Acasa BMW #electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

de Adrian Mitrea

În 2016 BMW lua decizia istorică de a vinde primul său automobil 100% electric și în România, la doi ani după lansarea pe piețele internaționale. De atunci și până în prezent BMW i3 este cel mai dorit, dar și cel mai bine comercializat automobil electric din țară. De ce a întârziat BMW lansarea lui în România și cum a ajuns lider de piață povestește Dana Popescu, brand manager BMW i în România.

Acest serial de mini documentare #electRO este o idee 0-100.ro realizată cu sprijinul Uber și își propune să facă mai vizibile eforturile oamenilor, instituțiilor și companiilor care fac posibilă electromobilitatea în România.

Aducem astfel în atenția publicului detalii din culisele marilor decizii care vor ajunge, în timp, să schimbe fața parcului auto al României și modul în care folosim automobilele în fiecare zi.

Navighează către episoade (pe site):

#electRO ep.1: România și mașina electrică

#electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

#electRO ep.3: Omul-infrastructură

#electRO ep.4: Viziunea unui lider

#electRO ep.5: Record mondial EV în România

#electRO ep.6: Ctitoria lui Buhnici

#electRO ep.7: Fan EV din întâmplare


Sau vezi episoadele în playlist direct pe YouTube, AICI.


Transcript video #electRO ep.2: Cel mai dorit EV din România

Dana Popescu, brand manager BMW i în România

Am fost un grup de entuziaști care ne-am dorit foarte mult să aducem BMW i în România și am insistat foarte mult.

Clar, cel mai EV personaj de la biroul nostru, este colegul meu Alex Șeremet, PR-ul nostru. A fost un mare noroc pentru mine să-l am alături în această muncă de gherilă. Un entuziast frenetic. Am pus la cale tot felul de proiecte, unul mai nebunesc decât celălalt, întotdeauna a fost necondiționat, în absolut orice proiect, și m-a ajutat enorm. Sigur… am făcut un nucleu cu oameni din fiecare departament, din aftersales, din marketing, financial services… toată lumea a susținut… pe lângă acest nucleu, evident, am avut și colegi reticenți, care se uitau la noi ca la un grup de nebuni, râdeau că vrem să promovăm o mașină atât de neconvențională, (atât de non BMW), și că nu vom avea nicio șansă…

În 2016 am început cu o mică rețea de doi dealeri (…): Automobile Bavaria și APAN Iași (…) apoi, în anul următor, a intrat în rețea Timișoara, Cluj, Proleasing la Ploiești, Cobălcescu… iar la final de 2018 întreaga rețea de dealeri BMW a fost electrificată. Toți dealerii BMW vând acum și BMW i.

Vor deveni mașinile electrice mai accesibile?

Da. Întotdeauna, când se lansează o tehnologie nouă, tehnologie de vârf, sigur (…) produsele sunt mult mai scumpe. Dar pe măsură ce tehnologia aceea devine de masă, evident, se vor ieftini.

Ce a fost greu, la început?

Să convingem că există potențial și la noi. Obstacolele principale erau lipsa infrastructurii, lipsa potențialilor clienți, care nu prea se întrevedeau la momentul acela și, pe de altă parte, investiția dealerilor… în special pe partea de service: certificările… toată partea de organizare a unui dealer de a deveni dealer BMW i.

S-a făcut un studiu de piață, s-a făcut un studiu asupra dealerilor, să vedem ce dealeri își doresc să pornească în această acțiune. La început au fost doar doi dealeri… s-a făcut un studiu detaliat și lucrurile nu arătau foarte bine la momentul acela. Dar începuse să se vorbească foarte mult despre programul Rabla Plus, am găsit și în asta un potențial și un motiv de a explica și încet-încet am convins șefii noștri că și România are un potențial pentru mașini electrice.

Ce a ajutat la crearea unei mase critice pentru mașini electrice în România?

Eu cred că a fost în primul și în primul rând programul Rabla Plus, care a încurajat foarte mult piața. Apoi investiția în infrastructură, unde au apărut foarte multe firme care au intrat în acest joc, cumva ca niște mici eroi, cum ar fi Renovatio, Kaufland, Mega Image… Au ajutat foarte mult la fundamentarea pieței.

Cine sunt clienții de i3?

Aproape că-i cunosc pe toți!… (…) Oameni extraordinari, foarte diferiți, ca și profesie, ca și vârstă, ca și obiect de activitate… Am avut, printre primii clienți, un medic deosebit, oameni din media… doi oameni deosebiți din media care acum și-au cumpărat al doilea i3, odată cu bateria nouă, cu noua generație de baterie…

Oameni cu absolut diferite profesii, dar toți foarte entuziaști pentru nou și pentru inovație. Majoritatea clienților de BMW i nu sunt clienți anteriori de BMW. Practic acest produs nou, acest sub brand, ne-a ajutat să câștigăm clienți noi (…).

i3-ul este încă cel mai vândut model electric, deși cota de piață a început să scadă din 2016, când aveam o cotă de peste 60%. (…) Deși cota de piață a scăzut, în volume am crescut în fiecare an, de la 37 de i3-uri vândute în 2016 la 148 vândute în 2018.

Infrastructura?

Până acum rețeaua s-a dezvoltat organic, nu cred că a fost un plan foarte bine pus la punct…

Provocarea este să avem o rețea de stații bine dimensionată, care să asigure solicitările utilizatorului de mașină electrică atât în oraș, unde probabil e nevoie de stații mai multe și nu este necesară o putere așa de mare a stațiilor, cât și de stații pe drumurile extraurbane, în special pe autostrăzi, unde este nevoie de stații mai puternice, ca timpii pe care îi pierde clientul pentru încărcare să fie cât mai scurți.

Eu cred că rolul producătorului este de a oferi o gamă de produse de încărcare. Noi oferim wall-box-urile, prin care clientul poate să-și încarce mașina acasă, fără probleme, este un produs cu un design foarte frumos și foarte funcțional… Nu cred că un producător trebuie să se implice în dezvoltarea neapărat a unei rețele, a unei infrastructuri de stații… Un serviciu deosebit pe care îl are BMW este acela de ChargeNow, care sper să-l implementăm și în România spre finalul anului curent, 2019, prin care clientul poate să se ducă la rețelele de stații agreate cu BMW, încarcă mașina și va primi o singură factură lunară, din partea BMW, indiferent la ce puncte a încărcat.

Și clientul nu mai trebuie să vadă… de ce card am nevoie, unde plătesc, îmi trebuie jetoane, îmi trebuie mărunt… știe că-i vine o singură factură lunară și e o abordare mult mai comodă și mai facilă.

Cred că majoritatea încearcă să-și încarce mașina acasă. Este foarte comod. Practic o încarcă exact ca pe un telefon mobil. Și atunci beneficiază de tariful standard, în funcție de abonament, al furnizorului de energie.

Noi am făcut niște calcule… nu se poate face un calcul exact pentru că depinde foarte mult de abonamentul pe care-l ai acasă la curent, unde încarci, dacă încarci acasă sau încarci la o stație publică, dar în general am ajuns noi la concluzia că pentru 100 de kilometri se cheltuiesc aproximativ 7 Lei.

Clienții care nu au posibilitatea să încarce acasă pentru că locuiesc la bloc, la nu știu ce etaj, acei clienți, într-adevăr, trebuie să apeleze la stații publice. În momentul acesta, în România, sunt încă foarte multe stații la care se poate încărca mașina gratis.

Piața încă are nevoie de foarte multe încurajări și să vii cu un tarif foarte mare al curentului electric… descurajează cumva.

Ce a fost frumos?

Faptul că am creat ceva de la zero, că am început să promovăm, dincolo de produsele noastre, ideea de electromobilitate. Și faptul că am început să avem succes.

La final de 2017 am reușit să organizăm o cină pentru clienții de BMW. Voiam să construim un fel de club, o societate a clienților de BMW i, idee pe care o s-o reluăm anul acesta, sper eu cu mai mult succes, și am avut două cine foarte neconvenționale, într-un cadru foarte neconvențional, s-a stat în picioare, în jurul unor mese, oamenii au socializat într-un mare fel, deși majoritatea nu se cunoscuseră anterior, s-a stat până la 12 noaptea, deci e clar că există multe lucruri în comun care îi leagă pentru că altfel nu s-ar fi creat spontan așa o… aproape petrecere.

Cum arată viitorul?

Eu cred că piața de mașini electrice se va dezvolta de la un an la altul. Asta este categoric. Avem nevoie în continuare de sprijinul autorităților și aici mă refer atât la programul Rabla Plus și la subvenție – a fost extraordinar că am avut această subvenție, cea mai mare din Europa, care a impulsionat foarte mult piața de mașini electrice

Iar oprirea subvenției să se facă pe un plan strategic, să nu aibă loc o oprire bruscă care ar putea declanșa un blocaj al pieței. De asemenea, continuarea investiției în infrastructură.


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul Uber Green, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul). Serialul-documentar #electRO include în primă fază cinci episoade publicate la 10 zile distanță unul de celălalt.


Lasa un comentariu