Acasa Curiozitati „Confesiunile” unei stații de 50 kW: cum și cât încarcă un român mașina electrică

„Confesiunile” unei stații de 50 kW: cum și cât încarcă un român mașina electrică

de Adrian Mitrea

Statie ABB Terra 53 CT 50 kW DC (sursa – ABB)

A doua stație de 50 kW destinată încărcării mașinilor electrice inaugurată în România București furnizează date interesante despre modul în care șoferii utilizează infrastructura de alimentare: cum și cât încarcă, cum a evoluat consumul la stație în raport cu creșterea pieței de mașini electrice (și plug-in hybrid).

Stația este una ABB, instalată în curtea Băneasa Business and Technology Park, pentru a deservi în principal mașinile de test drive BMW Group România (importatorul – n.r.), însă accesul la ea a fost mereu liber și gratuit, non stop, pentru orice utilizator de mașină electrică, de la orice marcă.

Aceasta este a doua stație de 50 kW instalată în România București (în 2016) și prima din Capitală la care accesul a fost și este deschis pentru oricine. Prima stație de 50 kW a fost inaugurată la sediul Porsche România, în 2015, dar accesul este doar pentru clienții Volkswagen Group. În 2016, în primele șase luni, au fost inaugurate stații de 50 kW la Kaufland Ploiești (Aprilie) și Kaufland Timișoara (Iulie), apoi stația de la sediul BMW Group România (Iulie). În prezent sunt mult mai multe astfel de stații în București și în țară, iar situația la zi se poate observa pe harta PlugShare.

  • În 2018 au fost 1.825 de sesiuni de încărcare, în creștere cu 93% (2017: 944 sesiuni).

Aceste valori arată clar că utilizarea stației aproape că s-a dublat, la fel ca piața de mașini electrice și hibride de tip plug-in. În ultimii doi ani vânzările de mașini electrice din România s-au dublat de la an la an, deși volumele rămân în continuare mici ca valoare absolută.

  • 23,38 MWh au fost livrați de stație în 2018, creștere de 79,5% (2017: 13,03 MWh).

Creșterea cantității de curent eletric este și ea la o cotă ridicată, dar nu pe măsura creșterii numărului de sesiuni, ceea ce înseamnă în definitiv că mai multe mașini au beneficiat de stație, dar au încărcat mai puțin.

  • 64 de utilizatori s-au prezentat la stație cu un nivel de 5% sau mai puțin de încărcare a bateriei, iar dintre aceștia nouă au ajuns la priză cu 1% baterie.

Această informație reflectă atât faptul că utilizatorii au căpătat încredere în utilizarea mașinii lor electrice până când bateria este aproape goală, cât și faptul că autonomia este încă redusă și, în consecință, există cazuri în care utilizatorii ajung la stație pe rezervă.

  • În 609 cazuri stația nu a putut citi nivelul de încărcare al bateriei.

Protocoalele de comunicație dintre stație și mașini nu funcționează corect întotdeauna, se pare, astfel că pentru un număr semnificativ de sesiuni de încărcare diverși parametri n-au putut fi citiți.


Stația ABB de 50 kW despre care este vorba în articol are un singur cablu de alimentare fixat de stație, cu mufă tip CCS (Combined Charging System), compatibilă cu BMW i3 și Volkswagen e-Golf.

Totodată, stația aceasta mai are și un port Type 2 (22 kW) pe care utilizatorii îl pot folosi cu propriul cablu de încărcare pe care îl țin în portbagaj. La acest port de putere mai mică poate încărca orice automobil electric sau plug-in hybrid.


Într-un comunicat de presă în care BMW Group România prezintă datele de utilizare a stației este subliniată importanța utilizării aplicației PlugShare pentru telefon sau desktop: „PlugShare este o aplicaţie care indică poziţionarea pe hartă a tuturor staţiilor de încărcare din România (și din lume – n.r.). Prin utilizarea constantă, PlugShare nu este doar un instrument care ajută la identificarea staţiilor şi planificarea călătoriilor. Dar, prin funcţia de check-in, poate oferi un indiciu dacă staţia este ocupată şi când se va elibera. Dacă iniţial funcţia de check-in era utilizată rar, acum a devenit o regulă care ajută utilizatorii să ştie dacă staţia va fi liberă sau nu şi astfel au informaţii mult mai clare despre disponibilitatea staţiei”.

Dana Popescu – brand manager BMW i in Romania (sursa – BMW Group Romania)

În cazul mașinilor electrice capabile să se încarce la 50 kW, viteza de încărcare scade semnificativ după ce nivelul de încărcare atinge 80%, astfel că, în cazul călătoriilor mai lungi, încărcări mai dese până la 80% pot asigura un timp total al călătoriei mai scurt decât dacă utilizatorii ar aștepta ca bateria să se încarce până la 100%.

Despre respectarea „regulii celor 80%” BMW Group România spune că, pentru 2018, circa 19% din încărcări au fost făcute până la 100%, 45% s-au finalizat la o capacitate de 95-100%, în timp ce 14% au fost finalizate până la un nivel 80% al încărcării.

În comunicat se mai spune că feedback-ul utilizatorilor a arătat că staţia de la Băneasa Business and Technology Park este „prima staţie” în mai multe cazuri, iar utilizatorii nu dispun de o soluţie de încărcare acasă. În acces caz, utilizatorii petrec săptămânal 1-2 sesiuni de aproximativ 20-30 de minute pentru a încărca automobilul. „În acest timp, fie aşteaptă în automobil, fie petrec timpul pentru cumpărături la magazinul din complex sau la o cafea. Constatarea se bazează pe observaţii individuale, nu pe date statistice”, se arată în comunicat.


Link-uri și articole utile:

24
Lasa un comentariu

avatar
6 Comment threads
18 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
RaduDaniel VladFlorinDanielMircica Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Daniel
Cititor
Daniel

Salut,
Inteleg din ultimele comentarii ca nu e bine sa utilizam toata energia din baterie intre doua cicluri de incarcare consecutive (aka, de la 1% la 100%).
Cam in ce paliere ar trebui sa ne incadram cu incarcarea / descarcarea (intre doua cicluri de incarcare), pentru a prelungi viata bateriei?
Multumesc anticipat!

C Bucur
Cititor
C Bucur

Fiind o singura statie nu este aglomerata? Daca da, cam cat se asteapta intr-o zi de lucru pentru a avea acces la ea?

Adrian
Cititor
Adrian

„Despre respectarea „regulii celor 80%” BMW Group România spune că, pentru 2018, circa 19% din încărcări au fost făcute până la 100%, 45% s-au finalizat la o capacitate de 95-100%, în timp ce 14% au fost finalizate până la un nivel 80% al încărcării.” …asta pentru ca la i3 viteza de incarcare scade abia dupa 90%.

Dragos
Cititor
Dragos

Cifre… sa vedem… 23380 kWh cu (randament incarcare descarcare 85%) la un 5.8km/kWh (date site Nissan leaf) ar rezulta un 115000 km parcursi de masinile ce au utilizat statia. Echivalentul a 6.9 mc de benzina (cu 6/100km pentru o masina medie). Diferenta de pret. 36570 RONI pe benzina versus, 11690 RONI curent. O economie buna de 5500 de Euro. Dar dupa atata economie sa speram ca nu apare si un schimb sanatos de baterie de 6600 de Euro.

pehash
Cititor
pehash

Daca o incarci doar la 50kw si tot timpul de la 1% la 100%, iti meriti soarta. Chiar si asa, bateria veche nu este moarta dupa 100.000km, deci nu o dai de pomana.

Florin
Cititor
Florin

1kWh costa 62 de bani

CONSTANTIN
Cititor
CONSTANTIN

Ar mai trebui o informatie: cat costa o astfel de statie?

CONSTANTIN
Cititor
CONSTANTIN

Scuze ca nu am salutat!
Salut!
Nu e tendentioasa intrebarea mea, dar nu am gasit pe net un pret si voiam sa l aflu. Am gasit doar preturi pt uz casnic cum ar fi asta
https://polyfazer.ro/produs/statie-de-incarcare-masini-electrice-type-2-32a-trifazic/
Multumesc inca o data pentru raspuns

Daniel Vlad
Cititor

Salut Adrian, un mic comentariu daca imi permiti este a doua statie de 50KW instalata in ordine cronologica (probabil) in Bucuresti. In acest moment sunt 18 statii de incarcare rapida ( 50KW) instalate in locatii publice in Bucuresti. E bine ca publicul sa aibe o imagine completa asupra subiectului. Multumesc