Nissan LEAF cu bateria de 62 kWh (brut), de fapt 56 kWh (capacitate netă, utilizabilă), este una dintre puținele mașini electrice compacte și spațioase de pe piață, având și o baterie cu adevărat mare. Asta înseamnă că o astfel de mașină va necesita încărcări mai rare, indiferent de regimul de utilizare. Și exact asta mi-am propus să testez, iarna, pe un traseu care îmi place mult.
Planul meu de Crăciun a fost să refac traseul pe care în Decembrie 2016 l-am făcut cu BMW i3 94 Ah (București-Sibiu-București, total peste 550 km) și să văd cât de mult s-a schimbat planificarea unei călătorii relativ lungi, date fiind două variabile importante diferite (în bine): 1) Bateria dublă a lui Nissan LEAF e+; 2) Infrastructura de încărcare mult mai dezvoltată și mai fiabilă, acum, după trei ani.
În acest context, cu aceste două variabile îmbunătățite, planificarea devine mult mai ușoară.
În primul rând autonomia mare – estimez în jurul a 300 km în regim de iarnă – permite încărcare „unde îți vine” și reduce mult ideea de a alimenta cu energie electrică neapărat la prima stație de pe traseu și neapărat cu ocazia oricărei alte opriri/pauze care poate interveni. Pe scurt, mai puțin stres, mai puține opriri, mai multă flexibilitate.
În al doilea rând, existența mai multor stații de încărcare rapidă asigură un confort psihologic suplimentar și îți permite să alegi locul de încărcare mai convenabil: nu neapărat primul din drum, ci mai degrabă când ai nevoie la toaletă sau când vrei să iei o pauză pur și simplu.
Nissan LEAF 62 kWh / Nissan LEAF e+
- 218 CP (160 kW)
- 340 Nm
- 7,3 secunde pentru 0-100 km/h
- 157 km/h viteză maximă
- 62 kWh capacitate brută a bateriei
- 56 kWh capacitate netă a bateriei
- Răcire a bateriei cu aer
- 17 kWh/100 km consum mediu real
- 50 kW putere maximă de încărcare (teoretică) la stație rapidă cu port CHAdeMO, curent continuu
- 90 de minute încărcare de la 20 la 80% cu CHAdeMO 50 kW, curent continuu
- 11 ore și 30 min. încărcare completă la wall box sau stație semi-rapidă de 22 kW, curent alternativ (din care LEAF poate lua maximum 6,6 kW)
- 18 ore încărcare completă la o priză domestică de 3,7 kW (220 V, 16 A), curent alternativ
- 29 de ore încărcare completă la o priză domestică de 2,3 kW (220 V, 10 A), curent alternativ
Așadar, mă aștept ca în condiții de iarnă Nissan LEAF e+ să poată parcurge 250-300 km fără probleme, dată fiind bateria de 54 kWh și un consum mediu real cuprins între 17-19 kWh/100 km (anticipat de mine).
Pentru ruta București-Sibiu (280 km) iau totuși în calcul o oprire de 20 de minute pe traseu pentru cafea, toaletă și, desigur, încărcare. Autonomia ar trebui să ajungă la fix chiar și fără încărcare pe traseu, dar mereu e bine să ai un plus de energie în baterie pentru eventuale probleme (devieri, ambuteiaje, accidente, etc…).
Planul meu prevede să plec cu 100% baterie de acasă, din București, și să încarc 20 de minute la port CHAdeMO de 50 kW fie în Pitești, fie în Râmnicu Vâlcea. Cel mai probabil în Vâlcea pentru că stația Renovatio e-charge din Kaufland este chiar pe traseu și n-ar fi nevoie să mă abat deloc.
La destinație, în Sibiu, mi-am propus să las mașina la încărcat peste noapte în parcarea din centrul orașului (Cazarma 90), unde există și stație de încărcare semi-rapidă, de 22 kW. Din această putere, Nissan LEAF e+ (numit și Nissan LEAF 62 kW) poate lua cel mult 6,6 kW, pentru că așa este proiectat încărcătorul său de bord (pentru curent alternativ). Chiar și așa, în cel mult 10 ore – deci peste noapte – ar urma să se încarce complet și să mă aducă la București următoarea zi.
Sigur, ar fi posibilă încărcare rapidă CHAdeMO 50 kW la una dintre stațiile din Sibiu, că deja sunt mai multe, nu doar la Kaufland, dar n-am nevoie ca mașina să se încarce complet în două ore (estimarea mea), așa ca încărcarea în 10 ore îmi convine în această situație. Dacă aș fi fost nevoit să mă întorc la București în aceeași zi, atunci singura soluție ar fi fost încărcarea rapidă.
Pentru întoarcerea acasă (Sibiu-București) iau în calcul parcurgerea traseului de circa 280 km fără oprire. Fiind un drum proponderent la vale mă aștept să fie mai mic consumul de energie și, implicit, autonomia mai mare.
Pe scurt, Nissan LEAF e+ este o mașină de la care poți aștepta o autonomie reală cuprinsă între 200 și 400 km, în funcție de anotimp, relief, categoria drumului și stilul de condus. În cazul meu specific, aștept o autonomie de circa 300 km.
Citește și…
- Roadtrip cu Nissan LEAF 62 kWh. Din nou la Sibiu
- Concluzii după 600 km cu Nissan LEAF 62 kWh
- Cum m-am transformat dintr-un admirator al tractoarelor diesel într-un fan al mașinilor electrice (2019)
- Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii (2019)
- Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat (2019)
- #electRO
- #ElectricRomânia (2019)
Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Nissan România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).
12 comentarii
Pai si ce faci daca atunci cand ajungi la Rm. Valcea constati ca statia e ocupata de altcineva pentru cateva ore bune?
Sunt mai multe stații, nu doar una, în Rm. Vâlcea. Am menționat-o pe cea care este chiar pe traseu. Ar fi ocupată aceea, aș merge la alta.
În plus, stațiile rapide de regulă nu au de ce să fie blocate „ore bune” pentru că fiecare mașină încarcă măcar 50% din baterie în 30-40 de minute (în funcție de ce capacitate are bateria fiecăreia și de viteza de încărcare).
Deci ar fi un scenariu puțin plauzibil și există variante în caz că se întâmplă ce spui tu.
Poti sa te duci la statia de 22kW si sa astepti incarcandu-te cu 7kW pana se elibereaza 🙂 Pacat ca Nissan si VW pun charger de curent alternativ de 7kW si nu de 22kW ca la Renault Zoe! Stie cineva de ce? Prea scump? Prea voluminos? Copyright Renault?
M-am uitat pe PlugShare, statiile de 50kW au 5 check-in pe zi, statiile de 22kW un check-in la 5 zile!
Bravo Adrian ! Curiozitatea m-a facut sa ma uit pe plugshare si sa constat ca ai realizat ce ti-ai planificat. :)… asteptam mai multe detalii. Si eu sunt un posesor de Leaf de 40kwh de mai bine de 1 an. Din pacate constat ca nr statiilor cu incarcare rapida nu tine ritmul cu vanzarile de masini electrice si este din ce in ce mai greu sa realizez ce imi propun in planificarile mele. Am observat in comparatie cu sfarsitul anului 2018 si inceputullui 2019 ( si aici ma refer la drumuri mai lungi de 250-300 km ) cand erau chiar exceptii sa gasesc pe cineva la incarcare in statile rapide, in ultimele luni aceste exceptii au devenit reguli si au fost cazuri cand erau si 2-3 masini asteptand sa incarce, masini aflate in tranzit ca si mine, fara alternative de fast in orase precum Rm Valcea, Pitesti, Ploiesti. In asfel de locatii ( sau pe astfel de trasee ) m-as astepta sa existe alternative, chiar si contra cost pt a avea curaj sa pleci la dumuri lungi cu masina electrica si sa nu risti ca timpul programat cu incaracarea sa se dubleze sau sa se tripleze. Intr-o astfel de situatie am „reusit” recent prima „pana a prostului” cu masina electrica la 5 km de Ranca, Gorj – sus pe munte 🙂 – daca vrei pot detalia intr-un alt post – oricum urmaream de mult sa vad ce se intampla cand raman fara curent si astfel curiozitatea mi-a fost indeplinita.
In alta ordine de idei, daca tot ai avut noul Leaf si probabil ai avut discutii recente cu cei de la Nissan – ne poti spune ceva legat de tehnologia V2G in Romania ? cei de la Nissan au facut destul de multa „galagie” incepand cu lansarea modelului precedent, dar nu am mai auzit nimic recent.
Spor in toate !
Salut. Felicitari pentru articol. Sunt curios, desi nu cred ca ti s-a intamplat acum, daca s-a mai incalzit bateria asa de mult cum ai patit in testul din vara trecuta.
Intrebare:
Nissan Leaf permite descarcarea de energie din masina … pentru alimentarea casei in caz de necesitate, de exemplu?
Dar casa ta, asa cum are reteaua proiectata de Enel, permite posibilitatea incarcarii de la NissanLeaf? Tehnologia V2G este pt state cu alt nivel de organizare si de grija fata de mediu si cetatean.
Stau la casa si nu vad de ce nu as putea conecta o masina la reteaua casei … daca in prealabil am inchis siguranta principala care ma leaga de reteaua de distributie … probabil imi trebuie niste conexiune speciale … dar as vrea sa stiu daca Nissan Leaf permite asa ceva.
Da, Nissan LEAF permite așa ceva. De fapt standardul portului CHAdeMO permite așa ceva, dacă și mașina a fost proiectată să permită asta. Cel mai bine este să vorbești cu dealerul tău Nissan și cu un electrician care să îți spună de ce ai nevoie pentru ca tehnologia să fie funcțională la tine acasă.
Daca reusesti sa-ti conectezi casa la Leaf anunta-ne si pe noi cum. Iti urez succes!
Cel mai recent device ce urmeaza sa apara si care pare de luat in seama l-am gasit aici : https://electrek.co/2020/01/06/wallbox-quasar-tesla-nissan/; Ar mai fi chinezaria asta pt conectare V2H(ome) : http://www.setec-power.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=15&id=24&gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB376ElPqw7yDtIRM0aiD4ckLnkHOeR3ENSZh00OKAbNh7Dp2WMr-4yTRoCyYkQAvD_BwE – din ce obs costa in jur de 3k$,ceea ce e cam mult si e si cam mare. Am intrebat la enelX care au experimentat in alte tari (https://www.enelx.com/en/news-and-media/news/2019/01/contributing-to-the-electricity-grid-with-e-cars) tehnologia V2G, am primit raspunsul asta : „Referitor la Romania, nu ne putem pronunta cand va fi disponibila aceasta tehnologie, dar momentan ne focusam pentru dezvoltarea unei infrastructure nationale de mobilitate electrica”. cert este ca Nissan leaf este una din putinele EV-uri de pe piata care permite conectarea cu casa. Am adresat o intrebare si la Nissan Romania, insa nu am primit raspuns pana acum. Poate ne mai ajuta Adrian cu informatii „din culise” 🙂 Bafta!
Tesla anunta ca vor avea si ei optiunea V2G https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/ ( https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional- charging-ready-game-changing-features/ ) , din articol:
– Tesla in trecut reticenta ca nu cumva sa scada durata de viata a bateriei
– un milion de vehicule conectate simultan ar putea sustine reteaua cu 10GW (pt comparatie, Romania produce 5-7GW; tehnologia ar folosi chargerul AC de 11kW)
– chargerul AC al Tesla permite din constructie incarcarea bidirectionala, optiunea V2G va necesita doar un update over-the-air