Acasa Foto Prima impresie: Tesla Roadster

Prima impresie: Tesla Roadster

de Adrian Mitrea
Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)
Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)

Tesla Roadster e o masina putin cunoscuta publicului larg, dar este de departe una dintre cele mai rapide si fascinante automobile din lume, cu o acceleratie de 3,9 secunde pana la 100 de kilometri pe ora. In plus, Tesla Roadster e singura masina 100% electrica de pe glob care s-a impus pana acum pe piata. Si am condus-o!

Experienta inedita cu aceasta masina nu e usor de povestit, pentru face un joc al contrastelor.

Click aici pentru galeria foto

La volan iti dai seama ca e totusi la fel ca orice alt automobil, dar totusi ceva straniu se inatmpla. E un fel de extraterestru deghizat in om.

Pentru noi romanii, masina electrica e mai mult o fantezie, ceva ireal si foarte indepartat, dar in partea mai civilizata a Europei lucrurile stau altfel.

E la moda sa fii eco si oamenii cu bani au trecut la o noua fita: masina sport electrica care bate Ferrari la performante.

Cu mult noroc si putere de convingere, noi, cei de la 0-100.ro, am reusit sa fim primii romani care au condus Tesla Roadster. Se intampla la Geneva, cu ocazia Salonului Auto.

La nivel estetic, exterior si interior, Tesla Roadster poate fi usor confundata cu un Lotus Elise – si ea o masina putin cunoscuta publicului larg.

Las orice emotie deoparte, sau cel putin asa-mi place sa cred, si ma urc in masina. Accesul e mult mai dificil decat as fi crezut. Asa e la masinile sport, n-ai ce face… De altfel, e prima masina cu adevarat sport in care am mers vreodata.

Pentru inceput conduce Dominik, responsabil de Tesla Motors in Europa de Vest. Chiar ma bucur ca nu sofez eu din prima pentru ca am timp sa studiez putin interiorul.

Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)
Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)
Nu prea am ce sa vad. E cel mai inghesuit habitaclu in care am fost in viata mea. Intre scaune n-ar fi loc de o cotiera, dar in schimb pragurile sunt late cat jumatate de scaun…

Pielea ce imbraca tot interiorul e foarte fina, volanul e mic, iar toropedoul e minuscul. Incap lejer doua telefoane mobile… dar atat…

Casetofonul nu e „de fabrica” cum se zice la noi. E unul ce poate fi gasit in comert oricand si are si navigatie pe ecranul minuscul. Mai bine asa decat deloc…

Putin mai jos, pe consola centrala, se afla un mic afisaj electronic tactil (touchscreen) ce iti arata, ca la un telefon mobil, nivelul de incarcare al bateriei, cati kilometri mai poti sa faci cu energia ramasa, cam cat ar dura „un plin” si alte informatii de genul asta. E practic computerul de bord al masinii.

Ceasurile sunt si ele de dimensiuni reduse, dar totusi foarte lizibile, iar manetele de la semnalizare si stergator sunt identice cu cele de pe Opel Astra Classic.

Imediat sub gradatia vitezometrului se afla si turometrul. Masina are o singura treapta de viteza si deci turatia si viteza cresc in acelasi timp si nu isi modifica raportul una fata de cealalta. La 100 de kilometri pe ora Tesla Roadster are 7.000 de rotatii pe minut si intra pe rosu la 14.000 de rotatii pe minut!

A venit momentul sa ma urc la volan. Ies cu greu din dreapta, intru la fel de greu la postul din stanga, dar sunt pregatit pentru experienta vietii mele in materie de soferie.

Tesla Roadster e cea mai rapida si mai „sport” masina cu care am mers vreodata.

In clipurile pe care le-am vazut pe youtube, masina era foarte silentioasa si toti ziaristii care au condus-o inaintea mea au remarcat asta.

Asa mi se pare si mie, dar doar pana pe la 70 de kilometri pe ora. Dupa acest prag se aude foarte puternic vantul. Mai puternic decat la o masina obisnuita, care in mod evident e si mai putin aerodinamica. Automat am facut comparatia cu Logan-ul MCV cu care am mers 2.200 de kilometri pana la Geneva. E mai silentioasa Dacia… Dominik pare linistit si-mi spune ca e normal.

Il cred pe cuvant si ascult in continuare ce-mi spune: „Motorul e cat un pepene, are 288 de Cai Putere si dezvolta un cuplu de 370 Newton-metri. Calc-o sa vezi cum e!”

Nu stau pe ganduri. Suntem pe autostrada in Elvetia si pot sa-mi fac un pic de cap. Am mers cu masini mai puternice, cum ar fi Infiniti G37S Coupe (320 CP), dar cica Tesla asta e si mai nervoasa.

O calc la fund, inconstient de faptul ca puterea si cuplul sunt disponibile instant. Mare greseala!

Aproape ca m-am dat cu capul de tetiera si simt un gol in stomac cum nici in avion nu mi s-a intamplat.

Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)
Tesla Roadster (sursa - 0-100.ro)
Imi revin rapid, pentru ca am mai putin de o ora cu masina si trebuie sa o filmam, sa-i facem poze si sa mai si merg un pic cu ea. Daca ar fi dupa spiritul egoist pe care l-am dobandit de cum am apasat pedala de acceleratie la fund, as fi lasat echipa de filmare in urma si l-as fi corupt cumva pe Dominik sa ne plimbam 200 de kilometri prin Elvetia, pana se termina bateria…. Dupa cativa kilometri imi pare mai usor de condus decat un smart.

Am zis totusi s-o las mai incet, luand piciorul de pe acceleratie pentru inceput. Masina, ca oricare alta, intra in frana de motor. Dar ce mai frana!

E atat de violenta incat aproape te da cu capul de bord.

Intru intr-un superb sat de langa Geneva si e momentul sa folosesc si pedala de frana. Se aude din spate un zgomot metalic de parca placutele de frana ar fi uzate si discurile ar freca direct pe etrier.

Dominik ma linisteste din nou. E sistemul de recuperare a energiei la franare. Mai pe romaneste, a fost activat dinamul (ca la bicicleta) care incarca bateriile atunci cand pui frana.

E momentul sa intorc, pe o mica alee de provincie elvetiana.

E foarte curat la ei. Nu vad fir de praf pe jos si ma aflu la volanul unei supermasini americane.

Parca visez.

Senzatia de reverie devine si mai puternica pentru ca vreau efectiv sa intorc, dar nu prea pot misca volanul. Partea asta zici ca e acel element fantastic si incredibil care apare de regula in vise…

Dar nu e un vis, Tesla Roadster n-are servodirectie

Dominik imi spune calm si convingator ca n-ai nevoie de asa ceva la o masina sport, deoarece fara servo simti masina mai bine si obtii reactii mai ferme. Are dreptate intr-un fel.

In schimb, masina este echipata cu gamuri actionabile electric, oglinzi electrice si aer conditionat.

Suspensia acestui Roadster deja m-a obosit dupa nici 50 de kilometri de condus. E foarte rigida si se simte orice denivelare, chiar si pe drumurile impecabile din Elvetia.

Gandul sa-mi vand masina si sa depun avansul pentru o Tesla Roadster a inceput sa ma mai slabeasca.

Mi-am facut moftul si parca ratiunea imi spune ca 84.000 de euro pentru masina asta e cam mult.

E drept ca n-ar trebui sa fac schimbul de ulei, sa inlocuiesc distributia la 60.000 de kilometri, si nici sa dau 200 de lei de fiecare data cand fac plinul. Chiar si asa, o masina electrica presupune costuri. Mari!

La fiecare sapte ani sau 160.000 de kilometri inlocuirea bateriei costa, in cazul Tesla Roadster, 9.200 euro.

Oricum, Tesla Roadster nu e pentru oricine. Circa 1.000 de oameni din lume si-au cumparat asa ceva si daca ti-o poti permite senzatiile sunt de neegalat.

Masina electrica e foarte „tare”!

Specificatiile modelului testat, pe scurt:

  • 288 Cai Putere
  • Cuplu de 370 Newton-metri
  • Transmisie cu o singura treapta de viteza
  • Acceleratie 0-100 km/h in 3,9 secunde
  • Viteza maxima 200 km/h
  • Incarcare completa a bateriei in 3,5 ore
  • Caroserie din fibra de carbon lucrata manual
  • Frane cu discuri ventilate pentru fiecare roata

Dimensiuni

  • 3,946 metri lungime
  • 1,873 metri latime
  • 1,127 metri inaltime
  • 2,352 metri ampatament
  • 1.238 kilograme greutate

1
Lasa un comentariu

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Marian Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Marian
Cititor
Marian

Au, ma dor urechile de la filmul asta! Nu era posibil sa scoateti fasaitul vantului din test? Si ce naiba tot se aude in interiorul masinii? click clack click clack E atat de suparator incat nici nu ma pot uita la tot filmul!

Ma asteptam la mai mult din partea voastra!