Acasa Volkswagen Scandalul Volkswagen DieselGate escaladeaza. Pe langa amenda record de 18 mld. dolari sunt luate in calcul si dosare penale

Scandalul Volkswagen DieselGate escaladeaza. Pe langa amenda record de 18 mld. dolari sunt luate in calcul si dosare penale

de Adrian Mitrea

Gama Volkswagen pentru piata din SUA (sursa - Volkswagen)
Gama Volkswagen pentru piata din SUA (sursa - Volkswagen)

Scandalul privind emisiile poluante in care este implicat Grupul Volkswagen in SUA, cu marcile Volkswagen si Audi, a primit si un nume scurt, DieselGate, iar proportiile dezastrului escaladeaza: Pe langa amenda record de 18 miliarde dolari pe care ar avea-o de platit Volkswagen Group se ia in calcul si intocmirea de dosare penale pentru cei gasiti vinovati.

Acest caz DieselGate este privit a fi de natura penala atat in SUA, cat si in Germania. Acest lucru arata cat de grava este de fapt situatia. Sunt vizate masini turbo diesel cu motoare de 2 litri, cu patru cilindri.

Luni, 21 septembrie, la trei zile de la declansarea scandalului, actiunile Volkswagen Group au scazut cu 20% intr-o singura zi, cea mai mare scadere din istoria companiei.

Ce a facut, Volkswagen Group, de fapt? Compania este acuzata ca a utilizat setari speciale ale computerelor masinilor pentru a detecta cand acestea functioneaza in regim de testare a emisiilor si consumului asfel incat sa consume mai putin si sa aiba emisii mai reduse atunci cand sunt pe bancul de proba, urmand ca in realitate electronica motorului sa se comporte normal si sa emita de 10 pana la 40 de ori mai multe noxe decat limitele legale.

Modelele turbo diesel cu probleme sunt:

  • An model 2009: Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen
  • An model 2010: Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen, Audi A3
  • An model 2011: Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen, Audi A3
  • An model 2012: Volkswagen Passat, Volkswagen Beetle, Volkswagen Beetle Convertible, Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen, Audi A3
  • An model 2013: Volkswagen Passat, Volkswagen Beetle, Volkswagen Beetle Convertible, Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen, Audi A3
  • An model 2014: Volkswagen Passat, Volkswagen Beetle, Volkswagen Beetle Convertible, Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Jetta Sportwagen, Audi A3
  • An model 2015: Volkswagen Passat, Volkswagen Beetle, Volkswagen Beetle Convertible, Volkswagen Golf, Volkswagen Golf Sportwagen, Volkswagen Jetta, Audi A3

Filmul evenimentelor

  • mai 2014

Centrul pentru Combustibili Alternativi, Motoare si Emisii din cadrul Universitatii Virgia de Vest (West Virginia University – WVU), SUA, publica rezultatele unui studiu initiat de Consiliul International pentru Transport Curat (International Council on Clean Transportation) care a semnalat emisii mai mari decat cele declarate la doua masini diesel, un Volkswagen Jetta din 2012 si un Volkswagen Passat din 2013. WVU a alertat California Air Resources Board (CARB) si Agentia de Protectie a Mediului (Environmental Protection Agency – EPA) cu privire la acest subiect.

  • vara lui 2014

Volkswagen a incercat sa convinga CARB si EPA de faptul ca acele rezultate privind emisiile mai mari sunt legate de diverse considerente tehnice si conditii de utilizare neasteptate.

  • decembrie 2014

Volkswagen recheama aproape jumatate de milion de masini din motive legate de emisiile poluante.

  • 6 mai 2015

CARB si EPA retesteaza masini Volkswagen pentru a verifica eficacitatea actiunii de rechemare in service pe tema emisiilor poluante. Sunt efectuate teste in laborator si teste pe sosea. CARB nu vede legatura dintre considerentele tehnice invocate de Volkswagen, actiunea de recall si rezultatele retestarii.

  • vara lui 2015

CARB si EPA se pun de acord si decid ca nu vor acorda certificate de conformitate pentru masinile Volkswagen 2.0 TDI, an model 2016, pana cand producatorul auto nu va evidentia clar anomaliile privind emisiile si pana cand va convinge autoritatile ca masinile an model 2016 nu sufera de aceleasi probleme.

  • 3 septembrie 2015

In cadrul unei intalniri, oficiali Volkswagen Group admit ca au creat si instalat pe masini un soft complicat care detecteaza atunci cand masina functioneaza in regim de testare.

  • 18 septembrie 2015

CARB si EPA comunica public rezultatele testelor si acuza Volkswagen Group de incalcarea legislatiei de mediu (doua sectiuni din Clean Air Act). Compania auto este acuzata ca 1) vinde si ofera spre vanzare masini care nu corespund cu certificatele de conformitate proprii produselor respectice si ca 2) a produs si instalat pe aceste masini dispozitive electronice capabile sa comute intre diverse calibrari astfel incat sa treaca testele de consum. AICI poti consulta scrisoarea CARB si EPA transmisa oficialilor Volkswagen si facuta publica.

  • 21 septembrie 2015

Presedintele si CEO-ul Volkswagen Group, Martin Winterkorn, transmite public scuze si pareri de rau printr-un comunicat de presa. Poti citi articolul complet AICI. „Ne pare foarte rau ca am distrus increderea clientilor si a publicului”, a spus Winterkorn.

Cateva ore mai tarziu se desfasoara in SUA evenimentul de lansare a Volkswagen Passat an model 2016, iar de la eveniment si-au retras participarea, deja anuntata, doi inalti executivi ai Volkswagen Group: Heinz-Jakob Neusser (membru al consiliului de conducere responsabil cu dezvoltarea tehnologica) si Herbert Diess (presedintele consiliului de conducere al marcii Volkswagen). Evenimentul a fost tinut doar de Michael Horn, presedinte si director general executiv (CEO) al Volkswagen Group America. Acesta a declarat la eveniment: “Compania noastra nu a fost onesta. Am dat-o in bara grav de tot. Trebuie sa reparam masinile si sa ne asiguram ca acest lucru nu se va mai intampla niciodata. Acest tip de comportament este in dezacord total cu calitatile noastre”.

In aceeasi zi actiunile Volkswagen Group au scazut cu 20%, cea mai mare scadere din istoria companiei.

  • 22 septembrie 2015

Grupul Volkswagen anunta ca a vandut circa 11 milioane de automobile diesel care prezinta deviatii ale emisiilor si consumului. Toate acestea sunt echipate cu motorul turbo diesel EA189 (2 litri TDI). Totodata compania precizeaza ca modelele actuale, cu motoare Euro 6, comercializate in UE sunt conforme cu toate standardele si cerintele legale. Nicio vorba insa despre modelele mai vechi, Euro 5 si Euro 4. Pe larg poti citi AICI.

Ministrul francez de Finante, Michel Sapin, a cere o investigatie in toata Uniunea Europeana la adresa Volkswagen. Investigatia i-ar putea include si pe constructorii francezi de automobile.

Martin Winterkorn isi cere public scuze intr-un clip oficial si spune ca „manipularea la Volkswagen nu mai trebuie sa se intample vreodata”. Poti urmari mesajul AICI.

Ziua se incheie cu o scadere de inca 20% a actiunilor Volkswagen Group.

  • 23 septembrie

Martin Winterkorn, directorul general executiv (CEO) al Volkswagen Group isi anunta demisia. „Volkswagen a fost, este si va fi mereu viata mea!”, a spus Winterkorn, in declaratia de demisie. AICI poti citi mai mute despre actul de demisie in sine, iar AICI poti citi un articol-profil dedicat lui Winterkorn si carierei sale.


Reamintim ca marcile Volkswagen si Audi, ambele parte din Volkswagen Group, sunt acuzate in SUA ca ar fi utilizat setari speciale ale computerelor masinilor pentru a detecta cand functioneaza in regim de testare a emisiilor si consumului asfel incat sa consume mai putin si sa aiba emisii mai reduse.

Volkswagen risca penalitati de pana la 18 miliarde de dolari dupa ce compania a fost acuzata ca a realizat un program software pentru masinile diesel ce inseala autoritatile de reglementare ce masoara emisiile toxice. Cu alte cuvinte, Volkswagen risca penalitati civile de 37.500 de dolari pentru fiecare masina care nu respecta regulile federale din SUA privind emisiile in atmosfera.

Exista 482.000 de masini diesel in patru cilindri ale marcilor Volkswagen si Audi, vandute din 2008 si pana acum, toate implicate in acest scandal privind emisiile.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre