Acasa Eco #electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

de Adrian Mitrea

George Buhnici, unul dintre cei mai importanți jurnaliști auto și IT din România, a făcut pasul la eletromobilitate în 2019. Și-a cumpărat o Tesla Model 3, mașină care se integrează perfect în „ctitoria lui Buhnici”: amprenta negativă de carbon. Având aceeași filosofie în minte, George Buhnici și soția lui, Lorena, și-au construit și casa din Corbeanca, unde este filmat și acest interviu.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul sponsorilor, în cazul de față Renovatio e-charge, și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

George Buhnici, jurnalist și vlogger

La început, după ce am luat contact cu mașina electrică, mi-am dat seama: Da, ăsta e viitorul! Dar știi cum e… cu accent pe „viitorul”. Că nu putea să fie prezentul: trăiam la bloc și mă gândeam… „Bă… ce autonomie are asta?”… Toate întrebările pe care ți le pui, normale de altfel. Unde o să mă dau cu ea? Da’ unde încarc?

În condițiile astea, mi-am luat repede gândul. Adică nu m-am gândit că pot trăi cu o mașină electrică, plus că nu mi-o permiteam. Adică știu de unde vin. La momentul ăla eu nu-mi permiteam nici un Logan.

De ce Tesla (Model 3)?

În stilul meu de viață mașina asta s-a potrivit. Dar nu cred că este soluția perfectă pentru toată lumea. În niciun caz. Nu încă.

Am ales Tesla, în cazul ăsta, pentru că pur și simplu e cea mai bună opțiune pe care o aveam în piață și sunt în etapa aia a carierei în care, pentru prima dată în viața mea, îmi permit o mașină de 50.000 de Euro. Pe segmentul ăsta de bani, indiferent că vrei benzină, diesel sau electric, nu există o mașină mai bună ca asta. Punct. Nu ai cu ce s-o compari.

Dacă ai cel puțin 20.000 de Euro de cheltuit pe o mașină, azi, și nu-ți iei electrică, și vei circula 90% din timp în oraș, înseamnă că nu te-ai informat suficient sau nu-ți pasă.

Mașina este… cum să zic… toată casa e accesoriul ei și invers. Eu am gândit toată povestea asta plecând de la locul în care suntem, felul în care am construit o casă, cum își ia energia… Că noi, la ora asta, stăm tot pe Soare, știi? Soarele nu trimite facturi, n-are accize la poarta rafinăriei… Și am zis: „Bă, dacă eu o să fac chestia asta și o să arăt că funcționează, mult mai mulți oameni or să creadă că este o opțiune viabilă.” Și chiar dacă e greu – și le va fi greu multora dintre ei; și este scump, usturător de scump deocamdată – odată ce vor vedea că ăsta este viitorul… schimbarea va începe de acolo.

De ce electric? De ce acum?

Civilizația asta este construită pe energie fosilă, dar e timpul să facem schimbarea asta. Este datoria noastră. E datoria acestei generații să schimbe lucrurile înainte să fie prea târziu. E acum ori niciodată. Cred sincer că este acum ori niciodată! Dacă pierdem și trenul ăsta… e… poți să pui un beep după… e f….ă! E gata!

În 2050 o să ne uităm cum trec uraganele așa pe stradă. N-o să ne uităm la mașini, o să ne uităm la uragane. Și dacă ți se pare deja că natura este ciudățică… da, e dreptul ei să fie ciudată. Adică natura e în permanentă schimbare, dar de data asta noi punem gaz pe foc, la propriu!

Deși visul meu este ca toți să avem case cu panouri fotovoltaice și mașini electrice în curte, care să se încarce de la Soare, sunt realist, sunt conștient că nu se poate întâmpla azi. Bă, da’ poimâine sigur.

Cum vezi viitorul mașinii electrice în România?

E prima dată când sunt optimist în legătură cu ce se întâmplă în România. Pe cuvânt. Deci e prima dată! Și gândește-te… eu sunt jurnalist: noi suntem sceptici rău. E prima dată când sunt optimist. Și nu e datorită autorităților. Au mic rol în optimismul meu ăsta mai nou așa de 2019, dar grosul vine dinspre oameni. Simt această emulație dinspre oameni, dinspre oamenii cu educație și ceva posibilități, dar și oameni cu posibilități puține, care își iau un ZOE sau un i3 second hand sau își modifică un Logan și-i pun baterii… oameni care încearcă să facă ceva.

Dacă în următorii zece ani știm clar că toate mașinile orășenilor se vor schimba, dacă orășenii ăia se documentează și se pregătesc pentru un stil de viață cu o mașină electrică, eu cred că putem trece cu toții la mașină electrică în zece ani. Știu că este optimistă chestia asta. Auzi?… Și 50% dacă ajungem și tot e bine.

Ce întrebări frecvente (FAQ) primești și ce răspunsuri ai?

„Ce bă Buhnici, ți-ai luat Tesla? Acuma n-o să poluezi pe diesel, o să poluezi pe cărbune!”. Când te uiți pe coșul de energie, cărbunele este responsabil de 30% din producția de curent din țara asta. Deci dacă aș încărca doar din rețea, și nu din solar, cum facem noi la momentul filmării, ar însemna că 30% din energia pe care am băgat-o în baterie este din cărbune. Cărbune care a ars într-o termocentrală undeva la niște zeci-sute de kilometri de aici. Și e un fum pe care nu-l duc în oraș. Interesul nostru imediat este să scăpăm de dieselul din oraș. Și atunci chiar dacă mergem pe electric și 30% din curent e din cărbune… te asigur că acea termocentrală nu este în oraș, are niște sisteme de filtrare mai de Doamne-ajută decât filtrul tău de particule de pe diesel… încerc să explic chestiile astea. Asta e întrebarea cea mai grea.

O mașină electrică este mult mai reciclabilă decât o mașină pe motorină, poluează mult mai puțin, bateriile alea pot fi refolosite… bă, și rezistă! Rezistă fără probleme cel puțin opt ani. Nu cunosc pe nimeni care să spună că a avut degradare a bateriei mai mare de 20% după 250.000-300.000 de kilometri la bord într-o electrică. Orice electrică, nu vorbim doar de Tesla. Păi zi-mi tu mie, după 250.000 de kilometri… un TDI câtă putere mai are? Și cu ce costuri de mentenanță? Și cu cât ai cârpit la el și cât l-ai reparat? Și câte dintre TDI-urile alea mai au filtru de particule în spate? Că le vedem cu toții…

Cum îți imaginezi viitorul?

Eu visez la o lume în care copilul meu nu va mai trebui să conducă, iar mașina cu care va merge nu va scoate fum. E prea mult să cer chestia asta? Mai sunt, până când poate să-și ia permisul, 12 ani. E cam devreme, știu. Dar măcar să scăpăm de partea cu fumul și, în paralel, să luăm și volanul din mâinile oamenilor. Planul meu, până la sfârșitul zilelor mele, asta este moștenirea mea pentru copilul meu… când o să închid ochii și plec de pe planetă… unde m-oi duce… eu voi lăsa în urmă amprentă negativă de carbon! Asta… asta e ceea ce-mi doresc eu. Asta vreau să fie „ctitoria lui Buhnici”. Voi ctitori o amprentă de CO2 negativă.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Renovatio e-charge, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO a demarat la început de 2019, cu sprijinul Uber Green.


13 comentarii

Gica Contra 24 octombrie 2019 - 01:10

Ia sa ne spuna domnul Buhnici ce se va intampla peste 10 ani noaptea, cand locuitorii cartierului Berceni ( vreo 300.000) isi vor baga masinile in priza. Cum va rezista reteaua?

El vorbeste din carti, industria auto nu este nici macar in top. 5 poluatori in lume, iar la treaba cu termocentralele mananca rahat. O termocentrala mare are mai multe emisii decat toate masinile din Bucuresti la un loc.

Insa un habarnist care a ajuns formator de opinie, sau influencer. Am promovat jurnalisti in Romania pe acelasi tipar ca al politicienilor, de-asta suntem unde suntem.

Reply
Gigi Pro 25 octombrie 2019 - 12:02

Nu e treaba domnului Buhnici să upgradeze rețeaua electrică din Berceni. Asta e treaba Electrica Rețele (sau cine o fi). Cel târziu când s-or umple frigiderele acestui agent economic or să-și dea seama că ar trebui să investească ceva bănuți pentru a face față cererii crescute.
Tot domnul Buhnici și-a prezentat părerea lui fără să ți-o bage pe gât cu forța. Poți fi de acord cu el sau nu (mai degrabă). Dar aduni diverse păreri și îți formezi propria opinie. Aici George Buhnici și Adrian Mitrea fac o muncă de informare, nu neapărat de influenceri. Dar suntem aici, după cum spui, și pentru că nu ne interesează decât părerea proprie.

Reply
Doru 10 decembrie 2021 - 22:14

Sa ne zica cum este produs curentul pt masina lui. Nu cumva cu combustibil fosil? Daca da nu a facut nimic doar a mutat poluarea in alta parte.

Reply
Adrian Mitrea 29 octombrie 2019 - 17:38

@Gica Contra: La întrebarea ta a răspuns deja Alex Teodorescu, omul-infrastructură. Răspunsurile sunt printre noi, trebuie doar să deschizi ochii și să le vezi. Poftim: https://0-100.ro/2019/04/21/electro-ep-3-omul-inf

Reply
zava 27 octombrie 2019 - 05:25

Tesla e probabil o mașină bună, însă eu n-aș da mai mult de 15 mii E pe o mașină de oraș. Nu merită, și dpdvd financiar rentează enorm față de o Tesla.

Mai e aspectul energiei solare (Buhnici are casă solară). În continuare kw solar, din prisma costurilor de servisare și înlocuire după 15 ani este cel puțin dublu ca preț față de kw standard. Într-adevăr, soarele nu vine cu facturi și accize, doar mentenanța și înlocuirea panourilor. Dacă, să zicem, apar panouri cu eficiență 75%, nu 15% ca acum, dacă nu le mai schimbi la 15 ani ci la 30, atunci să zicem va renta vs energie convențională. Deci vreo 50 de ani.

Mai este aiureala, jenantă cred eu în 2019, cu amprenta negativă de carbon Tesla, să se simtă hipsterul bătrân bine. N-am nimic împotrivă… calculați, totuși, carbonul emis la producerea mașinii… și mai vorbim. Am serioase dubii că cei 6-7 ani de exploatare a mașinii cu emisii zero carbon le vor compensa pe alea. După care servisare, înlocuire acumulatori și alea alea și o luăm de la capăt. Nu mersi

Reply
Dan Pintilie 28 octombrie 2019 - 19:27

1. Dacă vrei masină de oraș cu max. 15000 euro, deja poți avea smart electric.
2. Din câte știu eu, toată producția de masini electrice a VW este astfel concepută încât să asigure amprentă negativă de carbon pentru masinile electrice pe întregul ciclu de viață, de la producție până la reciclare.

Reply
Adrian Mitrea 29 octombrie 2019 - 15:05

1. Corect.
2. E vorba de amprentă neutră de carbon, nu negativă. Dar oricum, e un obiectiv ambițios!

Reply
Horatiu 30 octombrie 2019 - 15:59

ce sa fac cu smart in oras cand am doi copii si o sotie de transportat sau vreau sa ma duc la magazin sa cumpar mai mult decat un bax de apa sau, dupa cum cei cu copii stiu, tre sa cari toate tampeniile de care au nevoie ( bicicleta, trotineta si alte nebunii) Eu sunt de acord…mi-as luat 7 masini electrice si ar renunta la diesel, benzina sau ce mai vreti…dar deocamdata la banii pe care ii castiga un roman..nu ai cum sa dai 15.000 eur pe o cutie electrica ca si smartul…credeti ca nu si-ar face romanul o casa sa fie impanzita de panouri solare?si nu ar conduce o tesla cu usi lambo style??? ar face-o dar de unde cash??? desigur dl buhnici prin munca dansului a facut multa publicitate diferitilor furnizori si uite asa a avut niste beneficii ( bravo lui…prin munca dansului si-a castigat fapt)

Reply
Adrian Mitrea 30 octombrie 2019 - 19:03

smart forfour, cu patru locuri, costă cu 800 Euro mai mult decât smart fortwo, cu două locuri.
E drept, nu oricine își permite și nimeni nu dă cu bolovani în cei care nu au posibilități. Dar când vezi mii de familii din România cu două mașini la poartă sau mai multe, toate peste 30.000 Euro și diesel… toate folosite preponderent urban… atunci ce mai zici?
Problema la noi este că mulți, foarte mulți… își cumpără diesel sau benzină peste 30.000 Euro pentru mers în oraș. Iar ăsta e un non-sens, din moment ce ai mașini electrice foarte bune la peste 30.000 Euro.

Reply
Marius Pop 7 noiembrie 2019 - 15:36

Zava, Tesla Model 3 NU e o masina de oras, de fapt nu e doar o masina. Cata lume a testat deja o Tesla Model 3? Poti face drumuri lungi/foarte lungi fara probleme cu masina asta.
Intr-adevar, productia bateriilor vine cu emisie de CO2. In Romania, o Tesla Model 3 LR AWD (baterie de 75 kW) devine neutra dpdv emisii CO2 dupa aproximativ 40’000 km parcursi (tinand cont de mixul de surse de productie a energiei – carbune, nuclear, eolian). Unde sunt cei 6 – 7 ani de care vorbeai?
Service-ul nu e necesar la nicio Tesla (nu ai ce sa inlocuiesti pe ele), in general nu se strica, sunt fiabile, au o durata de viata estimata la 1’500’000 km. Deja proprietari europeni au ajuns aproape la 1’000’000 km cu masinile lor Tesla. O baterie se schimba in medie la 5-600’000 km si costa 15’000 USD. Dar pana a ajunge la punctul ala, ai econosmisit cel putin banii aia din „combustibil” si „service” (amandoua inexistente). Bateria care se schimba este integrata in baterii de stocare a energiei pe termen lung (minimum 20 de ani), care amelioreaza inca si mai mult amprenta carbonica.
Dubiile tale sunt fondate pe ceea ce iti imaginezi si nu pe facts. Nu mi se pare deloc corect sa postezi ce te taie capul fara o minima informare.

Reply
Mieel 30 octombrie 2019 - 16:49

Amprenta carbon, serios? Iti iei masina electrica pentru ca e cool si ca o amortizezi in timp privind consumul si intretinerea fata de diesel/benzina. Atat, restul e marketing si povesti frumoase de lauda la o bere pentru cei ce se dau eco-bio Numai procesul de fabricatie a bateriilor , de la minele de extractie Li pana la baterie in sine, plus materialele folosite la masina in sine(caroserie,electrice,etc.) sau curentul cu care o incarci(de la termocentrala=carbuni), totul are o amprenta de carbon si ela fel de poluatoare ca orice alta masina.

Reply
Garett 1 noiembrie 2019 - 11:40

Corect!
Sa fim seriosi, in afara de fanaticii „inchinatori la Greta” nu sta nimeni sa-si calculeze „amprenta de carbon”.

Reply
Andy 7 noiembrie 2019 - 10:12

Da, da, iar motorina se teleportează in rezervor! Studiile alea la care faceți voi referire cu poluarea bateriilor și a producerii curentului au fost sponsorizate de industria petrolieră.
Hai să fim serioși și să gândim un pic: cum vrei să stai la stop, în spatele unei electrice sau a unui diesel cu dpf-ul anulat? Și apoi putem discuta despre minele de litiu și termocentrale. Și despre BP Horizon, Exxon Valdez și războaiele din Irak și Kuwait care au poluat planeta asta de mii de ori mai mult decât electricele o vor polua vreodată

Reply

Lasa un comentariu