Acasa Eco Mazda MX-30, 100% electric, pornește de la 33.900 Euro în România

Mazda MX-30, 100% electric, pornește de la 33.900 Euro în România

de Adrian Mitrea

Mazda MX-30, primul automobil 100% electric de serie lansat de producătorul auto japonez Mazda, abia a fost dezvăluit la nivel mondial și au fost deja anunțate prețurile pentru România. Mașina are un preț de pornire de 28.487 Euro fără TVA, respectiv 33.900 Euro cu TVA (fără subvenții). Mașina are o autonomie medie reală de circa 200 km, asigurată de o baterie Litiu-ion de 35,5 kWh, răcită cu lichid. Deocamdată acest model nu are un rival direct, însă ce este important ține de faptul că anul 2020 devine cel în care majoritatea producătorilor auto mari oferă spre vânzare cel puțin un model 100% electric.

Din start, analizând specificațiile, sunt vizibile câteva plusuri și câteva minusuri ale modelului, însă cel mai probabil prețul competitiv va conta mai mult decât minusurile.

Plusuri. Mașina are baterie răcită cu lichid și o autonomie medie reală de circa 200 km, fiind decentă pentru deplasări urbane. Spațiul interior este generos, dată fiind caroseria de crossover compact – similară cu Mazda CX-30. Există posibilitatea încărcării rapide (fast charge), iar lista cu dotări standard este peste media pieței în acest nivel de preț. De asemenea, din ce se poate observa în fotografiile oficiale, calitatea interiorului pare să fie peste nivelul cu care ne-a obișnuit Mazda până acum.

Minusuri. Autonomia va fi considerată mică de o parte a publicului, mai ales în contextul în care modele precum Volkswagen ID.3 sau noul Renault ZOE Z.E. vin cu autonomii și baterii aproape duble (dpdv al capacității). Ușile spate cu deschidere inversă, ca la BMW i3, ar putea fi considerate nepractice, iar încărcarea la Curent Alternativ (AC) cu o putere de 6,6 kW este sub media pieței (stabilizată în medie la 11 kW, cu unele excepții care pot să se încarce la 22 kW sau chiar 43 kW).

Modelul va avea garanția de 3 ani în limita a 100.000 km, în timp ce a bateriei va fi de 8 ani în limita a 160.000 de km. Mazda MX-30 poate fi precomandată deja la toți dealerii Mazda din România și se estimează că primele unități vor fi livrate în a doua jumătate a anului 2020.

MX-30 a avut premiera mondială în 23 Octombrie 2019, la Salonul Auto de la Tokyo. Mazda spune că a creat acest model pentru clienții care nu doresc să sacrifice plăcerea de a conduce când cumpără o mașină electrică. „Cu portierele sale unice, materialele ecologice și bateria de dimensiuni corecte care oferă o autonomie de aproximativ 200 km, peste media zilnică de 48 km de condus a șoferului european, Mazda MX-30 marchează un alt pas pozitiv în abordarea complexă a Mazda pentru reducerea emisiilor în urma lansării recente a motorului inovator Skyactiv-X”, notează producătorul auto japonez.

Mazda mai punctează că MX-30 „este o mașină cu baterie, nu o baterie cu roți”. Ca orice alt model Mazda, MX-30 va oferi o senzație de condus naturală, cu un răspuns rapid al accelerației, pe viraje și la frânare.

Pe lângă tehnologiile de electrificare pe care le introducem în toată gama noastră, fiind un producător mai mic, ne-am concentrat toate eforturile pe crearea unei mașini electrice care anticipăm că va fi o a doua mașină pentru poseori, a cărui autonomie va satisface nevoile clienților. Mulți dintre jurnliștii care au condus vehiculul nostru de test au spus că este una dintre puținele mașini electrice pe care le-au condus și care au caracteristicile pozitive ale unei mașini obișnuite. În centrul fiecărui model Mazda proiectat se află plăcerea de a conduce și va fi la fel și în cazul mașinii noastre electrice.

Yasuhiro Aoyama președinte și CEO Mazda Motor Europe

La Mazda MX-30 acest lucru este realizat prin abordările tehnice inovatoare din pachetul e-Skyactiv. Acesta include integrarea bateriei în structura caroseriei vehiculului, ceea ce îmbunătățește rigiditatea generală a caroseriei și oferă un răspuns excelent la manevrele șoferului.

Totodată, având în vedere importanța sunetului pentru percepția șoferului asupra cuplului și vitezei, inginerii Mazda au creat, de asemenea, un sistem de sunet electronic în interiorul Mazda MX-30, care este sincronizat cu cuplul motorului în ceea ce privește frecvența și presiunea sunetului.

La interior sunt folosite materiale ecologice și o mare parte din pielea reală este înlocuită cu o alternativă vegană. În consola centrală este integrată și o plută de proveniență ecologică ce oferă un spațiu de stocare creativ.

Numele, MX-30, poate crea un pic de confuzie printre fanii Mazda pentru că MX este asociat de regulă cu MX-5, mica decapotabilă cu două locuri – cel mai bine vândut roadster din lume. Explicația? „Mazda a folosit prefixul MX pentru mai multe produse care au fost create în pofida tendințelor din industria auto de la un moment dat. Cu MX-5 am realizat un model sportiv cu două locuri când roadster-ul a fost renegat de alți producători. Cu Mazda MX-30, am dezvoltat o experiență complet nouă de model electric, cu ADN-ul Mazda cu design unic de interior și exterior și dinamică de condus aparte. Astfel, ne asigurăm că clienții noștri pot să experimenteze în continuare bucuria de a conduce pentru care Mazda este binecunoscută”, explică producătorul auto.


Dotări și specificații

Faruri LED adaptive
Vopsea metalizată
Scaune față electrice cu funcție de memorie
Display 8,8 inch
Climatizare automată
Proiecție laser pe parbriz 
Sistem complet airbag-uri inclusiv genunchi șofer
Asistent intelligent de frânare în oraș (SCBS)
Sistem avertizare depășire bandă (LDWS)
Sistem recunoaștere semne de circulație (TSR)
Sistem asistență menținere bandă de rulare (LKA)
Asistent inteligent la frânare (SBS)
Cameră video marșarier
Pilot automat adaptiv Mazda (MRCC)
Senzori de parcare față-spate
E-Call
Sistem spălare faruri
Senzori de ploaie & lumină
Apple Carplay + Android Auto
Alarmă efractie
Recepție radio digitală (DAB)
Sistem de Navigație integrat
Geamuri fumurii spate
Scaune față încălzite 
CaroserieSUV
Capacitate5 persoane
Lungime × lățime × înălțime4.395 mm x 1.795 mm x 1.570 mm
Ampatament2.655 mm
Tren de rularee-SKYACTIV
Suspensie fațăMacPherson
Suspensie spateBară de torsiune
DirecțiePinion și cremalieră
Frâne (față/spate)Discuri ventilate/Discuri pline
/frâne regenerative

Dimensiuni anvelope215/55 R18
BaterieTipBaterie
Litiu-ion
CelulăPrismatică
Voltaj total355 V
Putere electrică totală
(capacitatea bateriei)
35,5 kWh
MotorTipMotor
asincron
Sistem de răcireCu apă
ÎncărcareCurent ContinuuCOMBO
spec.
Curent AlternativMaximum 6,6 kW


48 comentarii

pehash 28 octombrie 2019 - 14:10

Forma carioseriei este dubioasa. Parca au vrut mai intai sa faca un monster truck, dar s-au razgandit. Chiar este nevoie de tot spatiul ala gol deasupra rotilor?

Reply
Costin 28 octombrie 2019 - 14:26

Eu sper ca pana la urma lumea va reincepe sa gandeasca logic si sa inceapa sa renunte la nonsensul numit SUV, cu atat mai mult SUV-ul urban … nu o sa inteleg niciodata de ce-ti trebuie o masina care costa si consuma cat un 4×4, dar are spatiu si face treaba cat o masina mica de oras (gen Clio/Fabia/Mazda2). In plus toate caracterisiticile uni SUV (masa mai mare, Cx mai mare) penalizeaza o masina electrica, adica au cheltuit sa faca un SUV pe plusul de baterie …
Din pacate vine cu o autonomie mult prea mica (sa nu spun mediocra, fata de ce lanseaza concurenta europeana). Vad ca acesta-i trendul japonezilor (si Honda tot pe acolo s-a oprit si Toyota pare ca va face acelasi lucru).
Cred ca Mazda MX-30 va fi un rateu financiar … pacat de cata energie umana si bani s-au consumat ca sa faca o masina inchegata, cu finisaje si materiale de calitate, etc. … pacat.
Dar cum spuneau stramosii nostri „gusturile nu se discuta”.

Reply
Garett 28 octombrie 2019 - 15:39

Cel putin in Romania inclinatia catre SUV-uri este direct legata de calitatea strazilor! 😉

Reply
Costin 29 octombrie 2019 - 09:20

Faptul ca suspensiile unui SUV au curse mai lungi nu inseamna ca au si fiabilitate mai mare.
Primii care au scos SUV-uri, acum peste 10 ani recunoasteau ca masinile sunt gandite pt 95% rulaj pe sosele si doar 5% in afara … si se refereau la soselele din vest.
Concluzia ar fi ca nu castiga la fiabilitatea pe drumuri proaste … deci alta pacaleala.

Reply
garett 31 octombrie 2019 - 11:32

Eu am SUV/Crossover din 2012. Inainte am avut Logan 1st gen.
Dpmdv o garda la sol mai inalta este indispensabila in Romania, atat prin prisma filtrarii denivelarilor cat si din cea a vizibilitatii sporite.
„Bonus” specific national: urcarea bordurilor, mai ales cand sportul primariilor este sa le dubleze sau sa puna „metereze” utile doar prin prisma pretului mai mare de achizitie (prietenii stiu de ce!)

Reply
Maricel 15 ianuarie 2020 - 13:00

Nu drumurile sunt responsabile pt nevoie de SUV. Stima de sine, in primul rand, sa fii opulent. Apoi urmeaza siguranta, cel putin senzatia e siguranta in caz de impact.. si in cele din urma garda la sol, dar pentru a te putea urca pe borduri. Sa fim seriosi, avem drumuri rele, dar totusi sa ai nevoi de SUV pt ele, este exagerat. Sunt oameni care au masini foarte joase (Lamborghini)..aia cum pot sa mearga?

george 28 octombrie 2019 - 15:42

Managerii din firmele auto vor un singur lucru, sa traga de timp. Sunt oameni la 50-60ani care mai au max 10-20ani pana la pensie. In timpul asta vor sa castige in continuare salarii si bonusuri de nivelul celor castigate in trecut. Asta e posibil doar cu motoare cu combustie, care au intretinere mare, complexitate mare, concurenta mica pe piata auto. Electricele inseamna intretinere aproape inexistenta, complexitate mica, concurenta mare, la fel ca pe piata telefoanelor mobile, adica profit mic.
Toti managerii din industria auto stiu ca se va trece la electric. Problema lor e sa nu se treaca atat timp cat trag ei bani din firmele astea. Daca firmele respective vor da faliment dupa ce ies ei la pensie, nu e problema lor.
De aici tot felul de modele electrice dubioase, facute parca sa nu se vanda, scumpe, produse in nr mic, cu timpi mari de livrare. Singurul producator serios de electrice in vest, este Tesla, urmand poate Rivian. VAG se bate pe piept ca vor scoate ID3, dar s-au batut pe piept cu multe chestii legate de trecerea la electric, si pana la urma totul a fost apa de ploaie. In schimb scandaluri, probleme grave de calitate, procese pe rol deschise de milioane de clienti, recalluri masive, manageri ajunsi in puscarie, la treburi d-astea au fost campioni.

Reply
Iulian 28 octombrie 2019 - 17:15

Ne spui si de unde ai informatiile acestea ? Ai o relatie directa cu „managerii din firmele auto” si ti s-au confesat ?

Reply
george 29 octombrie 2019 - 10:45

Da

Reply
Garett 28 octombrie 2019 - 15:41

Masina e o gluma proasta, autonomia e ridicola pentru 2019/2020, design-ul e discutabil iar interiorul ala cu pluta si panza reciclata arata rau de tot!

Reply
Maricel 15 ianuarie 2020 - 13:08

BMW I3 e o glumasi mai proasta.. la ce pret are si ce primesti de banii aia. Nu inteleg de ce cand se proiecteaza o masina electrica, baga design „futurist” care e de rahat. Mi se pare o prostie sa ai masini super (CX-5 CX-30) si sa alegi uratenia asta de design. La fel si la BMW, au design super la celelalte (seria 3,4,5…etc) si au scos I3….

Reply
Adrian Mitrea 15 ianuarie 2020 - 13:51

BMW i3 este singurul automobil gândit diferit. Este la fel ca momentul când automobilele au trecut de la construcția pe șasiu la caroseria monococă. i3 schimbă radical modul în care este proiectat și construit un automobil, inclusiv din punctul de vedere al materialelor. Iar la cât costă, este chiar ieftin pentru cantitatea de noutate industrială și tehnologică furnizată. Vizionare plăcută! https://www.youtube.com/watch?v=HGi-KmYGuZE

Reply
Naivu 28 octombrie 2019 - 15:54

Comparand dimensiunile si pretul, raman cu impresia ca Mazda MX-30 vrea sa concureze cu Nissan Leaf 40 kWh; si s-ar putea sa castige prin calitatea interiorului!
Cat priveste autonomia, toti ne-am dori minim 400-600 km, dar pusi sa alegem intre doar 200-300km si un pret mai mare cu 10-20.000 EUR, cati am alege varianta mai scumpa?!!!

Reply
Garett 28 octombrie 2019 - 16:23

Simplu, varianta mai scumpa.
Paradoxal suntem prea saraci pentru autonomie mica (parafrazand o zicala celebra), masina electrica e o alternativa plauzibila doar in postura de masina unica, nu avem luxul unei masini electrice exclusiv pentru oras dubalte de o masina ICE pentru deplasari externe.
Doua sute de km pe hartie se traduc in 100-150 in realitate, complet insuficient pentru majoritatea deplasarilor.
Ce pare promitator este o declaratie a celor de la Mazda ca vor exista si variante REx cu motor Wankel.
Dar si atunci sper sa mai lucreze macar la designul interior si la materiale.

Reply
Radu Vochina 28 octombrie 2019 - 17:41

De acord.

Referitor la REx, nu ar fi mai eficient ca de banii si greutatea respectiva sa mai adauge 10-20 kWh?!

Reply
Naivu 29 octombrie 2019 - 11:51

Salut Garett,
Daca avem acei bani, este pacat sa nu platim si diferenta pana la o autonomie de 400-500km. Cumpararea unei masini este o achizitie importanta pe termen lung si pe care nu o faci de prea multe ori in viata. (Cand am prospectat piata ca sa cumpar o masina am pornit cu premiza ca un Sandero cu echipare medie e suficient sa ne duca confortabil din punctul A in punctul B si am sfarsit prin a plati aproape dublu pentru cel mai scump si cel mai echipat model din cele vizionate; 10 ani mai tarziu ma bucur ca am facut asa!)
Problema se pune daca acei 10-20000 EUR fac diferenta intre a-ti permite sau nu masina respectiva!!! (poate vrei neaparat sa fie electrica, sau sa aiba o dimensiune minima, sau sa fie de la un anumit producator, sau pur si simplu iti place la nebunie un model si ai avea de ales intre a taia ceva din ce-ti doresti mult si un plus de autonomie, pt ca aia sunt TOTI banii tai!). In acest caz, eu nu as evita un BEV cu 200km autonomie; tin sa precizez ca articolul spune “autonomie medie reală de circa 200 km” nu NEDC; astia 200km se contracta la 100-150 probabil doar daca mergi cu 160km/h in cea mai rece zi din an 🙂 .
Sunt 3 articole pe site (vezi linkurile) care descriu calatorii cu BEV-uri cu baterie de 32kWh si autonomie de 200km: unul cu VW eGolf, doua cu BMW i3. Se poate face Bucuresti-Brasov iarna fara incarcare pe traseu, se poate face Bucuresti-Alba Iulia cu 1-2 incarcari, se poate ajunge la Budapesta cu 4-5 incarcari (si intr-o singura zi); pentru 1-2 concedii si cateva weekend-uri la munte pe an iar restul in oras te poti descurca onorabil si cu 200km autonomie!
https://0-100.ro/2018/01/08/craciun-si-electroni-aventuri-cu-volkswagen-e-golf-100-electric-pe-ruta-bucuresti-brasov-si-retur/
https://0-100.ro/2018/12/20/spre-marea-unire-si-centenar-cu-masina-electrica-ruta-bucuresti-alba-iulia-si-retur-900-km-in-3-zile/
https://0-100.ro/2019/06/04/cel-mai-lung-drum-cu-masina-electrica-si-prima-iesire-din-tara-destinatie-budapesta/
Cat despre versiune Range Extender, a avut BMW i3 cand avea baterie de 20kWh; dupa ce au reusit sa puna baterie de 32kWh si apoi de 40kWh, au mai comercializat REXul doar in SUA. Este improbabil ca perceptia Mazda asupra pietei auto sa fie diferita!

Reply
Garett 31 octombrie 2019 - 11:41

Salut Naivu,
Dpmdv 35k euro este pretul maxim care se justifica pentru o masina folosita in Romania, chiar daca iti permiti mai mult.
Pentru ca …drumuri proaste, nema autostrazi si soferi tampiti! Doua masini per familie mi se pare overkill, am avut o perioada si am renuntat, e doar o cheltuiala inutila.
Si atunci automat vreau cat mai mult de la o masina.
Stiu articolele respective, le-am citit dar nu sunt neaparat de acord cu concluzia lor.
Ok, SE POATE TRAI cu o autonomie de 200km dar imho nu este nici pe departe o optiune ideala.
Induce un stres suplimentar complet inutil, mai ales cand vorbim despre vacanta.
Apropo, Adrian inca nu ne-a povestit, sau poate mi-a scapat mie, ce solutie a ales pentru vacanta in Croatia si Italia.
O masina cu 2-300 km autonomie full electric si cu REx este ideala dpmdv ca masina unica, te misti lejer prin oras exclusiv pe baterii dar ai si alternativa pentru iesiri, vacante etc.
Mai ales ca un Wankel e chiar compact.

Reply
Naivu 31 octombrie 2019 - 16:17

Dear Garett, tinand cont ca locuiesti in Galati, situatia ta este un pic diferita. Privind pe PlugShare, zona are statii de incarcare putine si rare si nu prea ai destinatii interesante la < 200km de drum (intr-un viitor luminos va fi altfel, dar pana atunci mai avem prezentul 🙂 ). In cazul tau, recunosc, investitia suplimentara intr-un plus de 200km autonomie sau intr-un Rex are mai mult sens decat, de exemplu, pentru un sibian. Ca ne place sau nu, dpdv electromobil si rutier exista doua Romanii: una pe culoarul Constanta-Bucuresti-(Pitesti-Ploiesti)-(Sibiu-Brasov)-(Deva-Cluj)-(Timisoara-Oradea) si cea din afara culoarului.

“Doua masini per familie mi se pare overkill, am avut o perioada si am renuntat” … Presupun ca ambele erau pe diesel/benzina si ai pastrat una din ele si mai indraznesc sa presupun ca nu stai la bloc si ca nu finantele te constrang la o singura masina; de ce nu iei un Smart electric (11-12k cu ecobonus, il poti incarca la priza personala, zero mentenanta, autonomie 100km suficienta pt dus-intors catre orice destinatie din jurul Galati/Braila) si folosesti automobilul pe combustie doar cand Smartul nu te avantajeaza ca dimensiuni sau autonomie!

“Adrian inca nu ne-a povestit … Croatia”. Asa este! Si nici revizia de un an la BMW i3 (zicea ca va cere sa-i verifice degradarea bateriei incarcate preponderent la FastCharge)! Poate ne va povesti candva 🙂

garett 1 noiembrie 2019 - 11:19

Salut,

Stau la bloc dar am unde sa incarc, n-ar fi o problema. Mai degraba problematice ar fi locurile de parcare pentru doua masini. Ma rog, Smart e jumatate de masina! 😀
Nu-mi place, tbh, e „o chestie” ca sa fie, nu masina!
N-am pastrat niciuna dintre masina, le-am dat pe amandoua si am luat una noua, benzinara (am avut si benzina si diesel, nu-ti imagina cine stie ce avioane, Logan si Grand Vitara, acum am un S-Cross) in ideea ca a. dieselul e mort dpdv al legislatiei si b. in 5 ani se maturizeaza suficient tehnologia electrica sau se ieftineste Tesla suficient de mult! 😀
Model 3 LR la 35k deja ar deveni interesant, deocamdata e doar toy.
Nu ma pasioneaza povestea cu poluarea, imi este indiferenta, nu de asta m-ar tenta electrica ci acceleratia instantanee, simplitatea tehnologiei si conectivitatea. Imi place ideea ca stiu in orice moment starea masinii.

Naivu 1 noiembrie 2019 - 12:29

Tesla Model 3 LongRange la 35k?!!! Poate in viitorul indepartat, acum nici modelul de baza nu se incadreaza la 35K!!!

Garett 1 noiembrie 2019 - 15:24

Stiu, evident, doar ca situatia e inca la inceput.
Pana acum nu au avut concurenta.
Realist vorbind targetul ar trebui sa fie o autonomie de 4-500 km cu reincarcare in 30 minute la un pret in jur de 35-40k max. Ce face VW cu ID.3, face bine, „Masina electrica a poporului”. Altfel nu va prinde decat la „upper-upper middle class” si doar pe ratiuni de „mofturi ecologice”.

Costin 29 octombrie 2019 - 09:29

Nissan Leaf se lanseaza cu baterie de 62 KWh. Comparand cu cei 35kWh ai Mazda CX-30, si luand in calcul si aerodinamica mai buna a Leaf (doar din faptul ca e o compacta si nu un SUV), probabil ca Nissan Leaf va avea autonomie reala dubla decat Mazda CX-30.
Chiar daca pretul Leaf va fi cu 8-10 mii de euro peste CX-30, este clar ca un client cu majoritatea tziglelor pe casa va alege Leaf.
Sincer nu pricep logica celor de la Mazda.

Reply
Naivu 29 octombrie 2019 - 22:13

Nissan Leaf are ceva probleme cu bateria pt ca nu are racire cu lichid. Modelul cu 40kWh are autonomia reala cat alte masini cu 32kWh, asa ca cei 62kWh valoreaza doar cat 45kWh, nu chiar asa departe de 35kWh. In plus autonomia nu este totul, fata de Nissan Leaf, Mazda CX-30 arata aproape premium.

Reply
Costin 30 octombrie 2019 - 11:20

Din cate stiu eu faptul ca are bateria racita cu aer, in loc de racire cu lichid, influenteaza major prin faptul ca nu poti face incarcari rapide succesiv – mare minus cand vrei sa faci totusi drumuri lungi … dar nu influenteaza autonomia.
Autonomia mai mica a lui Leaf versus Zoe, la aceiasi baterie de 40kWh vine din dimensiunile mai mari ale masinii (Leaf are dimensiuni de compacta, pe cand Zoe e segment B).
In privinta influentei racirii bateriei, l-as ruga pe Adrian sa ne spuna opinia lui, ca are experienta test drive-urilor cu masini electrice.

Reply
Lucian D 30 octombrie 2019 - 18:23

In ce priveste autonomia, rog raportati acesti kWh, deci mii de Wh ca sa fie mai usor, la masa masinii (in Kg), ca astea sunt de „carat in spinare” de catre baterii, aceste kile. In felul asta obtineti un coeficient pentru fiecare masina studiata, si, cu cat coeficientul e mai mare, cu atat autonomia e mai mare. Deci se pot compara masinile intre ele prin acest coeficient simplu de obtinut. Racirea mai eficienta a bateriei influenteaza pozitiv durata ei de viata, pe langa ciclii de incarcare – descarcare si regimul de utilizare. O baterie care „sta” nefolosita, se degradeaza si mai repede pentru ca mediul (temperatura, umezeala, etc) o influenteaza negativ.

Adrian Mitrea 30 octombrie 2019 - 19:13

Salut! Într-adevăr, la autonomie nu contează cum e răcită bateria.
Autonomia mai mică a lui LEAF vs. ZOE Z.E. cu, cică, aceeași baterie, derivă și din faptul că la LEAF vorbim de capacitate brută 40 kWh (38 kWh net), iar la ZOE Z.E. vorbim de 40 kWh net (44 kWh brut). Deci o diferență de 2 kWh la net, respectiv 4 kWh la brut, în favoarea lui ZOE Z.E. Plus faptul că LEAF este mai mare, mai greu, mai puternic și mai tehnologizat.
Cu 2 kWh o astfel de mașină poate parcurge 10-20 km, deci iată doar de aici o diferență.
Răcirea cu aer a bateriilor va fi tot mai răspândită pe mașini electrice care tind spre zona accesibilă pentru că producătorii auto au în minte media de 60 km (distanță) zilnic pe care o parcurge un șofer european. Ori pentru necesarul de zi cu zi n-ai nevoie de fast charge repetat. Dacă știi că ai nevoie de așa ceva, îți iei o mașină adecvată.

Naivu 31 octombrie 2019 - 08:31

„producătorii auto au în minte media de 60 km (distanță) zilnic”
Din pacate, consumatorul roman are in minte 600 km, cat are pe benzinar, si stramba din nas la autonomie de 200 km (mai ales cand stie ca pe clasa lui de masina exista 300, 400 sau chiar 550 km).
Stiu ca ma repet, dar sunt cu adevarat curios cum se va rezolva dilema cand vor avea de ales intre masini accesibile cu 200 km si masini mult mai scumpe dar cu 400 km 🙂 !!!

Garett 1 noiembrie 2019 - 11:29

Consumatorul roman e mai pragmatic, vezi ce ii ziceam lui Adrian mai jos: de ce sa stau 5 ore (ok, exagerez, stiu!) la incarcat cand pot sa realimentez in 5 minute?
Doi la mana, in Romania nu ai o infrastructura interurbana alternativa. Trenurile merg cum o da Domnul, aeroporturile-s mai rare decat autostrazile etc, automat masina rmane cea mai buna optiune interurbana. Si o autonomie redusa iti creeaza mai multe probleme decat beneficii, stai sa cauti prize, astepti sa se incarce etc.
Mi se pare normal sa strambe din nas cand ii oferi mai putin la pret mai mare, de ce ar accepta?

CC dd 29 octombrie 2019 - 13:35

Nu inteleg de ce ai plati pe o masina electrica 34000 Euro, cand o masina pe benzina super decenta ca dotari costa la jumatate. Cu un consum mediu de 6.5 l la suta la pret de aproximativ 1,3 euro pe litru poti parcurge cam 250000 km cu diferenta de bani, eu fac 10000 pe an adica 25 de ani. Nu stiu ce masina mai e in regula dupa 25 de ani. Dar asta doar de diferenta de bani de la achizitie ca daca socotim costul electricitatii consumate in aceeasi perioada de exploatare … nu mai are sens nici un calcul. Costul cu intretinerea, spunea cineva este aproape zero, dar nu tine nimeni masina hibrida mai mult de 5 ani ca nu renteaza sa schimbi bateria uzata, mai bine iei masina noua. La electrice cum o fi? Iar cu poluarea ma scuzati dar producerea curentului electric polueaza… doar ca in alta parte. Deocamdata, economic vorbind, masina electrica este un moft pentru orice om normal la cap, cu un castig normal, care strange cativa ani buni banii de masina adica 15000-17000 euro. Pentru ei visul de masina la 34000 euro este imposibil de relizat (adica un efort mult prea mare fara rost). Sau ar trebui sa intelegem ca nu e pentru oricine nu? Atunci pentru cine e masina electrica?

Reply
Adrian Mitrea 29 octombrie 2019 - 14:06

Sunt și mașini pe benzină sau diesel de 34.000 Euro sau peste. Mașini pe care oamenii le cumpără să meargă preponderent în oraș: Audi A4, BMW Seria 1, Mercedes Clasa A.
Ori deja în această ligă de preț ai opțiuni de mașini electrice foarte bune: BMW i3, Volkswagen ID.3, Nissan LEAF, etc…
Dacă vrei mobilitate ieftină, nimic nu bate un Matiz second hand la 1.000 Euro și benzină pentru 10 ani de restul de bani până la 34.000 Euro.
Dar înțelege că nu toată lumea vrea ieftin, iar posibilitățile materiale ale oamenilor sunt diferite. Poate bugetul tău de 17.000 Euro este enorm pentru unul mai sărac ca tine și este insignifiant pentru altul mai bogat decât tine.
Să-ți răspuns la ultimele două întrebări: Mașina electrică nu este pentru oricine. Este pentru cine o acceptă și pentru cine și-o permite. Și e vorba despre orice mașină aici, nu neapărat electrică. Nu uita că există mașini diesel la 70.000 Euro și sunt destule pe străzi.

Reply
CC dd 29 octombrie 2019 - 15:40

Ai perfecta dreptate cand spui ca se vor gasi cumparatori, nu asta nu inteleg eu. Incerc sa inteleg de ce ar alege cineva din clasa de mijloc electrica in loc de termica, lasand la o parte mobilitatea, deoarece cred ca se va imbunatati in scurt timp si pentru electrice. Am dat exemplu de o masina medie la 17000 hai sa zicem 20000. Sunt cred eu cele mai vandute ca pondere. Dar la 34000 gasim cele mai ieftine electrice (deoarece gasim si mult mai scumpe dar mai ieftine nu stiu). Cine isi ia masina cu motor termic de 34000 sau peste nu isi va lua electrica de 34000 sigur! Poate electrica de peste 50000 cu dotarile aferente. Cei care vand electrice ii vizeaza tot pe cei care acum cumpara masini de 17-20000 deoarece au maxim aceleasi dotari. Nimeni nu se gandeste sa vanda un Renault Zoe cu peste 30000 unuia care are Mercedes de 50000 ca nu are cu ce sa il convinga. Ca si dotari, marime etc aceste electrice sunt poate chiar sub tot ce inseamna clasa compacta ca nivel de echipare si confort. Sau poate gresesc eu si ceva imi scapa? Ideea e ce dai in plus ca omul sa plateasca in loc de 17-20000 pe un motor termic, 34000 pe un electric. Si aici nu vorbim de politici care vor interzice motoarele termice si nu vei avea de ales. Ca atunci preturile vor ramane undeva sus poate la 30.000 pentru o electrica, dar nu va fi rezultatul corect al cererii si ofertei.

Reply
Adrian Mitrea 29 octombrie 2019 - 16:06

Eu pot să-ți dau exemplul BMW i3, că asta am.
Mașina are preț de listă 49.700 Euro cu tot cu TVA (configurația mea), fără ecobonus sau alte discount-uri.
Are 170 CP, automată, autonomie medie 200 km.
La acești bani/specificații puteam alege un BMW Seria 1 (120i sau 120d), Mercedes Clasa A (220 sau 220 d) sau Audi A3 (40 TFSI sau 35 TDI).
Circul preponderent urban, iar ieșirile mele din oraș mai lungi de 200 km (autonomia lui i3 din 2018) se întâmplă de cel mult 5-6 ori pe an.
De ce să aleg ceva pe combustie, când în oraș confortul unei electrice este net superior (demaraj, căldură instant, regim de temperatură al motorului nepretențios, revizii modice și foarte ieftine, etc…), iar poluarea cu gaze eșapament zero?
Ce motive aș fi avut să aleg altceva în afară de i3?
Doar că fac de 5-6 ori pe an peste 200 km într-o zi?
Până acum i3-ul meu își plătește jumătate din leasing doar din economiile pe care le fac din carburant și, oricât de ciudat ar suna… să am acest i3 de 50.000 Euro este, ca și cost lunar sau anual, comparabil cu ce aveam înainte: un MINI Cooper din 2002 (de 4-5.000 Euro).
Despre asta e vorba: confort, plăcerea de a conduce, costuri reduse și previzibile, poluare locală zero. În ce ordine vrei tu.

Garett 31 octombrie 2019 - 11:51

„Ce motive aș fi avut să aleg altceva în afară de i3?”
Alimentare in 5 minute versus 5 ore… 😛
Te trollez, chill! 😀
Nici eu nu ies foarte mult din oras dar pentru mine este extrem de importanta comoditatea, comfortul psihic.
Asta implica inclusiv sa stiu ca pot sa ma urc intr-o doara in masina si sa ma dau jos la Brasov, 300 km mai incolo (stau in Galati) fara sa-mi pun problema ca nu am autonomie decat 200 si fara sa-mi bat capul unde incarc (si automat fac o pauza de minim 30 minute) pe drum.
De gustibus, evident. 🙂

Adrian Mitrea 31 octombrie 2019 - 15:53

Sigur, înțeleg.
Eu nu prea mai am apucături din-astea, să mă sui în mașină și să plec așa unde văd cu ochii. O făceam când eram mai tânăr. Dar oricum, o făceam rar.
Apropo de confort. Știi cât e de confortabil să pornești climatizarea de pe mobil, cu 15 minute înainte să pleci undeva, iar când te duci la mașină să te întâmpine caldă? Pentru mine „stresul” de a încărca de 1-2 ori pe săptămână este total eliminat de confortul deplasării pe care-l am în orice secundă. De la demarajul viguros, liniștea din habitaclu și până la climatizarea remote. Ca să nu mai zic că e plăcut să nu lași o dâră de miros după tine, așa cum lasă restul mașinilor, mai ales acum, în sezonul rece…

Garett 31 octombrie 2019 - 16:04

„O făceam când eram mai tânăr”
Eu am 43, tu dupa poze esti ~30-ish! 😀
Mda, chestia cu incalzitul de la distanta e tentanta intr-adevar!
E unul dintre motivele pentru care ma tenteaza electricele/hibride etc, un gadget pe roti, eu fiind mai geek din fire si obsedat de „toys”! 🙂
Chestia cu dara, no idea, a mea e Euro 6, nu cred sa lase ceva. Si oricum, ma ingrijoreaza mai mult cand o lasa, vara, un autobuz din ala cu RAR facut in ’97 (1897!) si nu nimeresc suficient de repede butonul de la trapa! 😀

Naivu 1 noiembrie 2019 - 08:41

Aici Garett a atins un subiect interesant. Este bine ca suntem incurajati sa ne luam masini personale mai putin poluante, dar ele circula 30min dimineata si 30min seara sau mai putin; sensibil mai eficace ar fi o schimbare la nivelul masinilor folosite intensiv: autobuze, microbuze, taxiuri, camioanele de pe santierele urbane, … !

Garett 1 noiembrie 2019 - 11:33

Exact!
Vezi si cazul taxei „oxigen”: de ce as vrea sa platesc o taxa de poluare cand exceptezi de la ea autobuze de pe vremea comunistilor care scot mai mult fum decat toate masinile din oras??

LucianD 1 noiembrie 2019 - 18:12

Da, toți cu Euro3 lasă mașinile on parcare, se urcă în autobuzele din sec. IXX la care va referiți, primăria mărește numărul lor să facă față cererii crescute, și uite cum crește exponențial poluarea în București cu autobuze pline ochi! 😊 Tare oxygen asta, nu? În plus, firmele care au job-uri și plătesc evident taxa, vor polua gros și-n continuare! 😊😊😊

mip 1 noiembrie 2019 - 22:58

@Garett …

ha … incalzit la distanta ?
pai nu ai altceva de facut decit sa iti instalezi un demaror la distanta si gata; vara lasi AC pornit si cind pornesti motorul porneste si ala, iarna lasi incalzirea, inclusiv scaunele, si tot asa e ca si in asta electrica ce o pornesti de pe telefon.
ba unde mai pui ca sunt deja constructori care au sistemul pus tot prin intermediul telefonului, nu vad asta o problema …
hyundai/kia stiu sigur ca au sistemul implementat de prin 2018 incoace; cel putin aci la mine, peste „balta cea maaareee” …

drumuri bune sa ai !

Adrian Mitrea 1 noiembrie 2019 - 23:57

E o problemă. idling-ul este ilegal. Adică staționarea cu motorul pornit. Iar iarna, să bage cald un 2.0 diesel… are nevoie să stea pornit la ralanti o oră. Ca să nu mai zic de câtă poluare locală generează un motor rece, pornit, pe loc.
Trebuie să fie o mașină cu transmisie automată, iar dacă e manuală trebuie să ai grijă să nu o uiți în viteză, pentru că atunci când pornește motorul pleacă și mașina de pe loc. E multă, enorm de multă bătaie de cap. Plus că e ilegal și total neecologic.
La aproape orice mașină electrică încălzirea/răcirea staționară sunt cam standard.

mip 3 noiembrie 2019 - 03:16

no, salut adita,

apoi dragu mieu, aci la mine’n sat au dat astia o leje cum ca nu e voie sa ti motorul pornit mai mult de doo minuturi !!!
da’ ce te faci ? pui cite’un politai linga fiece masina sa o cronometreze ?

pe de alta parte, tot aci la noi, 97% din automobile sunt pe benzina … una de-asta dupre 10-15 min e calda !!!
depinde cit e de rece afara si cita gheata are de topit de pe parbriz !!!!!

s’apoi toate sistemele de pornit de la distanta sunt legale !!!
nu-s interzise prin leje !!!
ti le propune orice vinzator de motoriste !!!
ca doar sunt scumpe si ei fac bani seriosi !!! adeca, ei ti-o propun la $800 si cheama o firma specializata care le-o face lor cu 350-400$ … cele pt transmisii automate sunt o tira mai lesne ca pret …

si iar-apoi …
asa-s programate ca dupre aproximativ 13 minuturi se opreste motorul !!!

si iar-apoi-apoi …
s-au dezvoltat sisteme si pt masini cu cutii de vit manuale: eu am asa ceva pe „doinita” mea … inainte sa opresti motorul, o scoti din vit pe neutru, tragi frina de mina, apoi o „amorsezi”, adicatelea tre sa apesi musai pe butonul de pornire al telecomandei, ca telecomanda si masina sa comunice intre ele, sa stie una de alta ca-s pregatite de pornit la distanta ! dup-aia intorci cheia si o scoti si motorul inca functioneaza pina iesi afara din masina; dupa care o blochezi si in momentul ala se opreste motorul.
si merge fain si e practica … personal o folosesc iarna …

pt a mea are si niste dezavantaje fata de cele pt „automatice”, anume: daca vreau sa iau cv din masina, adeca sa deschid usa dupa ce am blocat-o si motorul s-a oprit, apoi e musai sa repornesc si motorul ca de nu, ulterior, nu mai demareaza !!! daca o deschid dupa ce am repornit motorul, apoi dupa ce o inchid, tre sa bolchez usile masinii, dar si sa opresc motorul, tot din telecomanda …
pina i-am prins apucaturile m-a cam enervat !!!

deci, pe f. pe scurt, e doar ne-ecologic, e legal si nici cu multa bataie de cap nu e !
ba din contra, e f comod sa te duci la masina si sa te urci in ea la caldurica !!!

si mai exista si alte sisteme de incalzire ale motorului … tot la curent electric, e pusa in baia de ulei sau in lichidul de racire al motorului, o rezistenta, care e legata la priza si tine uleiul/lichidul de racire cald; asa iarna se incalzeste f. repede motorul …
dar solutia asta e cu acelasi inconvenient ca si la masinile electrice : fara priza, esti „fiul iernii” …

q.e.d.

ps:
despre poluare … asta e, nimic nu e perfect …

p.ps:
pt masinile diesel timpul cit le lasa sa mearga e de cam 30 min …

p.p.ps:
la electrice e ok daca pleci de acasa si e la priza toata noaptea;
daca esti la „bulau” si nu e priza de incarcare (si unde muncesc eu nu e !!! nici la firma si nici pe marginea drumului !!!) atunci e nasol; vi la munca pe zapada/ploaie care ingheata, se depune pe masina, se formeaza o crusta groasa de gheata in cele 8-9 ore cit esti la munca, la plecare, tre’ s-o programezi sa se incalzeasca si dezghete. apoi pt aia ii trebuie curent serios !!!
si cind ajungi la masina ai inca de razuit la gheata, chiar daca intre gheata si parbriz s-a format o pelicula de apa !!!
daca nu ai baterii serioase, de capacitate mare, ti se reduce dramatic distanta pe care poti circula ulterior cu masina !!!
am vb cu unii posesori de nissan leaf si ziceau ca le scade nivelul curentului din baterii cu pina la 50-60%, si asta in conditiile in care programeaza incalzirea la 23 gr.C !!!
iarna pe aci fara 27-28 gr.C nu ai succes sa poti mentine geamurile dezghetate pe vreme urita (-20 gr.C, zapada abundenta sau ploaie care ingheata (verreglas/freezing rain)), deci energia stocata tre’ sa fie la un nivel serios de tot !

ca sa iti faci o idee, la noi in provincie, majoritatea cladirilor sunt incalzite cu sisteme electrice;
daca la mine acasa in sezonul cald, in unitatea de timp de 60 zile folosesc pt necesitatile casei 1000 kwh, iarna, pt aceeasi perioada de timp, avem nevoie pt incalzirea casei si necesitati, intre 5500 si 6500 kwh … un consum de 4,5 – 5,5 ori mai mare de curent electric !!!!!
apoi dragu mieu, sa zicem ca masina asta o fi de 3 ori mai eficienta si cu pierderi de energie mai mica fata de casa, apoi tot ii trebuie de 3 ori mai mult curent iarna decit vara …
ce sa mai zic, ca daca in cursul drumului spre casa, magazine, scoala copiilor, mai opresc de 2-3 ori si las cite 10-15 minute masina oprita, pt ca apoi s-o reincalzesc/deghet parbrizul … va deveni o „sugativa energetica” si distanta pe care o va parcurge va fi in consecinta cu mult scurtata …
de aia – si in alte rinduri ti-am subliniat – ca deocamdata, pt nevoile mele (si banuiesc ca a multor alti concetateni), pt locul unde traiesc, o electrica cu o autonomie teoretica de sub 400 km nu e practica!!!
si cum la ora actuala tesla e cam scumpa … tre sa mai astept !

nu-s contra lor, da, mi-as dori una, gen suv sau macar break sa fie, dar cu autonomie serioasa, la pret decent, pt ca acum cheltui anual cam $3.000 doar cu benzina …
in 10-12 ani as scoate diferenta de pret …
totusi, una e sa cumperi o masina pe benzina cu 20-30.000 si alta sa iei una electrica cu 50-60.000 … e vb aci de o suma f mare ca investitie initiala …
dupa cei 12 ani, tot banii aia ii investesti, dar ii dai pe parcurs, nu la inceput … cind ai si o finantare de facut; la masinile electrice e mai mare procentul dobinzii cu cel putin 2% … si la o diferenta de 30.ooo se simte !!!

drumuri bune tuturor ! sa ne vedem in ev’uri sanatosi !

Iulian 23 decembrie 2019 - 13:11

Dupa parerea mea se cam emite aceeasi cantitate de gaze daca o incalzesti pe loc sau in mers. Eu am GPL si in mare parte dimineata daca plec imediat imi trece pe gaz dupa 4 minute, daca o incalzesc pe loc cam dupa 5 minute. Asta la o temperatura in jur de 0 grade. La temperaturi foarte scazute, diferenta este de aproximativ 2 minute. Insa ganditi-va si la faptul ca in mers calci pedala de acceleratie ceea ce presupune ca arzi mai multa benzina decat atunci cand merge in gol.

Adrian Mitrea 23 decembrie 2019 - 16:54

Indiferent cum faci, tot miroase și poluează ca naiba orice motor termic, când e rece.
Din experiența mea cu mașini pe benzină, motorul funcționează mai sănătos dacă se încălzește în sarcină, nu în gol. Dar uneori nu e posibil să-l încălzești în sarcină dacă dai de ambuteiaj în primii 50 de metri. E ideal pentru navetiști și cei care circulă la ore când nu e aglomerat.

Sebastian 29 octombrie 2019 - 16:15

Renault a anuntat ca va aduce in Europa o masina electrica pentru oras care va costa aproximativ 11.000 euro. Cu ajutorul ecobonsului de la noi, vei putea cumpara acea masina pentru aproximativ 5500 euro. Cu alte cuvinte, mai ieftina decat un Logan nou.

Costin 29 octombrie 2019 - 15:42

Cred ca trebuie sa intelegem ca, in momentul de fata, masinile astea sunt gandite sa fie ofertate pe pietele mari (SUA, Europa Occidentala), locuri unde efortul pentru o masina de 34000 euro este ca in Romania pentru una de sub 7-8000 euro. Evident ca si la noi sunt oameni care-si permit masini scumpe, dar daca comparam pe cifre, raportate la populatie, in Germania se cumpara de 5 ori mai multe masini noi decat in Romania …
Schimbarea la noi va merge cu niste pasi in urma fata de ei … dar va ajunge si la noi… si nu ca in bancul ca suntem cu 50 de ani in urma.
Acum 3-5 ani, in afara de Tesla nimeni nu oferea masini cu autonomie peste 200 km, acum majoritatea se situeaza aproape de 400km, probabil in 2025 ofertele vor fi cu autonomie de 600 km … mentinand pretul acesta de 35-40’000 euro. Asta va insemna ca vom avea si masini cu autonomie de 2-300 km la circa 15’000 euro. Adaugand si o infrastructura care creste, nu cred ca va mai parea o asa mare aberatie … si in 2025 cred ca multi din cei care vor dori sa-si ia o masina noua se vor gandi serios la o electrica.
Gandeste-te ca cine isi cumpara masina in 2025 o sa vrea sa o tina pana prin 2035.
Adauga la asta schimbarea partiala de generatie, cu multi „IT-isti” care isi vor dori o masina „ca ei”.
Eu cred ca in maxim 5 ani cei care vor mai fi contra electricelor vor deveni o minoritate.

Reply
Costin 4 noiembrie 2019 - 10:07

Diesel/Gas „we have a problem” !
https://www.go4it.ro/stiinta/un-nou-design-de-acumulatori-li-ion-promite-incarcarea-vehiculelor-electrice-in-doar-10-minute-18529252/
Daca tehnologia de incarcare a acumulatorilor in 10 minute va fi disponibila la scara larga in 2025 … si cu 2500 de cicluri de incarcare ultrarapide … cred ca in tarile civilizate vor fi interzise la comercializare masinile termice cel tarziu in 2030.
Daca se incarca in 10 minute, nici nu vei mai avea nevoie de autonomie de 600-800 km, si 300 fiind suficienti. Atunci lumea va spune „de ce sa dau 10-20000 euro in plus pentru autonomie dubla, cand incarc in 10 minute?”

Nu subestimati evolutia tehnologiei … acum cand companiile auto arunca miliarde in cercetare. Baietii astia stiu ca primul care va reusi sa faca pasi mari in industria auto electrica va avea un avantaj imens … acum pentru companiile auto lupta pentru avantajul in electric se pune ca o problema de supravietuire pe termen mediu si lung.

Reply
Iulian 23 decembrie 2019 - 13:47

Nu vă mai agitaţi pentru că s-ar putea ca în România să ajungă numai câteva bucăti şi alea se vor da imediat. La momentul actual încă există o cerere mai mare decât oferta şi asta din cauză că producătorii de baterii nu fac faţă cu producţia. Dupa ce scazi subventia de la stat, 24.000 euro este un preţ destul de atractiv, mai ales dacă este achiziţionată pe o firmă plătitoare de TVA, iţi deduci 4000 euro.

Dacă mergi mai mult în oraş, în 200.000 km maşina se amortizează complet din economia pe care o faci mergând pe curent în loc de carburant.

Întrucât discutăm de gama SUV, singurul rival este Hyundai Kona 64 kWh la 45.000 euro cu autonomie de 449 km.

Reply

Lasa un comentariu