Acasa Eco #electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

de Adrian Mitrea

Cristian Cristea este unul dintre oamenii care au descoperit automobilul electric din întâmplare, după ce o firmă de închirieri i-a oferit un Nissan LEAF în loc de mașina termică rezervată în avans. Așa a început totul. De atunci au trecut aproape cinci ani. Și peste 230.000 km parcurși electric. Cristian Cristea își folosește mașina pentru a dezvolta și întreține afacerea lui din domeniul apei, dar și pentru vacanțe și călătorii. A fost în Grecia cu LEAF-ul cu baterie de 24 kWh (autonomie reală 100-130 km) și la Amsterdam cu LEAF-ul cu baterie de 30 kWh (autonomie reală 160-200 km). A doua mașină a plecat la cel mai bun prieten al lui Cristian, după ce s-a convins singur că electric e mai bine.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul sponsorilor, în cazul de față Nissan România, și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.7: Fan EV din întâmplare

Cristian Cristea, fan EV, antreprenor

Sunt un tip din clasa de mijloc. Am propriul meu business, în domeniul apei… Tată de cinci copii.

Aflasem anterior de momentul să mă urc într-o mașină electrică și de Tesla. Știam… Dar mi se părea o mașină mult peste puterile mele de cumpărare.

În momentul în care m-am urcat în LEAF… clar pentru mine s-a deschis lumea!

Am iubit mașina termică… tinerețea mea a fost în mașină termică. După Revoluție, am adus între primele Toyote Corolla, special echipate, sport, în România. Mașină care fugea de sub mine. Senzațională! Pe benzină. Dar a trecut timpul lor. Anii ’90. Suntem în 2020. Trebuie să înțelegem că noutatea vine peste noi.

Cum a început totul?

Am descoperit electricul din greșeală. S-a întâmplat să plec în Olanda, la un târg din domeniul meu, de apă, și să închiriez din greșeală un LEAF. Cei de acolo, de la compania de închirieri, în loc să-mi dea o mașină termică, mi-au o mașină electrică. M-am îndrăgostit atât de mult de ea încât am vrut să plec cu ea din Olanda. Atunci, pe loc.

Am descoperit prima oară în viață o mașină cu care să merg și să nu am costuri echivalente cu mașina termică.

Mi-am cumpărat mașina roșie din Italia și am prins-o la un preț foarte bun pentru momentul 2015. Ea fiind 2014… mașina avea doar 10.000 de kilometri la bord, era o mașină de showroom din Italia și am scos-o la un preț, eu zic, convenabil: 15.000 Euro. La momentul acela o mașină LEAF era tot așa… 38.500 (Euro).

De aici a început aventura: electric. Mi-am dat seama că mașinile mele termice – care erau în număr de trei sau patru în curtea firmei – nu le mai foloseam… Stăteam toată ziua doar în mașina electrică și am decis să le vând. Și le-am vândut pe toate la jumătate de preț, pentru că rugineau. Mă uitam la discurile de frână la mașinile respective că erau ruginite deja după 3-4 luni în care nu le mai pornisem. Nu mai porneau unele dintre ele…

După ce-am scăpat de mașina termică, m-am hotărât! Eram deja așa de pătruns de mașina electrică încât mi-am comandat o altă mașină electrică, nouă de data asta, LEAF, în 2016, apărând modelul de 30 (kWh) și eu deja fiind captat de modelul de 24 (kWh) și descurcându-mă cu el… bine… în condițiile de infrastructură din 2015… care le știm că nu prea existau stații rapide, cel puțin pentru modelul LEAF.

Apărând și stații rapide în România, în 2016 am hotărât să-mi iau un LEAF de generație nouă, de 30 (kWh), l-am luat din Bruxelles, fără ajutor de stat… nu se discuta atunci de așa ceva. Mi-am luat un LEAF de 30 (kWh) de care am fost foarte mulțumit, un Tekna, cu care am făcut vreo 80.000 (km). Cu cea roșie am deja 150.000 (km). Deci mă pot lăuda că am 230.000 (km) în ultimii cinci ani, patru ani, în curând cinci…

Nu mi-am pus problema neapărat: Ce mă fac că n-o să am unde s-o încarc?! Mi-am pus problema: Este o tehnologie atât de nouă încât o doresc pentru mine!

Am adus-o în România, am început s-o promovez… prieteni, cunoștințe, toată lumea… mulți sceptici… odată cu apariția stațiilor s-a creat așa o comunitate electrică unde ne mai întâlneam la stații, mai vorbeam cu un model, un alt model, discutam despre electricitate și despre mobilitatea electrică. Sceptici! Românii sunt sceptici. Adică… mie mi se pare normal. Suntem un popor conservator, la noi se schimbă mai greu lucrurile și, tocmai… dacă îi dai posibilitatea românului și îl faci să înțeleagă că n-are costuri de întreținere, n-are costuri mari de încărcare, îi mai dai și-un sprijin – situația actuală – să-și ia o mașină electrică… nu văd de ce să nu și-o cumpere.

Mor de ciudă astăzi când merg prin oraș sau prin țară și văd mașini cu numere roșii, termice, și mă uit la șoferii respectivi… și sunt mașini scumpe… 25-30.000 (Euro)… și mă uit în ochii șoferilor… țin neapărat să mă opresc la stop și să mă uit în ochii celui care și-a cumpărat o fosilă, nouă, și a dat 25-30.000 (Euro) în condițiile în care există oferte de mașini electrice. Nu înțeleg!… Chiar OK și comoditatea… și „dom’le că n-am timp”, că nu vreau… mi se pare stupid. De ce? Pentru că sunt aceiași bani. Mai mult… în următorii cinci ani tu vei mai plăti încă o dată banii ăia, dacă nu de două ori! Pe când la electric… îți aduce doar beneficii. Așa am ajus eu, după 200.000 (km) pot să mă laud că am câștigat vreo 30.000 de Euro.

Eu am ajuns și am colantat-o pe mașina mea italiană după 50.000 de kilometri. După 50.000 de kilometri aveam un borcan pe birou în care adunasem vreo 7.000 de Euro. Era echivalentul cu o mașină diesel de 1.6 pe care am avut-o anterior. Mă uitam la banii ăștia, care însemnau 50.000 km parcurși cu o mașină electrică și mă gândeam ce să fac eu pentru mașina mea electrică. Și n-aveam ce să-i fac, că nu trebuie să-i schimb nimic.

Prin prima pregătirii… liceul mecanic la bază… mecanic auto, am înțeles că motorul Otto, standard, are o pierdere atât de mare de energie, de lucru termic, pentru că așa e construit el față de modelele electrice care m-au cucerit instant pentru că am înțeles… 99% din energia consumată, o folosești. Pe când dincolo ai maxim 30%.

Cum te-au privit prietenii, familia, copiii, la început și acum?

M-au privit în primul rând ca pe un nebun. Prietenii mei, la început, îmi spuneau „Nu se poate!”, „Nu se poate!”.

Au ajuns, în timp…. Mașina de 30 (kWh) a plecat la cel mai bun prieten al meu. De ce? Pentru că l-am convins. De fapt s-a convins singur pentru că mă întreba periodic: Cristi, dar tu o revizie, ceva, nu schimbi nimic la mașina asta? Nu, n-am! Și după ce a văzut că am făcut 150.000 (km) a luat decizia: Gata, vreau mașină electrică! I-am dat mașina de 30 (kWh).

Niciun copil de-al meu nu s-ar urca într-o mașină fosilă. Și-ar cumpăra toți numai mașini electrice și ei nu înțeleg – deja eu merg de cinci ani – de ce alți copii vin la școală cu o mașină fosilă, când ar putea să vină cu o electrică, cum vin ei.

Eu îi văd. Creierul lor… deja sunt dedicați… Ei nu concep, ei nu înțeleg: Cum adică să te duci să bagi benzină sau motorină? sau Cum (adică) să schimbi uleiul? De ce să te duci la service?

Ce ai face pro electromobilitate?

Eu, acasă, ca și George, îmi doresc să-mi pun panouri solare. Nu unul. Două sau trei. Și să dau acces gratuit la poarta mea omului cu mașină electrică, să vină să încarce gratis de la Soare. Că pe mine nu mă costă… în afară de panou, care înseamnă o investiție, și dacă statul român mă ajută cu programe… eu sunt dispus… am o curte destul de mare… eu sunt dispus să o pun la bătaie pentru mașinile electrice, să încarce gratis. Eu nu vreau să cer bani. De ce? Mi se pare stupid să cer 1 Leu sau 50 de Bani pe un kilowatt pe care eu îl obțin gratis de la Soare.

Aș face o Poliție de Mediu. Poliție care să vină și să-i ia dreptul de a mai merge acelei mașini care scoate fumul ăla. Nu Poliția de circulație, că ei sunt atenți la circulație… prea puțin la problema cu fumul. Poliție de Mediu! Care vine în spate, îți vede fumul, te trage pe dreapta, îți bagă sonda și-ți spune: Ha, îmi pare rău… cât e? Euro 5? N-are! Cât e? Euro 1, 2. Pa, la revedere! Du-te și pune-i catalizatoare, fă-o la Euro 5.

Austria, Germania, au ajuns acolo. Și la noi se va veni, dar în viitor.

Fratele meu e biciclist și o ia în trafic… și-a pus o mască d-aia specială, să respire. E negră! De la ce? De la ce se merge în trafic. Nu cred că vine din afara Bucueștiului negreala aia. Da?! Ei, pe aia trebuie să o iei și să i-o arăți omului: Ia vino-ncoace, respiră!

Sau mai mult, mai autoritar, i-aș pune țeava de eșapament să intre în habitaclu, să simtă! Când accelerează, să simtă. Sunt unii care scot niște fum că nici nu mai vezi șoseaua, dar mașina!

Cum vezi viitorul?

Din 2015, renunțând la mașina termică, am mizat pe inventivitatea omenirii. Suntem șapte miliarde. Din șapte miliarde va exista unul care va inventa o baterie care ne va duce mii de kilometri fără încărcare și folosind și energie solară.

Îmi doresc ca în viitor mașina nici să nu mai fie nevoită să ajungă la o bornă de încărcare. Să meargă și să se încarce singură.

Ce a fost cu adevărat greu?

Lipsa stațiilor. Dacă aș fi avut stații la început, în anii 2015-2016, aș fi parcurs și mai multă distanță. Astăzi putem vorbi deja de stații multe. Dar în continuare sunt autostrăzi, sunt șosele unde nu ai posibilitatea – cu o baterie mică – să te poți deplasa.

Sigur, tendința este de a merge pe baterii mari și clar că trendul este spre o acumulare de energie mai mare în mașină și de periodicitate de încărcare mai rară decât la o mașină cu baterie mică.

Din prisma utilizatorului, eu sunt mulțumit și cu o mașină de 24 (kWh), și cu o mașină de 62 (kWh). E vorba numai de timpii de încărcare. Distanțele parcurse cu ele sunt identice. Deci și cu cea de 24 (kWh) fac 800 de kilometri, și cu cea de 62 (kWh) fac 800 de kilometri. Diferența este că acolo trebuie să încarc, aici… mai puțin. Atât. Altceva… rulajul roții… Nissan, sau orice altă marcă, BMW… nu contează. Ideea e să te duci electric.

Ce a fost cu adevărat frumos?

Cele mai frumoase momente au fost când îmi deschideam garajul și mă uitam la două mașini Nissan LEAF care mă așteptau pe mine, un singur șofer. Ăla e un moment care te încarcă de tot ce ai nevoie pentru o zi grea.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Nissan România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO a demarat la început de 2019, cu sprijinul Uber Green.


90 comentarii

Costin 20 noiembrie 2019 - 13:49

Impresionant cati km a putut sa faca cu masini cu atat de putina autonomie – 150’000km cu masina care trebuie incarcata la fiecare 100-130km — peste 1200 de cicluri. Asta inseamna ca o masina cu autonomie reala de 300km (normal acum) va putea sari de 500’000 km ca durata reala de viata a bateriei — suficient pentru aproape orice utilizator.
Apropo, nu a spus nimic despre cum s-a mentinut autonomia ?
Bun exemplu pro masini electrice.

Reply
Adrian Mitrea 21 noiembrie 2019 - 11:52

Salut! Cristian mi-a spus că mașina face în continuare 120 km cu un plin, deși degradarea bateriei, la 150.000 km, este cca. 13%.

Reply
george 20 noiembrie 2019 - 14:24

Bravo. mai rar roman destept, deschis la minte. Mai e si in varsta domnul. Restul romanilor, pana-si fac upgrade la procesor o sa ramana la dizel nemtesc + norul din spate + cararea la service.

Reply
Cristian 20 noiembrie 2019 - 18:41

13 % degradare….

Reply
Naivu 21 noiembrie 2019 - 08:33

13 % degradare dupa 5 ani si 150.000 km, la modelul de masina electrica la care, scuze Cristian, ar fi de asteptat degradarea cea mai rapida a bateriei (pt ca nu are nu are sistem de racire cu lichid a bateriei). Ce raspuns frumos a dat practica pt toti „teoreticienii” care spuneau sa nu luam electrica pt ca va trebui sa schimbam bateria ca la mobil!!!
Apropos, care este nivelul de degradare peste care Nissan recomanda schimbarea bateriei (daca exista)?
Cumulat, cititorii si editorii 0-100.ro cunosc poate sute de posesori de BEV; cunoaste cineva, personal nu din auzite, pe cineva care sa-i fi schimbat bateria (sau sa-l dea la casat pt ca bateria era prea degradata)?

Reply
Costin 21 noiembrie 2019 - 11:15

Multumesc. Acum este si mai impresionant.

Reply
Bogdan 21 noiembrie 2019 - 09:12

Mulți care încearcă electricul nu trec înapoi pe ICE. E ca un drog, în sensul bun al cuvântului. Și mișcarea asta începe să prindă din ce în ce mai mulți oameni. Ceea ce e bine.

Sunt încă multe probleme de rezolvat, cum ar fi lipsa infrastructurii pentru majoritatea (exemplul celor care locuiesc la bloc). Dar nici benzinăriile nu au apărut peste noapte. Ușor, ușor, se vor rezolva.

Reply
Alex 21 noiembrie 2019 - 10:14

Este aberant ca masinile electrice sa se construiasca fara un acoperis cu rol de panou solar… orice masina (in RO) sta cel putin 8 ore la soare zilnic (sta sau merge), timp in care se poate încarca macar pentru 20-25 de KM… daca asta este consumul zilnic al masinii (si cred ca pentru majoritatea asa si este) ar insemna ca nu avem nevoie sa mai incarcam de la priza decat pentru drumurile lungi… asta este o adevarata „revolutie verde” in domeniul auto….

Reply
Naivu 21 noiembrie 2019 - 11:14

De unde ai dedus 20-25km? Un sistem standard de panouri solare pt casa are 20mp si produce 3kW, daca e bine pozitionat (masina ta nu are acoperis inclinat la 30grade si, daca sunt multe cladiri prin preajma, sta cu orele la umbra). Pe acoperisul masinii ai loc pt cam 1mp de panou solar, deci vei produce 0,15kW x 8h = 1,2 KWh/zi, care impartit la un consum de 12kWh/100km da 10km; si asta doar daca reusesti acelasi randament ca la sistemele montate pe casa si nu-ti face nimic umbra!
Ca sa nu mai zic ca 1,2kWh costa mai putin de 1 leu si probabil ar lua o eternitate sa amortizezi pretul introducerii unui panou solar pe BEV. Poate dupa ce mai evolueaza tehnologia …

Reply
Alex 21 noiembrie 2019 - 15:37

Comenteaza aici, da’ nu scrie prostii!…

Reply
Naivu 25 noiembrie 2019 - 11:04

Am intrat pe https://sonomotors.com/ (despre care zice Adrian), este chiar interesant ce scrie acolo si sper sa reuseasca; pentru a obtine acel plus de autonomie au luat o caroserie cam ca a unui Duster dar mai patratoasa (sau ca a unui Leaf dar mai inalta) si au tapetat cu celule solare atat acoperisul cat si capota si lateralele, iar masina va fi disponibila incepand cu 2021.
Structura de la BMW (despre care zice Goe) pare sa foloseasca cam 20mp de panouri solare; este o idee foarte buna de infrastructura dar, evident, nu o poti monta pe masina.
De curand s-a dat in mass media ca Cybertruck de la Tesla va fi disponibil opțional cu panouri solare care vor oferi o autonomie suplimentară de circa 24 km/zi ( https://www.automarket.ro/stiri/informatii-noi-despre-tesla-cybertruck-va-fi-disponibil-optional-cu-94915.html ). Acest plus este realizat cu un panou solar de minim 5-6mp (estimare ochiometrica dupa poza), care ar fi stat ca nuca in perete pe orice alta masina; productia de serie va incepe la finele 2021.
Evaluarea mea privind maximul de 10km de plus de autonomie care ar putea fi castigat cu un panou solar integrat in plafonul masinii se baza pe informatia dintr-un video pus de Buhnici pe Youtube.
Dupa ce sursa de informatie ai dedus ca „un acoperis cu rol de panou solar…zilnic…macar pentru 20-25 km” (in general acoperisul unei masini avand cam 1-2mp)? Poate este ceva interesant si pt ceilalti fani BEV de aici! Cu respect.

Reply
Alex 21 noiembrie 2019 - 16:15

Deci, se poate…(vezi mai jos) evident, nu e vorba de costul curentului economisit, ci de timpul economisit… as avea mereu seara cand plec de la serviciu sucienta baterie pentru 10-15 KM, ceea ce e suficient sa las masina la incarcat o data la 5 zile in loc de o data la 3 zile, sa zicem…

Sincer, mi se pare bataie de joc la adresa clientului faptul ca productatorii nu integreaza astfel de solutii la niste masini si asa foarte scumpe…

Reply
Naivu 22 noiembrie 2019 - 08:18

Renunta la iluzia ca producatorii auto iti vor adauga ceva gratuit la masina doar pt ca „si asa e f scumpa si au destul profit”, orice se adauga la masina se plateste intr-un fel sau altul, stabilirea marjelor de profit are legatura cu competitia economica si eventual cu interventia statului nu cu satisfactia clientului 🙂 !
Daca sa integrezi un panou solar pe masina ar costa 0 lei, ar merita sa fie adaugat chiar si pt o fractiune de km; iar daca panoul ala ti-ar incarca masina cu vreo 10-20 kWh intr-o zi-lumina, ar merita cu prisosinta 2-3000 EUR (chiar si mai mult)! Nu consider ca este „a priori” o idee proasta, dar pe tehnologia actuala pur si simplu nu este practica. (dupa cum nici masinile electrice nu ar fi avut atatia fani daca ar fi ramas la stadiul de acum 10-15 ani cand avea dimensiune de Smart, autonomie 50km si costa 50k)

Reply
Costin 21 noiembrie 2019 - 11:15

Panoul solar integrat pe plafon ar ajuta prea putin, versus costul adaugat pe masina.
Cat poate sa aiba? Sa spunem 1mp? Un panou solar de 1mp produce in Romania circa 120kWh/an, asta daca e tinut perpendicular pe soare. Cum plafonul este aproximativ orizontal iti va produce 200-300 de Wh/zi … cat sa functioneze un ventilator slab care sa tina astfel habitaclu la o temperatura rezonabila vara … iarna beneficiul 0. Nu mai spun ca vara obtii acelasi efect lasand geamurile deschise 5 cm, daca lasi masina intr-o parcare.
Adauga cat costa sa integrezi un panou in plafon (forma, rezistenta mecanica, rezistenta la intemperii, legaturi electrice) + electrica/electronica suplimentara pentru gestionarea unei surse de energie suplimentara pe masina … cred ca ajungi la 2-3 mii de euro in plus…. si pentru ce? Pune asta peste costul inca piperat al masinilor electrice si o sa vezi ca ai niste minusuri mari si niste plusuri mici,
Poti limita amprenta ta de CO2 mult mai eficient daca cu acei 2-3 mii de euro iti pui panouri pe casa sau pe bloc si vei produce mult mai multa energie verde.

Reply
Adrian Mitrea 21 noiembrie 2019 - 11:55

Există o marcă auto experimentală care a încercat / încearcă așa ceva. Se numește Sono Motors și promite să producă în fosta uzină Saab din Suedia. Cică ar obține o autonomie de 35 km/zi. Am publicat pe paginea mea de Facebook ceva despre asta, aici https://www.facebook.com/adrian.mitrea.96/videos/

Reply
Sebastian 21 noiembrie 2019 - 16:08

Ati uitat de Hyundai Sonata Hybrid 2020 care are un panou solar integrat in plafon.

Reply
Adrian Mitrea 21 noiembrie 2019 - 16:10

Discuția era despre altceva.
Așa și Volkswagen Phaeton are de 15 ani ce zici tu…

Reply
Sebastian 21 noiembrie 2019 - 16:18

Nu cred ca m-am referit la trapa solara care a fost montata pe mai multe modele din gama VAG. Citez articolul: „Hyundai Sonata Hybrid gets a solar roof to help recharge its battery pack” nu este acelasi lucru mentionat de voi? E aceeasi tehnologie indiferent daca e montata pe un hybrid cu o baterie mai mica sau un electric care are o baterie mai mare.

pehash 21 noiembrie 2019 - 17:11

E complicat sa lasi masina parcata intr-o pozitie ideala, zi de zi. Probabil ca nu vei castiga nici 10km. Greutatea aditionala a panourilor va anula castigul si vei plati mai mult pentru nimic.

Poate ca merita daca acoperi toata masina cu fotovoltaice, traiesti intr-o zona unde e soare tot anul si stii sigur ca poti parca tot timpul in soare. Asta daca nu vei consuma tot curentul ala ca sa racesti masina cand te urci in ea.

Reply
Goe 23 noiembrie 2019 - 10:57

BMW inventase o structura de panouri care sa protejeze mașina de soare când sta și sa permită încărcarea. http://ecology.md/md/page/bmw-acoperis-solar-pentru-reincarcarea-masinilor-electrice

Reply
Alui 23 noiembrie 2019 - 23:53

De ce sa pui un panou pe masina care poate sta in garaj sau in umbra? Poti sa-ti pui panou pe acoperisul casei, sau pur si simplu te asociezi la o firma care instaleaza panouri solare sau centrale eoliene cumparand actiuni. E mult mai rentabil!

Reply
Adrian Mitrea 21 noiembrie 2019 - 10:20

Mulțumiri speciale lui Cristian, celor de la Nissan România și echipei de la Casa Vlăsia, unde am filmat interviul.

Reply
Octavian 21 noiembrie 2019 - 10:27

Stiu ca nu voi fi in asentimentul celorlalti cititori, dar parerea mea este ca automobilul electric trebuie promovat cu articole tehnice bine documentate, care sa prezinte avantaje / dezavantaje / diferente / potential de imbunatatire intre motorul electric si cel termic. Este un post de televiziune german numit „Auto Motor Sports” care este disponibil si in Romania, tradus in romana. Uitati-va, de curiozitate, la cateva documentare sa vedeti cat de bine documentat si cat de clar trateaza astfel de subiecte.
Articolul de fata nu contine nimic tehnic. Imi pare rau sa o spun, dar este o propaganda ieftina, platita, care nu poate niciodata convinge pe unul ca mine. Citez: „și mă uit în ochii șoferilor… țin neapărat să mă opresc la stop și să mă uit în ochii celui care și-a cumpărat o fosilă, nouă”, „i-aș pune țeava de eșapament să intre în habitaclu, să simtă”… Pe bune? Pai, tataie, ce ar fi sa-ti punem in habitaclul masinii electrice cosul de evacuare al termocentralei care produce curentul electric pe care tu il consumi ca sa mergi electric? Daca ai stii un pic de fizica, ai intelege ca momentan singura diferenta intre motorul electric si termic este locul in care se face conversia energiei termice in energie electrica, randamentele si emisiile totale in atmosfera fiind comparabile. Si asta se intampla pentru ca, din pacate, cea mai mare pondere in producerea de curent electric o au tot termocentralele.
Da, in viitor, pe masura ce ponderea productiei de curent electric din surse verzi va creste, amprenta asupra mediului a motoarelor electrice va fi din ce in ce mai mica comparativ cu cele termice. Dar subiectul trebuie tratat serios, documentat, cu calm, nu cu extremismul promovat de acest articol.

Reply
Adrian Mitrea 21 noiembrie 2019 - 12:06

Octavian, îmi pare rău că folosești asemenea limbaj și înverșunare, dar îți mulțumesc pentru timpul acordat să scrii acest comentariu lung.

Tocmai pentru că îți respect timpul și ideile, vreau să-ți spun următoarele:

1. E problema ta că te așteptai la altceva de la acest video. Articolul n-a pretins că ar fi tehnic pe nicăieri, așa că ceea ce spui tu e ca și cum ai cumpăra mere și te-ai aștepta să aibă gust de cartofi. Una e una, alta e alta.

2. Articolul de față nu-și propune să convingă pe nimeni de nimic. În esența lor, articolele și poveștile oamenilor se referă la împărtășirea de experiențe. Experiențe pe care unii le consideră valoroase, alții nu. În acest interviu Cristian oferă foarte multă informație din prisma unui utilizator experimentat. Dacă știi să o extragi, bravo ție. Dacă nu, aia e, apelează la cineva care știe să-ți traducă matematic ceea ce omul ăsta îți spune narativ.

3. Am impresia că știe mai multă fizică decât tine Cristian Cristea, zis „tataie”, motiv pentru care ți-a și spus că motorul cu ardere internă are eficiență 30%, iar cel electric 99%.

4. Ponderea producției de energie electrică, înclusiv în România, este mai mare din sursele regenerabile (apă, vânt, solar, etc…) decât din cărbuni, care sunt undeva la 40%. Chiar și așa, important e că locul de creștere este uriaș (mai ales pentru solar), în timp ce motorul cu ardere internă și eficientizarea petrolului și-a atins limitele.

5. Stai într-o parcare 5 minute și spune-mi dacă-ți place cum miroase. Sau lângă rafinăriile de la Ploiești. În schimb, pe la Vidraru sau Cernavodă n-am auzit pe nimeni să se plângă de poluare sau miros. Asta vizavi de producția de combustibil fosil vs. energie electrică.

Succes!

Reply
Octavian 21 noiembrie 2019 - 13:04

Adrian, la cine este înverșunarea? La mine care spun ca subiectul trebuie tratat serios, documentat, cu calm, nu cu extremismul promovat de acest articol? Sau la unul de la care pot sa ma astept sa coboare la semafor sa-mi dea un cap in gura pentru ca aleg o alta optiune decat el? Cam asta este limbajul folosit in articol… Apropos, puteai sa cenzurezi astfel de iesiri si sa publici doar ceea ce se incadreaza la „împărtășirea de experiențe”…

Reply
Bogdan 25 noiembrie 2019 - 13:56

Din pacate subiectul „automobile electrice” este tratat intr-un mod total subiectiv/emotiv,pe acest site. Inversunarea nu este la Octavian, care are un punct de vedere valid. Ar trebui sa comentam despre viitorul electricelor punand in balanta foarte multi factori, care acum ne fac sa ne sclipeasca ochii, dar pot reprezenta tot atatea pericole: masinile electrice beneficiaza de subventii ce nu sunt sustenabile la un volum mare de vanzari; daca am trece maine toate masinile pe curent electric: a) nu am putea produce atata curent si b) pretul curentului electric ar exploda, cu un impact inclusiv pentru cei care nu folosesc automobilul. O factura dubla la curentul electric ” de acasa” s-ar putea sa doara. Credeti ca nu se vor pune accize suplimentare pe curent dupa ce se va migra in masa pe aceasta sursa de energie? Nu s-a intamplat la fel si cu diesel-ul pe care il hulim acum cu totii, dar pe care il aplaudam acum 15-20 de ani?. Cateva cifre date de Comisia Europeana (o credem pe cuvant?): In Europa, pentru producerea 1kWh se elimina in atmosfera 296g CO2. In Romania se elimina 306g CO2/kWh; Extremele sunt Estonia (821 g CO2/kWh), Polonia (773g CO2/kWh) iar in capatul celalalt Franta (58g CO2/kWh) si Suedia (13 g CO2/kWh). Deci masina electrica nu este o solutie globala! in Polonia poluezi mai mult utilizand curentul electric ca sursa de putere, in timp ce in Suedia este o solutie perfecta. 43% din energia electrica a Europei se produce arzand combustibil fosil! 26% combustibil nuclear si 29% surse regenerabile. Dar este o dezbatere foarte mare vis-a-vis de oportunitatea de a construi central nucleare – alta problema! Pe de alta parte a fost nevoie de 12 ani ca ponderea combustibilului fosil sa scada de la 54% la 43%…In Romania 40.5% din productia de curent electric este pe baza de combustibil fosil. In Romania, pentru a produce 30kWh se arunca in atmosfera 9180 g CO2. Cred ca 30kWh este puterea suficienta pentru a parcurge 100 km „electric” in conditii variate de drum (nu cele ideale). Asta inseamna ca o masina electrica genereaza in Romania o poluare de 92 g CO2 / 100 km, de 232g CO2/100km in Polonia si de doar 3.9g CO2/100km in Suedia. Mai vorbim…:)

Reply
goe 21 noiembrie 2019 - 17:33

Eficienta de 99% a motorului electrica e anecdotica – cata energie se pierde la incarcare, cata la descarcare, cata stand aiurea in parcare la temperaturi extreme?
Un sistem de recuperare a energiei, chiar si mild hibrid, eficientizeaza destul de mult consumul de energie.
Optiunea pentru incarcare „la birou” si chiar si acasa e data de plasarea in lantul de decizie. Daca stai la bloc si parchezi pe strada la 100 metri de intrarea in bloc cum o incarci? Daca nu poti decide tu sa instalezi o priza la birou, asta daca ai loc de parcare in apropiere.
Daca s-ar inlocui 1 milion de masini cu electrice, generarea de energie si distributia ar trebui sa creasca cu 10 GWh pe zi. Plus ca apare si efectul de rebound asupra celor care „economisesc” – acceleratii mai bruste, mers pana la paine cu masina, etc…

Reply
Luc 21 noiembrie 2019 - 17:42

Octavian, vreau sa adaug ca si eu sunt posesor de masina cu baterie de 10 KW dar si cu motor termic (hibrida cu incarcare), deci vad pe pielea mea cum e sa mergi 45 km zilnic pe baterie. E bine, dar nu e pentru toata lumea. Din cauza ca tehnologia e noua, sunt prea putin mecanici care stiu sa repare o astfel de masina. Stau cu frica in san ca orice accident usor ma scoate din circuit pentru cateva saptamani si ies in paguba cu tot ce am economisit pe benzina in cei 4 ani de cand am masina.
Sunt si lucruri bune, si cel mai placut e cand sunt in trafic congestionat si nu consum mai nimic, fiind complet pe electric.
In general, ca si argumente pot aduce doar chestii emotionale, nu prea exista chestii practice care sa justifice. Asta e, ai pus degetul pe rana.
Dar, fiind o fire emotionala, ma bucura in fiecare zi linistea si calmul motorului electric. Deasemenea incarc acasa si la birou, si pun benzina de doua ori pe an.

Reply
Octavian 21 noiembrie 2019 - 19:00

Multumesc, Luc. Uite, comentariul tau este intr-adevar „împărtășire de experiențe” cum spune Adrian. 🙂 Anul trecut am avut si eu dilema termic vs. hibrid. Electric nu am luat serios in considerare, nu pentru ca nu imi place ci pentru ca merg in deplasari frecvente, indiferent de conditiile meteo si nu as vrea sa inghet blocat in camp pe o sosea nedezapezita intr-o masina cu autonomie 100 – 150 km. Temerea mea vis-a-vis de hibrid a fost fix asta pe care o spui tu. Am ales pana la urma termic, dar la mine este si o situatie un pic speciala – nu merg cu masina la serviciu daca nu am de facut deplasari, deci fac putini km in oras si mai ales in weekend cand e mai liber. Dar altfel, foarte probabil as fi ales hibrid.

Reply
Luc 21 noiembrie 2019 - 20:44

Ca sa mai adaug din experiente.. eu am cam 40 KM pana la birou din care approx 80% sunt pe autostrada, la ore de varf, oprire si plecare si iar oprire. In situatia mea, 45 KM autonomie cat imi ofera bateria de 9.6 KW e perfect..
Dar iarna, cand vreau caldura, porneste motorul din cand in cand. Caldura nu vine pe baterie prea bine.. asa au proiectat inginerii. Pun benzina in Noiembrie si in Februarie.
Problema e ca doar dealerii se baga la reparatii. Una peste alta nu am avut inca nevoie de ei, in 4 ani.
In plus, fabricantul, Hyundai, e singurul care ofera garantie nelimitata la bateries si sistemul electric, dar doar daca esti primul proprietar al masinii.
In schimb daca o plesnesti, fereasca sfantul, sau te plesneste unul, esti la mana dealerului, astepti dupa caz. E un risc asumat.
Despre capacitatea bateriei, a pierdut cam 10% din capacitatea maxima de incarcare in 4 ani. Deci daca in Februarie 2016 mergeam pur pe baterie cam 50 KM, acum merg approx 45. Pierderea capacitatii de incarcare nu e bineinteles acoperita de garantie.. ci doar daca plesneste vre-o celula in baterie sau ceva similar.

Reply
Iulian 21 noiembrie 2019 - 11:00

„Pentru că sunt aceeași bani.” – aceiasi, nu aceeasi.

„Mor de ciudă astăzi când merg prin oraș sau prin țară și văd mașini cu numere roșii, termice, și mă uit la șoferii respectivi… și sunt mașini scumpe… 25-30.000 (Euro)… și mă uit în ochii șoferilor… țin neapărat să mă opresc la stop și să mă uit în ochii celui care și-a cumpărat o fosilă, nouă, și a dat 25-30.000 (Euro) în condițiile în care există oferte de mașini electrice. Nu înțeleg!”

Cei ce au adoptat vehiculele electrice sunt ca veganii. Nu le ajunge ce sunt/ce au ei, trebuie mereu sa se raporteze la restul populatiei si sa le condamne alegerea. Cred ca toata lumea are motivele si preferintele lor si electricul este bun pentru toti.

Reply
george 21 noiembrie 2019 - 13:28

Cei cu masinile electrice au dreptate. Nu e normal ca un strain sa ma oblige sa-i respir gazul de esapament si sa-mi creasca exponential riscul de cancer. Doar pt ca el e smecher si vrea sa se plimbe cu masina.

Reply
Iulian 21 noiembrie 2019 - 15:46

S-au interzis masinile cu combustie si nu stiu eu ? Daca mergi pe strada si cineva langa tine fumeaza ce faci ?

Cei cu TIR-uri, transportul in comun si alte vehicule, tot de smecheri asa se plimba cu masina ?

Reply
Costin 21 noiembrie 2019 - 16:14

Paralela cu veganii o vad gresita. Din punctul meu de vedere paralela corecta este cu fumatorii,
Nici tigarile nu s-au interzis, dar s-au restrictionat astfel incat un nefumator sa nu mai poata fi obligat sa traga fumul colegilor fumatori ++ descurajate prin accize imense.
Tarile civilizate vor merge pe aceiasi politica si legat de masini.
Noi strambam din nas acum, dar daca vrem sa fim civilizati vom urma trendul … pentru ca e corect sa nu fim gazati.

Reply
george 21 noiembrie 2019 - 17:01

Fumatul public in interior nu era interzis prin lege, dar faptul ca fumatorii ii obligau pe nefumatori sa le aspire fumul era un act de nesimtire. Pana la urma nesimtirea a fost interzisa prin lege. La fel se va intampla si cu masinile cu combustie. Procesul a inceput deja.

Reply
Iulian 21 noiembrie 2019 - 17:44

Nu stiu daca fumatul e nesimtire, dar necesitatea deplasarii nu cred ca este. Sa lasam argumentul poluarii, insusi autorul „articolului” a recunoscut ca daca ar creste costurile de exploatare, ar renunta imediat la masina electrica. Cei care merg cu autobuzul (diesel) in Bucuresti sunt smecheri sau nesimtiti ?

george 22 noiembrie 2019 - 11:03

Daca nu exista alternativa viabila la transportul in comun cu diesel, sau transportul de bunuri cu diesel, atunci e necesitate. Daca exista alternativa si nu e folosita atunci e nesimtire. Exemplul cel mai bun il reprezinta nr imens de oameni care circula cu diesel intr-un oras aglomerat ca Bucuresti, cand exista alternative mai curate: benzina, transport in comun, si acum masini electrice. Nesimtire e putin spus pt a descrie astfel de oameni. Dau dovada si de multa prostie pt ca-si pun viata lor si a copiilor lor in pericol.

adib 24 noiembrie 2019 - 09:21

george – Nu toti din cei 1.5-2 milioane de posesori de auto din Bucuresti (de exemplu) au 25-30-40 mii de euro disponibili sa-si cumpere masina electrica. In cz ca nu ai observat, cam 90% din cei pe care ii prezinta Adrian pe site sunt oameni cu bani. Ce facem acum, transportul cu masina proprie sa fie doar apanajul celor 10-20000 de posesori de auto electrice? Deja exista o noua clasa elitista care se uita la astia mai amarasteni (care au doar masina NOUA de 10000 euro) in ochi la semafor?? plm..

george 25 noiembrie 2019 - 11:44

Pt cine n-are bani de electrica exista alternativa mai curata: benzina. Un Logan EUR6 nou incepe la 6-7k eur, unul SH in stare buna este 3-4k. Dieselul nu are ce cauta in oras. E nasol ca-n Europa nemtii inca promoveaza dieselul ca pe o alternativa curata, in disperarea lor de a mai jumuli niste bani pe reparatii si intretinere costisitoare. Indiferent cat de modern e un diesel, in maxim 2-3ani de mers in oras bara la bara, filtrul de particule se infunda, iar proprietarul da fuga la service sa-l anuleze. Ca doar n-o sa plateasca 3k eur pe un filtru nou la fiecare 2-3ani. ITP-urile sunt trecute cu spaga. Dupa care ne uitam cu mirare cum dieselurile noi si curate lasa nori de fum negru in spate.

Alin 22 noiembrie 2019 - 20:32

https://dexonline.ro/definitie/acela%C8%99i

Lasa-te de gramatica, nu e de tine.
Cu restul comentariului sunt de acord, poate comparatia cu veganii e un pic fortata. Clar viitorul va fi electric, cine va dori sa mai conduca o masina termica sa-si ia acum una care are potential de masina de colectie in viitor. Si sa fie manuala.
Cred ca in momentul asta, in Romania, o masina hybrid e cea mai buna optiune. Conduc a Toyota Corolla Hybrid de o jumatate de an si mi se pare o masina senzationala, chiar daca eram sceptic in privinta hybridelor.
Numai bine.

Reply
Iulian 23 noiembrie 2019 - 18:36

Ce vrei sa spui cu definitia din dex ? Pentru tine cuvantul bani este la singular ?

Reply
Alin 24 noiembrie 2019 - 23:28

ai dreptate, scuze.

Reply
Cimie 21 noiembrie 2019 - 12:00

Randamentul electric de 99% e fals din munte motive: incarcarea are pierderi mari (consumi mai mult curent decat incarci in baterie ca si cum din pompa iei 15 de litri benzina, dar in rezervor ajung doar 45 litri), si bateriile pierd si ele destul de mult (se incalzesc atat de mult de necesita sistem de racire), bateriile au o rezistenta interna maricica, sistemele de transformare a tensiunii sunt departe de ideale, etc. Sunt superioare la randament in comparatie cu Otto, dar nu asa de mult. Circuitul complet al energiei este: electrica din retea-> chimica in baterie-> electrica catre motor->mecanica si tot lantul conteaza.

Reply
Florin 25 noiembrie 2019 - 23:56

Salut. Pierderile de care zici tu sunt (la masina mea) cam asa: 5-6% la incarcare la trifazic de 32A. La trifazic de 16A pierderile se duc pe la 7% si la monofazat sunt cam pe la 10% (stiu asta pentru ca am statie cu contor). La mers pierderile sunt mult mai mici (insesizabile din punctul meu de vedere). Pierderile sunt mari daca dai tare in ea si curba de descarcare este constant peste 0.5.
In rest… cred ca ar fi interesant de facut o statistică cu cati oameni (procentual) s-au întors la o termica dupa ce au condus o electrică. 🙂

Reply
Alui 21 noiembrie 2019 - 14:19

Am si eu o masina plug-in hybrid, Mini Countryman. Mie imi arata consumul electric, in perioada asta cam 30kW/100km la 5°C, condus normal, maxim doua persoane in masina, fara bagaje, masina incalzita. Range-ul e de fapt mai putin de jumatate din cel trecut in cartea tehnica. Oricum pentru mine e OK si asa, conduc zilnic mai putin decat tine bateria si incarc numai pe gratis. Fac economii la combustibil de 200 de Euro pe luna fata de masina avuta anterior.

Reply
Cristian 23 noiembrie 2019 - 09:15

Ești pregătit să treci la cu electric.
Când o faci?

Reply
Alui 23 noiembrie 2019 - 18:38

Nu cred c-o sa ma mut la electric 100%. Au fost cazuri in care fara motorul termic as fi fost in plop. Pentru statiile de incarcare platite iti trebuie 100 de carduri si de aplicatii pe telefon. Am incercat azi sa-mi fac cont la una, nu a mers. Am folosit un card general care cica ar fi trebuit sa mearga. Nu a fost acceptat la statie. Pentru mine plug-in hybrid e perfect! Full electric nu prea.

Reply
Lucian D 21 noiembrie 2019 - 14:45

Dragi copii, e interesant sa comentati despre autoturisme electrice si multi dintre voi spun chiar lucruri interesante;
dar VA ROG frumos evitati exprimarea in public a elucubratiilor in legatura cu poluarea cu noxe, producerea de energie electrica si termica, conversia energiei, randament motoare electrice/termice, consideratii privind riscurile aparitiei cancerului la om si animal, etc. Nu de alta, si va zic asta cu scuze anticipate daca supar pe cineva, dar nu va pricepeti deloc si-i mai invatati si pe alti ignoranti sau oameni care n-au timp sa citeasca teoria si sa inteleaga, zic ii invatati lucruri false (exact cum va place voua sa spuneti in alta limba „fake news”). Va rog faceti afirmatii pozitive, fara sa-i „deranjati” pe altii care va citesc textele, spe exemplu: „electrica e fabuloasa pentru ca are un cuplu motor excelent inca de la turatia imediat peste zero” sau „e o placere sa rulezi pe un drum si sa nu auzi decat pneurile care se freaca de asfalt, daca ai si muzica un pic mai tare esti ca in sala de concerte si te simti mereu bine” sau „n-am grija penei prostului pe electrica pentru simplul fapt ca masina ma anunta din timp sa merg la o priza de incarcare” sau „e minunat ca nu trebuie sa-mi mai cumpar si generator Diesel/Benzina la casa mea de la tara sau zona izolata, am masina electrica pe care o incarc noaptea din retea si, daca cumva pica curentul intre timp, trece automat casa/centrala termica pe bateria masinii fara zgomot, pana la revenirea retelei lipsa”. Si mai sunt multe exemple de-astea, de promovare pozitiva a masinilor electrice in locul afirmatiilor extremiste, incitatoare la ura si mai ales stiri false vehiculate din pacate de unii dintre noi in spatiul public. Multumesc!

Reply
Anonymous 2 21 noiembrie 2019 - 17:47

Si eu consider ca masina electrica este o solutie buna si ca reprezinta viitorul.

Dar… dl Cristea spune ca a ajuns in Grecia cu Nissan-ul „mic”, dar nu spune si cit a durat drumul … 2 zile? 3 zile?
Eu am ajuns de la Bucuresti la Salonic cu o masina pe benzina (nici mie nu-mi plac diesel-urile) in 10 ore (nu, n-am depasit viteza legala).

Concluzia? Atit timp cit ai de facut drumuri scurte in oras sau in apropierea lui masina electrica este o solutie ideala. Dar asta inseamna ca, inca acum in 2019, ar trebui sa tii in curte la „ruginit” si una cu motor termic, pentru distante lungi.
Ceea ce multi in Romania nu si-ar permite inca.
Iar pina la un automobil electric cu autonomie de 500-600 km mai avem ….

Reply
Cristian 23 noiembrie 2019 - 09:05

Există o aplicație pentru stații de încărcare care poate fi verificată de oricine.
Eu am plecat din București la ora 7 și am ajuns in Kavala la ora. 22 drum de 600 km cu trei încărcări una rapidă de 30 de minute și două Type2 de 2 ore fiecare.
Acum același drum îl fac cu trei încărcări rapide de 30 de minute fiecare….
Foarte des eu călătoresc in Transilvania și în 24 ore parcurg 1300-1500 km….desigur cu stații de încărcare rapidă….
Am fost până în Amsterdam in 36 ore cu 11 încărcări rapide….2400 km.
Deci se poate totul sa vrei…

Reply
MariusCC 23 noiembrie 2019 - 21:01

Bucuresti – Corfu (1126km) facuti in ~14h – cu masina termica. Asta inseamna 1h mai putin decat ai facut tu pe 600km.
Atunci cand merg in vacanta prefer sa petrec mai mult timp la destinatie decat pe drum.
Plus – am un SUV pentru ca merg destul de des la munte sau pe diverse drumuri neasfaltate. Nu prea am vazut masini electrice cu performante si cost similare (si aici vorbesc de TCO – care include nu doar reparatiile si combustibilul pentru ICE dar si timpul pierdut cu incarcarile la o masina electrica)

Reply
Anonymous 2 25 noiembrie 2019 - 18:04

Multumesc pentru aceasta experienta.
„Deci se poate, totul e sa vrei”. Intr-adevar totul e sa vrei. Poti sa traversezi Atlanticul intr-o barca cu visle, numai sa vrei. Problema nu este insa sa vrei, ci daca este economic si/sau util si daca nu cumva dezavantajele nu intrec avantajele.
Hai sa mai dau un exemplu:
In fiecare zi ma duc la servici cu masina cale de 30 de km, in total 60 de km pe zi. Ura!! automobilul electric e solutia, mai ales ca patronul este un fan al electricului si firma are 8 puncte de incarcare type2 gratuite pentru staff. (Nu, din pacate nu se intimpla in Romania).
Dar de doua ori pe saptamina am de facut un drum de 180km(dus-intors) si acolo unde ajung nu exista statie de incarcare in apropiere si nici timpul necesar sa astept sa se incarce masina. Oops … imi trebuie un automobil electric cu autonomie mai mare, un Tesla din cele noi sau un BMW i8 …
Si sa mai zicem ca de doua ori pe luna mai vrem sa mergem undeva (munte, mare ) cam 300km (din nou dus-intors). Plaja cu punct de incarcare n-am prea vazut ….
Asa cum am spus mai sus, nu-mi permit doua masini si va trebui sa mai astept vreo trei patru ani pina la aparitia unui automobil electric cu autonomie de cel putin 70% din autonomia unuia cu motor termic.

Reply
oddfever 22 noiembrie 2019 - 09:40

Salut! Avantajele unui EV sunt indubitabile. Totuși, infrastructura de încărcare nu are decat o capacitate foarte limitata . Un adevarat om obisnuit, ca mine de exemplu, nu ca dl Cristea care se prezintă cu modestie ca fiind asa desi evident posibilitățile dansului sunt mult peste clasa de mijloc, nu isi va cumpăra un EV până când nu va avea garanția că efortul de încărcare nu va fi cel puțin egal cu cel pentru o mașină termică.
În al doilea rand, toți banii economisiti cu un EV se vor duce in cumpararea unei noi baterii sau vor fi pierduti la vânzarea mașinii cu un pret echivalent cu al unei tehnice minus costul unei baterii noi. In concluzie adoptia masinilor electrice va avansa doar odata cu extinderea infrastructurii si cu scăderea prețului bateriilor. Pana atunci EV urile vor fi cumparate doar de ce,i PFsau PJ, cu stații de încărcare și doar pentru drumuri în oraș.

Reply
Raz 22 noiembrie 2019 - 10:46

300 g CO2/kWh

Reply
Costin 22 noiembrie 2019 - 13:56

300 gCO2 pentru producerea unui KWh?
daca asa este si o masina electrica consuma 20 kWh/100km avem 6000gCO2/100km => 60 gCO2/km … mai bine decat orice diesel de pe piata (cam la jumatate)
Daca luam consumurile din oras, cu siguranta diferenta este si mai mare, in favoare electricelor.
Pe autostrada probabil sunt la egalitate diesel/electrica.
Concluzia o trage fiecare

Reply
Adrian Mitrea 22 noiembrie 2019 - 14:13

Ca să nu mai vorbim că CO2 este cea mai mică problemă, iar reducerea de NOx este dramatică la EV vs. combustie, chiar și când energia electrică vine din cărbuni.

Reply
Raz 23 noiembrie 2019 - 23:59

Euro1 are cam 3g/km, nu iau partea masinilor cu ardere interna dar cele electrice nu au „emisii 0” ci chiar de 20 de ori mai mari, numai ca este mutata poluarea in afara oraselor

Reply
Adrian Mitrea 24 noiembrie 2019 - 08:23

Poate 300 g/km.
Nimic nu emite doar 3 g/km.
Nici măcar mersul pe jos.

Reply
Naivu 25 noiembrie 2019 - 11:21

pt cine are rabdare sa aprofundeze: https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

Raz 29 noiembrie 2019 - 09:27

adica vrei sa zici 30 kg/100 km din 6-7 litri de benzina si aerul aferent? seems legit…

Naivu 25 noiembrie 2019 - 13:18

Draga Raz, faci confuzie intre CO si CO2. In general lumea nu intelege diferenta intre noxe si emisia de CO2; ca atare, in calitatea mea de absolvent de acum aproape 30 ani al unei facultati de chimie, am sa incerc o explicatie mai lunga.
Arderea amestecului combustibil-aer in motor ar avea ca rezultat in mod ideal H2O (apa) si CO2 (dioxid de carbon); orice alt compus al carbonului decat CO2 care ar iesi pe teava de esapament (monoxid de carbon, hidrocarburi nearse sau negru de fum) ar fi cu mult mai nociv.
Emisia de CO2 este intrinsec legata de consumul de combustibil: cat carbon contine combustibilul care intra in motor, atat CO2 iese pe teava (altfel spus: nu generezi CO2, nu produci energie!); oricat de mult ne-ar ingrijora efectul de sera si schimbarile climatice, nu putem micsora emisia de CO2 decat micsorand consumul de combustibil (sau inlocuindu-l cu hidrogen sau cu curent electric din baterie).
Noxele sunt ceea ce rezulta cand arderea amestecului combustibil-aer nu este chiar ideala:
– Hidrocarburi, HC (combustibil nears)
– Monoxid de carbon, CO (periculos, pt ca blocheaza hemoglobina; responsabil de mortalitatea in intoxicatiile cu fum de la sobe)
– Particule de carbon (singura noxa colorata, restul sunt invizibile)
– Oxizi de azot, NOx (formati la temperatura de ardere din reactia azotului cu oxigenul in exces)
– Aldehide si alti compusi oxigenati ai hidrocarburilor (acestia arzand mai usor decat hidrocarburile din care provin, concentratiile finale in gazul de esapament par sa fie suficient de mici ca sa nu necesite o atentie speciala; sunt responsabili pentru “mirosul de ars”)
Spre deosebire de emisia de CO2, emisia de noxe poate si trebuie redusa cat mai aproape de zero. Aceasta se face prin reglarea arderii plus trecerea gazelor arse peste un catalizator, eventual si printr-un filtru de particule.

Reply
Raz 29 noiembrie 2019 - 09:36

nu le-am diferentiat din viteza: normele Euro se refera la CO si eticheta energiei electrice la CO2. am scris numai despre CO la normele Euro pt ca este cea mai mare valoare.
si da, CO este mai nociv, CO2 sustine viata plantelor

Naivu 29 noiembrie 2019 - 14:47

Asta e, toti mai gresim din viteza! Scuze ca m-am indoit de cunostintele tale!
Esential este sa nu comparam 3g CO/km (pt masini termice cu motor Euro 1) cu 60g CO2/km (pt producerea energiei electrice consumate de o electrica) 🙂

Bogdan 25 noiembrie 2019 - 14:00

Mai exact 306g CO2/kWh pentru Romania si 296g CO2/kWh media Europeana. Iar 20kWh nu iti sunt suficienti pentru 100km decat in niste conditii ideale: masina mica, vreme perfecta ce nu iti solicita a/c-ul etc. Pune mai degraba 30kWh si ajungi la 92g CO2/100km

Reply
Costin 26 noiembrie 2019 - 11:19

Din perspectiva unuia care a condus doar Zoe, trebuie sa spun ca 30 kWh este consumul de mers la 140 km/h, adica practic la viteza maxima – testat, nu din vorbe. In Bucuresti nu reusesc sa depasesc 20kWh si chiar daca merg cu A/C-ul pornit, pe mod Eco stau la 13-14 kWh … si modul Eco e suficient pentru traficul din oras (chiar lasi majoritatea masinilor in urma la plecarea de la semafor … pana la clasicul 60 km/h.
Probabil ca o masina electrica de clasa D se va apropia de 30kWh in oras (92 gCO2/km conform calculelor tale). Sunt curios ce benzinara sau diesel de clasa D consuma mai putin decat dublu in oras. As avansa un consum real chiar triplu. In afara orasului poate devin comparabile, dar in oras electrica este super eficienta datorita recuperarii unei mari parti din energie la franare … dezavantaj foarte mare la termice, unde orice franare reprezinta energie aruncata.
Daca mai punem si faptul ca poluarea este in alta parte …

Reply
Marian 22 noiembrie 2019 - 14:25

Salut din toata inima orice initiativa ce propune alternative la poluarea intensa.
In ce priveste practicabilitatea insa, o masina electrica -strict in ce ma priveste ca utilizator mediu- mi se pare apropiata de zero. Plec cu masina la birou sau la plimbare. Sunt mii de locuri de parcare in oras. Cu toate astea, la aproape orice ora din saptamana pierzi timp si dai ocoluri, apoi parchezi la balamuc fata de locul in care voiai initial sa ajungi. pentru ca toate sunt ocupate. Oare cum ar fi sa planific o vizita in oras cu o electrica? Unde o parchez? O sa fie o calatorie „hibrida” masina/autobuz/metrou?
Pana si o masina hibrida mi se pare destul de impracticabila azi desi e mult mai aproape de realitate.
Ce vreau sa spun: cand cumperi o masina, majoritatea din noi se gandeste la traficul de zi cu zi dar toti o iau in asa fel sa o foloseasca si de 2-3 ori in vacante. Si se mai stie ca o masina o iei cu inima nu cu creierul 🙂
Pai sa vedem: intr-o vacanta, un BMW seria 2 hibrid plug in iti ofera o autonomie teoretica de 500 km. Aha. Cum??? Adica practic trebuie sa alimentezi la orice oprire. Nu mai vorbesc de consum. La un motor mic si o greutate marita cu cateva sute de kg ( ansamblul electric motor baterie) consumul probabil ca sare de 8-9% la drum lung. Nu mai vorbim aici nici de dinamica unei masini hibride care e a uneia normala ocupata la maxim. Ori, stim cu toti cum e cand avem inca 4 insi in masina..
Si se tot vorbeste de costurile de utilizare a electricii. Aproape gratis. Adica incarci la fiecare 2 zile cam 30-40kw gratis? De unde a scos omul cele cateva zeci de mii de euro????
Mie calculul cu 7% consum imi da 18000 euro pret combustibil per acei 200000 km. Adica daca nu te-ar costa absolut nimic energia atat ai fi economisit. (calcul cu 1.3 eur/litru)
Inteleg ca anumite statii te taxeaza si cu 2 lei/kw, dar sa admitem ca incarci cu 1leu/kw.. daca punem un consum de 30 KW /100 km rezulta un pret intre de 30 si 60 lei. Adica intre 5 si 10 litri echivalent benzina. Unde e economia ca nu o vad? Asta in caz ca nu se pierde nimic si tot ce introduci consumi la drum.
Cat costa o statie de incarcare rapida? Unde o amplasezi daca eventual ti-o permiti?
Greu de decis.

Reply
Dragos 22 noiembrie 2019 - 21:23

Corect. Eu zic sa nu ne inflamam degeaba. Daca revolutia electrica vine, atunci o sa vina „pe cale naturala”, cand oferta va fi convenabila din TOATE punctele de vedere pentru cei mai multi dintre consumatori. Eu unul o sa imi cumpar o masina electrica atunci cand: (1) va avea o autonomie REALA de cel putin 500 km, in conditii de utilizare NORMALA (deci fara restrictii la utilizare de niciun fel si indiferent de temperatura exterioara); (2) cand incarcarea completa va dura, hai sa zicem nu 1 minut, ci macar nu mai mult de 10 minute; (3) cand infrastructura de incarcare va fi disponibila pe scara larga, atat in urban cat si in extraurban. Nu am nici timp nici dispozitie sa imi planific deplasarile in oras sau in extraurban in functie de cat timp imi ia sa incarc electrica sau de unde gasesc o statie de incarcare sau… In fine, ati prins ideea. Cand se vor intampla toate astea, va asigur ca toata lumea va face „saltul” si motoarele cu combustie interna vor muri natural, fara chinuri si fara regrete.

Reply
Cristian 23 noiembrie 2019 - 09:16

http://www.plugshare.com
Verifică singur infrastructura…..
Există deja mașini electrice care depășesc 500 km indiferent de alți factori.Mercedes,Audi,Tesla….scumpe dar există.
Timpi de încărcare momentan 30 de minute că medie….
Deci există.
Te așteptăm să faci pasul…. dacă crezi că poți….
O zi minunată

Reply
Dragos 23 noiembrie 2019 - 23:38

Eu pot sa fac pasul, dar: 1. Cand ma uit pe harta infrastructurii de incarcare din RO si din tarile din jur, ma cam ia cu jale… Va mai dura ani buni pana sa ajungem la nivelul SUA, sau macar la nivelul Europei occidentale; 2. Tesla, Audi, Mercedes, nu merci! Vreau o masina pe care sa mi-o pot permite. Tu esti in schimb liber sa iti cumperi, bravo tie daca poti; 3. Timp de incarcare 30 min. Hmm… Thanks but no, thanks! Concluzie: ce am scris mai sus, ramane valabil. Astept industria de electrice sa progrezeze suficient de mult astfel incat sa produca ceva care chiar sa merite cumparat din perspectiva consumatorului mediu, adica si din perspectiva mea. Succes !

mip 23 noiembrie 2019 - 01:43

no, drajii miei,

că io am găsit întîmplător un forum …
că io voiam să știu că dacă la kia soul ev exista sistem de gestiune a temperaturii bateriei …
că io am aflat că are, dar cu aer și că e muuult mai eficient decât cel de pe nissan leaf …
că aci la mine în provincie a fost făcut un test pe un drum de 300 km pe sens, deci 600 km tur-retur, la care au participat 2 mașini mai abordabile ca preț: leaf și soul …
că a fost o concluzie: soul a câștigat datorită capacității mai rapide de încărcare !!!
că acolo, în textul testului, am dat de o legatură spre o altă : un tip cu o kia soul ev a vrut sa meargă de la el din provincie pînă în florida, sua … cale de vreo 2880 km …
că până la urmă a reușit, în 4 zile …
că baiul a fost rețeaua de încărcare insuficient dezvoltată !!! trebuia să stea la coadă la încărcat … în sua !!!

că dacă știți franceză, puteți ceti voi ce a scris omul cu pricina …
că vă puiu amu legătura …

http://menu-principal-forums-aveq.1097349.n5.nabble.com/Floride-destination-td54317.html#a55235

no, că s-aveți drumuri bune ! electrificate au ba …

Reply
Dan 23 noiembrie 2019 - 14:00

Motorul electric este viitorul. Masina cu motor electric si baterie reincarcabila este o prostie. Planeta nu are nici macar suficient de mult litiu pentru a satisface nevoia de baterii, daca in acest moment toata lumea ar trece pe electric. Timpii de incarcare foarte mari oricum nu prea mai pot fi redusi mult. Multe tari polueaza mult pentru a produce energie electrica. Chiar si o parte din energia eco are efecte devastatoare asupra mediului (vezi hidrocentralele).

Viitorul este hidorgenul. Da…stiu…o sa sara unii acum si o sa spuna ca poluezi mai mult cand presurizezi si transporti hidrogenul. Cautati studiul unei universitati din Belgia (Leuven parca…nu sunt sigur) si o sa vedeti prototipul de panou solar care produce zilnic o cantitate foarte mare de hidrogen, hidrogen care transformat in energie electrica ajunge sa alimentezi o zi intreaga o locuinta normala si sa iti incarci si masina cu un range destul de mare.

Eu personal il voi mai lasa, pentru moment, pe Dl. Cristian sa se uite ciudat la mine cand suntem la semafor si eu ma aflu intr-o masina cu combustie interna ce are numere rosii, si peste ceva ani (vreo 5-10 estimez eu) ma voi uita eu ciudat la dansul cand va infige incarcatorul in botul Leaf-ului si va astepta aproape o ora sau mai mult sa se incarce in loc sa puna cativa litrii de hidrogen in 2 minute si sa mearga neintrerupt 500+ km

Reply
Titus 24 noiembrie 2019 - 14:51

” i-aș pune țeava de eșapament să intre în habitaclu, să simtă!”
In momentul cand am citit aceasta fraza mi-am pierdut complet capitalul de simpatie pt acest om. Intolerant, cu nimic mai bun decat restul. Ar trebui pe cine vedem ca nu selecteaza bine deseurile sa-i punem sa le inghita, pe cine-si face o casa mai mare decat trebuie sa o doneze unei familii numeroase, etc.
Deja se abereaza cu girul tau Adriane. Poate rezolva si domnul respectiv problema exploatarii litiului atat de necesar la baterii.

Reply
gigea 25 noiembrie 2019 - 10:00

Pai si nu are dreptate! In ultimii ani nu mai poti respira in propria masina! Ati adus toate cazanele occidentului si le-ati luat de bune! Efectiv, sunt nevoit sa inchid si sa recircul aerul in habitaclu, din cauza indiferentei voastre (lipsei de educatie si empatie fata de semeni)!
Asa v-ar trebui la toti astia fani tractor diesel! Asa v-ar trebui tuturor celor care aveti firme si floata pe diesel (cancerul sa va manance, pe voi si pe cei dragi ai vostri)!

Reply
Titus 26 noiembrie 2019 - 04:52

Poftim! Ce vorbeam inainte. Nu stii nimic despre mine, ce masini am, daca am masini, daca pun pret pe ecologie sau nu, dar ai fi in stare sa ma pui la zid, pe mine si toata familia mea. Suferim rau de tot la capitolul toleranta, in loc sa facem ceva efectiv sa se schimbe legile si aplicarea lor in tarisoara asta suntem mari justitiari de tastatura. de fapt intre Germania si Romania diferenta mai mare este la oameni si nu la infrastructura.

Reply
gigea 25 noiembrie 2019 - 10:06

Asa v-as face si eu ! V-as punea-o in gura!

Reply
Bogdan 25 noiembrie 2019 - 14:14

Bateriile actuale nu pot fi construite fara COBALT!. 65% din productia de cobalt este in Congo, unde in mine sunt folositi foarte multi copii (este una dintre marile probleme ale acelei tari – sursa Amnesty International) si are un regim politic instabil. Rusia produce 5% din necesar iar Cuba alti 5%. Filipine si Australia cate 4% fiecare. Restul este impartit intre diverse tari. 50% din rezervele mondiale de cobalt se afla in Congo…care ameninta cu cresterea redeventelor de la 2% la 10%. Asta in timp ce nimeni de pe Glob nu este in stare sa inlocuiasca productia din Congo, care se face asa cum se face (repet pentru cei care se inchina neconditionat automobilului electric: se exploateaza copii in mine!!)…La Tesla Model X se folosesc 7kg de cobalt. La o Tesla Model 3 se folosesc 4.5kg de cobalt. Din 2016 pana in 2019 pretul cobalt-ului s-a marit de…4 ori ajungand la 93,250 dolari pe tona. Concluziile le puteti trage singuri…

Reply
EPS 26 noiembrie 2019 - 08:55

Catodul de LEAF nu contine cobalt! Bateriilor pot fi construite fara cobalt insa stabilitatea catodului este afectata. Tesla a reusit sa reduca continutul de cobalt din bateriile sale, probabil ca dependenta de cobalt se va reduce in urmatorii ani.

Reply
Adrian Adascalitei 25 noiembrie 2019 - 18:38

Buna ziua.
Interesant articol, dar nu spune prea multe.
Dl. Cristea zice ca fost in Grecia, si in Amsterdam cu Leaf, dar nu spune ce incarcatura a avut,in ce anotimp, cati oameni au fost in masina + bagaje, si in cat timp a ajuns in Amsterdam.
Daca pana acum a facut 230 000 de km, pe electric ar iesi o medie pe zi lucratoare de 175 de km/zi.
Cat timp se sta la incarcat, se merita sa pleci la drum lung cu cele electrice, si ce dezavantaje ai, ca trebuie sa existe si asa ceva.
Am inteles ca iti planifici calatoria, pe partea de incarcare, dar ai infrastructura de incarcare in Bulgaria, ca sa ajungi in Grecia?
Era un program de la Min. Mediului, cu o subventie pentru statii de incarcare, dar o sa ajungem sa stam cu sirmele de curent intinse, cum se sta in Ferentari :)).

Reply
Costin 26 noiembrie 2019 - 11:24

Pe acest site stirea precedenta este despre Skoda Octavia.
Acolo sunt 7 comentarii, aici peste 70 …
Faptul ca dezbatem mai mult despre electrice decat despre termice inseamna ca incepem sa ne gandim serios la subiect, deci incet incet mentalitatea se shimba. Pana si indarjirea sustinatorilor benzina/diesel arata ca simt „un pericol” din directia asta.

Reply
Ninni Popescu 26 noiembrie 2019 - 16:02

Dar China investeste in hidrogen. De ce vrea Europa (adica Volkswagen) neaparat electric?

Reply
rony 26 noiembrie 2019 - 18:36

Este simpatic insa are o abordare emotionala si lasa la o parte calculele. De ex. care este amprenta de carbon a unei masini termice si a uneia solare de la fabricatie pana la reciclare? S-a facut un studiu si era o diferenta de cateva procente. Apoi cat de scalabila este tehnologia? Exista materii prime pentru a produce cateva miliarde de baterii? Si la ce costuri? Cat despre ajutorul de la stat, acesta distorsioneaza piata; cu ajutor de la stat suficient poti sa pui in practica si o traznaie din desene animate.

Reply
PAFI 26 noiembrie 2019 - 20:02

Ideea de acum cativa ani lansata tot de Musk era ca la statiile de incarcare sa se schimbe bateria cu una gata incarcata, evident bateriile sa fie standard (cam asa cum se schimba butelia pentru aragaz, o duci goala si o iei plina) iar schimbarea lor sa fie facuta de roboti, pe o rampa, prin partea de jos a masinii. Durata schimbarii bateriei nu ar depasi un sfert de ora. Incarcarea bateriilor sa se faca din mari centrale solare si eoliene – daca ne gandim ca sunt lungi perioade cand eolienele sunt puse in pana (in partea de nord a Germaniei sunt mai multe in pana decat functionale) pentru ca nu exista consum, in felul asta ar deveni, probabil, cu adevarat rentabile.

Reply
Lucian D 27 noiembrie 2019 - 11:18

In cazul asta presupun ca nu mai vorbim de cumparare baterii odata cu masina, ci de inchiriere baterii. Renault venise cu ideea asta mai demult. Deci nu mai platesti bateriile la achizitie – suma importanta! – si platesti chirie + incarcare pentru bateriile interschimbabile. In felul asta, iesi mai bine la costul total de exploatare masina si o poti pastra mult mai mult timp considerand ca are tabla rezistenta la rugina + motorul electric foarte fiabil. Si DA, pui la lucru o uzina eoliana / solara, care n-ar mai trebui sa investeasca sume considerabile in „storage” fara finalitate. Acest „storage” ar fi chiar bateriile noastre care asteapta sa fie inchiriate, ce ziceti? – dar stiti cum zice romanul, „mai e mult pana departe” 🙂

Reply
Naivu 28 noiembrie 2019 - 12:20

Ideea suna bine, punerea in practica e mai dificila. Astea nu sunt baterii de mouse, sunt piese de 500kg conectate la sisteme de racire si multiple sisteme electronice; costul demontarii bateriei descarcate si montarii bateriei incarcate are toate sansele sa ramana prohibitiv.
Tare as fi curios sa ne descrie cineva experienta schimbarii bateriei (uzate sau defecte) la un BEV! Se face in orice service de reprezentanta sau se trimite la fabrica? Se face pe loc, de pe o zi pe alta sau e de asteptat? Chiar se face sau te sfatuieste sa schimbi masina cu totul? Cu respect!

Reply
Naivu 3 decembrie 2019 - 09:39

Cercetarea in domeniul bateriilor este in prezent cea mai importanta parte in dezvoltarea masinilor electrice; primul lucru la care ne uitam la o electrica este autonomia si viteza de incarcare. Cat timp bateriile nu sunt standardizate, fiecare producator auto poate sa modifice geometria bateriei sau sistemele de conditionare sau sa optimizeze softul de control pe tipul de baterie folosit oricand si oricum si sa obtina ceva mai bun; insa, pentru ca ideea schimbarii bateriilor la statie sa fie functionala, bateriile ar trebui sa fie standardizate, atat ca dimensiuni cat si ca sisteme de control si conditionare, iar asta ar ingreuna cercetarea exact in domeniul cel mai important pt BEV.

Reply
Garett 27 noiembrie 2019 - 10:13

Taliban rau omul! Auzi, „fosile”! 😀
Leaf-ul ala stiu ca a fost destul de criticat pe proprietari, chiar ma mir ca n-a avut probleme cu al lui.
Totusi, 150k km e impresionant!

Reply
mip 28 noiembrie 2019 - 23:56

pai toti bengosii astia cu masini electrice asa le zic celor clasice … fosile …
de parca pina acuma nu tot fosile au avut si ei !!!

drumuri bune !

Reply
Alex 17 decembrie 2019 - 20:20

Toti se bat cu pumnul in piept cu masinile electrice, dar vorba aia, nu ne pasa procesul in spatele prepararii carnei de vita, atata timp cat vita din burger e gustoasa.
Cam asa si cu masina electrica, nu conteaza ca fabricarea bateriilor polueaza mediul pentru un bac de baterii per masina, cat un motor mic pe combustie interna pe aproape aceasi perioada pe cat durata vietii a bateriei respective.
Vad ca nineni nu vorbeste de celule cu hidrogen, adevaratul viitor curat al propulsiei masinilor, dar de ce am investi noi oamenii in ceva care genereaza 30 mai putina poluare per litru, decat cat polueaza un litru de benzina, doar pentru ca procesul in sine de a crea hidrogen inca e scump si nefezabil?
Eh cand o sa fie marile orase ca Shanghaiu sub ape peste 30 de ani, poate o sa se treaca si la celule pe hidrogen.

Reply

Lasa un comentariu