles până la urmă. Dar transformarea asta durează vreo 4 luni ….stația fiind închisă și în prezent.
Nu prea știu ce să facem pentru a-i sensibiliza pe cei de la Lidl și să-i facem să înțeleagă că nu lipsa gratuității ne deranjează, ci faptul că în această zonă a orașului lipsește o stație de încărcare. Unde mai pui și faptul că avea 3 porturi de încărcare funcționale.
Deh,,,,, asta e ….

Reply
Adrian Mitrea 6 ianuarie 2023 - 21:21

Salut, Daniel!
Situația este similară la foarte multe magazine Lidl. Și eu am unul la 2-3 minute de casă care are stație… oprită. E jenant pentru ei. E neplăcut pentru oamenii cu electrice. Dar nici nu putem face noi regulile lor.
Încearcă un e-mail politicos la sediul central Lidl din România. Cu cât mai multe plângeri/reclamații frumos scrise, cu atât șansele să se rezolve problema vor crește.

Reply
Gabriel 6 ianuarie 2023 - 22:34

Mie principala problema in calea adoptiei masinilor electrice nu mi se pare autonomia cat pretul lor mare. Bineinteles ma refer la cele care pot fi folosite ca masina de familie nu la cele cu baterie mica.
Stiu ca toti zic ca diferenta nu e mare daca le compari cu masini ICE de aceeasi putere, cu aceleasi dotari si din aceeasi clasa, dar adoptia in masa a ICE-urilor a insemnat tocmai faptul ca au scos si masini de putere mai mica si cu dotari mai putine, ceea ce nu prea vezi la masinile electrice de familie actuale.
Ca sa fiu mai clar cu un exemplu, adoptia in masa a masinilor electrice se va realiza abia atunci cand se va scoate un ID3 la pret de Golf 1.0 TSI manual care era suficient de bun pentru majoritatea oamenilor.

Reply
Adrian Mitrea 7 ianuarie 2023 - 13:07

Vor apărea și acele mașini electrice pe care ți le dorești (sau care se încadrează într-un anumit buget țintă al tău). Acum zece ani aveai doar Tesla Model S de 100.000 Euro, Nissan Leaf la vreo 40.000 Euro și Renault Zoe la 30.000 Euro. Acum ai infinit mai multe opțiuni și vor fi și mai multe odată cu trecerea timpului.
Însă mașinile nu vor mai fi niciodată atât de ieftine cum au fost în perioada 2000-2018. Nici mașinile pe combustie, nici cele electrice. Mașinile au redevenit un lux, cum erau în perioada antebelică sau în cea interbelică.

Reply
Dada 7 ianuarie 2023 - 00:01

Bravo baiete,
Ai realizat ceva incredibil!
Am crezut ca le-am vaxut pe toate, dar in fiecare zi intalnesti un…
Ma bucur ca masina ta a fost plimbata si vazut toate parcarile obscure din Europa.
Sunt sigur ca a fost un concediu extraordinar… ptr. Masina.
In nici un caz ptr. Pasageri!
Si cand vad ca mai si postezi mandru de masina si toate parcarile ce le-ai vizitat… no comment!

Reply
Adrian Mitrea 7 ianuarie 2023 - 13:04

Bravo, cititorule!
În fiecare întâlnesc câte un… ca tine.
E site de auto, nu cred că au vreo valoare pozele mele în chiloți, pe plajă la Nisa. Nu ăsta era subiectul.
Dar fiecare înțelege cât poate și e OK așa.
La Mulți Ani și ție!

Reply
Sorin 18 august 2023 - 14:13

Acri mai sunt strugurii!

Reply
Alex 7 ianuarie 2023 - 06:21

Salut

Tot articolul asta nu face altceva decat sa povesteasca cum ti-ai planificat concediul in functie de existenta statiilor de incarcare.Si ceea ce nu spun detinatorii de masini electrice este cat de incet merg pe sosea pt a prelungi autonomia.
Nu as pleca in concediu cu stressul permanent ca trebuie sa gasesc statie de incarcare…plus sa pierd o gramada de timp asteptand incarcare…ajungi sa mananci pranzul la ora la care gasesti statie de incarcare.SI gandeste-te ca ai fost in occident unde sunt multe facilitati de genul asta.Ce ai face daca te duci intr-un concediu in grecia ?
Parerea mea este ca ,la acest moment,masinile electrice sunt foarte bune pt distante scurte,in jurul oraselor.Pt concedii de genul asta o masina plug in hibrid este mult mai potrivita.Tipul asta de masini consuma extrem de putin combustibil si iti ofera orice autonomie.

Reply
Adrian Mitrea 7 ianuarie 2023 - 13:02

Salut!
Comentariul este născut dintr-o foarte proastă informare și am să-ți explic de ce.
1. Planificarea face parte din orice vacanță. Acum am adăugat componenta alimentare EV. O fac din 2018. A devenit natural, nu e ceva complicat.
2. Pe șosea am circulat mereu ca majoritatea mașinilor. Au fost extrem de rare situațiile în care am redus semnificativ viteza de deplasare din cauza autonomiei. Dar da, mi s-a întâmplat și asta. Nu suficient de des, însă, încât să strice experiența generală cu o mașină electrică.
3. Ai să râzi, dar e mai greu să găsești un restaurant sau popas deschis la ora 15:00 oriunde în Europa de Vest decât să alimentezi o mașină electrică la o stație disponibilă 24/7. Așadar, foamea a dictat programul, nu mașina electrică. Nici măcar la McDonald’s nu e deschis la orice oră, ca în România.
4. Am să merg și în Grecia și sunt oameni care au fost deja, inclusiv cu Spring. E posibil. La fel cum există mereu alternative: mașină închiriată, tren, avion. N-o să-mi cumpăr diesel cu autonomie 1.0000 km pentru a merge 10 zile în Grecia. Restul de 355 zile din an ce fac? Prefer electric, chiar dacă o dată sau de două ori pe an „mă chinui” cu planificarea – ca să folosesc limbajul tău preferat.
5. Părerea ta e părerea ta și OK. Nu putem fi toți la fel.
6. O mașină plug-in hybrid consumă ENORM la un drum lung. Mai citește pe subiect, n-am timp să scriu romane tehnice la comentarii.
La Mulți Ani și ție!

Reply
Victor 4 aprilie 2023 - 16:42

Am plugin hibrid cu motor de 3 litri, benzina, nu spun marca. La drum in afara consuma fix ca orice masina normala, 7-8 L/100 km daca conduci la limita legala sau 10-20km/ora peste limita legala. Intradevar, pt Bucuresti, partea electrica este super ok, costuri mici lunar pt 30-40 km zilnic. In schimb nu as conduce electrica in afara si nu as cumpara niciodata o masina electrica. Viitorul masinilor NU este electric.

Reply
Claudiu 7 ianuarie 2023 - 09:04

„Eu vreau să vin cu un contraexemplu care deranjează mulți deținători de autoturisme electrice.”
Deranjeaza pe cei care locuiau in zona si isi planificasera sa incarce toata viata gratuit la ei sau pe uberisti care stateau ca furniciile pe langa aceste statii. Si eu stau la 2-3 minute de un Lidl ce a inchis statia CCS si Type 2 dar atata vreme cat priza de acasa functioneaza nu e stres. Da! inainte incarcam mai rar acasa (profitam de situatie) dar nici cu 0.70 lei/kwh nu e o tragedie.

Reply
Ipse Anton 7 ianuarie 2023 - 10:18

Milă și pomană; după ce au luat 10000 euro de fiecare mașină (bani de la bugetul RO) stau cu mâna întinsă la unul și la altul pentru curent. Penibil!

Reply
Adrian Mitrea 7 ianuarie 2023 - 12:53

Dar de faptul că oamenii ăia au plătit oricum un preț mai ridicat pentru ca tehnologia să meargă înainte și ca tu și neamurile tale să respire mai puțin parfum de petrol pe străzi… ce părere ai?
Ce părere ai despre oamenii care plătesc oricum subvenția pentru căldura centralizată, pentru toată lumea, fără să beneficieze de ea?
Că părere ai despre oamenii care plătesc subvenție pentru transportul public, dar nu-l folosesc?
Ce părere ai despre oamenii care plătesc subvenția de 0,5 Lei pentru combustibil, dar nu-l folosesc?
Lista pomenilor e foarte lungă și implicit și tu beneficiezi de unele dintre ele.
Doar că e mai simplu să arăți punctual spre o categorie decât să le vezi și pe celelalte.

Reply
Ciprian B 7 ianuarie 2023 - 11:38

Din pacate aceatsa situatie este intalnita destul de des, daca pot sa inteleg ca la statiile gratuite se cauta o solutie pentru a le transforma in statii cu plata nu pot sa inteleg de ce uneori chiar si cele cu plata sunt oprite „pentru a face economie” dupa cum declara oameni din locatiile respective.
Am o situatie similara, cu o statie aproape de mine, dar pe care din pacate nu o pot folosi.
Este o statie Enel X asa ca am inceput prin a intreba la ei ce se poate face, am primit repede un raspuns politicos in care mi-au explicat ca statia este in parteneriat cu Mega Image si ca intrerupatorul general e la ei. In momentul in care am scris un mesaj catre Mega … am primit un raspuns politicos standard ca vor analiza problema si doua luni mai tarziu statia este inca nefunctionala.
Mai este mult de lucru si la infrastructura si la mentalitate, sincer nu pot intelege cum cineva poate ajunge sef de magazin fara sa aibe capacitatea de a intelege ca asa o statie aduce bani direct, sunt convins ca nu vand curentul mai ieftin decat il cumpara, si indirect prin clientii care ar veni acolo, dar poate sunt eu prea pretentios. De atunci intru in magazinul respectiv doar ca sa intreb cand dau drumul la statia de incarcare … cat ma mai lasa, parca vad ca in virtutea dreptului de as selecta clientii in curand nu o sa mai pot intra in magazin 🙂
O zi buna sa avem

Reply
Gigi 7 ianuarie 2023 - 12:29

Nu prea cred ca mai incarca nimeni acasa cu 70 de bani / kWh. Daca incarci acasa automat depasesti cei 300 kWh si s.a dus in…. plafonarea. Platesti mai mult decat la o HEV/100 km, asta e clar. Si ai tot timpul stresul incarcarii. Viata ta se transforma intr.o dependenta totala de statii, tot ce vei face cu masina in afara orasului va depinde doar de statii. Nu, merci!

Reply
Adrian Mitrea 7 ianuarie 2023 - 12:48

Toți abonații Hidroelectrica plătesc acasă circa 0,7 Lei pentru 1 kWh, indiferent dacă încarcă o mașină electrică acasă sau nu.
Prețul maxim prin contract este oricum 0,7 Lei pentru 1 kWh, deci plafonarea oricum nu se aplică la clienții Hidroelectrica. Ei ai oricum prețul maxim fix cât plafonarea. Problema este la cei care prin contract au, să zicem, 1,7 Lei pentru 1 kWh. Acolo da, ei au plafonat la 0,7 (sau 0,8 – cât o fi).
Dar implicit din proastă informare oamenii trăiesc cu impresii greșite, după cum reiese și din comentariul tău.

Reply
GIGI 15 ianuarie 2023 - 20:52

Ceea ce spui tu este de moment. Cam cat iti imaginezi ca va tine la Hidroelectrica acest pret cand toti ceilalti se duc dupa nivelul plafonarii? Dar cum ramane cu toti care isi iau Spring si stau la etajul 10 si care incarcau candva gratuit la hypermarket? Cu ce preturi incarca acum acei oameni? Peste 2 lei? Fa un calcul si vezi daca mai amortizezi vr’odata costul masinii. Dar cu pierderea de 20 % din energia stocata in baterie intr-o singura noapte de iarna, FARA SA FOLOSESTI MASINA, cum ramane? Ai vazut cum Koreea de Sud a amendat Tesla pentru informatii mincinoase legate de autonomie? Cum aceasta poate scadea in conditii de frig la sub 40% real stiai? In mod sigur stii ca ai electrica, dar eviti sa spui. Imi spui ca am impresii gresite ? Probabil cunosc mult mai bine ca tine avantajele si dezavantajele stocarii/folosirii energiei electrice. Sunt inginer electronist de meserie de 20 de ani. Nu sunt electrician pe curenti tari dar oricum inteleg natura energiei electrice, probabil mai bine ca tine.
Pentru moment si viitorul apropiat nu electricele sunt solutia ci FHEV urile eficiente.
O seara mirifica!

Reply
Adrian Mitrea 15 ianuarie 2023 - 22:27

Este problema fiecăruia cum își face calculele și ce proiecție are în timp pentru rentabilitate.
Nu am indicii că prețurile benzinei sau motorinei ar fi mai stabile decât la energie electrică. Dimpotrivă.
Hidroelectrica va avea aceleași prețuri și în 2023, ceea ce pentru mine înseamnă încă cel puțin 30.000 km parcurși cu energie electrică ieftină și puțin poluantă. În situația mea sunt și alți nenumărați utilizatori de automobile electrice.
Nu încerc să te conving să-ți cumperi mașină electrică. Doar îți spun cum e pentru mine. Tu ai datele problemei și îți faci calculele croit pe cazul tău.

Reply
Cornel 9 ianuarie 2023 - 11:12

Un lux, auzi la el, tu cand volanesti la troaca aia de id3 ti-oi fi inchipuind ca ai MB. Un Golf 7 e cu multe clase peste esecul supraponderal numit id3.

Reply
Adrian Mitrea 10 ianuarie 2023 - 13:34

Dragă Cornel,
Dacă vei avea curiozitatea să configurezi un Golf 8 ca pe „troaca” de ID.3, vei vedea că ID.3 este cu aproximtiv 10.000 Euro mai scump, în cel mai rău caz. Adică Golf 8 se duce spre 36.000 Euro cu TVA, iar ID.3 în zona a 46.000 Euro cu TVA.
Dacă scazi programul Rabla Plus, aduci ID.3 la preț de Golf 8 echivalent.
Și chiar fără Rabla Plus, amortizezi diferența de 10.000 Euro în maximum 50.000 km parcurși.
Iar un preț de 36.000 Euro pentru un Volkswagen Golf 8 mie mi se pare un lux, la fel cum este lux și un ID.3 la 46.000 Euro.
Faptul că mașinile sunt tot mai scumpe și devin un lux pentru tot mai mulți dintre noi nu le transformă pe le însele în branduri de lux. Probabil de aici te-ai aprins. Volkswagen este o mașină de volum sau mainstream. O mașină a poporului. La fel ca multe altele. Doar că prețurile și tot ce presupune deținerea unei mașini devine tot mai „lux”, în sensul de prohibitiv. Zone interzise autoturismelor personale, benzi de autobuz, parcări tot mai scumpe, carburant și energie tot mai scumpe, asigurări tot mai scumpe. Da, mașina de orice fel devine tot mai mult un lux, chiar dacă Volkswagen NU ESTE o marcă de lux.
Baftă!

Reply
Costin 9 ianuarie 2023 - 16:30

Nu sunt inca convins ca masina electrica (cu nivelul actual de tehnologie) ne ajuta sa salvam planeta. In plus nu o consider ca masina ok pentru drumuri lungi (minusuri principale: pret mare, stresul autonomiei). Ca masina e oras, cu siguranta acesta este viitorul.
Cu toate astea il admir pe Adrian pt ce incearca sa faca – este parerea lui, argumentata de nenumarate ori si o respect.
Ce ma deranjeaza este limbajul folosit de cei care nu sunt de acord cu el. Chiar asa trebuie sa vorbiti cu orice om cu care nu sunteti de acord? De multe ori am impresia ca vad oameni care scuipa pe oricine nu-i de acord cu el. Haideti sa vorbim si pe net, asa cum vorbim si pe strada sau la serviciu cu oameni pe care nu-i cunoastem.
Un dram de civilizatie nu o sa ne omoare

Reply
Adrian Mitrea 10 ianuarie 2023 - 13:39

Salut, Costin!
Mă bucur că mai există și oameni ca tine. Din păcate un articol de acest gen este citit de 3.000 de oameni, din care comentează 20, iar din cei 20 vreo 15 sunt „hateri”. Eu continui să fac ceea ce fac pentru oamenii care își iau informația și merg mai departe sau care își iau informația și lasă un comentariu normal (cal al tău). Nici măcar nu caut pozitivul aici. Caut doar ca un comentariu să înceapă cu o formă de salut, după care poți să critici constructiv cât vrei, cu argumente. Dar pentru unii dintre cei care comentează este un efort prea mare. Noroc cu ceilalți, pentru că ei îmi dau energie înzecit față de cât îmi consumă haterii.
Toate cele bune!

Reply
Teo 11 ianuarie 2023 - 22:06

Buna.Am masina electrica de 4 ani și am făcut 65000 km fără nici o problema.Am un audi etron autonomie 300 km

Reply
Horia 31 ianuarie 2023 - 16:29

Salut Adrian! Astept si eu o masina electrica in 2023 si am invatat foarte multe din descrierile tale. Te-as ruga numai sa-mi spui cum alegi statiile de incarcare de pe parcurs? Probabil folosesti o aplicatie si alte criterii. Multumesc.

Reply
Adrian Mitrea 31 ianuarie 2023 - 17:13

Salut, Horia!
Felicitări pentru decizie și achiziție.
Folosesc PlugShare.com (aplicație de mobil și site pentru desktop/laptop) pentru 1) a descoperi stațiile; 2) a vedea ratingurile stațiilor; 3) a da check-in la stație (util pentru alții care vor să vină să alimenteze).
Și mai folosesc aplicații precum Renovatio e-charge, El-Motion de la Electromagnetica, PlugPoint și JuicePass – Enel X Way – Runner (de la Enel) pentru a încărca în călătoriile prin țară.
Dar în principiu pe PlugShare vezi pe unde sunt stațiile la care vrei să încarci și în ce rețea (furnizor) sunt. Apoi descarci aplicațiile furnizorului și aia e. Eu am vreo 30 de aplicații de încărcare pe telefon, dar nu le folosesc pe toate. Sunt acolo, să fie în caz de nevoie.
Spor!

Reply
Horia 5 februarie 2023 - 18:57

Salut Adrian si multumesc pentru informatii! O singura intrebare mai am: daca din aplicatia PlugShare.com pot sa ma si programez la o statie astfel incat sa nu risc sa gasesc locul ocupat la o statie sau cum stiu daca o statie nu este ocupata de altcineva in momentul in care ma hotarasc si urmeaza sa alimentez de acolo?

Reply
Adrian Mitrea 5 februarie 2023 - 20:44

Salut!
Nu poți face rezervări în PlugShare.
Poți vedea în avans, pe PlugShare, înainte să ajungi acolo, dacă cineva a dat check-in sau nu.
Dacă pare liberă stația (check-in în PlugShare e opțional, nu-l folosește toată lumea), intri și în aplicația furnizorului de servicii de încărcare, pentru că acolo de regulă vezi dacă portul e ocupat sau nu fix în momentul în care verifici. Problema este că în cele mai multe aplicații de încărcare nu poți vedea și cât timp va mai sta portul de încărcare ocupat de altcineva.
De aceea cel mai bun este tandemul PlugShare + aplicația furnizorului (enel, e.on, e-charge, etc…).
Te vei lovi de situații în care n-ai informații și mergi la ghici la unele stații.
Singurele care-ți permit să rezervi sunt aplicațiile enel X Way (Juicepass) și e.on Drive.
Direct în aplicație, intri, rezervi stația (max. 15 minute posibil) și apoi mergi să încarci.

Reply

Lasa un comentariu