Acasa Curiozitati Mașina electrică, groapa de gunoi și WC-ul din fundul curții. Care este diferența?

Mașina electrică, groapa de gunoi și WC-ul din fundul curții. Care este diferența?

de Adrian Mitrea

Mașina electrică, groapa de gunoi și WC-ul din fundul curții au, aparent, un numitor comun: poluarea. Și, totuși, ceva le diferențiază. E vorba despre impactul asupra vieții oamenilor. Fie că ne place să credem sau nu, mașina pe combustie seamănă foarte mult cu modul primitiv de trai al omului – cu groapa de gunoi sub fereastră și WC-ul în fundul curții. În același timp, mașina electrică seamănă cu sistemele de management integrat pentru deșeuri și cu toaleta modernă. Iată de ce.

Principalele argumente împotriva mașinilor electrice sunt prețul ridicat, autonomia redusă și faptul că (tot) poluează.

Însă la nivel de 2020 prețurile au devenit deja mai accesibile, iar autonomia s-a dublat față de anii trecuți.

Poluarea? Există în continuare, desigur. O mașină electrică poluează prin procesul de fabricație al bateriei (în special) – acesta fiind elementul pe care un astfel de automobil îl are în plus față de unul pe combustie. Și mai poluează în exploatare, de fiecare dată când încărcăm bateria. Desigur, depinde enorm cum este generată electricitatea, dar ajungem și acolo.

Groapa de gunoi

Să ne imaginăm pentru o secundă cum ar fi ca toată lumea să arunce orice, pe unde apucă. La grămadă: deșeuri reciclabile cu cele biodegradabile.

Am mâncat un măr, arunc cotorul pe fereastră. S-a stricat frigiderul? Hai cu el pe fereastră. Scutecele de la copii? Pe fereastră! În doar câteva luni am umple străzile cu munți de gunoaie, ne-ar cotropi șobolanii și toate bolile Pământului. Aerul ar fi insuportabil, iar peisajul urban ar presupune munți de gunoaie mai înalte decât însăși blocurile.

Aceasta este mașina pe combustie. Ea „scuipă” pe eșapament poluanți de îndată ce motorul pornește. Nu ține cont că lângă este o școală sau o mamă care-și plimbă copilul pe trotuar. În orașe, sute de mii de mașini pornesc dimineața cam la aceeași oră. Și știm cu toții cum miroase eșapamentul unei mașini la prima pornire din zi…

Încercarea de a pune DPF-uri, AdBlue, eșapament… e un fel de tentativă de a strânge cotoarele de mere în stânga, să încercăm să le dăm de mâncare la porci, iar frigiderele stricate și scutecele murdare în dreapta, că nu știm ce să facem cu ele.

Mașina electrică, însă, seamană foarte mult cu managementul deșeurilor modern, care prespune colectare selectivă, reciclare în proporție cât mai mare și depozitare în sistem centralizat a gunoaielor cu care nu putem face nimic (sau încă n-am învățat ce să facem cu ele).

Cantitatea de mere pe care o mâncăm, numărul de frigidere stricate și numărul de scutere folosite – toate sunt aceleași. Contează enorm cum gestionăm propria poluare!

WC-ul din fundul curții

Acum haideți să ne imaginăm o lume în care oamenii și-ar face nevoile ca găinile, pe unde-i apucă: pe stradă, în tramvai, în metrou, în avion, pe canapeaua din sufragerie. Cum ar arăta o astfel de lume în care fecalele și urina sunt, literalmente, peste tot?

Ei bine, cam așa arată lumea automobilului pe combustie, de care ne e atât de greu să ne despărțim.

Mașina pe combustie își face nevoile cu țârâita în lungul și-n latul orașelor noastre, lăsând în urmă un aer sufocant. Doar în rarele ambuteiaje din parcări de mall ne amintim cât de toxic și insuportabil este ce iese pe eșapament.

Încercările de a monta DPF, sisteme AdBlue și eșapamente la mașinile pe combustie seamănă cu WC-ul de lemn din fundul curții. El reprezintă o soluție mai bună decât făcutul nevoilor „în stil găină”, dar e totuși la ani lumină de toaleta modernă.

În ultimii 100 de ani ne-am obișnuit și cu mirosul și cu bolile cauzate de poluarea cu petrol. Ne e tare dificil să schimbăm paradigma. Renunțăm cu greu la WC-ul din fundul curții, deși toaleta cu vas WC alb, apă curentă și canalizare este atât de la îndemână azi.

Un fel de toaletă modernă este mașina electrică.

Cantitatea de urină și de fecale este aceeași. Generăm aceeași cantitate ca și când ne-am face nevoile peste tot, ca găinile. Dar managementul apelor uzate și epurarea fac posibilă o viață mai bună printre milioane de conduce care ne transportă zilnic dejecțiile. Așa e mult mai bine decât să le ținem într-o găleată din plastic în sufragerie.

Concluzii

Să presupunem că poluarea unei mașini electrice este identică cu cea a unei mașini pe combustie. Ei bine, e mult mai eficient să controlezi 2, 3… 10 electrocentrale dintr-o țară decât să verifici individual 7 milioane de autovehicule și să te asiguri că fiecare funcționează în parametri constructivi.

Mai mult decât atât, metodele eco de a produce electricitate sunt încă prea puțin folosite în întreaga lume, având deci un uriaș potențial de creștere, în timp ce produsele pe bază de petrol au cam atins limitele de know-how ale omenirii.

Când bateria unei mașini electrice va fi uzată, nimeni nu-i va putea scoate DPF-ul sau anula EGR-ul, că… „merge și așa”.

Atunci când bateria de pornire a unei mașini pe combustie „moare”, fiecare se duce la centrul de baterii, o predă pe cea veche și cumpără una nouă. Nu se apucă nimeni să meșterească la o baterie în spatele blocului.

Mașina electrică funcționează sau nu funcționează. Punct. Nu există cale de mijloc.

Pe de altă parte, mașina pe combustie are un spectru foarte larg de defecțiuni posibile între statutul în care funcționează perfect și statutul în care nu mai funcționează deloc. Sunt zeci sau sute de situații de tipul „merge ș-așa” la mașinile pe combustie – ori asta înseamnă un autovehicul care funcționează în afara parametrilor proiectați de fabricant. Înseamnă poluare, pete de ulei pe asfalt, fum, zgomot. Mult, mult zgomot!

Sigur, la mașina electrică avem și problema acumulatorilor litiu-ion la final de viață. E important să știm că, pe lângă programele tip „second life” pentru acești acumulatori, în momentul în care vor fi complet „terminați” o să știm ce să facem cu ei. Mașinile noastre pe combustie au baterii de peste 100 de ani și am învățat să le reciclăm. Tot ce avem nevoie este să scalăm totul la necesarul de reciclare al pieței de baterii litiu-ion (sau ce tehnologii vor veni după).

Da, mașina electrică poluează și este imperfectă. Dar pentru următorii 150 de ani este pur și simplu o soluție semnificativ mai bună decât automobilul pe combustie – fie că vorbim de benzină, diesel, GPL, GNC sau hibrid.


Citește și…


46 comentarii

Vasile P 28 august 2020 - 12:37

Soluții există, dar trebuie ca populația să și le permită din punct de vedere financiar. Să construiești o baie, la o casă la țară, costă cam cât venitul pe 2 ani al unui muncitor cu salariul minim pe economie. O mașină electrică este egală cu salariul pe 12 ani al unui muncitor cu salariul minim. Deci e bine să mâncăm caviar, dar cine nu-și permite caviar mănâncă fasole (că așa e în viață).

Reply
Adrian Mitrea 28 august 2020 - 12:41

Corect, dar sunt destui care cumpără Clasa S nou, când de banii ăia ar putea alege o Tesla, un Taycan…
Sunt atât de multe mașini noi de peste 30.000 Euro… Dacă acei oameni s-ar uita spre electric, aerul ar fi mult mai fin.

Reply
Cornel 28 august 2020 - 13:21

Oare de ce oamenii nu-si doresc electrice nici macar cu 10K euro pomana de la stat ? Un raspuns ti l-a dat colegul VASILE P. Mai sunt si altele. La 30k cu subventie, adica 40k Euro cumperi Zoe sau similar, care iti ofera confort de clasa mica, antifonare de clasa mica si autonomie de clasa mini, macar daca ar oferi-o si pe asta. Pe de alta parte cu 40k iti iei 318d sau A4 35 TDI nou noute cu range de 1000km. Cu alte cuvinte masinile electrice sunt necompetitive din punct de vedere al pretului si al mobilitatii, a se citi ca nu se preteaza la utilizare extraurbana, exclus autostrada la viteze mari.

Ceea ce e interesant de urmarit e cum autoritatile germane/europene vor distruge industria auto incercand sa promoveze aceste vehicule nesustenabile.

Cate marci auto se pregatesc sa fie inchise in urmatorii ani datorita acestei ofensive oarbe ?
Cati oameni isi vor mai permite in viitor o masina, electrica ca restul vor fi eliminate de legiuitor ?
Cu ce energie vor fi alimentate aceste vehicule, Germania renunta in urmatorii 10 ani la energia nucleara, o va inlocui cu gaze naturale venite din Rusia pe ruta Nord-Stream ?

Reply
Vasile P 28 august 2020 - 13:46

Cine cumpără mașină nouă de peste 30.000 de euro în România?! 2% din cumpărători probabil. Restul cumpără Logan, Sandero, Astra, Polo, Golf, etc.
Firmele care iau automobile în leasing pentru angajații din management ar putea opta pentru electric – aici văd eu o posibilitate de creștere.

Reply
Adib 28 august 2020 - 19:46

Tare as vrea sa vad managemetul unei firme conducind masini electrice, in principiu de clasa mica (40000 euro) ca nu stiu firma in RO care sa-si permita Tesla sau ceva asemanator pentru toti managerii. Mai ales cind au de batut drumurile din Ro si ar trebui sa faca 2 zile de la Bucuresti la Suceava.

Reply
Paul 29 august 2020 - 00:23

S-a mutat Suceava în Norvegia?

NELU 30 august 2020 - 09:42

Vrăjeală electrica prinde la snobi ce facem cu miile de tractoare agricole ale șmecherilor care lucrează mii de hectare ard tone de motorină o mai primesc și subvenționată sau cu miile de utilaje de pe șantierele patriei care ard tone zilnic cam cit consuma un amarestean într-o viață.

Reply
gabi sandu 28 august 2020 - 13:45

Potrivit unui studiu aparţinând IVL The Swedish Environment Institut, fabricarea unui acumulator pentru vehicule electrice poate elibera în atmosferă tot atâta dioxid de carbon cât ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzină timp de 8 ani de zile. Potrivit raportului publicat de institutul suedez, pentru fiecare 1 kWhr capacitate de stocare adăugată, fabricarea unui acumulator Li-ion degajează în atmosferă între 150 şi 200 kg dioxid de carbon (CO2). Având în vedere faptul că un acumulator tipic pentru vehicule electrice oferă capacităţi între 30 şi 100 kWhr, rezultă emisii de 5,3 – 17,5 tone CO2 în atmosferă, produse încă dinainte ca vehiculul electric să iasă pe poarta fabricii.

Reply
Adrian 28 august 2020 - 15:37

Gabi, la un VW Golf 7 cu motor 1.4 TSI, emisiile de CO2 declarate de producator sunt de aprox 120g/Km. Asta inseamna ca masina o sa emita o tona de CO2 la fiecare aprox 8500km. Un eGolf are o baterie de 32Kwh, deci la 200kg/kwh rezulta 6,4t, 55000km ai Golfului TSI. Daca faci 7000km/an, este adevarata afirmatia cu 8 ani.

Avand in vedere ca emisiile sunt direct proportionale cu consumul, 120g/km este o valoare imposibil de atins in viata reala.In plus de asta, studiul la care faci referire a fost revizuit intre timp, valorile noi fiind intre 64 si 106 kg/kwh.

Reply
marcopolo 28 august 2020 - 16:34

Bine- si cat dioxid de carbon se elimina in aer pentru: producerea unui motor pe combustie? sunt sute si mii de bucatzele intr-un motor de combustie comparat cu zeci intr-unul electric… cat dioxid de carbon se risipeste pentru a produce sistemul de racire al unei masini pe combustie (radiatoare, circuit de racire etc.)? si cat se mai risipeste pentru producerea transimisiei unei masini pe combustie! sa nu mai vorbim de restul!

Reply
pehash 28 august 2020 - 13:59

Priviti din perspectiva gresita. Problema nu este doar ca trebuie „Să construiești o baie, la o casă la țară” (care sigur nu costa 32.000 RON). Problema este ca acea casa nu are canalizare (sau fosa septica) si canalizarea, cand/daca va fi, va avea nevoie de o statie de epurare eficienta a apelor. Dar costurile necesare pentru a asigura un nivel minim de igiena nu se compara doar cu venitul individual (sau pe familie..). Mult mai important este costul de oportunitate – igiena sau lipsa ei are consecinte grave asupra sanatatii. Daca te gandesti ca poti evita astfel zeci sau sute de mii de cazuri de boala anual, ca poti adauga ani, chiar decenii, de viata sanatoasa unui individ, costul initial al investitiei devine irelevant.
La fel este si la masini. Nu ne permitem masini electrice? Ne permitem cancer, boli pulmonare, copii astmatici?.. Ne permitem incalzirea globala?
Oricum, discutia nu cred ca ar trebui sa fie alb/negru. Poti sa iti cumperi un hibrid cu baterie de 10kWh si sa reduci poluarea cu ~70%. Sa scoti poluarea din oras. Oricum, masina electrica in Romania de azi, se incarca de la o priza in care „intra” combustibili fosili in proportie de ~40% si inca 25% hidroenergie cu impact masiva asupra faunei raurilor din Romania.

Reply
daniel 28 august 2020 - 13:07

Da, dar in continuare se arunca in aer si cauciucuri si placute de frana. Unde se duc particulele de cauciuc ale miliardelor de pneuri uzate? Unde se duc particulele de azbest whatever ale miliardelor de placute de frana?

Reply
Adrian Mitrea 28 august 2020 - 13:18

Nu e ca și cum mașinile pe combustie n-ar avea cauciucuri, nu?
Iar despre plăcuțele de frână, statistic vorbind le schimbi de 2-3 ori mai rar la o mașină electrică, pentru că frânarea regenerativă își face treaba și nu prea trebuie să te atingi de frâna de serviciu.
Cum spuneam, poluare tot există, dar mult diminiată și mai bine controlată.

Reply
Vasile P 28 august 2020 - 13:48

La o mașină electrică nu generezi gunoaie precum baterii cu plumb, ulei, filtre, plăcuțe de frână, curele, ambalaje pentru ulei și AdBlue. Nu mia punem la socoteală cu nu scoți fum.

Reply
Clau 28 august 2020 - 13:43

Nu cei cu clasa S sunt problema, ci cei cu dacii din anii 70 și 80, cu diesel-uri din anii 90, camioanele și duble din aceeași ani. Iar ei pur și simplu nu își permit electric.
Grija si responsabilitatea pentru mediu trebuie sa fie comune, atât pentru producător cât și consumator.

Reply
Snow 28 august 2020 - 13:51

Imi plac masinile electrice. Ma gandesc uneori cum ar fi sa am una. Si nu-mi dau seama unde si cum as putea s-o alimentez. Casa de vacanta, desi intr-o comuna cu infrastructura solida, are un amarat de bransament monofazat de 6 KW. Daca bag electrica acolo pica tensiunea pe toata strada pt urmatoarele 20 de ore … Iar la oras nu ma vad mergand cativa km pana la o statie specializata si asteptand acolo cateva ore…. Plus ca si astea incep sa fie pe bani … Cat costa si cat dureaza o alimentare electrica, asta e o intrebare la care merita sa dam un raspuns din cand in cand.

Reply
Prostu' satului 29 august 2020 - 16:46

Nu ma prea pricep la masini electrice (nici la masini in general), dar mai stiu cate ceva despre energie si retele electrice.
Exemplul dvs. nu e neaparat cel mai potrivit (un controller inteligent de putine sute de euro va sti cand sa va incarce bateria – noaptea, cel mai probabil – incat sa nu depaseasca puterea instalata), dar, intr-adevar, problema principala si mie imi pare a fi aceea a incarcarii. Nu la casa de vacanta, ci acasa – mai ales in orase.
Comentariile se focalizeaza mult pe generarea energiei electrice, daca exista, cat de curata/murdara este etc. E si asta o problema grea, fara doar si poate, dar pe termen scurt si mediu nu acolo-i baiul cel mai mare – baiul cel mai mare e la transmisia ei, la cum, si cat, si pe unde ajunge energia aia electrica de la centrala de generare la priza de unde va incarcati masina electrica.
Inteleg ca-n Bucuresti si Ilfov sunt ca la 1.6 milioane de masini. Sa nu facem un salt prea mare de imaginatie si sa presupunem ca doar un sfert dintre astea sunt electrice. 400000 de bucati.
Hai sa mai fantazam si sa ne imaginam si ca toata reteaua electrica din zona a fost upgradata si e acum „smart” (noi nu suntem de 30 de ani in stare sa facem o semaforizare inteligenta, da’ sa gandim totusi pozitiv), asa ca nu mai mult de jumatate din vehiculele astea se incarca simultan la un moment dat si nu la o putere medie mai mare de 10 kW.
In prezent, reteaua electrica care alimenteaza aceasta regiune „duce” doar putin mai mult de 1000 MW (si-i duce si pe astia tot mai greu, dupa cum o demonstreaza frecventa crescuta a caderilor de alimentare din ultima vreme, precum si durata lor tot mai mare).
200000 EV * 10 kW = 2000 MW.
De inmultit cu 4, egal 8000 MW. Un Bucuresti „all electric” ar avea nevoie de o retea magistrala cu o capacitate de aproape 10 ori mai mare decat cea de azi – si atentie, asta doar ca sa faca fata transportului!!!
Si oricum, dificultatea tehnica principala (ca si costurile) nu e la reteaua de transport de inalta tensiune, ci la cea de medie si joasa. 100000 EV maine in Bucuresti-Ilfov si-o sa ne aducem aminte (care are ce-si aminti) de anii 80, cu intreruperi de cateva ore ale alimentarii cu energie electrica in jumatate din zilele anului.
Iar asta-i valabil cam peste tot in tara si-n lume, nu doar in Bucuresti.
Pe scurt, mi se pare ca avantul si entuziasmul cu privire la EV sunt premature. Sper sa intample, cred ca o sa se intample, dar tranzitia asta n-o sa ia nici doi, nici cinci, nici macar 10 ani. O sa ia (multe) zeci de ani.
Iar scumpii nostri guvernanti, decat sa subventioneze cu bani publici autohtoni masinile electrice produse prin alte parti si care deocamdata risca sa produca mai multe probleme decat rezolva, mai bine ar folosi banii aia sa modernizeze infrastructura (electrica in acest caz) la nivelul previzibil al anilor 2050-2060, ca sa nu ne mai vaicarim la fiecare 2-3 ani ca nu ne-ajunge sarma.
Pana atunci, imi permit sa parafrazez un alt comentator de-aici si sa spun (serios insa) ca, daca tot folositi in oras masina ca pe-o trotineta electrica, atunci ar parea logic (si muuuult mai ieftin) sa va luati chiar o trotineta. Multe-multe probleme s-ar rezolva ca prin farmec in orasele mari.

Reply
Radu 30 august 2020 - 19:55

Eu recunosc ca nu ma pricep nici la masini, nici la retele electrice. Dar ar fi interesant sa refaci calculul schimband cateva asumptii. Poate 10% in loc de 25% este mai realist pentru urmatorii 10 ani (Norvegia este la aprox. 10% dupa ani de zile iar, dupa cum vezi in comentarii, romanii sunt mult mai atasati de combustibilii fosili decat ei). 3 sau 6 kW sunt suficienti in loc de 10 kW pentru a recupera in 2 ore consumul dintr-o zi normala (50 km). Nu toate masinile vor incepe sa incarce in acelasi timp, lucrurile se schimba daca ai de distribuit ~1500 MWh in 24h, in loc de 1h. Preponderent noaptea, cand reteaua e oricum mai goala. Acei oameni care incarca vor plati bani, iar cererea ar trebui sa se traduca in investitii pe care distribuitorii le vor face pentru a o putea satisface. Acum 10 ani era greu de crezut ca populatia va fi acoperita aproape 100% cu internet 4G. De acord cu tine, trotinetele sau bicicletele electrice sunt in oras mult mai eficiente, din multe puncte de vedere.

Reply
Prostu' satului 31 august 2020 - 23:45

:-)))
Am apreciat tonul amical al intepaturii din introducere. Multumesc.
Fireste ca la 10% „penetrare” problemele sunt de 10 ori mai mici decat la 100%. Pe de alta parte, si beneficiile pentru societate in ansamblu vor fi tot de 10 ori mai mici.
Dl. Mitrea are si dansul dreptate in multe privinte.
Situatia aduce intr-un fel cu una „turistica” – ati descoperit un loc secret, exceptional de frumos, un vis, neatins de picior de om… daca impartasiti secretul cu toata lumea, la anul o sa va calcati pe picioare cu 1000 de oameni si praful se va fi ales de oaza dvs. de liniste. Cam asa si la noi. Hic et nunc, automobilul electric prezinta niste avantaje care nu pot exista pe termen mediu si lung decat in conditiile unei penetrari reduse. Inclusiv, inteleg dintr-unele comentarii, posibilitatea nerealista pe termen lung de a „face plinul” gratis – altfel, spunea cineva aici ca plateste 1.8 lei/kWh. La 15 kWh/100 km, asta inseamna 27 lei. Ma jenez sa spun pe acest forum ce masina conduc eu, dar e pe GPL si ma costa combustibilul – in oras, cu AC (da, are chiar si AC!!!) – 30-35 de lei/100 km.
Unde NU aveti dreptate este in sugestia de a face investitiile in retea gradual, pe masura ce creste numarul posesorilor de EV, se cheltuie bani etc. Credeti-ma ca nu merge asa. Nu merge, tehnic nu e posibil.
Si, de altfel, nu e nici dezirabil. Este exact felul in care se construiesc autostrazi si alte infrastructuri in Romania (vedeti si metroul), cate 5-10 km/an, preferabil in mijlocul a nicaieri. Dupa 30 si mai bine de ani, se vede unde ne-a dus „strategia” asta.
Astea (infrastructuri de transport, de utilitati urbane etc.) sunt lucrari foarte scumpe si care se amortizeaza in zeci de ani. Nu e o idee buna sa o faci in asa fel incat sa raspunda nevoilor de azi si din urmatorii 2-3-4 ani… dupa care, cand cererea depaseste oferta, o iei de la capat, iar gauresti strazi, iar blochezi orasele ca sa mai tragi o teava sau un fir…

Trebuie facut exact invers:
– estimezi ca-n 20-30-40 de ani o sa ai 2 milioane EV in Bucuresti (si, daca esti cu adevarat prudent si vizionar, te gandesti si ca multa lume ar putea trece pe incalzire electrica);
– iti faci socotelile, constati ca o sa ai nevoie de o retea capabila sa duca 10000 MW…
– … chestie pentru care va trebui sa investesti 5 miliarde de euro (cifra scoasa din burta, daca-mi da cineva cu ea in cap, primesc castana fara cracnire).
– Strangi cureaua, faci rost de 2 miliarde, mai imprumuti 4, te mai milogesti si la UiE pentru inca pe-atatea (pentru ca, bun gospodar cum esti, te gandesti sa faci si reteaua de gaze, refaci si termoficarea si bagi si toate mormanele de cabluri Internet pe sub pamant), iar cand ai banii dai semnalul de incepere, „inchizi” orasul, te injura doua milioane de oameni, devii cel mai injurat om din istoria Romaniei, dar peste doi ani de zile ai rezolvat cateva probleme vitale pentru urmatoarea jumatate de secol.
– Revenind la EV, de-abia atunci o sa explodeze povestea, cand o sa ai nu 30-50, ci 30-50000 de statii de incarcare de macar 20 kW in Bucuresti, statii la fiecare colt de strada, cateva in fiecare parcare de bloc mai mare, 50 de bucati in fiecare parcare de mall sau hypermarket etc. Iar esential aici nu e ce se vede la suprafata, o mufa si un cablu – esential este ce e pe sub pamant, reteaua.
Pana atunci, nu prea cred.
Parerea mea 🙂

Reply
Andrei P 28 august 2020 - 14:41

Și unde o să încărcați electricele astea faimoase? Ai prize la benzinăria de lânga tine? Și dacă ai câte ore trebuie să o lași până ți-o fură? La țară, la socri, câți kilometri de cablu electric trebuie să întinzi ca să încarci daradaica, până le arzi tabloul?

Reply
Radu 30 august 2020 - 18:53

In mare, tot acolo unde le incarca si cei care deja au trecut pe electric. In scenariul ideal in care stai la casa sau ai paracare subterana, o incarci acasa. Daca stai la bloc si mergi zilnic la birou etc, pentru orice electrica recenta e suficienta o incarcare saptamanala in timp ce faci cumparaturi. La tara la socri, daca reteaua din casa suporta o masina de spalat sau un aer conditionat, suporta si o masina la incarcat. Dintr-o priza obisnuita de 16A poti incarca vreo 300 Km de la 8 seara cand ajungi pana la 8 dimineata a doua zi.

Reply
Bogdan 28 august 2020 - 14:44

Si poluarea la iesirea din uz a unei maisini electrice? Aia o uita toti, stiu si de ce…ca nu pot fi reciclate bateriile.
Cele termice au 70-80% reciclabile…cele electrice cat?
Si poluarea este mult mai grava la cele electrice si pericoloase si nu pot fi lasate grmada de fier vechi ca la cele clasice.

Reply
Titi 28 august 2020 - 14:51

Solutia de mijloc sunt hibridele – consum de 3.5 urban, 4.4 extra-urban.
Peste 60% din timp merge pe motorul electric.
Ies de pe drumul privat pe electric, abia dupa 1 km pe strada principala intra motorul pe benzina. Merg fara emisii printre case (desi se gasesc destui care repara si testeaza tigaile pe acelasi drum).
As fi optat pentru electric, dar din pacate, nici un mizerabil de dealer nu mi-a oferit posibilitatea sa testez una, decat prin parcarea lor neamenajata si supra-aglomerata.
Constat totusi ca hibridul, cu vreo 5000 E mai ieftin, chiar e o solutie de mijloc foarte buna, deocamdata.

Reply
George 28 august 2020 - 17:42

Masina electrica polueaza in alta parte, acolo unde se extrag minereurile pentru elementee rare folosite in baterii si acolo unde se arde carbune sau hidrocarburi pentru a produce electricitate.

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2020 - 14:22

Și unde se extrag metalele și petrolul pentru mașina pe combustie nu există poluare, sau cum?

Reply
Rational 28 august 2020 - 20:44

Ce părere aveți de fuel-cell, adică de mașinile cu hidrogen? Poluare zero, iar hidrogenul e cel mai abundent element din univers. In plus, toată energia de pe Pământ vine de la Soare, care produce aceasta energie de miliarde de ani prin reacția termonucleara a hidrogenului. Back to basics!

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2020 - 14:12

Pentru automobile, această tehnologie este un non sens. Pentru vase de croazieră, poate și camioane, este mai fezabilă. Ideea e că nu contează abundența, ci faptul că producția necesită energie electrică multă, iar apoi ai nevoie de infrastructură scumpă (și periculoasă) pentru stocare, transport și distribuție la clientul final. Seamănă mult cu modelul afacerii cu petrol. Ori de ce să consumi atâta electricitate pentru a produce hidrogen, pentru a-l converti apoi iar în electricitate, când poți din prima să distribui electricitatea mașinilor electrice. Și nu e ca și cum mașina fuell cell n-are baterii, că are și ea. Mai mici, ce-i drept, să asigure un buffer de energie. În concluzie, scump, complicat, periculos. În schimb, energia electrică este literalmente peste tot.

Reply
FLORIN 28 august 2020 - 21:33

Autorule …..jura-te tu că ai mașină electrică , că toata energia ce o consumi e din surse regenerabile , samd . Poluează autoturismele ?! Te înșeli amarnic !!!! ….și toți cei ca tine ! Să produci energie din combustibil fosil in interiorul unui motor e mai eficient și mai ieftin decât să produci curent -din ce oare ?! – să-l înmagazinezi și apoi să îl consumi ….daaar trăim.intr-o societate care te învață să consumi ceva ce ii îmbogățește pe alții pe spatele celor ce cred în protejarea naturii ! Vax , amice !

Reply
Paul 29 august 2020 - 00:30

„Poluează autoturismele ?! Te înșeli amarnic !!!!”

Cum, autoturismele nu poluează?! Criminalii ăia de naziști încercau să omoare oameni cu fumul lor, totuși!

Reply
Alex 29 august 2020 - 06:05

La noi numai 40% din curent este produs din combustibili fosili, spre deosebire de un motor cu combustie care foloseste 100% combustibili fosili. In plus motoarele electrice sunt cam de 3 ori mai eficiente decat cele termice. Inmagazinarea in baterie se face cu pierderi de sub 10%. La motorul termic exista pierderi asemanatoare numai pe arborele cotit, pistoane, etc. Sa nu uitam cata poluare produce rafinarea si sondele de petrol.

1 kWh de curent genereaza la noi in tara 250g CO2. O masina electrica consuma in medie 0.15 kWh/km. Deci genereaza 250 x 0.15 = 37g C02/km. Masinile cu motor cu combustie genereaza 120g/km. Asta cand ai consum de 4.8 l/100km. Dar in oras ai dublu. Deci lejer 200 g/km. Asta fara sa mai consideram PM2,5 si NOx cancerigene. Deci lejer polueaza de 10 ori mai mult in exploatare.

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2020 - 14:09

Cititorule, te înșeli amarnic. Niciodată producția individuală a ceva n-a fost mai eficientă decât producția în masă.
Exemple: cantina, fabrica auto, sistemele de termoficare, energia electrică, benzina, motorina, ceasurile. Orice element de larg consum, produs individual, costă o avere. Produs în masă, costă puțin.
De aceea n-avem fiecare distileria lui pe balcon pentru a ne produce benzina, înțelegi?

Reply
Paul 29 august 2020 - 00:19

„Cantitatea de urină și de fecale este aceeași.”

Eu nu știu care sunt obiceiurile tale alimentare, dar sigur analogia ta e tâmpită. Eficiența mobilității electrice e un vis umed pentru sponsorii motorului termic (și ai tăi, din câte bănuiesc).

Reply
George 29 august 2020 - 09:15

Pana foarte de curand eram ferm convins sa imi iau electrica. Asta pana a venit momentul sa imi schimb masina si m-am razgandit(ma multumesc cu un hev)

De ce?
Autonomia . .micuta. Saptamana asta am facut un drum de vreo 600km. Cu o masina buna electrica opream minim o data sa incarc. Adica la 50kwh(ca atat avem in tara) stateam o ora. Si eram conditionat unde stateam. Pt ora asta plateam cam 100RON(1.8 ron/kwh) sa zicem.

Cu ICE am platit 150lei benzina si nu am stat sa incarc.

Am mai auzit pareri ca EV e o masina buna pt oras, ca merita in oras. Sa dai 20k pt o masina pe care sa o conduci 10km zilnic in oras(nu scop comercial) trebuie sa fii lovit la cap, sau milionar.
O masina trebuie sa fie capabila sa te duca si pe distante lungi,altfel e doar o trotineta mai mare.

Am ajuns unde am vrut. Nu era niciun charger pe o raza de 40km. Adica sa incarc trebuia sa fac 80km.
Pretul: fara subventie, literalmente un Kona EV costa dublu fata de un KONA ICE. Cu subventie, un ZOE costa cu 6K mai mult decat un Clio. De 6000 eur bagi benzina 100.000km.

Poluare: da, e adevarat ca electricitate poti obtine regeerabil. Benzina nu. Dar au fortat ev-urile. Cu o baterie de ev faci 6 phev-uri. As prefera un phev, dar ce sa vezi…nu prea gasesti.

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2020 - 14:05

George, George… stai așa!
E perfect în regulă să alegi ce vrei cu banii tăi.
Singura mea rugăminte este să facem niște socoteli reale și să n-aruncăm așa cu vorbe pe net doar pentru că dă bine.
Cu 6.000 Euro abia alimentezi pentru 40-50.000 km, depinde ce mașină ai. De unde 100.000 km?
Și încă ceva… acolo unde zici că ai ajuns… era beznă? Nu exista electricitate? Orice priză domestică e foarte bună un autovehicul electric, nu-ți trebuie stații speciale neapărat.
În rest, drumuri bune!

Reply
Prostu' satului 29 august 2020 - 17:08

Pai, da, sa facem niste socoteli reale, buna idee…
Benzina sau motorina costa cam 1 euro/litru.
6000 euro = 6000 litri.
6000 litri de impartit la 1000 de sute de kilometri, cat zice @George ca i-ar ajunge carburantul ala, egal 6 litri la suta de kilometri. Un consum pe care foarte multe masini moderne il pot atinge in regim mixt, nemaivorbind de extraurban (cum sugereaza, de fapt, mesajul preopinentului).
Dvs. inteleg ca aveti o masina care consuma 15 litri la suta. Aproape ca un ecologist care vrea sa salveze planeta.
Sa mergem cu socotelile reale mai departe. Mesajul lui George e clar – omul a avut de facut un drum de 600 km, EV-ul consuma ca la 15 kWh/100 km, baterie de 50-60 kWh, clar ar fi trebuit sa opreasca undeva pe drum s-o reincarce. A fost binevoitor si-a zis ca sta undeva doar o ora, la o priza de 50kW.
Dvs. spuneti ca o priza domestica e f. buna. Aveti dreptate… si probabil si foarte mult timp, suficient cat sa stati macar vreo 15 ore pana o sa „curga” aia 50-60 kWh printr-o priza domestica fara sa dati foc casei. Fara nicio urma de ironie – pentru un jurnalist (care poate da telefoane, face research, scrie articole in alea 10-15 ore pana „face plinul” la masina) poate ca treaba asta e acceptabila, dar pentru cei mai multi dintre noi, nu e. Daca vreau sa-mi petrec Craciunul sau revelionul in Maramures, imi trebuie patru zile numai sa ma duc si sa ma intorc.
Asa ca, fara suparare, deocamdata cifrele lui George sunt mult mai realiste. Cat despre comentariul cu aruncatul cu cifre pe Net doar pentru ca dau bine, mai bine ma prefac ca nu l-am citit.

Reply
Radu 31 august 2020 - 11:46

Pe drum pana in Maramures faci 2 pauze de cate 30 minute, timp in care incarci si masina. Trebuie sa planifici putin drumul, e adevarat, dar vorbim de 2 zile din cele 365 pe care le are un an. La pensiune o lasi la incarcat peste noapte si ai in fiecare dimineata bateria plina.

Reply
Prostu' satului 1 septembrie 2020 - 00:17

Se poate. Habar n-am cate statii de incarcare de 50 kW exista pe traseu (sau prin preajma lui). Exista doua variante:
1) sunt statii fara numar, fara numar;
2) sunt foarte putine masini electrice. Adica exact ceea ce va spuneam chiar dvs. mai sus – atata timp cat sunt (foarte) putine masini electrice, detinatorii au niste avantaje care ar putea sa dispara rapid in momentul in care sunt de 10-20-100-1000 de ori mai multi detinatori.
In micul orasel de munte in care intentionez sa ma mut curand, primarul promite („de alegeri”) ca o sa faca o piscina acoperita. Il incurajez din toate puterile, dintr-un interes cat se poate de egoist – in oraselul ala familia mea extinsa reprezinta cam jumatate din cei care stiu sa inoate. Omul aproape ca vrea sa-mi faca mie o piscina personala pe bani publici, cum sa refuzi asa ceva?!?
La fel si-aici. Daca pe traseu sunt trei statii de 50 kW si cinci masini electrice in orice moment, atunci, da, aveti dreptate, ati facut doua pauze de cafea si gata. Dar daca sunt trei statii si doar 50 de masini electrice pe traseu, se cam schimba socoteala. Incarcatul in sine tot 30 de minute dureaza, dar pentru jumatatea aia de ora trebuie sa stai la coada 10 ore…
Si reiterez – numarul unor astfel de statii nu poate creste usor si repede, doar in functie de cerere, pentru ca depinde de o retea electrica (veche de 40-50 de ani).
3) Valabil in buna masura si la hotel/pensiune. Daca sunteti singurul (sau, hai, doi) cu masina electrica, calculul dvs. cu priza de 16 A e corect. Dar daca jumatate din cele 20-30 de masini din parcare vor sa-si incarce bateria peste noapte, sau daca peste drum si doua case mai la vale sunt alte pensiuni…
Si inca ceva, foarte important, extrem de important chiar si in plan personal. TOATE cele 10-15-20 de prize din casa dvs. sunt de minimum 16 A (probabil aveti cateva si de 25A). Nici nu cred ca se mai produc sub 16 A. Lucrurile stau asa pentru confortul dvs., ca sa nu stati cu harta prizelor in mana cand vreti sa puneti in functiune un consumator mare, sa-l puteti pune in orice priza.
Dar va descurajez cu toata energia (!) sa consumati cate 16 A prin TOATE prizele din casa IN ACELASI TIMP. Nu doar ca veti praji siguranta generala mult inainte de atingerea sumei tuturor acestor capacitati (si in cele mai multe locuinte mai vechi de 5-10 ani, ba chiar si in multe noi-noute, aceste sigurante nu sunt accesibile utilizatorului… va trebui sa chemati echipa de interventie de la firma de distributie… si cum astfel de incidente au prostul obicei sa se intample in weekend, riscati sa stati 12-24 de ore fara electricitate), dar, daca se mai gasesc vreo doi consumatori la fel de hotarati, riscati sa lasati toata strada in intuneric. Sau sa vi se „impuste” un cablu subteran sau, mai rau, in perete etc.

Andrei 29 august 2020 - 21:52

La ce pret achizitionati benzina? … sau… o masina moderna (comuna, nu exceptii) nu are cum sa consume in medie 12l/100km

Reply
Andrei 29 august 2020 - 10:10

Ar putea sa nu fie chiar asa. Chiar daca generarea de energie electrica se face in ziua de azi majoritar pe combustibili fosili situatia s-ar putea schimba in viitor iar atunci poluarea pe care o cauzeaza incarcarea bateriilor va fi mai mica (de exemplu, din ce stiu, Germania investeste de mult timp in energia solara si eoliana iar Norvegia inteleg ca are 30% din parcul ei auto pe electric). Iar ce spune autorul este ca, chiar presupunand ca o electrica polueaza la fel cu o fosila, noxele sunt mutate in afara zonelor populate. Iar generarea la nivelul unei uzine creeaza avantajul de a putea folosi tehnologii mai eficiente decat ICE, de genul turbina pe gaz (gas turbine), de unde si reducerea poluarii.

Reply
Radu 29 august 2020 - 14:09

Acum 100 de ani oamenii mergeau cu trasuri, cai si faceau misto de astia cu masini…de unde bagi benzina, cat costa sa o intretii. Suntem cam in acelasi punct. Da, nu este pusa la punct infrastructura pentru masini electrice; da, sunt mai scumpe ca tigaia din 2000 care „nu are moarte”; da, tehnologia este la inceput si are lipsuri (timp de incarcare, eficienta). Toate astea se vor rezolva in timp. Articolul atinge cel mai important punct: mutam poluarea din orase catre centrale unde e muuuuult mai usor de tinut sub control. Pana una alta pe noi ne intereseaza sa dezactivam DPF, nu cancerul care il scoate pe teava….

Reply
Florin Oprea 29 august 2020 - 18:14

Masina electrica polueaza la fel ca o masina cu combustie interna. O spun specialisti care se bazeaza pe calcule stiintifice, nu hipstereala ieftina. Dar polueaza in alt loc decit locul unde smecherii cu ochelari de cal, care beneficiaza de prima de casare si curent gratis platite de altii, isi plimba fundul. E o ipocrizie aici in a prezenta masina electrica ca panaceul universal. Sa va vad, daca ar fi sa platiti cei 10000 prima de casare si curentul consumat, tot asa ati pune problema? Precis jumate vor tace milc, iar cei care isi permit vor cumpara in continuare. Sa fie sanatosi. Dar nu cereti ca eu sa va platesc voua placerile si fitele. Vrei masina electrica, plateste! Mai nou, lobby-ul electric vrea ca statul sa plateasca prima de casare 100000 euro si pentru masinile uzate folosite la test drive. Obraznicia si tupeul nu au margini.

Reply
Dorian 29 august 2020 - 23:14

Adrian, desi ai cam forțat comparatia asta cu wc-ul din curte, am inteles ca ai facut-o ca sa aibă un impact mai mare asupra cititorului, si sunt de acord cu tine in privinta comparațiilor si argumentelor prezentate. Dar vin si eu sa ma bag in seama aici in rubrica de comentarii :)) si iata ce am de zis:
O masina electrica, cu cat ruleaza mai multi km, cu atat polueaza mai putin, raportat la numarul de km parcursi. Stii ce vreau sa spun? Adica da, in procesul de fabricatie a unui autovehicul electric se genereaza o cantitate de poluanti poate de 2-3 ori mai mare decat in cazul unuia cu combustie. Dar daca luam ca durata de viata a vehiculului, hai sa zicem de exemplu o medie de 300.000 km si sa luam o cifra modesta de 100 gr CO2 emis per km (ca sa nu mai punem la socoteala particulele de azotati, monoxid de carbon si alte substanțe „delicioase”) asta inseamna 3000 de tone de CO2 emis de o masina pe combustie pe durata vietii ei (corectati-ma daca am dat-o in bara cu tabla înmulțirii).
Oricum ai da-o, chiar daca cârcotașii intreba „Dar curentul nu tot din carbune poluant provine?” Nu, nu tot, si depinde unde locuiești. Eu m-am uitat pe eticheta de energie de la furnizorul meu si situatia e cam asa: carbune 35%, gaze 10, hidro 24, eolian 6, solar 3, nuclear 20, si diferenta – altele. Si daca e pana acolo, procesul de extractie a petrolului si rafinare al benzinei si motorinei e curat? :)))
O combinatie de pragmatism, zgârcenie si putere financiara limitata m-a facut ca in ultimii 15 ani, de cand am tot cumparat, schimbat vreo 5-6 masini personale, m-a facut sa cumpar doar second hand. Asa sunt eu. Nu mi-a lipsit garantia unei masini noi si nici nu m-am țepuit cu ce am cumparat. Plus ca desi nu sunt de meserie, ma pricep cat de cat si am tragere sa fac unele lucrari simple de intretinere la masina. Masini pe care primul proprietar a dat intre 20 si 35 mii euro, eu le-am sub 10 mii la vechime de 4-6 ani.
Asa ca astept cu interes masinile electrice pe piata second hand la preturi comparabile cu masinile second pe combustie (raportat la dotari, grad de uzura, putere motor, autonomie, volum interior etc)
Dar vad ca marii fabricanti de masini inca nu sunt in stare sa promoveze, sa arunce pe piață masini electrice cu atribute similare variantelor pe combustie la preturi similare cu acestea. Plus ca incearca tot felul de design-uri futuriste, „deosebite”, pe cand lumea nu vrea asa ceva. Lumea vrea o masina care sa arate ca si un Golf, ca si un seria 5 ca si un Symbol, nu „bubble car” ca si ID, i3 sau Zoe.
Tesla face masini care arata normal. Un model S, de la distanță il poti confunda poate cu un Ford Mondeo, cu o masina normala. Cumparatorul de rand nu vrea sa fie deosebit, nu vrea sa aiba o masina care sa arate „futuristic”. Tesla au si ei bubele lor, dar are succes, si abia fac față comenzilor din vest, o sa mai treaca timp pana o sa ajunga romanul de rand sa cumpere o Tesla la fel de usor cum cumpara un Golf nou, un Ford, o Kia, BMW etc.

Reply
Prostu' satului 30 august 2020 - 00:10

Nu inteleg cum ati reusit, dar da, din pacate ati gresit la tabla inmultirii. Cu un factor de 100, adica e vorba de o cantitate de 100 de ori mai mica, „doar” 30 de tone CO2.
Insa pe mine ma intereseaza altceva. Nu sunt convins ca va referiti exact la acelasi lucru, dar atat dvs. cat si dl. Oprea sustineti ca masinile electrrice sunt la fel de, sau mult mai poluante decat cele „clasice” (dvs. pare ca va referiti la producerea lor, dl. Oprea pare sa vorbeasca de exploatare). Treaba asta e destul de contraintuitiva, asa incat v-as fi recunoscator amandurora pentru 2-3 linkuri serioase.
Multumesc.

Reply
george 31 august 2020 - 11:29

https://cleantechnica.com/2020/08/29/tesla-introduced-a-business-model-the-world-has-not-seen-before/amp/

In articol este explicat de ce in momentul de fatza exista doar 2 variante: ori da Tesla faliment, ori producatorii de masini vechi vor da faliment.
Ce n-a precizat Adrian Mitrea in articol este ca diferenta intre wc-ul in curte si masina cu combustie este urmatoarea: n-o sa va oblige nimeni sa treceti la wc-u in casa daca nu vreti, dar veti trece la masina electrica ca vreti sau ca nu vreti. Nu exista alternativa.

Reply
Liu 31 august 2020 - 21:13

In Romania nu se intrevede un sfarsit prea grabnic al masinilor cu ardere interna, pentru simplul motiv ca producatorii ne neglijeaza in ce priveste oferta de vehicule electrice. Mi-as fi cumparat un VW Up/Skoda Citigo/Seat MII, dar cota pentru Romania a fost depasita, au fost cateva zeci de bucati oferite persoanelor juridice.

Reply
Naivu 2 septembrie 2020 - 23:16

E buna comparatia cu sistemul de management al deseurilor, indiferent cata poluare ar implica folosirea electricelor, aceasta poluare are loc in zone industriale (unde poate fi manageriata profesionist) nu in mijlocul oraselor.
Studii care iau in calcul CO2 emis de producerea energiei electrice dar nu si pe cel emis de rafinarea petrolului, sau iau in calcul CO2 emis pt producerea bateriei dar nu si pe cel emis pt producerea miilor de componente ale unor motor termic nu ma pot convinge ca BEV e mai poluant ca ICE.
In opinia mea problema majora in calea electromobilitatii de masa va fi incarcarea (reducerea timpului personal alocat incarcarii si evitarea supraincarcarii retelei electrice locale); in special incarcarea pt cei care stau la bloc. Solutia nu va fi incarcarea rapida (de altfel f buna pe autostrada) ci incarcarea lenta dar usor accesibila; la fiecare 2-3-4 locuri de parcare de langa bloc un minipost de incarcare de maxim 2-3kW, conectate cateva zeci de miniposturi la o sursa de 20kW (sau mai mult daca permite infrastructura electrica) si administrate de un controller. Astfel si cei de la bloc pot lasa BEV-ul la incarcat peste noapte, iar BEV-urile vor trage din retea o putere mult mai mica decat daca ar fi incarcate seara la statiile rapide; eventual se pot programa controllerele sa limiteze puterea de incarcare in timpul varfurilor de consum (sau chiar sa utilizeze tehnologia V2G pt stabilizarea retelei). Sunt sigur ca unii vor zice ca o baterie de 95kWh aproape descarcata nu se va termina de incarcat peste noapte la aceste “ministatii rezidentiale”, dar nu acesta trebuie sa fie scopul lor, ci sa incarce suficient pt inca 1-2 zile de trafic local.

Reply

Lasa un comentariu