Acasa Romania Volkswagen ID.3 și primele drumuri lungi. Concluzii

Volkswagen ID.3 și primele drumuri lungi. Concluzii

de Adrian Mitrea

Volkswagen ID.3 1ST și bateria sa litiu-ion de 58 kWh (net) asigură o flexibilitate a deplasărilor fără precedent în această categorie de mașini, iar cu ocazia primelor drumuri lungi cu acest model am strâns și câteva date pe care vreau să vi le împărtășesc. Pe scurt, autonomia reală se situează între 200-400 km, iar la consum Volkswagen ID.3 stă între 14,5-29 kWh/100 km, în funcție de vreme, tipul de drum și stilul de condus.

Consum Volkswagen ID.3 (orientativ)

Per total ID.3 58 kWh pare genul de mașină care poate avea o autonomie medie anuală de peste 300 km și consum mediu anual sub 20 kWh/100 km.

În situații excepționale consumul poate fi mai mic, iar autonomia mai mare, probabil spre 500 km. Asta ar presupune deplasare pe drumuri naționale fără mari diferențe de nivel, primăvara sau toamna, când stresul pe instalația de climatizare (a habitaclului și a bateriei) este redus, iar temperatura ambientală este optimă pentru mașini electrice.

Tot în situații excepționale consumul poate fi mai mare de atât și autonomia mai mică (mers pe circuit sau drumuri extraordinar de scurte, 2-3 km, prin oraș). Spre exemplu, pe vreme rece, cu temperaturi negative, în primii 2-3 km de deplasare consumul poate fi chiar de peste 50 kWh/100 km, ceea ce ar corespunde unei autonomii de aproximativ 100 km.

Dar revin la două drumuri relevante pe care le-am făcut cu ID.3 și am strâns date precise. Un fel de test de consum Volkswagen ID.3 1ST Plus 58 kWh (marcă, model, ediție/echipare, capacitate baterie).

București – Sighișoara – București cu Volkswagen ID.3

Primul drum lung, la dus pe ruta București – Sighișoara (via Vălenii de Munte, Cheia, Brașov), este scenariul tipic de drum național variat ca relief, altitudine și temperatură. Am avut valori cuprinse între 0 și 10 grade Celsius.

Am ajuns dintr-o singură încărcare de la București la Sighișoara, iar la finalul călătoriei datele arătau cam așa:

  • 17,6 kWh/100 km consum mediu
  • 300 km parcurși
  • 5 ore și 5 minute durata călătoriei
  • 59 km/h viteză medie
  • 2% baterie și 12 km autonomie la sosire în Sighișoara (plecat cu 97% din București)

Am descoperit cu această ocazie că ID.3 este foarte confortabil la drum lung, stă foarte bine pe drum, e super silențios și, per total, pur și simplu plăcut.

Totodată am experimentat și unele probleme de software ale climatizării: nu mai puteam ajusta temperatura.

Unii dintre proprietarii de Volkswagen ID.3 1ST experimentează diverse dificultăți cu software-ul, mai mici sau mai mari, iar problema cu climatizarea probabil că face parte dintre ele. Acești oameni, inclusiv eu, își pun mari speranțe în update-ul de software care va veni prin Martie 2021, conform Volkswagen, moment în care toate aceste bug-uri ar trebui să devină istorie.

Pentru drumul spre casă, Sighișoara – București, în condiții de temperatură similare, am ales o rută neobișnuită și mai lungă, în speranța unui drum mai liber și a unor peisaje superbe. Vi-l recomand cu toată inima: este foarte, foarte frumos! Am ajuns pentru prima dată în viață în Centrul Țării!

Ruta a fost aceasta: Sighișoara – Saroș pe Târnave – Bârghiș – Cinci – Șercăița – Bran – Topoloveni – București.

La sosire în București datele arătau cam așa:

  • 17 kWh/100 km consum mediu
  • 388 km parcurși
  • 7 ore și 24 minute durata călătoriei
  • 52 km/h viteză medie
  • 2% baterie și 12 km autonomie la sosire în București (plecat cu 100% din Sighișoara și alimentat 18%, echivalent 10 kWh, la Cheile Grădiștei, timp de o oră, pe durata mesei de seară)

București – Constanța – București cu Volkswagen ID.3

„Da’ la Mare poți s-ajungi cu ea?” este una dintre întrebările cele mai frecvente pe care le primesc. Nu e ca și cum litoralul românesc ar fi un loc în care să-mi doresc cu ardoare să merg, dar fie. Răspunsul este DA. Poți ajunge cu ID.3 58 kWh la Marea Neagră, plecând din București, fără alimentare pe traseu, dar mers la consum (cel puțin iarna, cum am fost eu).

La sosire în Constanța datele arătau cam așa:

  • 22,4 kWh/100 km consum mediu
  • 223 km parcurși
  • 2 ore și 37 minute durata călătoriei
  • 86 km/h viteză medie
  • 12% baterie și 17 km autonomie la sosire în Constanța (plecat cu 100% din București)

Pe A2 am rulat preoponderent cu 110 km/h, cu vârfuri la 130-140 km/h în depășiri și cu minime de 60-80 km/h în zonele cu lucrări sau puncte de taxare. Același ritm de deplasare am avut și pe retur, doar că destinația a fost mai aproape de autostradă (față de punctul inițial de plecare din București – ceea ce explică viteza medie mai mare și numărul mai mic de kilometri parcurși).

La întoarcere datele arătau cam așa:

  • 23,3 kWh/100 km consum mediu
  • 209 km parcurși
  • 2 ore și 10 minute durata călătoriei
  • 98 km/h viteză medie
  • 12% baterie și 34 km autonomie la sosire în București (plecat cu 100% din Constanța)

Așadar, pe baza acestor date de consum și autonomie puteți să faceți singuri propriile calcule privind autonomia acestei mașini, în cazul în care sunteți interesați de model.


Realizarea acestui material a fost posibilă cu sprijinul Volkswagen România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


Citește și…


91 comentarii

Coco Chanel 18 ianuarie 2021 - 11:27

Daca nu spui nmic de statiile de incarcare tot articolul este DEGEABA!A,ba nu,reclama ieftina.Pana nu apar statii de incarcare nu te mai obosi !Sa apara macar pe Valea Prahovei si in orasele mari,macar 2-3 de fiecre oras:Bucuresti,Ploiesti,Brasov,Sibiu,Cluj,Timisoara.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 11:29

Despre stațiile de încărcare am tot scris și vorbit. Sunt mai multe decât crezi. Iată aici și analizează singur https://www.plugshare.com

Reply
Coco Chanel 18 ianuarie 2021 - 17:03

Ai dreptate:pe traeul Timisoara-Sibiu-Sinaia se poate ajunge cu o reincarcare la jumatatea drumului.Merci mult.

Reply
Gigel 18 ianuarie 2021 - 15:38

Pana nu gasesc astia o solutie de incarcare rapida 10-15 minute nu merita sa te incurci cu asa ceva. Daca vrei sa pleci la drum trebuie tot timpul sa-ti faci planificari. Acum sunt putine electrice, dar cand se vor inmulti o sa fie enevrant rau sa stai la coada ore multe ca sa incarci.
Sa mai treaca niste ani si sa se mai imbunatateasca tehnologia. Poate vor reusi sa faca incarcarea prin inductie direct din mers pe suprafata de rulare.

Reply
Edy 18 ianuarie 2021 - 11:50

La ce este buna o astfel de masina? Ptr oras ma intreb cand tot blocul de 4 la 10 etaje si 2 la 5 scari in care locuiesc majoritatea celor care locuiesc in orase, unde vor incarca acestia aceste masini? Va suporta infrastructura de alimentare cu energie electrica din orase sa fata faca acestei cereri de energie? Ma gandesc pe timpul noptii, cand majoritatea va dori sa isi incarce masina ptr a doua zi, de unde va veni aceasta energie? Tot din centralele pe carbune, din nuclear? Pe de alta parte, pentru vacanta poate fi considerata o optiune? Cum arata un drum iarna pana la Viena sau vara cu AC pana in Corfu? Cu o masina pe benzina, 60l rezervor poti ajunge in ambele destinatii fara oprire ca cerinta de autonomie. Bineinteles te poti opri ca sa te relaxezi, cand vrei si unde vrei. Daca raspunsul e ca si retea si infrastructura se va dezvolta intre timp, atunci promovarea de pe acum a acestei alternative este nejustificata.

Reply
Mircea 18 ianuarie 2021 - 15:55

E vb de mediu si de respectarea lui

Reply
Tudor 18 ianuarie 2021 - 17:15

Când respecți mediul, nu arunci mizerii pe jos. Poluarea nu o fac mașinile, sunt altele mai nasoale, fabrici si uzine, avioane si alte nebunii care polueaza într-o ora cat o mașină într-un an. Dacă respecți mediul iei un pluginhybrid cu motor Otto.

Reply
Cris 18 ianuarie 2021 - 18:26

E vb de supraviețuire !Peste 10 ani când vor fi și mai multe mașini și mai rable(că toți vreți hârburile diesel din occident acum,că-s ieftine) rata de mortalitate prin orașe va creste enorm…Sa va vad cănd se vor naște 1 din 3 copii cu pbl (malformații,pbl neuro,etc)cum vă rugați să nu fie al vostru dar mai contează ?Al cuiva tot va fi iar rugăciunile s-a văzut și acum că nu ajuta,cum mint popii.Tot au murit de Coronavirus și cei mai sceptici și credincioși dintre voi.Poluarea ca și virusul,nu face diferența(bogat/sărac,credincios sau nu,destep sau nu,etc).Până la urma nu trebuie sa fii prea citit sau prea inteligent sa înțelegi lucruri de baza,de bun simt.Trebuie doar sa ai bunăvoința,un caracter cat de cat(adică nici chiar infect),putina conștiința ,empatie și aceea cumpătare și intelepciune pe care le aveau și bunicii mei neștiutori de carte dealtfel….

Reply
Salvatore della Patria 18 februarie 2021 - 17:07

@Cris baiatule, in afara de sloganurile astea prafuite marxisto-ecologisto-useriste cu poluarea mai stiti ceva? Ai lucrat vreodata in industria auto, stii ce e aia sau esti doar un bucatar vegan care-si cumpara masina dupa culoare? Ca sa construiesti o masina electrica poluezi de cateva ori mai mult decat daca ai construi una clasica, ca sa nu mai vorbesc de problema URIASA a bateriilor.

Reply
Adrian Mitrea 18 februarie 2021 - 18:02

De unde minciuna asta rostogolită peste tot că producția unei mașini electrice poluează mai mult decât decât în cazul uneia convenționale?
Și de când contează DOAR poluarea din producție și nu INCLUSIV cea din exploatare?

Reply
voevod 18 ianuarie 2021 - 12:22

Foarte utile datele. Ai cumva si profilul de altitudine pe ruta București – Sighisoara? E interesant de știut cum influențează metri pe alitudine autonomia.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 12:29

Salut! În afară de ce poți găsi singur pe Google (altitudinea fiecărei localități în parte), nu am alte date. Mașina nu realizează grafice de consum în funcție de altitudinea de la un moment-dat.

Reply
voevod 18 ianuarie 2021 - 12:42

Mulțumesc pentru răspuns. Google maps nu știu dacă ofera datele astea pentru traseele cu mașina dar am gasit pe Openstreetmap.org datele următoare pentru ruta București Sighisoara (nu am pus celelalte localități de pe traseu)
Distance: 302km. Time: 4:00.
Ascend: 3029m. Descend: 2743m

Eram curios daca ai propriile date pentru a determina cum altitudinea influențează (consum + regenerare) autonomia. Ar fii interesant de urmărit influența parametrilor de altitudine pe viitor.

Reply
Gabi 20 ianuarie 2021 - 11:05

Serios, pe distanta mentionata singura altitudine atinsaeste pasul Bratocea, trecatoarea de altitudine dintre Cheia la Brasov, altitudine 1263m , cota zero la Marea Neagra. La cota zero Marea Neagra sunt raportate inaltimile in tara nostra.

Reply
Ionuț 18 ianuarie 2021 - 12:44

Flexibilitate fără precent zici?
Hyundai Kona – 64kWh – baterie mai mare, autonomie mai mare. Incărcare tot pe acolo, că văd că ID3 coboară destul de repede de la 100kW.
– Kia Niro, Kia Soul – 64kWh – autonomie tot pe acolo, o idee mai mare.
– Hyundai Ioniq 38kWh – autonomie ceva mai mică, dar mai mare și considerabil mai ielftină la dotări similare.
– Renault Zoe – cam aceeași autonimie, mult mai ieftină.
Or mai fi și altele, astea îmi vin repede în minte.
Nu continuăm cu Model 3, că acolo vorbim de alte sume.
Sincer în loc de ID3 aș lua oricând Zoe cu bateria de 50kWh. Autonomie tot pe acolo, dar macar e (mult) mai ieftină și încarcă cu 22kW pe AC. De plăcut cum arată și merg îmi plac la fel. De puțin.
E bine că îți place mașina, dar nu face reclamă gratuită VW, că nu merită. Sau poate nu e gratuită, dar atunci măcar să știm.

Pentru ceilalți cu „la ce e buna bla bla bla….” – nu e bună niciuna elecrtrică. Așa că stați liniștiți, nu vă cumpărați și încercați să nu vă mai băgați în seamă unde nu aveți habar.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 12:59

Îmi pare rău că scoți din context ce am scris.
Autonomie fără precedent în această categorie de mașini (segment C, hatch). Pentru ID.3 singurul rival este Nissan LEAF.
Așa, dacă vorbim despre „câtă mașină electrică cumpărăm de X bani”, probabil o Tesla Model S second hand bate tot, nu?
Cel mai important pentru client este că, acum, în 2021, are de unde alege. Dacă ZOE ar fi opțiunea ta, nu e nicio problemă, este o mașină foarte bună în clasa ei (segment B, deci mai mică cu o clasă decât ID.3).
Despre restul nu comentez, sunt SUV-uri și/sau crossovere, iar Hyundai Ioniq n-are ce căuta în discuție, fiind un sedan/liftback (și cu baterie mult mai mică pe deasupra).
Mulțumesc pentru comentariu și dezbatere!

Reply
Ionuț 19 ianuarie 2021 - 08:49

Păi chiar tu spui că rivalul este Leaf. Așa că de unde fără precedent? Este singurul lucru asupra căruia ți-am atras atenția, că nu e justificat. Altfel, apreciez că scrii despre electrice, fie ele și VW :). Sunt mulți care ar vrea să citească despre ele, și poate nu toată lumea îl poate urmări pe Bjorn. Nu că el ar fi vreun etalon, i se dă mai mult credit decât merita – e evident că nu e nici el imparțial.
Până la urmă orice articol este subiectiv, mai ales când e mașina ta, e normal. Dacă tu scrii că ție ți se pare cea mai buna e în regulă. Doar să nu dam „adevăruri absolute”, pe principiul „se știe că…”. Până la urmă nu asigură nicio flexibilitate nemaintâlnită. Leaf a fost înainte, nu știu de ce Ioniq iese din discuție. Ce importanță are că e liftback? Dimensiuni comparabile, dotari comparabile, și nici Ioniq-ul nu e chiar un sedan clasic să fie atat de diferit de ID3. Iar cu toată bateria aia mult mai mică, autonomia este destul de apropiată, pentru că Ioniq-ul măcar excelează la ceva – eficientă și aerodinamică. De fapt asta e problema mea cu ID3, că i se face reclamă de parcă ar face ceva fără precedent, iar ea de fapt nu excelează la absolut nimic. Ba chiar e în general sub medie, de la preț păna la fiabilitate și dotari (apreciez că ai scris de problemele de soft, arată destulă impațialitate pentru un proprietar 🙂 ).
Restrângerea asta la segment C, hatchback nu ți se pare scoatere din context? Câți crezi că gandesc „vreau neapărat un hb, hai să văd dacă găsesc electric” și câți gândesc „vreau o electrică, ia să vedem ce opțiuni am” din cei care ajung să cumpere o mașină electrică?
Btw, nu încerca să duci discuția la nou vs sh, că nu m-ai nimerit. Nu am zis nicăieri nimic de sh, nu intră în discuție pentru mine. Dacă luam strict argumentul prețului am conduce toți Sandero pe GPL sh, nu? Nu despre asta e vorba.
Intre Zoe, ID3 și Leaf probabil aș alege Zoe sincer. Dar de fapt am ales altceva, nu din cele 3 (chiar 2 electrice, diferite).
@bancher – nu dau cu pietre. Nu am injurat, nu sunt Gică Contra. Nu mă deranjază că cineva preferă VW, doamne ferește. Fiecare face ce vrea cu banii lui. Dar nu e frumos să dăm adevăruri absolute fără să fie reale. Întâmplator, eu personal aș lua Dacia înainte de VW, dar asta e opțiunea mea, nu încerc să impun cuiva ce îmi place mie.

Reply
Adrian Mitrea 19 ianuarie 2021 - 10:43

Hai să vedem de unde „fără precedent”, că se pare că această exprimare ți-a declanșat unele „reacții adverse”.
Fără precedent că:
ID.3 se încarcă cu 100 kW DC și 11 kW AC, spre deosebire de LEAF, care se încarcă cu 50 kW DC și 6,6 kW AC (deci dublul puterii de încărcare).
ID.3 are bateria climatizată activ, cu lichid, pentru a menține temeperatura sub control, spre deosebire de LEAF care are bateria răcită pasiv, cu aer. Asta înseamnă că ID.3 poate susține puteri de încărcare mai mari, pentru perioade mai mari de timp, bateria degradându-se mai puțin pe durata de viață a mașinii (=fiabilitate mai mare).
ID.3 consumă mai puțin decât LEAF și costă cu aproximativ 10% mai puțin.
Și aș putea continua, dar mă opresc aici.
De aici flexibilitate fără precedent în segmentul C.
Restrictiv sau nu, clasa unei mașini este importantă pentru că ea dă anumiți parametri (standarde) de confort și tehnologie. De aceea comparațiile „trebuie” făcute tandea pe mandea, că altfel ajungi foarte ușor să compari mere cu pere, chiar dacă ambele sunt tot fructe. Despre ce scoatere din context vorbești?
Ioniq are, în primul rând, baterie mai mică cu cca. 40% față de ID.3, de aceea o comparație ar fi injustă (și ar dezavantaja Ioniq).
Și tipul de caroserie este diferit, de unde rezidă anumite diferențe constructive în avantajul uneia sau alteia. Deci, din nou, o comparație incorectă.
Iar la final legat de Bjorn. „Nici el nu e imparțial”. Deci nici eu nu sunt? Cum ar arăta un articol imparțial în viziunea ta? Să fie un articol despre toate mașinile electrice de pe piață? Să fie despre altă marcă? Am și d-alea. Acolo de ce nu comentezi?
În definitiv am prezentat niște date de consum obținute și niște concluzii, pentru ca tu, cititorul să știi mai multe despre acest subiect decât știai ieri. Iar dacă ai aflat ceva nou din acest articol, pentru mine obiectivul a fost atins.
Numește-mi un singur jurnalist auto. UNUL. Unul singur care stă și interacționează cu publicul său la fel de mult și constructiv ca mine, iar eu mâine îl angajez la 0-100.ro.
Să nu ne batem joc unul de timpul celuilalt și să nu ne bagatelizăm munca – asta e rugămintea mea. Că să fii urâcios ori superficial e facil. E mai greu să arăți apreciere și respect. Nu-i așa?

Reply
Ionuț 19 ianuarie 2021 - 11:47

– nu, nu e greu să arați apreciere și respect, vorbind la modul general. Sau o fi, pentru unii.
– dacă tu consideri că mi-am bătut joc de munca ta pentru că ți-am atras atenția că greșești refertior la calitățile lui ID3 nu are sens să continuăm despre cine e urâcios și superficial.
– te-ai atacat încât îmi ceri să numesc un jurnalist care interacționează mai mult și mai constructiv, și… etc, decât tine. Dar eu nu am scris nicăieri, da’ absolut nicăieri cum ca nu ești un jurnalist bun sau, mai rău, să îți bagatelizez munca. Din contra, am zis că apreciez articolul, dar undeva greșești pentru că…
– da, nu ești imparțial cu acea afirmație. Un articol imparțial nu trebuie să fie despre toate mașinile, trebuie doar să nu ridice în slăvi nejustificat. Când zici că e cea mai cea, dintr-un segment în care are un singur concurent, dar luând strict segmenul ăla, sună ca și cum cauți artificial un argument să spui că e cea mai bună. E ca si cum aș spune eu că am cea mai rapidă mașina. (de la mine de pe stradă, noaptea între 1 și 3).
– chestia asta cu „luăm stric clasa în care o încadrez eu” e una tipic jurnalistă, numa’ buna de a aduce superlative mașinilor mediocre. Sunt multe tipuri de clasificări, nu doar cum vor unii jurnaliști, inclusiv clasificare după preț. Nimeni sănătos la cap care dă 30.000 – 40.000E pe o mașină nu se uită doar la Leaf și ID3, că deh, doar astea sunt în acceași clasă. Sigur se uita și la Soul (pentru mine diferența e nesemnificativă între Soul și ID3 ca dimensiuni, confort și alte criterii pe care le consideri tu ca fiind definitorii de clasă), Ioniq, etc.
– Leaf e+ încarcă cu peste 50kW.

Am încheiat, promit. Nu mai scriu nimic. Nu vreau sa pierd timpul nimănui, mai ales pe al meu.

Bancher 18 ianuarie 2021 - 15:17

De ce dai cu pietre? Omul a spus clar ca Volksagen a sprijinit articolul, dar nu a impus continutul.
Cat despre Renault Zoe eu nu mi-as lua Renault in dauna Volkswagen sub nicio forma.

Reply
george 18 ianuarie 2021 - 16:51

De ce? Termicele nemtesti sunt mult mai nefiabile decat cele frantuzesti. Nemtestile sunt mai nefiabile decat orice alte masini de fapt. In studii chiar si Fiat e peste nemtesti.

Reply
Bancher 18 ianuarie 2021 - 21:53

Am avut Renault si nu mi-as mai lua nici gratis. Dupa Renault am avut Volkswagen si a fost muult mai fiabil. Acum am Honda, e putin mai fiabila decat Volkswagen, dar nu are aceiasi ergonomicitate si tinuta de drum.
Asta cum ca frantuzestile sunt fiabile sa i-o spuneti lui Mutu.

Reply
george 19 ianuarie 2021 - 09:38

Honda putin mai fiabila decat VW? Ce s-a stricat la Honda?
N-as pune o marca (Honda) care e mereu in top 5 in clasamentele de fiabilitate in aceeasi fraza cu o marca (VW) care e constant talpa clasamentelor de fiabilitate.

Cornel 24 ianuarie 2021 - 22:12

Daca ai fost sarac, si ti-ai luat Megane 2 sedan facut la turci, masina care s-a vandut doar in pietele emergente, sa ma ierte Dumnezeu, dar ti-ai cautat-o si ai gasit-o.

Reply
Cristian 18 ianuarie 2021 - 12:52

Foarte interesant articolul. Personal nu ma simt confortabil cu 2% ramasi, mai ales daca as merge cu familia pe undeva la drum lung. E ca si cand ai merge cu ultimul strop de benzina. E riscant, nu vi se pare? Daca apare ceva neprevazut pe drum, un blocaj, ceva? Ramai in pana prostului? Daca ramai, ce faci, ceri tractare pana la cea mai apropiata statie de alimentare? E penibil (din nou, pentru mine personal).
Totusi mi-ar placea sa am masina full-electric (asta este si obiectivul meu in 5 ani), dar in conditiile actuale nu este deloc convenabil. Stau la bloc, deci unde o incarc? Si sa zicem ca o duc la statii de alimentare din zona: ce fac acolo, stau dupa ea 1-3 ore?

Consider deci ca masina electrica este viitorul, doar ca inca nu avem infrastructura suficient de matura (si care progreseaza mega lent).

Cristian

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 13:05

Mulțumesc!
E simplu, puteai încărca pe traseu la oricare stație ai fi dorit și ai fi ajuns cu mai mult de 2% baterie.
Riscul a fost asumat. Conduc electric de aproape 3 ani, am aproape 100.000 km cu mai multe mașini electrice, știu să le utilizez astfel încât să nu fac pana prostului. Dacă ar fi fost primul meu drum cu o mașină electrică, cu siguranță aș fi alimentat la Bușteni sau Brașov.
Dacă iei în calcul auto electric în următorii 5 ani, oferta va fi și mai diversă ca acum (număr de mașini electrice disponibile de la mai mulți producători auto).

Reply
ccc 18 ianuarie 2021 - 12:55

Ai nervii buni daca ajungi la destinatie cu 2% baterie iarna. Orice blocaj de trafic(gen un accident) te lasa fara baterie din cauza A/C-ului. Daca mai ai si copii in masina le risti viata iarna.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 13:03

Dacă aș fi în situația descrisă aș încărca undeva pe parcurs.
Spre exemplu în Brașov, unde am oprit pentru toaletă și cafea. Puteam foarte bine să încarc 15 minute și ajungeam la destinație cu mai multă baterie. Pe ruta București – Sighișoara, cu copii după tine, sigur te-ai opri o dată sau de două ori, iar atunci ai putea și alimenta, ca să fii mai liniștit.
Scopul testului meu a fost să văd dacă ajung la Sighișoara cu un plin, plecând din București, nu să văd dacă mor copiii de frig.

Reply
Tudor 18 ianuarie 2021 - 20:26

Salut, nu te supăra, dar nu conduci electrica ci te deplasezi cu ea, exact asta faci cand stai cu ochiul pe contorul de energie. Pentru oraș o electrica mica e super, dar la timpii morți pe care ii ai cu încărcarea la drum lung, nu merită diferența enorma de preț față de una termică. Eu am o activitate ce implică deplasări, cam 1200 km @ săptămâna. O electrică cu autonomie de 1000 de km (exact atât merge dieselul de serviciu) ar fi in regulă, dar una care sa stea in priză mai mereu… Nu, mulțumesc!

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 21:07

Salut, n-am de ce să mă supăr.
A conduce sau a te deplasa ține de cum te simți tu în mașina ta. De-a lungul carierei am condus mașini termice foarte bune și mașini electrice foarte bune.
Există un client pentru fiecare dintre ele.
Despre scenariul tău de utilizare, este clar că o motorizare diesel este mai potrivită. Dar cine face 1.500 pe lună, nu pe săptămână, iar acei kilomtri sunt în oraș, ar putea MĂCAR să ia în calcul o motorizare 100% electrică. Nu să să cumpere electric. Ci doar să ia în calcul.
Pot să-ți mai spun că am fost inclusiv pe circuit cu cealaltă mașină electrică (BMW i3) și am scos timpi la fel de buni ca mașini pe combustie respectabile. Dacă vrei să citești… https://0-100.ro/2020/08/16/bucharest-on-track-fest-2020-cum-a-fost-cu-masina-electrica-pe-circuit/

Reply
Tudor 18 ianuarie 2021 - 21:23

Am citit. Mulțumesc! E clar ca electrica e rapidă, cea mai rapidă, având acel cuplu instant. Problema este bateria 🙁 Am cochetat cu ideea de Nissan Leaf acum 3 ani, dar era destul de complicat cu ecotichetul pe persoana juridică, iar Hyundai a scos varianta Ioniq Phev in anul 2019.
Hybrida plugin e cea mai bună variantă pt deplasări lungi. Am închiriat un Auris hybrid (fara plugin) si a scos o medie de 6% in condiții mixte, autostradă, oraș, drumuri naționale. În total peste 600 km. Mers fara nici un fel de tendințe de a economisi, dar nici sportiv. A fost interesant si mi-a făcut o impresie bună. Probabil as fi scos un consum si mai bun cu o variantă plugin.

Ionut 18 ianuarie 2021 - 13:23

Felicitari ptr achizitie. Eu momentan sunt pe plugin hibrid si mai astept pana a trece la full electric. Trebuie ca infrastructura sa mai evolueze la noi. Oare de ce producatorii de masini electrice nu fac acumulatori modulari care pot fi scosi la pseudo-benzinarii si inlocuiti cu altii incarcati full. Asa s-ar economisi timp, doar ca producatorii ar trebui sa se inteleaga si sa realizeze module universale, la fel cum e si benzina sau motorina care e buna indiferent de producatorul motorului. Sau bateria de 12V. Pana nu e infrastrucura la noi, o sa fie ezitari in a lua o electrica datorita autonomiei, care mai e si relativa.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 13:40

Salut, mulțumesc!
Experimente cu schimbarea bateriei au mai fost și vor mai fi. Caută pe Google proiectul Better Place din Israel.
Schimbarea bateriei nu funcționează ca principiu pentru fiindcă bateria are mulți conectori și inclusiv un sistem de răcire asociat, astfel că n-ar putea fi ceva fiabil. Pus varietate mare de producători de baterii (celule, module) și varietate de standarde de conectare și comunicare. Iar acum suntem abia la început. Peste 10 ani diversitatea va fi și mai mare. Imaginează-ți cum ar fi sa te duci cu o Tesla Model X la o stație din-asta de schimbare baterii și să-ți pună niște module de Dacia Spring. Nu se va întâmpla niciodată. Din afară or părea toate conserve cu roți sau baterii pe roți, dar în spate este mult R&D specific, individualizat, care nu se potrivește de la o mașină la alta.
Nici nasturii de la cămăși nu sunt standardizați, dar altminteri ceva așa de sofisticat precum bateria unei mașini electrice!

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 13:27

Poate ar fi interesant sa mai faci review-uri si pentru hibride, fiindca tipul acesta de electrica este „dus”!
Asteptam electricele pe celulele cu hidrogen, iar pana atunci mergem tot cu diesel-uri hibrid!

Reply
Dani 18 ianuarie 2021 - 13:36

Nu inteleg de unde atata rautate in comentarii, dar in fine, trec peste…

Adrian, ai spus ca in primii 2-3 km ai de regula un consum foarte mare si e o tema care ma preocupa.

Eu vreau sa trec de la termica la electrica si un foarte mare neajuns al termicei este ca, la fel, pe primii km, atunci cand motorul e rece, uzura datorata frecarilor si consumul sunt foarte mari. Drumuri scurte cu masina termica cu motor rece inseamna uzura foarte mare, consum enorm si poluare mare si poate sunt eu mai ciudat, dar evit astfel de deplasari tocmai din cauza asta. Abia cand motorul ajunge la temperatura optima, consumul scade, dar daca mergem doar cativa km ajungem la destinatie tot cu motorul (aproape) rece . La electrica acel consum mare pe primii 2-3 km vine cumva din modul de functionare al ansamblului motor-baterie?? sau din cauza incalzirii scaunelor si interiorului pentru a asigura confort la deplasare? Pe distante foarte scurte, sa zicem de 2-3-4-5 km cu masina pormita la rece, daca nu dam drumul la incalzire si scaune mai exista atunci acel varf de consum? Exista vreo uzura deosebita la rularea pe distante foarte scurte, ca la termice? Multumesc daca poti sa imi raspunzi.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 13:45

Așa e Internetul, un loc în care oricine poate să-și dea barbar cu părerea și să judece ca și cum n-ar privi nimeni.
Să-ți răspund la întrebare: la EV vei avea consum mare chiar dacă oprești clima și scaunele încălzite. Mașina folosește energie din baterie pentru a aduce pachetul de baterii la temperatura optimă de funcționare.
Desigur, nu toate mașinile electrice fac asta, pentru că unele n-au management termic al bateriei. Iar la unele poți opri acest management termic dacă vrei.
Dar în afară de consumul mare din primii km parcurși nu există altă uzură (ca la o mașină termică). Deci pentru drumuri scurte EV e mai bun, chiar dacă sare în aer consumul.

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 14:08

de ce nu incerci SSTB-ul pentru distantele cre le mentionezi? e mai economic pentru toti!
chiar crezi ca energia pentru electrice va fi gratuita for ever?!

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 14:09

de ce nu incerci SSTB-ul pentru distantele cre le mentionezi? e mai economic pentru toti!
chiar crezi ca energia pentru electrice va fi gratuita for ever?!

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 14:18

Dar cine a menționat ceva de gratuit?
Și când e „gratuit”, undeva tot costă.
Și ca să-ți răspund la întrebare: sunt zone din București și din orice oraș mare în care n-ai transport public optimizat cu rutele obișnuite ale oamenilor, astfel că unii se văd nevoiți să facă 2-3-5 km până la cel mai apropiat nod de transport public. E doar un exemplu. Un alt exemplu ar fi că unii oameni preferă să evite aglomerările din transportul public (din motive de pandemie sau alte boli).

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 14:24

Cand o sa fie kWh cam 1 RON, o sa va uitati urat la electrica! N-au transport public in zona? De ce au cumparat acolo? Nu stiau ca n-au transport public si probabil nici canalizare?! Ar fi cazul sa terminam cu scuze de acest gen!.
2 – 4 km pot fi facuti lejer pe jos! Face bine la sanatate in primul rand!

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 14:33

Pentru alimentarea mașinilor electrice costul pentru 1 kWh variază între 0,64 Lei și 1,97 Lei.
Deci media este chiar peste 1 Leu în prezent.
Ne putem aștepta ca o competiție mai mare între furnizorii de servicii de încărcare să aducă prețurile mai jos. Vom vedea.
Până una-alta, 4 km se pot parcurge într-o oră pe jos. Cu atât merge un om ca viteză: 2-5 km/h.
În funcție de cât poate fiecare.
Dus-întors înseamnă două ore pe zi petrecute pentru transport.
Poate unii nu-și permit luxul de a avea plimbări atât de lungi.
Să nu generalizăm prin faptul că tu ai gura de metrou la nas, iar restul sunt „proști” că n-au infrastructură decentă de transport. Sunt cazuri particulare, specifice. Ce era de reținut este asta: pe distanțe scurte, iarna, o mașină electrică consumă mult (la fel ca orice mașină în acest scenariu de utilizare, dealtfel).

Reply
Ionut 18 ianuarie 2021 - 14:57

Asi putea sa te contrazic la fraza: ” pe distanțe scurte, iarna, o mașină electrică consumă mult”. Nu am studiat exact modelul ID3 dar daca o programezi sa se incalzeasca inainte sa pleci cu 20 de min, gasesti habitatul cald, probabil si acumulatorii. Daca masina e conectata la priza, bateria e aproape full, daca nu… o sa pleci cu cateva procente descarcata. Per total poti zice ca platesti in plus kW pentru incalzire dar costurile nu se compara cu o benzina si mai ales cu o motorina pe drum scurt iarna la ron/km

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 15:28

Și ai impresia că nu cunosc aceste lucruri?
Ce spui tu contrazice ce am spus?
Și anume ideea că iarna o mașină electrică are un consum (mai) mare?
Contează de unde e acel consum?
Din stație sau din baterie?
Pe factură nu apare ca fiind consum mai mare?
Presupui că toată lumea poate pleca în orice moment de la stație de încărcare?
Crezi că are sens să aduci bateria la temperatura optimă înainte de fiecare deplasare?
Știi că aducerea bateriei la temperatura optimă poate dura peste o oră? Și atunci de ce consumi 10 kWh din stație pentru un drum de 10 km, când ai putea să accepți un consum mai mare pentru distanța respectivă și gata.
Este un non-sens să precondiționezi (încălzești) bateria înainte de fiecare deplasare, iar uneori nici n-ai posibilitatea (adică nu ai mașina conectată la o stație).

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 15:54

Nu mai trage concluzii pripite! Sau asa ai invatat pe cand traiai in Mihailesti, expertule?!
N-am nici un metrou la nici o gura!

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 16:10

Stimabile, nu înțeleg de ce ți-ai început anul 2021 așa înfierat, că ești de mult timp pe acest site.
Tot ce vreau să reții este că mersul pe jos pentru 2-4 km este bun pentru unii și nefezabil pentru alții.
Alte referiri RĂUTĂCIOASE referitoare la viața mea, publică dealtfel, că d-aia am scris despre ea, îți vor atrage interdicția de a comenta pe acest site.
Nu-mi expun public părți din viață să facă Tciombe mișto de mine, ci pentru a avea discuții constructive cu cititorii mei. Ori în ura ta afișată cu această ocazie nu e nimic constructiv. Sănătate!

Reply
Tshombe 19 ianuarie 2021 - 12:22

Nu am de ce sa fac misto de tine.
Din pacate, esti unilateral, rau si cine iti raspunde devine „dusmanul” tau.
Mai cizeleaza-te, mai evolueaza si treci de stadiul asta infantil! Nu toata lumea trebuie sa accepte ceea ce iti place tie! Iar despre masini, de gustibus…
Imi interzici?! je m’en fous!

Tudor 18 ianuarie 2021 - 21:32

Din păcate, îmi aduc aminte de 2004 când a apărut in piesaj AdBlue sau DEF cum ii mai spune. Atunci cei care promovau noile sisteme de reducere a noxelor ziceau ca Adblue e un cost nesemnificativ, sub 0.30 euro @ litru. Acum te ia amețeala când vezi ca o mixtura de apa+uree e mai scumpă decât benzina sau motorina. La început, e ieftin sa te atragă, iar apoi e scump ca pot să tragă. La un consum de 17 kWh@100 km la 2 lei /kWh ajungi sa fie același cost cu benzina. Iar mașina electrică costă aproape dublu.

Reply
Tshombe 19 ianuarie 2021 - 14:45

Bati campii cu mare gratie!
In primul rand AdBlue a fost prima data folosit in 2009 si introdus ca accesoriu in productia de serie la sfarsitul lui 2014!
Un bidon de AdBlue de 10 l costa in medie cca 50 RON si poti sa-l utilizezi un plin de 10 – 12 litri intre 7.000 si 12/15.000 km
Fa te rog socotelile si singur. Daca poti!

Reply
Dragoș Ignătescu 18 ianuarie 2021 - 15:24

La mulți ani!
Cum se comportă mașina pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă/ gheață, având roțile motoare pe puntea spate?

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 15:29

La Mulți Ani!
Se comportă foarte bine, conform așteptărilor. Am să fac un video separat cu asta.

Reply
Bancher 18 ianuarie 2021 - 15:27

4 k m e cam mult de facut pe jos, mai ales cand vremea e urata. Mergi tu 4 km pe ploaie, si mai stam de vorba.

Reply
Tshombe 18 ianuarie 2021 - 15:55

Vin la tine sa-mi dai un credit nerambursabil si ma mut mai in centru!

Reply
Dan 18 ianuarie 2021 - 15:31

Interesant articolul dar se pare ca n-ai elemente de comparatie… Nu stiu cat costa acest EV pe care l-ai testat dar cred ca modelul Volkswagen ID.3 1ST Max, cu baterie de 77 kw costa cat o Tesla M3. Iar la aceiasi bani, tu ce ai alege ? un experiemt nefericit al grupui WV cu bug-uri de soft si cu up-date-uri – auzi… Martie… sau the real thing ? Tesla?
Sincer, am trecut pe langa un astfel de automobil si nu am tresarit de loc.- nu are nimic sa te atraga nici pe exterior nici pe interior. iar la aceiasi bani as lua M3 sau chiar cu 5-8000 euro extra,

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 15:50

Mulțumesc!
Am suficiente elemente de comparație, poate chiar toate elementele de comparație.
Fiecare face ce vrea cu banii săi. Vreți Tesla, luați Tesla. Vreți Renault, luați Renault.
Personal am un BMW i3 și acest ID.3. Nu sunt cele mai bune mașini din lume, dar pentru mine, personal, sunt.
Asta nu înseamnă că impun lumii alegerile mele. Și Tesla e o mașină groavă, și Nissan LEAF e o mașină electrică grozavă.

Reply
HaiDi3 18 ianuarie 2021 - 16:10

Cat de mult te-a afectat „range anxiety”-ul in calatoriile spre / dinspre Sighisoara? Asta pentru ca am vazut ca ai ajuns cu vreo 2% disponibil.. nu stiu daca ai considerat in ele si bateria de la telefon sau cea de la ceas. Apuci sa mai vezi si drumul in astfel de circumstante sau iti raman retinele lipite de dashboard? S-o stapanesti sanatos, arata superb si mi-as face si eu inscriere pentru una, in varianta de 77 kWh (… doar pentru ca sunt mai panicos :-D). Cu disponibilitate in vreo doi ani.

Reply
Filip 18 ianuarie 2021 - 20:08

Stimate Adrian Mitrea, felicitari pt masina achizitionata recent. Nu as vrea sa par ca fiind un alt rautacios, sau invidios, insa pt a fi in totalitate corecti, ar fi bine de stiut in ce masura dealerul VW a subventiinat acea achizitie, sau ce discount v- a acordat, intrucat este clar ca aveti o relatie apropiata. Asta e important pt noi cititorii sa ne face o imagine vorecta asupra obiectivitatii in comparatia cu alte modele.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 21:12

Stimate Filip, la finalul articolului este menționat faptul că acest material este realizat cu sprijinul Volkswagen România (importatorul, nu dealerul).
Deci, da, importatorul Volkswagen îmi plătește timpul și efortul ca eu să documentez experiențele mele cu ID.3, dar nu-mi spune ce și cum să scriu. În funcție de tipul de material (text, foto, video… că implică fotograf, videograf, editare video, închirierea vreunei locații, etc… fiecare tip de material are un cost).
Obiectivitatea mea sau echidistința n-au preț și nu pot fi cumpărate, oricât ar plăti oricine. Deci Volkswagen poate plăti pentru timpul necesar realizării unui astfel de articol, dar nu și ce scrie în el. Drept dovadă că am menționat și problemele pe care le-am avut.
Baftă!

Reply
Bogdan 18 ianuarie 2021 - 16:58

Cand ai zis drum lung m-am gandit ca ai facut 3500 km, dar astept cu nerabdare si aceasta poveste cand se termina pandemia. Cred ca cumparatorul de masini noi are multiple dileme …ar vrea autonomia motorului termic, dar ultimele motoare sunt schingiute de normele de poluare si e o necunoscuta cat te tin (vezi injectia directa in cilindru cu depuneri, multe sisteme, multa electronica, motor de aluminiu cu anvelopare de frictiune, etc etc), dar totodata i-ar surade un electric care nu are uzura mecanica de la combustie, insa se loveste de o autonomie foarte variabila in functie de vreme, sau o incarcare f lunga daca nu gaseste incarcare rapida. Hibridele consuma mai putin in oras dar recupereaza spre consum mare pe autostrada. Plug-in nu le incarca nimeni daca nu sta la casa si ar trebui „lasate” 3-4 ore undeva (lipsa complexitate, racire, pentru incarcare rapida, cand spatiul e ocupat si de termic). Din acest motiv bonusul pe plugin a fost eliminat in unele state UE. Plus daca nu le incarci, degradarea bateriei e mai rapida. Eu zic ca in loc de subventii ar trebui sa construiasca statii de incarcare rapida (50-100KW) pe marile drumuri cu min. 8 puncte de alimentare si apoi mai vorbim de electrificare. E jenanta insa mentalitatea hai sa scadem poluarea in orase cu aceste masinute pe post de troleibuze electrice in loc de efectiv transport in comun nepoluant, Cu cateva flori nu faci aerul sa miroasa mai bine, in schimb poti umbla la parcul auto sa nu mai existe euro 3 si nici sa le mai poti inmatricula/vinde cu un bonus mai mare decat rabla ptr casare. Oare 1 milion de Euro 6 nu e mai bine decat 1,000 masini electrice, care electrice sunt majoritatea masini de firma (ptr taxe).

Reply
Gabriel 18 ianuarie 2021 - 19:15

Problema este ca acum cumparatorul va trebui sa fie foarte informat despre avantajele si dezavantajele fiecarei motorizari si sa si-o ia pe cea care i se potriveste cel mai bine macar la 80% din drumurile sale. Foarte greu acest lucru in conditiile in care inainte avea de ales doar intre benzinare si diesel iar acum se mai adauga la optiuni si hibrid, mild hibrid, plug-in hibrid si electrice.
Norocul nostru este ca in conditiile noilor norme de poluare, benzinarele si dieselele vor disparea incepand cu 2025 🙂 . Cred ca nici cele mild hibrid nu vor face fata la aceste norme. De aceea mai bine sa ne rugam ca pretul bateriilor sa scada pana in 2025 pentru ca hibridele si electricele sa ajunga la preturile accesibile la care ajunsesera benzinarele si dieselele

Reply
Tshombe 21 ianuarie 2021 - 08:46

Unde ai citit ca motoarele pe benzina si cele diesel vor dispare din 2025?

Reply
Gabriel 21 ianuarie 2021 - 09:21

Am dedus din planul de scadere a nivelului de emisii de CO2. Si nivelul actual de 95 g/km este greu de atins de catre motorizarile diesel si benzina iar multe companii vor fi amendate pentru depasirea acestora pe 2020 (vezi VW care a declarat ca a pus deoparte bani pentru aceste amenzi).
In 2025 pragul va fi de 80 g/km. Acesta nu poate fi atins decat de hibride si nici acelea toate.
In 2030 pragul va fi 65 g/km., prag pe care chiar si putine hibride il vor putea atinge, asa ca atunci ponderea majoritara in vanzari va fi de masini pur electrice

Reply
Cris 18 ianuarie 2021 - 18:50

Adrian a scris ceva de un drum la Budapesta parca.Este fezabil !Cat despre inutilitatea electricelor nu sunt de acord.Sunt multi oameni care stau la casa și nu au transport,mai ales în suburbii.Cu ce sa facă naveta ?Și daca nu rupem pisica când o să începem să folosim electricele?Toata lumea crede că baga cineva banii in cercetare și scoate iepurașul perfect de Paste din cutie ,la momentul oportun.Banii de cercetare de unde sa vina și experiența ?Ganditi-va cum a fost începutul veh termice,fara subvenții.F greoi,lung.Numai cei bogați puteau să-și permită,până nu a inventat Ford producția eficienta,pe banda + alte considerente.E bine și cum zici tu legat de veh <€3.Eu le-aș interzice de mâine dar prea multi bani pt subvenții…Unor oameni nu le rămân bani de la un salariu la altul deloc.Sa dai 7000 € subventie pt o termica ,e mult și dacă nenicul ,posesor de BMW de 1000€ este de gen "dieselul e da best" și nu vrea Dacia în tri cil cu 65 CP ce-i faci ?Sare în sus că i-ai luat pita de la gură că făcea bani cu hârbul ăla al lui….E mai complicat decât crezi dar trebuiesc odată gândite și măsuri coercitive că sa nu cărăm toate dieselurile de care vrea sa scape Occidentul,aci !!

Reply
Filip 19 ianuarie 2021 - 11:05

E f important sa sustinem electrificarea in principal in orase, dar hai sa fim corecti. In afara e pt entuziasti care accepta sa plece la drum cu frica- n spate. De asemenea pr cine sta la bloc nu avem infrastructura necesara, parcarile ar trebuii sa fie prevazute cu cate un terminal la fiecare loc…
Cat despre subventii…prosteala pe fata ca guvernul chiar ar suporta ceva. Ati calculat cat e TVA?

Reply
Tshombe 19 ianuarie 2021 - 14:56

Nimeni nu o are si nici nu o va avea! Este imposibil de realizat in orase!
Imaginati-va o parcare cu cca 20 / 30 de masini si cu firele atarnate de la ferestre catre un autoturism.
In DE s-au lamurit ca este o utopie, drept pentru care exista un program de „electrificare” prin Hidrogen!
Povestile si impresiile impartasite de dl. Mitrea sunt de moment. Ar fi cazul sa priveasca mai departe!
Iar, in alta ordine de idei, ar fi interesant sa cititi si ce spun alte organizatii precum Natiunile Unite, „https://www.breitbart.com/environment/2020/06/29/u-n-warns-of-devastating-environmental-side-effects-of-electric-car-boom-2/” vis-a-vis de electrificarea auto actuala!

Reply
Gabriel 18 ianuarie 2021 - 19:04

Referitor la comparatia cu Tesla. E aceeasi comparatie cu clase diferite ca si la Kona. M3 este in clasa medie ca si Passat-ul.
Grosul vanzarilor insa la ID3 va fi din modelele mai ieftine decat Max, deci fiecare are nisa ei de vanzari.
Cu ID3 Max insa au cam zbarcit-o fiindca au intrat pe zona de pret a Tesla. Nu stiu in alte tari, desi si acolo cred ca a fost la fel, dar in Romania au ramas dealerii cu multe Max pe stoc si au trebuit sa faca reduceri de 10.000 euro ca sa scape de ele, deci cine a fost pe faza si-a putut lua un Max la pret de plus.
Dar asta este istorie fiindca 1st edition s-a terminat si cred ca VW si-a facut temele pentru noile ID3 si nu vor mai incerca sa intre pe zona de pret a Tesla fara sa ofere ceva consistent la dotari care sa compenseze lipsurile la dinamica si autonomie fata de Tesla

Reply
Stefan 18 ianuarie 2021 - 19:39

Interesante punctele de vedere . Eu am o dilema acum intre achzitia unui hybrid de ex. Hyundai kona 1.6 141 CP cu consum WLTP combinat de 5l si achizitia unei masini electrice. De ex. Hyundai kona hybrid este vreo 22000 euro una electrica ajunge dupa reducere la 30000 euro . Dilema mea este se justifica diferenta de pret vs avantaje si dezavantaje. La kona pe distana de 300 km x 5 l x 4.8lei= 72 lei in articol se precizeaza ca pretul la curent este intre 0,64 ron/kWh si 1.97ron/kWh cu o medie sa spunem de 1 ron x 17,6kWh/100km x 300km =52,8 ron – diferenta fiind de 18 ron . Ce este mai rentabil ??? Se poate amortiza diferenta de pret intre electric si hybrid ? Merci

Reply
Filip 18 ianuarie 2021 - 21:13

Un mic sfat, nu cred ca se adreseaza sau acopera in totalitate aceiasi nevoie. Un electric poate fi ok ca a doua masina, un hibrid poate fi singura masina.
Sunt pt electrice insa suntem la inceput si neajunsurile sunt majore si reies chiar din acest articol

Reply
Andrei 18 ianuarie 2021 - 20:08

De fapt raspunsul la intrebarea „Da’ la Mare poți s-ajungi cu ea?” raspunsul ar trebui sa fie „Aproape”, pentru ca depinde unde anume vrei sa ajungi la mare.

De la Bucuresti la Constanta este adevarat ca sunt 224 Km pe harta, dar daca vrem sa mergem pana la Mangalia sau Vama Veche s-a cam terminat smecheria, acei 12% sau 17 Km nu sunt suficienti.

Mai mult decat atat, faptul ca dupa un numar de cicluri de incarcare/descarcare capacitatea bateriei scade (aproximativ 2% pe an) asta inseamna ca peste 5 ani nu mai ajungi la mare cu masina asta fara sa „alimentezi” si sa vezi atunci bataie pe accesul la statiile de incarcare imaginare.

Sa nu ma intelegeti gresit, sunt de acord cu adoptarea autoturismelor electrice, imi doresc sa scapam de diesel-uri, dar haideti sa luam decizia corecta si sa recomandam versiunile cu autonomie mai mare, versiuni care vor avea o durata de viata mai lunga (pentru cei care chiar folosesc masinile in afara localitatilor) si vor insemna batai de cap mai mici pentru toata lumea.

Din pacate VW nu merita in acest moment, ar trebui sa scada pretul cu macar 20% pentru varianta PRO S pentru a deveni interesanta. Iar automobilele electrice cu autonomie mai mica de 400 KM nici nu ar trebui sa fie produse.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 21:14

E simplu. Dacă vrei să mergi mai departe cu un plin, conduci mai încet. Sau conduci cum vrei și alimentezi de câte ori e cazul. Nu e nimic SF.
Până la Constanța aveam unde alimenta, dar am considerat că e mai eficient să rulez cu 110 km/h și să ajung unde am treabă cu o încărcare decât să rulez cu 130 km/h și să mă opresc 15-30 minute pentru alimentare undeva. Fiecare își face planul de deplasare cum dorește. Nu?

Reply
Mihai 18 ianuarie 2021 - 22:18

Bravo din nou.
Id3 pare a fi o afacere buna, net peste ce oferă concurența. Încă nu îl găsesc la car sharing(desi o companie îl are se ia rapid).
Autonomia pare totuși sub Zoe 50 iarna și putin peste Zoe 40.
Sper ca au rezolvat cu B mode.
La stilul meu de mers(hypermiling) cred ca as mai fi economisit baterie pe traseele respective.

Eu imi doresc sa îmi cumpăr o masina electrica dar din păcate financiar e încă o afacere proasta(dar e singura masina noua pe care as cumpăra o).
Am închiriat aproape in fiecare seara o masina electrica sa fac teste. Clar e mult mai ok decât orice altceva la condus, mai ales în oraș cu B mode. Totul pana la parcare adică..
Cel puțin Bucureștiul ar trebui sa sprijine masiv bicicleta ca mijloc nepoluant.
De ce nu se vrea asta?
Am mers chiar in seara asta(la minus 5 C) și am fost mult mai relaxat chiar și pe piste pe care mai intrau oameni.
Parcare, oriunde în 5 secunde.
Nicio încărcare, vizita la pompa, încălzire de motor sau de baterie (la Zoe de exemplu nu poti B mode pana nu încălzești bateria). Fără uzura frane(ma rog e fixie deci oprești din pedale echivalent cu frână de motor puternică /regen).
De ce trebuie 1 tona de masina ca să transporte 100kg?
Pentru mine e simplu : masina în afara orașului sau când am de dus și alte persoane(am inca un diesel vechi) dar în oraș trebuie alternative eco.

Reply
Cornel 24 ianuarie 2021 - 22:15

id3 are vreo 1900kg, 1 tona avea dacia 1310

Reply
Yo Adi 18 ianuarie 2021 - 22:31

Eu unul nu sunt adeptul masinilor electrice.Si nu le vad deloc fezabile pe termen lung si cand vor fi in numar foarte mare(o multitudine de dezavantaje legate de infrastructura de incarcare-imaginati-va cate hectare ar trebui sa aiba viitoarele “electrobenzinarii” sa incarce masinile care circula pe autostrazi,plus infrastructura electrica-cad retelele acuma cu consumul actual de curent daramite cand vor fi plin de electrice).Prefer hibride clasice sau plug in si pe pile de combustie.Nu in ultimul rand am facut parte dintr-o echipa de cercetare si studii de fezabilitate privind mobilitatea in transportul public (niste proiecte europene pentru transportul public-am fost implicate mai multe tari europene si universitati din europa), in care am studiat toate cele 3 variante de motorizari pentru transportul usor(autobuze,minibusuri).Ghiciti cine-i castigator (aici am luat in calcul toti factorii,nu numai ecologici/poluare:pret achizitie,costuri exploatare/mentenanta pe o anumita durata,durata de viata,costuri infrastructura etc): dieselul.Asa ca oricat vrem noi sa fim de “eco”, electricul nu este fezabil deocamdata nici macar pentru uz personal, si este si poluant pe deasupra(cand bateriile sunt moarte trebuiesc reciclate de catre firme specializate etc etc).Deci conform cercetarilor si studiilor, inca electricul nu este eco friendly deloc. Momentan este un marketing puternic pentru asa ceva.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2021 - 22:48

Și în studiile acelea alea voastre ați vorbit și cu vreun medic pneumolog? Că sigur n-ați luat în calcul costul în sănătate plătit de fiecare dintre noi ca urmare a utilizării automobilului cu combustie în marile orașe.

Reply
Bogdan 19 ianuarie 2021 - 10:34

Diesel?! Diesel?!?!?!? Acum la -7 grade în București, merg cu instalația de climatizare oprită, cu riscul să-mi fie frig în mașină pentru că dacă o pornesc, îmi intră în habitaclu aer „proaspăt” cu miros puternic de benzinărie (de la motorina incomplet arsă). Și când pornesc climatizarea, o țin maxim 1 min pentru că mi se aburesc geamurile, dar o opresc! Deci, după studiul făcut pe bani, eu vin și zic:”pe baza experienței mele de condus în oraș, dieselul e cea mai proastă alegere, cu argumentele de mai sus”. Îmi pare rău, dar nu pot crede că cineva a plătit bani ca să ajungeți la concluzia asta! Nu ar fi trecut de peer review chestia asta în vecii vecilor.

Să vorbim despre întreținere: aproape 0 la mașinile electrice. Cost de achiziție: da, mai mare, dar în 5 ani se amortizează vs un ICE (depinde de km/an parcurși). Extra CO2 rezultat în urmă producerii bateriilor se amortizează după primii 17k km (CO2/kWh e calculat pentru mixul de energie din UK, nu pentru Norvegia). Și asta nu e marketing, sunt experiențele oamenilor care au făcut calculeze să vadă cât îi costă o mașină electrică vs mașina lor anterioară clasică.

Care e problema reciclării bateriilor? Sunt firme specializate, da… doar nu vrei să-ți recicleze bateria Dorel de pe basculă. Și mașinile când ajung la cimitir sunt reciclate (absolut toate). De ce e asta o problemă mai exact?

Reply
robert 19 ianuarie 2021 - 11:53

referitor la Diesel, depinde despre ce vorbim. Dieselurile vechi polueaza foarte mult. Cele din ultima generatie , polueaza foarte putin, si sunt mai multe studii care arata asta. Si nu cred ca e relevant sa comparam o electrica cu un diesel vechi. Pt ca daca e sa cumparam maine o masina noua, alternativa include un Diesel foarte modern, multe chiar cu mild hybrid standard.

Nu sunt specialist, dar am citit un articol, cred ca chiar pe acest site, care spunea ca CO2-ul generat in producerea unei masini electrice se amortizeaza dupa …300,000 KM. Adica prarctic niciodata.

Costurile de exploatare par acum mai avantajoase pentru masina electrica – dar e doar o mare iluzie. Pretul benzinei/motorinei include 80% taxe, la energie electrica e doar 20%….deocamdata. Daca am calcula la pretul fara taxe, o electrica iese mult mai scump per total. Sigur, pana la urma unui utilizator nu-i pasa de ce pretul la energie e relatiov mai mic. Dar ar trebui: daca cineva crede ca guvernele vor acepta sa renunte la sumele imense de bani pe care le fura din buzunarul nostru prin taxele pe combustibil, se inseala amarnic.In 2-3 ani, cand electricele se vor inmulti sufucient de mult, vor aparea tota felul de taxe , pe diverse pretexte, care sa regleze lucrurile. Ori se va descoperi ( oficial) ca electricele nu sunt chiar nepoluante, si ca trebuie la le taxam mai mult pt CO2 total, ori o taxa de recilare, ori o taxa de suprasolitare a retelei electrice. Ceva vor inventa, nu va faceti iluzii.

Asa ca pt mine
– argumentul ca masina electrica e mai ieftina pe tremen lung , nu tine.
– de poluat polueaza cam ala fel, dar ca intr-o modaliate diferita.
– autonomia e prea mica (300 km mi se pore ridicol la o masina de genul asta)
– comportmentul rutier e relativ greoi si inconfortabil din cauza masei foarte mari, si in consecinta suspensiilor foarte dure.

Deci inca nu vad de ce as alege o electrica fata de un diesel nou. Poate in in 5-6 ani, se va maturiza technologia. Acum sunt doar niste jucarii pt pasionati i care au bani de aruncat.

Reply
alex 19 ianuarie 2021 - 14:48

Salut
Economica pe termen lung – hai sa vedem
Hyundai Ioniq EV – nou 2017 – condus 42000 de km. Incarcarea la circa 200 de km (iarna/vara putea sa varieze) – 4 euro. Asigurarea jumate din cea de la diesel dinainte, taxa de drum – un sfert. vandut masina dupa 3 ani si am recuperat 75% din pret . Incarcarea efectiva in 3 ani circa 840 de euro, asigurare(full casco) 1500, taxa de drum 360 si un service de 140 de euro(schimbat stergatoare si verificat) – total 2840 de euro. Cumparat masina cu 26500 (cu reduceri de la guvern) si vandut 18900
La dieselul dinainte Honda Accord 2.2 L – tot 40000 de km condusi – motorina 6-7% – 200 euro lunar, taxa de drum 570 anual, asigurarea (full casco) 1000 euro anual + 2 service-uri 100 de euro fiecare si curatat DPF inca 300 de euro – total – motorina 2800 de litri x 1.2 euro/litru = 3360 euro, taxa de drum 1710, asigurare 3000, service 200, dpf 300 insumate 8570 de euro in 3 ani. Cumparat honda cu 18500 si vandut cu 9500.
comparand Hyundai electric vs Honda diesel pe o perioada de 3 ani rezulta
Hyundai – 10440 euro (diferenta de pret la masina + intretinerea)
Honda – 17750 euro (la fel ca mai sus)
Deci care e mai economica ?
Cat despre comportament rutier greoi cred ca nu te-ai dat cu o electrica inca ca sa vezi ce inseamna sa ai cuplu instant la roti. Pai Hyundai-ul avea 295 Nm cam cat are Megane 3.0 benzina sport. Masina pe care o am acum are 700 Nm. Crezi tu ca poti sa stai in fata ei cu orice diesel vrei tu? Ma indoiesc. Dar asa cum a spus si autorul articolului internetul e un loc unde multi isi dau cu parerea fara sa stie despre ce vorbesc.

Reply
Gabi 20 ianuarie 2021 - 12:34

Nu pot sa cred ca ai gasit pe cineva sa iti dea atatia bani pe o masina electrica , veche de 3 ani, cu acumulatorii aproape de schimbare … Ai vandut masina mai rentabil ca unul care vinde un BMW de 3 ani la care cumparatorul nu ar trebui sa schimbe nimic?? Waw, unde ii gasiti? Vreau su eu…astfel de cumparatori, darnici…

Robert 22 ianuarie 2021 - 08:27

Alex, Felicitari pentru alegere si pentru economia facuta! Ma bucur ca pentru tine Ionicul s-a dovedit a fi o afacere asa buna.

Nu contest ce spui tu, doar ca eu ma refeream la faptul ca diferenta de costuri actuala (pe care nu o contest) e artificiala, pentru ca e generata doar de taxarea diferita a mașinilor electrice/clasice, la cumparre, impozitare, combustibil.

Si cred ca diferența asta nu e sustenabila pe termen lung, pt ca ca guvernul nostru, dar si celelalte , nu isi permit sa renunțe la tona de bani pe care o storc de la automobiliști sub diverse pretexte.

Iar in ce priveste revanzarea cred ca ai avut noroc; mi-e greu sa cred ( sper sa ma insel) ca , pe termen lung mașinile electrice se vor devaloriza ma încet decat cele clasice.

Stiu ce înseamnă cuplu instant la roti, dar comportamentul rutier nu înseamnă numai accelerații maxime plecând de la semafor. Înseamnă si confort pe drumuri nu tocmai perfecte, cum se simte masina pe un drum virajat de munte, sau cum franeaza.

Iar confirtul psihologic de a avea o outonomie de peste 1000 km cu plinul facut – priceless 🙂

Alx2378 19 ianuarie 2021 - 00:39

Salutare
Multi ignoranti pe aici si din pacate multa ura. Parerea mea ca posesor de hibrid este ca deocamdata hibridul cel putin in Romania pana se va ajunge la un nivel de retele de inacrcare ca afara este cel mai optim. Spun asta ca fost diesel-ar convins care a trecut pe hibrid benzina.
Eu am facut aceasta trecere si am ales plug-in hybrid din considerente fiscale. In tara unde lucrez acum sunt foarte multe electrice (pot spune chiar ca Tesla e la putere) si de asemenea multe statii de incarcare dar chiar si asa nu toata lumea se avanta in a cumpara numai electrice. La fel ca si la telefoane exista anxietatea de a nu mai avea baterie si din pacate durata mare de incarcare e o problema. Stateam de vorba cu dealer-ul de la care am luat masina si imi spunea ca se asteapta ca anul asta sa se lanseze o generatie noua de baterii cu incarcare 80% in 15 minute ceea ce chiar ar insemna un mare pas inainte… Poate asa lumea va incepe sa se gandeasca serios la electrice pure… 15 minute in statia peco oricum le petreci fie ca alimentezi cu benzina/motorina plus ca daca mai vrei sa bei o cafea si sa fumezi o tigara ala este timpul. Despre VW tind sa spun doar ca s-a cam dus si mitul german…

Reply
george 19 ianuarie 2021 - 15:56

Chiar ca mit. Interesant ca dupa atatea povesti de groaza despre produsele nemtesti, unii oameni inca mai viseaza ca nemtii produc calitate.

Reply
X5 20 ianuarie 2021 - 18:16

Povesti de adormit fraieri #rezist. Fix de banii pe care i-ai dat tu pe jucaria asta mi-am luat recent un X5 ca nou, XDrive, full. Am loc in portbagaj pentru cumparaturi, am putere sa depasesc orice pe sosea. Stau langa Bucuresti, unde sa incarc trotineta ta? A, mai trebuie sa dau jdemii pe statie de incarcare? Ca sa nu spui ca o sa instaleze vreodata statul roman statie la mine in curte. Si daca instaleaza, instaleaza din banii mei, desigur, dupa ce ca tot din banii mei ai luat tu voucher „eco”. Sa nu uitam ca nu suntem in Germania, ci in Romanica, unde tot curentul e produs din carbune. Adica poluare. Deci lasati mai moale cu ecologia. Din cauza „ecologiei” cu ghilimele pierdem timpul in trafic dupa tramvaie, troleibuze si mai nou trocarice electrice care merg ca melcul. Inteleg ca e platit articolul, dar hai sa spunem lucrurilor pe nume. Dieselul e singura optiune realista.

Reply
Naivu 21 ianuarie 2021 - 00:38

Nu ai nevoie sa-ti instaleze statul roman statie de incarcare in curtea personala, o statie de 6-7kW AC costa doar cateva sute de EUR; nu ai nevoie de prea multa putere ca sa incarci o electrica peste noapte (e.g. la o viteza de incarcare de doar 3kW (care ar putea fi trasa chiar si dintr-o priza obisnuita), in 12h (de seara pana dimineata), o baterie de 58kWh s-ar incarca de la 18% la 80%, cu care poti merge 200-300km pana la urmatoarea incarcare).

Reply
george 21 ianuarie 2021 - 10:06

Din fericire dieselul tau va fi interzis, si tu vei pierde mare parte din banii „investiti” in masina.

Reply
X5 26 ianuarie 2021 - 10:26

De ce sa se interzica? Plin de frustrati aici care nu au bani sa isi ia o masina serioasa, si vor sa moara si capra vecinului. Daca se interzic, cei care au cumparat sau vor cumpara in viitor marsini diesel ce vor face cu ele? Le cumperi tu?

Reply
george 28 ianuarie 2021 - 09:55

Locul dieselului e la tractoare si vapoare. Se interzice in orase pt. ca e cancerigen. Nu e normal sa-l faci pe altul sa moara de cancer pt ca vrei tu sa te plimbi cu diesel. Adica sa faci economie pe sanatatea lui. Nu ca ai face economie, la cate se strica la diesel si bmw in general. Ai mai jos linkuri despre viitorul dieselului in Europa si despre fiabilitate x5 de la cea mai mare firma de garantie extinsa din UK.

https://e360.yale.edu/digest/diesel-vehicles-face-a-grim-future-in-europes-cities
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/41

Reply
Gabriel 21 ianuarie 2021 - 09:36

Cu ideea aia ca tot curentul electric e produs in Romania pe baza de carbune m-ai lamurit de ce esti ahtiat dupa un X5 sh crezand ca asa iti ridici nivelul.
Puteai intra pe site-ul transelectrica si te lamureai ca spui numai prostii.
https://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
Aici poti impresiona prin idei si nu cu un sh pe care l-ai luat ca poate iti impresionezi vecinii. Oricum esti depasit si aici. Puteai sa-i impresionezi mai mult cu o Tesla

Reply
Cornel 24 ianuarie 2021 - 22:26

Cati razboinici de tastatura acilea, incredibil, niciunul insa nu are vreo electrica. Ce-are, cumva nu va permiteti 40-50k euro pe-o masina ? Apreciez ca Adrian a fost cinstit si n-a dat-o ca pe Targu Ocna. ID3, 204 cai, mers pe autostrada cu 110kmh, ajuns la Constanta cu 2% baterie. Cam asta e esenta primei generatii de EV-uri. Greutate inca mare, peste 400kg in plus fata de un Golf, putere pe hartie mare, propulsie, dar trebuie sa mergi limitat cu 90-100-110 la ora ca imediat ramai fara baterie. O sa citim aici peste 10 ani si ne vom amuza. Prognozez o cota de piata a EV-urilor de 8-10% in 2030. Stellantis, Reno, VW, Ford vor falimenta in urmatorii 3-5 ani.

Reply
X5 26 ianuarie 2021 - 10:24

Asa este. Iar statul roman pompeaza bani in ele, in loc sa largeasca bulevardele si sa faca locuri de parcare astfel incat sa putem ajunge unde avem nevoie. Acum se discuta despre interzicere benzina si diesel. Si cei care au investit in masini benzina si diesel ce fac cu ele peste 5 ani? Le dau foc?

Reply
Costin 25 ianuarie 2021 - 21:16

La o autonomie reala de circa 300 km ID3 nu are cum sa concureze fratele Golf cand e vorba de drumuri lungi. Chiar si cea mai amarata motorizare de pe Golf nu te va face sa ai range anxiety si nici sa mergi stresat pe autostrada. Sincer 110 km/h e o viteza stresanta pe autostrada, ca sa nu spun un pic periculoasa (esti intre viteza tirurilor si turismelor). Am condus destul de mult ZOE de la serviciu, cat sa stiu ca stresul acesta e real. ID3 este intradevar un deschizator de drumuri, dar mai e nevoie de progres.
Da, ca a doua masina in familie, pentru oras, electricele de azi sunt deja foarte placute … mai greu cu pretul.
Ce sunt aproape sigur e ca in 4-5 … maxim 10 ani vom vedea progrese foarte mari pe baterii, atat la capitolul autonomie, cat si pret … si cand vor ajunge la autonomii reale de 600-800 km si aproape de pretul unui diesel Euro7 atunci nimeni nu-si va mai dori altceva.
Mai sunt sigur ca va fi o diferenta clara intre masinile de oras (autononie reala de 300-400km) si masinile pretabile la drum lung (600-800 km). Nu cred ca vom vedea masini din clasele A/B (gen Dacia Spring si ZOE) ducandu-se la 600km autonomie, dar nici nu vom vedea masini de la clasa C in sus cu autonomii de doar 300 km.
Pentru cei are sunt 100% fani benzina/motorina am cateva intrebari – cat credeti ca mai respecta o masina cu peste 100’000 km norma de poluare ? Daca ar exista obigatia, corecta din punct de vedere etic, ca la circa 100’000 km sa schimbi catalizatorul ca sa te reintegrezi in norma de poluare, adica vreo 2000 euro la 4-5 ani de folosire a masinii, cati dintre voi nu s-ar gandi serios la o electrica?
Ultimul punct – sanatatea in orase. Stati pe vine, la nivelul unui copil de 5 ani pe trotuar, langa un bulevard aglomerat si dupa 5 minute o sa tusiti ca dupa cateva tigari. E bine sa ne otravim astfel?
Trebuie sa facem ceva !

Reply
Ovidiu 29 ianuarie 2021 - 18:58

Argumente raționale. Deci mulți romani n-o sa le înțeleagă.

Reply
mitzux 18 februarie 2021 - 22:50

Cel mai mare club german auto (ADAC) a testat in 2015 pentru 100000km 3 masini diesel E6. Nu l gasesc pe moment ca ti l-as fi trimis. Mazda 6 numai cu masuri interne de reducere Nox (DPF + recirculare), BMW 3 cu Nox Trap si VW Passat CC cu AdBlue. De retinut ca nici una nu respecta normele decat in laborator, dar in realitate emisiile de Nox nu erau mai mari de 4 ori (in jur de 300mg in loc de 80). Mazda respecta in oras cei 80 fara a avea nici un fel de catalizator sau piesa extra, masurat cu aparat mobil. Dupa 100000km masina emitea lael de mult CO2 si Nox ca in prima zi. Daca faci lucrurile cum trebuie se poate. Ca proprietar al acestei masini sunt convins ca in cei 300000km de utilizare (aprox 8 ani la mine) emit mai putin CO2 decat o masina echivalenta electrica. Si economisesc si timp gandidu ma ca fac 35-40k km pe an si ar trebui sa incarc de cel putin 100-120 de ori. cate 3-4 ore. Plus amsi tractiune integrala care mi imbunatateste scuritatea mai ales iarna.

Reply

Lasa un comentariu